Dano schreef op: 10-01-2016 19:28:44 |
zoon is 12 zit in groep 8 en heeft nu wat meer huiswerk. Het is echt niet veel , elke maandag moet
hij een A4 spelling inleveren ( heeft hij dus een week de tijd voor) en af en toe een Engels
weekblad , Engelse toets of topo. Echt het valt 100% mee dat hele huiswerk. Maar het is altijd een
drama. Boos kwaad over de zeik dat hij dit moet maken. Hij schrijft het keurig op. Neemt he t keurig
mee. Maar ik zeg de hele week heb je huiswerk? Ja ( boos)ik ga het zo doen. Vervolgens is het
zondagavond, zoals nu weer een drama. Hij moet een spelling blad maken voor morgen en Engels blad
voor woensdag. Morgen heeft hij judo training en dinsdag ben ik jarig. Dus man en ik tippen van ga
het nu maken want dan hoef je er niet meer naar te kijken. Meeeeen blad wordt gekreukeld , hij is
superkwaad, schelden van hier tot Tokyo ...... Elke keer weer. Ik wordt een gek van. En als hij
klaar is hij nog boos en is het mijn schuld. Als ik dat zeg, zegt hij nee maar ik wordt gewoon gek
van dat #*+^$$ huiswerk. Pfffff hoe wordt het makkelijker?? Volgend jaar VMBO ( wij gaan 'm echt
niet hoger inzetten) dus dat wordt wat ..... any tips!!!!????? |
Quote |
M&j schreef op: 11-01-2016 15:09:28 |
Mijn dochter wel inmiddels, maar een aantal van de kinderen waar mijn dochter mee in de eerste heeft
gezeten zijn afgegleden van 1 vwo naar nu 3 mavo, gewoon omdat ze hun huiswerk niet af was. Kinderen
leren van voorbeelden, een agenda in hun handen geven en ze het zelf laten uitzoeken leren ze ook
niet van. Mijn zoon heeft nu een agenda, op maandag krijgt hij huiswerk op en dan bespreken we de indeling. Ook sporten, speelafspraken of een verjaardagfeestje zetten we er in zodat daar rekening mee kan worden gehouden. In de loop van de tijd laat ik het initiatief meer bij hem, dus stapje voor stapje leren een agenda te beheren. |
Quote |
Xxx schreef op: 11-01-2016 15:36:47 |
Ik ben dan wel een strenge mama denk ik wat huiswerk betreft. Ik ga de strijd wel aan..... Mijn zoontjes zijn (bijna) 6 jaar en 8 jaar en MOETEN iedere dag lezen. De oudste heeft misschien dyslexie en is erg frustrerend voor hem dus heeft hij heel veel strijd geleverd omdat hij zo gefrustreerd werd van het lezen. Het plan is hier, na het eten lezen (3-4 pagina's) en daarna mag de televisie aan. Hij is er door ONS volhouden achter gekomen dat strijd leveren langer duurt dan lezen. Met strijd duurt het 30 minuten, zonder strijd 5-10 minuten. Zelf vind ik kinderen op de basisschool nog te jong om op hun plaat te laten gaan. Je bent naar mijn idee als ouders verantwoordelijk voor je kind zijn leren op die leeftijd. Je ziet uiteindelijk zelf wel of ze kunnen plannen of niet. lukt het ze wel en geen strijd dan kun je ze het vertrouwen geven om het los te laten (maar ik zal wel blijven controleren of het gemaakt is). Kunnen ze het niet en levert huiswerk maken strijd of wordt het niet gemaakt dan doen we het samen. Niet alleen school moet kinderen begeleiden naar hun toekomst, maar als ouders ben je daar ook partner in. Mijn kinderen zitten op een school waar alles best vrij is. Ze moeten dagelijks plannen (ook in groep 1-2). mijn oudste is een goede, slimme, vlotte leerling, maar kan niet plannen. iedere dag start hij in een apart groepje op hun planning met een juf te maken. Sinds dien krijgt hij zijn werk af en is hij weer blij dat het allemaal lukt. Zonder begeleiding zou hij dus in het gewisse gelaten worden en onrustig/onzeker en faalangstig worden. Ook op de middelbare school zal ik streng zijn. Er gaat op een bepaalde tijd huiswerk gemaakt worden en ik zal het controleren. Alas ze het vertrouwen hebben dat ik het los kan laten mogen ze het laten zien. lopen ze met de kop tegen de muur zal ik er weer bovenop zitten. Ik heb al verschillende manieren gezien en gedaan (ben juf geweest en heb huiswerkklassen gedaan). Nee het is niet leuk voor kinderen en ook voor ouders kan de strijd behoorlijk frustrerend zijn, maar het zei zo....... uit ervaring weet ik dat de kinderen de ouders vaal alleen maar dankbaar zijn |
Quote |
Jessiemv3 schreef op: 11-01-2016 15:38:59 |
Zo doe ik het ook M&J. . Mijn zoon heeft deze week bijvoorbeeld toetsweek. Ik ben naast hem
gaan zitten, heb de week met hem door genomen en gevraagd hoe hij het zelf qua leerwerk
wilde indelen. Dat zetten we dan samen in een schema en dan kijk ik met hem of het haalbaar is. Volgens mij leert hij zo wel degelijk plannen, weliswaar onder mijn begeleiding maar stapje voor stapje komen we er wel. |
Quote |
Fransje72 schreef op: 11-01-2016 23:17:26 |
Zoon zit nu in eerste jaar vo. Maar die hebben tijdens de mentorlessen les plannen en planning
maken, gekregen. Echt fijn. Dus zoon schrijft het in zijn agenda, docent in magister zodat de ouders
het kunnen controleren. We hebben hem de 1e periode uit laten zoeken wat hij fijn vindt, maar
dat werkt niet. Hij gooit nogal snel de handdoek in de ring. Nu samen kijken werkt wel. Nu
heeft hij wel verantwoordelijkheidsgevoel, scheelt wel. Ook in groep 8 geen drama. Het moest
nu eenmaal gedaan worden. En hij vond het niet leuk om in de klas aangesproken te worden. |
Quote |
Meidenmama schreef op: 12-01-2016 18:54:39 |
jongste zit in de brugklas KB en oudste in de derde KB. Jongste is vrij zelfstandig maar de oudste
doet niks als ik er niet achteraan zit. Ik moet daar echt bovenop zitten! Durf het echt nog niet los
te laten want dat kost haar dan zomaar een jaar ben ik bang. Ooit zal ze toch wel inzien dat het
belangrijk is? Ieder kind is anders... |
Quote |
Mv5 schreef op: 12-01-2016 21:20:51 |
huiswerk is hier eigen verantwoordelijkheid, tenzij ze laten zien die verantwoordelijkheid niet te
kunnen dragen, dan ga ik het wel controleren. voor het plannen kunnen ze altijd hulp vragen, maar
dat moeten ze wel zelf aangeven. ik vind het belangrijk dat mijn kinderen leren om aan te geven als
ze ergens hulp bij nodig hebben. in het begin vroeg ik natuurlijk wel of het allemaal lukte en of
alles af was. gelukkig hebben mijn kinderen hier al vrij snel hun eigen weg in gevonden. de
middelste (heeft adhd) wil wel elke week samen even de planning doornemen, dat is geen probleem. in
principe plant ze zelf, maar soms komt ze er nog niet helemaal uit en ze vindt het fijn dat ik
regelmatig meekijk. en natuurlijk hebben mijn kinderen ook wel eens gehad dat ze teveel tijd aan andere dingen hadden besteed waardoor het huiswerk niet af was of een toets niet optimaal geleerd. hebben ze wel van geleerd. toen ze voor het eerst huiswerk moesten maken (was niet veel natuurlijk) heb ik ze wel aangeraden om dat op een vast moment in de week te doen, maar dat niet verplicht. als het op maandag af moest dan vroeg ik zondagmiddag wel of het af was, zodat ze het nog konden doen indien nodig. ook als iets speciaals was in het weekend waardoor er dan geen tijd was, wees ik ze daar op. betrokken zijn en begeleiden doe ik wel, maar ik ga de strijd daarover niet aan. ze wisten en weten dat het moest gebeuren, dus dan moeten ze ook de consequenties aanvaarden als het niet gedaan wordt. maar hier was school ook vrij streng. als het huiswerk niet af was zonder geldige reden werd er een keer gewaarschuwd, volgende keer na school nablijven om huiswerk te maken. |
Quote |
M&j schreef op: 13-01-2016 11:42:30 |
Gisteren een voorlichtingsavond over profielkeuze gehad op de school van onze dochter. Ook hier werd
er weer erg gehamerd dat ouders hun kinderen moeten begeleiden en ondersteunen, dat de mate waarin
kinderen ondersteunt worden van uit huis zelfs kan meetellen of ze wel of niet worden aangenomen op
de vervolgopleiding. |
Quote |
Marjolein1976 schreef op: 13-01-2016 12:19:43 |
Maar wat houdt deze ondersteuning precies in? Vertellen wat ze wanneer moeten gaan doen of het kind
leren om te gaan met het nemen van eigen verantwoordelijkheid? Ze hoeven niet gelijk in het
diepe gegooid te worden, maar moeten wel leren zwemmen toch? |
Quote |
Dano schreef op: 13-01-2016 13:21:10 |
Wat ik zo lees is dat kinderen moeten leren leren. En dat is natuurlijk ook zo. Zoon was nu iig
superblij dat hij het zondag gemaakt had, want deze week hoeft hij niets meer. 20 jan een Engels
toets dus daar werpt hij soms een blik op 😂 Meer hoeft dus nog even niet. Ik hoop dat hij nu
snapt dat de rest van de week relaxt wordt als het meteen maakt. Hij is nu op de eerste van de 3
VMBO's waar hij uit gaat kiezen voor een lesmiddag. Ben heeeeeeel benieuwd hoe hij dit vindt! |
Quote |
Kate schreef op: 13-01-2016 13:47:23 |
Hier begint het ook steeds meer een strijd te worden met mijn dochter in groep 6. Tot voor kort vond
ze huiswerk wel leuk, maar dat begint steeds minder te worden. Zojuist heeft ze haar topgrafieblad verscheurd. Ze zei dat ze het geleerd had, ik ging overhoren, ze zei dat ze het niet meer wist, ik zei dan ga je het nog een keer leren en hup, drie topobladen doormidden. Dat accepteer ik natuurlijk onder geen beding. Ik hoop niet dat dit de voorbode is voor de komende tien jaar vette strijd over schoolwerk . |
Quote |
Jen9 schreef op: 13-01-2016 14:12:52 |
Kinderen moeten al zo snel leren zwemmen tegenwoordig.. Te snel is mijn mening.. Dus ze mogen van
mij best nig even in t oefenbadje... Wat voor de 1 al wel kan, hoeft voor de ander natuurlijk niet..
Het ene kind is t andere niet, mijn kind heeft vel begeleiding nodig.. punt.. Die kan andere dingen
weer heel goed en zelfstandig.. huiswerk maken is er niet 1 van.... |
Quote |
M&j schreef op: 13-01-2016 14:45:40 | ||
Onder andere controleren of alles gemaakt en geleerd wordt. Zwemmen leer je ook stapje voor stapje en kan je niet overhaasten, dat geld voor planning en inzicht ook. | ||
Quote |
Dano schreef op: 13-01-2016 15:06:13 |
Ik vindt huiswerk eigenlijk helemaal apart als je er overnadenkt. Hou ze dan een uur langer op
school om dat werk te doen. Laat ze thuis even bijkomen. Toch??? Of denken jullie daar anders over?
Bij mij zoon hebben ze pas vanaf groep 8 echt huiswerk, dus gelukkig niet eerder. |
Quote |
Xxx schreef op: 13-01-2016 15:08:56 |
Ik vind huiswerk herkenbaarheid niet raar. Als ze naar de middelbare school gaan hebben ze nog meer huiswerk. Eet moet ergens een opbouw zijn. Huiswerk gaat ook niet alleen om het huiswerk, maar dat je leert plannen en verantwoordelijkheid nemen. |
Quote |
Stefke schreef op: 13-01-2016 15:09:29 |
Ik denk dat kinderen echt wel iets van huiswerk leren. Plannen en verantwoordelijkheid bijvoorbeeld.
Maar voor alles geldt: sommige kinderen hebben daar oefening voor nodig, anderen kunnen dit al uit
zichzelf. |
Quote |
Mvi schreef op: 13-01-2016 15:43:11 |
Hier huiswerk vanaf groep 7. En wij zijn er streng in maar is eigenlijk niet nodig. Goeie
voorbereiding voor het VO. Ik hoor naar mijn mening te vaak onze generatie roepen dat "kinderen al
zoveel moeten" ......Zoveel moeten?? vroeger stonden mijn zus en ik eerst alles af te wassen, daarna
huiswerk maken, dan pas buiten spelen, iedere avond! Nu hoeven kinderen nauwelijks iets te
doen in het huishouden, hebben ipads etc. Ja miss dat ze teveel op verschillende sporten en
muzieklessen worden gezet waardoor er te weinig tijd over blijft voor huiswerk en ontspanning. Mijn dochter heeft veel verantwoordelijkheidsgevoel, mijn zoon zullen we straks echt achter zijn broek moeten zitten omdat dat echt een luilak kan zijn |
Quote |
Ik schreef op: 13-01-2016 15:56:50 |
Hier is er ook huiswerk vanaf groep 7. In groep 4 en 5 wordt er wel verwacht dat kinderen thuis de tafeltjes oefenen en sporadisch moet er werk afgemaakt worden of extra worden geoefend Mijn oudste moest vorig jaar in groep 5 wel thuis leren voor toetsen (aardrijkskunde, geschiedenis en natuur/techniek, een spreekbeurt voorbereiden over een boek en een werkstuk uittypen dat op school was gemaakt. Nu in groep 6 meerdere werkstukken en ook de toetsen leren. Mijn jongste zit nu in groep 5 en mag de toetsen niet meer thuis leren, dat doen ze nu allemaal op school. Zij vindt dat zelf wel jammer. Wat ik begrijp, moet er in groep 7 een agenda worden aangeschaft en worden ze ook op school begeleid in het opschrijven en plannen van het huiswerk. Ook hebben ze per week een weektaak in de klas die vrijdag af moet zijn. Dus dat plannen wordt ook daar geoefend. Tot nu toe gaat het hier heel goed (ik heb 2 dochters) en mijn oudste denkt er zelf aan om achter de computer te gaan voor het werkstuk (maar het gaat nog rustig aan, ze krijgen m.i. zeeen van tijd nog). Het leren van toetsen gaat haar makkelijk af ook, ze weet gewoon al veel door alleen al het goed meedoen in de klas. Ik ben benieuwd of dat zo blijft. Soms is het helemaal niet slecht als er iets een keer minder goed gaat in mijn ogen, zeker op de basisschool nog. Dan leren ze daar tenminste mee omgaan. |
Quote |
Dano schreef op: 13-01-2016 15:59:17 |
Ik bedoel dan ook huiswerk op het VO . Waarom niet gewoon langer naar school en geen of minder
huiswerk . Scheelt volgens mij een hoop stress bij ouders en kids. En kinderen moeten niet
echt veel meer dan vroeger, echter is nu de druk hoger door komst van internet en social media. Je kunt nu ineens volgen dat de dochter van je achternicht die in Limburg woont allemaal 10en haalt ( terwijl je anders dit kind misschien nooit had gekend 😂) |
Quote |
Xxx schreef op: 13-01-2016 16:02:37 |
Maar met 1 uurtje huiswerk per dag komen de meeste kinderen er niet. Vaak moeten ze al van 8.30 tot 16.00 naar school. Ik vind juist vaak dat ouders veel afschuiven op school. Opvoeden die je samen een huiswerk hoort daar ook bij. |
Quote |
Spatje schreef op: 13-01-2016 16:12:29 |
In België waar mijn dochter in september start hebben ze een huiswerk klas gelijk na school.
Is vo. Tijdens dit uur kunnen ze het werk maken waar ze moeite mee hebben. Er is
dan ook een leraar aanwezig die kan helpen en uitleggen. |
Quote |
Xxx schreef op: 13-01-2016 16:15:25 |
In Nederland zijn er ook huiswerkklassen en huiswerkgroepen. Ik vind dat wel goed. Maar feit blijft dat het kind thuis of ergens anders verantwoord en planmatig zijn huiswerk met (leren) maken. |
Quote |
Jen9 schreef op: 13-01-2016 16:29:05 |
Ik vind kidneren nu echt veel meer moeten dan in mijn jeugd (ik ben 42), mijn moeder (63) zegt idem
dito.. En ja, ik waste vroeger ook af... Heb atheneum gedaan, mijn zoon doet vmbo.. Maar de
eisen van school en het aantal uren zijn echt groter.. Mijn zoon gaat 7 uur de deur uit en komt
gemiddeld 4 a 5 uur thuis. Is dan per dag 2,5 uur met huiswerk bezig gemiddeld (ook in het
weekend).. Ja. dat is meer dan wat ik had... Dus daarna pas buiten spelen... ehmm... buitens
spelen.... wat is dat? In t weekend kan dat...., maar we; tussen het huiswerk door. Verder is de sociale druk veel groter. En dan is de toekomst toch minder hoopvol wat baangarantie betreft, zeker als informatica je niet echt veel interesseert.... |
Quote |
Jen9 schreef op: 13-01-2016 16:31:10 |
O ja... en wat me ng t meeste stoort, wat zijdelings ook met t onderwijs te maken heeft.... Ze
moeetn tegenwoordig allemaal door een maatring te halen zijn.... Jammer, want juist de
bijzonderheden maken mensen zo leuk...... |
Quote |
Suus schreef op: 14-01-2016 10:11:10 |
Ik ben 39 maar heb juist het idee dat kinderen veel minder moeten, dat er veel meer uit handen
genomen wordt... |
Quote |
Jomi schreef op: 14-01-2016 10:39:06 |
Ik ben 32 jaar en heb op dezelfde school als mijn oudste gezeten. Hij maakt echt meer uren dan ik
deed en het huiswerk is ook meer. Ik merk wel dat ik als moeder hem meer ontzie dan mijn moeder bij mij deed |
Quote |
Tessa_mv2 schreef op: 14-01-2016 11:04:17 |
1 uur langer naar school is niet genoeg om het huiswerk te kunnen doen. Bij lange na niet. Ik had ook veel huiswerk, ik moest er heel hard voor leren, het koste met echt moeite. Zat in de avonden voor een toets nog om half 11 met mijn moeder boven de boeken. Zij bleef me overhoren. Wat een schat! Dat geduld heb ik niet. Nou hoeft het voor mijn dochter ook niet zoveel, haar lijkt veel aan te komen waaien. Ik overhoor
wel als ze vraagt hoor maar ben altijd blij als het klaar is. Maar dat laat ik niet merken aan haar
(hoop ik) Ondanks dat ze erg makkelijk leert is ze nog veel tijd kwijt aan haar
huiswerk/leren. Ondanks de ipad die af en toe afleid is ze wel sneller dan vorig jaar. Ze raken ook wel
gewend aan huiswerk maken. Ze heeft vandaag een proefles dansen, dat wil ze graag gaan doen. Vorig jaar kon ze er niet bij sporten. Ze wilde het niet eens proberen in combi met haar huiswerk. Nu heeft ze het dus wel onder controle. Terwijl de hoeveelheid in mijn ogen niet minder is. Ze is vanmiddag max een uur thuis voordat ze weer weg gaat. Ze moest dus echt vooruit werken. Dat besef had ze gelukkig dus het meeste is af. Behalve wiskunde, want dat heeft ze vandaag ook nog. En pas na die les staan de opdrachten voor de les erna op de ipad. Dus dat kon ze niet vooruit maken. Dat moet dus in dat uurtje vanmiddag of vanavond. Ben wel blij dat er minder strijd is dan vorig jaar. Toen moest ik haar echt veel meer achter de
broek zitten. Dus voor TO: het hoeft niet te betekeken dat je jaren aan ellende vast zit.
hihi |
Quote |
Tessa_mv2 schreef op: 14-01-2016 11:07:43 |
Oja, over de uren. Ze maakt echt meer uren dan wij vroeger. Begint van die jaar had ze 2x 14.30, 3x 15.20 en 1x 16.10 Alleen door ziekte van de mentor is dat
veranderd. Ze vindt dit van nu fijner. |
Quote |
Jessiemv3 schreef op: 14-01-2016 11:17:39 |
Ik vind de hoeveelheid huiswerk tegenwoordiger echt veel meer dan vroeger. Ik kan me niet herinneren
dat ik zo lang met mijn neus in de boeken heb gezeten. Mijn zoon heeft nu toetsweek en heeft alleen al voor geschiedenis een toets van 60 pagina's (A4)! Wiskunde twee hoofdstukken, nederlands lezen 4 hoofdstukken, Biologie twee hoofdstukken en dan heeft hij nog 'geluk' dat hij voor frans en duits leestoetsen heeft waarvoor hij relatief weinig hoeft te leren. Daarnaast ook nog de andere vakken met minimaal 1 hoofdstuk. Door de hoeveelheid moest hij in de kerstvakantie al volop beginnen met leren en dat vind ik onnodig; die vakanties hebben ze juist nodig om even bij te tanken. Op maandag heeft hij tot 17:00 uur les en de andere dagen tot half 3, ik vind dat best pittig in combinatie met sporten en andere sociale bezigheden. Ook het reguliere huiswerk vind ik veel meer en het niveau vind ik ook veel hoger. Waar ik in de brugklas voor engels voornamelijk bezig was met woordjes leren, moest hij al drie presentaties en twee projecten in het engels inleveren. Ik kan me voorstellen dat sommige kinderen echt moeite hebben met de hoeveelheid en het tempo. |
Quote |
Suus schreef op: 14-01-2016 11:25:26 |
Mijn dochter is 2x om 15.00 uit en 3 x om 14.00 uur. Heeft veel toetsen en projecten maar vind het
erg meevallen. Maakwerk doen ze zoveel mogelijk op school. wat ik erg chaotisch vind is dat niet elke docent het hw online zet waardoor ze niet 1 plek hebben, dochter mist daardoor nog weleens wat. |
Quote |
Tessa_mv2 schreef op: 14-01-2016 11:31:39 |
Wat een fijne tijden suus! Dan heb je thuis toch wat meer tijd over. Super irritant dat niet alle leerkrachten hetzelfde doen. Hier ook 1 leerkracht die alles er op het laatste moment op zet. Waardeloos!! Soms de avond van te voren om 11 uur! Kom op zeg. Dan ligt ze op bed! Ze weet het nu en is zelf zo snugger om hem elk les zelf te vragen naar het huiswerk van de keer erop en dat noteert ze snel zelf. Maar eigenlijk is het natuurlijk belachelijk. Deze leerkracht geeft ook regelmatig cijfers pas terug als ze alweer een nieuwe toetst heeft gehad. Niet handig. Zo fijn om de vorige toets even in te kijken zodat je weet wat je fout deed en extra moet oefenen. Zeker als het eerst een so was en daarna een proefwerk. |
Quote |