Marie8 schreef op: 30-08-2013 15:25:14 |
Ok. Mijn zoon zit nu in groep 6 en hij is een slimme leerling, maar hij kan niet leren. Hij weet veel, maar als hij het niet uit zichzelf weet, dan stopt het daar. Ten 1e denkt hij dan dat hij het niet weet, maar vooral ook weet hij niet hoe hij het alsnog te weten kan komen of hulp te vragen. Hij moet leren leren. Nu is het wel onder de aandacht en ik leg hem wel steeds uit dat hij iets op moet zoeken en moet vragen enzo, maar als hij moet oefenen met een toets...weet ik het eigenlijk ook niet. Ik heb namelijk zelf eigenlijk ook nooit geleerd. Hoe kun je zoiets nou het beste aanpakken? Bijv. een geschiedenisles leren ofzo? |
Quote |
S@ssefr@s schreef op: 30-08-2013 15:30:19 |
De te leren punten opschrijven, daaronder het antwoord en dan het antwoord afdekken. En dan zo van
boven naar onder kijken wat je weet. Wat je niet weet een paar keer hardop herhalen en dan weer van
boven naar beneden beginnen. Kaartjes maken kan ook. Ene kant Het te leren feitje, andere kant het antwoord. Kaartje steeds omdraaien. Ook handig bij het leren van woordjes bij de talen bijvoorbeeld, maar dat is meer voor de middelbare school. |
Quote |
Mafkees schreef op: 30-08-2013 15:34:31 |
het verhaal lezen dan de belangrijkste punten uit het verhaal halen en opschrijven dan stapsgewijs je punten nalezen en dan weet ie het geeeeeeen idee ![]() misschien visualiseren (als dit een woord is tenminste ![]() |
Quote |
Flower schreef op: 30-08-2013 15:36:35 |
lezen, lezen en nog eens lezen. pas na 7 keer doorlezen schijnt het goed te blijven hangen. ik weet niet of het zo is, maar werd ons op het voortgezetonderwijs gezegd vorgig jaar. herhalen, herhalen en nog eens herhalen. en antwoorden afdekken!! |
Quote |
Marie8 schreef op: 30-08-2013 15:38:48 |
Maar hoe kan hij leren wat de kern is uit het verhaal? Ik weet ook niet zo goed hoe ik dat uit moet
leggen. |
Quote |
Mitch schreef op: 30-08-2013 15:40:17 |
Ik leerde het beste op het moment dat ik mijn spiekbriefjes maakte. Dan kwam ik er op school achter dat ik alles al wist doordat ik het opgeschreven had ![]() Mijn advies is dus overschrijven... eventueel overhoren, en dan weer overschrijven. |
Quote |
Senna schreef op: 30-08-2013 15:42:36 |
De kern uit een verhaal pikken, leren ze in principe op school, bij begrijpend lezen |
Quote |
M&j schreef op: 30-08-2013 15:45:04 |
Mijn dochter kreeg het leerwerk ongeveer een week van te voren mee en dan las ze het verspreid over
die week 2 á 3 keer door. Twee dagen van te voren overhoorde ik haar door willekeurig vragen
te stellen over de stof, of wat er nog meer in de klas er over was verteld. |
Quote |
Ivy schreef op: 30-08-2013 15:47:25 |
Misschien heb je iets aan de site www.lereniseenmakkie.nl Daar staan verschillende manieren om
verschillende dingen te leren beschreven. Je kunt er ook een werkboekje bij bestellen om alles
door te nemen. In Vlaanderen is een hele lesmethode Leren Leren op de markt. Die is nog veel uitgebreider. Die lesboeken kun je ook gewoon bij boekhandels bestellen. |
Quote |
Marie8 schreef op: 30-08-2013 15:49:06 |
Hij heeft moeite met ordenen en structuur aanbrengen....en hij vindt het allemaal heel saai... Ik zie wel wat belangrijk is in die tekst, maar ik weet niet hoe ik kan uitleggen wat hoofd en bijzaak is. De hele tekst opschrijven lijkt me teveel van het goede, maar ik snap het punt van even opschrijven wat belangrijk is. |
Quote |
Ivy schreef op: 30-08-2013 15:53:57 |
Heb je wel eens met mindmaps gewerkt? Dat helpt goed om te ordenen en structuur aan te
brengen. |
Quote |
Mitch schreef op: 30-08-2013 15:54:32 |
Misschien dat je dat met hem kan oefenen.. Dat hij leest en je dan vraagt wat hij denkt dat in een stuk belangrijk is. Wanneer hij verkeerd zit dat je dan ana de hand van het voorbeeld kan uitleggen waarom iets is? |
Quote |
Marie8 schreef op: 30-08-2013 15:54:58 |
Ik wilde net terugschrijven bedankt voor die site...en dat ik het mindmappen wel zie zitten! Haha,
dat lijkt me wel wat voor hem! |
Quote |
Ivy schreef op: 30-08-2013 15:56:27 |
Voor mindmappen is ook gratis software te downloaden. Kan handig zijn, maar om te beginnen is
het misschien net zo makkelijk om gewoon een ouderwets blad papier en een pen/potlood te pakken. |
Quote |
Suus schreef op: 30-08-2013 15:58:45 |
Ik doe dat bij N door gerichte vragen te stellen, na paar x moest ze dat eerst zelf gaan proberen
etc |
Quote |
Marie8 schreef op: 30-08-2013 16:00:36 |
Van de andere kant vind hij het misschien op de laptop wel interessanter. Eens kijken of hij er deze
week voor te motiveren is. Heb je ook nog van die goede tips voor het plannen? Ja denk t ook Mitch, sowieso samen, maar ik merk gewoon dat ik hetzelfde in elkaar zit en dat werkt niet altijd handig. Bij mij is het ook gewoon omdat ik het weet en niet omdat ik geleerd heb op een bepaalde manier. |
Quote |
Ivy schreef op: 30-08-2013 16:08:53 |
Misschien dat je het plannen ook heel visueel kunt maken? Bij een jonger kind zou je met
picto's werken, maar bij een wat ouder kind kun je met een soort agenda/weekbord werken. Zo'n whiteboard of krijtbord en dan een dag verdelen in verschillende delen (bijv. gelijk uit school, vlak voor het eten, na het eten etc.). En dan samen invullen wat er wanneer gedaan moet worden. Voor de lange termijn kun je eventueel een soort langwerpige kalender maken. Zelfde idee, maar dan wat velletjes aan elkaar geplakt o.i.d. Ik weet niet hoeveel huiswerk hij krijgt, maar misschien dat als hij ziet wanneer wat aan de beurt komt, het makkelijker te behappen is? Je zou trouwens ook een rooster kunnen maken in Excel als hij dat leuker/stoerder vindt. En dan steeds op de laptop af laten vinken wat hij gedaan heeft. Het is waarschijnlijk toch even puzzelen wat werkt voor jouw kind. Elk kind is zo anders... Hier doet het al wonderen als er ergens een Disneyplaatje o.i.d. op staat ![]() ![]() Je kunt het dan ook nog koppelen aan een x-aantal vinkjes voor het huiswerk = samen iets lekkers bakken of zoiets om er echt iets positiefs van te maken. |
Quote |
Pixie schreef op: 30-08-2013 16:11:06 |
ik deed vroeger altijd heel iets stoms. Tip van mijn oom. Kies uit de te leren stof de belangrijke punten , dus steekwoorden kies dan je lievelingsliedje en verander de tekst in de leerstof. dan hoef hij alleen maar in zijn hoofd het liedje te zingen en dan onthoudt hij het wel haha ZO ben ik van standaar 3en en 4en geslaagd met achten en negens ![]() |
Quote |
Marie8 schreef op: 30-08-2013 16:27:38 |
Alle tips zijn welkom. Ik denk dat ik een map ga maken, waar zijn info vanuit school inkomt en ook
iets van planning en dan natuurlijk alle tips. Wie weet wil ie ook liever zingen en werkt dat...dan
heeft ie misschien wat te kiezen. Ik ben nog even aan het denken over beloning, vind ik lastig ook...want ik moet vooral de inzet belonen en niet de prestatie op zich. Hij haalt ook geen onvoldoendes maar is een onderpresteerder met faalangst. |
Quote |
Marli schreef op: 30-08-2013 16:33:54 |
Ik heb ook moeten leren leren... Ik ben op mijn werk in aanraking gekomen met mindmappen. Misschien is dit iets voor je zoon? A3 papier bestellen/kopen en een set kleurtjes; dan kan hij zelf een mindmap tekenen. Er zijn trouwens ook goede apps voor de tablet of phone. Voor mij werkt het; ik kan het letterlijk in kaart brengen, met de kleurtjes en vakjes blijft het hangen. Omdat je m zelf maakt, ben je dus zelf de stof al logisch aan het 'neerleggen'. |
Quote |
Ivy schreef op: 30-08-2013 16:44:07 |
Ik werk hier eigenlijk niet echt met beloning, maar het is een mogelijkheid. Ik weet zelf ook
niet zo goed wat ik er van moet vinden ![]() Een planmap is natuurlijk wel heel handig! Ik denk dat je het grootste deel al gewonnen hebt als je samen gaat zitten om te kijken wanneer wat haalbaar is. Ben het met je eens dat als hij zijn best doet, dat dat het belangrijkste is. Ik heb hier een zoon (mijn oudste) met wie ik steeds weer zijn schema bijstel. Waarom? Hij wil per se boven 95% halen en daardoor duurt het gewoon langer dan ik dan in gedachten heb... Ik kan hem niet dwingen om zijn werk sneller te doen, want hij wil het gewoon goed doen. In zijn geval zou belonen op afgemaakte opdrachten dus ook echt niet werken. Mijn dochter daarentegen werkt heel anders en voor haar zou het wel kunnen werken (wat ik hier dan weer niet doe, omdat dat zielig is voor mijn oudste ![]() Ik denk dat jij zelf het beste aanvoelt wat voor jouw kind gaat werken. |
Quote |
Suus schreef op: 30-08-2013 16:51:58 |
Het is ook wel iets wat in groep6 en vooral 7 en 8wordt opgebouwd... Ze moeten het allemaal nog
leren |
Quote |
Marie8 schreef op: 31-08-2013 13:06:33 |
Hier al veel vanaf groep 5. En het is genleken dat hij meer moeite heeft met ordenen en structuur
aanbrengen tov leeftijdsgenoten. En hij is ook de jongste uit de klas, dus het is wel goed om hem
daar wat meer in aan te reiken denk ik. |
Quote |
Mrtj schreef op: 31-08-2013 14:01:55 |
en hoe is dat met de tafels gegaan dan? lukte hem dat wel? |
Quote |
Jen9 schreef op: 31-08-2013 15:39:14 |
Hij is een slimme leerling, zeg je toch? Echt als hij t dan leest, leest en nog eens leest en jij
hem overhoort, komt t wel goed. Doordat hij een slimme jongen is, zal hij waarschijnlijk ook goed
zijn in begrijpend lezen. Je kan hem ook samenvattingen laten maken. |
Quote |
Marie8 schreef op: 01-09-2013 12:27:34 |
Nee tafels en automatiseren is niet zijn ding. Lezen is ook leren dus....eens kijken of ie te motiveren is. |
Quote |
Ivy schreef op: 02-09-2013 09:15:17 |
Voor de tafels heb ik laatst spelletjes gemaakt voor mijn jongens. Gewoon bordspelletjes
(bijv. eikels die je in een boom moet hangen). Als je die wilt, kan ik ze je doormailen.
Moet je nog wel uitknippen en evt. lamineren. Het zijn tafels en deeltafels 1-12. Gewone sommen doen we hier met dobbelstenen (2 dobbelstenen 24-vlaks of 2 met tientallen en 2 10-vlaks). Zou hij dat misschien leuk vinden? |
Quote |
Ivy schreef op: 02-09-2013 09:15:17 |
Voor de tafels heb ik laatst spelletjes gemaakt voor mijn jongens. Gewoon bordspelletjes
(bijv. eikels die je in een boom moet hangen). Als je die wilt, kan ik ze je doormailen.
Moet je nog wel uitknippen en evt. lamineren. Het zijn tafels en deeltafels 1-12. Gewone sommen doen we hier met dobbelstenen (2 dobbelstenen 24-vlaks of 2 met tientallen en 2 10-vlaks). Zou hij dat misschien leuk vinden? |
Quote |
Jen9 schreef op: 02-09-2013 09:17:06 |
Hihi, Marie8, je hebt toch niet mijn zoon ingepikt he??? Lijkt wel dezelfde.. ;-) Ivy, ik heb wel belangstelling, ik pb je even! |
Quote |
Ivy schreef op: 02-09-2013 09:25:06 |
Jen9 Ik ze geen pb van jou, had je die 1 naar mij gestuurd? |
Quote |
Marie8 schreef op: 02-09-2013 20:45:41 |
Nee, de tafels ga ik nu niet meer oefenen, dat speelde vooral in groep 4 en 6 en hij krijgt alles
toch wel met gemak uitgerekend. Hij kent de tafels nu wel redelijk ook inmiddels. We hebben nu een map gemaakt en begonnen met heel gerichte plannin. Per 2 weken spellingstoets (1 x oefenen dmv woordjes overschrijven) en 1x per 2 weken een onderdeel wo (1x lezen en mindmap maken en 1 x lezen en overhoren). Gaat dit dus alledrie goed (natuurlijk helpen we) staat er een kleine beloning tegenover. Mag een envelop trekken en is gericht op : kiezen wat te eten, spelletje doen, klein cadeautje. Ik ben heel blij dat het zo concreet is en hij is blij met een mooie en geordende map. Ook het mindmappen samen bekeken en dat zien we beiden ook wel zitten. Zo stom, had ook gewoon even bevestiging nodig dat lezen ook een manier van leren is en in het geval van spelling de woordjes een keer opschrijven. Ik denk zelf vaak ook te ingewikkeld over dit soort dingen. |
Quote |