Menu
 

Topic:

achterstand

Mama V Jurre,stijn,j
oris
  schreef op: 06-03-2015 14:01:56
onlangs is er gesprek geweest op de vvo van mijn jongste zoon. gezien zijn voorgeschiedenis mkd hebben ze nu opnieuw hun zorgen geuit j loopt achter in zijn leeftijdgebonden en spraak. nu wordt hoj geobserveerd door de pedagoog ben wederom geschrokken hoe ontwikjelt jullie 3 jarigr zich kan men mij wat richtlijnen geven wat normaal is? heb zelf geen vergelijkingsmatriaal. ja ik leef nog
 
Quote
Navigatie
RE: achterstand
Stefke  schreef op: 06-03-2015 14:31:15
Wat wil je weten? Driejarigen variëren erg in ontwikkeling... De een kan al tot 100 tellen en kent 8 letters, de ander spreekt nog slechts korte zinnetjes.

hoe lang duurt het nog voor hij 4 is? 
Als je googlet op SLO kom je o.a. bij doelen waarvan het de bedoeling is dat knderen die beheersen als ze naar groep 1 gaan. Misschien heb je daar wat aan? (Maar voor een net-3-jarige is het daarvoor natuurlijk nog veeeeeel te vroeg!)
 
Quote
RE: achterstand
Ma Dalton  schreef op: 06-03-2015 16:33:02
waarom zit hij nu niet meer op mkdv? 
Was hij te goed of is dat door de verhuizing zo gegaan? Met zijn broers is het maar goed dat ze extra opletten. Als de pedagoog zegt dat hij achterloopt, dan zal dat ook zo zijn vrees is ik en dan heb je niks aan verhalen van anderen.
Als het echt niet in orde is, is hij gebaat bij een vroege signalering. En zo vlot mogelijk hulp. Daar zijn jullie allemaal bij gebaat. Helemaal uit de lucht vallen doet dit natuurlijk niet... Hoe vervelend ook..

hoe gaat het met jou? en met jullie samen. En heb je inmiddels zelf ook zicht op je boekhouding? Ik kan me voorstellen dat je hier niet wilt antwoorden in dit topic, maar denk wel aan jullie en hoop dat het allemaal een beetje lichter wordt.
 
Quote
RE: achterstand
Anna28  schreef op: 06-03-2015 20:20:36
Tim is 3.8 jaar oud. Zal voor je neerzetten wat hij nu kan, volgens mij is hij redelijk gemiddeld aldus het bureau.
Maar ieder kind is uniek natuurlijk! Dit is wat Tim ongeveer doet en kan nu:

Kan tot 15 tellen, kan de cijfers lezen en de klok lezen. Kan klokkijken op de hele uren en verder gewoon vanaf de cijfers. Praat volledige zinnen, begrijpt vrijwel alles. Kent alle kleuren, kan gezichtjes tekenen en nu komen de armen en benen er ook bij van een poppetje. Kan met duplo alles zelf bouwen, bouwt zelf treinbanen. Fietst nog met zijwieltjes, klimt zelfstandig op glijbanen en klimrekken. 
Kan zichzelf uitkleden en met aankleden alleen even goed aangeven. Gaat zelfstandig naar toilet, heeft alleen hulp nodig bij billen afvegen en riem dichtdoen. 
Kent verder spelletjes als memory en bambino loco goed. Puzzelt tot zo'n 24 stukjes zelfstandig, rijgt kettingen, dat soort dingen. 

Als je vragen hebt dan hoor ik het wel!

Hoe is het verder met je? 
 
Quote
RE: achterstand
Mrtj  schreef op: 06-03-2015 21:26:17
Anna28, volgen smij is dit 'Kan tot 15 tellen, kan de cijfers lezen en de klok lezen. Kan klokkijken op de hele uren en verder gewoon vanaf de cijfers.' niet zo gewoon. Volgens mij zijn einddoelen groep 1 dat een kind de cijcer 1-10 kent; klokkijken op hele/halve uren is pas groep 4 ofzo.

En ja, veel kinderen kennen voor groep 1 de cijfers tot 10 en de kleuren al wel, maar niet allemaal.
 
Quote
RE: achterstand
Mama V Jurre,stijn,j
oris
  schreef op: 06-03-2015 22:00:37
hmmm dat kan.joris allemaal.niet wel klauteren.etc maar niet kloklezen.tellen.etc ik heb de laaste x.besloten om niks meer over mijn.situatie te vertellen mede door de reacties die.mee vwwl pijn hebben gedaan wil je het echt weten dan.mag je altijd.me.benaderwn.op fb of pb ja joris kan tot 3 tellen men.zegt wel dat hij niet duidwlijk praat is wat speels heeft eigen wil met driftbuien etc die soms gepaard gaan met alles wat op tafel ligt eraf te gooien. andere kinderen speelt tie mee zolang het gaat zoals hij het wilt anders wordt het vechten. ja joris zat in breda op mkd vanwege zijn gedrag uiteindelijk zeiden ze imitatiegedrag heeft 2 maand op peuterspeelzaal gezeten in breda en nu 2 maand in nijmegen pfff ik hoop echt dat mijn mannetje bijtrekt
 
Quote
RE: achterstand
Jacquelien  schreef op: 06-03-2015 22:09:59

Quote mrtj:
Anna28, volgen smij is dit 'Kan tot 15 tellen, kan de cijfers lezen en de klok lezen. Kan klokkijken op de hele uren en verder gewoon vanaf de cijfers.' niet zo gewoon. Volgens mij zijn einddoelen groep 1 dat een kind de cijcer 1-10 kent; klokkijken op hele/halve uren is pas groep 4 ofzo.

En ja, veel kinderen kennen voor groep 1 de cijfers tot 10 en de kleuren al wel, maar niet allemaal.



inderdaad is dit niet 'normaal' voor die leeftijd!
 
Quote
RE: achterstand
Senna  schreef op: 06-03-2015 22:22:09

Quote Anna28:
Tim is 3.8 jaar oud. Zal voor je neerzetten wat hij nu kan, volgens mij is hij redelijk gemiddeld aldus het bureau.
Maar ieder kind is uniek natuurlijk! Dit is wat Tim ongeveer doet en kan nu:

Kan tot 15 tellen, kan de cijfers lezen en de klok lezen. Kan klokkijken op de hele uren en verder gewoon vanaf de cijfers. Praat volledige zinnen, begrijpt vrijwel alles. Kent alle kleuren, kan gezichtjes tekenen en nu komen de armen en benen er ook bij van een poppetje. Kan met duplo alles zelf bouwen, bouwt zelf treinbanen. Fietst nog met zijwieltjes, klimt zelfstandig op glijbanen en klimrekken. 
Kan zichzelf uitkleden en met aankleden alleen even goed aangeven. Gaat zelfstandig naar toilet, heeft alleen hulp nodig bij billen afvegen en riem dichtdoen. 
Kent verder spelletjes als memory en bambino loco goed. Puzzelt tot zo'n 24 stukjes zelfstandig, rijgt kettingen, dat soort dingen. 

Als je vragen hebt dan hoor ik het wel!

Hoe is het verder met je? 



Even deze reactie als leidraad genomen.
T is 3,9jr. Telt gericht tot 6, opdreunen tot 10. Leest gee cijfers en kijkt al helemaal geen klok. Spreekt erg onverstaanbaar (wel flinke vooruitgang door logo) maar wel volledige zinnen. Begrijpt veel, heeft wel gerichte opdrachten nodig.
Kent de meeste kleuren. Krast ipv tekenen en kleuren.
Duplo, treinbanen en al zulk soort dingen bouwt hij niet, speelt er wel mee.
Fietsen kan hij niet al te goed, kost teveel kracht in zn benen. Klimmen en klauteren doet ie als debeste.
Is bijna zindelijk maar heet daarbij volop hulp nodig.
Puzzelen alleen houten inlegpuzzels, rijgen heel goed. Spelletjes als memory lukken alleen bij een klein aantal kaartjes.

Een heel verschil dus. Ik denk dat T een achterstandje heeft door zijn medische problemen aan t begin van zijn leventje.
Zijn zus was op deze leeftijd heel anders. Maakte n begin met lezen, was rekenkundig sterk en had een heel goede motoriek.
Niet te vergelijken dus en dat is op deze leeftijd door leken ook erg moeilijk. Elk kind is uniek!
 
Quote
RE: achterstand
Anna28  schreef op: 06-03-2015 22:39:20
ik denk dat ieder kind gewoon uniek is en op zijn eigen tempo ontwikkeld. Als ik Tims vriendjes zie zijn ze ongeveer even ver als hem, sommigen nog verder. Dus misschien is mijn graadmeter ook niet goed hoor. Hij leer zichzelf heel makkelijk dingen aan en kon bv ineens een klok lezen waar geen cijfers opstaan, dus gewoon aan de stand van de wijzers. Of bij de Action ineens de prijskaartjes voorlezen: kijk mama dat is 5 en 39. (draait nog wel eens 2 cijfers om, dus 93 ipv 39) Ben dan echt verbaast waar hij dat vandaan heeft ineens. 

Hier namen ze steeds op het CB van die testjes af om te kijken of hij gemiddelde ontwikkeling heeft, doen ze dat bij Joris niet? 

@Senna: ik vind T echt zo gegroeid in het afgelopen jaar! Met hoe hij was en wat hij nu allemaal kan sinds het zo goed gaat medisch! Maar wat je zegt, ieder kind is gewoon anders. Op deze leeftijd gaan ze soms zo snel ineens. 
 
Quote
RE: achterstand
Nina_mv_owen_en_quin
n
  schreef op: 06-03-2015 23:39:12
Quinn is 3,8 jaar, hij kan

- 1t/m 10 tellen
- cijfers lezen 0 t/m 9
- 80% van de kleuren (rood, geel oranje etc.) benoemen
- spreekt nog niet heel duidelijk, heeft logopedie
- is nog niet helemaal zindelijk, geeft af en toe aan dat hij moet plassen en plast dan op de wc maar lang nog niet altijd.
- kent een hele hoop kinderliedjes foutloos uit zijn hoofd
- tekent poppetjes met armen en benen
- vind het erg leuk om zelf boekjes te lezen (plaatjes kijken dus) en benoemt wat er gebeurt op het plaatje

verder heeft hij niet echt interesse in puzzelen, rijgen, memory oid. Fietsen doet hij bijna nooit dat wil ik vaker met hem doen.
 
Quote
RE: achterstand
Nellemv2  schreef op: 07-03-2015 00:35:20
Mila is in december 3 geworden en praat volledige woordzinnen en echt duidelijke woorden in een logisch verband.
Ze is volledig zindelijk, dus ook s nachts en gaat zelfstandig naar het toilet.

Tellen sowieso tot 16 (ze telt de traptreden altijd).
Heeft een geheugen als een koe en kent liedjes na 1x voorzingen..

Klokkijken en lezen kan ze nog niet, maar ik vind haar behoorlijk wijs voor haar leeftijd.
 
Quote
RE: achterstand
Kmvs&m  schreef op: 07-03-2015 01:00:01
M wordt eind mei 4. 
-Ze kan tot 20 tellen
-Fietsen zonder zijwieltjes
-Haar eigen naam en die van haar zus lezen
-Poppetjes tekenen (rondjes, streepjes en stipjes) 
-Cijfers t/m 10 herkennen 
-Ze is zindelijk ('s nachts nog druk aan het oefenen)
-Ze maakt volledige zinnen en is goed verstaanbaar (wel een lekker klein piep stemmetje)
-Ze kent bijna alle kleuren (zilver, goud is iets moeilijker) 
-Kan puzzels van 50 stukjes maken

Maar bovenal kan ze gewoon lekker peuter zijn met bijbehorende driftbuien 😜
 
Quote
RE: achterstand
Mam Van Twee  schreef op: 07-03-2015 07:34:11
Er kan best een groot verschil zitten tussen wat kinderen aan "schoolse" dingen als tellen, letters herkennen enz doen.

De ontwikkeling van een kind gaat erg sprongsgewijs. Wat ze gister nog niet deden doen ze ineens wel en dan gaat het omdat blijkbaar hun interesse dan heeft ook best snel vooruit.

Verschil tussen een 3 jarige en bijna 4 jarige kan dan enorm zijn. 

Ik zou vooral kijken naar hoe fijne motoriek, grove motoriek en spraakontwikkeling is. Dus naar de randvoorwaarden die uiteindelijk nodig zijn voor het leren van schoolse dingen. 
En je niet focussen op letters enzo. Dat doen ze uitgebreid 100 x op de basisschool. 
 
Quote
Navigatie


Reageren op achterstand
Naam
Bericht