Menu
 

Topic:

reken probleem

Zeurmoeder  schreef op: 04-02-2014 07:59:10
Vervolg van mijn vorige topic.

Voor het eerst heb ik gewoon medelijden met de moderne leraar.

Vorige week het rapport gekregen van mijn dochter. Cito scores A of B. Behalve voor rekenen van een E naar een hogere D.
Dus er is wel degelijk een vooruitgang te zien. Super knap!
Haar concentratie, werkhouding en derlijke is GOED. Ze kan zich nu beter afsluiten.

Maargoed er is geen zorgplan of doelen. De extra hulp die was beloofd is weg bezuinigd. De lerares heeft gemiddeld genomen twee keer per week met meerdere leerlingen de tijd om extra instructie te geven,
Maar als zij tijdens een rekenles iets niet snapt dan kan het zo zijn dat zij pech heeft en dus geen extra uitleg geven omdat er gewoonweg geen tijd is. In zo les komt zij gewoon niet verder. En mag zij de stof overslaan.

Ze werken daar met blokjes. Wanneer deze op groen staat helpt een mede leerling je. Dit werkt voor mijn dochter dit prettig. Omdat zij een 1 duidig uitleg nodig heeft. En geen antwoord of vaag uitleg.
Wij hebben aangeven dit soort moderne techniek niet te toleren.

Verder heb ik aangeven dat ik toch wel eis dat mijn dochter wekelijks extra ondersteuning gaat krijgen. Er zou nog momenten over zijn in de hogere groepen. De lerares heeft dit ook aangeven omdat een 3/4 toch wel pittige combinatie is. Alleen dit moet nog rond komen en overlegd worden. En daar gaat tijd overheen??

Het is eigenlijk gewoon triest dat je op deze manier les moet geven. Waar is de oude tijd waarbij je naar de tafel kon lopen om hulp?  Ze heeft wel een eigen schriftje waar ze dan in verder kan.

Ik ga over 4 weken terug naar school. Dan is er genoeg tijd geweest om extra bijles te regelen. WIj hebben aangeven dat wij dit zorgwekkend vinden omdat er toch meer in zit. En dat wij dit jammer vinden.
 
Quote
Navigatie
RE: reken probleem
Zeurmoeder  schreef op: 04-02-2014 08:02:32

Er is dus geen ib'er meer aanwezig op school. Dezeis in de stichting verplaatst.

Maar je mag toch wel extra ondersteuning eisen? Het lijkt mij toch normaal dat de juf de mogelijkheid heeft om kinderen te ondersteunen tijdens de les? Ik vind dit toch wel zorgwekkend. En dan willen zij ook nog passend onderwijs. Dit kan toch helemaal niet?

 
Quote
RE: reken probleem
Suus  schreef op: 04-02-2014 09:17:46
De meeste methodes werken met niveaus, ik denk dat dit niet met modern onderwijs te maken heeft maar met meer eisende ouders. Vroeger kreeg je ook niet allerlei extra,s het ging zoals het ging.

mijn dochter heeft andere instructie nodig. Ik verwacht dat niet van juf, heb zelf een rt-er gezocht en zij helpt haar. Door het bij de lk te leggen en af te wachten lost het probleem niet op.
 
Quote
RE: reken probleem
Alice  schreef op: 04-02-2014 09:29:21
Je kunt het wel eisen, maar als ze de middelen niet hebben, zal het niet gaan. 
Ik vind het wel zorgwekkend dat als ze het niet snapt, dat de juf geen tijd heeft om het uit te leggen en dat ze het dan mag overslaan. Zo leert ze het nooit goed natuurlijk. 
Maar dan zou ik na schooltijd hulp gaan zoeken, ofwel probeer je het zelf. 

Dat klasgenootjes mogen helpen, vind ik eigenlijk wel goed. Maar de materie is misschien te complex voor je dochter nu om er wat aan te hebben. Wel vind ik dat ze het moet leren, om van anderen te leren, in het "echte" leven gaat het immers ook zo. Je hebt het niet voor het kiezen wie jou iets uitlegt. Ik zou proberen haar hier in te stimuleren. Om open te staan voor uitleg. Het kan zo maar zijn dat ze het van een klasgenootje wel begrijpt
 
Quote
RE: reken probleem
M&j  schreef op: 04-02-2014 09:38:56
Door een concentratie probleem van mijn zoon heeft hij ook extra insructie nodig en dat is nooit een probleem. Zodra iedereen zit te werken komt de juf even bij zijn tafeltje langs of ze neemt de kinderen even apart bij haar aan het bureau. 
 
Quote
RE: reken probleem
Nelia  schreef op: 04-02-2014 10:08:15

Hoe denk je dat analfabetisme is ontstaan? Helaas ook door gebrek aan verder uitleg en overslaan, oftwel achter in de klas gaan zitten. Hier nog wel een IB-er, maar als je dochter hier op school zou zitten, had ze geen extra begeleiding gekregen omdat ze nu een hoge D heeft gescoord en geen E... Bij 3x een E krijgen ze extra begeleiding, je zou bijna je kind stimuleren om de Cito te verprutsen... Extra aandacht is hier dus ook een probleem, maar normaal uitleggen moet toch mogelijk zijn?

 
Quote
RE: reken probleem
Laura  schreef op: 04-02-2014 10:08:42
Tsja ik zou niet gaan eisen, wel overleggen met de school hoe julie gezamenlijk het probleem kunnen oplossen....
 
Quote
RE: reken probleem
Jo  schreef op: 04-02-2014 10:22:10
Kun je  niet zelf met haar gaan zitten en uitleg geven en oefenen?
 
Quote
RE: reken probleem
Mama Van Drie  schreef op: 04-02-2014 10:32:18
Wij hebben aangegeven dit soort moderne techniek niet te tolereren???.....Daar gaan mijn nekharen al van overeind, mag toch hopen dat je dat  met iets andere woorden gebracht hebt.

Bij onze jongste op school is dit overigens heel normaal, je kan de leerkracht niet altijd storen voor uitleg, ze werken met een stoplicht en je maatje kan je ook hulp aan vragen, het is een dalton school en daar staat zelfstandigheid hoog aangeschreven.

Ik denk dat je samen met school tot iets moet komen wat werkt voor je dochter, niet afwachten totdat school met iets komt maar zelf ook actief meedenken.




 
Quote
RE: reken probleem
Famke  schreef op: 04-02-2014 10:39:06
Ik vind niet dat je kunt eisen dat school hun methode veranderd.Vind het ook maar een rare manier van comminiceren,denken eisen.
Wat je wel kunt vragen of ze extra huiswerk mee naar huis mag zodat je thuis met haar aan de slag kan.
Mijn dochter kan juist heel goed rekenen en moet dan kindjes helpen die het niet snappen of hulp nodig hebben,dit werkt erg goed maar die kindjes hebben vaak meer nodig dus ook extra werk mee naar huis.
De hulp aan een klasgenootje is wel tot op zekere hoogte,als ze haar blokje op rood zet mag een ander geen hulp meer vragen.
 
Quote
RE: reken probleem
Onsjanneke  schreef op: 04-02-2014 11:01:55
Ik vind je eigen houding wel heel star overkomen.

Door woorden als eisen en tolereren schep je niet echt een situatie waarin een ander samen met jou een oplossing wil zoeken. Natuurlijk kan je juf vragen of er extra tijd kan komen, maar dan moet dat wel mogelijk zijn.

Ik neem aan dat er tijdens de rekenles ook wel momenten zijn dat het licht op groen of onranje staat, en dat er hulp gevraags kan worden aan juf of andere kinderen. Wie weet kan hier wat meer ruimte komen vanuit school, dus vaker het licht op groen als er veel kinderen zijn die moiete hebben met rekenen. En dan bijvoorbeeld bij taal minder, als de klas daar wel goed mee komt.

En ais het een optie om haar zelf te begeleiden, als je extra werk mee naar huis krijgt van juf?

Ik zou op zoek gaan naar oplossingen en niet naar problemen.

 
Quote
RE: reken probleem
Anon  schreef op: 04-02-2014 11:35:38
Ik kan mij TO toch wel een beetje voorstellen, hoewel natuurlijk de toon de muziek maakt. Het is niet fijn om te horen dat het niet goed gaat met je kind, en het gevoel dat er dan niets aan wordt gedaan is frustrerend. Je kind zit toch op school om onderwijs te krijgen, en als het niet mee loopt met de grote groep is dat nog steeds het probleem van school, dan zal de school toch echt aan de bak moeten.

Nu zijn de moderne methodes zo opgebouwd dat kinderen in verschillende groepen instructie krijgen. Eerst wordt de gehele groep aangesproken. Iedereen weet wat ze moeten doen en wat ze gaan leren. De snelle kinderen gaan zelfstandig inoefenen. De juf geeft de grote groep instructie. Als de basis besproken is gaan de meeste kinderen aan het werk. De zwakke kinderen komen apart bij de juf en krijgen extra uitleg, zodat ze de stof ook begrijpen. Als deze groep aan het werk gaat, krijgt eventueel de snelle groep verdiepte instructie of loopt de leerkracht langs om te controleren of iedereen de stof begrepen heeft. Een leerkracht maakt een aantal keren per jaar een groepsplan. Hierin staat wat de doelen zijn per subgroep. Verder worden er voor de hele zwakke kinderen, kinderen die niet meedoen met de groep nog een apart handelingsplan gemaakt. Deze kinderen vallen buiten het groepsplan. TO kan vragen naar dit plan en hoe de extra instructie aan haar kind hier in opgenomen is.

Een iber op een school is toch wel een vereiste of het moet een hele kleine school zijn. Misschien in dit geval even een lijntje leggen met de directeur met de vraag wie de zorg regelt en coordineert.
 
Quote
RE: reken probleem
Jolanda1974  schreef op: 04-02-2014 11:39:50
Onze dochter geeft aan moeite te hebben met rekenen. Daar zijn we thuis, met ondersteuning van de juf die werk mee geeft, aan de slag gegaan. Het gaat stukken beter nu. Je moet zelf ook in je kind inversteren als het niet lekker gaat op school. 

Bij ons op school wordt het juist gestimuleerd om andere kinderen te helpen in de klas en de leerkracht heeft nu eenmaal geen tijd om alle kinderen individueel op weg te helpen. Zelfstandigheid hoort ook bij het opgroeien.
 
Quote
RE: reken probleem
Jolanda1974  schreef op: 04-02-2014 11:44:12
En ik word eerlijk gezegd ook een beetje moe van alle ouders die maar dingen eisen voor hun kinderen. Natuurlijk willen we allemaal dat onze  kinderen het goed doen op school. Maar de 1 is nu eenmaal meer een hoogvlieger dan de ander. In de klas van onze oudste zitten 33 kinderen en alle ouders willen dat hun kind de meeste aandacht krijgt. De leerkracht heeft er een dagtaak bij alleen al aan de gesprekken en eisen van de ouders. En als je kind niet mee kan komen op school dan is dit misschien niet het juiste onderwijs voor jullie kind en zul je zelf actie moeten ondernemen. 
 
Quote
RE: reken probleem
Misbren  schreef op: 04-02-2014 12:23:30
Ik maak me vanaf groep 3 al zorgen om mijn zoon die nu in groep 7 zit en geen vooruitgang meer boekt.
Meerdere malen een hgpd gesprek gehad en vele beloftes gedaan omtrend hoe ze mijn zoon gaan stimuleren.
Ik wil dat hij naar een andere school gaat (vanaf groep 3 al) maar daar ziet de school niets in.
Was ik maar eissen gaan stellen in groep 3, dan had hij nu misschien betere cijfers gehaald en een betere eigendunk gehad.
In zijn rapport staat dat hij moet leren voor een repetietie, dit doet hij en nog komt hij (huilend) met zeer lage cijfers thuis.
Tegenwoordig moet je bij sommige scholen beter onderwijs EISSEN anders red je kind het helaas niet.
Ik mag me om 13.00 weer op school melden wegens het slechte presteren van mijn zoon, dit terwijl ze zelf grote steken laten vallen.
Ik ben bang dat ik zodadelijk met mijn zoon thuis kom omdat ze niet doen wat ze me een maand geleden beloofd hebben.
Dan zal ik de leerplichtambtenaar moeten gaan bellen zodat hij wel naar een speciale school kan of zodat ze hem wel de hulp gaan bieden die hij zo hard nodig heeft.
Hij valt gewoon overal net tussen, te goed voor speciaal onderwijs en/of rugzakje, te slecht voor normaal regulier onderwijs.
Hun hebben ze er niet mee, maar mijn zoon wel.
Dus to, eis maar wat je wil, ik wou dat ik dat gedaan had toen hij in groep 3 zat.
(mijn oudste 2 kids hebben op deze school wel goed afgerond, die hadden geen extra hulp nodig, dus voor hun ben ik wel tevreden)
 
Quote
RE: reken probleem
Anon  schreef op: 04-02-2014 12:41:54

Het zou mooi zijn als het een wisselwerking is. Samen nagaan wat je kind nodig heeft en er samen aan werken.

Sorry ik vind niet dat je als ouder zeurt als er afspraken zijn gemaakt en ze niet nagekomen zijn. Het onderwijs is er niet voor de gemiddelde mens, ik verwacht idd van een leerkracht dat hij kijkt naar wat een kind nodig heeft en binnen zijn mogelijkheden het onderwijs aanpast. Het kind gaat naar school en niet naar kinderopvang. Dat betekent dat er onderwijs moet worden gegeven en dat er rekening gehouden moet worden met verschillen.


 

 
Quote
RE: reken probleem
Zeurmoeder  schreef op: 04-02-2014 12:42:47
Ik heb niks geeist. Maar ik heb wel nadrukkelijk aangeven dat wij deze manier niet prettig vinden. Dat mijn dochter baat heeft bij een een duidelijke uitleg van een volwassene. En dat zij weleens uitleg krijgt en nog alles fout is. Dat ze het zelf ook niet prettig ervaart en dus nog meer in de war raakt.  En mag ik als ouder balen dat er gewoon geen tijd is om mijn kind verder op gang te helpen?
Dat de beloofde om mijn kind extra te ondersteunen niet na is gekomen?
Waar is de tijd dat de leraar gewoon tijd voor je had??
Nu mag zij dus complete stukken overslaan. Dit is niet de oplossing.

Wij ondersteunen haar zoveel mogelijk thuis. Maar dit word niet altijd even zo prettig ervaren.
Ik heb meerdere keren om huiswerk gevraagd. Dit word 1 maal gedaan en dan krijg je weer niks meer mee.

Mijn dochter heeft al een deel opgehaald. Dit is natuurlijk super! Maar er zit meer in. En ik baal gewoon dat de mogelijkheden zo enorm beperkt zijn. Dat wanneer zij moet rekenen en ze het niet snapt. Gewoon geen hulp kan krijgen. Dan kan ze dus beter gaan tekenen ofzo. Want dat heeft toch helemaal geen nut. Er is niet dagelijks een instructie mogelijkheid.

De ib'er is vanuit de stichtig verplaatst en is niks voor terug gekomen. Het is een school van 120 leerlingen.

De scores zijn fors omlaag gegaan. Daar kwamen zij bij de laatste cito vorig jaar achter. Ik neem toch aan als je het werk na kijkt dat er iets opvalt. Maar ze had destijds een vervanger gekregen...
Ik heb al vier gesprekken sinds september gevoerd. Dus ben het aankijken en beloften een beetje zat geworden.

Maargoed de onderwijzer is ook de dupe. En vind het eigenlijk ook maar sneu voor haar. En dan krijgen wij ook nog passend onderwijs. Hoe moeilijk wil je het gaan maken.

 
Quote
RE: reken probleem
Zeurmoeder  schreef op: 04-02-2014 13:04:03
Suus,
Maar vroeger had mijn lk tijdens de rekenles wel de tijd om mij eventjes opgang te helpen.
Dan kan nu niet meer dagelijks. Dat vind ik apart.

Mijn schoonzusje is bijna klaar met de PABO misschien dat zij ons dochter wilt ondersteunen. Vreemde ogen en iemand die bekend is met de moderne methoden is  wel net zo fijn.
Wij zijn nog uit de tijd van alle rekensommen onder elkaar uit rekenen ;-). Want dan kan mijn dochter wel optellen en aftrekken. Maar dat mag nu niet meer. Dat komt pas vanaf groep 6 zei de lk.
 
Quote
RE: reken probleem
Suus  schreef op: 04-02-2014 13:11:18
Ik lees je eerste stuk nog eens, ze is van een E naar hoge D.... Misschien verwacht je teveel in 1 x? Deze vooruitgang is al heel knap!

instructie moet kunnen, maar elke dag kan denk ik niet en een kind wat dat nodig heeft heeft denk ik iets anders nodig
 
Quote
RE: reken probleem
Jen9  schreef op: 04-02-2014 13:22:36
Als je thuis oefent doe dan niet meer dan een minuut of 10, 15....  Kinderen moeten al zoveel en ze is nog zo jong.

Soms kunnen kinderen alles goed, behalve rekenen.
Ze is trouwens enorm vooruit gegaan.. eis niet teveel van haar, en van de leerkracht...
Ik vind niet dat je van een leerkracht kan verwachten dat ze elke dag individuele hulp krijgt.
Onder elkaar aftrekken op de amnier waar wij het mee hebben geleerd zelfs vanaf halverwege groep 7, groep 8! Dus nooit zomaar aan de slag, dat verergert het probleem alleen maar. Vraag precies na hoe ze het op school doen, anders kan je het probleem vergroten.
 
Quote
RE: reken probleem
Spatje  schreef op: 04-02-2014 13:28:33
ik snap het eigenlijk helemaal niet, alles is goed, cito-score van a en b, en rekenen van e naar d

ik zou hier juist heel blij mee zijn
 
Quote
RE: reken probleem
Stefke  schreef op: 04-02-2014 14:43:11
Je roept steeds dat er vroeger bij jou wel tijd was voor extra instructie. 
Je kind zit in een combi-groep. Er is dus sowieso de helft minder tijd voor instructie.
de meeste methodes werken tegenwoordig met 3 niveaus (basis, iets zwakkeren, iets beteren). En dan zit er in elke groep wel een die naar onder of naar boven piekt en dus ook ander werk krijgt. In een 'normale' groep ben je soms 1 les aan het geven op wel 5 verschillende niveaus. Laat staan in een combi-groep. Dat zouden dan dus 10 (!!!) niveaus in 1 rekenlestijd zijn. 
Nou, ik kan je vertellen dat het vaak flink aanpoten is. Er zijn lessen dat ik zelf bijna verzuip in alle extra aandacht die kinderen nodig hebben. 

ik snap dat je er van baalt dat je dochter moeite heeft, maar sowieso vind ik dat je niet mag klagen als ze van e naar hoge d gaat. En school kan extra hulp die er niet is niet maken. Zoek dus zelf iemand die bijles geeft. 
 
Quote
RE: reken probleem
Zeurmoeder  schreef op: 04-02-2014 14:59:09
Maar de LK neem ik helemaal niks kwalijk. Voor haal zal zo'n werkdag echt uitputtend zijn!

Maar het is toch wel een probleem dat er zo weinig tijd overblijft voor kinderen die wat extra's nodig zijn. Hoe willen zij dit ooit gaan redden met passend onderwijs?

Ik ben zeker trots. Maar er zit wel meer in bij extra ondersteuning. En ik wil graag dat zij alert blijven ondanks haar vooruitgang.

Maargoed wij gaan opzoek naar bijles. Ik denk dat dat de beste optie is. Ik was eigenlijk van mening dat een school dit ook hoort te bieden. Want je moet het als ouder maar allemaal kunnen betalen.

Ik ben niet eens zo oud. Maar ik denk wel dat er in onze tijd meer tijd was om je voort te helpen. Ik blijf het jammer vinden.
 
Quote
RE: reken probleem
Jen9  schreef op: 04-02-2014 15:08:01
Ik vind persoonlijk dat je te vroeg bijles inschakelt, juist omdat het nu vooruit gaat... Belast haar alsjeblieft niet teveel.

Met de rest van je vrahaal ben ik t eens. Ben niet voor niets uit het onderwijs gestapt, de leerlingen lijken wel bijzaak. Insectie let op totaal verkeerde dingen!
 
Quote
RE: reken probleem
Zeurmoeder  schreef op: 04-02-2014 15:20:10
Nou ik krijg echt steeds meer respect voor ze. Je beroep uitvoeren is gewoon ontzettend lastig en zwaar.
En dan ook nog de ouders die van alles verwachten maar haast onmogelijk is.
Het is zeker niet dat ik  haar iets kwalijk neem. Het is het beleid en de bezuinigingen hierin.

Jen9 je hebt misschien ook wel gelijk. Maar ik wil niet dat zij straks toch nog wegglijd.
Deze zorgen is natuurlijk ouder eigen.
 
Quote
RE: reken probleem
An  schreef op: 04-02-2014 16:31:32
Vroeger werd er inderdaad voornamelijk les gegeven. Ook in de grote klassen van 30 of ruim 30 kinderen en/of combinatieklassen kon ieder kind onderwijs krijgen.

Tegenwoordig gaat de meeste tijd zitten in formulieren invullen, vergaderen, diagnoses zoeken etc. Onderwijs komt zo'n beetje op de laatste plaats.
Ook is het tegenwoordig heel belangrijk dat ieder kind aan de "standaard" voldoet. En die standaard is naar mijn idee o.a. jezelf heel goed kunnen prestenteren/extravert zijn, heel zelfstanidg zijn en zelf aangeven als het niet goed gaat en verder ook heel goed tegen drukte en choas kunnen. Voor een deel van de kinderen is dat gewoon niet mogelijk en die komen in de problemen. Daarvoor zijn dan weer diagnoses nodig en daar gaat dan veel tijd inzitten.

Straks met het passend onderwijs wordt de choas volgens mij alleen maar groter.
 
Quote
RE: reken probleem
Lind@  schreef op: 05-02-2014 13:03:43
je hebt toch toen je kind op school kwam uitleg gekregen in de lesmethodes ??? hier kregen we een uitgebreide rondleiding en uitleg over de lesmethodes , (hier dus ook blokjes methode) ik vind het een super methode omdat ze zo leren dat je elkaar moet helpen , hier wel genoeg tijd voor extra stof uitleg btw, maar als ik me er niet in had gevonden van te voren had ik wel een andere school gekozen (hier het geluk om te kunnen kiezen) ,gelukkig had ik met de oudste al de ervaring met de blokjes methode , maar de scholen van tegenwoordig zijn toch echt wel erg gericht op het zelf werken ook omdat dit op het voortgezet onderwijs ook steeds meer is ....

tis wel jammer dat je kind niet kan mee komen met rekenen , maar zoals je zegt vroeger werd je geholpen door je leraar, maar ook toen kreeg je huiswerkmee als je het niet snapte , misschien dat je dat kunt voorstellen , mijn oudste dochter heeft een lichte vorm van discalculy , en hadden toen der tijd als eerste school zo,n beetje de blokjes methode (dochter is bijna 18) , maar kreeg voor thuis ook gewoon de stof voor de week erna alvast mee zodat ze thuis alvast de rekensommen kon oefenen etc ..... dus ik zou zeggen zelf met je kind aan de gang !!!!
 
Quote
Navigatie


Reageren op reken probleem
Naam
Bericht