Menu
 

Topic:

Spijt van keuze groep 2/3

Int  schreef op: 02-09-2013 11:54:04
Wie herkent dit?

Mijn zoon is van december, heeft nu 1,5 jaar gekleuterd. We hadden met de juf besloten (al in februari) dat hij zou blijven kleuteren. Hij was erg speels. En wegens blaasproblemen ook nog bijna dagelijks plasongelukjes. Wij dachten dat liever in een kleuterklas dan in een combiklas met gr 3/4.

Nu is hij echter de laatste 2-3 maanden erg veranderd. Ineens wil hij dolgraag leren. Het plassen gaat ook stukken beter. En in de schoolvakantie wilde hij alleen maar naar school om letters te leren. Daar is hij thuis ook mee bezig. Ineens woordjes stempelen enzo. Rekensommetjes tot 15 doet hij niet eens op zn vingers, maar zo uit zn hoofd.

We lopen vanwege zijn blaas bij een alternatief genezeres, en zij is ook paranormaal begaafd. Zij was afgelopen week verbaasd dat hij blijft kleuteren, en zei ook van hou je zo de ontwikkeling niet tegen? Ik stond 100% achter de beslissing van groep 2. Maar ik vraag me de laatste maand nu echt af of groep 3 niet beter zou zijn. Mijn zoon is nl nogal lui van aard, en als hij geen uitdaging aangeboden krijgt, voert hij weinig uit. Hij is echter wel heel slim, maakt al sinds zn 4e puzzels van 1000 stukjes zelfstandig, en is dus nu zelf aan het leren met letters. Sommetjes maakt hij dus heel  makkelijk.

Vandaag is de school weer begonnen. Ik heb voor de les even kort de juf gesproken over hem uitdagen. Nu zei ze dat ze zelf ook al vond dat hij de laatste 1-2  maanden voor de vakantie zo vooruit gegaan was, en dat zn cito's erg goed waren. Dat ze ook nog getwijfeld had.

Ze gata nu zorgen voor veel uitdaging. En ik weet dat ze eerder na een paar weken een kindje alsnog naar gr 3 heeft doorgestuurd in zo'n situatie. Ik ben wel erg benieuwd wat ze nu met hem gaan doen.

Hij is heel klein van stuk, dus om te zien echt een kleuter. Maar hij staat zn mannetje wel . Dus ik ben heel benieuwd wat er de komende weken gaat gebeuren.

Heeft iemand met zo'n situatie ervaring?
 
Quote
Navigatie
Vorige | 1 | 2 | 3 | Volgende
RE: Spijt van keuze groep 2/3
Mafkees  schreef op: 02-09-2013 22:20:19

Quote Truuske:
En waarom wordt er soms een uitzondering gemaakt? Mijn eind decemberkindje wordt dit jaar 3, dus ben wel benieuwd.
En hoe vinden jullie kids het, zo jong al naar school? Komen ze goed mee?



hier is de reden dat papa tijdelijk niet bij ons is, de PSZ dicht is per vandaag en ik eigenlijk geen nieuwe opvang wilde zoeken voor die kleine 3 maanden (nov is ie jarig)
school wil graag meedenken en bijdragen aan de oplossing en nu mag hij 1 dag per week al komen.
hij vindt het geweldig! hij kan niet wachten, hier is het vnl speel-kleuteren, dus ik heb er alle vertrouwen in

(hij komt bij zelfde juf als mijn oudste, dus ik ken haar natuurlijk al langer, dat scheelt voor mij echt wel!)
 
Quote
RE: Spijt van keuze groep 2/3
Truuske  schreef op: 02-09-2013 22:28:26
Ok, hij gaat dus een dag per week. Wat fijn dat de school er aan mee wilde werken.

Mijn kindje zal dan toch gewoon na de kerstvakantie op school starten denk ik (niet de komende kerstvakantie, maar die daarop pas, dus dat duurt nog even).

Dank voor je antwoord!
 
Quote
RE: Spijt van keuze groep 2/3
Inky69  schreef op: 02-09-2013 22:30:18
Mijn zoon mocht direct hele dagen maar is een paar maanden met halve dagen begonnen. Hij vond het wel heel vermoeiend maar hij vond het direct wel heel leuk.
 
Quote
RE: Spijt van keuze groep 2/3
Orange  schreef op: 03-09-2013 08:03:10
Volgens mij is sociaal-emotioneel -zoals het nu vaak gebruikt wordt- niet in één woord te omvatten maar in twee. Sociaal en emotioneel. Dat gezeur (sorry, het zit nog hoog ) over moeten kleuteren en sociaal emotioneel niet toe zijn aan blablabla daar heb ik wel even genoeg van.
Mijn zoon doet dit jaar groep 2 en zoals je misschien wel leest ben ik niet erg happy.
De sociale en emotionele groei van een kind gaat pas groeien als het cognitief op niveau zit. Omringt door groep 1-2 kinderen met een compleet andere insteek van de dag op school (lees: klieren op de wc, alleen maar buiten willen spelen) brengt dus niks.
 
Quote
RE: Spijt van keuze groep 2/3
Esther Mv Thomas  schreef op: 03-09-2013 08:59:52
Sociaal-emotioneel is inderdaad geen goede benaming, het zijn 2 losse dingen. Zelf blijf ik het echter ook gebruiken, omdat je het zo vaak hoort. Maar het is inderdaad een feit dat als een kind op zijn/haar niveau wordt aangesproken, hij/zij sociaal en emotioneel vaak veel beter in zijn vel zit.
Zo moet je tegen onze zoon niet met een kinderstemmetje gaan praten (of verkleinwoordjes gaan gebruiken), dan ben je hem echt kwijt. Dan lijkt hij soms wel zwakbegaafd in zijn doen en laten. Als je hem echter op een meer volwassen manier aanspreekt, dan heb je hem voor je gewonnen en kan je heerlijk met hem kletsen over van alles en nog wat. Dan lijkt hij opeens 10 jaar ouder dan hij is.
 
Quote
RE: Spijt van keuze groep 2/3
M&j  schreef op: 03-09-2013 10:08:17
‘De sociaal-emotionele ontwikkeling bestaat uit het ontwikkelen van een eigen persoonlijkheid, wat overeenkomt met verwachtingen en gedragingen uit de sociale omgeving’.

Dit is de definitie van de sociaal-emotionele ontwikkeling, die twee zijn met elkaar verweven.
 
Quote
RE: Spijt van keuze groep 2/3
M&j  schreef op: 03-09-2013 10:11:07

Quote Esther mv Thomas:

Zo moet je tegen onze zoon niet met een kinderstemmetje gaan praten (of verkleinwoordjes gaan gebruiken), dan ben je hem echt kwijt. Dan lijkt hij soms wel zwakbegaafd in zijn doen en laten.



Als je een kind zo aanspreekt ben je elk kind kwijt, lijkt mij nogal logisch.



 
Quote
RE: Spijt van keuze groep 2/3
Esther Mv Thomas  schreef op: 03-09-2013 10:19:00

Quote m&J:
[...]

Als je een kind zo aanspreekt ben je elk kind kwijt, lijkt mij nogal logisch.



Dat dacht ik ook altijd, maar ik zie toch genoeg kinderen om mij heen (speeltuin etc.) die dat niet erg vinden. Maar ik bedoelde eigenlijk meer dat je mijn zoon niet als 7-jarige moet aanspreken (wat hij wel is) en dat is natuurlijk wel eens lastig. Als je hem als een nog jonger kind gaat aanspreken, denkt hij dat je niet helemaal spoort.....
 
Quote
RE: Spijt van keuze groep 2/3
M&j  schreef op: 03-09-2013 10:21:04

Quote Orange:
Volgens mij is sociaal-emotioneel -zoals het nu vaak gebruikt wordt- niet in één woord te omvatten maar in twee. Sociaal en emotioneel. Dat gezeur (sorry, het zit nog hoog ) over moeten kleuteren en sociaal emotioneel niet toe zijn aan blablabla daar heb ik wel even genoeg van.
Mijn zoon doet dit jaar groep 2 en zoals je misschien wel leest ben ik niet erg happy.
De sociale en emotionele groei van een kind gaat pas groeien als het cognitief op niveau zit. Omringt door groep 1-2 kinderen met een compleet andere insteek van de dag op school (lees: klieren op de wc, alleen maar buiten willen spelen) brengt dus niks.



Cognitief functioneerde mijn dochter al op groep 4 niveau toen ze naar groep 1 ging. Door haar naar groep 4 te doen ontwikkelt ze echt niet de sociaal-emotionele vaardigheden van een 8 jarige.
Mijn zoon was zelfs op dat gebied erg jong toen hij voor het eerst naar school ging ook al was hij cognitief verder dan de meeste kinderen uit zijn klas, dat heeft hem heel erg gefrustreerd, het was zelfs een belemmering in zijn ontwikkeling.
 
Quote
RE: Spijt van keuze groep 2/3
Orange   schreef op: 03-09-2013 11:19:32

Quote m&J:
[...]

Cognitief functioneerde mijn dochter al op groep 4 niveau toen ze naar groep 1 ging. Door haar naar groep 4 te doen ontwikkelt ze echt niet de sociaal-emotionele vaardigheden van een 8 jarige.
Mijn zoon was zelfs op dat gebied erg jong toen hij voor het eerst naar school ging ook al was hij cognitief verder dan de meeste kinderen uit zijn klas, dat heeft hem heel erg gefrustreerd, het was zelfs een belemmering in zijn ontwikkeling.



Ik bedoel ook niet dat je dan ineens soc/emo een paar jaar overslaat. Dat zou wat zijn
Maar ik bedoel meer dat -in het geval van mijn zoon- die dus om soc/emo redenen niet naar groep 3 mag het wenselijker was geweest om hem juist wel in groep 3 te zetten waar hij cognitief thuis hoort (en wil zijn en kan zijn!)  en waar dan zijn sociale maar ook zijn emonionele kant kunnen groeien. Het een versterkt het ander.
Het kleutergebeuren met de cognitief véél zwakkere kinderen voegen niets toe (net als de leerstof).
 
Quote
RE: Spijt van keuze groep 2/3
Suus  schreef op: 03-09-2013 11:26:45
ik vind sociaal en emotioneel niet bij elkaar horen. Ik heb toevallig een versneld kind dat sociaal heel goed mee gaat met haar groep (met kinderen die soms 2 jaar ouder zijn). Dat wil niet zeggen dat ze het emotioneel altijd maar trekt. Sommige zaken kan ze heel goed dealen en soms komt er iets op haar pad wat ze nog niet kan behapstukken....

Mijn dochter is trouwens onlangs getest op die ontwikkelingen, vond ik wel grappig omdat ik dus niet wist dat er echt bepaalde patronen zitten in die ontwikkeling... bijvoorbeeld van je ego.
 
Quote
RE: Spijt van keuze groep 2/3
Int  schreef op: 04-09-2013 11:26:53
Nou het wordt hier spannend.

Ik heb  gisteren de juf een mail gestuurd dat ik toch graag nog even erover wilde praten met haar, dat we het gevoel hebben hem nu tekort te doen.
Vanochtend kwam ze gelijk naar me toe, dat ze de intern begeleider op school inmiddels ook al gesproken had, en graag zo snel mogelijk met mij om de tafel wilde. Dus we hebben gelijk zo om 12.15 afgesproken.

Ze moest hem nu de eerste 2 dagen al extra uitdagen omdat de groep 2 spellen en puzzels te makkelijk zijn voor hem  (puzzels moet hij min 2 door elkaar gooien ). En anderzijds afremmen omdat hij gistermiddag aan zijn 5e werkboekspel wilde beginnen, terwijl de bedoeling is 1 per dag. Hij had er in 1,5 dag al  4 gedaan.

Dus zo het gesprek om een knoop door te hakken. Maar aangezien ze het graag zsm wilde en er met anderen al over gesproken had, acht ik de kans groot dat hij nu alsnog naar groep 3 gaat. Ik had ook in mijn mail aangegeven dat als dit de keus zou worden, ik dat wel zo snel mogeiljk wilde om geen grote achterstanden te voorkomen.

Dus over een uurtje zit ik bij de juf, ben heel benieuwd. Ik ben ook blij dat ze zelf goed meedenkt en het ook al gezien had.
Mijn zoontje weet hier niets van, dus ik ben ook wel benieuwd naar zijn reactie als hij naar 3 mag. Want hij vind het zo jammer dat zijn vriendjes in groep 3 wel leren lezen en schrijven, en hijzelf nog niet. Dus hij zal in dat geval erg blij zijn.

Ik laat het straks nog weten hoe het afgelopen is.
 
Quote
RE: Spijt van keuze groep 2/3
Int  schreef op: 04-09-2013 11:38:26
Ik hoop het ook voor hem. Anderszijds ook wel eng, hij is nl klein van stuk, echt nog zo'n ukkie hahaha. Maar hij staat zn mannetje wel, ik denk dat hij het zeker aan kan. Er is uit zn oude klasje ook nog een meisje dat nog ruim een maand jonger is en ook zo klein ook naar gr 3 gegaan, dat sterkt mij weer hihi.
 
Quote
RE: Spijt van keuze groep 2/3
Int  schreef op: 04-09-2013 13:56:01

Ik heb net een heel goed gesprek gehad met de juf.
Zij denkt echter dat het bij hem niet alleen slim zijn/makkelijk leren is. Maar ze denkt meer aan hoogbegaafdheid.
Ze is van mening dat je hem dan niet direct helpt met doorstromen nu naar groep 3. Ze zegt dan is hij de eerste paar maanden geholpen, maar begint het daarna weer van voor af aan. Dan is weer de uitdaging weg.


Ze zegt dat de extra uitdaging beter bij de kleuters kan worden aangeboden, omdat in groep 2 daarvoor veel meer tijd en ruimte is dan in het volle programma van groep 3. Dan krijgt hij bv breinspelletjes enzo. Ook omdat het meer is dan gewoon makkelijk leren. Hij is erg creatief, en ze zegt hij is meer gebaat met daarop inspelen. Ze zegt als groep 3 dan te makkelijk is volgend jaar, kunnen ze beter dan halverwege doorstromen naar 4. Bij een hoogbegaafd kind is het alleen opschuiven van het probleem door nu te versnellen.

De eind groep 1 cito had hij heel goed gescoord. Zeker op rekenen . Hij is heel wiskundig aangelegd, dat wisten we al. Als je met 4 jaar puzzels maakt van 1000 stukjes is natuurlijk niet normaal.

De juf gaat nu de eind groep 2 cito afnemen bij hem. Om te kijken waar  hij precies staat. Ze had er vanochtend al mee willen beginnen, maar het was nog niet beschikbaar ofzo. Dus dat wil ze nu zsm doen. En dan over een week of 2 gaan we nogmaals met elkaar om de tafel om te kijken hoe het nu gaat, en hoe verder.

Dus nu blijft hij even in zijn eigen klas. Maar er wordt zeer goed meegedacht en meegewerkt door school. Dus ik heb wel een heel goed gevoel bij het gesprek. Ze was ook blij dat we ons gevoel gelijk kenbaar gemaakt hebben, en wil ook graag dat het allemaal in goed overleg blijft gaan.

 
Quote
RE: Spijt van keuze groep 2/3
Mrtj  schreef op: 04-09-2013 14:13:42
dit lijkt me eigenlijk nog beter nieuws dan dat hij naar groep 3 zou gaan
 
Quote
RE: Spijt van keuze groep 2/3
Alice  schreef op: 04-09-2013 14:15:29
Wat een superschool zeg, wat fijn! 

 
Quote
RE: Spijt van keuze groep 2/3
Meidenmama  schreef op: 04-09-2013 14:26:55
Eva is van 22 november is ook na 1,5 jaar kleuteren doorgegaan. Ze zit nu in groep 7 en nee het is geen hoogvlieger maar ik geloof niet dat ze dat was geweest als ze een extra jaar had gekleuterd. Ik denk dat je puur moet kijken of het kind er sociaal emotioneel aan toe is. Het enige nadeel is dat ze vrij jong naar het voorgezet onderwijs gaan. Ze moet dus op haar elfde al 11 km naar haar nieuwe school fietsen (gelukkig duurt dit nog 2 jaar pfff).
 
Quote
RE: Spijt van keuze groep 2/3
Int  schreef op: 04-09-2013 14:34:00
Ja ik ben ook heel blij met de uitkomst. Groep 2 of groep 3 is niet het belangrijkste voor mij. Maar dat hij op de juiste plek zit met de juiste stof is het belangrijkste.
Het is een vrij kleine school (160 leerlingen) en een team zeer ervaren leerkrachten. En nu merk ik goed hoe fijn dat is!

Ik ben nooit zo snel van naar de juf rennen, maar ben blij dat ik nu mijn hart  gevolgd heb en het aangekaart heb. Er wordt echt serieus mee omgegaan!
 
Quote
RE: Spijt van keuze groep 2/3
Roze  schreef op: 04-09-2013 15:51:08

Klinkt goed! Ook fijn om te horen! Ben zelf juf en lees hier best wel snel negatieve reacties op de leerkrachten, maar vind dit echt een super voorbeeld. Ouders en juf die er echt voor gaan!

 
Quote
RE: Spijt van keuze groep 2/3
Esther Mv Thomas  schreef op: 04-09-2013 18:54:46
Mooie oplossing. Houd wel in de gaten dat hij goed overweg kan met de kinderen in zijn klas. Het kan zijn dat hij op een ander niveau denkt etc. waardoor dat scheef kan gaan lopen. Dat gebeurde in ieder geval met mijn zoontje (daarom is hij toen dus ook eerder naar groep 2 gegaan). Hij is in zijn denken een paar jaar ouder dan zijn kalenderleeftijd.
 
Quote
RE: Spijt van keuze groep 2/3
Int  schreef op: 06-09-2013 10:01:41

Quote Roze:

Klinkt goed! Ook fijn om te horen! Ben zelf juf en lees hier best wel snel negatieve reacties op de leerkrachten, maar vind dit echt een super voorbeeld. Ouders en juf die er echt voor gaan!




Ik verbaas me ook vaak hoe ouders klagen over juffen. Ik denk dat kinderen op school zich ook lang niet altijd hetzelfde gedragen als thuis, en dat daarom een juf soms dingen anders kan zien dan jijzelf. Daarnaast ga ik er van uit dat de juf in zo'n geval als mijn zoontje de ervaringsdeskundige is, en dat ben ik niet. Zij heeft echt wel het beste voor met hem, dus ik ga er vanuit dat ze een goed advies geeft. Daarnaast is het zelfs in mijn geval zo dat de juf zich er juist niet makkelijk vanaf maakt door hem naar groep 3 door te schuiven, maar juist zelf de extra uitdaging aan te bieden. Dus ik vertrouw erop dat haar advies goed is. En dat we op deze manier het jaar wel door gaan komen. We hebben ook afgesproken om regelmatig te evalueren hoe het gaat. Dus dat komt goed!

Esther, ik ben niet bang dat mijn zoontje sociaal verder is dan de groep. Hij kan het sociaal wel aan groep 3, maar het is niet zo dat hij er bij 2 niet meer tussen past gelukkig. Maar we houden het wel goed in de gaten. Ik moet zeggen dat ik na het gesprek even een heel vol hoofd had door best veel informatie. Maar nu ik wat gegoogled heb, valt er ook wel heel veel op zijn plaats.
 
Quote
RE: Spijt van keuze groep 2/3
Vlindertjes  schreef op: 06-09-2013 13:45:21
Toch snap ik niet goed waarom hij niet doorgaat naar groep 3, dat zou de nloopbaanbeleid van zaken zijn geweest want de grens ligt niet op 1 oktober. Alleen als kindjes van okt, nov en dec echt niet mee kunnen komen dan moeten ze een jaar langer kleuteren maar anders maar 1,5 jaar. en als ik dan lees dat ze denken dat hij misschien hoogbegaafd is, zou het dan niet beter zijn om hem in groep 3 te doen en daar dan extra verdieping bieden, bij zijn vriendjes?


 
Quote
RE: Spijt van keuze groep 2/3
Int  schreef op: 06-09-2013 16:11:11
Vlindertjes, hier bekijken ze de najaarskinderen per kind. En afgelopen februari was al gekozen voor groep 2, omdat dat toen het beste leek.

Volgens de juf kan hij in zijn huisige klasje bij groep 2 veel meer verrijking aangeboden krijgen dan in groep 3. Daar zou hij leren leen en schrijven (doet hij nu ook wel), en als hij dat kan over een paar maanden heeft hij alsnog die verrijking nodig. Maar in de praktijk is daar in groep 3 veel minder tijd voor. De juf heeft daar groep 3/4 en groep 3 heeft een heel vol lesprogramma . Dan zou hij zich daar gaan vervelen.En nu kan er veel meer extra tijd aan hem besteed worden met moeilijkere materialen.

Daarnaast is groep 3 alleen op leergebied een extra uitdaging, en krijgt hij daar niet veel extra uitdaging op het creatieve gebied zegt zijn juf. En dat is juist waar hij behoefte aan heeft. Op dus een veel breder vlak dan alleen maar het leren lezen. Vandaar deze keuze.
 
Quote
RE: Spijt van keuze groep 2/3
Marie8  schreef op: 06-09-2013 18:55:27
Het lijkt me een heel verstandige keuze, waar jullie nu allen achter staan en duidelijk dat school goed meedenkt. Fijn.
 
Quote
RE: Spijt van keuze groep 2/3
Son  schreef op: 06-09-2013 19:24:41
Bij ons is de december regeling. Michelle haar vriendin is van 31-12. Andere vriendin is van 10 -01... alleen scheelt t jaar.

in principe gaan de kids tm decemer mee, maar mochten ze er niet aan toe zijn, dan niet.

 
Quote
RE: Spijt van keuze groep 2/3
Son  schreef op: 06-09-2013 19:26:21
Klinkt al s goeee oplossing !!!
 
Quote
RE: Spijt van keuze groep 2/3
Dano  schreef op: 06-09-2013 19:40:34

Quote Jessiemv3:
Ik zou vooral kijken of je zoon sociaal-emotioneel sterk genoeg is om groep 3 aan te kunnen.

Onze oudste zoon wordt halverwege deze maand pas 11 en zit in groep 8. Hij is bijna altijd de jongste van de klas geweest en ook sociaal-emotioneel vrij zwak. Dat heeft hem zijn hele basisschool tijd in de weg gezeten. Vaak genoeg hebben wij dit aangekaart maar elke keer lieten ze hem toch overgaan. Als ik nu terugkijk weet ik toch niet zeker of we er wel goed aan hebben gedaan, misschien hadden we toch meer met de vuist op tafel moeten slaan.
Ik kan je vertellen dat het voor een kind heel lastig is om sociaal-emotioneel zwak te zijn in meestal vrij grote groepen.




Dit is precies het verhaal van min zoon. Echter hebben wij vorig school jaar gezegt, in groep 6 dat wij wilde dat hij het over Doen. Mede door de vervelende klas die hij had. En nu dus die hij dit jaar groep 6 over. En het is de beste beslissing ooit moet ik zeggen!Leuke klas, hij kom lekker mee en is ipv de jongste nu ineens de oudste. Zo is hij in groep 8 12 jaar ipv 11. Veel beter!
 
Quote
RE: Spijt van keuze groep 2/3
Vlindertjes  schreef op: 07-09-2013 19:05:23
Wat moet hij dan volgend schooljaar in groep 3 doen, dan kan hinden oom geen verrijking krijgen? Terwijl hij het dan waarschijnlijk nog meer nodig zal hebben.
 
Quote
RE: Spijt van keuze groep 2/3
Son  schreef op: 07-09-2013 19:13:02
Wat een verschil kan dat zijn he ! Ze hebben mn zus ook laten zitten doordat ze niet tot dr recht kwam. Ze kwam helemaal los daarna.
En Michelle is nu 11 en zit op middelbare, maar had ook echt niet langer op die lagere school moeten zitten....
 
Quote
RE: Spijt van keuze groep 2/3
Int  schreef op: 07-09-2013 21:35:39

Quote Vlindertjes:
Wat moet hij dan volgend schooljaar in groep 3 doen, dan kan hinden oom geen verrijking krijgen? Terwijl hij het dan waarschijnlijk nog meer nodig zal hebben.



Indien nodig kan hij dan gedurende het schooljaar doorstromen nar groep 4. Dat had een meisje bij mijn dochter in de klas ook. Dat schijnt dan beter te zijn.
 
Quote
Navigatie
Vorige | 1 | 2 | 3 | Volgende


Reageren op Spijt van keuze groep 2/3
Naam
Bericht