Mama2 schreef op: 31-08-2013 21:18:48 |
Wie heeft hier ervaring mee en kan mij vertellen hoe ze er achter zijn gekomen. Robin is bijna 8 jaar doet groep 3 voor de 2e keer ( groep 2 ook 2x gedaan) En hij heeft ontzettend veel moeite met lezen en rekenen, doet echt zo zijn best maar het kost hem heel veel moeite. Ook haalt hij de 2 en de 5 door elkaar en klokkijken lukt hem totaal niet Lezen gaat heel langzaam en spelt nog steeds heel veel en zegt het woord pas als hij zeker weet dat het goed is. Is dit iets om zorgen over te maken ???? |
Quote |
Mrtj schreef op: 31-08-2013 23:11:01 |
Iedereen reageert heel stellig, ik ook. Maar voor jou zal het mogelijk wel lastig zijn om die
stellige reacties te zien. Het is eht sneu voor je menneke.... hij heeft de moed al in de schoenen zitten voordat hij aan een taakje begint. Volgens mij kan je uit de reacties wel opmaken dat school in actie moet gaan komen met testen en met meer begeleiding. Het zou voor je zoon en voor jullie zoveel uitmaken als duidelijk zou zijn waardoor hij niet vooruit komt. Want dat helpt hem om zich minder slecht over zichzelf / zijn leerprestaties te voelen, en voor jullie om een ingang te vinden om hem wél te helpen verder te komen in het leren. |
Quote |
Sabje Mv Jm En ?? schreef op: 31-08-2013 23:23:05 |
Als ik jou was,zou ik zorgen dat hij moet spoed getest word. dus hup naar school en eisen dat ze de aanvraag starten ,dat het nog eind dit jaar bekent is. het kind gaat zo helemaal er aan onderdoor. ik heb jaren lang gevochten voor mijn dochter. eerst een laag IQ daarna eindelijk na zoveel jaar een ernstige enkelvoudige dyslexie en nu eindelijk ADhD jaren lang is school een hel geweest. tot half april het laaste stapje en binnen 3 maanden zat mijn dochter boven haar niveau en gaat ze dit jaar niet groep 7 maar 8 doen. eindelijk kan ze lezen en zelfs klok kijken. en voelt ze zich eindelijk gelukkig en neemt haar zelfvertrouwen toe niet twijfelen en komop voor je kind! laat je kind niet langer lijden,dan nodig is. |
Quote |
Mama2 schreef op: 31-08-2013 23:27:23 |
Handelplannen nog nooit gezien of over gesproken. Nu is hij bijna 8 maar eerlijk gezegd gedraagt hij zich niet zo, sociaal emotioneel is hij wel jonger. Nu maakt hij helaas veel mee met een oudere broer die klassiek autisme en adhd heeft met de nodige driftbuien daarbij. Geloof direct dat dat ook invloed heeft op Robin zijn ontwikkeling, maar vind het wel zorgwekkend nu. Zal volgende week toch eens de juf aanspreken hoe ze het gaan aanpakken want volgend jaar zou hij toch echt naar groep 4 moeten. |
Quote |
Mrtj schreef op: 31-08-2013 23:34:29 |
Het kwartje valt nu pas.... dat andere topic over 'de koek is op' was ook van jou. Wat zwaar zo!
Maar dan nog, dat zijn broer het heel moeilijk heeft en moeilijk maakt in het gezin wil niet zeggen
dat jouw zoon tweemaal moet doubleren en dat school hem zo kan laten zwemmen. |
Quote |
Sabje Mv Jm En ?? schreef op: 31-08-2013 23:37:47 |
wat de aanpak is? ,testen met spoed er is wat en dat heeft niks met zijn broer te maken. zonder testen en zekerheid ,kan je vanalles blijven proberen met duidelijk kan het probleem aangepakt worden misschien heeft hij ook ADHD ,mijn dochter is ook niet het type ADhD maar heeft het wel. als je weet wat er is ,dan kan het probleem aangepakt worden en gaat hij met sprongen vooruit. en kan hij misschien volgend jaar wel naar groep 5 of wie weet 6 geloof me ,je moet niks van school laten afhangen maar op je mama gevoel afgaan en je erin vastbijten. anders kom je geen stap verder. alles wat mijn dochter heeft,heb ik keer op keer geroepen en maar blijven proberen en proberen. maar na jaren lang vechten,had mama gelijk en school niet. school heeft met grote ogen haar Cito zitten bekijken,eind juni in april zaten ze nog met ze 3e voor mijn,van we zitten vast we kunnen je dochter niet meer helpen. |
Quote |
Ellen schreef op: 31-08-2013 23:42:37 |
Hij zal idd sowieso naar groep 4 moeten...sterker nog ieder denk dat hij "normaal" al.op bijv of
speciaal onderwijs had gezeten! Maar blijkbaar lapt deze school alle regels aan zijn laars en doet
niets...schandalig vind ik dat! Ik snap je helemaal hoor..hier 3 adhd_ers waarvan 1 met ODD..en giga drift-vloekbuien..heeft zeker zijn weerslag op je zoon, maar hij heeft récht op de juiste hulpverlening zodat kan worden uitgezocht hoe e.e.a zit, qua IQ moet hij het kunnen maar er spelen natuurlijk meer dingen. Echt aan de bel trekken, zou juf een week geven om e.e.a uit te leggen/ uit te zoeken want voor je het weet is het herfst en kerstvakantie en de helft van het schooljaar weg Laat je niet wegsturen met smoesjes e.d het feit dst jullie nog nooit een handelingsplan hebben gezien vind ik een heel grote naltigheid vanuit school!!! Ik zou iig geen vertrouwen meer hebben dat ze mijn kind de juiste behandeling zouden *kunnen* geven. Succes meid! |
Quote |
Maris1974 schreef op: 01-09-2013 00:08:34 |
Jada is vsn 3 nov. 2005. Heeft groep 2 ook 2 keer gedaan, maar daarvan was de achterliggende
gedachten dat we net verhuisd waren en mogelijk alkes bij elkaar teveel zou zijn. Jada liep vorig jaar in groep 3 helemaal vast op het lezen. ( Had eind groep 2, 2× A+ voor de cito's.)Kon de meest moeilijke woorden zo lezen maar juist de korte simpele woorden niet. Ze is wel door gegaan naar groep 4 mssr zou mogelijk terug gezet worden. Vriendin van ons heeft logopediepraktijk in Duitsland en zei dat ze in Duitsland al voor groep 5 kunnen testen. Jada gaat gewoon in Ned. naar school, maar onlangs in D. getest. Jada blijkt dus inderdaad dyslectisch te zijn ( getallen in mindere mate). De leeskilometers die ze volgens de juf moest maken heeft dus weinig zin. Ze krijgt nu wekelijks therapie en uiteraard oefenen we thuis veel. Ook op school zullen ze dingen gaan aanpassen. Aan haar intelligentie ligt het totaal niet. Ze is clever genoeg. Masr het verklaard wel waarom de altijd zo rustige, makkelijke Jada tijdens het lezen zo onrustig was....niet kunnen stilzitten, friemelen asn d'r haar/ kleding. Iets wat dus kennelijk een veel voorkomend iets is bij dyslectische kinderen. Blijven zitten heeft dus totaal geen zin. ze xou groep 3 nog wel 3 x kunnen doen, maar zolang ze de basis niet heeft. .... Kaart het eens asn bij de IB-er. Succes! |
Quote |
Jarofe schreef op: 01-09-2013 05:59:42 |
net wat ano zegt voor een dyslexie onderzoek moet er wel een heel dossier zijn. Hier op school krijg ik zorgplannen voor mijn kinderen met daarin geschreven wat het doel was en dat dat behaalt is en en een nieuw zorgplan met daarin weer een nieuw doel waar ze aan gaan werken en hoe, en hoe ik dit thuis ook kan oppakken. Mijn dochters liepen ook vast in groep 3 maar bij mijn oudste moesten we eerst uitlsuiten of er geen ADHD speelde dit bleek ook het geval, maar ondanks behandeling hiervan bleef ze achterlopen met lezen en spellen. Uiteindelijk is ze eind groep 3 getest op dyslexie ze kwamen hier bij ons op school en het duurde een hele dag, en daaruit bleek dat ze ernstige dyslexie had met daarbij een bovengemiddeld ig. Ze heeft hiervoor 1,5 jaar intensieve training gehad wat heel erg geholpen heeft haar leesachterstand heeft ze heel snelingelopen ze zit nu op E6 en ze gaat naar groep 7 nu, alleen haar spelling blijft lastig hier krijgt ze ook nog steeds 3 keer per week begeleiding voor en thuis oefenen met een spellingsprogramma. Voor jou is het dus echt belangrijk om met school in gesprek te gaan, ik neem aan dat de IB-er wel met hem bezig is, maar vraag naar de zorgplannen en bij vermoeden van ADHD moet dit liever eerst uitgesloten worden voordat ze het dyslexie onderzoek willen doen tenminste dat was hier wel zo. De eerste keer groep 3 was mijn dochter ook met rekenen zwak en toen we begonnen met de behandeling voor ADHD ging ze echt met hele grote sprongen vooruit en dan echt van cito scores E naar opeens A. Heel veel sterkte het is zo'n gezoek in het begin naar het juiste voor je kind. |
Quote |
Mama2 schreef op: 01-09-2013 13:46:55 |
Hebben net Robin 8 regeltjes laten lezen ( eindelijk wou hij het ) hij heeft er 1 minuut en 11
seconden over gedaan , ging niet soepel en vaak pauze ertussen. Moest over sommige woorden echt nog nadenken. Lijkt mij toch dat het zolangzamerhand wel al sneller zou moeten en vloeiende. En het waren geen moeilijke woordjes . ppff vind het wel moeilijk hoor . |
Quote |
Sabje Mv Jm En ?? schreef op: 01-09-2013 13:58:02 |
weet je wat je even kan doen. is bij leerhulpmiddelen.nl even een proefsetje bestellen,gratis. dat zijn gekleurde papiertjes met allemaal woorden achter elkaar en laat hem die maar lezen. uiteindelijk zal je zien,dat hij op 1 kleur beter leest en misschien sneller sneller is meestal niet in het begin. ook zal hij vast aangeven ,met welke kleur hij het fijnste leest. iemand die dyslectie heeft,heeft baat bij een bepaalde kleur, |
Quote |
Jacquelien schreef op: 01-09-2013 14:09:20 |
Naast alle tips ook gesprek met iber van de school vragen. Ik ben benieuwd of zij al wel eens erbij
betrokken is namelijk. Sterkte! |
Quote |
Mama2 schreef op: 01-09-2013 14:15:04 |
Ib'er is er alleen voor de probleem gevallen werd mij verteld. ...goh lijkt mij toch dat Robin ook
een probleem heeft. krijg nu echt het gevoel dat school steken laat vallen. |
Quote |
Ellen schreef op: 01-09-2013 14:29:08 |
Eh als jouwn zoon nog geen probleem geval voir school is, zal die ib-er oom weinig te doen
hebben! Kijk als ze Robin al die jaren al aan zijn lot overlaten is de stimulans om beter te doen en het leuk te vinden er natuurlijk ook niet, en iets leuk vinden is dé sleutel tot leren. Onze zonen zijn ook dyslectisch..dochter w.s discalculie..maar school heeft daar hun rooster compleet op aangepast..zo hoort het ook. Geloof me..school laat het zwaar liggen en jouwn zoon is daar giga de dupe van! Tuurlijk leest hij nog niet snel en geautomatiseerd als hij jiet geholpen en gestimuleerd wordt..morgen op de stoep staan en idd gesprek met juf én ib-er.! Girlpower! Zet hem op voor je zoon..ik weet het kost zóveel energie, energie die je al zo weinig hebt, maar het gaat zich lonen..echt waar. |
Quote |
Saskiamv2boys schreef op: 01-09-2013 14:39:52 |
meid wat zwaar allemaal. Hier op school als een kind blijft zitten moet er een behandelplan worden
opgesteld met daarin de doelstellingen en de reden. En ook de manier waarop ze moeten gaan letten.
De iber zit erbij met opstellen en daarna worden de ouders er ook bij betrokken. Ik heb het idee dat school inderdaad steken laat vallen. Maandag je zorgen eens op tafel leggen op school en ook aangegeven wat het plan van aanpak is omdat hij is blijven zitten.... Onze zoon van bijna 6 jaar moest groep 2 overdoen, vooral met motoriek heeft het te maken en hij laat niet alles zien tijdens de cito''s.. Maar de juffen gaan een plan van aanpak maken wat er dit jaar allemaal moet gebeuren om volgend jaar naar groep 3 te gaan.. Ik ben geleerd in het regulair onderwijs dat je als ouders soms op je strepen moet staan want anders laten je maar zwemmen |
Quote |
Mam Van Twee schreef op: 01-09-2013 14:45:05 |
Hier is bij een vriendje van mijn dochter in groep 2!!! al extra begeleiding ivm dyslectie gestart.
Juist om vroeg erbij te zijn worden hier alle kinderen in groep 2 gescreend op
dyslectie/letterherkenning. Heel vreemd dat jouw school zo weinig eraan lijkt te doen. Zou er ook werk van maken, een dyslectie test zou - eventueel buiten school om - niet de wereld aan moeite moeten zijn. Mocht er niets uitkomen dan heb je in ieder geval iets uitgesloten!. Succes |
Quote |
Anne Mv 3 schreef op: 01-09-2013 14:51:58 |
Zoals ik het begreep bij ons op school dan moeten er al handelingsplannen gemaakt zijn voor ze een
kind kunnen laten zitten. In het geval van je zoon zou er halverwege groep 2 al een handelingsplan gemaakt moeten zijn zodat duidelijk is wat moeilijk is voor je zoon én wat school gaat doen om hem hierin extra ondersteuning te bieden. Ook in groep 3 zal er al ruim van te voren gezien zijn door de leerkracht dat je zoon minder snel taal/rekenen op pakt hier had ook een handelingsplan voor geschreven moeten zijn. Als dit er allemaal niet is dan is dat echt ernstig! Ik kan me voorstellen dat voor jou ook niet helemaal duidelijk is wat je kunt verwachten van een kind wat voor de 2e keer groep 3 doet. 't Is echt ontzettend balen dat school hier geen betere ondersteuning in biedt! |
Quote |
Monica Mv 2 schreef op: 01-09-2013 21:19:50 |
We hebben net een testje gedaan met Guus, vonden Guus en ik erg leuk maar voor mama2 wel het e.e.a.
nu duidelijk Toch mama2? |
Quote |
Petra schreef op: 01-09-2013 21:28:04 |
Ellen jij roep wel heel hard dat dat niet mag 2x groep2 en 2x groep 3. Maar dit klopt volgens mijn
niet ze mogen een extra jaar kleuteren en ook 1x doubleren in groep3 t/m 8. Bij mijjn weten is het
zo ( zelf geen ervaring mee) Op onze school zit in ieder geval ook kinderen die dat gedaan hebben en
ik denk niet dat een school zomaar regels aan zijn laars laopt. |
Quote |
Mama2 schreef op: 01-09-2013 21:28:36 |
Ja idd dan leest robin echt traag ...wat een verschil. Ga dinsdag ff met de juf praten ,morgen kan ik helaas niet. |
Quote |
Petra schreef op: 01-09-2013 21:30:57 |
eventjes op internet gezocht.Leerlingen mogen uiterlijk tot en met het schooljaar
waarin zij 14 jaar worden naar de basisschool Dus ellen 2x doubleren mag dus wel. |
Quote |
Cir schreef op: 01-09-2013 21:32:05 |
Als je de dyslectietest vergoed wil hebben door de verzekeraar dan moet school aan een bepaalde
hoeveelheid extra begeleiding hebben voldaan. Of je moet het zelf gaan bekostigen, dat kan
natuurlijk ook. Heeft juf ooit gesproken over dyslectie? Of is het nog nooit ter sprake geweest? |
Quote |