Mama2 schreef op: 31-08-2013 21:18:48 |
Wie heeft hier ervaring mee en kan mij vertellen hoe ze er achter zijn gekomen. Robin is bijna 8 jaar doet groep 3 voor de 2e keer ( groep 2 ook 2x gedaan) En hij heeft ontzettend veel moeite met lezen en rekenen, doet echt zo zijn best maar het kost hem heel veel moeite. Ook haalt hij de 2 en de 5 door elkaar en klokkijken lukt hem totaal niet Lezen gaat heel langzaam en spelt nog steeds heel veel en zegt het woord pas als hij zeker weet dat het goed is. Is dit iets om zorgen over te maken ???? |
Quote |
Ikke schreef op: 31-08-2013 21:26:25 |
Mijn dochter is dyslectisch en ik ook. Zelf heb ik pas de cursus beelddenken gevolgt. Kijk
eens op de website Ik leer anders. Misschien herken je je kind daarin en daar staan een hoop tips
ook kan je daar terecht voor hulp. |
Quote |
Mrtj schreef op: 31-08-2013 21:33:42 |
heeft je zoon wel actieve begeleiding van een (bijvoorbeeld) orthopedagoog? |
Quote |
Bepje schreef op: 31-08-2013 21:41:04 |
Begeleiding bij het leren. Heeft de school een plan gemaakt om hem te helpen, krijgt hij apart
begeleiding van een leerkracht of laten ze hem maar aanmodderen ? |
Quote |
Inky69 schreef op: 31-08-2013 21:42:32 |
Wil je zeggen dat de school hier niets mee doet?? Ik zou me zeker zorgen gaan maken...2x groep 2 en 2x groep 3 dat is toch niet niets. Heb je het hier al eens over gehad met de juf/meester? |
Quote |
Monica Mv 2 schreef op: 31-08-2013 21:43:42 |
hij doet groep 2 toch geen 2 keer? Het is gewoon toch een late leerling? |
Quote |
Suus schreef op: 31-08-2013 21:46:04 |
Als je 2 x achter elkaar doubleert zou ik mij wel zorgen maken ja. Wat zegt school? |
Quote |
Caithy schreef op: 31-08-2013 21:46:50 |
Ik zou me idd zorgen maken als hij groep 2 en 3 2x heeft gedaan. Sterker nog ik zou eens bij school
vragen wat hun eraan gaan doen (een plan) zodat je zoon beter gaat lezen! |
Quote |
Troelala schreef op: 31-08-2013 21:47:55 |
Ik ben zelf dyslectisch bij mij is het pas op mijn 13de aan het licht gekomen. Ze zijn er bij jouw
zoon "redelijk" optijd bij en zullen hem waarschijnlijk op een andere manier leren lezen met trukjes
en dergelijken. Gelukkig is de maatschapij er wat meer op voorbereid en is het wat "normaler" dat sommige kinderen er wat meer moeite hebben met leren lezen en schijven. Ook op het voorgezetonderwijs had ik ook een dyslectisch pas waardoor ik meer tijd kreeg om alles te maken en er minder gelet werd op spelfouten sommig toetsen mocht ik zelf mondeling maken. In dat opzicht zou ik me proberen niet te veel zorgen te maken het wijst zich van zelf voor het grote deel, wel als je het gevoel hebt dat je kind niet wordt onderbouwd in zijn beperking of niet terecht behandt wordt geeft het aan, vaak kunnen docenten er nog wat van leren. Over Dyscaculie kan ik je helaas niets vertellen ik zelf heb echt een rekenknobbel wat mijn leesblindheid compenseert. |
Quote |
Mama2 schreef op: 31-08-2013 21:48:38 |
School doet niet veel extra's, hij hoeft niet alles overnieuw te doen van groep 3 , hij doet nu
dingen uit raket boekjes maar ik zie het s'ochtends al als een werkblad klaar ligt. Hij kijkt en
zegt al wat moet ik doen snap het niet. Maar verder gebeurt er niks op school. |
Quote |
Mrtj schreef op: 31-08-2013 21:49:22 |
als hij dyscalculie heeft en dyslexie (en zelfs maar een van beide), dan moet hij daar extra
begeleiding in krijgen (zeker gezien zijn huidige schoolbeloop). Zoals het nu loopt zou ik me zeker zorgen gaan maken. Komt er goede begeleiding op van een orthopedagoog (=extern, waarschijnlijk wel volledig vergoed door je verzekering als je een officiele dyslexie verklaring hebt), dan kan het met goede inzet zeker wel goed komen. Maar er moet hier wel wat gaan gebeuren lijkt me. |
Quote |
Mama2 schreef op: 31-08-2013 21:51:42 |
Hij heeft geen diagnose hè, dit is mijn vermoeden ja monica hij heeft groep 2 echt 2x gedaan ,al zijn vriendjes van toen zitten nu in groep 5 en zijn net zo oud als hem. |
Quote |
Mrtj schreef op: 31-08-2013 21:57:01 |
In dat geval moet school inderdaad maar eens met een verklaring gaan komen voor dit leerprobleem.
Want er is zeker sprake van een leerprobleem als je 2*2 en 2*3 moet doen, en de dingen nu nog niet
snapt. Wat zegt school hier zelf over? (en is er nog geen onderzoek gedaan naar zijn vaardigheden/capaciteiten/dyslexia/etc?) |
Quote |
Troelala schreef op: 31-08-2013 21:57:08 |
Ik zou zo snel mogelijk hem laten testen. Dan aan de hand van uitkomst kan er passende begelijding
voor hem gevonden worden. Hoe sneller hij geholpen kan worden hoe beter dan wordt de
"leerachterstand" niet te groot. |
Quote |
Caithy schreef op: 31-08-2013 21:59:49 |
Als hij met 8 jaar nog niet geautomatiseerd kan lezen, dan vind ik wel dat er iets niet goed gaat en
dit moet je echt bij de school gaan neerleggen hoor!!! |
Quote |
Juulmvjens schreef op: 31-08-2013 22:03:24 |
Maar school zou toch echt meer moeten doen dan. Wanneer is je zoon jarig? Is het niet zo dat hij een late leerling is en daarom lang heeft gekleuterd en nu één keer gedoubleerd? |
Quote |
Anne schreef op: 31-08-2013 22:05:16 | ||
dat zei ze al Juul | ||
Quote |
Ano schreef op: 31-08-2013 22:06:16 |
Hier 2 ernstig dyslectische kinderen. De school moet echt aan de slag. Als je dyslexie wil
diagnosticeren moet je een heel dossier hebben wat door school gevuld moet worden. Onze middelste is
net zo oud, gaat naar gr 5 en heeft nu bijna een jaar zijn verklaring en een half jaar behandeling.
Dat lost zijn probleem niet op maar maakt het hanteerbaar. Mijn advies is maandag een gesprekje
aanvragen op school. Daar ligt de eerste stap namelijk. |
Quote |
Ano schreef op: 31-08-2013 22:08:59 |
Volgens het dyslexieprotocol moet de school 3 keer per week in een klein groepje van max 3 kinderen
gedurende een half uur extra hulp bieden gedurende een half jaar. Als je kind dan nog een v- of e
score heeft, heeft het recht op een onderzoek mits er geen bijkomende problemen zijn zoals
vermoedens van adhd. |
Quote |
Juulmvjens schreef op: 31-08-2013 22:12:09 | ||
Sorry | ||
Quote |
Mama2 schreef op: 31-08-2013 22:18:51 |
Hij word nu wel getest door een psychiater omdat wij adhd vermoeden. Robin is van 2 november 2005. Je ziet gewoon bij hem dat hij wel wil maar dat het niet lukt ook met klokkijken hij gokt steeds, heb 2 weken lang elke ochtend om 8 uur gevraagd hoe laat het was maar hij had het niet 1x goed. Hij wil thuis ook absoluut niet lezen, krijgen het niet voor elkaar. |
Quote |
Mrtj schreef op: 31-08-2013 22:20:33 |
maar wat zegt school? denkt school dat adhd het totaalbeeld kan verklaren? |
Quote |
Lisje schreef op: 31-08-2013 22:25:38 |
Hij kan ook een laag iq hebben hé. Dan leert hij veel langzamer. Raar dat school hier niets
mee doet. Mijn zoon is ook bijna 8 en zit in groep 5. Hij heeft dus moeite met rekenen, spelling en
lezen. Heeft de school geen schoolbegeleidingsdienst, die kan op school testen uitvoeren op allerlei
gebieden om te zien waar de oorzaak ligt. Ik zou naar de ib-er stappen. Mijn zoon zit nu in groep 5
en de juf zei vanaf groep 5 gaat het tempo pas echt goed omhoog. |
Quote |
Ano schreef op: 31-08-2013 22:32:16 |
Klinkt wel als een groot probleem wat om meer vraagt dan alleen een adhd onderzoek. Het kan adhd
zijn maar adhd komt vaak voor met dyslexie en dyscalculie. Een laag iq kan ook deze problemen
veroorzaken. Echt een gesprek aanvragen op school met de lkr en iber. Ze moeten echt aan de slag.
Onze jongste gaat maandag starten in gr 3. Er ligt al een plan klaar op school want ook hier
vermoeden ze dyslexie. |
Quote |
Mama2 schreef op: 31-08-2013 22:37:42 |
Laag iq heeft hij niet, hij zit tussen 95 en 100 dat is in ziekenhuis getest . hij loopt ergens op vast daar zijn de juffen mee eens maar ja wat ???? |
Quote |
Mrtj schreef op: 31-08-2013 22:39:30 |
Als ik jou was zou ik een gesprek aanvragen met school en aandringen op dyslexia/dyscalculie
onderzoek, en mogelijk nog naar meer dingen die zijn leerprobleem zouden kunnen verklaren. |
Quote |
Pien schreef op: 31-08-2013 22:39:56 |
Sorry maar ik denk dat de school waar jouw zoon op zit grote steken laat vallen in zijn begeleiding.
Je mag niet eens 2x doubleren. En een kind van 8 hoort zeker niet in groep 3. Ik zou maandag
acuut aan de bel trekken daar. Ik denk niet dat jouw zoon gelukkig zal zijn op deze school. |
Quote |
Ellen schreef op: 31-08-2013 23:03:54 |
Idd een school mág een kind never nooit 2x laten doubleren!!! Vind het best grove fouten..een kind van 8 tussen 5 jarigen, lijkt me voor zijn sociaal emotionele kant absoluut niet goed..wat voor signaal geef je hem zo, bind het best erg sneu Zou maandag als de wiedeweerga aan de bel trekken, testen eisen en ze moeten je al ik weet niet hoeveel handelingsplannen hebben laten zien én omdertekenen! Mocht er binnen een maand geen gerichte hulp en medewerking komen vanuit school zou ik per direct een andere school zoeken. Dit kan toch niet..kind beetje aan laten modderen? |
Quote |
Inky69 schreef op: 31-08-2013 23:04:26 |
En wat vind jouw zoon er zelf van dat hij tussen 6 jarigen in de klas zit? Is hij emotioneel ook 8? |
Quote |