P!nk schreef op: 07-06-2013 11:18:46 |
Mijn oudste zit in groep 3. Hij haalt goede scores op toetsen, B op zijn Cito. En toch heb ik nooit
gewoon 10-minutengesprekken maar zit ik elke maand een half uur bij de juf en de begeleidster. Mijn
zoon let niet op in de klas waardoor hij niet weet welke werkjes hij moet doen en dus ook veel
fouten maakt. Het staat zijn resultaten niet in de weg maar het frustreert de juf zo erg dat ze niet
meer weet wat ze met hem aan moet. Mijn zoon is een rustige jongen in de klas, sociaal, leidt andere
kinderen niet af. Het is echt alleen het niet luisteren. Hij is doof aan een oor dus dat zou er ook
mee te maken kunnen hebben. Volgend jaar komt hij in een klas met 32 kinderen. School heeft nu
aangegeven dat hij dat waarschijnlijk niet gaat redden en dat ze denken dat hij niet op zijn plek is
op deze school. Ondanks zijn B-Cito score en zijn andere goede resultaten. Ik ben er echt helemaal
van slag van. Bij speciaal onderwijs hoeven we niet aan te komen, hij komt niet eens in aanmerking
voor een rugzakje! Maar de juf heeft aangegeven dat er gewoon geen tijd is om telkens bij mijn zoon
te controleren of hij haar wel heeft gehoord en begrepen omdat er daar teveel kinderen voor in de
klas zitten. Als ze dat bij iedereen zou moeten doen is dat onbegonnen werk. Maar dat is toch onzin?
Mag een school dit doen / zeggen, weten jullie dat? |
Quote |
Mitch schreef op: 07-06-2013 11:22:46 |
Heeft school dat aangegeven of heeft juf dat aangegeven? Misschien zou je uit moeten kijken naar een school waar de klassen wat kleiner zijn? |
Quote |
Vlindertjes schreef op: 07-06-2013 11:25:05 |
Jeetje, wat raar van de school. Hij moet gewoon op de goede plaats in de klas zitten en desnoods
legt juf hem toch apart nog even de opdracht uit. Lijkt mij een kleine moeite. |
Quote |
Sabina Mv Milou En R avi schreef op: 07-06-2013 11:26:09 |
Misschien kan de juf hem vlakbij haar zetten, en dan met zijn goede oor naar haar toe? Kijken of het
dan beter gaat voor ze met rigoreuze oplossingen komt... |
Quote |
Anon schreef op: 07-06-2013 11:28:01 |
Ik ben wel benieuwd wat school ingedachten heeft voor alternatief..... Wat heeft school er allemaal aangedaan om dit niet luister probleem op te lossen? Ligt het aan het niet kunnen horen, niet kunnen luisteren, het niet kunnen begrijpen of het niet kunnen omzetten van de opdracht naar een taak. Ik vind een klas van 32 wel groot maar niet wereldschokkend. 1 kind wat meer aansturing nodig heeft, visueel maken van de opdracht, navragen van de opdracht etc. Ook niet het probleem. Ik zou een gesprek aanvragen bij de ib. |
Quote |
Bianca29 schreef op: 07-06-2013 11:28:50 |
mijn dochter is ook doof aan 1 oor en hoort aan de andere kant maar 60%. de juffen weten dit en zij zit vooraan in de klas ,dichtste bij de juf. als zij iets niet gehoort heeft legt de juf het nog eens uit en ze kijken ook of ze het goed gedaan heeft. vind dit niet meer als normaal. ze zit nu in groep 6 maar dit speelt al vanaf groep 3. laat je niet met een kluitje in het riet sturen ,maar ga het hogerop zoeken op school. mijn dochter scoort ondanks haar gehoor alemaal A. |
Quote |
Anon schreef op: 07-06-2013 11:30:43 |
En op de vraag mag een school dit zeggen: tuurlijk maaar ze moeten wel een alternatief hebben. Sbo
komt hij niet, hij wordt niet bedreigd in zijn ontwikkeling. So ivm zijn doofheid is heel lastig. En
dan nog wat is de meerwaarde voor je zoon als zijn citos prima zijn.... |
Quote |
Mamvan3 schreef op: 07-06-2013 11:34:10 |
Heeft de juf geen begeleiding gehad van audiologisch
centrum?? Mijn zoon is aan beide zijden doof, met een aantal tips gaat het nu een stuk beter met
hem. Persoonlijk vind ik het belachelijk dat je moet uitkijken naar een andere school. Met de juiste
plek in de klas (met de rug naar het raam, ivm tegenlicht) dichterbij de juf en duidelijk praten,
zou je al een heel eind moeten komen. |
Quote |
Jacquelien schreef op: 07-06-2013 11:34:29 |
Maar wat is dan het extra wat je kind nodig heeft. Zorgen dat hij vooraan zit en controleren of hij
de opdracht mee krijgt. Hij krijgt gezien zijn scores het meeste wel mee lijkt het op. Als het gaat om niet opletten, snel afgeleid en slechte concentratie zou er misschien nog meer kunnen spelen. Maar denk dat school dan de weg van de minste weerstand kiest op dit moment. Is de IBer er al bij betrokken? Is er een handelingsplan gemaakt? Wat heeft school gedaan met andere woorden! |
Quote |
Bianca29 schreef op: 07-06-2013 11:36:04 |
inderdaad heeft het audiologisch centrum ook contact met onze school. probeer dat ook eens te
regelen |
Quote |
P!nk schreef op: 07-06-2013 11:47:12 |
Ja, vanuit het audiologisch centrum is er veel hulp. Hij heeft ook een tijdje solo apparatuur gehad,
dus dat de juf een microfoontje heeft en hij een oortje en dus alles hoort. Alleen gaf de juf
daarvan na een maand aan dat dat niet hielp dus daar zijn we weer mee gestopt. Hij zit al vooraan in
de klas. Er zijn diverse behandelplannen geweest, gericht op beloning bij goed luisteren, hulp
vragen als iets niet duidelijk is en werkjes op tijd afkrijgen. Maar daarvan is hij niet beter gaan
opletten. Hij zegt zelf dat als de juf praat en er iets achter hem gebeurt, hij om moet kijken om te
zien waar het geluid vandaan komt. De juf zegt daarvan dat dat klopt maar dat hij dan ook gelijk
helemaal niet meer luistert. De ib'er en ik kunnen elkaar inmiddels wel schieten. In groep 1 wisten
we nog niet dat hij doof was aan zijn linkeroor. Hij had toen een taalachterstand. De ib'er opperde
dat hij misschien zwakbegaafd was. We zijn toen een onderszoekstraject ingegaan waaruit bleek dat
hij een normaal iq heeft maar dus doof aan een oor. In het laatste gesprek stelde ze onderzoek naar
add voor en eventueel Ritalin. Ik vind dat het niet aan haar is om te zeggen dat ik mijn zoon
medicijnen moet geven. Hij zit op een heel grote school met 3 groepen 3 en 4 en zo verder. Helaas zitten er in de buurt geen andere geschikte scholen. Wel een montessori maar ik denk niet dat dat past bij mijn zoon. Maar ik vind ook dat de school zelf wat meer kan doen en niet de handdoek in de ring mag gooien. Maar als ze er zo inzitten vraag ik me dus ook af of hij op deze school nog wel een kans krijgt. Hij moet nog zo lang! |
Quote |
P!nk schreef op: 07-06-2013 11:53:05 |
Oh, en mijn zoon geeft dus nooit aan als hij iets niet heeft gehoord of begrepen. Hij gaat dan
gewoon maar wat doen op de gok. Dus ik snap de juf op zich wel want het is ook frustrerend. Als ik
hem vraag of hij iets uit de keuken wil pakken en hij heeft het niet gehoord gaat hij op de gok zijn
schoenen aandoen omdat dat dan voor de hand ligt voor hem. Hij zal nooit vragen wat zeg je. Als dat
dagelijks op school gebeurt... Daar proberen we hem wel in te helpen maar vooralsnog leidt dat niet
tot hulp vragen of vragen of ik het wil herhalen. |
Quote |
Cora38 schreef op: 07-06-2013 13:14:40 |
Als ik het zo lees zou die soloapparatuur wel de uitkomst zijn. Hij hoort dan echt alleen de juf en
is niet afgeleid door andere geluiden/kinderen. Ze zou hem dan alleen aan moeten zetten op de
momenten van instructie. Jammer iig dat er nu gezegd wordt dat hij het volgend jaar niet gaat redden
vanwege de grootte van de groep. Hij zou dus groep 4 wel kunnen doen, dan is het dus geen reden om
hem te laten zitten. Zoek het desnoods hogerop. |
Quote |
Boterbloem schreef op: 07-06-2013 13:14:43 |
Vind het altijd een flauwe opmerking: als ze dat bij allemaal zou moeten doen is het onbegonnen werk. Want kennelijk hoeft ze het niet bij iedereen te doen dus slaat het gewoon nergens op wat ze daar
zegt. |
Quote |
Mam Van Twee schreef op: 07-06-2013 13:43:16 |
Waarom denk je dat Montesorri niet bij hem zou passen? Daar wordt juist individueler gewerkt en in kleinere groepjes die op zelfde niveau zitten instructie gegeven. Misschien is een afspraak maken voor een rondleiding/kennismaking? Als hij nu al met half opletten B's scoort, wat scoort hij dan niet met wel goed opletten. Is het niet een stuk verveling omdat de stof voor hem te makkelijk is? School doet er wel makkelijk over lijkt het. Zijn er ook andere signalen dat hij niet op zijn plek zou zitten? Hoe ligt hij in de groep? Vriendjes? Krijgt hij volgend jaar een andere juf of meester? Want misschien hebben ze gewoon geen klik. |
Quote |
Mam Van Twee schreef op: 07-06-2013 13:43:24 |
Waarom denk je dat Montesorri niet bij hem zou passen? Daar wordt juist individueler gewerkt en in kleinere groepjes die op zelfde niveau zitten instructie gegeven. Misschien is een afspraak maken voor een rondleiding/kennismaking? Als hij nu al met half opletten B's scoort, wat scoort hij dan niet met wel goed opletten. Is het niet een stuk verveling omdat de stof voor hem te makkelijk is? School doet er wel makkelijk over lijkt het. Zijn er ook andere signalen dat hij niet op zijn plek zou zitten? Hoe ligt hij in de groep? Vriendjes? Krijgt hij volgend jaar een andere juf of meester? Want misschien hebben ze gewoon geen klik. |
Quote |
Nina1 schreef op: 07-06-2013 13:46:54 |
hebben ze ook al geprobeerd om de taken voor hem op een blaadje te zetten en die aan hem te geven.
zodat hji altijd overzicht heeft wat en wanneer hij waar moet doen? waar is hij nog meer op getest?? mijn zoon kun je ook alles 10 keer vragen. of eigenlijk kon. sinds wji gericht opdrachten geven, kort zonder bla bla erom heen gaat het goed. i in de klas ook zo. gerichte opdrachten. korte opdrachten, even wachten voor de volgende vraag gesteld word gaat het prima. hij heeft overigens ass. heeft wel een normaal iq. wil niet zeggen dat je zoontje dat heeft hoor. met een maand kun je nog niet zeggen of het werkt wat ze geprobeerd heeft. laat iemand van het audilogisch centrum eens meekijken of de juf het wel goed gebruikt. evet een koptelefoon op zijn hoofd als hij aan het werk is, dempt het geluid, waardoor hij niet afgeleid word. rustig plekje voorin de klas. het lijkt alsof de juf er niet zo'n zin in heeft om hem te begeleiden. |
Quote |
Bakkenm schreef op: 07-06-2013 14:01:01 |
En daarbij, school krijgt hem niet zomaar op speciaal onderwijs. Dan moet er echt sprake zijn van
handelingsverlegenheid. En zolang hij goede scores heeft is op dat vlak geen sprake. Goed de
leerkracht kan het wel vreselijk vervelend vinden allemaal, maar dat betekend niet dat hij daar weg
moet. Daarnaast als hij al niet voor een rugzakje in aanmerking komt dan moeten ze wel een heel goed verhaal hebben om hem weg te krijgen. Mss een idee om contact op te nemen met het samenwerkingsverband? Deze kunnen je erg goed op weg helpen is mijn ervaring. Wanneer krijgen jullie vakantie? Hier al over 4 weken en om dan alles nog eventueel te kunnen regelen is wel erg kort dag. Vind het erg slecht van school hoe ze het nu aanpakken! Over die soloapparatuur het volgende. Het audiologisch centrum zei bij ons dat een proef pas na 3 maanden kon uitsluiten of het werkte of niet. En dat klopte. De eerste maand is het aftasten wanneer zet je het in en wanneer even neit. Na een maand was mijn zoon er ook pas goed aan gewend. Zonde dat ze niet heeft doorgezet! |
Quote |
Cindymvdewielindanae schreef op: 07-06-2013 17:01:55 |
toevallig bleek onze dochter afgelopen jaar bij de schoolarts ook een verminderd gehoor te hebben,ze
is over het jaar 3keer getest en binnenkort naar kno maar bij haar op school is hier juist heel goed
op gereageerd,ze is vooraan gezet en de juf geeft haar na de klassikale instructie nog een keer
apart instructie.....wel worden wij aankomende 1juli op de adhd poli verwacht dit ivm mogelijk
add,ze geeft aan dat het erg druk is in r koppie en ook leiden haar schoolresultaten hieronder,ze
blijft dan ook zitten in groep 3,scoort c voor rekenen en verder alles d........jou zoontje doet het
verder prima op school dus dit is zeker geen reden om hem naar een sbo te doen,krijgt ie misschien
volgend jaar een andere leerkracht en anders toch aan juf vragen of ze hem nog even afzonderlijk
instructie geeft,hoeft echt niet lang te duren..... |
Quote |
Mieps01 schreef op: 07-06-2013 21:09:00 | ||
dan heb je wel pecht met je juf. als je kind niemand afleidt en zelf goed ( genoeg) scoort.. dan zou er eigenlijk geen probleem mogen zijn. Ik zou als ik jou was op mijn strepen gaan staan. Montessori zou ik voor hem niet snel doen als het juist rust en stilte is wat voor hem belangrijk is om goed op te letten en als hij zelf niet goed om instructie vraagt. Ik zou dit jaar uitzingen en volgend jaar met de nieuwe juf/ meester met gezonde tegenzin weer beginnen met het audiologisch centrum en dan maar hopen dat er dan wel een klik is en de nieuwe leerkracht je kind wel "vangt" | ||
Quote |
Stefke schreef op: 08-06-2013 08:10:14 |
Mijn vraag is dan, als juf, hoe hij die B's gehaald heeft. heeft hij die gehaald met heel veel extra
hulp/aandacht of op eigen kracht? Met heel veel extra aandacht is een B voor veel kinderen haalbaar,
dom is hij tenslotte niet... Maar als je hem los laat zal hij snel zakken in score. Klinkt misschien voor een ouder heel lullig, maar jouw kind is niet de enige in de klas... De rest heeft ook recht op aandacht en dat wordt zo te lezen lastig.. Als ik jou was zou ik hem eens laten testen. ADD oid klink niet gek hoor, als ik je verhaal lees (of je voor medicatie gaat is het tweede...). En hier kun je dan wel weer een rugzakje voor krijgen... En handvatten voor de omgang met het probleem. Dat hij extra zorg nodig heeft lijkt me duidelijk! |
Quote |
Ano schreef op: 08-06-2013 09:16:23 |
Een rugzak voor add? Met b scores.... Nou dat zou ik heeel knap vinden. Mijn advies is een gesprek
met het audiologisch centrum en ib. (dus zonder juf want het is bijna vakantie. Volgend jaar heeft
hij een nieuwe lkr waarschijnlijk). De lastige gedragingen die school noemt past bij kinderen met
hoorproblemen. Bedenl zelf maar wat je doet als je niet alles kan plaatsen wat er om je heen
gebeurd, dan ben je extra alert en ja dan reageer je overal op. Solo apparatuur kan dan uitkomst
bieden omdat je dan beter kan richten. Maar dan moet school wel willen. En dat lijkt hier meer het
probleem. |
Quote |
Mrtj schreef op: 08-06-2013 09:54:50 |
om eerlijk te zijn zie ik het probleem niet zo: hij leidt andere kinderen niet af en hij haalt
b-scores. dat klinkt als dat hij er zelf geen last van heeft, en de andere kinderen ook niet. En de
juf geeft weinig extra aandacht, en toch haalt bij b-scores. Of zit daar mijn denkfout: geeft juf wél veel extra aandacht, en is het dankzij die extra aandacht dat die b-scores er zijn (en zonder die aandacht d/e scores)? |
Quote |
P!nk schreef op: 09-06-2013 08:30:43 |
Ik denk inderdaad dat de juf veel aandacht aan hem moet besteden, vooral om ervoor te zorgen dat hij
de juiste werkjes op de juiste manier doet. Ze geeft zelf aan dat hij het dus 9 van de 10 keer niet
heeft gehoord of begrepen en dat ze het opnieuw moet uitleggen. Als hij het eenmaal weet werkt hij
wel goed. Daarom denk ik dus ook niet dat hij ADD heeft. Ik merk daar thuis niets van en ook op
school concentreert hij zich prima als hij eenmaal weet wat hij moet doen. Rugzakje komt hij niet
voor in aanmerking. Maar waar ik het dus heel moeilijk mee heb is dat een kind met wat moeilijkheden soort van opzij wordt geschoven door deze school. Laat een andere school het maar opknappen, want daar komt het op neer. We moeten kijken naar een school met kleinere klassen. Over twee weken hebben we weer een nieuw gesprek, dan zijn zijn laatste Cito-scores ook bekend. Overigens had ik van de Cito ook aangegeven dat ze die in verband met zijn gehoorproblemen ook misschien beter in een klein groepje of zelfs 1 op 1 konden afnemen maar dat was helemaal uitgesloten in verband met tijdgebrek. Wel een goede tip om juf op te laten schrijven welke werkjes hij moet doen trouwens! |
Quote |
Ikke schreef op: 09-06-2013 09:08:06 |
wat een verhaal. Voor mij zo herkenbaar. Mijn zoon is ook doof aan een oor. basisschool deed er ook
niets aan. Tot hij naar de middelbare school ging en het eerste wat ze daar deden was een rugzak
aanvragen. Cluster 2. De mevr van cluster 2 kwam langs en wat heb ik van haar veel geleerd en wat is
er veel mogelijk. Wie zegt dat je zoon geen recht heeft. Is er sowieso al eens een gesprek geweest
met cluster 2? je schrijft dat je zoon een soloset had maar de juf gaf aan dat het niet hielp. Maar
wat zei je zoon, vond hij het helpen? En waar zit je zoon in de klas. Toch wel precies voor haar? Waar ik me in jou verhaal boos om maak is dat de juf eigenlijk zegt wat er aan de hand is en er niets mee doet. Waarom zo moeilijk? Leg eerst de klas alles uit en zodra die aan het werk gaan dan gaat ze naar je zoon. Gaat voor hem staan knielt door de knieeen en kijkt hem aan en legt het hem even uit wat hij moet doen. Hooguit twee minuten werk. Daar heeft je zoon recht op. Ieder kind heeft recht op passend onderwijs. Wat mensen vaak denken is dat je als je maar aan een oor doof bent dat je dan toch 100 procent hoort. Bij mijn zoon deden ze een test met woorden die gezegt werden door ruis heen. Hij moest het nazeggen. Ik schrok echt van wat hij er van maakte. Het audiologisch centrum schreef gelijk een soloset voor. Met een oor hoor je ook niet waar de geluiden vandaan komen. Niet gek dat hij om zich heen kijkt. Voelt hij zich wel veilig op zijn plekje in de klas? Volwassenen die slecht horend zijn voelen zich vaak niet prettig op feestjes. Al die geluiden en omdat je niet alles hoort zeggen ze vaak het gevoel te hebben dat mensen over hun praten. Heeft je zoon dat misschien ook? kan nog een verklaring zijn van om zich heen kijken. |
Quote |
Mafkees schreef op: 09-06-2013 09:33:30 |
ik begrijp het geloof ik niet helemaal. wat is nu het probleem volgens juf? zijn gehoor? alleen puur "afrekenen" op zijn gehoor gaat nergens over, daar zijn allerlei oplossingen voor te verzinnen natuurlijk. maar wat geeft juf nog meer aan dan? waarom zou hij niet helemaal op zijn plek zijn op deze school? |
Quote |
Mamavonn schreef op: 09-06-2013 09:58:28 |
Ik herken het verhaal. Het is al snel moeilijk voor een school. Ze hebben het liefste kinderen die
netjes in de pas lopen. Maar de criteria voor een rugzak zijn streng geworden. Er moet een stapel papierwerk worden meegestuurd en ik vraag me af of ze dat hebben. |
Quote |