Menu
 

Topic:

HB/MB moeders

Marie8  schreef op: 22-03-2013 10:08:02
Hoi,

Na mijn nieuwsbericht over de slimme scholier en wederom een teleurstellend rapportgesprek bijft mijn molentje maar draain.
Ik denk overigens niet dat mijn zoon hb is, maar dat ie slim is dat is wel duidelijk. Er is wel eea uitgezet, hij is bijv. versneld van 1 naar 3 gegaan, heeft extra werk, een deel compacten, maar geen begeleiding, geen verrijking en vooral ook geen begrip.
Ik wil niet steeds in de strijd met leerkrachten die vinden dat ie ongemotiveerd is (is onderpresteren), ik wil niet steeds moeten vragen of hij begeleiding kan krijgen, ik wil niet dat hij nog verder afzwakt (wat nu al zo is) en ik wil ook niet dat ie straks zo ongelukkig wordt op school als ik zelf vroeger ben geweest.

Dus eigenlijk wil ik niet meer afwachten.

Nu heb ik eens contact gelegd met psychologisch instituut waar ik beroepsmatig goede ervaringen mee heb en het blijkt dat ik slechts een verwijzing nodig heb van de huisarts om hem een uitgebreid onderzoek te laten afnemen, 
Ik vind zijn iq niet belangrijk (ik zeg al, denk niet dat hij hb is maar wel redelijk hoog zal zitten), maar ik wil wel dat er eens een goed en duidelijk advies komt waarmee we an de slag kunnen.
De intake zou in april al kunnen zijn, onderzoek in mei. Dat heb ik zojuist gehoord en nu heb ik een enorme knoop in mijn maag.

Willen jullie ajb jullie ervaring vertellen, voors en tegens en hoe was het voor de kinderen?

En een hele belangrijke vraag: tips om toch de samenwerking met school te zoeken! Ik wil samen werken ipv elkaar tegen werken. 
 
Quote
Navigatie
Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Volgende
RE: HB/MB moeders
Jacquelien  schreef op: 22-03-2013 13:10:25

Bij ons is iq onderzoek door psycholoog gedaan, betaald door ziektekosten verzekeraar.  (1e lijnspsychologische zorg)

 
Quote
RE: HB/MB moeders
Rina  schreef op: 22-03-2013 14:55:02
Wij hebben 1 jaar geleden de stap genomen om onze zoon te laten testen.
Lang op de wachtlijst gestaan en afgelopen september zijn de 1e gesprekken geweest en ook de testen.
Er kwam niet hoogbegaafd uit maar zoals de psychologe zei meerbegaafd maar er zit meer in dan hij hier liet zien.

Half november gesprek gehad op school, met de psychologe, ib-er en leerkracht erbij.
En de ib-er zei ook: hij moet meer uitgedaagd worden. Logisch dat hij zich verveelt.
Leerkracht zat er maar als een zoutzak bij die geloofde het allemaal wel en zei ook nog: Ik heb geen klik met hem (onze zoon).
Maar goed hij zou extra werk krijgen, was helaas geen overdracht geweest van groep 3 naar 4 dus nu kreeg hij plustaken van groep 3/4, zoon boos want die had hij dus in groep 3 al gemaakt.
Aangegeven bij de leerkracht en zoon zou ander werk krijgen. Dit gebeurde maar niet en zodoende een paar weken later heeft zoon zijn vragenkaartje neergelegd en bij de leraar om extra werk gevraagd. En uiteindelijk plustaken groep 4/5 gekregen.
Alleen voor taal trouwens...want ja dat kan hij wel zelfstandig en plustaken rekenen moet hij toch af en toe geholpen worden en ja...dat is in deze klas een beetje moeilijk.

Op aanraden van de psychologe is hij ook 10 x bij een verrijkingsklas geweest. En 3 weken geleden is daarvan een gesprek op school geweest. Die man van de verrijkingsklas zei toen: ga hem compacten en toets hem eens door. Het is een heel slim kind, toets hem door zodat je weet wat voor niveau hij zit. Wederom zat de leraar er maar bij. Het enige wat hij zei dat onze school niet doortoetst.
Alleen het leesniveau, daar zit zoon nu begin groep 6 mee.
Het hele plan zouden wij en de leraar over de mail krijgen dus de leraar zelf hoeft het zelf niet uit te zoeken. En daar baal ik dus van want we zijn weer 3 weken verder en nog niks.
Plusklas op school heeft hij vorig schooljaar gehad maar daar hoorde hij niet thuis zei de plusklasjuf. Hij snapt er niks van had ze gezegd. Terwijl zijn vaste juf toen zei; het is niet de uitdaging voor hem wat we gedacht hadden.

Paar weken terug weer mijn ongenoegen geuit bij de leraar, want thuis is zoon soms zo boos en dwars en praat heeeel negatief over school. Was het maar moeilijker mama. Maar de leraar doet er niet veel mee. En ik ben zoooo moe van alles.
Leraar zegt gewoon: ja ik weet het ook niet.
Denk wel eens: weet je laat ook maar. Nu zegt hij ook weer: mama ik ga mijn best niet meer doen hoor de leraar denkt toch dat ik dom ben. En hup maakt tekeningen op zijn arm, in zijn werkboekjes, haalt pennen uit elkaar, dat soort dingen.

Zo lang verhaal, misschien een beetje warrig.
Volgende week wil ik zelf eens een gesprek aanvragen met de ib-er en het er dan toch eens overhebben.

Wij kregen trouwens alles vergoed van de ziektekostenverzekering.
 
Quote
RE: HB/MB moeders
Marie8  schreef op: 22-03-2013 18:19:21
Bedankt alvast voor alle reacties. Ik neem morgen even tijd om alles te lezen en te reageren.
 
Quote
RE: HB/MB moeders
Marie8  schreef op: 23-03-2013 11:08:18
Em hebben ze haar dan op basis van gedrag laten versnellen? Ik kan dat niet helemaal rijmen met die wisselende resultaten. Klinkt mij alsof er in het onderzoek iets niet is goed gegaan. En als onderpresteren. Dat is wel herkenbaar.

Jacquelien wat vreselijk. Wat kun je je dan ook machteloos voelen he. Wat een eikel die leerkracht, dat zou ik zeker hogerop gaan zoeken!

Pfff Rina, ook zo'n fijne leraar die het allemaal snapt (not). Jou verhaal is dan ook weer mijn angst want die houding van leerkrachten is uiteindelijk het probleem en dan helpt testen dus ook niet. 

Of vinden jullie sowieso dat het onderzoeken wel iets heeft opgeleverd?
 
Quote
RE: HB/MB moeders
Rina  schreef op: 23-03-2013 11:46:47
Ikzelf heb best wel wat aan de ouderbegeleiding gehad. 
Heb ik vorige week eindgesprek baan gehad.
Maar een leerkracht is zo belangrijk, als hun willen helpen ben je al een heel eind.
We komen met resultaten van een test en verrijkingsklas en de leraar doet er niks mee,
dus zijn we nog niet geholpen, althans is zoon nog niet geholpen.
Nu zei hij van de week dat hij zijn best maar niet meer ging doen op school want de leraar begrijpt me toch niet. 


 
Quote
RE: HB/MB moeders
Emv3  schreef op: 23-03-2013 12:29:46
Pff rina dan barst je toch ook uit je voegen!!
Is een school wissel niet een idee?

En  marie, nee het was de combinate van geen uitdaging meer in groep 2, geen aansluiting in groep 2 en haar "zijn" dus karakter, ze zat als een hoopje ellende in de klas..ging zelfs in broek plassen...

En nu, tja ik weet het even niet.
Ze schrijft nu opeens haar naam niet meer goed , krijgt haar werkejs niet af ( juf dacht dat dat misschien te wijten was aan haar slechte fijne mororiek, dus naar de kinderfysio)
 we houden de vinger aan de pols..
 
Quote
RE: HB/MB moeders
Rina  schreef op: 23-03-2013 12:50:03
Hebben we ook aan gedacht om van school te wisselen, maar het zit 'm toch in de leerkracht vrees ik.
Als we gaan wisselen en hij treft net weer een "niet meedenkende" leerkracht heb je hetzelfde.
Als het goed is krijgt hij volgend schooljaar een hele fijne juf (ken ik nog van mijn dochter), en ze haalt
echt het beste in het kind naar boven om het zo maar te zeggen.
Nu is het gewoon blijven zeuren bij de leraar, en we gaan ook met het eindrapport naar de ib-er om de mogelijkheden
te bespreken. Dit hangt ook weer af van de leraar van de verrijkingsklas wanneer hij dat mailt....aaaaaarrrrrggggg,
je wordt er soms zo moe van.
En het gekke is dat juist onze school bekend staat om heel goed om te gaan met begaafde kinderen.
Goede begeleiding.

Sociaal/emotioneel is onze zoon een stukje minder sterk en daarom willen we (tot nu toe) nog niet wisselen van school.
Hoe dan ook, hij is het nu gewend op school ook met zijn vriendjes enzo.
Het is een gevoelig mannetje.
 
Quote
RE: HB/MB moeders
Marie8  schreef op: 23-03-2013 21:54:37
Ik snap goed dat je daar heel moe van wordt Rina...ik voel de frustratie. En je hebt helemaal gelijk, het zit m in de leerkracht en als ze niet willen, dan willen ze niet. Toch is het denk ik wel goed om het dan breder te trekken. Zij moeten dan toch ook een keer op hun donder krijgen van een meerdere. Eigenlijk functioneren ze niet.

Em, is zij dan niet enorm aan het onderpresteren? Ik herken het gedrag wel. Mijn zoon gaat enorm slordig werken en fouten maken die je niet zou verwachten. Daarnaast zit hij geen moment recht op z'n stoel om mee te doen.
Kunnen ze niet eens doortoetsen? Misschien heeft ze toch wat meer nodig.

Ik ga in ieder geval deze week een gesprek plannen en ik heb besloten dat ik daarvoor de ib-er zelf ga benaderen. Niet achter de leerkrachten om maar ik wil ook niet afwachten. En dan hoop ik dat we er gezamenlijk uitkomen. Mijn gevoel zegt wel dat een onderzoek goed zou zijn. Ik ben dan ook wel heel positief over dat psychologisch instituut, dat weegt misschien ook mee. Maar ik wil het liever samen bedenken/ beslissen met school.
 
Quote
RE: HB/MB moeders
Rina  schreef op: 27-03-2013 15:13:04
En nu alweer voor de 2e keer gemaild wanneer we het eindrapport kunnen verwachten.
Vorige week ook al gemaild en hoor maar niks. Vind dat zo waardeloos.

Nog zoiets...gaan ze opeens aan elkaar leren schrijven op school, prima hoor, eerst was er afgesproken dat ze daar niet meer aan beginnen maar ineens gaan ze het toch wel doen. Zoon helemaal enthousiast en is flink aan het oefenen thuis.
Heeft gisteren zelfs aan de leraar om oefenbladen gevraagd omdat hij thuis wil oefenen.
Ik al trots dat hij dat helemaal zelf heeft gedaan.
Krijgt hij werkbladen mee van de e, u en de m en n...hallo die zijn toch niet moeilijk?
Nee hij krijgt geen andere want met deze zijn ze bezig en de andere letters komen nog wel.
Jammer hoor. Nu ben ik zelf maar op zoek gegaan op internet.
 
Quote
RE: HB/MB moeders
Marie8  schreef op: 27-03-2013 21:19:18
Oh lastig Rina, kun je niet bellen? Dat werkt vaak beter en sneller.

(In mijn volle werkmailbox stel ik ook vaak uit, niet expres maar omdat je kunt kiezen wanneer je reageert denk ik vaak dat ik het later wel doe maar kom er niet altijd aan toe. Maar heb ik je aan de tel gehad en iets toegezegd zorg ik wel dat ik dit nakom).

Maar pfff...daar snappen ze ook weinig.

Ik heb inmiddels mijn gal gespuwd bij de ib-er en voelde me wel gehoord+ afgesproken na pasen contact te hebben.
 
Quote
RE: HB/MB moeders
Rina  schreef op: 28-03-2013 10:02:43
Ik heb ook al een keer gebeld, voicemail ingesproken en ook nog niks gehoord.

De ib-er bij ons is ook een heel fijn persoon, als je met haar heb gesproken voel je je ook echt begrepen.
 
Quote
RE: HB/MB moeders
Marie8  schreef op: 29-03-2013 20:16:09
Nog iets gehoord?
 
Quote
RE: HB/MB moeders
Rina  schreef op: 30-03-2013 18:51:51
Nee, dinsdagmorgen ga ik hem weer bellen.
Hij zal het ongetwijfeld druk hebben en mijn zoons niet de enige....maarre
tijd gaat toch dringen als ze dit schooljaar nog wat willen gaan doen.
Eind juni al vakantie hier. 
En een mailtje terug is toch niet te veel gevraagd?
 
Quote
RE: HB/MB moeders
Marie8  schreef op: 01-04-2013 15:02:43
Nou, inderdaad...het jaar is nog maar kort.

Ik had het eigenlijk al een beetje opgegeven voor dit schooljaar maar opeens ben ik weer strijdlustig...Heb me ook aangemeld op het hbkindforum en schrik eigenlijk van de verhalen. Wel veel info te lezen, wat me dus weer sterkt om met school te gaan kijken wat nu.
 
Quote
RE: HB/MB moeders
Mieps01  schreef op: 01-04-2013 16:00:31
Waar leggen jullie het moment om actie te nemen? Mijn oudste is erg slim. is door de leesbegleider van school getest tot het hoogste nivo wat zij mocht testen voor zijn groep.. En hij leest nu minimaal 3 klassen hoger. Hij is 6. Juf is enthousiast rekenwerk was volgens haar excellent. Eindtoetsen van geleerde stof zijn steeds foutloos.... Alleen ik zie dat hij al een jaar niks bijgeleerd heeft met rekenen. Mijn 5 jarige maakt dezelfde sommen in dezelfde tijd ( hij deed dat zelf anderhalf jaar geleden ook al). Geweldig dat juf blij is.. Maar ze bied hem nooit iets aan waar hij even zijn best voor moet doen. En ziet daar ook de nood niet van in. Ze bied dingen aan om hem bezig te houden..kruiswoordraadsels etc.. Maar hij doet het zelf ook niet.. Lezen leren gaat iN de klas met plaatjesboekjes, en hij leest nu in huis alles wat los en vast zit over de titanic..Ik ben bang dat op. School alles te makkelijk is en hij niet leert door te zetten.. Heb bij mijn ontzettend slimme broer gezien dat dat je leven lang problemen geeft..vanaf halverwege volgend jaar kan hij in een plusklas..maar begin me ook af te vragen wat daarvan het nivo is.
ik kwam terug van een 10 minuten gesprek, met een supertevreden juf.. En heb zelf juist het gevoel dat het dat niet is?.
ik wil ook niet teveel eisen van het manneke.
 
Quote
RE: HB/MB moeders
Marie8  schreef op: 01-04-2013 20:02:11
Mieps, zoek eens op relatieve onderpresteerder en kijk of je daar iets in herkent.
Zelf vind ik het onderpresteren echt een probleem. En achteraf gezien verklaart dat mijn gigantische uitval op het VO toendertijd. Ik kan niet leren, nooit geleerd om te leren.
Als je dit herkent, dan denk ik zeker dat je daar iets mee moet. Tuurlijk lekker makkelijk voor de juf.
 
Quote
RE: HB/MB moeders
Jacquelien  schreef op: 01-04-2013 20:04:22

Quote marie8:
Mieps, zoek eens op relatieve onderpresteerder en kijk of je daar iets in herkent.
Zelf vind ik het onderpresteren echt een probleem. En achteraf gezien verklaart dat mijn gigantische uitval op het VO toendertijd. Ik kan niet leren, nooit geleerd om te leren.
Als je dit herkent, dan denk ik zeker dat je daar iets mee moet. Tuurlijk lekker makkelijk voor de juf.



herkenbaar, ik heb ook nooit leren leren, moeite doen voor iets en ook daardoor denk ik in Vo onderuit gegaan. Later kwam ik er pas achter door onderzoek dat  mijn iq toch wel hoog is en er meer haalbaar was geweest.....
 
Quote
RE: HB/MB moeders
Marie8  schreef op: 01-04-2013 20:18:35
Ik heb uiteindelijk toch nog een hbo opleiding afgerond, maar daarvoor heb ik zo'n beetje alle niveaus van t onderwijs wel doorlopen. maar zelfs toen dacht ik door heel die ervaring nog dat ik dom was. 
Nu ik dit zo met mijn zoon doorloop komt het besef pas langzaam dat ik idd niet zo dom ben. 
Zo lees ik nu op het hb forum over ouders die melden dat hun peuter voorloopt en anderen daarop bevestigend antwoorden. Ik heb echt nooit het besef gehad bij mijn zoon dat dit voorlopen was. En toen hij 4 was en zichzelf had leren lezen vond ik dat ook niet heel raar. Dat had ik vroeger ook gedaan. Bovendien liet hij het niet zien in de klas, dus geen mens die er iets opvallends aan vond.
Helaas helaas...allemaal gemiste kansen misschien. Maar tis vast nog niet te laat, hij is pas 8...moet nog goed kunnen komen, toch?!
 
Quote
RE: HB/MB moeders
Marie8  schreef op: 01-04-2013 20:18:35
Ik heb uiteindelijk toch nog een hbo opleiding afgerond, maar daarvoor heb ik zo'n beetje alle niveaus van t onderwijs wel doorlopen. maar zelfs toen dacht ik door heel die ervaring nog dat ik dom was. 
Nu ik dit zo met mijn zoon doorloop komt het besef pas langzaam dat ik idd niet zo dom ben. 
Zo lees ik nu op het hb forum over ouders die melden dat hun peuter voorloopt en anderen daarop bevestigend antwoorden. Ik heb echt nooit het besef gehad bij mijn zoon dat dit voorlopen was. En toen hij 4 was en zichzelf had leren lezen vond ik dat ook niet heel raar. Dat had ik vroeger ook gedaan. Bovendien liet hij het niet zien in de klas, dus geen mens die er iets opvallends aan vond.
Helaas helaas...allemaal gemiste kansen misschien. Maar tis vast nog niet te laat, hij is pas 8...moet nog goed kunnen komen, toch?!
 
Quote
RE: HB/MB moeders
Evelyne  schreef op: 02-04-2013 20:57:58
Wij hebben afgelopen weekend de beslissing genomen om zelf via een particulier instantie een intelligentietest en een persoonlijkheidsonderzoekje te laten doen. Dit moeten we uiteraard wel zelf betalen maar de uitslag hebben we dan wel al einde deze maand waarschijnlijk en anders zou het hele traject nog een hele tijd duren.

Wij hebben dus voordat mijn zoon naar groep 5 gaat duidelijkheid en dat is voor hem het allerbeste. Ik hoop dat er wat duidelijke handvatten uit naar voren komen waar zowel wij als de school verder mee kunnen.

@mieps01. Ik zou direct aktie ondernemen. Laat de internbegeleidster hem eens beoordelen en ga gewoon het gesprek aan. Dat is denk ik voor je zoon ook veel beter. Nu verveelt hij zich misschien nog niet maar dat is op een gegeven moment wel zo en om dan pas het hele traject aan te gaan is denk ik niet nodig.

Mijn dochter wordt einde van het jaar pas 4 maar ik kreeg deze week een brief van school met wal vragen en daar heb ik ook op aangegeven dat ze t.o.v. leeftijdsgenootjes waarschijnlijk wat voor loopt. En dit meld ik helemaal niet omdat ik denk dat mijn kind zo slim is, maar met mijn zoon heb ik een heel traject gehad wat ik haar wil besparen. Beter op tijd er bij zijn dan te laat.
 
Quote
RE: HB/MB moeders
Marie8  schreef op: 03-04-2013 16:33:12
Dat hoop ik dan ook voor je Evelyne, dat van die handvatten...het blijft dan toch nog altijd de vraag of school de tijd en moeite wil investeren om de adviezen op te pakken. En vaak moeten ze alsnog doorgetoetst worden begreep ik onlangs, want je iq zegt niet altijd iets over je schoolse vaardigheden. 
Maar goed dat zeg ik vanuit mijn angst...ik begin een beetje de angst te krijgen dat de schoolse vaardigheden van mijn zoon alleen maar zijn achteruit gegaan dit jaar.
Mijn zoon vertelde vandaag door de ib-er de klas uit te zijn gehaald voor een gesprekje waarin ze gepeild hebben hoe hij erin staat en om te kijken of ze hem tegemoet kunnen komen met wat andere dingen. Heb er zelf niks van gehoord, wil toch graag een gesprek. Ik denk dat er wat meer nodig is.
 
Quote
RE: HB/MB moeders
Rina  schreef op: 03-04-2013 16:48:29
Schijnt dat het toch heel normaal is dat er niet zomaar word doorgetoetst.
Leraar van de verijkingsklas wou dat ook bij onze zoon zodat hij op zijn niveau les krijgt.
Heel fijn natuurlijk maar voor de leraar is dat ook extra werk, want het is nu natuurlijk wel makkelijk
als zoonlief gewoon zijn werk doet en daarnaast zijn plustaken daar heeft hij geen hulp bij nodig.

Ik ga morgen de ib-er bellen, was vandaag niet op school. Wat ik er precies mee wil weet ik ook niet, verhaal kwijt.
Ze was er ook bij met het gesprek met de psychologe.
Leraar van zoon was vanmorgen niet in de klas dus daar heb ik mijn vragen voor in een mail gezet en opgestuurd.
Leraar van de verijkingsklas bel ik morgen op. Was vanmorgen constant in gesprek.
En vanmiddag ben ik weggeweest.

Daar ben ik ook bang voor Marie, dat hij achteruit gaat...hij zegt nu al: ga mijn best niet meer doen hoor, en ik leer
toch niks op school wat doe ik daar nog?
Hoor wel verhalen dat er een aantal kinderen in de klas zitten die achter lopen en daar moet behoorlijk aangewerkt worden
om ze mee te krijgen naar groep 5. Snap ik maar mijn zoon zit aan de andere kant.
 
Quote
RE: HB/MB moeders
Marie8  schreef op: 03-04-2013 21:34:20
Mijn zoon zit ook in een klas met zwakke leerlingen. De andere groep 5 is een combi met groep 6. School was genoodzaakt om een combi te makken ivm klein leerlingaantal. Omdat ze er weinig ervaring mee hadden, hebben ze (dit zeiden ze zelf) gekoze om geen zorgleerlingen en alleen betere leerlingen in de combi te zetten. Omdat mijn zoon al een keer versneld is, is er voor hem niet gekozen voor de combi vanwege het leeftijdsverschil. Dus hij zit in een klas met best wel wat zwakkere leerlingen. Dat helpt niet mee!

Doortoetsen is m.i. wel belangrijk om te bepalen op welk niveau een kind zit. Daar kunnen ze best wel wat mee doen. Mijn zoon is een aantal keer doorgetoetst, alleen ze hebben er niks mee gedaan en niet volledig doorgetoetst. Dat is achteraf jammer. Het kost idd veel tijd. Hij is bijv. op spelling doorgetoets in groep 4 t-m groep 6 toen zijn ze gestopt )want het was wel duidelijk dat de voorsprong groot is). Maar dit jaar moet hij wel gewoon spelling groep 5 meedoen. Slaat eigenlijk nergens op.
 
Quote
RE: HB/MB moeders
Mam Van Twee  schreef op: 03-04-2013 22:12:38
Interessante info haal ik uit dit draadje. Hier nog een paar maanden te gaan voordat ze naar groep 3 gaat en voor mijn gevoel gaat ze als een raket. Gesprekjes in de auto, of in de bakfiets gaan bv over sommetjes en hoe die op te lossen. Dat leidt tot een druk rekenende kleuter die 13+15 aan het optellen is en ook het systeem er achter steeds beter snapt.

Hoe werkt dat doortoetsen precies? En kan ik daarom vragen bij de juffen, zodat er een goed beeld is mbt groep 3.



 
Quote
RE: HB/MB moeders
Marie8  schreef op: 03-04-2013 23:00:15
Mijn dochter moet ook nog naar 3 en ik herken t wel. Zou t zeker even aankaarten. Scoort ze ook hoog op cito's?

Doortoetsen betekent dat er toetsen gemaakt worden vanaf de eigen groep, steeds een periode (niveau) verder tot er geen hoog resultaat meer wordt behaald. Op onze school toetsten ze door tot er geen A meer werd gehaald (of in ons geval deels tot er geen eind aan die A kwam haha, maar dat is denk ik niet de bedoeling). Maar laatst las ik dat het doorgetoetst wordt tot  er onder de C gescoord zou worden. 
Mijn zoon is van 1 naar 3 versneld en werd midden groep 1 tot eind groep 3 A getoetst . Toen wisten we dus al dat hij groep 3 met een voorsprong begon en dan moet je al iets. 

Doortoetsen kost veel tijd dus ze zijn er doorgaans niet blij mee. En persoonlijk vind ik ook wel dat er reden moet zijn. Mijn dochter is absoluut ook niet op haar achterhoofd gevallen, maar ze heeft ook geen problemen als kleuter.
 
Quote
RE: HB/MB moeders
Mam Van Twee  schreef op: 03-04-2013 23:56:39
We hebben paar weken terug de CITO's van groep 2 besproken en daar scoorde ze A+ op. Ze leest en je hoort haar steeds meer vloeiend lezen ipv woorden spellen.

Ook op een lijstje met allerlei zaken andere zaken o.a. sociaal emotionele ontwikkeling en werkhouding etc scoorde ze tussen de 115 en 120 waarbij de juffen aangaven dat 100 gemiddeld was. Welke tests daarvoor gedaan zijn weet ik niet precies. Kreeg staafdiagrammetje ff snel te zien.

Afgesproken met de juffen dat ze aan het eind van het schooljaar haar AVI niveau zouden bepalen. De juffen gaven aan dat ze bij de overdracht het zonprogramma zouden adviseren met eventueel al levelwerk vanaf het begin.

Ik vraag me nu steeds af waar houdt de voorsprong op, wat is de lesstof in groep 3 en wat moet ze gaan doen met het leren lezen terwijl ze daar al aardig mee op weg is. Idem voor rekenen?
Ze past zich volgens mij eerder aan aan de groep dan dat ze een drive heeft om door te zetten en te oefenen met nieuwe moeilijke dingen. 

Doortoetsen kost veel tijd zeg je - doordat ze veel moeten begeleiden of omdat dl veel opdrachten moet maken?

Op zich op school in de groep geen problemen met dl, meer zorgen van onze kant mbt aanpassingsgedrag en "doorzettingsvermogen" en aanpak in groep 3.

 
Quote
RE: HB/MB moeders
Mo27  schreef op: 04-04-2013 06:07:18
@Mam van twee ik lees precies mijn dochter in jou verhaal.

Zij was ook al zo ver met lezen in groep 2. ze is naar groep 3 gegaan en is gelijk gestart met het zonnetjes niveau. daarnaast kreeg ze ook nog extra werk voor rekenen. ook zei scoorde op alles A en A+.
Groep 3 ging prima met zonnetje programma en extra werk met rekenen.

Nu zit ze op in groep 4. ze is nu Avi M6.(midden groep 6). Ze gaat naar plusklasje voor eztra werk. in de klas maakt ze eztra werk. En ze werken met niveau met taal en rekeken en daar doet ze dan de hoogste niveaus mee. Dit gaat super.
Zolang mijn dochter nog goed scoort, geen gek gedrag vertoont of zich verveelt gaan ze haar niet testen. maar ik vind prima. Op school van mijn dochter doen ze heel vee aan kindjes die verder zijn. ze houden haar goed in de gaten. dat is wel fijn
 
Quote
RE: HB/MB moeders
Esther Mv Thomas  schreef op: 04-04-2013 09:11:08
Mijn zoon begon ook meteen met de zonlijn in groep 3 (las eind groep 2 al op E3 niveau), maar dat was voor hem echt niet afdoende (logisch als je al op E3 zit). Later kreeg hij nog wat andere dingen erbij (weet niet meer precies wat, over spelling etc.) en met rekenen kreeg hij ook extra werk, maar daarmee werd hij niet geholpen (hij is niet helderziend en zal dus ook instructie nodig hebben), dus dat was te moeilijk voor hem (volgens de juf).
Bij hem ging het dus helemaal fout in groep 3, hij ging de clown uithangen en de klas op stelten zetten. Elke dag ging ik met bevende knieën naar school om te horen wat hij nu weer gedaan had.......
Inmiddels zit hij een jaar op een andere school, maar helaas zijn een aantal gedragsproblemen terug gekomen of gewoon gebleven. Waar dat aan ligt, weten wij (nog) niet. We gaan ervanuit dat hij genoeg uitgedaagd wordt nu (mag je toch verwachten van een HB-school?), maar soms twijfel ik daaraan......Nog 13 weken en dan is het vakantie en hopelijk zien wij in groep 5 (andere juf, oudere kinderen in de klas erbij, is een 5/6 combi) weer een ander kind.
 
Quote
RE: HB/MB moeders
Rina  schreef op: 04-04-2013 10:21:04
Daar vrees ik ook voor Esther bij mijn T...dat als hij meer werk krijgt en hij snapt er iets niet van dat ze gaan zeggen, hij kan het niet.
Terwijl hij met een beetje hulp het wel zou kunnen.
Nu is dat ook aan de leerkracht uitgelegd door de leerkracht van de verijkingsklas maar goed...hij kan het wel zeggen maar als de leerkracht er niks mee doet, ja jammer.

Je heb nu zo'n situatie dat hij thuis van alles wil doen (en dat doen we ook hoor),
tafels oefenen, aan elkaar schrijven, gedeeld door sommen.
En toch ziet de leraar wel iets...hij zei ook het is net een spons hij slurpt alles op...en meerkeuze vragen is helemaal niks voor onze zoon want dan weet hij het antwoord zelf wel...door de meerkeuze vragen gaat hij twijfelen.
Denkt ontzettend ver door...

Ik heb net weer een paar telefoontjes gepleegd en ik word teruggebeld...
 
Quote
RE: HB/MB moeders
Mam Van Twee  schreef op: 04-04-2013 10:25:17
@ Mo27: fijn om te lezen dat het goed kan gaan, werken met extra werk.
Heeft ze er geen last van dat ze vaak alleen dingen doet tov het klassikale werk?

Hier ligt dl prima in de groep en heeft ze leuke vriendjes en vriendinnetjes - en nog geen last van haar verder zijn. Is een combiklas 0/1/2. Juffen roemen haar omdat ze heel vaak andere kindjes helpt en zich in hen inleeft en op een begrijpelijke manier vertelt.
Hier hopen we ook dat het gewoon in groep 3 goed gaat en er geen extra problemen gaan optreden, maar het is moeilijk gewoon af te wachten en het te laten gebeuren. Ik denk er toch over na.

 
Quote
Navigatie
Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Volgende


Reageren op HB/MB moeders
Naam
Bericht