Marie8 schreef op: 22-03-2013 10:08:02 |
Hoi, Na mijn nieuwsbericht over de slimme scholier en wederom een teleurstellend rapportgesprek bijft mijn molentje maar draain. Ik denk overigens niet dat mijn zoon hb is, maar dat ie slim is dat is wel duidelijk. Er is wel eea uitgezet, hij is bijv. versneld van 1 naar 3 gegaan, heeft extra werk, een deel compacten, maar geen begeleiding, geen verrijking en vooral ook geen begrip. Ik wil niet steeds in de strijd met leerkrachten die vinden dat ie ongemotiveerd is (is onderpresteren), ik wil niet steeds moeten vragen of hij begeleiding kan krijgen, ik wil niet dat hij nog verder afzwakt (wat nu al zo is) en ik wil ook niet dat ie straks zo ongelukkig wordt op school als ik zelf vroeger ben geweest. Dus eigenlijk wil ik niet meer afwachten. Nu heb ik eens contact gelegd met psychologisch instituut waar ik beroepsmatig goede ervaringen mee heb en het blijkt dat ik slechts een verwijzing nodig heb van de huisarts om hem een uitgebreid onderzoek te laten afnemen, Ik vind zijn iq niet belangrijk (ik zeg al, denk niet dat hij hb is maar wel redelijk hoog zal zitten), maar ik wil wel dat er eens een goed en duidelijk advies komt waarmee we an de slag kunnen. De intake zou in april al kunnen zijn, onderzoek in mei. Dat heb ik zojuist gehoord en nu heb ik een enorme knoop in mijn maag. Willen jullie ajb jullie ervaring vertellen, voors en tegens en hoe was het voor de kinderen? En een hele belangrijke vraag: tips om toch de samenwerking met school te zoeken! Ik wil samen werken ipv elkaar tegen werken. |
Quote |
Debbel79 schreef op: 22-03-2013 10:14:19 |
hier gelukkig het tegenovergestelde vanuit de school.. nora's gedrag bleef afwijkend, zij vermoede ook Hb of hoog IQ. de aschool heeft een uitgebreid breed onderzoek voorgesteld. dat hebben we gedaan. nora merkte er zelf weinig van, er kwamen mensen in de klas haar observeren, maar zij zelf en de klas wist niet dat het voor haar was. van daaruit een Iq test gehad, en aansluitend daarop een heel handboek gekregen met allerlei handvaten voor thuis, én de leerkrachten. zij pakken dit fantastisch op, en in een paar weken tijd hebben wij een heel ander kind gekregen. van brutaal, ongemotiveerd, boos op alles en iedereen, naar lief, rustig, meegnaad, gemotiveerd en erg sociaal... ik heb heeeeeeel veel steun aan haar juf, alles heb ik eigenlijk aan haar te danken, zij helpt nora enorm, weet precies hoe haar tye benaderen en te motiveren. ik houd mijn hart vast volgend jaar in groep 5, geen idee wie haar juf.meester wordt. ik ga er bovenop zitten dat de overdracht goed verloopt, en dat deze juf de nieuwe duidelijk instrueert. hier goede ervaringen dus, voor zowel nora als voor ons is het heel goed geweest |
Quote |
Marie8 schreef op: 22-03-2013 10:18:40 |
Wat fijn Debbel. Hopelijk krijgt ze in groep 5 een goede leerkracht. Mijn zoon zit nu dus in groep 5
en het is zo'n enorm ander schooljaar. In groep 3 en 4 had hij van de duo leerkrachten er steeds 1 die ib-er of rt-er was en beiden waren extra geschoold in plus leerlingen, maar alle extra tijd is wegbezuinigd. En dat nu in zo'n zwaar jaar. We hebben er van beide kanten nooit over gesproken om te laten testen. En toen ik gister opperde om ib-er opnieuw te betrekken ging leerkracht wel akkoord maar was zeker niet enthousiast. Dus vraag me af wat ze met dit voorstel zal zeggen. Verder voel ik een enorme ongeinteresseerdheid, dat maakt het gesprek steeds erg vervelend. Of het is onkunde. |
Quote |
Jacquelien schreef op: 22-03-2013 10:18:44 |
Hier ook veel 'strijd'met school en veel ellende. Wij zijn een jaar geleden ook naar een kinderpsycholoog gegaan omdat hiet niet goed ging. Na een gesprekje gaf ze aan te willen starten met een iq test. Dan heb je dat duidelijk. Ook heeft ze ondertussen veel andere dingen gesignaleerd en in haar rapport vermeld waar we veel aan hebben. Wat betreft school momenteel weinig tips ivm ellende op eigen school en zie ook zelf de bomen door het bos niet meer. Wel herkenning mbt slechte zorg en begeleiding vanuit school! |
Quote |
Esther Mv Thomas schreef op: 22-03-2013 10:23:39 |
Ik denk dat je het verhaal van Thomas nu zo ongeveer wel kent, maar even kort omschreven:
|
Quote |
Mam Van Twee schreef op: 22-03-2013 10:27:20 |
Hier in net 10 minutengesprek achter de rug waaruit blijkt dat ons kleutertje flink voorloopt. Hier ook wel zorgen over hoe het zal gaan in groep 3. Juffen in de kleuterklas doen nu de goede dingen. Maar straks met nieuwe juf en minder zicht op wat ze in de klas doen? Geen tips van mij, maar ik lees wel ff mee. Wat ik me bijvoorbeeld afvraag hoe je het werktempo wat ze aan zou kunnen kan zien. Hoe reageert ze op dingen die ze nu al kan, die ze dan in groep 3 echt aangeboden krijgt. Zal ze zich gaan aanpassen aan de groep en blijven hangen in hun werktempo? En hoe herken je dit? Sterkte in ieder geval. |
Quote |
Mo27 schreef op: 22-03-2013 10:28:58 |
Kyra kan ook goed leren. ze is denk niet hoogbegaafd maar wel meer begaafd. school pikt dit heel goed op. ze krijgt extra uitdaging in de klas. ze gaat naat plusklasje. uit de plusklasje rijgt ze ook weer extra werk mee voor in de klas. ook werken ze in de klas met niveau's met taal en rekeken en ze doet met de hoogste nivuea's mee. dit gaat allemaal heel goed. school houd het allemaal goed in de gaten. ze verveelt zich helemaal niet. ook krijgen ze bij haar op school vanaf de kleuterklas engelse les. Dat is natuurlijk ook weer helemaal leuk voor haar. ze heeft van de week haar rapport gehad. Op de citi's scoorde ze a en a+. cijfers waren ook super. Ze leest nu midden groep 6. ik ben dus heel tevreden hoe ze haar begeleiden. zolang er geen problemen voordoen of ze vereelt zich niet in de klas worden ze niet getest |
Quote |
Marie8 schreef op: 22-03-2013 10:30:33 |
Jacquelien, ook bedankt voor jou ervaring. Is er uit het onderzoek advies gekomen? Kan of wil de
school er niks mee of moet dat nog duidelijk worden. Esther, ik ken inderdaad het verhaal van Thomas. Helaas loopt het voor jullie ook nog niet helemaal lekker. Helaas is ook de Leonardo geen volledige oplossing. Wat voor moeite heeft hij met woordenschat als ik vragen mag? Ik zie dat altijd met die cito scores...alles in de A, leesniveau E7 (hij is dus net 8) en woordenschat is 'maar' een C. Ik kan alleen in de praktijk niet helder krijgen hoe dit nu lager kan zijn. |
Quote |
Marie8 schreef op: 22-03-2013 10:35:33 |
Ja mam van twee, dat is ook wel herkenbaar en hoe merk je dat, is voor ieder kind ook
anders. Hoe oud is Kyra Mo? Ik vind echt ook groep 5 een lastige klas....de kinderen zijn enorm aan het veranderen en sommigen zijn 2 jaar ouder. Mijn zoon heeft het wat dat betreft ook moeilijk. Ik zie nu dat hij weer meer gaat spelen met kinderen van t voetbalelftal bijv. die even oud zijn. Voorheen had hij leuker contact in de klas. Ik vind 'm ook kwetsbaar en ik vraag me af wat er allemaal in zijn hoofd omgaat. Net als laatst dat ie in bed lag te huilen over dat gat in de ozonlaag. Op school is het daarover gegaan, maar slechts benoemd en geen verdere info. Dat is voor hem duidelijk onvoldoende, hij gaat zich zorgen maken. |
Quote |
Esther Mv Thomas schreef op: 22-03-2013 10:35:49 | ||
Woordenschat E3 was een D en nu voor M4 had hij een C. Ze heeft nu nog een keer de E3 afgenomen en die was nu wel een A. Hij is ervoor naar logopedie gegaan (om te kijken waar het probleem kan zitten), maar die kwam niet verder dan 'misschien autisme'. Hij kent veel moeilijke woorden en begrijpt ze ook. Hij gebruikt ze ook op de goede manier, maar als je vraagt wat iets betekend, dan kan hij het niet uitleggen (ik trouwens vaak ook niet hoor......). Het is gewoon opvallend voor een kind dat qua lezen op M6 zit (en dus net 7 jaar is). Begrijpend lezen had hij trouwens een B, dus dat is gewoon netjes. De woordenschat-test die hij trouwens bij de IQ-test kreeg was wel heel hoog (18 van de 19 punten). Het kan ook de soort test zijn, veel HB-kinderen denken veel moeilijker dan nodig is. | ||
Quote |
Evelyne schreef op: 22-03-2013 10:38:53 |
|
Quote |
Marie8 schreef op: 22-03-2013 10:39:37 |
Ja daar kan ik me wel in vinden Esther, dat moeilijk denken of verwoorden. Dat zie ik met andere
toetsen ook, of als ik hem overhoor daarvoor. De uitleg komt niet kort en simpel tot de kern maar
hij snapt wel degelijk waar het allemaal over gaat. Maar dat doet ie met rekenen trouwens ook, automatiseren gaat ook niet zo geweldig maar hij rekent het op allerlei ingewikkelde manieren wel goed uit binnen de tijd. |
Quote |
Marie8 schreef op: 22-03-2013 10:43:22 | ||
Mooi kort verwoorde motivatie. Die laat ik even in mijn hoofd hangen. Dus jullie staan ook wel open voor testen? Wiens voorstel was het om dit traject te doorlopen? | ||
Quote |
Evelyne schreef op: 22-03-2013 10:47:38 | ||
Eigenlijk van zowel de school als van ons uit. De school heeft het er een half jaar geleden al overgehad maar toen waren we er zelf nog niet helemaal uit. Maar ik zie steeds meer dat hij vastloopt. Hij zegt zelf dat hij bijvoorbeeld taal en spelling suf vindt en dat kan wel kloppen want hij loop daar gewoon heel erg op voor. De juf geeft hem wel werk van eind groep 5 maar op een gegeven moment houdt het op en dan heb je gewoon een diagnose nodig om verder te kunnen. En daar bedoel ik mee aangepast werk te krijgen. Ik loop nu even op de zaken vooruit maar hij zou bijvoorbeeld een rugzakje kunnen krijgen waardoor de school geld krijgt om voor hem aangepast materiaal aan te schaffen. | ||
Quote |
Esther Mv Thomas schreef op: 22-03-2013 10:52:44 |
Een rugzakje krijg je echt niet zo snel. Op school zijn ze er mee bezig voor Thomas, i.v.m. zijn
gedragsproblemen. Voor het HB-verhaal krijg je geen rugzakje, is mijn ervaring. Er zit ook een
meisje in zijn klas waar ze een rugzakje voor hebben aangevraagd en dat is niet gelukt (en ze hebben
heel veel erbij gehaald). |
Quote |
Evelyne schreef op: 22-03-2013 10:53:34 |
Blijkbaar wel, dat is wat er deze week tegen mij gezegd is door de IB-er en de juf. Misschien heet
het dan anders? Maar komt het op hetzelfde neer? Ik weet het ook niet zo goed. Wat voor mij het belangrijkste is, dat mijn zoon met plezier naar school gaat en dat hij voldoende uitdaging krijgt. En tuurlijk ben ik blij dat hij goed kan leren, de andere kant is veel vervelender lijkt mij. Maar wat in je vorige topic ook geschreven is, deze kinderen hebben ook hulp nodig en we gaan hem daar dus nu bij helpen. |
Quote |
Marie8 schreef op: 22-03-2013 10:55:41 |
Eigenlijk kan ik daar ook wel een beetje boos om worden. En die leerkrachten die dan ook zeggen: ja
maar we hebben zoveel zwakke kinderen in de klas, daar is echt geen tijd voor. Ik snap de tijdsdruk
van leerkrachten echt. Maar het lijkt erop dat mijn zoon dan zijn vragen en problemen maar aan de
kant moet schuiven omdat ze minder belangrijk is ofzo. |
Quote |
Evelyne schreef op: 22-03-2013 11:00:50 |
Jammer dat ze dat zo op de school van je zoon doen. IK moet heel eerlijk zeggen dat ze het op
de school van mijn zoon heel goed doen. Zowel voor zwakke kinderen als HB kinderen en ook voor de
middenmoot . En er
hangt denk ik ook wel heel veel af van de leerkracht. Mijn zoon heeft nu voor het 2e jaar dezelfde
leerkracht en zij doet haar werk gewoon hartstikke goed. Ik vind het zo jammer dat ze volgend jaar
niet mee gaat . Maar daarom is het ook goed om te weten wat er precies omgaat in het hoofd van mijn zoon, daar kan de nieuwe leerkracht dan op inspelen. |
Quote |
Kyla schreef op: 22-03-2013 11:03:43 |
Toen ik een aantal jaar geleden een afspraak wilde maken voor mijn zoon met de leerkracht, ivm zijn
gedrag, kreeg ik letterlijk te horen dat de zwakke leerlingen voor gingen en dat ik volgende maand
aan de beurt was Er is geen geld te krijgen voor hb kinderen, anders hadden we dat namelijk allang aangevraagd, het probleem op de vorige school van J. was tijd en budget. Dat was er niet en konden we niet krijgen. Daarbij heeft hij ook het syndroom van Asperger, maar ook daarmee konden wij geen rugzak krijgen, omdat de Asperger de problemen niet veroorzaakte, maar het gebrek aan uitdaging. Daarom gaat hij inmiddels bijna een jaar naar een Kwadraat regio-school. Ik ben ook heel boos geweest en verdrietig, gelukkig hadden wij de optie van een andere school, heel veel ouders hebben die niet. |
Quote |
Kyla schreef op: 22-03-2013 11:08:24 |
Oja, nou was die leerkracht ook een beetje een muts hoor, de leerkracht het jaar daarop was een
topmens. Wij dachten geluk te hebben dat hij het jaar daar weer op dezelfde leerkracht had, alleen
kwam hij door bezuinigingen in een combi-klas met 30 leerlingen en ging het snel mis, door gebrek
aan tijd en aandacht en de vele prikkels en het schakelen wat hij moest doen. |
Quote |
Meppie schreef op: 22-03-2013 11:14:12 |
Even een vraagje. Mijn zus is met haar zoon ook aan het tobben. Van school uit hebben ze nu
geadviseerd om hem op hB te laten testen. Maar hebben jullie dat ook zelf moeten regelen en betalen?
Zij schrok daar nogal van. Eerste offerte was 1300 euro..... En de verzekering vergoedt dit niet.
Wat zijn jullie ervaringen? |
Quote |
Mo27 schreef op: 22-03-2013 11:19:22 |
Ooo stom om het er niet bij te zetten. Kyra is 7 word in september 8 en ze zit in groep 4. de woordenschat cito m4 scheen ook heel moeilijk te zijn. |
Quote |
Marie8 schreef op: 22-03-2013 11:23:46 |
Oh je kind zou ook niet afhankelijk moeten zijn van een leerkracht als persoon. Ik ben ook
allergisch voor deze 2. Ik voelde het al aan vanaf het moment dat het bekend werd vorig jaar dat ie
bij hen zou komen, maar wilde er positief instaan en ze een kans geven. Misschien had ik eerder
moeten doorpakken. Meppie, ik kreeg zojuist te horen dat het onderzoeksbureau een contract heeft met mijn zorgverzekering en het wordt volledig vergoed als ik een verwijzing van de huisarts krijg. Kijk dus even goed rond of je dit ook zo kunt doen. En soms kan school er ook voor kiezen om het te regelen (en vergoeden?) |
Quote |
Meppie schreef op: 22-03-2013 11:27:03 |
Kijk, er zijn dus wel mogelijkheden. Gelukkig maar.... Dankjewel Marie8! |
Quote |
Kyla schreef op: 22-03-2013 11:28:28 |
Onze zoon is nu 10 en zit nu in groep 6 (hij is versneld van 1 naar 3 en is op zijn huidige school
een jaar teruggezet) overigens. Hij is halverwege groep 4 getest door de schoolbegeleidings dienst, hiervoor hebben wij geen kosten gehad. |
Quote |
Emv3 schreef op: 22-03-2013 11:30:12 |
Nou dit opic komt precies op het goede moment Ik heb even geen idee wat ik moet doen of kan doen Dochter is nu net 6 (feb) en heeft groep 2 overgeslagen. Veel gesprekken en een iq test zijn hier aan vooraf gegaan. Ze scoorde op zich gewoon gemiddeld, wel werd er aan gegegeven dat ze absoluut niet haar plafond had bereikt. Ze heeft alle subtest door gelopen omdat ze wisselnde antwoorden gaf.(eigenlijk snap ik daar niks van want dan had haar score toch ook hoger moeten zijn?? Ze heeft de test gedaan wppsi 3 en is daar dus de hele morgen mee bezig geweest. Tot zover. Maar nu zit ze in groep 3 en daar is dan ook alles mee gezegd. Vorige 10 min gesprek werd aangegeven dat ze dubbelen niet goed kon, thuis echter blijkt dat toch best goed te gaan. Gisteren op mijn verzoek weer aan de bel getrokken, ze leest prima vinden ze ja alleen thuis leest ze al veel moeilijker. Rekenenn is zorgelijk, thuis even tussen neus en lippen door gevraagdd op op te sommen en dat gaat ook prima. Ik weet niet wat ik vind, thuis is ze heel anders bezig dan op schol, klein vb ze schrijft opeens haar naam niet meer goed.. Alle tips, links adviezen zijn heeeeeel erg welkom, ps dit is een school wat nog noooit een kind een groep heft laten overslaan en eigenlijk alleenmaar de andere kant kent.. Ze zijn trouwens wel heel welwillend |
Quote |
Jacquelien schreef op: 22-03-2013 11:45:06 | ||
Er is een advies voor school uitgekomen. Dit was de aanleiding in groep 3 om bepaalde afspraken mbt omgaan van dochter te maken en gaf een goed effect. Dit is echter begin groep 4 bij de overdracht helemaal weer fout gegaan en na de wisseling van leerkrachten (einde verlof) nog erger mis gegaan. Lisanne gaf toen aan dat ze zich afvroeg waarom ze op de wereld is, niks goed doet en een ander hoofd moet. De dag begon vaak met de woorden haal maar een zaag dan zaag ik mijn hoofd eraf (enorme chaos en onrust in haar hoofd die het functioneren belemmeren. Er kwam uit de test ook naar voren dat Lisanne extreem prikkelgevoelig is met nog wat dingen en kans op vorm van Autisme. Dit gaan we 8 mei onderzoeken en daarvoor nog 2x emdr therapie. Hier het probleem dus dat de leerkracht nu mij het gevoel geeft dat lisanen normaal moet doen. Daarnaast is ze zelf ook verantwoordelijk voor dingen omdat ze zich niet aan afspraken houdt en nog meer wat ik hier niet wil neerzetten. | ||
Quote |
Kyla schreef op: 22-03-2013 12:27:15 | ||
| ||
Quote |
Esther Mv Thomas schreef op: 22-03-2013 12:28:14 |
Wij hebben de IQ-test wel zelf betaald, dat kostte 450 Euro (dus een stuk minder dan ik hier net
las). Dat hadden wij er ook voor over en gelukkig kunnen wij het ook missen. Het verdere onderzoek
zou wel vergoed worden, omdat dat 2e lijns psychologie is (of zoiets). |
Quote |