Lin77 schreef op: 23-02-2016 21:54:50 |
hoi meiden. vandaag de 10minuten gesprekken gehad. de jongste had een 5 voor natuur onderwijs maar
scoorde met rekenen en begrijpend lezen ook niet zo goed. Voor mij een reden om te vragen of ze zou
blijven zitten. De juf schrok enigszins , had getwijfeld om dit aan te kaarten maar ik begon er zelf
over, onderbuikgevoel. Ik heb het idee dat mijn dochter het wel kan maar haar werk snel
afraffelt.Natuurlijk duurt het nog 4maand voor het zover is. Aan de andere kant ben ik nooit eerder
aangesproken dat het blijkbaar niet zo goed ging met het rekenen en begrijpend lezen. Ze heeft wel
met vlagen last van buikpijn. Uiteindelijk zei mijn dochter dat dit komt doordat ze sommige vakken
moeilijk vindt. Maar soms ook saai zodat ze niet haar best doet. Wat is wijsheid?Ze zit in groep 5
en wordt eind juni 9. Ik kan tig keer zeggen dat ze netter moet schrijven maar de boodschap lijkt
niet aan te komen. Daarbij komt nog dat, wanneer ze evt blijft zitten, ik niet wil dat ze in een
groep komt waar 2vervelende meiden inzitten(zij hebben een ander kind misbruikt)Er zijn 2 groepen 4.
Dan ga ik wel op mijn strepen staan want die meiden zijn niet te vertrouwen. Alvast bedankt voir het
lezen en eventuele tips zijn welkom |
Quote |
Stefke schreef op: 23-02-2016 22:24:40 |
Nou, een vijfje voor natuur zou voor mij 0,0 reden zijn om een kind te laten blijven
zitten. Begrijpend lezen doen ze dit jaar pas voor het eerst, ook niet direct te zwaar aan tillen. En hoe zwak is het rekenen? Heeft ze al extra begeleiding? Wat hebben ze idd gedaan om haar bij te spijkeren? En wat is de score? Hoe zwak is 'niet zo goed'? zoals je het omschrijft zou bij mij niet in mijn hoofd opkomen om haar te laten blijven zitten. Maar goed, ken je dochter niet.... En misschien omschrijf je het redelijk positief... |
Quote |
Lin77 schreef op: 24-02-2016 19:25:51 |
de cito van rekenen en het lezen was niet zo goed gemaakt,rekenen een 4(voorheen had je de letters a
tot e) Buiten de cito's om gaat het wel beter Ze leest op eind groep 6 niveau maar leest waarschijnlijk te snel de teksten waardoor ze vergeet waar het echt over gaat Op het rapport een 5,8 voor begrijpend lezen. Taal en spelling scoort ze 9 of 9,5 De juf heeft nog geen concrete plannen. Mijn vader, zelf voormalig onderwijzer groep 5/6 zei dat wanneer het niet goed zou gaan op school met onze dochter de school al eerder van zich had laten horen. In okt was er ook een gesprek maar aangezien de juf niets te melden had waren we niet verplicht erheen te gaan Goed, een 5 op natuur onderwijs, een 5,7 op begrijpend lezen en aardrijkskunde een 5,8 maar dat is nieuw want mijn oudste dochter kreeg in groep 5 geen cijfer voor aardrijkskunde School heeft verder nog niets gedaan. Wel gezegd dat ze altijd snel haar werk afheeft maar daardoor onnodig fouten maakt. Ik heb mijn dochter nogmaals gezegd dat ze wat rustiger te werk moet gaan en hoop dat ze dit nu een keer gaat doen. |
Quote |
Lin77 schreef op: 24-02-2016 19:31:22 |
even snel gekeken bij de cito uitslagen van de oudste Zij scoorde 2 keer een 4, eentje voor woordenschat en eentje voor begrijpend lezen |
Quote |
Anmv3 schreef op: 24-02-2016 19:51:01 |
Hier ook slechter gescoord op de citotoetsen. Volgens de juf komt dit veel vaker voor. Nu voor rekenen een c, maar inzicht en tafels zijn weer goed. Begrijpend lezen hebben ze in groep 5 voor het eerst he ? Mijn dochter scoorde een d..krijgt nu wat oefenwerk mee en dan wordt het vanzelf een keer een c. Zou je dochter hier echt niet op laten doubleren ! |
Quote |
Caithy schreef op: 24-02-2016 19:53:38 |
Cito's zijn een moment opname, als ik de cijfers hoor, denk ik echt niet, dat meisje moet echt een
jaar overdoen! Als juf er niet over begint, dan zou ik zeker er niets mee doen. Nu ben je er zelf over begonnen en ik zou er met je dochter over praten, want zij denkt dat ze nodig heeft. Mijn zoon heeft voor alle onderdelen (gr 3 ) een F gehaald en nee ik ben niet bezorgd. Nee hij leest niet snel, heeft zelfs m3 nog niet onder de knie etc. Het komt allemaal wel. Juf zit er nu boven op, dus moet hij wel... dat scheelt ook. Ik denk eerder dat de juf haar meer moet controleren, als ze slecht schrijft, maar ze het maar overnieuw doen en dan netjes. Lezen kan ze duidelijk wel, maar ga teksten met haar lezen en daarna erover praten, begrijpend lezen oefenen. |
Quote |
Lin77 schreef op: 25-02-2016 11:07:59 |
Fijn dat jullie reageren. Misschien idd extra werk meevragen en meer lezen dan ze nu doet. Ze leest
wel graag Zelf scoorde ik ook nooit goed met de cito of met tentamens, rest van het jaar ging het prima. Nu heeft ze alleen de pech dat ze gister tijdens de badmintonles hard op haar linkerarm, haar schrijfarm, is komen te vallen Briefje meegegeven aan de juf. Mijn dochter wil laten zien dat ze wel netjes kan werken maar met zo'n zere arm valt dat niet mee Gelukkig krijgt ze morgen vakantie Caithy dat van dat overnieuw laten doen is wel een goede tip! |
Quote |
Femke schreef op: 25-02-2016 12:36:03 |
Hier klasgenootjes van mijn kids die veel lagere cijfers halen en die structureel weigeren om hun
huiswerk te doen en daardoor dikke onvoldoendes halen maar ze gaan altijd gewoon over...onvoldoendes
wegen minder zwaar als op het v.o. hiee gaat iedereen eigenlujk altijd over alleen in groep.1,2,3
gebeurt er nog weleens wat. Kinderen worden bijgespijkerd, onderzocht doorverwezen en komt de ib-er
in zicht en als ze echt achter lopen krijgen ze bijv cito toetsen van lagere nivo's. Slordig
schrijven is zeker geen reden om te blijven zitten... wel kun je als ouder natuurlijk gaan oefenen
met lezen en rekenen, gewoon omdat als ze makkelijker meekomen, school leuker gaan vinden.. |
Quote |
Mv5 schreef op: 25-02-2016 12:41:45 |
Als ik dit lees denk ik niet dat ze moet blijven zitten. Zeker niet als ze gewoon lekker in de
groep ligt en zich ook op sociaal gebied goed ontwikkelt. |
Quote |
M&j schreef op: 25-02-2016 13:16:14 |
Mijn zoon is in groep 5 blijven zitten maar niet vanwege zijn cijfers, maar zijn algehele
ontwikkeling. Hij is altijd jong geweest voor zijn leeftijd en ik vond dat hij nog niet toe was voor
wat er in groep 6 op van hem gevraagd ging worden. Daarbij waren wij met hem ook met onderzoeken
bezig ivm ADHD/ASS of dyslectie en al met al leek het mij voor hem goed om een jaartje op de rem te
gaan staan, gelukkig ging zijn juf daarin mee. |
Quote |
Lin77 schreef op: 25-02-2016 16:40:00 |
nog even met de andere juf gepraat. In april komen er weer 10minuten gesprekken, daar ga ik dan wel
heen Er was nog een iqtest afgenomen en de score was niet hoog(78)Mijn dochter gaat vrolijk door het leven, is geliefd,ligt goed in de klas, geen ruziemaakster |
Quote |
Lin77 schreef op: 26-02-2016 08:43:24 |
het was een scvt test wat niets over haar iq zegt. Ik was weer iets te vlot. Zo'n test is een
momentopname en misschien is mijn dochter nu nog wat te speels voor haar leeftijd en niet zo serieus
qua school. Hoe dan ook, we zien het wel |
Quote |