Dropje schreef op: 07-12-2015 19:37:08 |
Hoi meiden, wie heeft er ervaringing met dyslexie? vandaag 10 minuten gesprek gehad van onze zoon van 7 jaar(groep 3) hij doet het super alleen lezen gaat moeilijk. hij vindt het lastig om voor te lezen, is onzeker, verzint wat er staat. rekenen gaat prima, klok kijken ook. liedjes onthouden ook. wie kan mij meer vertellen hierover? |
Quote |
Xxx schreef op: 07-12-2015 19:48:33 |
Onze zoon zijn we de volgende toets resultaten aan het afwachten. Hij leest traag, heeft 4x per week leesondersteuning, zit vooruitgang in, maar nog te langzaam. Ze kunnen sowieso pas eind groep 4 testen. Kind moet 3x laagste cito score hebben en een bepaalde periode ond er steuning gehad hebben. Wat wil je verder weten? Is hij alleen langzaam, draait hij letters om, zwevende letters, verkeerde klanken? |
Quote |
Dropje schreef op: 07-12-2015 19:59:05 |
Hij leest langzaam, draait letters om. Verzint soms woorden maar leest hij eenmaal dan gaat het prima. |
Quote |
Xxx schreef op: 07-12-2015 20:08:19 |
Is er al gesproken over dyslexie dan? Zit het in de familie? Hier hebben we pas over dyslexie gesproken na de eerste cito groep 3. Maar meer als in de gaten houden aangezien mijn 2 broers en zusje zwaar dyslectisch zijn. Na de 2de cito is het vermoeden groter geworden. Hij scoorde beide cito's een dikke 5 ("E") voor lezen en spelling terwijl
hij voor de rest alleen maar hoge 1-tjes scoorde. Maar het kan ook een mindset zijn. Hij is slim en alles gaat vanzelf, behalve lezen. Het kan zijn dat hij het dan niet durft of dat hij niet weet hoe hij iets moet leren. |
Quote |
Dropje schreef op: 07-12-2015 20:12:59 |
Ja de juf droeg het aan. Ze vroeg of wij hier bekend mee waren. niet dus. |
Quote |
Dropje schreef op: 07-12-2015 20:14:02 |
Hij is wat lezen betreft erg onzeker. dat zien wij thuis ook. maar ben er totaal niet in thuis. |
Quote |
Anon schreef op: 07-12-2015 20:58:24 |
hier 3 zeer ernstig dyslectische kinderen, ben redelijk op de hoogte. Signaleren doen ze vanaf de
herfstsignalering in groep 3. De toetsen van jan en jun tellen alleen nog maar. School moet speciale
begeleiding bieden waarbij ze moeten aantonen dat ze alles uit de kast halen, maar dat het kind echt
niet vooruit gaat. Na 3 keer een dikke V/E komt je kind in aanmerking voor een onderzoek. Dus
halverwege groep 4 komen de eerste kinderen in aanmerking voor onderzoek. Scoort een kind een D
tussendoor dan moet je eerst wachten tot het weer 3 keer een E score heeft. (of het kind moet E
scores voor spelling hebben en D scores voor lezen). Als je kind hoger scoort betekent niet
dat het niet dyslectisch kan zijn, maar wel dat het niet ernstig genoeg is voor onderzoek. |
Quote |
Mrtj schreef op: 07-12-2015 21:30:54 |
Ja, hier zeker ook ervaring mee. Maar, wat zijn je vragen? Over of wij denken dat je kind
dyslectisch is? Over hoe de procedure voor eventueel testen gaat? Over wat je kan verwachten voor de
toekomst (gaat ie ooit echt lezen)? |
Quote |
Dropje schreef op: 07-12-2015 21:52:55 |
Nou meer wat zijn de kenmerken? hoe kom je erachter? wanneer merkte jullie dat? Haden jullie zelf al vermoedens? |
Quote |
Mrtj schreef op: 07-12-2015 22:57:26 |
Kenmerken... (dingen die mogelijk zijn)... moeite met lezen, moeite met onthouden welk teken bij
welke klank hoort, moeite met hakken-plakken, verwisselen van plek van de letters (fiets wordt dan
bijvoorbeeld gelezen als fties / slecht voorbeeld, maar weet even geen logischer voorbeeld),
beeldlezen (er staat roos, je leest bloem), woorden/zinnen die gaan dansen (woord van volgende regel
in je zin lezen). Bij mijn oudste had ik met 6 jaar al zoiets van 'huh'. hoe kan je de twee identieke letters in je naam nu allebei verschillend schrijven en dat niet zien. Dat had ze met 8 jaar nog steeds Verder kon ze B en D niet uit elkaar houden, en liep het leesproces opvallend traag. Oja, en ze kon niet rijmen (kan ze nu met 16 nog steeds heel slecht). Spelling was (en is) bar en boos. Bij de jongste... gaan we volgende maand testen (maar geheid dat daar een dikke dyslexie uit komt). Na 2.5 jaar leesonderwijs haalt hij AVI 1 nog steeds niet. En ondertussen loopt hi op ealle andere vlakken ver voor in zijn ontwikkeling. B en D worden verwisselt, net als E of EE, A of AA, O of OO, etc. En natuurlijk ei of ie, eu of ue, etc. Tot voor kort kon hij ook n en h en u verwarren (zien er allemaal redelijk hetzelfde uit), evenals j, l, i, f. Hij kon met 2 jaar beter rijmen dan zijn zus met 10, dus dat zegt dan wer weinig. Spelling is nog heel basaal (niet passend bij wat hij aan les heeft gehad). De enige manier om erachter te komen of een kind echt dyslexie heeft, is door dyslexie onderzoek te laten doen bij een orthopedagoog (of GZ psycholoog). Maar, je kan wel sterke vermoedens hebben. Die gaan over discrepantie in ontwikkeling (lezen blijft achter tov bijv rekenen of taalbegrip -let op, dat staat dus los van het lezen-). Een voorwaarde voor aanvraag van dyslexie onderzoek is dat je kind een jaar lang bij de officiele toetsen heel slecht scoort, ondanks dat school extra hulp heeft ingezet. Dat op zicj, is al een aanwijzing dat er 'iets' mis is op dit vlak Of dat dan dyslexie is, of een ander probleem, dat moet uit die test blijken. |
Quote |
Mrtj schreef op: 07-12-2015 22:58:52 |
Oja, het gaat bij kenmerken ook wel eens over automatiseren in het algemeen (en bijv klokkijken).
Dat zag ik bij mijn oudste wel, maar bij de jongste niet. Dus of dat nu een echt kenmerk is
weet ik niet |
Quote |
Dropje schreef op: 08-12-2015 06:56:01 |
Automatiseren ja daar had de juf het ook over. dus voor nu kunnen we eigenlijk niets anders dan afwachten? dank jullie wel meiden |
Quote |
Anon schreef op: 08-12-2015 21:04:54 |
nee helaas kan je nu weinig doen behalve heel veel oefenen. De regelgeving is trouwens nog strenger
geworden. Je moet nu 3 keer op de officiele momenten een E score hebben. dus in januari, juni en in
januari. Pas midden groep 4 kan je voor het eerst toetsen. Heel frustrerend voor kinderen die heel
erg dyslectisch zijn. mijn kids hebben logopedie gehad in de tussentijd door een in
dyslectie gespecialiseerde logopedie. Ze hebben taal in blokjes gedaan waarbij je leert lezen
in kleur. mijn jongste zit nu in groep 5 en leest nu eindelijk op niveau M3 met behulp van behandeling. Lastig? ja, onoverkomelijk? nee zeker niet. Ze werkt veel op de tablet en krijgt de lessen voorgelezen. Ze blijkt ook een klanktekenkoppeling probleem te hebben met rekenen, naast een automatiseringsprobleem. Nu dus ook nog aan het oefenen met het juist benoemen van cijfers, want ze blijkt heel veel rekeninzicht te hebben, maar als je de getallen niet goed kan lezen, hebben we nog steeds een probleem. |
Quote |
Orange schreef op: 08-12-2015 21:55:06 |
Anon, je jongste lijkt op mijn oudste! TO, een dyslect is net als een brildrager. De één heeft min 10, de ander -2. De één kan niet automatiseren, de ander slecht klokkijken. Er is zoveel verschil. Er is een dyslexieforum. Misschien daar je licht eens opsteken. Zolang je geen 3 E' s achterelkaar scoort heb je geen recht op een aanvraag en vergoeding van een behandeling (die in het gunstigste geval in groep 4 plaats zal vinden). Maar mócht je portemonnee het toelaten dan is gespecialiseerde hulp wel een aanrader. De hulp in de klas is meestal gericht op zwakke lezers. Zwakke lezers en dyslecten zijn niet te vergelijken. |
Quote |
M&j schreef op: 09-12-2015 08:42:46 |
Mijn zoon mocht pas op dyslectie getest worden in groep 5, na 5 keer een E score. Is gelukkig niet
nodig geweest want uit een andere test kwam ADHD uit, en nu gaat taal, lezen en spelling goed
vooruit. |
Quote |
Suus schreef op: 09-12-2015 09:03:58 |
Mijn beide kinderen lazen slecht in groep3, traag en onder niveau. Allebei kregen ze ondersteuning,
elke dag 1 op 1 lezen. Beiden waren/zijn AVI uit in groep 5. ik liet ze thuis lezen wat ze wilden, of dat een stripboek was of een infoboek. ik wil je vraag niet bagataliseren natuurlijk maar mijn persoonlijke ervaring is dat sommige kinderen een langere aanloop nodig hebben. Lezen is voor sommige kinderen gewoon stom in het begin, saaie boeken...een worsteling. Als ze daar doorheen zijn en leuke verhalen kunnen lezen kan het zomaar hard gaan |
Quote |
Dropje schreef op: 09-12-2015 09:10:18 |
Ik ben blij met jullie antwoorden. Hij zit pas net in groep 3 dus ben er totaal niet in thuis. bedankt dames |
Quote |
M&j schreef op: 09-12-2015 09:16:16 |
Idd, Suus, ook dat nog en dan hoeft het nog geeneens om slimme kinderen te gaan maar gewoon om een
totaal andere belevingswereld. |
Quote |
Mamami schreef op: 13-02-2016 13:13:42 |
Op het 10 minuten gesprek gaf de juf van mijn jongste (9 jaar) vanuit het niets aan dat ze vermoed
dat ze dyslectisch is, ze zit in groep 6, is Avi-uit maar draait nog steeds letters om kasteel wordt
katseel, lantaarnpaal wordt lanpaarntaal. Ook met spreken heeft ze hier soms last van, toen ze 5 was
heeft ze hiervoor logopedie gehad. Mijn mond viel op, en vroeg of dit wat rijkelijk voorbarig en
laat is om dit te concluderen. Volgens juf komt het juist vaak voor dat het in groep 6 wordt
ontdekt. Cito scoort ze D (al vanaf groep 3). Ze kan goed lezen (raad idd soms veel woorden) Is nog nooit niemand geweest die dit naar voren heeft gebracht. Volgende week heb ik opnieuw een gesprek met de juf. Heb geen idee wat ik er mee moet. |
Quote |
Anon schreef op: 13-02-2016 20:46:30 |
Het gaat niet om AVI lezen maar om technisch lezen en dat meten ze met een drie minuten toets. Je
kan AVI goed lezen maar de DMt Slecht maken. Om een aanmerking te komen voor een onderzoek scoort je
dochter nog te goed. Ze moet voor lezen 3 keer een E score. of een D score en E scores voor
spelling. Je kan dan wel dyslectisch zijn, maar niet ernstig genoeg. |
Quote |