Evenzo schreef op: 16-03-2015 09:03:04 |
Nou het zit zo, heb laatst een gesprek met de juf gehad en die heeft uitgesproken dat er twijfel is
of dat onze dochter over mag naar groep 4. Nu vind ik dit niet het probleem maar ze heeft ook gezegt dat ze denken aan dyslexie en als dit zo is dat zitten blijven geen zin heeft. Ik heb gelezen dat meestal pas in groep 4 getest kan worden maar heb ook gehoord dat dit al vanaf 6,5 jaar kan! Ik ben daar dus achteraan gegaan en heb dit afgelopen vrijdag met haar andere juf besproken en nu wordt ik vanochtend aangesproken of dat ik vanmiddag na school tijd heb om nog even rond de tafel te gaan zitten want ze dacht dat een aantal dingen niet duidelijk waren? Zie ik het nu zo verkeerd in dat het mijn plicht als ouder is om alle problemen die ook maar enigzins op dyslexie lijken te tackelen? Om zo de juiste keus te maken of we ze laten zitten of niet. Het was haar stelling als ze echt dyslexie blijkt te hebben heeft zitten blijven geen zin. En nogmaals als het zo is maaky me dat niks uit maar ik ben wel van mening dat zoiets vroegtijdig gesignaleerd of bevestigd moet worden om een juiste keus te maken. En ik merkte afgelopen vrijdag al dat ze noy amused was dat ik zelf stappen ondernomen had en dat blijkt nu dus ook wel doordat ik vanmiddag rond de tafel moet. |
Quote |
Jen9 schreef op: 16-03-2015 09:07:56 |
Ik vind dat je juist goed bezig ent.. je hebt de woorden van de juf toch niet in twijfel getrokken
of begrijp ik dat verkeerd? Het lijkt me dat als je zoiets hoort, t juist goed is dat je gaar kijken hoe of wat.... |
Quote |
Evenzo schreef op: 16-03-2015 09:28:45 |
Idd dat zou je toch zeggen dat je op zoek gaat maar misschien denken ze dat ik hierdoor aan hun
twijfel over het zitten blijven of zo iets ik weet het ook niet maar stond vanochtend echt met m'n
bek vol tanden. Ik bedoel ik weet niet wat ik er verkeerd aan begrepen kan hebben aan het verhaal
van het gaat niet goed zelfs zo slecht dat we in gedachten moeten houden dat ze wellicht niet over
gaat, heb ook gezegt nou prima als het zo is dan is het zo..... maar we denken ook dat er wellicht
dyslexie inzit wat zeker zou kunnen want aan allebei de kanten van de familie zit het er in. Maar goed ik ben benieuwd vanmiddag! |
Quote |
Mikmvg schreef op: 16-03-2015 09:28:48 |
Hoezo vind jij dat je op het matje geroepen wordt? Juf wil gewoon nog een keer met je in gesprek
hierover. En het is prima dat je dingen uitzoekt, maar waarschijnlijk zijn ze daar op school ook al
mee bezig en heb je dat niet helemaal meegekregen. Als er vermoeden van dyslexie is, zal school heus
niet blijven aanmodderen en uiteindelijk je dochter laten zitten. Dat geeft juf ten slotte zelf al
aan. Luister gewoon even wat juf te vertellen heeft en voel je niet bij voorbaat al aangevallen. |
Quote |
Jen9 schreef op: 16-03-2015 09:31:23 |
Ik ben hiervoor wel eens op t matje geroepen trouwens, dus vandaar dat ik gelijk mee ga in je
verhaal.. Maar idd, wacht t even af.... |
Quote |
Mrtj schreef op: 16-03-2015 10:32:17 |
Ik zou gewoon het gesprek afwachten. Klinkt niks verkeerds aan. En ja, je ' begrijpt' dingen
wellicht ook verkeerd. Namelijk rondom testen voor dyslexie. Dat heeft namelijk niet met leeftijd te
maken, maar met het aantal formele toets momenten (voor leesvaardigheid) dat ze hebben gehad. Is dus
handig als de juffen jou nog wat meer vertellen over hoe dyslexie-testen in zijn Werk gaat. En daar
ze je vertellen wat hun plan van aanpak is. Lekker op je af laten komen dus |
Quote |
Ano schreef op: 16-03-2015 11:04:12 |
Naast dat het met het aantal toetsmomenten te maken heeft, heeft het ook met leeftijd te maken. Wil
je in aanmerking komen voor vergoed onderzoek moet je kind 7 jaar zijn. Mijn dochter is vervroegd
door gegaan naar groep 3 en voldeed ruim aan de toetscriteria maar moest echt wachten. Vandaag gaan
de papieren pas op de bus. Ze is nu net 7 en zit in groep 4. Doubleren met dyslexie heeft idd weinig zin. Ze gaan er niet beter van lezen. Gewoon goed laten informeren en blij zijn dat de school alert is. |
Quote |
Suus schreef op: 16-03-2015 13:07:32 |
Ik zou gewoon even horen wat er is. Misschien ben je idd overhaast bezig en heb je juf eerder
verkeerd begrepen, je zou de eerste niet zijn. Ze wil gewoon op 1 spoor zitten gok ik, fijn juist |
Quote |
Orange schreef op: 16-03-2015 13:38:56 |
Lees je vast in! Masterplan dyslexie, en het dyslexie forum. De eerste voor de duidelijkheid welke
stappen een school moet nemen (voor een vergoedde test) en het forum staat vol met tips. |
Quote |
Ma Dalton schreef op: 16-03-2015 15:31:14 |
niet meteen negatief in gaan vullen. Eerst maar even afwachten wat ze gaat vertellen. |
Quote |
Evenzo schreef op: 16-03-2015 21:36:18 |
Nou het voelde wel als op het matje komen We hebben het er nogmaals over gehad en ze waren lichtelijk gepikeerd omdat ik zo snel stappen neem maar goed ik heb niks tegen hun als persoon maar ik loop altijd het liefst 3 stappen vooruit en alle beren op de weg die je tegenkomt wil ik voor haar verjagen zij snapte mijn punten ook wel dus we gaan het gewoon meemaken |
Quote |
Orange schreef op: 17-03-2015 06:15:17 |
Goed gedaan! Heeft je kind echt dyslexie dan loop je met je drie stappen vooruit nog achter. Bovenop
blijven zitten. Wat gaan ze doen? Ik snap de gepikeerde houding niet. |
Quote |
Misbren schreef op: 17-03-2015 17:51:02 |
Juist heel erg goed dat je voor loopt. Hier een zoon van 12 die volgendjaar naar voortgezet gaat waarvan ik nog steeds niet weet of hij dyslectisch is. Hij is elke keer net niet slecht genoeg om in aanmerking te komen voor ene test en zelf betalen gaat niet lukken. Dit speelt al vanaf groep 3. |
Quote |
M&j schreef op: 17-03-2015 18:32:27 |
Om voor vergoeding in aanmerking te komen heb je idd meerdere toetsmomenten nodig en school moet de
nodige ondersteuning hebben ingezet. Daarbij wordt er tegenwoordig nog maar 1 diagnose per keer
gegeven, dus als er iets anders onderliggend is moet dat uitgezocht worden. Wij zijn zelf naar een orthopedagoog gegaan in groep 4 omdat onze zoon heel slecht las, ondanks ondersteuning van logopedie en extra thuis oefenen met lezen. Daar is ADHD uitgekomen en nu is het dit jaar afwachten hoe het lezen en schrijven zich verder ontwikkeld anders kunnen wij volgend jaar door met dyslectie. Wij hebben veel gesprekken gehad op school en afhankelijk van de leerkracht voelde dat ook wel eens als 'op het matje' komen, maar leerkrachten vinden deze gesprekken ook niet makkelijk, ouders kunnen best gevoelig reageren. |
Quote |
Mv5 schreef op: 17-03-2015 19:42:51 |
ik vind het juist goed dat je er zo bovenop zit. je wilt gewoon duidelijkheid, voor jou, voor je
kind en ook voor de school, zodat ze gericht kunnen ondersteunen. gewoon voor je kind op blijven komen hoor, liefst in samenwerking met school. |
Quote |