Vlindertjes schreef op: 08-02-2015 12:46:28 |
Hopelijk is het zo goed zichtbaar. Maar dit kwam ik tegen op Facebook en naar mijn idee is het zo de
waarheid! " class="img-responsive"> |
Quote |
Jolanda1974 schreef op: 08-02-2015 12:54:09 |
ik ook niet. |
Quote |
Vlindertjes schreef op: 08-02-2015 14:05:42 |
" class="img-responsive"> |
Quote |
Vlindertjes schreef op: 08-02-2015 14:06:23 |
Quote |
Jolanda1974 schreef op: 08-02-2015 15:39:34 |
Helemaal mee eens.. alleen jammer dat het alleen niet zo werkt Onze oudste
haalt sinds haar 1e cito toets een score die niet past bij haar leerprestaties maar ze wortdt er wel
op afgerekend.. (en de school ook). |
Quote |
Tineke72 schreef op: 08-02-2015 18:46:01 |
Wij hier vorig jaar geen cito toets gehad, ze gingen af op alles wat ze vanaf groep 6 gedaan hebben
en aan de hand daarvan hebben ze een keuze gemaakt. Geloof dat dit jaar de cito wel weer terug komt
maar pas na de schoolkeuzes. Dit was overigens ook in Assen op christelijke basisschool |
Quote |
Anitaleonora schreef op: 08-02-2015 19:22:52 |
Cito is nu pas eind april.. Dit is landelijk.. |
Quote |
Kees schreef op: 08-02-2015 19:23:43 |
zo is het in mijn ogen ook! een kind is zoveel meer dan een cito-score!!! |
Quote |
Jolanda1974 schreef op: 08-02-2015 19:28:36 | ||
Nee hoor... onze kinderen hebben pas de cito's gehad | ||
Quote |
Jomi schreef op: 08-02-2015 19:32:20 | ||
Ze bedoelt DE cito van groep 8 denk ik. | ||
Quote |
Anitaleonora schreef op: 08-02-2015 19:54:16 |
Ja, de eindcito van groep 8 |
Quote |
Vlindertjes schreef op: 08-02-2015 20:06:17 |
dit gaat om de Cito toetsen die de kinderen in groep 1 t/m 7 doen, die zijn in januari |
Quote |
Kyla schreef op: 09-02-2015 09:50:37 |
Ja, dit leg ik mijn kinderen ook uit. Cito is er alleen om te kijken waar je staat met lesstof..maar
geeft geen compleet beeld over jou als mens. |
Quote |
Heleenmv2 schreef op: 09-02-2015 10:43:58 |
Mmm... dit vind ik een lastige... |
Quote |
Kees schreef op: 09-02-2015 10:56:33 |
maar Heleen, je haalt uit jezelf waar je talent voor hebt. dus als je lasser wordt ga ik ervanuit dat daar je passie ligt, waarom zou je het anders uitvoeren alszijnde je werk? een kind wordt getoetst op bepaalde vakken. maar waarom? omdat ze dan de lesstof beheersen? waar is het stukje creativiteit in de cito? waar is het muzikale? waar is het sociale? waar is het: ikzitzolekkerinmijnvel? waar kan ik vinden dat het kind intens geniet van het leven? allemaal ingredienten wat een kind zou ' moeten' beheersen om te gaan scoren in het leven. het moet een fijn samengaan worden van allerlei lesstoffen door elkaar. maar helaas is de cito net weer aangescherpt....we houden het met zn allen in stand helaas... las een mooie zin: " mogen wij leren ipv presteren?" |
Quote |
Mamsie schreef op: 09-02-2015 11:02:13 |
Dat kun je toch helemaal niet toetsen in een CITO, laten we wel gewoon reeel zijn. Dit zijn de basisvakken waaruit je kun tgroeien. Je talenten ontwikkel je in je leven en wij als ouders zijn daar om in te stimuleren en te ontdekken te herontdekken en daarin te steunen. Vanuit deze vakken die getoets worden kun je kijken welk vervolg je kunt geven, waar je in de basis te kort komt. Er valt veeel meer te lezen uit een CITO. Ik vind de hele CITO niet nodig, maar een CITO gecombineerd met wat de leerkracht ziet, wat je als ouder ziet, wat het kind laat zien, maakt een kind tot wat het is. EN op zich ben ik juist wel blij met een CITO vanaf groep 1, zo ligt de druk er niet zo meer op. Ten minste bij ons op school is het een gewone toets. Volgens mij maken wij er als ouders er meer problemen van dan die er zijn. Tuurlijk is het maar een momentopname, maar is dat niet met alle toetsen zo? Je rijbewijs halen is ook een moment opnamen, je eindexamen ook. Kinderen moeten leren om onder een bepaalde druk iets te presteren. Hoe mooier dan oefenen in een CITO. |
Quote |
Heleenmv2 schreef op: 09-02-2015 11:07:48 | ||
Dat bedoelde ik ook te zeggen! Je kunt dat niet blijven afvangen, dat is niet vol te houden. Je zult op bepaalde momenten in het leven nu eenmaal keihard worden afgrekend op je prestaties op DAT moment. Je rij-examinator heeft er lak aan of jij 'lekker in je vel zit' als jij geen voorrang hebt verleend. | ||
Quote |
Heleenmv2 schreef op: 09-02-2015 11:14:59 |
@Kees; Dat betwijfel ik. Ik denk dat veel kinderen tegenwoordig wordt voorgehouden om toch vooral te gaan doen wat ze leuk vinden. Dat ze hun passie moeten volgen. Maar dat vind ik niet realistisch, voor velen is dat namelijk helemaal niet weggelegd. Ik kan bijvoorbeeld een enorme passie voor muziek hebben, een wereldberoemde zangeres willen worden, maar als het mij aan talent ontbreekt zal ik het zeker niet redden. Al zet ik me er nog zo voor in, als ik vals zing en geen timing heb kan ik oefenen tot ik een ons weeg. Sterker nog, waarschijnlijk zal ik afwijzing na afwijzing krijgen. Is het dan niet zinvoller om de plannen bij te stellen en realistisch te kijken naar wat ik daadwerkelijk KAN, in plaats van me blind blijven staren op wat ik WIL? Daarnaast denk ik dat er niet veel mensen zijn die als droom/passie hebben om vuilnisman te worden. Ook dat is een realiteit die kinderen in mijn ogen zouden moeten leren: dat niet iedereen met zijn passie brood op de plank zal kunnen krijgen. Velen zullen uiteindelijk werk kiezen/vinden, puur omdat het de rekeningen betaald en niet omdat het hun passie is. |
Quote |
Kees schreef op: 09-02-2015 11:25:16 |
en dat stukje zou ik echt heel zonde vinden voor mijn kinderen. " velen zullen werk vinden wat de rekeningen betaald" dat zou totaal naast mijn doel zijn voor de kinderen. doe ik zelf ook zo min mogelijk: dingen wat ik niet leuk vind. iets vol overgave doen, met passie...daar kom je een eind mee. en nee...zangeres zal ik niet worden. a) geen passie maar b) daar ligt mijn talent ook niet. en ik denk dat daar de cito een stukje plank misslaat: ontdek je talent. en dat kan al van heel jongs af aan. maar ik zie school ook niet alleen als een leerinstituut voor lezen, schrijven en rekenen. samen met de ouders zorgt school voor een stuk opvoeding en halen we eruit wat erin zit. en nogmaals, in mijn ogen is de cito maar heel minimaal, en dat is zo jammer! nog een vb over die zangeres dan: stel ....je scoort vet slecht op school op lezen schrijven en rekenen....of je blijft zitten, of je krijgt bijles en er wordt gehamerd op de scores etc. maar er blijkt een dijk van een stem in je te zitten. maar ja...er worden cito scores van je verwacht. is dan toch onzin? |
Quote |
M&j schreef op: 09-02-2015 11:43:45 |
Dan ben ik benieuwd hoe jullie over het eindexamen VO denken, want daar wordt je ook gewoon keihard
afgerekend. Ze laten je echt niet slagen met 4 vijven omdat je voor muziek een 9 hebt. Overigens worden de zaken die in die brief genoemd worden hier gewoon meegenomen in het rapport. Onvoldoende kunnen lezen /schrijven en rekenen is echt een handicap waar je last van kunt hebben en kunnen zorgen dat je juist je passie niet kan volgen. |
Quote |
Heleenmv2 schreef op: 09-02-2015 11:45:15 |
Maar dat zijn twee totaal verschillende dingen!
|
Quote |
Heleenmv2 schreef op: 09-02-2015 11:49:00 |
Bovenstaande voorbeeld gat niet over mij hoor! Nog een aanvulling: heeft ieder kind wel een passie? En talent??? Is er ook niet gewoon een hele groep mensen die eigenlijk nergens in uitblinken? |
Quote |
Kees schreef op: 09-02-2015 11:52:55 |
voor alles geldt denk ik: wat binnen de/jouw mogelijkheden ligt. maar ik geloof wel, als je iets met heel veel passie doet dat je het dan ook kan. kinderen/mensen moeten idd ook leren omgaan met teleurstellingen. maar in het dagelijks leven lopen we daar allemaal al tegenaan en is dit ook dagelijks een les (denk simpel aan een koekje voor het eten ) maar cito/cijfers/prestatiegerichte dingen boeien mij voor geen meter. ik heb er echt niks mee. heb nog relatief jonge kinderen, hoef er niet persee nu wat mee ook. heb er ook geen verstand van eigenlijk. stel...je kind doet een cito toets en scoort allemaal D (das toch het laagste?) wat dan? ga je extra lessen geven? wat moet je dan? weet dat kind het ook? weet een kind uberhaupt dat hij een cito moet maken? wat doe je met het resultaat? |
Quote |
Kees schreef op: 09-02-2015 11:54:10 |
zeker weten heeft iedereen een talent! de kracht moet juist zijn (kindzelf met coaching van leerkracht en ouders) om dit talent eruit zien te krijgen! |
Quote |
Marli schreef op: 09-02-2015 12:01:21 |
Ik ben in mijn huidige beroep niet begonnen met een aanwezige passie; die is gegroeid. Je kunt van te voren niet weten wat er allemaal te koop is in de wereld. Je passie volgen kan je dus ook minder kansen geven op het vinden van een nieuwe passie, iets waar je ook nog goed in bent, omdat je je talenten bent uit gaan buiten. En ja, ik denk wel dat velen een beroep hebben omdat het hun leven betaalt, het gros heeft echt geen baan waarbij ze hun passie achterna zijn gegaan. Mijn huidige beroep is eentje die heel onbekend is. 90% van de mensen die ik tegenkom heeft wel vaag iets gehoord over het onderwerp binnen mijn werkzaamheden (intelectual Property/intelectuele eigendom), maar dat iemand daar fulltime mee bezig kan zijn, hebben velen niet kunnen bedenken. Dat er een hele afdeling van 50 man mee bezig is, nou ja, vul maar in... Zo zijn er veel meer beroepen waar je nooit op zou komen, maar er wel zijn. Misschien is putjesscheppen niet meteen een passie en zal het nooit een passie worden, maar als je er veel lol in hebt, je bent er goed in en je bent gelukkig in je baan, dan is ook goed toch? (Ik wil het geen passie noemen omdat er aan passie teveel gewicht hangt in deze). |
Quote |
Kees schreef op: 09-02-2015 12:05:27 | ||
zeker weten! lol, goed erin zijn, gelukkig zijn zijn de basisingredienten toch? laatst hadden wij muizen op het werk, een superknappe jongen kwam ze vangen dagen druk geweest ermee en ik vroeg hem " heb je altijd al muizenvanger willen worden?" (hoe kom je op zo'n beroep!) en hij zei " ja, samen met een vriend en ik vind het geweldig" das een talent: je roeping volgen en zoveel plezier uitstralen! | ||
Quote |
M&j schreef op: 09-02-2015 12:33:35 | ||
Mijn kind scoorde idd D en E op de taaltoetsen, rekentoetsen zijn van A naar C gegaan, daar heeft hij idd bijles voor gehad, extra lezen en logopedie omdat dit niet bij hem paste. Na onderzoek bleek dat ook te kloppen en hebben wij hulp in kunnen zetten waar hij wat aan heeft. Zonder Cito's hadden wij dit niet geweten en had mijn zoon nooit goed kunnen leren lezen en ik vind dat een kind daar recht op heeft. | ||
Quote |
Anitaleonora schreef op: 09-02-2015 13:42:38 |
Cito's zijn zeker goe dom te kijken waar je in de lesstof bent en waar je nog extra hulp bij nodig
hebt.. De groep 8 eindcito werd gewoon keihard gebruikt door de vo scholen om een zo hoog mogelijk
nivo binnen re halen en niet te kijken naar hoe een kind is, wat de mogelijkheden waren.. Gelukkig
zijn ze daar nu achter en is hij naar later in het jaar verplaatst. Mijn dochter zit nu in gr 8 en
heeft nu een advies bij haar nivo en als ze de eindcito had gedaan dan was ze daar wss op een lager
nivo uitgekomen.. Wel hebben ze al in november cito-toetsen gemaakt en daar is deels mee bepaald
welk nivo /advies je krijgt.. Maar ook de uitslagenvanaf gr zes worden mee genomen in het advies..
Voorheen was je een getal (nl de uitslag van de eindtoets) en nu wordt er breder gekeken naar hoe
een leerling is... |
Quote |
Suus schreef op: 09-02-2015 14:04:28 |
Ik vind dit best slap hoor. Cito is een Schoolvaardigheidsscore.... Geen toets die oordeelt over je
persoon. Dat benoem je alleen als kinderen het idee hebben dat het dat wel doet.... Dat moeten
school en ouders voorkomen. |
Quote |