Deborah Mv Priscilla ,levi,stan schreef op: 29-01-2015 11:56:00 |
Onze dochter is (enorm) zwak in rekenen. De tafels stampen wij thuis erin. Maar bij niet bijhouden
is zij alles weer kwijt. Ze vind het oefenen ook niet leuk. En het brengt heel veel stress met zich mee. Wat is nu de beste manier van oefenen? |
Quote |
Jill schreef op: 29-01-2015 11:59:39 |
Lastig...in welke groep zit je dochter? Onze oudste zit in goep 4 en moet al de tafels van 1 tot en
met 10. Ik vind het nogal wat voor een ventje van 7. Wij oefenen elke dag 10 minuten. Eerst in de goede volgorde (dus 1x6, 2x6, 3x6 etc) en daarna door elkaar (8x6, 2x6 etc) Elke dag 1 tafel en we gaan pas naar een andere tafel als hij goed erin zit. Na elke paar tafels herhalen we ook weer de al eerder geleerde tafels. Ik vind het ook een crime! Succes! |
Quote |
Suus schreef op: 29-01-2015 12:03:31 |
Random, ondertussen gooien met een bal. Ging bij mijn dochter als speer en onderhouden. |
Quote |
Deborah Mv Priscilla ,levi,stan schreef op: 29-01-2015 12:17:57 |
Zo doen wij het ook. Ze zit nu in groep 5 |
Quote |
Marli schreef op: 29-01-2015 12:22:53 |
Onze oudste zit nu in groep 5 en oefent ook veel online. Ik kan nu niet kijken naar welke site, maar
als je googlet op 'tafels oefenen spel' dan krijg je genoeg mogelijkheden. Dit bovenop de tips die je al hebt gekregen ;-) |
Quote |
Marli schreef op: 29-01-2015 12:23:35 |
Ze oefent dus wel op de laptop; tablet lijkt me lastiger ivm toetsenbord (of die moet je aan kunnen
koppelen). |
Quote |
Anne Mv 3 schreef op: 29-01-2015 12:25:28 |
Zoek eens informatie over dyscalculie, sommige kinderen hebben veel moeite met automatiseren
én met rekenen. Deze kinderen denken anders en bij hen moet je deze stof op een andere manier aanbieden. Het boek 'Ik leer anders' lenen van de bibliotheek? |
Quote |
Mamavan2boys schreef op: 29-01-2015 12:30:31 |
Mijn zoontje moest in groep 4 1t/m 6 en 10 de reet in groep 5. Hij is ook erg zwak met rekenen en
vind idd sommen van 12 + 8 ook lastig, en kan ook nog geen klokkijken. Hij moet ook woordendictee
oefenen, hoofdrekenen, zinnen en dan de tafels en eigenlijk ook het klokkijken. ik vind het ook heel
veel allemaal, maar om op je vraag terug te komen mijn zoontje oefent met de site tafels-oefenen.nl
dan kan je aangeven welke tafels en worden ze groen als je ze goed hebt, en er loopt een balkje die
van groeN naar geel/oranje/rood gaat. Mijn zoontje kon de tafels goed maar had toch steeds de toets
niet gehaald, toen bleek dus dat hij de sommen die hij had gemaakt wel goed waren maar te weinig
snelheid/tijd had en de overige niet ingevulde sommen dus fout waren. Nu met dit programma haalde
hij alle toetsen en nu doe ik 1 a 2 x in de week even 10 min oefenen. |
Quote |
Deborah Mv Priscilla ,levi,stan schreef op: 29-01-2015 12:45:30 |
Bedankt voor de adviezen. Ze is wel lid van Squla. Het zit hem ook in de tijd en snelheid merk
ik. Ik vind het echt zo sneu voor haar! Ik ben s'avonds vaak alleen. De anderen hebben ook hun zorg nodig en het is natuurlijk altijd druk hier. Dan moet ze nog oefenen met klok kijken, haar toetsen leren en blijven lezen. Het is echt een meisje die graag lekker gaat knusselen, koekjes bakken en dergelijke. Vanmiddag ook gezellig 2 vriendinnen te spelen, koekjes bakken en daarna blijven zij eten. Dan is het ook snel weer te laat... |
Quote |
Claudia schreef op: 29-01-2015 12:58:38 |
wij hebben toevallig van de week inloggegevens gekregen van de school voor ambrasoft, daar kunnen ze
rekenen en taal mee oefenen op de computer. Nu kan het dus ook thuis, vind het ideaal. Heeft jullie school niet zoiets? Verder hebben ze bij oa action regelmatig oefenboekjes liggen met beloningsstickers. Misschien leuk om bijv 1 of 2 blz te laten maken in de avond en dat mama het na kijkt en een sticker plakt als het goed is. (dochter vind dat altijd super leuk). Die boekjes kosten ook een drol...heb ze ook bij kruidvat gezien en bij aldi |
Quote |
Claudia schreef op: 29-01-2015 13:14:47 |
ps ik lees dat de andere kids savonds hun aandacht ook nodig hebben en je dan alleen bent..misch
zijn die boekjes dan wel een uitkomst..1 of 2 blz maken rustig aan tafel (ondertussen kan jij
bij de andere kids zijn/wat doen) en dat ze het boekje aan jou mag geven als ze klaar is
(of dat je dan even samen ervoor gaat zitten) en het nakijkt en dan mooie stickers plakken. Kost
niet veel tijd en heeft ze toch even geoefend |
Quote |
Deborah Mv Priscilla ,levi,stan schreef op: 29-01-2015 13:33:33 |
Anne mv3 , Ik denk daar zelf ook aan. Vrijdag ga ik er toch eens over beginnen. Het is elke keer, thuis oefenen, komt wel enz enz. Maar het kwartje valt gewoon niet. Het brengt zoveel strijd met zich mee. Ze word er ook zo onzeker van! Ik vind het maar lastig. Gun haar juist de rust en gezelligheid. Maar als moeder ben natuurlijk ook verplicht haar iets bij te brengen... |
Quote |
M&j schreef op: 29-01-2015 13:44:07 |
Wij hebben een app op de tablet die erg leuk is, daar oefent mijn zoon mee. |
Quote |
Lilly schreef op: 29-01-2015 13:57:19 |
Ik werk ook met van die kleine kaartjes waar de ene kant de vraag op staat en de andere kant het
juiste resultaat. Elke dag leg ik 15 kaartjes klaar op tafel. Gewoon allemaal oefeningen door elkaar. Niet alleen de moeilijke die hij niet goed kent maar makkelijke erbij om hem te motiveren. x en / door elkaar. Elke oefening die klaar is mag hij terug in zijn doosje stoppen dat maakt het voor hem heel overzichtelijk en het is motiverend dat hij het aantal oefeningen ziet verminderen. Als hij klaar is met zijn oefeningen mag hij een stikker op zijn beloningskaart kleven. En bij een volle kaart krijgt hij dus een beloning. Momenteel spaart hij voor een pak met twee miniskylanders in en daar moet hij 30 stikkers voor hebben. |
Quote |
Kyla schreef op: 29-01-2015 14:00:28 |
De tip van Suus is een goeie, juist bij automatiseren afleiden, dan wordt een ander deel van het
geheugen gebruikt en blijft het beter hangen. |
Quote |
Kyla schreef op: 29-01-2015 14:00:40 |
De tip van Suus is een goeie, bij automatiseren afleiden, dan wordt een ander deel van het geheugen
gebruikt en blijft het beter hangen. |
Quote |
Xlente-marjolein schreef op: 29-01-2015 14:13:57 |
dit: flitskaartjes maken; aan de ene kant de tafel, andere kant het antwoord. Goede antwoorden mag je apart leggen, die weet je, de rest oefen je. in combi met wat Suus vertelde. Succes en zeker ter sprake brengen! |
Quote |
M&j schreef op: 29-01-2015 15:34:55 |
Het spel heet tafels trainen, staat in google play. Er is ook nog een website tafelsoefenen.nl waar
ook leuke spelletjes staan. |
Quote |
Klessebes schreef op: 29-01-2015 16:24:42 |
Heel herkenbaar! Onze dochter is een beelddenker, ze heeft extra hulp gekregen dmv RT op
school, zit met rekenen aan het instructie-tafeltje. Ik ben met haar naar een ergotherapeut gegaan
en zij heeft ook de focus op 'leerstof anders aanbieden' gelegd. Ze heeft inmiddels een
stickertje bij alle tafels kunnen plakken, maar vraag ik vanuit niets 'hoeveel is 7x7' dan moet ze
toch weer nadenken. Halverwege groep 4 had ze een hoge E score, eind van groep 4
heeft ze zich geworsteld naar een C en nu...doordat de juffen extra tijd gaven bij de Cito Toets en
haar het gevoel gaven dat ze het heus wel kan...heeft ze dit keer een A-score! Ze was ook
zo onzeker altijd, durfde amper bij de juf te vertellen wat haar dwars zat of iets te vragen...Maar
ze is zo ontzettend vooruit gegaan omdat ze is overladen met complimentjes en nu, nu ervaart ze ook
zelf dat ze het echt wel kan. Ik gun het jouw dochter ook zo, goed van je dat je het gaat aankaarten bij de leerkracht; succes ermee! ps: hier hielp de trampoline ook enorm met het leren van de tafels |
Quote |
Jen9 schreef op: 29-01-2015 19:11:54 |
s Nachts een cd met de tafels opzetten.. schijnt echt te werken.. Verder ben ik erg van het flitsen.. 5 minuten per dag.... |
Quote |
Deborah Mv Priscilla ,levi,stan,jim En Rosalie schreef op: 30-01-2015 19:04:13 |
Wanneer kiest een school voor RT Klessebes? Mijn zoon met rugzak krijgt bv 2 maal per week
extra instructie van de ib'er. Zoals ik heb begrepen van school is zoiets niet mogeijk voor
Priscilla. Wat kan ik wel verwachten van school? Dit is de 2e E score. Priscilla geeft nog steeds aan dat er geen extra hulp is. Tijdens het gesprek in november was dit correct omdat zij nog zo druk waren met het introduceren van de tablet. Nog nooit geen handelingsplan gezien. Eigenlijk ben ik het ook zat om af te wachten. De tafels kan ik natuurlijk zelf oefenen. Bestaat er geen particulier bijles? En zo ja, waar vind je dat? |
Quote |
Jen9 schreef op: 30-01-2015 19:13:19 |
Flink googelen en vragen aan andere ouders.. misschien weet de leerkracht wat? |
Quote |
Chloe schreef op: 30-01-2015 20:14:49 |
hier is rekenen en vooral het automatiseren ook een drama. Mijn dochter is echt een slimme meid,
maar het rekenen wil gewoon niet lukken en ze zit inmiddels al in groep 7. Hebben thuis veel
geoefend, maar tafels en klokkijken blijft heel lastig voor haar. Ze heeft bijles en dat helpt wel
wat, maar cito's blijven erg laag. Ik werd onlangs gewezen op beelddenken, wellicht dat dat
inderdaad een rol speelt. Of toch een bepaalde mate van dyscalculie. |
Quote |
Jen9 schreef op: 30-01-2015 21:08:43 |
Dat heeft mijn zoon nu ook Chloe.. ik baal als een stekker, want ze twijfelen door zijn rekenen of
hij wel naar g/t kan.. ik ben ervan overtuigd dat hij t kan.... g/t dan.. Balen, ik heb niks tegen
b/k, maar dat is een andere school waar hij zelf echt niet heen wil... Zijn cito's zijn net te hoog voor dyscalculie.. |
Quote |
Mitch schreef op: 30-01-2015 23:05:28 |
Vriendin van mij had de tafels op de wc deur geplakt met de test erbij.. Tafel die tot en met die hardop opzeggen bij een plasje. Die tot en met die bij een poepje. |
Quote |
Ano schreef op: 01-02-2015 08:03:54 |
Ik zou met school afstemmen wat zij doen en wat jij kan doen als aanvulling. een school is niet
verplicht rt te geven, maar wel een plan van aanpak te maken en uit te voeren. Meestal bestaat dit
uit verlengde instructie. als de meeste kinderen aan het werk zijn gaat de juf nog even aan de slag
met de kinderen die nog meer hulp nodig hebben. Zit het Probleem van je dochter in het
automatiseren? Of weet ze niet wat voor soort som het is? Of weet ze niet welke stappen ze moet
zetten. Hoe gaan de methoden toetsen? Oftewel waar zit het probleem. Dat moet een school uitzoeken
en kan je gewoon vragen. Je kan eventueel zelf een rter inschakelen. School kent er vaak ook wel een. |
Quote |
Femke schreef op: 01-02-2015 16:08:53 |
Hier ook geoefend, de strijd ontstond vooral als je het niet elke dag doet. Doe je dit wel is het al
snel een gewoonte. Wij begonnen met 1 tafel, eerst op volgorde dan door elkaar. Als hij er met een
weekje goed inzat gingen we naar de volgende. Eerst paar minutende nieuwe tafel dan herhalen wat we
al wisten. Elke tafel op een flitskaart en die in een bak.Bak wordt steeds voller en elke tafel komt
elke keer langs. Later haalde ik de simpele van 1 en 10 er weer uit. Tafeldiploma binnen stopte we
er ook mee, maar beging groep 5 wad heel veel weggezakt en zijn we weer opnieuw begonnen. Elke dag
weer de stapel kaartjes door. Tja jezelf even een schop geven af en toe, maar als je eenmaal zit
kost het nog geen 10 min.Lezen gaat bij mijn kids super, dus met voorlezen zijn we in groep 4
gestopt...ipv daarvan doen we nu tafels...en ook het op en aftrekken heb ik ook wel geoefend, dat
kon ze prima maar met steeds moeilijkere sommen is een goede automatisering handig. Nu de oudste in
groep 7 zit is het allemaak goed vastgebakken...nu de breuken en de engelse spelling en topo
weer...hier vanaf groep 6 flinke engelse dictees met spelling, dat vraagt nu hier ook oefening en
dat doen we nu ook altijd voor het slapen gaan. Probeer een gewoonte te maken, voorkom je strijd en
wennen ze ook huiswerk. Moet zeggen dat onze school erg van het huiswerk is...in groep 6 elke dag
huiswerk, veel leertoetsen, maar het zijn wel kleine porties. Ongeveer 10 per taak, maar ze leren
ook plannen daardoor. Op ma en di geen tijd dan woe middafg drie vakken maakwerk + de toets.
Kinderen klagen niet is al snel routine. |
Quote |
Nathalie Mv Cad schreef op: 01-02-2015 17:06:39 |
Bij mijn oudste twee hadden we een poster met de tafels op de wc hangen, lazen ze elke keer een
stukje. ze hadden zo'n bak met blokjes met aan de ene kant de som en andere kant het antwoord daar
speelden ze zelf mee. daarnaast hadden we de gewoonte om naar school te lopen en in het begin
begonnen we thuis met de tafel opzeggen en als we dan halverwege school waren omstebeurt een som
roepen en de andere het antwoord. Bij allebei zitten de tafels erin gebakken, zitten allebei in
groep 7 en de oudste heeft moeite met automatiseren maar omdat we er zolang mee bezig zijn geweest
vergeten ze ze niet meer. jongste zit in groep 3 dus die begint volgend jaar, maar weer eens die
poster opduikelen. wat we nu alwel met haar doen is haar laten oefenen met ambrasoft op de pc en onderweg naar school of aan tafel onder het eten ineens een sommetje roepen en dan moet zij het antwoord geven. zij vind de sommen tot 10 en 20 nog best moeilijk. |
Quote |
M&j schreef op: 01-02-2015 17:35:08 |
Wij hebben voor de kinderen een praktijk voor orthopedagogie gebeld en via hun hulp gekregen. School
kan pas laat na een heel protocol hulp inzetten. Zij kunnen onderzoeken waar het probleem precies
zit en welke ondersteuning ze daarbij nodig hebben. |
Quote |