Menu
 

Topic:

noodkreet van een juf

Zijlijn  schreef op: 06-06-2014 12:27:39

Noodkreet van een juf





Als mensen me vragen wat ik doe voor de kost, dan weet ik het al…… “Voor de klas? O, dan heb je veel vakantie en dan ben je om 15.00 u. al klaar.” Treurig schud ik dan mijn hoofd over zoveel onbegrip.


 

Mensen hebben werkelijk geen idee meer wat het werken op een basisschool inhoudt.


Ik werk nu al ruim dertig jaar in het basisonderwijs en in die tijd heb ik het zien veranderen.


En ik vind, veelal niet ten goede.


In de basis blijft het natuurlijk een mooi vak, maar het wordt er niet gemakkelijker op.


Ik durf zelfs te beweren dat het belachelijk moeilijk wordt gemaakt.


Hoe komt dat nu?


Om te beginnen zijn de kinderen veranderd.


Over het algemeen zijn ze drukker, brutaler ( ouders noemen dit graag ‘mondiger&rsquo,


hebben vaak een ernstig tekort aan concentratievermogen, hebben het veel te druk met andere zaken, denken veelal positiever over hun vervolgopleiding dan realistisch is, vertonen vaak een gebrek aan discipline en willen het vooral leuk hebben op school!


Ook veel ouders zijn m.i. veranderd.


Misschien omdat ze het zelf te druk hebben om hun kroost de broodnodige échte aandacht te geven, proberen ze dat soms te compenseren door hen te verwennen met dure computerspellen en hen vooral altijd de hand boven het hoofd te houden.


Naar school toe hebben ze een hoop pretenties. Ze zijn veeleisender geworden en soms lijkt het wel of je hun persoonlijk personeel bent dat er voor moet zorgen dat hun kind, ondanks alle tekorten, tóch minimaal op de havo terechtkomt.


Het lijkt wel of ze denken dat hún kind de enige in de klas is die de volle aandacht van de leerkracht verdient. Hún kind doet nooit iets verkeerd, het ligt altijd aan iets of iemand anders of het kind heeft ook zo’n sterk rechtvaardigheidsgevoel dat dat het misplaatst gedrag rechtvaardigt.


De school doet ook niets voor ze, de school pakt het verkeerd aan, de school zou eens……


Soms straalt er een bepaalde uitdagende vijandigheid van ouders af naar de leerkracht toe.


Blijf vooral van hun kroonprins/prinsesje af….


Als je niet oppast gaan ze je nog vertellen hoe je les moet geven.


Bij sommige ouders denk ik er zelfs wel eens over om ze een blanco rapport mee te geven, dan kunnen ze zelf de cijfers invullen. Dit zijn ouders die het altijd beter weten en het regelmatig niet eens zijn met jouw vakkundige beoordelingen. Het lijkt, als je op hun kritiek afgaat, warempel wel alsof ze zelf de hele dag achter in de klas gezeten hebben.


Dan hebben we natuurlijk de onderwijsministers en staatssecretarissen die ook van alles achter hun bureau bedenken of laten bedenken. Geen idee hebben ze wat het inhoudt om al dan niet fulltime voor een klas te staan en al hun verzinsels uit te moeten voeren.


Dat de groepen nog veel te vaak uit dertig leerlingen bestaan is niet van belang. Ze verzinnen weer een persoonlijk dingetje waarmee ze sier proberen te halen en die meegaande onderwijsmensen doen hun best wel weer.


Wat ook een nadeel is : het wordt hoe langer hoe meer een vrouwenberoep.


Begrijpelijk, want veel mannen willen toch graag meer kans op een carrière en meer salaris.


Vrouwen hebben over het algemeen wat vaker de neiging tot zorgen, dat is nou eenmaal zo.


Maar vrouwen hebben helaas ook minder de neiging om eens ergens tegen te protesteren.


Want ach, die arme kindertjes….. we doen het voor de kinderen en gaan niet over hun ruggen protesteren.


Net als in de zorg, waar de mensen naar mijn mening schromelijk onderbetaald worden en naar verhouding ook veel meer vrouwen werken. Maar dat terzijde.


Weet u het nog? De term ‘weer samen naar school’ ? Leuk toch?


Ja, het lijkt heel sociaal en leuk, maar uiteindelijk draait het allemaal slechts om geld.


Men heeft geen idee wat er tegenwoordig allemaal voor kinderen bij elkaar in één groep zitten.


Met alle respect, maar ik ben er zo heilig van overtuigd dat heel veel kinderen geen recht aangedaan wordt in het reguliere basisonderwijs.


Ik denk daarbij vooral aan kinderen met bepaalde stoornissen.


Bijna in elke klas zitten tegenwoordig bijvoorbeeld wel één of meer kinderen met een aan autisme verwante stoornis, bijvoorbeeld PDD-NOS .


Deze kinderen hebben een strakke structuur nodig en vooral niet te veel prikkels. Ze kunnen namelijk erg prikkelgevoelig zijn, vooral voor pijn en geluid.


Ze hebben ook vaak last van angst- of woedeaanvallen.


Het best is om op hun tafel een briefje te leggen, waar van minuut tot minuut op staat wat ze moeten doen en daar dan a.u.b. niet van afwijken, want dan zijn ze van het rit.


Ziet u het voor zich in een groep van dertig kinderen, waarvan een groot deel ADHD heeft?


Soms een heel handige kapstok om alle problemen aan op te hangen trouwens…


Een ADHD-er heeft aandacht- en concentratieproblemen, kan vaak moeilijk luisteren, kan erg hyperactief zijn, veel friemelen, draaien, bewegen en moeilijk ontspannen.


Kan impulsief zijn en ook woede-uitbarstingen hebben. Doet regelmatig onbezonnen dingen en heeft last van driftbuien. Kan vaak hoofd- en bijzaken slecht onderscheiden en heeft moeite met tijd en plannen.


Dan zijn er ook nog de kinderen die, al dan niet als gevolg van een stoornis, depressief zijn en angst- of dwangstoornissen hebben, agressief zijn of last hebben van dyslexie.


Kinderen die in een heel gespannen en nare thuissituatie leven of uit een ‘gebroken’ gezin komen.


Als leerkracht die het altijd goed wil doen, zie je gewoon dat veel van die kinderen niet op hun plek zitten.


Een collega van me had in haar kleuterklas een kind met het Down-syndroom.


Zij kon nergens heen zonder dat kind aan de hand te nemen, anders was hij weg.


Zelfs als ze naar het toilet moest, nam ze hem aan de hand mee, in de hoop dat er ergens iemand liep die even op hem kon passen. Regelmatig deed hij het nog in zijn broek, waarop de moeder gebeld moest worden om hem te verschonen.


Eigenlijk ondoenlijk als er nog zoveel andere kinderen in je groep zitten. En dan al de tijd die zij erin gestoken had door over deze kinderen te lezen en informatie te vergaren.


Ze deed het met liefde, maar doen we het kind recht?


Al dit soort kinderen zitten ‘gewoon’ bij elkaar in één groep.


Een collega van me, die uit het speciaal onderwijs kwam, verzuchtte wel eens dat het daar nog makkelijker was en dat het regulier onderwijs eigenlijk al speciaal onderwijs is geworden.


Onbegrijpelijk dat ouders steeds willen dat hun kind met een stoornis in het reguliere onderwijs blijft. Dat is hen aangepraat, hoe goed en leuk het is voor hun kind en het getuigt weer van het feit dat ouders eigenlijk geen idee hebben van het huidige basisonderwijs.


Geloof me, het is niet goed voor dat kind en het komt niet tot zijn recht.


Ze zitten zo vaak gewoon niet gelukkig te zijn. Veelal is de expertise niet aanwezig en de rugzakbegeleiders zijn er ook niet constant, áls ze er al zijn. Bovendien is de kans groot dat zij het eerst wegbezuinigd worden.


Zo’n kind slurpt ook enorm veel tijd op van de leerkracht.


Ik heb het meegemaakt dat ik om de paar weken een middag met de ouders en de begeleider over zo’n kind zat te praten.


Eindeloos gezever over hoe het nu verder moest en wat ik nu weer uit moest proberen.


Ouders die gretig over de reacties en acties van hun kind wilden praten en weer met tips kwamen om te zorgen dat hun kind niet zou flippen in de klas.


Met andere woorden, iedereen in de groep, zowel leerkracht als leerlingen moesten zich maar zoveel mogelijk aanpassen aan dat specifieke kind met zijn specifieke problemen.


Ondertussen voelde ik zelf ook een frustratie , omdat ik wist dat ik dat kind niet kon bieden wat het verdiende.


Daarnaast zag ik de stapels werk voor me die nog lagen te wachten en mijn voorbereidingen die nog gedaan moesten worden. En dit ging nog maar over één kind uit de groep!


En dan al die ADHD-ers !


Het blijkt een stoornis te zijn die erg moeilijk te diagnostiseren is, hetgeen gedaan zou moeten worden door een psycholoog.


Natuurlijk zullen er kinderen zijn die er echt last van hebben, maar ik kan er niets aan doen dat ik wel eens het gevoel krijg dat die diagnose wel erg snel gesteld wordt.


Is een kind druk, ongedisciplineerd, brutaal en ongemotiveerd dan gaan we naar de dokter, zetten er een etiketje op en douwen het vol met Ritalin.


Misschien zouden veel verschijnselen al behoorlijk verminderen als het kind minder suikerhoudend voedsel en drank kreeg en veel meer gezonde groentes?


Strenger en vooral consequenter opvoeden en gewoon weer respect en discipline bijbrengen? Misschien helpt het al als de ouders weer eens écht tijd nemen voor hun kind?


Er weer eens écht iets mee te gaan doen en dan bedoel ik niet alleen naar voetbal brengen?


Samen eten, praten en spelletjes doen?


Meenemen naar het bos of het strand?


Zorgen dat het kind achter die computer vandaan komt en zijn energie er lekker buiten uitgooit in de frisse lucht?


Misschien het kind weer eens op tijd naar bed sturen?


Zorgen dat het niet alles maar mag zien op de t.v.?


Misschien het kind weer eens leren dat je naast alle lusten ook je plichten hebt?


Misschien vertellen dat een school bedoeld is om dingen te leren?


Wellicht eens leren dat ze ook wel eens moeten helpen in huis?


Ze leren om met geld om te gaan?


Misschien weer eens bijbrengen dat je niet alles kan krijgen wat je wilt hebben, ook niet als je strontvervelend wordt?


Wellicht bijbrengen dat je je mond houdt als een ander praat?


Leren dat de wereld niet alleen om jou draait?


Misschien proberen om er niet van die verwende kroonprinsjes en prinsesjes van te maken?


Wellicht scheelt dat een hoop Ritalinpillen…..


Oeps, nu begeef ik me wel op erg glad ijs….


Dit kan ik natuurlijk niet wetenschappelijk onderbouwen, dus……


Dan hebben we natuurlijk ook nog de kinderen die ‘hoogbegaafd’ worden bevonden.


Die zitten in dezelfde groep als de kinderen die drie niveaus achter lopen, kinderen met stoornissen en gemiddelde leerlingen.


En het leuke van het hedendaagse onderwijs is dat je als leerkracht alle dames en heren op maat dient te bedienen!


Jawel… en om dat vooral aan te kunnen tonen moet je handelingsplannen maken voor een ieder die afwijkt van de gemiddelde norm.


Daarbij zoek je dan gepaste leerstof en graag om de paar weken analyseren wat het resultaat is!


Gesprekken voeren met de intern begeleider/remedial teacher (geen Nederlandse term voor mogelijk blijkbaar) en dan weer opnieuw stof zoeken enz., enz.


Best te doen als je een paar van deze kindertjes in de groep hebt, hoor.


Maar als je op een groep van 30 kinderen zomaar 25 handelingsplannen hebt, waarvan elk plan uit drie vakonderdelen bestaat, wordt het toch wat te gortig . Want feitelijk heb je dan 75 handelingsplannen!


‘ Even’ werk erbij zoeken, administreren, analyseren, bespreken, oudergesprekken, enz.


En dan hebben we het nog niet over die kinderen die extra werk mee naar huis moeten krijgen, al dan niet op verzoek van de ouders. Of jij daar ‘even’ voor wilt zorgen.


“ Juf, mijn kind zit na school op bijles, dus als u dan ‘even’ werk voor hem zoekt en er een pakketje van maakt, dan kan hij daar ook aan de gang.” Tuurlijk, tijd zat mevrouw.


Gelukkig mag je tegenwoordig de kinderen ook delen van hun werk zelf na laten kijken.


Dat is trouwens wel een kwestie van trainen, anders zetten ze gerust overal krullen.


Maar als je dat niet doet, dan ben je gewoon uren kwijt, alleen al aan correctiewerk.


Bijvoorbeeld taal, spelling en natuurlijk alle toetsen moet je écht zelf nakijken.


Ik heb eens uitgerekend hoe lang ik met één stapel taalschriften bezig was in groep 8.


Per schrift had ik toch zeker 2 minuten nodig. Dus op een groep met 30 kinderen kostte me één stapel al een heel uur. Als er dan nog spelling en toetsen liggen te wachten ben je al gauw een paar uur verder. En wat dacht je van het lezen en beoordelen van opstellen en werkstukken? Uren….


Dan moet je die hele mikmak nog administreren en het liefst de toetsen ook nog analyseren en daar weer een werkplan en herhalings- of verdiepingsstof bij bedenken. Tel uit je winst!


Even voor de duidelijkheid de vakken op een rijtje:


Taal, luistervaardigheid en woordenschat, spelling, technisch lezen, begrijpend/studerend lezen, (creatief)schrijven, rekenen, geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, Engels, verkeer, creatieve vakken, presentaties als boekbesprekingen, spreekbeurten en het maken van werkstukken.


En allemaal beoordelen en eventueel andere programmaatjes op zetten.


Andere stof voor Jan ,Piet en Truus erbij zoeken.


Foutenanalyses maken en vooral op papier of de computer bijhouden.


Bijhouden hoe de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind verloopt en vooral op


papier of de computer zetten.


Dan is het ook nog leuk als je je lessen kunt voorbereiden, maar ja, dat schiet er nog wel eens bij in.


Want hoe vaak staat er niet een ouder op de stoep die met je praten wil, of is er weer een plenaire vergadering, of een bouwvergadering, of een leerlingbespreking of één of andere commissiebespreking of een andere klus die ook nog ‘even’ geklaard dient te worden.


Sinterklaas, Kerst, Pasen, rapporten maken, schoolreis, kamp, bezoeken aan scholen voor v.o., voorleesontbijt, kinderboekenweek, uitzoeken van de kinderpostzegelactie of Jantje Beton, voorbereiding van een maandviering of een project, ouderavonden, sportdag en alle andere festiviteiten die verzonnen worden om de school vooral ‘leuk’ te houden.


En dan hebben we natuurlijk ook nog alle na- en bijscholingscursussen…


Als je een stagiaire hebt, moet je die ook fatsoenlijk begeleiden, dus na school de tijd nemen om alles te bespreken. Ben je ook al gauw drie kwartier verder…


Soms moet je zelfs ook nog de overblijf tussen de middag regelen, omdat je dan als school meer geld overhoudt of omdat het anders niet goed te regelen is.


Ik heb meegemaakt dat er tussen de middag over de dertig kinderen voor mijn neus zaten.


Wilt u thee of soep, mevrouw, meneer?


En dan zijn er ook nog scholen die huisbezoeken plegen. Kijk eens wat een tijd dat kost op een groep van 30 kinderen.


En oeps, wat moet er tegenwoordig veel getoetst worden.


Methodegebonden toetsen en niet -methodegebonden toetsen, Cito hier en Cito daar….


Zelfs die arme kleutertjes moeten al regelmatig op van alles en nog wat getoetst worden.


Zo kunnen we alles aantonen, want als je het niet op papier hebt staan, dan gelooft men je niet meer. Eng hoor!


De ouderwetse en naar mijn mening zeer waardevolle ‘onderwijsantenne’ die een leerkracht heeft, telt nauwelijks nog mee. Kunt u het aantonen dan? Staat het ergens op papier?


Als ze een scheet laten moet je het eigenlijk al administreren.


Dan de computer….


Voor de jonge leerkrachten heel normaal, maar helaas…. Er zijn nog zat oudere leerkrachten die er niet mee opgegroeid zijn en dus meer tijd nodig hebben om er aan te wennen.


De digiborden komen en de krijtborden verdwijnen. Ook op dat gebied gaat de ontwikkeling erg snel.


Maar wil je daar in bijblijven, kost dat je weer erg veel tijd. Investeren heet dat.


Cursussen volgen, na school uitproberen, alles op de computer bijhouden…


Ook heel leuk, als alles het doet! Want daar schort het ook nog al eens aan.


Hoeveel scholen zitten niet met te weinig computers of met oude barrels, die inbrekers met liefde laten staan…


En je wordt bestookt met handige mailtjes van computerfanaten met wat er nu weer allemaal op de markt is.


Gek word je er soms van! Maar je moet wel, anders loop je voor je het weet jammerlijk achter en ouderwets te zijn.


En het onderwijs moet natuurlijk ook ‘boeiend’ zijn.


Alles moet opgeleukt worden, anders pakt het hedendaagse kind het niet meer op.


Overal moeten plaatjes, filmpjes, materialen bijgezocht worden en dat kost tijd.


Maar ja….héb je die tijd?


Ja natuurlijk heb je die! ’s Avonds en in het weekend toch zeker?


Nou wil het geval dat ik meestal rond 7.45 u op school ben en dan rond 17.00 u/17.30 u. toch wel graag naar huis wil. Vaak tussen de middag ook ‘gewoon’ doorgewerkt, ben ik aan het eind van de dag moe, erg moe.


Werken met kinderen is ongekend intensief, hetgeen regelmatig onderschat wordt.


Het is niet meer zoals in de pre-historie dat de kinderen braaf met de armpjes over elkaar naar de meester zitten te luisteren.


De kinderen zijn veel vrijer, wat zeker ook zijn voordelen heeft.


Maar ze zijn ook véél drukker, onrustiger en hebben een kortere spanningsboog.


Wat mij ook zorgen baart is het feit dat er zoveel kinderen zijn die zich nogal eens respectloos gedragen.


Respectloos naar volwassenen, maar ook naar medeleerlingen en zelfs materialen.


Geschillen worden regelmatig uitgevochten via de computer en vaak op niet mis te verstane grove wijze. Dan kijken ze je vervolgens schaapachtig aan als je ze daar op probeert te corrigeren.


Als ze je al aankijken, want dat is ook erg moeilijk.


En wat me nóg meer zorgen baart is het feit dat er ook zo veel ouders zijn die, als je ze aanspreekt op het gedrag van hun kind, onmiddellijk hun kind gaan verdedigen. Het ligt nooit aan het kind, maar bij voorkeur aan de school, de leerkracht of andere kinderen.


De ‘ja maar..’ cultuur viert zowel bij ouder als kind hoogtij!


Als je voor de klas staat wordt de hele godganselijke dag je aandacht gevraagd en de energie uit je geslurpt.


Eigenlijk kan je het je niet permitteren om je wat minder lekker te voelen, want dan ben je automatisch het prooidier. Net als honden voelen kinderen je tijdelijke ‘zwakte’ aan en vragen dan juist nóg meer aandacht.


Wat mij persoonlijk ook wel eens stoort is dat hoofden van scholen niet altijd helemaal achter hun leerkrachten staan, maar hun oor wel erg naar de ouders te luisteren leggen.


Met softe handschoentjes aanpakken, ja meneer, ja mevrouw, want anders halen ze het kind misschien wel van school….


Als leerkracht zit je ook in een glazen huisje. Als een kind dingen zegt die niet waar zijn, bewijs dat dan maar eens! Ik heb een collega gehad die beschuldigd werd van handtastelijkheden.


Vreselijk! Bleek later een verzonnen verhaal te zijn, maar ondertussen gaat zo’n praatje wel rond


en je naam is bezoedeld.


Als na lang geterg van een kind je geduld op is en je per ongeluk wel eens iets zegt dat misschien niet zo netjes is, terwijl je zelf al van alles naar je hoofd hebt gehad, wordt dat uitvergroot.


Het gedrag van het kind wordt dan snel vergeten en het niet zo nette woord van de leerkracht gaat als een lopend vuurtje over het plein.


Pas privé ook op hoe je je gedraagt, want er kan altijd iemand van school zijn die je ergens gespot heeft en daar dan een leuk verhaal van maakt, al dan niet op de computer.


Kan wel eens lastig zijn, hoor.


Dan hebben we ook nog allerlei instanties, clubs, verenigingen, goede doelen, sportverenigingen enz. die vinden dat ze recht hebben op je tijd om hun verhaal aan de klas te vertellen.


Maatschappelijke problemen, waarvan men vindt dat de scholen er weer aandacht aan moeten besteden, dat de scholen daar wat aan moeten doen….


Ik ben nog steeds van mening dat in eerste instantie de opvoeding thuis moet plaatsvinden en niet op school. Maar ook hier lijkt de balans wel eens te veel door te slaan naar de scholen.


Als leerkracht ben je behalve leerkracht ook nog opvoeder, maatschappelijk werker en psycholoog.


En áls je dan inderdaad opvoedt of corrigeert, ontbreekt vaak de medewerking van de ouders.


Er is zo veel vanzelfsprekend geworden, wat eigenlijk niet vanzelfsprekend hoort te zijn.


Nog een voorbeeldje van een veranderde normbeleving.


In mijn beginjaren, als we op kamp waren geweest met een groep 8, kwamen bijna alle ouders je even bedanken voor de goede zorgen. Tenslotte was je toch drie dagen en twee nachten onafgebroken met de kinderen van iemand anders in de weer geweest. Een niet te onderschatten verantwoording!


Tegenwoordig als je terugkomt, mag je blij zijn als er een paar ouders je even komen bedanken.


Ik heb eens meegemaakt dat op een klas van 25 kinderen twee ouders een handje kwamen geven.


En dan hebben we het over normen en waarden….





Natuurlijk is het lesgeven op zich een mooi vak, maar ik heb wel regelmatig het gevoel dat


‘de ziel’ eruit wordt gehaald, als we niet oppassen.


Het zou fijn zijn als de overheid het onderwijs eens met rust zou laten en zou begrijpen wat het werkelijk inhoudt, i.p.v. dingen te bedenken die geld besparen en er dan een mooie term bij bedenken om het verantwoord te laten lijken.


Het zou ook fijn zijn als ouders wat meer begrip hadden voor de doorgaans zeer hard werkende en bevlogen leerkrachten en ze wat meer zouden vertrouwen.


De natuurlijke ‘onderwijsantenne’ zit er zelden naast.


Ik vertel u ook dat ik bij een bedrijfsarts was en hem wat van mijn grieven vertelde en zei dat het me soms allemaal zo aanvloog.


Hij zei me toen dat hij dagelijks van deze verhalen van mensen uit het onderwijs hoorde.


Niet wekelijks, niet maandelijks, maar dagelijks!


Dan zou er toch eens een alarmbelletje moeten gaan rinkelen in onderwijsland.


Er lopen toch erg veel (goede!) leerkrachten stuk op het onderwijs. Eeuwig zonde !


Er is dus blijkbaar wel iets mis, met de verwachtingen, met de werkdruk, met de vanzelfsprekendheid…..


En dat allemaal ondanks al die vakantie!


Het is zeker niet mijn bedoeling om het basisonderwijs helemaal af te kraken, want er zitten uiteraard ook veel leuke kanten aan.


En natuurlijk zijn niet álle kinderen en ouders zoals ik beschreef, maar ik maak me wel zorgen.


Want alle verandering is nog geen goede verandering.


Ik baal van mensen die zeggen : Tja, dat is nou eenmaal deze tijd…


Als we het met zijn allen toelaten en maar ja en amen blijven knikken, verandert er niks, maar wordt het alleen maar erger.


En dat zal voor veel andere beroepen ook gelden.


Natuurlijk zijn er fanatiekelingen die dag en nacht werken en dat ook heel normaal vinden.


Maar ik ageer ertegen, tegen dat vanzelfsprekende fanatisme dat mensen opjaagt.


Ik wil werken om te leven, maar als je nauwelijks nog energie hebt om te leven, klopt er iets niet.


Bovendien is het in het onderwijs ook nog eens zo dat het qua salaris echt niet uitmaakt of je


’s avonds doorwerkt of in het weekend nog éven’ naar school gaat , want je krijgt er geen cent meer voor.


We kunnen het er aardig voor doen, maar een geweldig salaris is het ook niet, zeker niet als je de taakverzwaringen en verwachtingen van tegenwoordig in ogenschouw neemt.


Je moet alles maar kunnen, voor alles begrip hebben, vooral overal aan meewerken, je in alle vreemde bochten wringen, maar vooral geen kritiek hebben.


Laten we zorgen dat we respect en begrip voor elkaar hebben, van elkaars goede wil uitgaan, elkaar niet zo opjagen en gek maken en plezier in het werk kunnen houden.


Dat wens ik een ieder toe en vooral ook alle kinderen in hun toekomst!





Marion Kamsma


 


 
Quote
Navigatie
RE: noodkreet van een juf
Laura  schreef op: 06-06-2014 22:12:58
Sjonge wat voor een kinderen wil die juf vraag ik me af? Saaie sufferdjes, beetje uitdaging Bart eng. Iets nieuws leren, stel je voor. Ben het eens met paar punten, maar door hoe ze het brengt, ben blij dat Mijn kids een andere juf hebben
 
Quote
RE: noodkreet van een juf
Marjolein852  schreef op: 06-06-2014 22:45:33
Ik vind het een enorme 'zeik'brief. 

Op de school van mijn kinderen herken ik er niks in. Goede leerkrachten, klassen met idd 1 a 2 kinderen met een gebruiksaanwijzing en veel hulp voor allerlei extra activiteiten van betrokken ouders! (die zeker hun kinderen niet helig verklaren!!)

Voor de briefschrijfster: tijd om met de vut te gaan..
(bestaat dat nog?)

 
Quote
RE: noodkreet van een juf
Mitch  schreef op: 07-06-2014 09:59:09
Ik vind het een irritant stuk waarvan ik de helft niet gelezen heb.
Toen ze begon te klagen over kinderen met pddnos en ouders die het kind er perse op willen houden?
Probeer je kind maar eens naar speciaal onderwijs te krijgen dan, heeft ons in totaal 4 jaar geduurt.
Laat die juf eens een realiteitscheck krijgen.
Ik ben toch blij dat dit geen juf is die bij mijn zoon voor de klas heeft gestaan, want dan hadden we samen een groot probleem gehad.
vroeger was alles beter onzin!...
 
Quote
RE: noodkreet van een juf
Zijlijn  schreef op: 07-06-2014 10:19:56
Ik heb hem nu voor de tweede keer gelezen en ik vind het geen enrome zeikbrief. Ik lees juist wél dat ze het beste met de kinderen voor heeft maar zich zorgen maakt..
Het is niet leuk dat ze zo negatief is maar ik heb persoonlijk liever zo'n juf die kritisch is ten strijde trekt vanuit haar expertise en ervaringen dan eentje die amper kan spellen en alles 'leuk' vindt en zich aanpast aan wat missschien helemaal niet zo goed is.

Ik werk ook al bijna 30 jaar met kinderen en jongeren, met heel veel plezier en heel mijn hart, voor weinig geld maar zoveel meer wat ik ervoor terugkrijg in de vorm van cadeautjes voor het leven als ik voor iemand het verschil kan maken, hem of haar iets verder kan helpen brengen, zoveel meer. 
Maar wat ze schrijft herken ik grotendeels wel.
Het lijkt soms alsof kinderen of niks zelf kunnen leren oplossen zonder dat er een ouder op de bres springt.
Het lijkt soms alsof als een kind niet een of meerdere bijzondere talenten heeft dat daar altijd wel een 'excuus' voor is in de vorm van overgevoeligheid of omstandigheid.
Het lijkt soms alsof ouders hun leven leiden door dat van hun kinderen.
En aan de andere kant zie ik veel 'streetwise'kinderen die veel te jong al met veel te veel problemen worden opgezadeld.

In de huidige maatschappij waarin alles zogenaamd een 'keuze'is waar we allemaal onze eigen verantwoordelijkheid voor moeten nemen....denk ik weleens: nou daar mag je je kinderen dan wel eens op voorbereiden.

Elk kind is geweldig en bijzonder  ook al heeft het geen extreme talenten of beperkingen. En elk kind moet straks de maatschappi in die niet overal rekening mee houdt.


 
Quote
RE: noodkreet van een juf
Jolijn  schreef op: 07-06-2014 12:46:50
Daarom is het juist zo belangrijk dat die basis goed is, Zijlijn. Veel kinderen hebben een talent dat op school niet naar voren komt. Zoals bijvoorbeeld die gevoeligheid. Of ADHD. Kinderen moeten leren dat ze okay zijn zoals ze zijn, en dat ze daaruit hun kracht moeten putten. Dus een ADHD'er laat je niet volgepropt met Ritalin uren boven een boekje zwoegen, maar rennend de bomen laten tellen en de fietsen laten tellen en die twee dan door elkaar delen. Gevoelige kinderen leer je om zich goed te kunnen uiten en om vast te kunnen stellen wat wel en niet bij hen hoort, en hoe ze de overige prikkels kunnen omslaan naar iets positiefs. Die kinderen kun je heel goed verantwoordelijk maken voor signalen naar de juf wie er meer aandacht nodig heeft op dat moment.

Wat je niet moet doen is een vis beoordelen op zijn klimvermogen. Ik ben vorig jaar veranderd van school omdat één van mijn kinderen zijn "normale" school niet meer aankon. Niks wat hij deed was goed. Zijn taalwerk werd op zijn schrijfmotoriek afgekeurd. Met gym werd de nadruk gelegd op wat hij niet kon. En hoewel hij allemaal A-scores had kreeg hij gezeur als hij zijn werk niet af had vanwege zijn dromerigheid. Nu zit hij op een school waar bijna iedereen anders is en leert hij omgaan met zijn "zwakke plekken" die nu dus omgebogen worden naar krachten.

 
Quote
RE: noodkreet van een juf
Jen9  schreef op: 07-06-2014 13:31:24
Jolijng.. ik begrijp je, maar in het huidige systeem is het nmogelijk om adhd-ers rond te laten rennen en op die manier te laten rekenen.. vedrer moet je , ook kinderen met een stoornis, of misschien juist wel, voorbereiden op de maatschappij.. Dus ALLEEN maar op die manier rekenen of wiskunde doen zou ook niet goed doen.. Maar helaas kan zelfs een beetje in de meeste gevallen niet.
 
Quote
RE: noodkreet van een juf
Marie8  schreef op: 07-06-2014 13:34:53
Ik ben het echt helemaal met je eens Jolijn.

Los daarvan weet ik ook dat het niet altijd makkelijk is als leerkracht en ik vind ook soms dat ouders er teveel bovenop zitten.

Maar goed, ik werk in de hulpverlening, daar is ook veel veranderd en ook daar gaan we weer een heel nieuw tijdperk in. Ook dit is geen dikbetaalde baan die soms wel pittig is. Je ziet hier ook wel mensen afhaken, maar toch ook opvallend veel mensen flexibel zijn en creatief worden. Toch staat dit voor mijn gevoel allemaal wat minder op de voorgrond. Ik ken ook de tijd van het doorslaan in rapportages en indekken van risico's. Ik probeer daar dan op mijn niveau invloed op uit te oefenen, de achtergrond te begrijpen. De kern blijft hetzelfde. Ik denk dat professionals zelf vaak ook meer kunnen doen in de situatie. Als je hetzelfde blijft werken in een tijd die gewoon anders is, dan kom je er niet.
 
Quote
RE: noodkreet van een juf
Marie8  schreef op: 07-06-2014 13:40:22
Je kunt ze wel aanspreken op hun talenten, de houding van een leerkracht kan daar wel bepalend in zijn. Kinderen met ADHD bijvoorbeeld, zijn vaak ontzettend creatief en willen hard werken. Als ze dan rekenwerk moeten doen, kun je daar best anders dan rennend de creativiteit mee aanspreken en verder de afleiding beperken.
Ik ken ook juffen die dus nog steeds deze kids volledig afbranden als ze even niet stil op de stoel kunnen zitten. Laat ze even iets halen en check daarna of ze misschien niet allang begrepen hebben wat er al tot in den treure tijdens instructie is uitgelegd.
Ik denk dat er voor veel kinderen, veel mogelijkheden zijn.

Sterker nog, vorig jaar had de helft van de klas volgens de leerkracht bepaalde problematiek. In allerlei soorten, hier pak ik ook even mee achterstand in lesprogramma.
Dit jaar, er is geen kind, gewoon 0, die ergens moeite mee heeft.
Het ligt in dit geval echt aan de leerkrachten.
 
Quote
RE: noodkreet van een juf
Zijlijn  schreef op: 07-06-2014 14:36:52
Dat ben ik ook met je eens Jolijn, maar vergeet niet dat elk kind, ongeacht talent of beperking, straks een maatschappij in moet die vrij hard is en géén rekening houdt met of hij wel of niet een vergadering uit kan zitten, eigenlijk meer kan dan de baan die hij kan krijgen, driftig wordt om kleine dingen. Door de kinderen teveel ruimte te geven op dat gebied en alles naar het kind aan te passen, moet een kind ook leren om zich aan te passen aan de regels, dán bereid je hem pas echt voor.
Nu kun je een kind van school halen, had ik zelf vermoedelijk ook gedaan. Maar straks kan hij niet zomaar van baan veranderen bijvoorbeeld.
Ik ben het eens met Marie dat veel staat of valt met een goeie leerkracht, maar ik kan me ook voorstellen dat leerkrachten niet 28 behandelplannen kunnen schrijven en zich er 25 uur per week aan kunnen houden. En volgens mij help je die kinderen daar ook niet echt mee.

 
Quote
RE: noodkreet van een juf
Laura  schreef op: 07-06-2014 14:52:17
Maar er is later geen kind meer die alles moet schrijven met de hand...en als je even wilt lopen tijdens je werk, loop je naar de printer een collega,kopje koffie etc...goed tijdens een belangrijke vergadering kan je nieT weglopen, maar op mijn werkplek kan ik ff gaan lopen als het telang duurt...wat dat betreft mag het soms wel wat flexibeler....volgens mij heb je dan al heel wat ADHD kindjes geholpen. Laat ze ff vegen, koffiehalen, potloden slijpen als de concentratie weg is.
 
Quote
RE: noodkreet van een juf
Chloe  schreef op: 07-06-2014 14:58:47
Ik snap  wat je zegt zijlijn. Ik denk alleen dat het doel vroeger te lang het aanpassen aan de maatschappij is geweest en dat heeft vaak nirt goed uitgepakt. Als ik mijzelf en mijn kindren eens als voorbeeld mag nemen. Zeer hooggevoelig en extreem verlegen van nature en behepf met een aanleg voor angsten. Resultaat bij mij: ik was een exteeem aanpassend stil braaf meisje. Bang voot alles en iedereen. Het ideale kind voor de juffen en meesters, niemsnd had last van me.  alllen jammer dat ik als jonge puber al zo depressief als een deur was en daar pas sls volwassene met verl hulp overheen gekomen ben. Gelukkig is er nu wel oog voor dit soort kwetsbare kinderen en krijgen mijn kindren op hun huidige school met hulp van de asn school verbonden kindercoach en steun van kinderarts, fysio etc wel de begeleiding waardoor ze leren op zich NIET alleen maar aan te passen, maar stukje bij beetjs weerbaarder worden en voor zichzelf leren zorgen.
 
Quote
RE: noodkreet van een juf
Jen9  schreef op: 07-06-2014 14:59:47
Ik denk ook dat onderwijs tegenwoordig veel te theoretisch is. Ik denk echt, en dit gaat me commentaar opleveren, dat niet elk kind een stoornis heeft, ook al is de diagnose zo... denk dat velen de dupe zijn van de maatschappij.. waar we toch in mee moeten.. helaas.
Het moet gewoon anders.. Waarom accepteren we niet dat alleen in de schoolbanken niet voor elk kind geschikt is, waarom is praktijk niet net zo belangrijk. Dood-en doodzonde en een gemiste kans.
 
Quote
RE: noodkreet van een juf
Chloe  schreef op: 07-06-2014 15:00:50
Ik snap dat het voor leerkrachten niet meevalt overigens, dat staat er los van. Excuses voor de spelfouten.. Komt door de telefoon..
 
Quote
RE: noodkreet van een juf
Jen9  schreef op: 07-06-2014 15:02:04
Ik zie het nu bij mijn oudtse.. als je gaat zoeken vind je vast een stoornis.. Maar ik geniet er zo van zoals hij is (en zijn juffen ook), origineel... super!

Meer meesters , dat is denk ik een eerste vereiste.. Juffen kunnen oha minder goed tegen druk, jongensgedrag... Dat is helaas een bewezen feit.
 
Quote
RE: noodkreet van een juf
Zijlijn  schreef op: 07-06-2014 15:08:16

Quote Chloe:
Ik snap  wat je zegt zijlijn. Ik denk alleen dat het doel vroeger te lang het aanpassen aan de maatschappij is geweest en dat heeft vaak nirt goed uitgepakt. Als ik mijzelf en mijn kindren eens als voorbeeld mag nemen. Zeer hooggevoelig en extreem verlegen van nature en behepf met een aanleg voor angsten. Resultaat bij mij: ik was een exteeem aanpassend stil braaf meisje. Bang voot alles en iedereen. Het ideale kind voor de juffen en meesters, niemsnd had last van me.  alllen jammer dat ik als jonge puber al zo depressief als een deur was en daar pas sls volwassene met verl hulp overheen gekomen ben. Gelukkig is er nu wel oog voor dit soort kwetsbare kinderen en krijgen mijn kindren op hun huidige school met hulp van de asn school verbonden kindercoach en steun van kinderarts, fysio etc wel de begeleiding waardoor ze leren op zich NIET alleen maar aan te passen, maar stukje bij beetjs weerbaarder worden en voor zichzelf leren zorgen.



Dat ben ik helemaal met je eens. Ik heb het meer over het doorslaan de andere kant op
 
Quote
RE: noodkreet van een juf
M&j  schreef op: 07-06-2014 16:11:05
Ik ben bij na het ADHD stuk afgehaakt, zo kwetsend. Wij zijn al meer dan een jaar bezig om een diagnose voor mijn zoon te krijgen vanwege zijn enorme impulsiviteit en leesproblemen maar volgens mevrouw ligt het aan de opvoeding.
 
Quote
RE: noodkreet van een juf
Marie8  schreef op: 07-06-2014 16:12:32
Volwassen ADHD-ers die ik ken hebben een eigen bedrijf of doen iets met hun handen. Vaak ook creatief of in de sociale sector. Die gaan niet snel op kantoor zitten. Volwassen ass-ers die ik ken zijn soms geweldig in programmeren en ICT business. Ieder z'n talenten.
 
Quote
RE: noodkreet van een juf
Kees  schreef op: 07-06-2014 16:20:25
ik begrijp denk ik wel wat de brievenschrijfster meent te bedoelen maar wat een geneuzel.
het is 1 klaagzang geworden. een juf die respect wil maar weinig respect toont naar de ouders en de kinderen.
ben geloof ik zeer gelukkig dat mijn kinderen niet zo'n negatieve klaagjuf hebben.

in ieder werk is het druk, minder goed betaald, vrije tijd opofferen etc.
het is geven en nemen in een bedrijf. doe je je werk met ziel en zaligheid , zal die uren je een worst wezen .

juf, kom eens kijken op de vrije school. daar geeft iedere leerkracht zijn hele hart, zonder 1 x zeuren en mopperen.
plus....plus het feit dat het grootste deel van het team uit meesters bestaat!

enthousiasme is het woord, dat een ieder nodig heeft om een juiste werknemer te zijn.
en daar horen de minder kanten nu eenmaal bij.

misschien kun je je nog laten omscholen?
 
Quote
RE: noodkreet van een juf
Marli  schreef op: 07-06-2014 17:01:10

Hopen dat ik nu niet gaat spoken...

Ik merk om me heen dat HEEL VEEL beroepen veranderen. Op mijn werk is het ook niet meer 'je werk doen', het is zoveel meer geworden. Ik moet mijn baan veel meer managen. Dus niet alleen meer 'dom' uitvoeren wat die ander me opdraagt, maar zelf actief zijn, vooruitkijken, evalueren, en dat elke dag/minuut. Bij ons op het werk wordt er steeds meer van je verwacht. Ik ben halve dagen (in mijn achterhoofd) bezig met hoe het beter, sneller, anders, efficienter kan. Met minder mensen meer doen.
De doelstellingen van ee paar jaar geleden maakte ik nog samen met mijn leidinggevende; we gingen zitten en dan kwam er na een uurtje een 5-tal doelstellingen uit; veelal door de leidinggevende bedacht en uitgedacht; Met een beetje hulp van mijzelf.
Nu schrijf ik zelf de doelstellingen, ben ik me bewust van de doelstelling van ons bedrijf en word ik geacht mijn doelstellingen 'in lijn van' op te stellen. Ik word er ook op afgerekend. Heb ik mijn SMART (Specifieke, Meetbare, Acceptabele, Realistische en Tijdgebonden) doelstellingen niet gehaald, dan krijg ik geen verhoging. Kan ik niet doorgroeien (als ik nog niet aan de top van mijn functiegroep zit).

Punt van het verhaal; iedereen heeft het drukker, iedereen loopt over en krijgt meer eisen aan zijn/haar broek. Deal with it...

Over deze juf? Ik snap haar punt, maar ze generaliseert nogal! Ouders zijn lui? Moeten werken? Kinderen zitten te lang voor de TV en mogen kijken wat ze willen? Kinderen zijn heilig?
Eigenlijk vind ik deze juf best 'zielig'. Zielig omdat ze eigenlijk niets positiefs meer ziet. Je zou kunnen zeggen dat het heel hard naar een Burn-Out gaat (als ze er al niet is).
Misschien wil ze hier bij ons op school bijkomen? Kijken hoe het ook nog steeds kan? Hier zijn vast ook wel een aantal die lijken op de ouders die zij omschrijft, maar het merendeel van de ouders is betrokken, kinderen die niet passen op school worden goed begeleid overgezet op een andere school (dat klinkt heel kort door de bocht).
Toch hebben we ook een meiske in de kleuterklas die niet praat en moeilijk loopt; ze heeft een syndroom die ik niet kan noemen (weet ik niet meer). Zij communiceert wel met de andere kleuters, maar dan door een pictoboek. Er is een vrijwilliger continue alleen voor haar op school en ze komt ook maar 2 dagen.
De kleuters leren hier ENORM van.

Anyway; misschien maakt het uit waar je les geeft (stad of platteland) en hoe groot de school cq. de klassen zijn.

 
Quote
RE: noodkreet van een juf
Zijlijn  schreef op: 07-06-2014 18:04:36
ook mee eens Marli.
Maar (nu komt de maar, haha)
is het dan niet zo dat we kinderen juist moeten voorbereiden op die maatschappij die zo veeleisend is?
Ik ben écht bang dat kinderen die bijvoorbeeld nooit hebben leren incasseren, omgaan met teleurstellingen, doorzetten, zichzelf bij elkaar rapen enz het niet gaan redden..., maar ook kinderen voor wie vrijwel de gehele omgevingsvoorwaarden zijn veranderd zonder dat het kind is geleerd hoe zélf om te gaan met die omgeving. 

@Marie dat weet ik, maar die kans krijgt of neemt niet iedereen
er zijn ook ADHDers in heel andere beroepen.

Er zijn ongelooflijk veel kinderen met faalangst, heeeel veel met concentratieproblemen (die ik zelf ook heb overigens) veel meer autisme-verwante stoornissen...  het zou prachtig zijn als die zich allemaal zouden kunnen ontwikkelen op eigen manier, tempo enz. maar ik ben bang dat de randvoorwaarden op school daar niet toereikend voor zijn (inclusief slechte leerkrachten, foute methodes) en het ook aan kritische kijk op eigen ouderschap en blinde vlek bij ouders ligt.

 
Quote
RE: noodkreet van een juf
Marie8  schreef op: 07-06-2014 18:32:54
Die kansen die niet iedereen krijgt of neemt...ik vraag me af of dat de mensen zijn die vooral zijn afgerekend op dat zij niet mee konden doen? Bij voldoende zelfvertrouwen nemen mensen eerder initiatieven en kansen.
Het is nogal een verschil of je jezelf bent gaan zien als druk en vervelend, of creatief en hardwerkend.

Deze kinderen zijn de maatschappij, maken de maatschappij en die verandert dus. Misschien moeten we dat niet zien als probleem. Ik denk echt wel dat zij straks genoeg voorbereid de maatschappij ingaan.
Wij doen het ook en ik heb ook school vrij weinig geleerd waar ik nu nog iets mee kan. Ik werd vroeger al ongelukkig van het schoolsysteem.
Het is afgestemd op een groep die eigenlijk niet meer bestaat, omdat er onvoldoende wordt uitgegaan van kinderen met iets extra's, maar ook hele slimme kinderen en tegenwoordig ook kinderen die moeite hebben met de lesstof en niet meer zo snel naar speciaal onderwijs kunnen.
Dat is ook de maatschappij trouwens.
Bij mijn kinderen hebben ze sinds kort tablets, vind ik een goed idee. Zo wordt er ook al afgestemd op individuele leerbehoeften. Er valt nog veel te halen en te vernieuwen. Klagen helpt niet.
Als een leerkracht zo over mij zou denken, moet ze me uitnodigen voor een gesprek waarbij het belang van het kind voorop staat en niet waarbij ze oordeelt over me.
 
Quote
RE: noodkreet van een juf
Orange  schreef op: 07-06-2014 19:11:55

Quote zijlijn:
ook mee eens Marli.
Maar (nu komt de maar, haha)
is het dan niet zo dat we kinderen juist moeten voorbereiden op die maatschappij die zo veeleisend is?
Ik ben écht bang dat kinderen die bijvoorbeeld nooit hebben leren incasseren, omgaan met teleurstellingen, doorzetten, zichzelf bij elkaar rapen enz het niet gaan redden..., maar ook kinderen voor wie vrijwel de gehele omgevingsvoorwaarden zijn veranderd zonder dat het kind is geleerd hoe zélf om te gaan met die omgeving



Ik snap je punt. Máár, nou komt mijn maar, ik laat mijn zoon niet depressief op de bank zitten dóór school. Ik ben die zeikouder die meer uitdagingen wil. Mijn zoon heeft twee juffen. De een heeft die brief geschreven en de ander is niets teveel. Top juf! Alsof het vanzelf gaat.
Heeft hij nou de pech twee van die mutsen te treffen (wat kan, want helaas een chagrijnige bezetting in de onderbouw) dan had ik hem een jaar lang moeten laten incasseren omdat a. dat is goed voor later en b.dat maakt mij die lekker meegaande ouder. Ze hoeven de klas niet op de kop te zetten voor mijn kind, snap echt dat er meer zijn. Maar (weer één 😋) alleen al mij als ouder serieus nemen over wat ik zeg over mijn kind zou al fijn zijn. Ze knikken ja en doen nee en lukken achter je rug om.
 
Quote
RE: noodkreet van een juf
Zijlijn  schreef op: 07-06-2014 19:27:18
@ orange, interessante discussie
ik weet het niet....ik werk naast mijn eigen bedrijf in het MBO (ondersteundend aan docenten, groepen en individuele leerlingen) en ik zie daar heel veel jongeren die op het punt staan die maatschappij in te gaan...en ik maak me wel zorgen.
Aan zelfvertrouwen ontbreekt het het deel van de leerlingen waar ik het over heb absoluut niet, wel aan zelfreflectie, incasseringsvermogen, om kunnen gaan met kritiek, inlevingsvermogen en motivatie. En juist de leerlingen die een een problematische achtergrond hebben op het gebied van aandacht krijgen en verzorgd worden hebben in die dngen vaak een streepje vóór.
Juist docenten die begaan zijn met leerlingen, hun vak goed willen overbrengen, werk en soms leerlingen letterlijk mee naar huis nemen zie ik kapot gaan.
Een deel van de leerlingen hoop ik later niet aan mijn bed te krijgen of in het kdv van mijn toekomstige kleinkinderen, vertrouw ik voor geen meter meer met medicijnen, zou ik geen geweer in handen geven om te beveiligen enz...  Maar dat is misschien een andere discussie.

@ Marli, ik snap je helemaal. En ik zou in jouw situatie waarschijlijk hetzelfde hebben gehandeld. Ik vraag me alleen af of 'we' het wel goed doen zo (ouders leerkrachten ministerie van onderwijs alles, als geheel.

Ik heb het geluk gehad dat mijn kinderen op een hele fijne basisschool zaten, met insraak van ouders en het gevoel dat ouders en leerkrachten er samen voor de kinderen waren. Maar ook dáár waren ouders én leerkrachten die daar anders mee omgingen.

 
Quote
RE: noodkreet van een juf
Zijlijn  schreef op: 07-06-2014 19:31:03
ik bedoelde de eerste @ voor Marie en de tweede voor orange 
 
Quote
RE: noodkreet van een juf
Orange  schreef op: 07-06-2014 20:49:10
Ik heb toevallig veel vriendinnen in het basisonderwijs. Geen van alle identificeren zich met deze briefschrijfster. Misschien over 30 jaar.. ? Daarom baal ik wel van mijn juf.

Op mijn school kan het zéker anders. Teveel niveau verschil (slecht stukje stad). Het gaat ook wel langzaam beter. Alleen in geval van zoon te laat én ik ben een zeurouder omdat ik nadat ik had aangegeven dat het écht niet goed ging de juffen besloten dat ze het nog even aan gingen kijken. Ja, daarna stortte hij in en werd ik die gevreesde ouder. Jammer, gemiste kans. Mijn zoon mankeert niks, hoeft geen stempeltje alleen een wat moeilijker werkje. Vijf kuikens tekenen naast een kip is ook niet spannend.

De cito toets vorige werk. Zoon komt thuis. Had alles goed hoor. De juf zet vinkjes en kruisjes. Ik had alleen vinkjes. En met wie was je samen (maken het met twee tegelijk) met A die had 6 kruisjes...
Moeder naast mij vraagt de volgende dag met ophalen hoe het gegaan was met haar dochter. Geen idee zegt de juf, dat kan ik niet onthouden. Oh zegtmijn zoon tegen dat meisje...gewoon je vinkjes tellen. Hahaha. Heb de juf nog nooit zo dom zien kijken.

Kortom, zo slecht is ons onderwijs niet. Het is heel erg juf afhankelijk. Wat jammer is als je geen zin hebt in kinderen én hun ouders. Ik zou een ander baantje zoeken. Net als Marli aangeeft in elke functie worden doelen aangepast. Als je die niet ziet zitten moet je ook wat anders gaan doen.
 
Quote
RE: noodkreet van een juf
Moontje  schreef op: 05-11-2015 16:55:48
jeetje mina, in het echte bedrijfsleven was je allang ontslagen.
ik vind het jammer dat deze juf zo negatief is.
 
Quote
RE: noodkreet van een juf
Proestie  schreef op: 05-11-2015 17:20:28
Het is al een oud topic, maar wil er nu toch even op reageren. Ik lees vooral heeeel veel negativiteit naar ouders toe. Probeer dat eens wat meer om te draaien. Ik heb pas een lezing gehad over ouderpartnerschap. Echt geweldig. Daarbij gaan ouders en leerkrachten naast elkaar staan om samen het beste uit het kind te halen. Onderzoek heeft aangetoond dat kinderen betere resultaten halen als ouders en leerkrachten veel beter 'samenwerken'. Het is een hele omschakeling en ik vind dat je daar als leerkracht, of in mijn geval psz-leidster, in moet investeren. Het zou ongeveer 2 jaar duren voordat die manier van werken ingeburgerd is.


 
Quote
RE: noodkreet van een juf
Boterbloem  schreef op: 05-11-2015 17:32:33

Quote jen9:
Die bestaan idd niet Sis..en dat maakt t vak zo mooi. Maar de randvoorwaarden maken het werk vaak onmogelijk. .
Een doodzonde.  Bwn het wel met de briefschrijver eens dat er meer mannen in t vak . moeten komen. .en dan zullen er toch dingen veranderd moeten worden.  Denk dat ze eerst de PABO minder mutsig moeten maken. . Daar wil toch geen vent heen?






Zo leuk soms een oud topic hihi.

Maar ben dit zo ontzettend met je eens!
Wij zijn op de PABO begonnen met 8 jongens in 4 klassen van bijna 30 leerlingen.
Er zijn er 2 die het hebben afgemaakt.

Ze wilden bovenbouw doen, maar moesten verplicht de kleuters ook doen.
Daar komen dan vakken bij als een paar weken lang vouwwerkjes maken bijvoorbeeld...
Waarom???


Laat dat over voor de groep die gericht de kleuters kiest, en doe dat dus pas later...

Tuurlijk is snuffelen bij de kleuters in het eerste jaar belangrijk. Maar als ze niet willen, gooi dat deel er dan uit.

Sowieso ben ik zelf eigenlijk erg voor meer verdeling in het onderwijs op de PABO zodat je veel effectiever kunt leren.
Nu moet je overal ingezet kunnen worden, maar wat mij betreft kun je veel beter je moeten richten op onder, midden of bovenbouw en daar heeeeel veel meer kennis ingooien op allerlei gebieden
nu is het van alles een beetje en eigenlijk overal niet genoeg van... Zo jammer!

Dat vinden ze dan een vooruitgang, maar ben het er niet mee eens...
 
Quote
RE: noodkreet van een juf
Proestie  schreef op: 05-11-2015 19:08:07
Ja, meer mannen zou ook fijn zijn. Mijn zoontje wil graag meester worden

Maar wat je zegt over het breed inzetten klopt ook. Wij wonen in een gebied met heel veel oudere leerkrachten. De kleuterjuffen hebben de kleuterkweek gedaan, echt gericht op de ontwikkeling van kleuters. Zij overzien vaak meer dan jongere leerkrachten. Echter ben ik dus ook voor een mix van jonge en oudere leerkrachten op een school. Bij ons is het wel een beetje een suffe bedoening waar weinig plek is voor vernieuwing.
 
Quote
Navigatie


Reageren op noodkreet van een juf
Naam
Bericht