Menu
 

Topic:

Wisselen van school

Vera  schreef op: 25-01-2014 08:24:32
Willen jullie eens meedenken?
Onze zoonis 7 en zit in groep 3. Hij heeft 2 gedoubleerd omdat ihj sociaal emotioneel niet zo sterk was. GRoep 1 gaat goed maar hij wordt regelmatig te klas uit gehaald voor wat extra leeslessen (4x per week 10minuten bij aanvang school) Kind is anders dan andere kinderen, heel zacht/zorgzaam en slim. Maar doordat hij moeilijk heeft met motoriek en 'harde lesstof'. Concreet rekenen, lezen en schrijven is het net alsof hij niet meekomt. Laat hem iets zien uit het leven en hij laat je versteld staan van zijn wijsheid. Kereltje is een denker en een pleaser.
Nu heeft hij aan ons aangegeven dat hij het niet fijn vind dat hij steeds uit de klas gehaald wordt, hij merkt dat hij anders is en zijn vrienden gaan langzaam aan met andere kinderen spelen Hij valt er een beeetje buiten. We hebben op school al diverse gesprekken gehad over het uit de klas halen (en of dit naar een andere tijd kan omdat hij aangeeft het zeer vervelend te vinden dat hij direct van zijn stoel gehaald wordt) School doet alsof we comminceren maar een week later krijg je dan een brief/email/antwoord dat ze dan toch precies gaan doen wat we niet willen en wat er niet is afgesproken. Dit hebben we nu al een aantal keren meegemaakt. Onze dochter zit op dezelfde school en die doet het prima, vind het ook allemaal leuk en geweldig en loopt mooi mee in het ritme. Heeft ook nergens problemen mee (van die dingen die onze zoon aangeeft)
Nu zijn we gisteren op kennismaking geweesst op een andere school. Een zgn zwarte schoo 45% allochtoon)l. Deze school werkt met het boek 'Alles in 1' waarin ze alle vakken uit een boek halen met hetzelfde thema. Bv voeding; wat eet ik (lezen) hoe eet ik (bio) welke ingrienten (rekenen) waar eten ze wat (aardrijkskunde) hoe aten ze vroeger (geschiedenis) zodat de kinderen niet moeten schakelen van rekenen naar taal naar aardrijkskunde maar dit geruisloos gaat. Het boek heeft 3 niveaus zodat elke kind zijn eigen niveau kan en mag doen met meer of minder begeleiding. Dit alles wordt afgesloten met een toets en een excursie (wd Corpus LEiden) Vrijwil alles met subsidie omdat ze voor veel kinderen extra leergelden krijgen om taalondersteuning ed te bieden (zwarte school) Maar wst ons duidelijk was was dat ieder kind mag zijn wie hij wil! En dat is voor ons kind heel erg belangrijk.
We hebben hem gevraagd hoe hij de huidige school vind, eerst was het allemaal prima maar toen kwamen er een paar concrete dingen die niet zo leuk waren en hebben gevraagd of een andere school een oplossing zou bieden. Zijn ogjes gingen glimmen en hij begon te stuiteren maar of dat nu was omdat het spannend en nieuw is weten we neit. Hebben hem proberen dudelijk te maken dat hij goed moet bedenken dat het daar ook leren is en eigenlijk alle bezwaren ook genoemd en vooral dat hij niet meer terug kan en er heel goed over moet denken. Geen antwoord is fout.  Wij hebben gevoelsmatig liever dat hij op de huidige school blijft omdat het een prima school is,alleen niet helemaal aansluitend op de wensen van onze zoon en communicatie met ons zo wisselend is. Maar is het ons probleem met school of zijn probleem, dat is de grote vraag nu

Logistiek is het waardeloos. Kinderen beginnen smorgens een kwartier na elkaar dus die lukt nog, oudste kan overblijven om 1515u zijn ze ook allebei uit en zal ik ze beiden meoten gaan halen, dus daar moeten we een weg in vinden. Hij moet een gevaarlijke straat over en op de fiets 2 km van huis  denk ik) en door een niet zo frisse buurt dus dan wil ik voorlopig nog zelf doen.

Wat zouden jullie doen?
 
Quote
Navigatie
RE: Wisselen van school
Vera  schreef op: 25-01-2014 08:24:58
Hij zit in groep 3 nu, er staat groep 1
 
Quote
RE: Wisselen van school
Ikke  schreef op: 25-01-2014 08:37:51
Wij hebben vorig jaar onze zoon van school Veranderd. beste stap ooit. Woon je in de buurt van Leiden? Je schrijft dat hij slim is maar extra heeft gekleutert ivm emotionele ontwikkeling. Dit zie je vaak bij slimme kinderen dat ze langer kleuteren. Vaak zijn ze niet emotioneel jong maar emotioneel anders.  Is jou zoontje niet al aan het onderpresteren? 
 
Quote
RE: Wisselen van school
Vera  schreef op: 25-01-2014 09:09:51
Nee  wij wonen in Zeeland.
Emotioneel anders is heel mooi beschreven, hij is indd helemaal niet jong in gedachten maar een kleine volwassenen. Hij doet enorm zijn best maar het lijkt echt moeilijk te vinder. Vooral omdat hij vind at hij het MOET kunnen en  faalangstig is. Vandaar nu onze keuze voor een methode zonder laatjes die open moeten maar alles in 1 zodat hij veel relaxster kan werken en voor zijn gevoel niet aan eisen moet voldoen. Hij is slim maar kan het niet zo goed verwerken zeg maar......de standaard theorie, hij moet het zien en beleven.
Nadeel is wel dat deze school geen voorzieningen heeft voor slimme kinderen simpelweg omdat ze die niet veel hebben (warte school) Zijn huidige school is heel goed met slimme kinderen maar ook heel goed met hokjes plaatsen en onderzoeken laten doen.
 
Quote
RE: Wisselen van school
Vera  schreef op: 25-01-2014 09:12:09
Ikke;
Wilde jouw zoon zelf of heeft hij ook zelden wat aangegeven maar was het je eigen onderbuikgevoel?

 
Quote
RE: Wisselen van school
Mam Van Twee  schreef op: 25-01-2014 11:38:02
Ken je het hb-kind-forum? Misschien dat je daar ook goede input op je vraag krijgt.

Ik kan me best voorstellen dat de oude school actief dingen met snelle kinderen, die dat uit zichzelf ook laten zien, doet. Maar misschien zien ze daarbij over het hoofd zien dat er ook slimme kinderen als jouw zoontje zijn die vanuit perfectionisme en niet willen afwijken van de groep juist niet een leerhonger laten zien. Of ze missen vaardigheden om stapje voor stapje met de stof aan de slag te gaan en dan komt het er ook niet uit. 

Een slim kind heeft ook hulp en begeleiding nodig om te leren leren. En ik kan me voorstellen dat de setting van de ene school beter aansluit dan de andere school. 

Succes met kiezen.


 
Quote
RE: Wisselen van school
Myself  schreef op: 25-01-2014 11:48:45
Wat een dubbele situatie Vera, een moeilijke keuze.
Kan je geen advies geven denk ik, heb geen ervaring in zo'n situatie op school.

Wel een andere situatie waarin ik altijd mijn gevoel gevolgd heb en dat van onze zoon.
Hij kan heel goed leren, was in verhouding dan wel sociaalemotioneel achter bij zijn kennis, maar niet in verhouding tot zijn klasgenoten.
Bij oudergesprekken over hem is het woord leonardo-onderwijs een paar keer gevallen.
Iets wat mij voor hem erg tegenstond en iets wat hij zelf ook niet wou.
School bood hem iedere keer andere lesstof en ja, nu in gr 8 is dat best zoeken natuurlijk , maar we maken er het beste van.
Onze zoon is zo blij dat hij altijd op zijn vertrouwde school mocht blijven.

Dus ja, je gevoel volgens en dat van hem, da's mijn tip.
 
Quote
RE: Wisselen van school
Vera  schreef op: 25-01-2014 12:59:39
Andere vraag; gaan jullie voor het emotioneel-sociale welbevinden van jullie kind of voor de leerprestatie en er alles uit halen wat er in zit?

Nogmaals huidige school is theoretisch heel sterk en gericht op slimme kinderen. Zijn kennisgericht
Evnetuele nieuwe school is handelingsgericht en kijkt na ieder kind (zitten ook relatief veel kindern die extra begeleiding nodig hebben, ook op s.e. gebied maar zeker ook de ondergrens van hun leerprestraties) 

We kunen hem weer laten testen maar dat vind hij ook vreselijk. Mede doordat hij zo vaak uit de klas gehaald wordt voelt hij zich al zo anders. En voelt het voor hem alsof hij dingen niet goed (genoeg) doet. Het is allemaal zo complex, ik ehb er werkelijke slapeloze nachten van. Mijn man minder, voor hem is het duidelijk....
 
Quote
RE: Wisselen van school
Annie  schreef op: 25-01-2014 13:11:47
Ik denk dat sociaal-emotioneel welbevinden een belangrijke voorwaarde is voor goede leerprestaties.
Kan hij misschien een dagje proefdraaien op de andere school. Zijn er nog meer scholen waar hij heen zou kunnen.

En ben je al flink op je strepen gaan staan bij zijn huidige school. Afspraak=afspraak. Niet overal mee akkoord gaan, en vechten voor je kind!
 
Quote
RE: Wisselen van school
Myself  schreef op: 25-01-2014 13:19:19
Ik ga absuluut voor het sociaal welbevinden.
 
Quote
RE: Wisselen van school
Mam Van Twee  schreef op: 25-01-2014 13:19:57
ik denk dat een kind als hij sociaal emotioneel niet goed in zijn vel zit niet tot optimale leerprestaties kan komen. Hoe kennisgericht de omgeving ook is. 

Als hij zich zo anders en afwijkend voelt en hij is geneigd zich aan te passen zal hij dat doen. En bv gaan treuzelen met het voor hem makkelijke werk om maar niet aan voor hem uitdagende werk te beginnen. Altijd te makkelijk werk doen kan dan weer leiden tot met van alles bezig zijn in de klas, behalve geconcentreerd werken, clowngedrag, etc.

Mijn dochter in groep 3 vindt het ook lastig om iets alleen iets moeilijks van levelwerk te moeten doen, maar de juffen zien haar gedrag en zorgen dat ze zich niet de uitzondering voelt.

Succes met je keuze.
 
Quote
RE: Wisselen van school
Alice  schreef op: 25-01-2014 13:30:21
Ik heb eigenlijk onlangs voor ongeveer een zelfde soort keus gestaan. 
Mijn zoontje is een lief ventje, lief en gevoelig. Ik acht hem communicatief niet heel sterk (maar hij is pas 3, dus wellicht komt het nog) Het is niet een kind wat uit zichzelf heel veel vertelt. Het is wel een kind met heel veel (misschien wel te veel) plichtsbesef en doet altijd enorm hard zijn best. Over zijn latere schoolresultaten maak ik me bvb geen zorgen, ik weet dat hij het goed gaat doen, door zijn inzet. Sociaal emotioneel is hij aan de ene kant wel sterk, aan de andere kant niet. Hij maakt snel vriendjes, maar zal niet heel snel door hebben als hij in de maling genomen wordt. Wel kan hij veel aan en helpt hij juist weer kindjes als ze geen vriendjes hebben
Maar omdat hij het in het lager onderwijs goed zal doen, heeft de juf geen omkijken naar hem. En verwacht ik dat zijn communicatie niet verder gestimuleerd gaat worden. 
Ik heb daarom een andere school overwogen. Een freinetschool, waar heel veel gecommuniceerd wordt en kinderen ook gestimuleerd worden tot communiceren. Ze beginnen de dag bvb altijd met een gesprek en daaruit halen ze wat ze die dag gaan doen. Ze gaan de natuur in en krijgen daar zowel biologie als frans (hoe noemt die boom in het frans..? bvb) 
Maar.. mijn zoontje heeft zoveel plezier op de school waar hij nu zit. Gaat er graag naar toe, heeft vriendjes. Kent de structuur nu op school. Helemaal opnieuw beginnen zou hem denk ik meer schaden dan goed doen. 
Dus.. ik doe het niet en wacht het af. Als hij in het eerste leerjaar inderdaad ondergesneeuwd wordt, kijken we verder. Hij is ook gewoon wie hij is en als hij gelukkig is, is dat voor mij het belangrijkste. Je kunt het beste onderwijs krijgen wat er is, maar als je je niet fijn voelt op de plek waar je bent, heeft het geen enkele zin. 
 
Quote
RE: Wisselen van school
Vera  schreef op: 25-01-2014 13:32:01
We hebben indd met nieuwe school een tussenafspraak gemaakt .Hij mag een keer komen kijken en proef komen draaien maar dan zal de andere school daar wel van op de hoogte moeten zijn. En daar zit het probleem. 
We willen vooralsnog niet dat ze weten dat we aan het 'shoppen'  zijn.

We hebben zoon een papier gegeven met groene bolletjes en rode bolletjes. Daar kan hij bedenken wat er leuk is (groen) en daar een tekening bij zetten WAT er leuk is.
En hij heeft rode bolletjes voor de nieut leuke dingen. Dat ligt gewon op tafel en als hij zich iets bedenkt gaat hij er naar toe en krabbelt wat. Als hij voelt dat hij klaar is, geeft hij het aan ons en kunnen we het bespreken. We leggen geen druk, dat is niet nodig..... nogmaals de school is prima we ragen ons alleen af of hij ergens anders niet beter af zou zijn.

Voorbeelde commincatie met school;
leesles is uit de groep gehaald worden. Bij onze zoon gebeurd dit direct op 8.30 bij binnenkomst. Hij (en wij) hebben aangegeven dat hij dat vervelend vind en of er een ander kindje als eerste mag (er zijn er 5) Dat is toegezegd maar gebeurd niet. Daarbij is de leesmoeder een mevrouw die de nederlandse taal niet geheel machtig is. Onze zoon maakt hier een punt van omdat hij neit begrijpt waarom die mevrouw hem moet leren leren als hij haar niet goed kan verstaan. Wat leert hij er dan van? (goed punt kind, kaarten we samen aan) Be n2 keer naar school geweest voor een goed gesprek (dacht ik) en nu komt er dodnerdag een brief binnen over; dat er wettelijk bepaald is dat we toestemming moeten geven voor extra leeslessen en dat deze dan dan en dan gegeven zullen worden door betreffende mevrouw! Terwijl we ons inziens net hadden afgesproken dat we het anders op gingen lossen. Dit bedoel met de comminicatie.......
Maar dat is ons stukje....we meoten ons inziens er voor waken dat wij ons probleem met school zijn probleem wordt.

Onze dochter krijgt ook extra uitdaging maar die vind het ook echt uitdaging en ziet het niet als competiestrijd en staat er gewoon heel anders in. Ik veracht ook dat we daar geen discussies voor gaan krijgen zoals nu. 
 
Quote
RE: Wisselen van school
Vera  schreef op: 25-01-2014 13:35:21
Het verbaasd me nu overigs ook weer hoe wijs hij bezig is. Hij vraagt net; ' mama kan ik dan niet beter volgend schooljaar gaan? Dan val ik nu niet zo midden in de lesstof' .

 
Quote
RE: Wisselen van school
Alice  schreef op: 25-01-2014 13:44:55
Waarom wil je trouwens niet dat de school op de hoogte is dat jullie aan het rondkijken zijn?
Ik heb dit wel gedaan (maar ok, van mij uit was er geen onvrede met de school en heb dat ook duidelijk erbij vermeld) maar voor mij was het wel heel verhelderend. Kreeg meer het gevoel dat hij daar echt op zijn plek zit. 
 
Quote
RE: Wisselen van school
Vera  schreef op: 25-01-2014 13:50:43
omdat we niet weten wat hij wilt en als hij daar blijft dan willen we geen slapende honden wakker maken en willen we graag wel dat ze nog hun best blijven doen voor het kind. We willen pas naar school stappen als hij besluit intresse te hebben (en dan moet er ook toestemming gevraagd worden enz)
Ik moet het nog even verpakken zeg maar. Al weet de school inmiddels wel dat wij twijfels hebben over of dit de juiste school voor hem is.
 
Quote
RE: Wisselen van school
Alice  schreef op: 25-01-2014 13:59:46
Ah ok, ja ik snap hem
Zou een school echt zo doen? Minder investeren in een kind dat mogelijk weg gaat? 
Bah zeg
 
Quote
RE: Wisselen van school
Vera  schreef op: 25-01-2014 14:03:08
DEze school wel. Zodra bekend wordt dat kinderen weg gaan of ouders zoekende zijn, gaat alle tijd en geld nar een ander kind die het ook hard nodig heeft. Eigenlijk is de school net een fabriek hoor en heel zakelijk bezig...
 
Quote
RE: Wisselen van school
M&j  schreef op: 25-01-2014 16:00:37
Ik vind het er wel een beetje raar aan toe gaan, als ik het zo mag uitdrukken. Mijn zoon krijgt ook extra leeswerk maar daar heeft hij een map voor en doet hij thuis. Als hij bij een IB-er ofzo extra les zou krijgen zou dat nog een toegevoegde waarde kunnen hebben maar als het gewoon een ouder is zou ik er niet mee akkoord zijn gegaan, dan doe ik het liever zelf.

Ik zou niet gauw van school veranderen, heb het zelf twee keer meegemaakt en het is best ingrijpend in een kinder leven. Ik vind het echter ook heel belangrijk dat mijn kinderen zich veilig voelen op school, zichzelf kunnen zijn en er naar hun (of via mij) wordt geluisterd. Dat zou voor mij een reden kunnen zijn om van school te veranderen. Het speelt hier trouwens ook een beetje op de achergrond omdat mijn zoon in een erg moeilijke klas zit. Dit jaar gaat het goed omdat hij een fantastische juf heeft die er veel tijd en moeite in steekt maar voor het volgende jaar weet ik het nog niet, ligt een beetje er aan wie hij als juf of meester krijgt.
 
Quote
RE: Wisselen van school
Mam Van Twee  schreef op: 25-01-2014 16:39:21
Soms is het ook moeilijk om te weten wat je kind wil. Die beleven op groep 3 leeftijd toch dingen heel anders dan volwassenen.
Het onbekende kan al een drempel zijn of een kleine routine als ik help altijd Jantje met zijn jas vast doen en daarom is het heel erg als ik er niet meer zou zijn op school oid.

Je kind betrekken in iets is in mijn ogen iets anders dan een beslissing daarvan af laten hangen.
Het is moeilijk kiezen tussen iets dat je kent en iets dat je niet kent.

Proefdraaien lijkt me een heel goed idee. Mijn tip is wel op te letten hoe je dan vraagt wat hij er van vond. Kinderen zijn enorm loyaal en trouw aan bv de juf. En daarom is een keus of hij liever naar de nieuwe school gaat geen fijne vraag voor hem.

Je kunt dan denk ik beter vragen naar wat positief op de nieuwe school was of wat anders was en wat hij daarbij voelde of hij dat prettig vond. 

 
Quote
RE: Wisselen van school
Ikke  schreef op: 25-01-2014 17:54:00

Quote Vera:
Ikke;
Wilde jouw zoon zelf of heeft hij ook zelden wat aangegeven maar was het je eigen onderbuikgevoel?



wij wisten al dat onze zoon HB was. het ging niet lekker op de oude basisschool, ze beloofde van alles maar er gebeurde niets. Op een avond zaten we Brammetje baas te kijken. In die film zegt de directeur tegen de ouders van brammetje , misschien moeten jullie naar een andere school gaan kijken. Hierop zei mijn zoontje met tranen in zijn ogen ja dat is een goed idee. Toen  wisten we dat we verder moesten. Hij zit nu in een HB klas en het gaat super met hem. De faalangst is al stukken minder juist doordat er moeilijkere dingen worden aangeboden. Bij mijn zoontje in de klas zitten veel jongens met Dyslexie. Pas las ik een artikel en die noemde dat dubbel bijzonder HB en Dyslexie. Deze kinderen lopen vaak vast in het gewone onderwijs. Misschien is je zoon wel een beelddenker. Deze kinderen kunnen het wel maar het moet ze anders worden aangeleerd. Van de huidige manier van onderwijs worden ze erg onzeKer ze raken ervan in de war. Kijk eens op ikleeranders. Daar staat een lijst waaraan je beelddenkers kan herkennen. Ook zie je daar waar je in de buurt mensen kan vinden die je zoon kunnen helpen. Je hoeft er vaak maar vier keer heen maar het help echt als je kind een beelddenker is.
 
Quote
RE: Wisselen van school
Vera  schreef op: 25-01-2014 19:05:40
e kunt dan denk ik beter vragen naar wat positief op de nieuwe school was of wat anders was en wat hij daarbij voelde of hij dat prettig vond.    WAt een supertip dank je.

En ja ik kan nu al zeggen dat hij een beelddenker is en ik denk ook dat hij dyslektisch is. Hij vind bepaalde dingen ook echt moeilijk qus lezen. Ik ga nu eerst op de site kijken.

Alvast bedankt voor alle fijne imput!

 
Quote
RE: Wisselen van school
Vera  schreef op: 27-01-2014 11:23:54
Okeej, verovlg; hebebn vanmorgen op huidige school aangegeven dat we een gesprek willen. Teon er gevraagd werd waarover heb ik gezegd dat we twijfelen of deze school wel de jusite is voor onze zoon en we balen van de comminicatie.
Dodnerdag hebben we een gesprek;
Hebben jullie nog tips he we dat gesprek in moeten gaan?
Zo en zzo laten we alles notuleren en zitten beide juffen en directie erbij. 
 
Quote
RE: Wisselen van school
Nina1  schreef op: 27-01-2014 11:34:26
heb je de vorige afspraken op papier staan?? die zou ik anders gewoon doornemen.
verder zelf heel duidelijk op papier zetten wat je wilt. wat is haalbaar voor ze.
en nogmaals het voorval van het lezen aankaarten.

succes
 
Quote
RE: Wisselen van school
Vera  schreef op: 27-01-2014 11:40:32
oeps sorry voor de taalfouten. Te snel getikt 
 
Quote
RE: Wisselen van school
Ma Dalton  schreef op: 27-01-2014 19:54:35
Het is toch wel heel belangrijk om te weten waarom hij niet meekomt.
Als hij niet meekomt omdat hij eigenlijk al verder is.. dan heb je een heel ander "probleem" dan als hij gewoon niet meekomt.
Want je schrijft dat hij concreet op dit moment moeite heeft met lezen, schrijven en rekenen.. dan  heb je het wel over veel vaardigheden.
Het is soms lastig.. mijn oudste zoon kon toen hij 4 was voorlezen, met juiste klemtonen etc.. maar kon ineens in de klas het alfabeth niet meer, kon niet meer rijmen, niet meer cijfers herkennen tot 100. Waar hij kon schrijven toen school begon, kon je 3 maanden later zijn naam niet eens meer lezen... totaal onderpresteren.. heeft hij nog een handje van. Maar hij liet mij in huis WEL vanalles zien. Ik  heb hem op school laten voorlezen met mij erbij en toen was het grootste probleem voorbij.

Als DAT het is, zou ik alles op alles op alles zetten om hem juist wel op deze school te houden. Als er geen traject is en geen focus vanuit school juist op versnellen.. dan loop je binnen de korste keren tegen alle muren op. Dus als je denkt dat hij HB is.. dan zou ik hem zo snel mogelijk WEL laten testen.

Maar als ik het lees is het je oudste die boven gemiddeld slim is. En heeft je zoon zijn eigen uitdagingen.
altijd lastig, want je kijkt me de bril van ervaringen van je ouder kind(eren) naar de jongere.. Maar hij is natuurlijk zijn eigen mannetje.

Als hij toch gewoon moeite heeft met het aanleren van nieuwe cognitieve vaardigheden,en als alle onderdelen zo moeilijk gaan, dan zou ik daar eerder vanuit gaan, dat hij juist wat echte ondersteuning nodig heeft en ondergemiddeld snel leert.... Dat hij wijs is/ of doet.. zegt niks over zijn cognitive vaardigheden. dan zou ik hem misschien met de snelheid van het licht naar die andere school doen.. want daar is juist aandacht voor juist dat probleem. En dan is hij waarschijnlijk succesvoller uiteindelijk.

Dat je zoontje er een probleem van maakt dat hij uit de klas gehaald wordt en zich eruit gepikt voelt, dat ligt dan toch wel bij je zoontje.. hoe hij dat beleefd, he. want als er nog 4 kinderen zijn voor leeswerk. dan zul je zien dat er nog een paar zijn die voor logopedie of joost mag weten wat nog van alles moeten.. en dan blijkt dat er met veel kinderen linksom of rechtsom gewerkt wordt. Dus ik denk dat je zelf ook goed moet opletten dat je onbewust niet lading plakt op hoe er met hem gewerkt wordt. Ik ben Nederlandse en de kinderen zitten op engelstalig onderwijs.. en ondanks het feit dat mijn engels niet dat van een een amerikaanse is.. kan ik ze wel degelijk ondersteunen op hun leesvaardigheid, sterker nog ze lopen alledrie jaren voor..Een van mijn vriendinnen is een Hong kong Chinese en die pas een bijzonder Engels.. en haar zoon scoort met haar ondersteuning top.. serveer die leesdame niet af omdat ze een accent heeft of af en toe moeite heeft met een woord.. en geef ook dat niet mee aan je zoon.. want ergens komt zijn (voor)oordeel toch vandaan..
 

Logistiek lijkt vaak makkelijker op te lossen dan het is. .. ik heb de mijne op verschillende scholen zitten.. niet uit keuze, maar omdat mijn jongste nog niet op de school mag beginnen.. maar met de tijden die er zijn is het vaak een groot drama.. als er wat is moet mijn man inspringen en mijn jongste die gelukkig niet leerplichtig is, komt bijna alle ochtenden te laat. En wat een drama als verkeer/ weer tegenzit...

Toch echt zaken om te overdenken.
Maar goed... kern van mijn verhaal is dat je denk ik heel goed moet weten waar die achterstand vandaan komt.. en dan dient de oplossing zich denk ik automatisch aan... je bent nu in het duister naar het zoeken naar een oplossing, maar je hebt je probleem eigenlijk niet duidelijk


 
Quote
RE: Wisselen van school
Krumelke  schreef op: 27-01-2014 20:03:57
waarom halen ze hem uit de klas dan? hier krijgen de minder sterke kinderen extra lezen gewoon in de klas. ni ligt het niveau van een groot deel van de klas wat lager als gewend dus hebben ze alle ouders gevraagd met hun kind 20 min. te lezen (max. 3x per week) als oefening. voor mijn zoon heeft dat heel erg geholpen (ging 1 tot 2x in de week).

ik herken heel veel van je verhaal. wij hebben overwogen om te verhuizen vanwege een andere school voor onze (slimme en sociaal emotioneel zwakkere) zoon. althans we zagen een andere woning die geschikter leek voor ons gezin dan het huidige en daarbij was het grootste pluspunt de keuze voor een andere school...maar uiteindelijk toch de stap niet durven nemen. andere school is niet te doen ivm diverse problemen die we dan tegenkomen.

moeilijke keus.....sterkte met deze keus en probeer duidelijk te krijgen wat voor je zoon het beste is. want het nu moeilijk hebben met concrete vakken is niet per definitie slecht...niet iedereen is goed in alles en een andere school zal daar niets aan veranderen.
 
Quote
Navigatie


Reageren op Wisselen van school
Naam
Bericht