An schreef op: 23-01-2014 16:31:43 |
Ik vraag me al een tijdje af of er meer basisscholen zijn die in het najaar geen rapport meer geven.
En waar het kind alleen in het voorjaar en vlak voor de zomervakantie nog een rapport krijgt. |
Quote |
An schreef op: 23-01-2014 23:14:59 | ||
Maar als je dan als ouder wilt weten hoe het gaat, dan moet je als leerkracht toch dat rapport hebben? Hoe moet je anders met je "objectief verhaal bij ieder onderdeel" dit aan de ouders vertellen. Dan krijg je dus wat ik heb gehad dat er gezegd wordt dat het goed gaat, maar dat achteraf dus bljift dat mijn kind een aantal niveaus was gedaald. | ||
Quote |
Liefje schreef op: 23-01-2014 23:45:57 |
Cijfers van testen zijn makkelijk in te voeren en deze juf is gewoon fout ik zou heel boos worden en
ook een verklaring en oplossing willen |
Quote |
Debbel79 schreef op: 24-01-2014 07:10:18 |
Hier krijgen ze 2x tussendoor een rapport en 1 als afsluiting van het schooljaar. Ze werken nietbmet
cijfers maar met goed/ ruim voldoende/voldoende etc. Opgesplitst in thema's. Bijvoorbeeld "taal" en dan staat daar apart voor taal bijvoorbeeld de snelheid, werkhouding, etc vermeld. Achter elk kopje een kleine toelichting voor dat onderdeel kort maar duidelijk. Bij jora stond bijvoorbeeld achter het onderdeel rekenen " goed op weg Nora, maar probeer wat netter te werken en thuis goed de tafels te oefenen" Dat samen met het onderdeel met goed/ matig etc geeft een prima beeld en overzicht. Elk jaar mag het kind in zijn 1e rapport zichzelf tekenen en in het laatste rapport van dat schooljaar weer en dat is zo leuk. Dat zie je een enorme vooruitgang in het tekenen en zelfbeeld. Echt heel leuk. Ik vraag zelf regelmatig hoe het gaat. Doe thuis oefeningen. Als ik merk dat het moeizaam gaat maak ik een afspraak met de juf om een gesprekje te voeren. |
Quote |
Spatje schreef op: 24-01-2014 07:46:48 |
Hier al minstens 6 jaar 2 rapporten, 1 verplicht gesprek, 1 gesprek naar keuze. Hier werken ze met A-B-C-D-E A zeer goed B goed C voldoende , dit is het landelijk gemiddelde D onvoldoende E zeer onvoldoende De juffen mag je altijd aanspreken, bellen,mailen |
Quote |
Orange schreef op: 24-01-2014 07:48:42 |
Pas in februari een bespreking is gewoon te laat om nog bij te sturen. Of je kind nou vooruit of
achteruit is gegaan. |
Quote |
Baby2 schreef op: 24-01-2014 07:54:19 |
Hier ook 2 keer per jaar een rapport en ook ik vind het eigenlijk weinig. Mijn zoon zit in groep 2
en ik ga ervan uit dat het goed gaat maar als ik in februari hoor dat dit eigenlijk niet het geval
is dan zou ik toch wel teleurgesteld zijn in school dat zij mij hiervan niet eerder op de hoogte
hebben gesteld. Want ik vind in februari het ook kort dag om er nog iets aan te doen. Een rapport
hoeft voor mij niet perse maar ik zou een tussentijds 10 minuten gesprek wel op prijs stellen. Dan
heb je als ouders ook de ruimte om vragen te stellen want om nou allerlei vragen 's morgens of 's
middags op de juf af te vuren in het bijzijn van alle ouders vind ik gewoon niet prettig. Voor de
juf niet, voor mijn kind niet en ook niet voor mezelf. |
Quote |
Famke schreef op: 24-01-2014 08:05:39 |
Eind oktober zijn hier tien minuten gesprekken,februari rapport. Mei weer tien min gesprekken en eind vh schooljaar weer rapport,ik vind het genoeg contact momenten en als er iets is of je hebt vragen maak je gewoon tussen door een afspraak met de leerkracht. |
Quote |
Ano schreef op: 24-01-2014 08:56:34 |
Hier in de eerste weken een gesprek waarbij de ouders en het kind met name aan het woord zijn. Dan
in November gesprekken met ouders over zorgleerlingen en eventueel op verzoek van de ouder. In
februari een rapport met gesprek voor alle ouders en vlak voor de zomer weer een rapport maar dan
zonder gesprek. Verder kan je altijd een gesprek aanvragen, alleen duurt het dan lang voordat er een afspraak gemaakt kan worden, je bent zo 3 weken verder... Een rapport is er voor mij vooral voor het kind. De gesprekken zeggen mij veel meer. Dat komt misschien ook omdat mijn kinderen zorgleerlingen zijn en ik daardoor gemiddeld 1 keer per 2 maanden op school zit... ![]() Ik heb wel een jaar gehad waarbij het zomer rapport heel negatief was en we kregen hem 2 dagen voor de vakantie. Dit kwam ook totaal niet overeen met de gesprekken. Ik heb school wel aangesproken dat dat niet de bedoeling kan zijn. Het rapport mag nooit een verrassing zijn voor ouders... Over de toetsen en meetmomenten. De scholen die met methodes werken hebben allemaal methodengebonden toetsen. Dit geeft een goed beeld over hoe het kind leert. Je kan dus altijd inzicht hier in vragen... |
Quote |
M&j schreef op: 24-01-2014 09:07:43 |
Op onze school hebben wij ook een aantal jaar 2x per jaar het rapport gehad maar daar zijn zowel de
leraren als de ouders op teruggekomen, gewoon omdat de communicatie tussen ouders en leraren minder
werd. Nu is het weer 3x per jaar. Dat is erg prettig omdat in het februari rapport de cito uitslag
wordt verwerkt en die is dit jaar erg laat waardoor wij het rapport pas eind febr. begin maart
krijgen, dat is wel een erg lange tijd. Het rapport dat wij krijgen is vergelijkbaar met debby en
dat vind ik voldoende informatie om mij een beeld te kunnen vormen. Overigens ben ik het niet eens met An dat er zoveel aandacht is voor het sociaal-emotionele, helaas is het voornamelijk taal en rekenen op school, er is nog maar weinig tijd voor de "zachtere" vakken. Als ik dat vergelijk met mijn dochter vier jaar terug is dat echt veranderd. De juffen werken overigens 2 avonden samen aan de rapporten dus dat valt wel mee qua tijd (Wel vrije tijd, dat is dan weer minder). Mijn dochter (VO) krijgt er overigens 4 per jaar, dat vind ik dan wel weer veel. |
Quote |
Baby2 schreef op: 24-01-2014 09:32:50 | ||
Dit lijkt mij inderdaad ook een goede structuur. Hoeft niet perse een rapport maar een tussentijds gesprek lijkt mij heel zinvol. | ||
Quote |
Mafkees schreef op: 24-01-2014 10:06:52 |
hier nooit een rapport! cijfers zeggen namelijk niks. (vind school en vind ik ook)
wij mogen elke avond de meester thuis bellen bij vragen en anders mailen we. ook is er ruimte om tussendoor aan de bel te trekken.
we hebben oktober/februari/juni oudergesprekken. ik ben op de hoogte hoe mijn kind het doet en zit niet echt te wachten op een cijferlijst ofzo |
Quote |
Mv5 schreef op: 24-01-2014 11:17:21 |
Hier krijgen ze nog gewoon drie rapporten per jaar. eentje in november, eentje in maart en eentje
aan het einde van het schooljaar. Ze krijgen trouwens ook voor de niet-leeronderdelen een
waardering. Bijvoorbeeld voor gedrag, hoe ga ik met andere kinderen om, hoe ga ik met mijn spullen
om, discipline (huiswerk op tijd af, enz.) En dan nog gewoon voor vakken als taal, rekenen,
aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, verkeer, gym, tekenen, handvaardigheid, muziek, vaardigheden
(werkstukken maken en presenteren o.a.). Dus wel degelijk een goede afspiegeling van hoe je kind het
doet op school. |
Quote |
Famke schreef op: 24-01-2014 11:32:15 |
Hier is het geen cijferlijst maar onvoldoende/matig/voldoende/ruimvoldoende/goed en ik vind
dat wel prettig om te zien. Telefoonnrs van leerkrachten krijgen we ook alk jaar maar daar maakt bijna nooit iemand gebrui van/is ook niet nodig. ik vind overigens maar twee dingen belangrijk op het rapport; gedrag en of ze haar best doet,de rest maakt mij dan niks meer uit. Voor de kinderen is een rapport ook wel goed,mijn dochter ziet dan ook zelf de resultaten van haar inzet. |
Quote |
Martine schreef op: 24-01-2014 12:40:29 |
Op de school waar ik werk krijgen de ouders in ieder geval al 10 jaar een rapport in het voorjaar en
met de zomervakantie. Wij hebben wel altijd in november een KijkSpreekAvond, in februari (net na het 1e rapport) en met de zomer. |
Quote |
Senna schreef op: 24-01-2014 12:52:06 |
Hier krijgen de kleuters 1 rapport, de anderen 2. Van mij mag het weer terug naar 3, ondanks dat ik
uit ervaring weet dat rapporten maken echt veel werk is. Er zijn in september/oktober oudervertelgesprekken, november oudergesprekken voor degenen die dat willen. Januari oudergesprekken en dan nog een keer, weet niet meer wanneer precies |
Quote |
Martine schreef op: 24-01-2014 15:08:58 | ||
Het kost mij veel tijd maar geen 1 á 2 uur per kind gelukkig. Ik werk 2 dagen, mijn duomaatje 1,5. Wij delen het aantal leerlingen en schrijven dus voor een halve groep de rapporten in klad. Daar gebruik ik mijn leerlingvolgsysteem voor en eventueel ook Cito's, maar dat is een momentopname, dus die tellen bij mij minder zwaar. Daarna ruilen wij. Bespreken eventueel nog dingen die we willen veranderen totdat we het helemaal met elkaar eens zijn en vullen dan weer ieder de helft in. Beide handtekeningen eronder en klaar. Ik ben echt wel even bezig dus wat mij betreft hoeft het niet vaker. Ouders zien trouwens het leerlingvolgsysteem wel in op de kijkspreekavonden. 2 keer per jaar + 1 keer inloop. | ||
Quote |
Martine schreef op: 24-01-2014 15:08:58 | ||
Het kost mij veel tijd maar geen 1 á 2 uur per kind gelukkig. Ik werk 2 dagen, mijn duomaatje 1,5. Wij delen het aantal leerlingen en schrijven dus voor een halve groep de rapporten in klad. Daar gebruik ik mijn leerlingvolgsysteem voor en eventueel ook Cito's, maar dat is een momentopname, dus die tellen bij mij minder zwaar. Daarna ruilen wij. Bespreken eventueel nog dingen die we willen veranderen totdat we het helemaal met elkaar eens zijn en vullen dan weer ieder de helft in. Beide handtekeningen eronder en klaar. Ik ben echt wel even bezig dus wat mij betreft hoeft het niet vaker. Ouders zien trouwens het leerlingvolgsysteem wel in op de kijkspreekavonden. 2 keer per jaar + 1 keer inloop. | ||
Quote |