Menu
Topic:
Gesprek op VO, vragen
Even Zo Gast
| Onze zoon van net 11 jaar gaat volgend schooljaar naar het VO en we zijn dus druk bezig met de
schoolkeuze. Omdat hij op de basisschool nogal wat problemen heeft gehad op sociaal/emotioneel
gebied vinden wij de begeleiding op zijn nieuwe school erg belangrijk. Vanmidddag hebben wij
een gesprek op een lyceum met de mentor die hij de eerste twee jaar krijgt. Voordat we iets
over het hoofd zien of vergeten te vragen, hebben jullie nog suggesties wat we kunnen bespreken? Het is voor ons het eerste kind dat overgaat naar het VO dus het is nieuw voor ons.
|
Datum: 09-01-2014 09:11:06 | Quote |
Even Zo schreef op: 09-01-2014 09:11:06
|
Onze zoon van net 11 jaar gaat volgend schooljaar naar het VO en we zijn dus druk bezig met de
schoolkeuze. Omdat hij op de basisschool nogal wat problemen heeft gehad op sociaal/emotioneel
gebied vinden wij de begeleiding op zijn nieuwe school erg belangrijk. Vanmidddag hebben wij
een gesprek op een lyceum met de mentor die hij de eerste twee jaar krijgt. Voordat we iets
over het hoofd zien of vergeten te vragen, hebben jullie nog suggesties wat we kunnen bespreken? Het is voor ons het eerste kind dat overgaat naar het VO dus het is nieuw voor ons. |
|
Quote |
Navigatie
RE: Gesprek op VO, vragen
Bettie schreef op: 09-01-2014 10:38:42
|
oei...ik ben daar nog lang niet aan toe maar wil je alvast veel succes wensen.
Wat ikzelf
zou willen weten:
Hoe is de leerlingenzorg geregeld? Hoe gaat de school om met (noem
een praktisch probleem van jullie zoon nu) Zijn er indien nodig extra contactmomenten voor
jullie als ouders met school mogelijk om evt. problemen te voorkomen?
|
|
Quote |
RE: Gesprek op VO, vragen
Meidenmama Lid

| De grootte van de klassen! Myrthe zit gelukkig in een klas van 18!
Moeder van 2 mooie meiden  Myrthe van 16 jaar en Eva van 13 jaar |
Datum: 09-01-2014 10:42:10 | Quote |
Meidenmama schreef op: 09-01-2014 10:42:10
|
De grootte van de klassen! Myrthe zit gelukkig in een klas van 18! |
|
Quote |
RE: Gesprek op VO, vragen
Bettie schreef op: 09-01-2014 10:43:56
|
Ik heb geen idee hoor maar is er op het VO ook nog aandacht voor het sociaal welbevinden in een/de
klas? |
|
Quote |
RE: Gesprek op VO, vragen
Meidenmama Lid

| Wat bedoel je precies Bettie?
Moeder van 2 mooie meiden  Myrthe van 16 jaar en Eva van 13 jaar |
Datum: 09-01-2014 10:46:49 | Quote |
Meidenmama schreef op: 09-01-2014 10:46:49
|
Wat bedoel je precies Bettie? |
|
Quote |
RE: Gesprek op VO, vragen
Jacquelien schreef op: 09-01-2014 11:42:03
|
Je weet op welke gebieden je dochter minder goed is of ondersteuning nodig heeft. Stel daarover
gerichte vragen. Verder is het vaak gewoon kijken en sfeer proeven. |
|
Quote |
RE: Gesprek op VO, vragen
Anmv3 schreef op: 09-01-2014 11:50:21
|
Bij mijn dochter op school is een speciale traning voor kinderen die sociaal niet zo sterk
zijn. Het is een soort Kanjertrainig, weet even zo snel niet hoe het precies heet. Soort
weerbaarheidstraining.. |
|
Quote |
RE: Gesprek op VO, vragen
Even Zo Gast
| Bedankt meiden, hier kan ik al wat mee.
|
Datum: 09-01-2014 13:19:04 | Quote |
Even Zo schreef op: 09-01-2014 13:19:04
|
Bedankt meiden, hier kan ik al wat mee. |
|
Quote |
RE: Gesprek op VO, vragen
Nelia schreef op: 09-01-2014 13:42:58
|
Je zegt "problemen heeft gehad", dus die zijn nu opgelost? Ik zou het zelf eerder eerst een
kans geven. Je kunt wel ietwat polsen qua wat Bettie aangeeft, maar zou niet over willen komen als
een bezorgde ouder en gelijk een stempel willen drukken. Nieuwe school, nieuwe indrukken, voor ieder
kind. |
|
Quote |
RE: Gesprek op VO, vragen
Mrtj schreef op: 09-01-2014 13:44:12
|
is er iets van een pestprotocol? (als je daar problemen mee zou kunnen verwachten) |
|
Quote |
RE: Gesprek op VO, vragen
Kyla schreef op: 09-01-2014 13:54:17
|
Zo concreet mogelijke vragen stellen. Onze zoon gaat volgend schooljaar ook naar het VO, een van de
dingen die bij hem een grote rol spelen zijn problemen met het verwerken van prikkels. Wij hebben
dan ook op iedere school die we tot nu toe bezocht hebben gevraagd of het mogelijk was dat onze zoon
zich kon terugtrekken als het mogelijk was, er was een school bij waar dit niet mogelijk was en een
oplossing niet voor de hand lag, een andere school had dit juist heel goed voor elkaar. Ook
huiswerkbegeleiding is wat ons betreft iets wat erg belangrijk is, dus ook daar vragen wij naar.
Vragen of ze ervaring hebben met bepaalde problemen, hebben ze protocollen op dat gebied, speciaal
opgeleide mensen enz. Dat geeft je vaak al een goed beeld. Een van de scholen die wij bezochten
heeft bijv. een orthopedagoog en begeleiding op het gebied van ad  d, autisme, dyslexie,
hoogbegaafdheid enz. |
|
Quote |
RE: Gesprek op VO, vragen
Sammy Lid

| Quote
Nelia: | Je zegt "problemen heeft
gehad", dus die zijn nu opgelost? Ik zou het zelf eerder eerst een kans geven. Je kunt wel ietwat
polsen qua wat Bettie aangeeft, maar zou niet over willen komen als een bezorgde ouder en gelijk een
stempel willen drukken. Nieuwe school, nieuwe indrukken, voor ieder kind. |
Dat wilde ik dus ook zeggen  Onze zoon, ook 11, heeft de afgelopen tijd het ook op sociaal gebied erg lastig gehad. En met
behulp van coaching is hij echt uit een behoorlijk gat gekropen. Wij zien zelf grote veranderingen
bij hem. Alleen zijn klas (en leerkracht) ziet het niet, wat hele scheve verhoudingen geeft. Maar de
klas kent hem al een tijd op een bepaalde manier, zijn allemaal teveel met zichzelf bezig, dat het
hun gewoon helemaal niet opvalt dat hij zo aan het veranderen is. Omdat ze dit niet opmerken,
reageren ze zelf zoals ze altijd al hebben gedaan op mijn zoon. Hij krijgt binnenkort
zijn eindadvies mee naar huis en krijgen we de daarbij behorende gesprekken. Maar we willen ons echt
hard gaan maken om ervoor te zorgen dat deze 'sociale bagage'niet op zijn onderwijskundige rapport
komt te staan. We willen hem graag met een schone lei laten beginnen en niet steeds terug kijken op
wat is geweest. Ik vind het zelf heel erg belangrijk om te weten wat de school aan
begeleiding kan bieden. Begeleiding voor kinderen die (op leer en emotioneel gebied) minder goed mee
kunnen komen. En wat voor begeleiding er is voor de opvallers, kinderen die het gemakkelijker af
gaat. Onze eigen belangstelling gaat vooral uit voor het laatste.
|
Datum: 10-01-2014 08:39:17 | Quote |
Sammy schreef op: 10-01-2014 08:39:17
|
Quote
Nelia: | Je zegt "problemen heeft
gehad", dus die zijn nu opgelost? Ik zou het zelf eerder eerst een kans geven. Je kunt wel ietwat
polsen qua wat Bettie aangeeft, maar zou niet over willen komen als een bezorgde ouder en gelijk een
stempel willen drukken. Nieuwe school, nieuwe indrukken, voor ieder kind. |
Dat wilde ik dus ook zeggen  Onze zoon, ook 11, heeft de afgelopen tijd het ook op sociaal gebied erg lastig gehad. En met
behulp van coaching is hij echt uit een behoorlijk gat gekropen. Wij zien zelf grote veranderingen
bij hem. Alleen zijn klas (en leerkracht) ziet het niet, wat hele scheve verhoudingen geeft. Maar de
klas kent hem al een tijd op een bepaalde manier, zijn allemaal teveel met zichzelf bezig, dat het
hun gewoon helemaal niet opvalt dat hij zo aan het veranderen is. Omdat ze dit niet opmerken,
reageren ze zelf zoals ze altijd al hebben gedaan op mijn zoon. Hij krijgt binnenkort
zijn eindadvies mee naar huis en krijgen we de daarbij behorende gesprekken. Maar we willen ons echt
hard gaan maken om ervoor te zorgen dat deze 'sociale bagage'niet op zijn onderwijskundige rapport
komt te staan. We willen hem graag met een schone lei laten beginnen en niet steeds terug kijken op
wat is geweest. Ik vind het zelf heel erg belangrijk om te weten wat de school aan
begeleiding kan bieden. Begeleiding voor kinderen die (op leer en emotioneel gebied) minder goed mee
kunnen komen. En wat voor begeleiding er is voor de opvallers, kinderen die het gemakkelijker af
gaat. Onze eigen belangstelling gaat vooral uit voor het laatste. |
|
Quote |
RE: Gesprek op VO, vragen
Marloes80 Lid

| Quote Even
zo: | Onze zoon van net 11 jaar gaat
volgend schooljaar naar het VO en we zijn dus druk bezig met de schoolkeuze. Omdat hij op de
basisschool nogal wat problemen heeft gehad op sociaal/emotioneel gebied vinden wij de begeleiding
op zijn nieuwe school erg belangrijk. Vanmidddag hebben wij een gesprek op een lyceum met de
mentor die hij de eerste twee jaar krijgt. Voordat we iets over het hoofd zien of vergeten te
vragen, hebben jullie nog suggesties wat we kunnen bespreken? Het is voor ons het eerste kind
dat overgaat naar het VO dus het is nieuw voor ons. |
-wat is de rol
van de mentor -wat kunnen jullie zelf als ouders doen om hem een goede start te geven -hoe
verloopt het contact (telefonisch, per mail, of via het leerlingvolgsysteem -worden er
trainingen aangeboden, zo ja welke en wanneeer mag een kind deelnemen. maar ben vooral
zelf duidelijk wat je verwacht van school en van de mentor. Ik heb graag dat ouders aangeven wat ze
van ons als mentoren verwachten, zodat je niet achteraf hoort... we zouden liever dit of dat... Op de middelbare school (nu ben ik mentor van een examenklas) werken we toch naar zelfstandigheid
toe, dus blijf als ouder zelf ook actief. Natuurlijk houden we op school ook het sociaal
en emotioneel welbevinden in de gaten, juist want dat is toch de basis van het veilige gevoel, dat
je nodig hebt om je thuis te kunnen voelen op school en in de klas.
|
Datum: 10-01-2014 09:51:53 | Quote |
Marloes80 schreef op: 10-01-2014 09:51:53
|
Quote Even
zo: | Onze zoon van net 11 jaar gaat
volgend schooljaar naar het VO en we zijn dus druk bezig met de schoolkeuze. Omdat hij op de
basisschool nogal wat problemen heeft gehad op sociaal/emotioneel gebied vinden wij de begeleiding
op zijn nieuwe school erg belangrijk. Vanmidddag hebben wij een gesprek op een lyceum met de
mentor die hij de eerste twee jaar krijgt. Voordat we iets over het hoofd zien of vergeten te
vragen, hebben jullie nog suggesties wat we kunnen bespreken? Het is voor ons het eerste kind
dat overgaat naar het VO dus het is nieuw voor ons. |
-wat is de rol
van de mentor -wat kunnen jullie zelf als ouders doen om hem een goede start te geven -hoe
verloopt het contact (telefonisch, per mail, of via het leerlingvolgsysteem -worden er
trainingen aangeboden, zo ja welke en wanneeer mag een kind deelnemen. maar ben vooral
zelf duidelijk wat je verwacht van school en van de mentor. Ik heb graag dat ouders aangeven wat ze
van ons als mentoren verwachten, zodat je niet achteraf hoort... we zouden liever dit of dat... Op de middelbare school (nu ben ik mentor van een examenklas) werken we toch naar zelfstandigheid
toe, dus blijf als ouder zelf ook actief. Natuurlijk houden we op school ook het sociaal
en emotioneel welbevinden in de gaten, juist want dat is toch de basis van het veilige gevoel, dat
je nodig hebt om je thuis te kunnen voelen op school en in de klas. |
|
Quote |
Navigatie
Reageren op Gesprek op VO, vragen