Menu
 

Topic:

Gesprek op VO, vragen

Even Zo  schreef op: 09-01-2014 09:11:06
Onze zoon van net 11 jaar gaat volgend schooljaar naar het VO en we zijn dus druk bezig met de schoolkeuze. Omdat hij op de basisschool nogal wat problemen heeft gehad op sociaal/emotioneel gebied vinden wij de begeleiding op zijn nieuwe school erg belangrijk.
Vanmidddag hebben wij een gesprek op een lyceum met de mentor die hij de eerste twee jaar krijgt.
Voordat we iets over het hoofd zien of vergeten te vragen, hebben jullie nog suggesties wat we kunnen bespreken?
Het is voor ons het eerste kind dat overgaat naar het VO dus het is nieuw voor ons.
 
Quote
Navigatie
RE: Gesprek op VO, vragen
Bettie  schreef op: 09-01-2014 10:38:42
oei...ik ben daar nog lang niet aan toe maar wil je alvast veel succes wensen.

Wat ikzelf zou willen weten:

Hoe is de leerlingenzorg geregeld?
Hoe gaat de school om met (noem een praktisch probleem van jullie zoon nu)
Zijn er indien nodig extra contactmomenten voor jullie als ouders met school mogelijk om evt. problemen te voorkomen? 

 
Quote
RE: Gesprek op VO, vragen
Meidenmama  schreef op: 09-01-2014 10:42:10
De grootte van de klassen! Myrthe zit gelukkig in een klas van 18!
 
Quote
RE: Gesprek op VO, vragen
Bettie  schreef op: 09-01-2014 10:43:56
Ik heb geen idee hoor maar is er op het VO ook nog aandacht voor het sociaal welbevinden in een/de klas?
 
Quote
RE: Gesprek op VO, vragen
Meidenmama  schreef op: 09-01-2014 10:46:49
Wat bedoel je precies Bettie?
 
Quote
RE: Gesprek op VO, vragen
Jacquelien  schreef op: 09-01-2014 11:42:03
Je weet op welke gebieden je dochter minder goed is of ondersteuning nodig heeft. Stel daarover gerichte vragen. Verder is het vaak gewoon kijken en sfeer proeven.
 
Quote
RE: Gesprek op VO, vragen
Anmv3  schreef op: 09-01-2014 11:50:21
Bij mijn dochter op school is een speciale traning voor kinderen die
sociaal niet zo sterk zijn.
Het is een soort Kanjertrainig, weet even zo snel niet hoe het precies heet.
Soort weerbaarheidstraining..
 
Quote
RE: Gesprek op VO, vragen
Even Zo  schreef op: 09-01-2014 13:19:04
Bedankt meiden, hier kan ik al wat mee.
 
Quote
RE: Gesprek op VO, vragen
Nelia  schreef op: 09-01-2014 13:42:58
Je zegt "problemen heeft gehad", dus die zijn nu opgelost? Ik zou het zelf eerder eerst een kans geven. Je kunt wel ietwat polsen qua wat Bettie aangeeft, maar zou niet over willen komen als een bezorgde ouder en gelijk een stempel willen drukken. Nieuwe school, nieuwe indrukken, voor ieder kind.
 
Quote
RE: Gesprek op VO, vragen
Mrtj  schreef op: 09-01-2014 13:44:12
is er iets van een pestprotocol? (als je daar problemen mee zou kunnen verwachten)
 
Quote
RE: Gesprek op VO, vragen
Kyla  schreef op: 09-01-2014 13:54:17
Zo concreet mogelijke vragen stellen. Onze zoon gaat volgend schooljaar ook naar het VO, een van de dingen die bij hem een grote rol spelen zijn problemen met het verwerken van prikkels. Wij hebben dan ook op iedere school die we tot nu toe bezocht hebben gevraagd of het mogelijk was dat onze zoon zich kon terugtrekken als het mogelijk was, er was een school bij waar dit niet mogelijk was en een oplossing niet voor de hand lag, een andere school had dit juist heel goed voor elkaar. Ook huiswerkbegeleiding is wat ons betreft iets wat erg belangrijk is, dus ook daar vragen wij naar. Vragen of ze ervaring hebben met bepaalde problemen, hebben ze protocollen op dat gebied, speciaal opgeleide mensen enz. Dat geeft je vaak al een goed beeld. Een van de scholen die wij bezochten heeft bijv. een orthopedagoog en begeleiding op het gebied van add, autisme, dyslexie, hoogbegaafdheid enz.
 
Quote
RE: Gesprek op VO, vragen
Sammy  schreef op: 10-01-2014 08:39:17

Quote Nelia:
Je zegt "problemen heeft gehad", dus die zijn nu opgelost? Ik zou het zelf eerder eerst een kans geven. Je kunt wel ietwat polsen qua wat Bettie aangeeft, maar zou niet over willen komen als een bezorgde ouder en gelijk een stempel willen drukken. Nieuwe school, nieuwe indrukken, voor ieder kind.



Dat wilde ik dus ook zeggen

Onze zoon, ook 11, heeft de afgelopen tijd het ook op sociaal gebied erg lastig gehad. En met behulp van coaching is hij echt uit een behoorlijk gat gekropen. Wij zien zelf grote veranderingen bij hem. Alleen zijn klas (en leerkracht) ziet het niet, wat hele scheve verhoudingen geeft. Maar de klas kent hem al een tijd op een bepaalde manier, zijn allemaal teveel met zichzelf bezig, dat het hun gewoon helemaal niet opvalt dat hij zo aan het veranderen is. Omdat ze dit niet opmerken, reageren ze zelf zoals ze altijd al hebben gedaan op mijn zoon.

Hij krijgt binnenkort zijn eindadvies mee naar huis en krijgen we de daarbij behorende gesprekken. Maar we willen ons echt hard gaan maken om ervoor te zorgen dat deze 'sociale bagage'niet op zijn onderwijskundige rapport komt te staan. We willen hem graag met een schone lei laten beginnen en niet steeds terug kijken op wat is geweest.

Ik vind het zelf heel erg belangrijk om te weten wat de school aan begeleiding kan bieden. Begeleiding voor kinderen die (op leer en emotioneel gebied) minder goed mee kunnen komen. En wat voor begeleiding er is voor de opvallers, kinderen die het gemakkelijker af gaat. Onze eigen belangstelling gaat vooral uit voor het laatste.
 
Quote
RE: Gesprek op VO, vragen
Marloes80  schreef op: 10-01-2014 09:51:53

Quote Even zo:
Onze zoon van net 11 jaar gaat volgend schooljaar naar het VO en we zijn dus druk bezig met de schoolkeuze. Omdat hij op de basisschool nogal wat problemen heeft gehad op sociaal/emotioneel gebied vinden wij de begeleiding op zijn nieuwe school erg belangrijk.
Vanmidddag hebben wij een gesprek op een lyceum met de mentor die hij de eerste twee jaar krijgt.
Voordat we iets over het hoofd zien of vergeten te vragen, hebben jullie nog suggesties wat we kunnen bespreken?
Het is voor ons het eerste kind dat overgaat naar het VO dus het is nieuw voor ons.



-wat is de rol van de mentor
-wat kunnen jullie zelf als ouders doen om hem een goede start te geven
-hoe verloopt het contact (telefonisch, per mail, of via het leerlingvolgsysteem
-worden er trainingen aangeboden, zo ja welke en wanneeer mag een kind deelnemen.

maar ben vooral zelf duidelijk wat je verwacht van school en van de mentor. Ik heb graag dat ouders aangeven wat ze van ons als mentoren verwachten, zodat je niet achteraf hoort... we zouden liever dit of dat...
Op de middelbare school (nu ben ik mentor van een examenklas) werken we toch naar zelfstandigheid toe, dus blijf als ouder zelf ook actief.

Natuurlijk houden we op school ook het sociaal en emotioneel welbevinden in de gaten, juist want dat is toch de basis van het veilige gevoel, dat je nodig hebt om je thuis te kunnen voelen op school en in de klas.


 
Quote
Navigatie


Reageren op Gesprek op VO, vragen
Naam
Bericht