Nina_mv_owen_en_quin n schreef op: 15-10-2013 22:16:49 |
Docent neemt ontslag met indrukwekkende briefErica Ritzema gaf 29 jaar les aan kleuters. Aan het begin van dit schooljaar heeft ze haar baan opgezegd met een indrukwekkende brief. Haar ingezonden stuk heet Kleuter in Nederland verdient beter. Verwachtingen Stoppen uit protest Tipje van de sluier Hele brief Foto: ANP |
Quote |
Nina_mv_owen_en_quin n schreef op: 15-10-2013 22:18:35 |
Als je de brief wilt lezen staat de link onder het woordje online in de laatste zin. Ben het ZO met
haar eens! |
Quote |
Orange schreef op: 16-10-2013 05:24:48 |
Ik vindt het écht een flauwekul brief. Voor de ene kleuter werkt het wel, de andere niet.
Toetsen? Het is maar net welke druk jij als ouder daarop legt. Hier geen gestreste kinderen
bij een toets. Ook een toets is een leermoment. |
Quote |
Ivy schreef op: 16-10-2013 06:22:38 |
Orange Er zijn een heleboel onderzoeken die uitwijzen dat toetsen van kleine kinderen slecht
is. In Finland is het zelfs bij wet verboden. Het gaat deze onderwijzeres trouwens niet alleen om het toetsen, maar om alle dingen die kleuters MOETEN. En dat is een groot probleem. Niet alle kindjes zijn hetzelfde en op zo'n jonge leeftijd zijn er een heleboel kindjes die veel beter af zouden zijn als ze gewoon lekker konden spelen en niet zo gedwongen werden om van alles en nog wat te leren. Bovendien zou ik het ook niet fijn vinden als ik al zo lang les had gegeven om stukje bij beetje van elk plezier en elk beetje vrijheid in dat lesgeven beroofd werd. Zeker als ik zelf niet het gevoel zou hebben dat de kleuters er wel bij varen. |
Quote |
Monrob schreef op: 16-10-2013 06:28:59 |
Ik herken het totaal niet. Onze kinderen zitten blijkbaar op een buitenaards school ofzo. Maar het
is ook een natuurlijk leren school dat scheelt misschien. Net wat orange zegt, ouders leggen druk op
die toetsen, kinderen moeten heel vaak van ouders presteren. Als het op de school van de brief
schrijfster er zo aan toe gaat dan ligt dan misschien meer aan de leiding van de school want ik ken
in mijn omgeving best wel wat juffen maar die hebben nooit het hele weekend nodig voor school hoor.
Het is misschien maar goed dat betreffende dame stopt met voor de klas staan. |
Quote |
Caithy schreef op: 16-10-2013 07:07:10 |
Hier zijn we blij met toetsen, kan mijn dochter ten minste op haar niveau les krijgen. Dat is groep
3. Mijn zoon speelt lekker in de kleuterklas, daar ben ik nu klassenouder en ze kiezen zelf waar ze
willen spelen in de klas. Natuurlijk werken ze met een dagschema, maar dat is thuis ook zo,
een tijd voor spelen, eten, douchen, voor het slapen gaan. Mijn kinderen mogen lekker kind
zijn... Als je 38 jaar bent en het nu al opgeeft, dan weet ik niet of lesgeven uberhaupt in je straatje ligt... |
Quote |
Jen9 schreef op: 16-10-2013 07:38:59 |
Ik ben ook gestopt.. sta in de kinderopvang, en de helft van mijn collegae waren ooit leraren. Je moet wel meedoen, want dat verlangt cito en inspectie nu eenmaal... Elke scheet moet je 3 keer opschrijven.. Er blijft erg weinig rtjd voor de leerling over... Ik had een baan van 2 dagen, kreeg iets van 14 uur uitbetaald en werkte er minstens 25.. Laat staan voor iemand die een hele baan heeft. Vreselijk, want kinderen iets leren, iets overbrengen, geweldig...., en samen leuke dingen bedenken en uitvoeren, de grootste druktemaker aan het werk krijgen, fantastisch.. Maar de inspectie vindt dat totaal niet belangrijk en kijkt daar dus ook niet meer naar.. Erg frustrerend... Ze is trouwens geen 38, maar heeft 38 jaar les gegeven.. |
Quote |
Orange schreef op: 16-10-2013 08:09:00 |
Maar er zijn ook kinderen die welvaren bij duidelijkheid van niveau. Dat zal je toch moeten toetsen.
Om aan gemiddelden te komen zal er landelijk getoetst moeten worden. Dat is niet slecht, tis maar
hoe je het brengt. Als nou blijkt dat jouw kind onder het gemiddelde presteerde dan is het aan
ouders de keus om daar wat mee te doen. In die zin of het aan het onderwijs ligt of gewoon aan je
kind. Ook leren gaat met sprongen en niet al het "ondergemiddeld" is per definitie slecht. Dat er veel moet worden bijgehouden dat is minder voor een juf. Maar ook hiervoor geldt dat ik een hoop juffen ken die dat niet zó ervaren. |
Quote |
Jen9 schreef op: 16-10-2013 08:13:52 |
Nee, Oriange, dat is t m nou juist.. Dan MOET je als school er een heel programma aan besteden, 1
cito-score onder t gemiddelde mag al niet.... Bij kinderen die gewoon niet zo slim zijn en zwaar
achterlopen MOEST ik de toets geven die bij de leeftijd hoorde, zwaar frustrerend en soms geen 1
goed.. nee niet zo gek.... Ik ken ze niet Orange.. nu kom ik ook uit t speciaal onderwijs, en daar heb je misschien meer administratief werk. De helft van de leerkrachten die ik ken dacht over stoppen.... |
Quote |
Orange schreef op: 16-10-2013 08:25:46 |
Maar Jen, als je een toets moet geven onder het niveau op speciaalonderwijs dan klopt er
dáár toch iets niet. Deze brief scheert alles over één kam en gaat niet
specifiek over speciaalonderwijs toch? Het is geen vroeger meer toen alles beter was. Toen werden er ook geen labeltjes geplakt. Maar ook hiervoor geldt dat ouders dolblij zijn met eindelijk een diagnose voor hun kind waar aan de andere kant er lukraak teveel niet onderbouwd geplakt wordt. |
Quote |
Boterbloem schreef op: 16-10-2013 08:57:59 |
toen ze niet toetsten konden ze kinderen ook op niveau lesmateriaal aanleren. Daar heb je niet
perse toetsen voor nodig. Je komt heel ver met gewoon kijken naar het kind, wat het kan en dan
lesmateriaal aanbieden in de zone van de naaste ontwikkeling. Zo doe je dat met peuters, en dat
werkt met kleuters evengoed nog goed. MAAR daarvoor heb je tijd nodig met de kinderen, en die heb je bijna niet meer (reden waarom ik
toch niet meer voor de klas wilde) en dat moet je dan idd vervangen met toetsen. Op afstand
beoordelen wat het kind kan uit een momentopname. |
Quote |
Onsjanneke schreef op: 16-10-2013 09:12:58 |
Mijn zoontje zit nu in de kleuterklas, maar ik herken het beeld niet. Ze werken altijd in thema's, en daar verwerken ze op een creatieve manier leerdoelen in, volgens mij hebben de kids dat zelf niet eens dolr. Ik gok dat mijn zoontje nog niet getoetst is, na 11 maanden school. Maar hij krijgt wel stof op zijn niveau aangeboden (ewat moeilijker in zijn geval). Maar ik vermoed wel dat je daar een eigenwijs schoolbestuur, een creatieve juf voor nodig hebt. Die niet bang zijn om de regeltjes te buigen in het belang van het kind. Jammer hoor, dat iemand stopt met zijn passie door een teveel aan regeltjes en bureaucratie. |
Quote |
Saskia1980 schreef op: 16-10-2013 09:40:08 |
Hier wordt er ook met thema's gewerkt wel krijgen ze al vanaf groep 1 een cito toets. |
Quote |
Senna schreef op: 16-10-2013 09:46:19 |
Ik sluit me aan bij boterbloem en jen. Ik ben gestopt met werken toen Y geboren werd en weet niet of ik nog wel terug voor de klas wil. Het gaat niet om thema's, daar werken de meeste kleutergroepen mee. Maar het gaat om wat de kinderen tegenwoordig moeten, wat ze moeten leren en presteren. Dat is heel veel, ik vind te veel. Dan kan het nog zo leuk verpakt worden in thema's, het moet wel. Op de cito's wordt meestal geen druk gelegd, zeker niet bij kleuters. Gelukkig maar. Maar ze moeten ze maken en als ze niet goed scoren, moeten ze "bijgespijkerd" worden. Laat kleuters ontdekken en verwonderen, zeker de kleuters die nog niet aan meer toe zijn! Daarnaast moeten leerkrachten zoveel dat ze meer tijd bezig zijn met nevenactiviteiten dan met les geven, wat ten koste van de leerlingen gaat. |
Quote |
An schreef op: 16-10-2013 13:23:38 | ||
Dat is mijn grootste zorg in het onderwijs dat het lijkt dat er steeds minder tijd is voor echt lesgeven. Leerkrachten worden met van alles opgezadeld. Nu sinds afgelopen zomer weer met de meldcode en zo komen er steeds meer dingen bij. | ||
Quote |
M&j schreef op: 16-10-2013 17:41:34 |
Mijn kinderen hebben er altijd wel bij gevaren bij het huidige onderwijs in gr 1/2, en mede door die
toetsen kwamen de problemen aan het licht van mijn zoon. Zonder hadden wij veel later pas de schrik
van ons leven gekregen want volgens de juffen ging alles goed met hem en deed hij het
fantastisch. Zoals vroeger de kleuterschool was was voor die tijd heel goed, het bood kinderen materiaal aan die thuis vaak niet of in beperkte maten aanwezig waren. Speelgoed en knutselspul was helemaal niet zo vanzelfsprekend om in huis te hebben maar op de kleuterschool volop aanwezig. Maar het kan toch niet meer dat een kind van 4 of 5 geen letters mag schrijven, wij mochten pas vlak voor dat we naar de lagere school gingen ons naam leren schrijven, eerder mochten wij er geeneens over praten! Het onderwijs van nu is veel beter aan te passen aan de behoeften van een kleuter dan het onderwijs van vroeger maar het vergt wel veel meer van een juf, dat wel. Vroeger kon je een kind met leerproblemen in een hoekje zetten, negeren en daarna afserveren richting de LOM school, dat kan nu echt niet meer. Voor leerkrachten is het absoluut zwaar, de werkdruk is groot en je moet echt van je vak houden om er voldoening in te vinden. Een leerkracht zou meer ondersteuning in de klas moeten krijgen, vind ik, en ook digitalisering zou de werkdruk moeten kunnen verlagen. Maar ik vind het basisonderwijs zo als het nu is fantastisch, en zo veel beter dan het in mijn tijd was. |
Quote |
Laura schreef op: 16-10-2013 18:17:25 |
Ben ook wel blij met de toetsen. Mijn zoon was nog niet zindelijk en sprak matig toe hij naar school
ging. De nieuwe juf twijfelde hierdoor of hij het zou redden. ..juf kende hem nog niet zolang en hij
is in het begin heel afwachtend...dus liet niet zien wat hij allemaal kon. Zijn eerste toetsen
maalten hij echter in rap tempo foutloos dus haar twijfel hierover was gelijkweg |
Quote |
Jen9 schreef op: 16-10-2013 18:22:46 |
Ik houd erg van mijn vak..., maar had t idee dat ik een admintsratieve functie had en t lesgeven
niet meer belangrijk was.... jammer... Toetsen op zich is denk ik t punt niet, wel de druk die erop gelegd wordt door de inspectie (en wat je dus allemaal moet doen met de resultaten...) |
Quote |
Boterbloem schreef op: 16-10-2013 18:47:38 |
Denk dat hier een denkfout gemaakt wordt. Daardoor komen dat soort fouten ook sneller, omdat je de kinderen niet meer door en door kent. Je
kunt zelfs niet meer uitgebreid troosten omdat het gecheckt wordt of je wel precies de uren haalt.
School is hier zelfs 5 minuten eerder begonnen zodat een gesprek met een ouder voor schooltijd heel
even mag uitlopen zonder dat je problemen krijgt. |
Quote |
Jen9 schreef op: 16-10-2013 21:27:58 |
Niet alleen met kleuters.. ik denk dat wek bij alle leeftijden moeten accepteren dat t ene kind
beter is met zijn handen en t andere in t denkwerk.. Beide heeft voordelen... Jammer dat die echte
praktijkscholen van vroeger niet meer bestaan.. ik denk dat je hierdoor veel leerlingen
kwijtraakt... |
Quote |
Liefje schreef op: 16-10-2013 21:36:43 |
Ik herken het ook niet mijn zoon vind school super hoor hem nooit over de toetsjes die er gemaakt
moeten worden en als hij het dan wel een keer zegt dat is het tussen neus en lippen door Verder werken ze hier ook met themas en seizoen en letters dat deden ze in groep 1 en in groep 2 wordt dat gewoon wat verder uitgebreid. |
Quote |
Boterbloem schreef op: 16-10-2013 23:03:32 |
Maar Sis, dat kon vroeger op heel veel scholen ook gewoon. Ik ben bijna 32 en in mjin tijd gebeurde
dat ook dat er diffirentiatie was. Ieder kind op het eigen niveau. Alleen nu is het slecht (voor het kind maar ook voor de school) als het kind niet presteert zoals ze besloten hebben dat moet, en dat heeft grote gevolgen. Tevens moet je alles opschrijven, zelfs elk woord wat je geleerd hebt die dag, waardoor je zoveel extra tijd kwijt bent. Ook zonder verplicht met letters en cijfers bezig zijn en te moeten toetsen kun je op verschillende niveaus werken. Alleen dan op het niveau zoals deze juf het heeft ontdekt *(bij het kind zelf) en niet omdat een toets op dat moment een beeld geeft. |
Quote |
Boterbloem schreef op: 16-10-2013 23:04:05 | ||
daar ben ik het zo mee eens! | ||
Quote |
Pacific schreef op: 17-10-2013 09:08:54 | ||
Die scholen zijn er nog wel degelijk! Kinderen die wat meer moeite hebben met leren en zegmaar onder vmbo nivo zitten. Je wordt daar opgeleid voor: ZORG & WELZIJN WINKELPRAKTIJK METAAL / MONTAGE CONSUMPTIEF BOUW / HOUT AGRARISCH Ik heb een zoon die hier heen gaat en mn andere naar 2-talig gymnasium. De ene wil heel graag verder leren de andere doe je geen plezier met 10 jaar studeren en is dit dus ideaal. | ||
Quote |