Jen9 schreef op: 26-09-2013 15:59:57 |
Wat vinden jullie, mijn zoon had vorig jaar (groep 3) extreem hoge cito-scores. Had de juf nog nooit
gezien. Op sommige dingen had hij een denkniveau van groep 6. Gingen we in de gaten houden, extra
boekjes had hij al. Nu in groep 4, dezelfde juf, is dit bij rekenen eraf, omdat hij zijn werk niet afkrijgt. Ik heb dit nagevraagd aan hem, maar hij zegt dat hij het heel gemakkelijk vindt, maar nog moet wennen om het in het schrift op te schrijven (is nieuw dit jaar). Wat vinden jullie.. zal ik t nog eens vragen? Ik heb zoiets van.. het rekenen vindt hij makkelijk, alleen t opschrijven niet... En dat heeft niks met rekenen te maken... Of zal ik t even afwachten... |
Quote |
M&j schreef op: 26-09-2013 16:06:08 |
Ik zou het wel even bij de juf aankaarten, misschien kan je dan thuis met hem oefenen zodat hij
vlotter zijn werk af heeft. |
Quote |
Stefke schreef op: 26-09-2013 16:07:45 |
Misschien over een tijdje vragen zijn werk te compacten. En dan extra rekenwerk. rekentijgers of zo.
Nu zou ik het nog even zo laten omdat hij handigheid moet krijgen in het gebruik van het schriftje. |
Quote |
Jen9 schreef op: 26-09-2013 16:09:13 |
Lastig vind ik dit.. ik ben nb zelf leerkracht haha! Maar als t om je eiegn kind gaat... ;-)
Juist als juf voel ik me dan zo'n betweter... |
Quote |
Cora38 schreef op: 26-09-2013 16:09:58 |
Ik sluit mij aan bij Stefke. Wel goed in de gaten houden, want hij moet ook leren hoe het is als je
eens ergens over moet nadenken en hulp vragen. |
Quote |
Jen9 schreef op: 26-09-2013 16:10:47 |
Precies.. en juist met rekenen had hij een denkniveau groep 6..... ![]() Hij wil een schriftje, zegt hij net haha! |
Quote |
Esther Mv Thomas schreef op: 26-09-2013 16:24:07 |
Krijgt hij dat rekenwerk er nog extra bovenop of in plaats van het te gemakkelijke werk? Als het
extra is, is het niet vreemd dat hij het niet af krijgt. De rest hoeft dat ook niet te doen en dan
zou je het bijna als straf gaan zien. Thuis oefenen is natuurlijk een goed idee, als hij dat wil....... |
Quote |
Jen9 schreef op: 26-09-2013 16:28:24 |
Hij krijgt t nog helemaal niet.. Als hij t wel krijgt, krijgt hij t als extra werk.. ook iets om
over na te denken idd.. Hij ziet t trouwens niet als straf... Als hij niet wil oefenen doen we t ook niet, simpel zat... |
Quote |
Suus schreef op: 26-09-2013 16:32:05 |
Extra is nooit goed... Wat een beloning ;-) je hoort het het werk te. Compacter en dan extra te geven |
Quote |
Jen9 schreef op: 26-09-2013 16:40:16 |
Zit wel n de meeste methodes zo verweven.. plusboekjes... Maar goed... wacht t even af..
De ib-er is toevallig een vriendin van me, maar dat vind ik ook weer zo wat ;-) |
Quote |
Stefke schreef op: 26-09-2013 17:00:37 |
Suus, natuurlijk is extra wel goed. Er moet, door iedereen, een uur gerekend worden. Dan zou je, als
je heel goed bent, óf expres langzaam moeten gaan werken óf je een half uur gaan
zitten vervelen. Dan kun je toch beter verder gaan met werk op je eigen niveau? Een groot deel van
de rest heeft dat niet, omdat die dat uur nodig hebben om alles af te krijgen... |
Quote |
Laura schreef op: 26-09-2013 17:10:59 |
Tsja ik ging dus vroeger expres langzaam werken...ging toch niet extra veel sommen maken omdat ik zo
hard had doorgewerkt. Werkte dus niet bij mij. Eerst een paar uit je eigen werk en dan meer
uitdaging werkt veel fijner...merk nu dat mijn zoon hierin een beetje lijkt op mij...snel klaar en
wil dan niet aan het werk... |
Quote |
Jolanda1974 schreef op: 26-09-2013 17:13:32 |
Ik als leek zou zeggen laat hem eerst even wennen aan het opschrijven in het schriftje. Dat extra
werk komt dan vanzelf wel weer. |
Quote |
Suus schreef op: 26-09-2013 17:31:49 |
Ik bedoel dat extra niet goed is bovenop je normale werk. Waarom moet je meer doen omdat je verder
bent? Stof die je al kan moet uit het reguliere werk of het reguliere werk moet kleiner, daarna kan
je ander werk doen. Ander werk, niet extra. |
Quote |
M&j schreef op: 26-09-2013 17:37:55 |
Hij krijgt dus pas rekenwerk op zijn niveau als hij het basisrekenen heeft gedaan, dat is wel
vreemd. Het is toch zonde van de energie dat hij rekenwerk moet doen die hij allang beheerst. Mijn dochter deed een beetje van de basisstof en ging daarna door naar haar eigen werk van een niveau hoger. Ik zou dit echt met de juf doornemen, dat ze de basisstof compact, en zelf even thuis met een ruitjesschrift oefenen, kan je gelijk zien of dat wel echt het probleem is. Op makkelijk rekenwerk kan het soms moeilijk concentreren zijn. Compacten en differentiëren kan binnen alle reguliere rekenmethoden (Die ik ken dan) |
Quote |
Mamsie schreef op: 26-09-2013 18:09:44 |
wel aangeven, hier kreeg de jongste "extra" rekenwerk, maar omdat dat boven het gewone werk ging had
madame daar geen zin in, en deed dus niets meer.... Waardoor ze echt niveau's gedaald is. Het is gewoon weer lastig om haar weer aan het werk te krijgen nu.... |
Quote |
Femke schreef op: 26-09-2013 19:43:54 |
Hier standaard elke les bij ieder kind, in ieder werkboek, een gedeelte wat af moet en als je dat af
hebt dan ga je naar de uitdagende en de moeilijkere, eerst spinnetje dan rupsje...het is een methode
die vast vaker in het land gebruikt wordt... |
Quote |
Jen9 schreef op: 26-09-2013 19:48:34 |
ben bang dat dat niet echt genoeg is wat uitdaging betreft Femke ;-) |
Quote |
Femke schreef op: 26-09-2013 19:57:19 |
OK,maar snap dan niet dat hij het niet afkrijgt, in groep 3 hebben ze ookal heel wat
afgeschreven..dan moet je het inderdaad nog even aankijken en even daarop oefenen, want als het er
wel inzit maar het komt er niet uit dan lijkt me dat erg lastig en frusterend voor hemzelf maar ook
voor jou en de leerkracht, want hoe leg je dat uit als hij simpel rekenwerk nog niet afkrijgt.. |
Quote |
Jen9 schreef op: 26-09-2013 20:07:45 |
In groep 3 werken ze nog niet in een schrift hier, maar in een gewoon werkboek.. ;-) Zijn
handschrift is niet geweldig en als je dan een pietje precies bent, past t soms moeilijk in de
hokjes.. ;-) |
Quote |
Ma Dalton schreef op: 26-09-2013 20:11:42 |
Ik heb ooit een vol jaar met rekenen achtergelopen.. Kreeg het niet af.. Was te makkelijk ![]() mijn oudste kan er ook wat van |
Quote |
Jen9 schreef op: 26-09-2013 20:11:46 |
Het is dus niet t rekenen, maar het netjes schrijven wat de problemen geeft.. ;-) |
Quote |
Laura schreef op: 26-09-2013 20:45:05 |
hmm lastig...ik zou het nog even aankijken of hij het tempo omhoog krijgt, schrijven is ook
belangrijk. Maar als dit niet lukt, dan zou ik met de juf in overleg gaan. Het gaat hier immers om
het rekenen en niet om het schrijven. Maar geef hem nog wat extra tijd om aan het schriftje te
wennen. Bij mijn zoon is het de vraag of hij het tempo gaat halen met schrijven en het lang genoeg volhoudt (heeft niet zoveel kracht). Wij hebben met de juf de afspraak dat ze er goed oplet, zolang het goed gaat rima, maar puur het schrijven mag hem niet in de weg zitten bij bijvoorbeeld rekenen of spellen. Als hij het tempo niet meer bijhoudt ofhet gaat frustreren, gaan we overleggen over hoe aan te passen... |
Quote |
Jen9 schreef op: 26-09-2013 20:47:23 |
Ik ga wel even praten met de ib-er.. (in een vriendinnengesprek) . Ik wil gewoon niet dat hij
gefrustreerd wordt en de handel maar laat gaan.. Ik ben absoluut geen streber voor mijn kinderen,
begrijp me goed, maar t moet uiteraard wel uitdagend zijn... |
Quote |
K schreef op: 26-09-2013 21:31:06 |
Mijn zoon krijgt nu in groep 6 ongeveer de helft van de normale rekenstof, zodat hij met de lessen
mee kan doen. Daarnaast krijgt hij ander rekenwerk dat hij samen met andere "lotgenoten" ![]() Mijn zoon is in dit jonge schooljaar helemaal opgebloeid van deze manier van werken! |
Quote |