Menu
 

Topic:

technisch lezen: AVI

Claudia  schreef op: 25-06-2013 15:33:05
Hai meiden, zonet het rapport meegekregen van dochter (groep 3).
Nu geven ze ook uitdraai mee vaardigheidsgrafieken. Ik kijk voornamelijk naar de grafiekjes, want al die nummertjes zeggen mij persoonlijk echt niks.

Ik vroeg mij eigenlijk af, wat moet ik precies verstaan onder het kopje: technisch leven AVI (avi-cito-Avi beheersing)?
Dochter heeft op alle onderdelen een steigende lijn behalve met technisch lezen, dat is iets terug gezakt (volgens mij nog niet extreem ofzo hoor of in elk geval geen zorgen erover) Zie staan: periode 2= score 2 niv A, periode 3= score 3, niveau a.

Wie kan mij uitleggen wat bij technisch lezen precies getoetst word? Wat is het precies? En hoe kan je daar eventueel wat meer aandacht aanschenken thuis?

Andere onderdelen:

-technisch lezen is ze van niveau B naar A gegaan (score 61 naar 148, vaardigheid 28 naar 49)
-cito spelling van B naar A (score 44 naar 47, vaardigheid 109 naar 120)
-rekenen en wiskunde beide keren op A (score 45 blijft 45, vaardigheid 43 naar 52))
-overig: cito woordenschattoets beide keren op A  (score 47 blijft 47, vaardigheid 51 naar 70)

 
Quote
Navigatie
RE: technisch lezen: AVI
Bloemblaadje  schreef op: 25-06-2013 15:48:56
wanneer ze van niveau B naar A is gegaan is het beter geworden en niet slechter. En ik zou daar helemaal niets aan doen thuis, want ze doet het prima op school zo te zien.
 
Quote
RE: technisch lezen: AVI
Claudia  schreef op: 25-06-2013 15:51:54
bij technisch lezen staat: score 2 naar 3
niveau a blijft a
Maar wel een dalende lijn in de grafiek..

Maar ik kan er niet zo wijs uit worden, omdat ik niet begrijp wat het precies inhoud..
Zover ik weet doet ze het ook prima op school hoor, dus maak mij ook geen zorgen.

Maar misschien dat iemand hier weet wat technisch lezen inhoud? En wat ze dan testen?
 
Quote
RE: technisch lezen: AVI
Bloemblaadje  schreef op: 25-06-2013 15:55:48
bij  mijn weten is dat ze de woorden correct en op tempo lezen.
 
Quote
RE: technisch lezen: AVI
Claudia  schreef op: 25-06-2013 16:09:35
oke, dank je. Daar kan ik iets mee...en herken het dan ook, want als ze mij voorleest heeft ze redelijk vaak dat ze wat langzaam en monotoom leest. Maar daar zijn we al druk mee aan het "oefenen"samen (af en toe even erop wijzen, probeer ietsjes sneller en met iets meer toon er in). Maar echt oefenen erop doe ik niet hoor, wil het niet TE pushen want lezen moet leuk zijn. Ze vind het ook geweldig, dus dat moeten we zo houden!

Hier doen ze overigens niet aan A+ in groep 3. Groep 2 nog wel, maar zoals ik in deze schema's zie gaat het hier tot A.
Lees hier ook wel regelmatig over kids met A+. Dus scholen bepalen dat zelf?

Het is allemaal nieuw voor mij...mijn 1e en enige dus ja..

Zo kreeg ik vandaag een email van de school: ze krijgen vanmiddag de rapporten mee en na aanleiding van het rapport als er nog behoefte is voor een gesprek kan je zelf een afspraak maken met de juf/meester. :-S ..dacht he? Dacht dat het vrij normaal was om een 10 minuten gesprek te krijgen na een rapport?
Helemaal bij de laatste wat het overgangsrapport is..
Dus twijfel twijfel, of ik nou wel of niet een gesprek moet doen. Heb opzich geen vragen, maar vond eerder de gesprekjes altijd wel fijn omdat je dan ook wat feitjes enz hoort die je anders niet te horen krijgt. En als een soort afsluiting van...
 
Quote
RE: technisch lezen: AVI
Esther Mv Thomas  schreef op: 25-06-2013 16:11:31
Hier ook geen gesprek na het laatste rapport, blijkbaar gaan ze dat steeds vaker doen op scholen (misschien omdat het al zo druk is die laatste tijd).
 
Quote
RE: technisch lezen: AVI
Claudia  schreef op: 25-06-2013 16:23:56
ja..ik heb daar wel een beetje moeite mee eigenlijk, gewoon gevoelsmatig.
Lijkt nu dat je alleen gesprek mag aanvragen als je zorgen hebt of een zeer belangrijke vraag.

Ik vond de eindgesprekjes altijd erg fijn, dan hoor je wat dingetjes die je niet leest op het rapport.
Het rapport is ook al enorm anders dan eerder. 2 blaadjes uit de printer met onvoldoende tm goed. Inplaats van zo'n klein boekje wat echt een rapport is.

Ene kant snap ik het, andere kant vind ik het een beetje zonde..
 
Quote
RE: technisch lezen: AVI
Bloemblaadje  schreef op: 25-06-2013 16:56:05
Hier gaat dat ook zo. Wanneer alles goed gaat kan je zelf een gesprekje aanvragen, maar heb altijd het gevoel dat ze het liever niet hebben i.v.m. de drukte. Terwijl ik juist graag eens zou willen horen hoe hij het in de klas doet en of het allemaal goed gaat met de contacten onderling en dergelijke.
 
Quote
RE: technisch lezen: AVI
Jo  schreef op: 25-06-2013 16:59:38

Hier ook geen 10 min gesprekje na het laatste rapport, ik vind dat jammer, 1e en 2e rapport dit jaar wel.

 
Quote
RE: technisch lezen: AVI
M&j  schreef op: 25-06-2013 17:10:50
Je mag gerust een gesprek aan vragen, je hebt toch vragen? De juf heeft gewoon niets toe te voegen aan het rapport, het schooljaar wordt afgesloten, je dochter kan dit schooljaar haar resultaten niet meer verbeteren dus dat bespreken heeft niet zoveel zin meer.
Maar uitleg over het rapport is een hele goede reden, ik zou dus lekker een afspraak maken. De grootste drukte is nu overigens achter de rug, cito's en rapporten schrijven is best tijdrovend maar dat is nu klaar.

Met die grafieken en zo kan ik je niet helpen ik ken het niet, maar als het op het rapport van mijn kinderen zou staan zou ik het ook willen weten en aan de bel trekken

 
Quote
RE: technisch lezen: AVI
Claudia  schreef op: 25-06-2013 17:28:05
nou weet je wat het is...ze zijn ineens van 3 naar 2 rapporten gegaan...rapport voor de kerst is afgeschaft, dus dan ook al geen 10minutengesprek.
Bij het 2e rapport wel een 10minutengesprek.

Tevens zijn dus de rapporten flink veranderd van een compleet boekje, naar een 2-blz uitdraai die in mapje met showhoesjes gestopt word.

Vind het zo karig...1x per schooljaar een gesprek  + rapporten met het minimum aan info.

Ik heb wel wat vragen idd, geen hele heftige ofzo..maar ik vraag mij af hoe het onderling in de klas gaat, wat dingen ivm pengreep (die vanaf gr 1 al niet zo best is en wat maar niet veranderd), en hoe ze in haar velletje zit. Maar voel mij bijna schuldig als ik nu een gesprek "aanvraag"ipv dat normaal is om het te krijgen...

Juist de info die ik altijd krijg ik de gesprekken hecht ik veel waarde aan...kijk testjes en cito's enz daar is niks aan te veranderen nu en dat hoeft niet ook niet. Maar vind de resultaten niet eens altijd het belangrijkst...belangrijkste voor mij is: hoe is mijn kind in de klas, hoe gaat het nu met haar en de "pestkop"waar ze de 1e maanden flink last van had, hoe is het met haar gehoor (ze praat hard doordat ze vanaf kleins af aan problemen had met haar oren), een algemene indruk van de juf hoe het meisje in haar velletje zit naar haar idee. Zijn er wat dingetjes die haar opvallen etc?

Ik denk dat ik dan toch een gesprekje aan vraag...ookal zijn het geen dringende vragen.

 
Quote
RE: technisch lezen: AVI
M&j  schreef op: 25-06-2013 18:32:36
Op onze school zijn ze dit jaar weer terug gekomen op twee rapporten en weer naar drie gegaan o.a vanwege de weinige contact momenten. De juf kan je wel uitnodigen maar als zij niets te vertellen heeft en jij hebt toevallig geen vragen, zitten jullie samen stommetje te spelen aan een tafeltje

Je hoeft geen dringende vragen te hebben, daar kan je namelijk altijd een afspraak voor maken en hoef je niet te wachten op een 10 minuten gesprek. Jij hebt behoefte aan een gesprek, en dus kan je een afspraak maken, zoals in de mail vermeld. Dat jij sommige dingen uit het rapport onduidelijk vindt is een enorme feedback voor school, zo kunnen ze er de volgende keer misschien een duidelijke uitleg bij het rapport doen. Al de andere zaken die je beschrijft zijn voor jouw enorm belangrijk en info uit het laatste gesprek kan jij meenemen naar de volgende groep om daar weer de vinger aan de pols te houden. Met een afspraak toon je ook nog eens betrokkenheid bij je kind en school en dat vinden leerkrachten erg fijn.
 
Quote
RE: technisch lezen: AVI
Claudia  schreef op: 25-06-2013 18:44:05
oke thanks meiden voor alle feedback

Dan ga ik morgen gewoon een afspraak maken met juf en inderdaad ook aangeven in het gesprek zelf wat voor mij onduidelijk is en eventueel toch ook aangeven dat ik het contact en info dit jaar erg weinig vind.

(persoonlijk heb ik zelf liever 3 rapporten met aansluitend de mogelijkheid voor 3 gesprekken. 1 gesprek in een schooljaar vind ik erg weinig info, ben heel graag betrokken bij alles)

 
Quote
RE: technisch lezen: AVI
Cora38  schreef op: 26-06-2013 00:26:55
Je kind heeft fantastische scores gehaald, is zelfs omhoog gegaan en alleen maar A-tjes voor cito. 
Ik vind dat geen reden om nog langs te gaan bij de juf om daarover te praten.En om dan te klagen dat je het jammer vind dat er zo weinig contact was dit schooljaar. Daar kunnen ze nu niets meer aan veranderen. Dan had je eerder aan de bel moeten trekken.

Het is einde van het schooljaar altijd topdrukte voor leerkrachten en dan zitten ze echt niet te wachten op ouders zoals jij.

Wel geef ik je gelijk met maar 2 rapporten dat dat te weinig is. Zeker in groep 3. 
 
Quote
RE: technisch lezen: AVI
Mama Van Drie  schreef op: 26-06-2013 07:34:03
Wat betreft het twee rapporten per jaar, dat heeft onze school ook, al jaren, daarnaast hebben ze zeer regelmatig inloop zoals ze dat noemen, daar kan je voor intekenen als je daar behoefte aan hebt en dan heb je ook een  10 minuten de tijd om de voortgang van je kind te bespreken.
Er zijn dus maar 2 rapporten maar daarnaast biedt de school dus wel de gelegenheid aan de ouders die dat willen om te praten.

Ikzelf maak er eigenlijk nooit geen gebruik van want als er geen bijzonderheden zijn en het kind doet het goed waar praat je dan over?

Ik ben niet zo goed op de hoogte van wat de scores inhouden, ons is van de week verteld dat onze dochter die in groep 5 zit met begrijpend lezen op niveau  zit van half groep 8, zeer hoog dus en dat begrijpend lezen eigenlijk belangrijk is omdat dat niet te leren is.

Ik zou gezien de scores van je kind ook geen gesprek aanvragen denk ik.....
 
Quote
RE: technisch lezen: AVI
Bettie  schreef op: 26-06-2013 08:08:24
Je hebt altijd de vrijheid om een gesprek met de juf aan te vragen; of het nu goed gaat met je kind of juist van minder. En de opmerking jaar 'ze hebben het eind van het jaar al zo druk' vind ik persoonlijk gewoon onzin. Natuurlijk zijn ze druk bezig met afronden maar juist óók dan is contact met ouders een onderdeel van je werk.

En...vanuit mijn eigen praktijkervaring blijkt dat leerkrachten het helemaal niet erg vinden als er een moeder/ouder(s) komt/komen waar het goed gaat met het kind. Is nog een fijne afwisseling ook tussen eventuele 'zorg'gesprekken door.
 
Quote
RE: technisch lezen: AVI
Claudia  schreef op: 26-06-2013 13:18:16
cora, waar zit ik te klagen dan?
Ik heb helemaal nergens gehoord en of gelezen dat ze vanaf dit jaar niet meer standaard de 10minuten gesprek doen bij het overgangsrapport. Dus ik was ook gewoon verbaasd want het was hier altijd STANDAARD...

Dus uhhh..dat mag ik toch jammer vinden en moeite mee hebben? Ik klaag volgens mij nergens...en zeker al niet over de resultaten van toetsen of iets. En dat hoef ik ook zeker niet te bespreken.
Tevens vind ik het eindgesprek altijd naar de juf toe ook goed, even een persoonlijk bedankje voor de goede zorgen dit jaar.

Zodra er dingen zijn, meld ik mij zowieso bij de juf, dat doe ik al vanaf groep 1 dus dat is het probleem niet.

Ik heb verschillende dingetjes nu die ik even vragen wil. Oa over de pengreep die van voldoende naar matig is nu. Sjah en dat juf er misschien niet op zit te wachten omdat het nu druk is, dat geloof ik eigenlijk niet. Zoals ik deze juf ken, vind ze het helemaal niet erg en ziet ze iemand liever een keer "teveel"dan te weinig.
 
Quote
RE: technisch lezen: AVI
Jo  schreef op: 26-06-2013 13:29:34
Cora, vind je post behoorlijk onvriendelijk sorry.
Claudia, wij hebben ook geen 10 min gesprekjes na het laatste rapport en dat vind ik ook niet zo fijn.
Laat dat het gesprekje bij het 2e rapport weg en doe dan bij 3 wel een gesprekje.
Maar hier is het wel zo dat je een gesprekje mag aanvragen als je dat wil.
 
Quote
RE: technisch lezen: AVI
Claudia  schreef op: 26-06-2013 13:42:00
ja precies..we hebben nu 2 rapporten, en inprincipe 1x in het schooljaar een vaste 10-minutengesprek (2e rapport).

Ik loop morgen gewoon even naar de juf toe en vraag of ze tijd heeft voor een kort gesprekje. Mocht ze geen tijd hebben en "niet op mij zitten te wachten", zal ze dit wel kenbaar maken denk ik.

Thanks voor de reacties!
 
Quote
RE: technisch lezen: AVI
M&j  schreef op: 26-06-2013 14:10:20

Quote cora38:
Je kind heeft fantastische scores gehaald, is zelfs omhoog gegaan en alleen maar A-tjes voor cito. 
Ik vind dat geen reden om nog langs te gaan bij de juf om daarover te praten.En om dan te klagen dat je het jammer vind dat er zo weinig contact was dit schooljaar. Daar kunnen ze nu niets meer aan veranderen. Dan had je eerder aan de bel moeten trekken.

Het is einde van het schooljaar altijd topdrukte voor leerkrachten en dan zitten ze echt niet te wachten op ouders zoals jij.

Wel geef ik je gelijk met maar 2 rapporten dat dat te weinig is. Zeker in groep 3. 



'Zo kreeg ik vandaag een email van de school: ze krijgen vanmiddag de rapporten mee en na aanleiding van het rapport als er nog behoefte is voor een gesprek kan je zelf een afspraak maken met de juf/meester.'


Is toch duidelijk? Ook ouders van kinderen die het goed doen kunnen behoeften hebben aan een gesprek, niet alleen kinderen met leerproblemen.
 
Quote
RE: technisch lezen: AVI
Mafkees  schreef op: 26-06-2013 14:46:06
hier helemaal geen rapporten en maar 1 keer een gesprek met leerkrachten per jaar.

maar ik ga zo vaak even de klas in! even horen hoe het met mijn zoon gaat.
kan mij het schelen of ze daarop zitten te wachten of niet!

maar je kind doet het goed TO, fijn!
en ...gewoon een afspraak maken hoor!
 
Quote
RE: technisch lezen: AVI
Claudia  schreef op: 27-06-2013 08:47:17
net even snel naar de juf gelopen en gevraagd of ze misschien nog tijd heeft voor een eindgesprekje, ook aangegeven dat ik geen hele dringende vragen heb.

Haar reactie: tijd? Ja natuurlijk! Iedereen die wil kan een gesprekje krijgen. En bij: geen dringende vragen: dat hoeft ook zeker niet, vanmiddag na 3 uur kan het meteen hoor! :-D

Dus helemaal blij, super reactie van de juf (en zo ken ik haar ook van dit schooljaar, echt een topper. Nu kan ik haar ook persoonlijk nog even bedanken voor alle goede zorgen, want dat vind ik zeker op zijn plaats)

 
Quote
Navigatie


Reageren op technisch lezen: AVI
Naam
Bericht