Jen9 schreef op: 10-06-2013 22:23:12 |
Hoe maken ze tegenwoordig grote deelsommen, niet meer met staartdeling en... Maar hoe dan wel? Wil
mijn zoon helpen.. Kan t overmorgenn morgen niet aan de juf vragen. Iemand een idee? |
Quote |
Made schreef op: 10-06-2013 22:25:39 |
even googlen, komje vast wel een makkelijke berekening tegen ![]() |
Quote |
Son schreef op: 10-06-2013 22:32:11 |
Ik zal t morgen ochtend even aan michelle vragen. Hoe oud (welke groep?) |
Quote |
Mrtj schreef op: 10-06-2013 22:34:14 |
Die van mij leerde twee jaar geleden toch echt nog staartdelingen. Kan wel eens per lesmethode
verschillen. |
Quote |
Ano schreef op: 10-06-2013 22:34:19 |
Ikga het proberen uit te leggen maar het is weer even geleden en ik ben een beelddenker? Je gaat uit van het hele getal. Je bedenkt hoeveel keer het deel getal in het grote getal kan. Bijv 10 keer of 100 keer. Die som reken je uit. Je schrijft de 10 op aan de zijkant en haalt het antwoord van de keer som af van het grote getal. Dit blijf je herhalen totdat je het hele getal hebt verdeeld. Je kan het voordoen met een pak kaarten wat je verdeeld onder een aantal mensen. Eerst geef je ieder 10. Daarna weer ieder 10. Net zolang totdat niet meer mogelijk is en je ook kleinere hoeveelheden hebt geprobeerd. Als alle kaarten verdeeld zijn tel je bij elkaar hoeveel 1 persoon heeft. Bijv 34567/325 34567-(100*325=32500)=2067 2067-(5*325=1625)=442 442-(1*325=325)=117 Antwoord is 100+5+1=106 met rest 117 |
Quote |
Jen9 schreef op: 10-06-2013 22:36:17 |
Groep 6, methode wereld in getallen. Ik ben ervan overtuigd dat staartdeling en de beste manier is,
maar wil m niet verwarren.. En van zijn uitleg snap ik niks. |
Quote |
Ano schreef op: 10-06-2013 22:37:11 |
Het is slim om voordat je begint de antwoorden van 1, 2, 4 en 5 keer dat getal op te schrijven. Dit
en de tienvouden hiervan heb je het meeste nodig en zijn makkelijk uit te rekenen. Door steeds het
dubbele te nemen. |
Quote |
Suus schreef op: 10-06-2013 22:40:16 |
Mijn dochter heeft zelfde methode en groep, ik durf dit ook niet aan. |
Quote |
Ano schreef op: 10-06-2013 22:42:06 |
Op rekenweb staan werkbladen met uitleg en voorbeeldsommen. |
Quote |
Ano schreef op: 10-06-2013 22:45:41 |
Ze zeggen dat het makkelijker is voor de zwakke rekenaars en dat de slimme het wel oppakken maar het
blijft lastig voor de meeste kinderen. Als je voor jezelf bedenkt hoe het in elkaar zit snap je het
wel. Ze beginnen met verdelen. Bijv een zak snoep met de klas. Hoe ga ik een kilo zak tumtummetjes
verdelen over een hele klas. Per stuk is onbegonnen werk dus dan maar per setje. Kan ik nog een keer
een setje doen et. Etc. Als je blijft hangen in de tientallen is het prima, maar als je hem doorhebt
ga je door naar grotere setjes en wordt je som korter. |
Quote |
Mrtj schreef op: 10-06-2013 22:48:51 |
Ja, dat deed mijn oudste ook zoals Ano nu uitlegt. Alleen zette zij het dan in een
staartdeling-format neer. Speciaal om mij te verwarren waarschijnlijk ![]() (en de middelste heeft het dus echt weer met staartdelingen gehad) |
Quote |
Ano schreef op: 10-06-2013 22:50:34 |
Als je youtube zoekt naar staartdeling nieuwe style krijg je een filmpje te zien. Misschien
een tip? |
Quote |
Jen9 schreef op: 10-06-2013 23:01:36 |
Ik heb geen moeite met t rekenen zelf,maar begrijp alleen niet wat hij bedoelt. Ik ga eens kijken,
dank jullie wel. |
Quote |
Son schreef op: 11-06-2013 08:02:30 |
Staartdelingen krijgen ze (volgens mijn dochter) vanaf groep 7. hoe ze het daarvoor deed weet ze eigenlijk niet, want ze deed (doet)het gewoon uit haar hoofd.... |
Quote |
Jen9 schreef op: 11-06-2013 08:04:01 |
Doet ze 324563:36 uit haar hoofd? Want dat soort sommen bedoel ik ;-) |
Quote |
Son schreef op: 11-06-2013 08:10:44 |
Zo flink lastig in groep 6 die hadden ze nog niet in gr 6. dit antwoord kwam ze niet uit zonder staartdelingen |
Quote |
Jen9 schreef op: 11-06-2013 08:23:36 |
is per methode anders, maar zijn wel de sommen die in cito 6 staan.. Zo stom dat cito geen rekening
houdt met de methodes.. Mijn zoon had bv. nog geen breuken gehad, ze bolgden netjes de methode, en
hop.. toch in cito.. Maar goed, kon me al niet voorstelen dat ze die uit haar hoofd deed ;-) |
Quote |
Ano schreef op: 11-06-2013 08:59:36 |
Jen9 in wereld in getallen hebben ze in groep 6 al wel breuken gehad hoor.... Dit hoort bij de
kerndoelen van groep 5/6. Anders zou de methode niet meer up to date zijn en houdt school het
probleem en heeft het problemen met de inspectie. op de site van thule.slo.nl kan je precies zien
wat een kind moet kunnen in een bepaalde groep. Daarbij is een cito geen signaleringstoets he. Er zijn kinderen die de breuken al wel goed begrijpen. Mijn zoon heeft zich in groep 4 al de breuken en procenten eigen gemaakt, (hij is een kei in rekenen en verveelde zich) ![]() |
Quote |
Jen9 schreef op: 11-06-2013 09:05:47 |
School heeft een goed van de inspectie, en de nieuwste versie van dwig. Misschien hadden ze al wel
de voorbereiding gehad of zo.. Nu zijn ze er volop mee bezig in elk geval. Ik ben overigens zelf
leerkracht, nu even niet, en bepaald geen fan van cito... ![]() |
Quote |
Jen9 schreef op: 11-06-2013 09:08:15 |
Ik vind t trouwens niet kloppen die niveau bepaling. Mijn zoon in groep 3 scoorde ook groep 7
niveau... |
Quote |
Ano schreef op: 11-06-2013 09:31:36 |
klopt hoor want sommige onderdelen worden helemaal niet aangeboden in de lagere toetsen en die zou
een kind wel beheersen ![]() Zo had mijn dochter de cito gr 1 foutloos, maar is ze waarschijnlijk net als haar broers ernstig dyslectisch. Omgerekend zou ze op taalgebied op niveau groep 2 ook klaar zijn, maar in groep 2 komen de fonologisch vaardigheden aanbod. Grote kans dat ze daar niks van bakt.... (en zo bleek ook toen ze werd doorgetoetst...) |
Quote |
Sun Mv 3 schreef op: 11-06-2013 09:41:08 |
Van een staartdeling zeggen ze dat kinderen niet de echte waarde van getallen leren. 3280:16 bijv
(kinderen kunnen deze wellichr ook uit het hoofd maar even ter voorbeeld). In een staartdeling is de
3 en de 2 een 32 en niet 3000 en 200. Vanaf groep zes leren ze het zo aan: ze maken eerst een hulprijtje met 1x 16, 2x 4x 8x 10x16 met antwoorden onder elkaar. Dan zoeken ze het getal wat er het dichtst bij zit. Is dat er niet, dan zetten ze overal nullen achter in het hulprijtje en wordt het dus 10x 20x 40x. Dan nemen ze steeds happen van 3218 af dus eerst 20x Dan 4x en dan 1x. Antwoord is dus 25. |
Quote |
Claudje schreef op: 11-06-2013 10:04:08 |
Oh mijn god! Ik snap hier werkelijk niks van! Ik kan me niet herinneren dat ik dit ooit geleerd heb op school! Oh ik zie er nu al tegenop om zoonlief over een paar jaar met zn huiswerk te helpen. |
Quote |
M&j schreef op: 11-06-2013 10:34:10 |
![]() Wat ze in welke groep leren vind je hier: http://www.malmberg.nl/Basisonderwijs/Methodes/Rekenen/De-wereld-in-getallen/Leerlijnenoverzicht/Leerlijnen.htm |
Quote |
Jen9 schreef op: 11-06-2013 11:07:17 |
OK sun.. Ik snap t, vind t wel belachelijk, maar goed. Ik ben voor de staartdeling!! ![]() |
Quote |
Anmv3 schreef op: 11-06-2013 11:10:13 |
Ik ben ook voor de ouderwetse staartdeling !! men, wat is dit ingewikkeld..gelukkig heb ik 2 rekenwonders die ik nooit hoef te helpen ![]() |
Quote |
Jen9 schreef op: 11-06-2013 11:14:05 |
Ik heb 1 rekenwonder, en 1 luie donder ![]() ![]() |
Quote |
Suus schreef op: 11-06-2013 11:19:10 |
Mijn dochter heeft dus zelfde methode maar sinds begin dit jaar breuken hoor. mijn dochter vindt schat ben restsommen maar niks, ik ook niet ![]() |
Quote |
Jen9 schreef op: 11-06-2013 12:02:02 |
Wel breuken, maar niet van die moeilijkheidsgraad doe gevraagd werd. |
Quote |