Marie8 schreef op: 20-03-2013 23:53:08 |
'Weinig aandacht voor slimme scholier' Op de basisschool is veel aandacht voor zwakke leerlingen, met extra lesstof en aandacht, maar slimme scholieren worden onvoldoende gestimuleerd. Dat blijkt uit onderzoek van Simone Doolaard, programmaleider van de academische pabo van de Rijksuniversiteit Groningen. Voor haar onderzoek volgde ze een jaar lang leerlingen van negen basisscholen. Ze merkte dat docenten wel extra lesstof hadden voor slimme leerlingen, maar er niet aan toekomen om dit materiaal goed voor te bereiden, na te kijken en te bespreken met de kinderen. ''Dat heeft bijvoorbeeld te maken met tijdgebrek of soms ook wel vooroordelen van docenten. Zij vinden het belangrijk dat alle leerlingen goed mee kunnen komen, een voldoende is het belangrijkste. Een beetje de zesjescultuur zeg maar", aldus Doolaard. Aandacht Voor het ministerie is het belangrijk dat ook de slimme scholieren meer aandacht krijgen. ''We verwachten dat de situatie binnen een paar jaar flink zal verbeteren. Binnenkort wordt in een brief aan de Tweede Kamer precies verteld wat we daar de komende periode voor gaan doen." Volgens de onderzoekster is er overigens absoluut geen sprake van onwil bij de basisscholen. ''Iedereen ziet de urgentie hiervan in. Maar de invulling is ingewikkeld.'' Doolaard zegt dat scholen zichzelf de vraag moeten stellen wat ze slimme leerlingen willen bijbrengen en waarom. Van daaruit kan een programma opgesteld worden. ''Ga je bijvoorbeeld Spaanse of Franse lessen geven, of sterrenkunde. En maak je een docent vrij om daar les in te geven?'' Herkenning Het ministerie van Onderwijs zegt het beeld dat uit het onderzoek naar voren komt, te herkennen. ''Excellente leerlingen krijgen wel extra werk, maar geen extra aandacht", aldus een woordvoerder. Voor het ministerie is het belangrijk dat ook de slimme scholieren meer aandacht krijgen. ''We verwachten dat de situatie binnen een paar jaar flink zal verbeteren. Binnenkort wordt in een brief aan de Tweede Kamer precies verteld wat we daar de komende periode voor gaan doen." © ANP |
Quote |
Mamami schreef op: 21-03-2013 00:17:11 |
Hier ook, zoon krijgt wel verrijkt werk en compacte basisstof maar mist nog steeds de uitdaging. Het
voelt voor hem dat hij bezig gehouden wordt maar echt uitgedaagd... nee. |
Quote |
Mv E.l.s schreef op: 21-03-2013 00:23:41 |
Mijn dochter werd van de week gevraagd of ze zelf iets kon bedenken wat ze kon doen???? Toen is ze zich maar gaan verdiepen in de 7 nieuwe wereldwonderen ![]() |
Quote |
Chantal schreef op: 21-03-2013 06:00:47 |
Mijn nichtje zit 2 dagen per week op de plus klas. dus maar 3 dagen op de normale school. in die 3 dagen moet ze alle lesstof doen wat haar klasgenootjes doen in 5 dagen. en ze krijgt er geen uitleg bij,ze gaan ervan uit dat ze het zelf kan!?!? ieder kind heeft toch begeleiding nodig? |
Quote |
Monrob schreef op: 21-03-2013 06:32:18 |
Wij hebben 2 zoons die allbei heel goed zijn op school, niet hb maar gewoon alles op A en A+ met de
cito's. Dit wat nu in de krant staat zeg ik al vanaf groep 4. Kijk ze krijgen wel plustaken enzo
maar toch, de uitleg wllen zij ook wel eens of ze willen ook wel eens nou net die veel moelijkere
rekenscommen maar dan wel met iemand erbij. Het is toch eigenlijk heel raar dat er wel leesmoeders
gevraagd worden voor de mindere lezers maar dat er nooit gevraagd wordt om groepjes die al
moeilijker kunnn lezen te begleiden?? Maar je kan het vaak zo moeilijk zeggen, bij ons op school
zitten ook best veel kinderen die niet mee kunnen komen, rugzakje hebben en die vinden dan toch dat
je steeds opschept terwijl we dat niet doen alleen wij zijn gewoon supertrots op onze 2 jongens die
super kunnen leren. Het is jammer dat je niets tussen Leonardo en gewone bassischool hebt ztten en
dat school alleen maar geld krjgt voor begeleiding van mindere leerlingen. |
Quote |
Vikki schreef op: 21-03-2013 06:51:41 |
Mijn zoon zit toch op de verkeerde school ![]() |
Quote |
Son schreef op: 21-03-2013 06:53:00 |
Absoluut heel herkenbaar ! over paar maanden gaat dochter gymnasium doen en zal ze van een koude kermis thuis komen. Daar hebben ze trouwens als motto "weg met die zesjescultuur" Ik hoop dat ze goed begeleid wordt |
Quote |
Son schreef op: 21-03-2013 06:58:54 |
Absoluut heel herkenbaar ! over paar maanden gaat dochter gymnasium doen en zal ze van een koude kermis thuis komen. Daar hebben ze trouwens als motto "weg met die zesjescultuur" Ik hoop dat ze goed begeleid wordt |
Quote |
Mamaartje schreef op: 21-03-2013 07:03:19 |
Ihkv passend onderwijs zijn ze op de basisschool waar ik langdurig vervangen heb er juist heel erg
mee bezig om deze kinderen goed te begeleiden. Volgens mij moet elke basisschool zich voor een
bepaalde tijd specialiseren, en zo onderscheiden van elkaar. Het kan dus ook zo zijn dat je met je
kind een dorp verderop moet gaan omdat ze daar wel de juiste begeleiding bieden... maar ik herken wel wat er geschreven is. |
Quote |
Son schreef op: 21-03-2013 07:09:34 |
Maar t is natuurlijk jammer dat je er pas achterkomt dat ze slim zijn als ze al een poos op school
zitten. Het is altijd lastig geweest. De vraag "verveelt ze zich niet ?" is regelmatig gesprek geweest en nu toch de onzekerheid "nu het straks echt moeilijk wordt op school...weet ze dan wel hoe ze moet leren ?" |
Quote |
Sabrah schreef op: 21-03-2013 07:16:27 |
Hier helaas ook alleen herkennng. Ik vind het schandalig dat deze groep over het hoofd wordt gezien. |
Quote |
M&j schreef op: 21-03-2013 07:17:18 |
Herken het gelukkig niet, op de school van onze kinderen is er een leerkracht voor vrijgemaakt om
die kinderen te begeleiden. Wij hebben er veel aan gehad tot nu toe. |
Quote |
Mamaartje schreef op: 21-03-2013 07:19:48 |
Ik zie het wel ook steeds meer terug op verschillende basisscholen, nieuwe methoden die werken met
niveaugroepen, maar als je kind daar ook nog boven uitsteekt wordt het al 'lastiger' en vergt het
meer van de leerkracht. Dit wordt volgens mij alleen nog maar erger in de toekomst, binnen het
schoolbestuur waar ik werk gooien ze vervangers die al ruime tijd afgestudeerd zijn en ervaring
hebben met dit soort 'dingen' er gewoon uit en komt er iemand die net klaar is met de pabo voor in
de plaats....maar dat is een ander verhaal... |
Quote |
Rina schreef op: 21-03-2013 07:24:21 |
Herken het helaas ook. Mijn zoon moet zelf om extra werk vragen, word niet uitgedaagd want ze weten het eigenlijk ooK niet op school. Verijkingsklas geweest buiten om school, advies gehad voor compacten en doortoetsen. En school zegt daar doen we hier niet aan, aan doortoetsen....waardeloos. Je voelt je een zeur echt waar, maar we gaan door. |
Quote |
Pacific schreef op: 21-03-2013 07:33:15 |
Hier ook herkenbaar, mijn zoon heeft asperger en een heel hoog IQ. Hij zit op SBO, eerst moest hij
maar mee doen met de groep, met lezen en rekenen hoeft dat nu niet meer en mag hij
zelfstandigwerken. Hij is 8 en moet het allemaal zelf maar doen. Hij heeft nu een rekenboek uit 2
groepen hoger en wordt gezegd hij kan het zelf wel, ze laten hem nu continue zelfstandig werken. Hij
loopt toch voor dus laat hem maar zn gang gaan, vind het belachelijk. Juf begrijpt het niet als ik
er wat van zeg |
Quote |
Son schreef op: 21-03-2013 07:35:18 |
En wat willen ze volgend jaar met hem doen ? Hier kiezen ze bewust niet om vooruit te werken, want
je schiet er niks mee op. Ze gaan zich, als het lesstof af is, alleen maar meer vervelen |
Quote |
Esther Mv Thomas schreef op: 21-03-2013 09:14:32 |
Hier hetzelfde verhaal, op de vorige school dan. Op zich wilden ze wel, maar wisten niet precies wat
te doen. Zo gaf de juf wel extra werk, maar dan moest hij min of meer zelf uitzoeken hoe of wat.
Tja, heel slim zijn wil niet zeggen dat een kind ook helderziend is...... Zo zat hij dus het laatste half jaar bijna altijd alleen te werken. Hij werd vaak achter de computer gezet (zal wel gemakkelijk geweest zijn) en het verschil met de andere kinderen in de klas werd met de dag groter. Wij hebben toen voor een Leonardo-school gekozen, maar die optie is er natuurlijk niet altijd (voorwaarden, afstand en financiën). Het gaat trouwens nog niet helemaal lekker, maar we weten nog niet precies waar dat aan ligt (hij zou wel een gedragsstoornis hebben, geen autisme). Het 1e jaar dat hij op die vorige school zat, was er nog een extra juf voor extra lessen (soort plusuurtje). Maar ook dat is allemaal wegbezuinigd, die juf werd toen voor een klas gezet en dan kon ze die extra dingen niet meer doen. |
Quote |
Ikke schreef op: 21-03-2013 09:25:47 |
Het is denk ik heel wisselend per school en leerkracht. Op de basisschool waar mijn
oudste zoon zat werd er ook geen extra aandacht aan kinderen besteed die verder waren. Als hij klaar
was met zijn werk mocht ie een Donald Duck ofzo gaan lezen, hij werd nooit extra gestimuleerd wat we
nu nog terugzien nu hij op de middelbare school zit. Door de verhuizing zit mijn dochter al bijna 2 jaar op een andere basisschool, zij wordt
continu uitgedaagd door extra werk en speciale werkgroepjes voor "slimmere"kinderen, haar juf is
daar enorm bedreven in vind ik en dat zie je ook heel duidelijk terug in haar resultaten en
werkhouding. |
Quote |
Rina schreef op: 21-03-2013 10:00:12 |
Ja Esther dat is het hem juist bij ons op school....oke als we hem extra werk geven is het niet zo
dat mijn zoon dat helemaal uit zijn eigen kan maken. Daarin heeft hij ook een stukje hulp nodig van
de leerkracht. Want het is een stukje moeilijker en daar zou hij zomaar eens vragen over kunnen
hebben. En dat kunnen ze er net niet bij hebben. Dus nu gaat hij gewoon hele andere dingen doen tijdens de les...zoals bijv. tekeningen maken op zijn arm ofzo, of zijn pennen uit elkaar halen en weer terug in elkaar. Dat soort dingen. Zijn leraar is ook niet echt super meewerkend moet ik zeggen. Bij onze dochter komt het ook heel makkelijk aanwaaien, paar keer overlezen en ze weet het. Nu gaat ze straks naar de brugklas atheneum/gymnasium en ze kan het zoals de leraar zegt. Maar het zal toch best tegenvallen denk ik... |
Quote |
Senna schreef op: 21-03-2013 10:04:52 |
Leuk hoor, dat ze er verbetering in willen brengen, ik juich het toe. Maar de werkdruk bij leerkrachten is al enorm en alle extra uren en andere dingen zijn wegbezuinigd. Er is geen tijd en geen geld voor, daar zal verandering in moeten komen! |
Quote |
Spekse schreef op: 21-03-2013 10:06:18 |
dat is hier op de basisschool niet mijn zoontje had in groep juist extra werk en begeleiding omdat hij met alleen rekenen heel ver voor lag op de rest van de klas, de rest van het werk was wel het zelfde niveau maar rekenen is hij gewoon onwijs goed in dus als de juf de rest van de klas uitleg had gegeven dan kwam ze bij mijn zoon zitten om hem te helpen met zijn werk (uitleg enzo) hij werd juist goed uitgedaagt en gestimuleerd en nu nog |
Quote |
Onsjanneke schreef op: 21-03-2013 10:09:07 |
Mijn zoontje zit in groep 0 dus nog niet veel ervaring hier. Maar vanochtend werd ik door de juf aangesproken. Mijn zoontje pakte een puzzel uit de kast. Zegt juf tegen mij. Hij moet nog een weekje geduld hebben. We hebben spelletjes besteld voor hoogbegaafde kinderen, maar die zijn nog niet binnen. Als ze er zijn gaan we eens flink met hem aan de slag. ![]() Maar goed, hij zit nu in een instroom klas waar momenteel 17 kinderen zijn. Die gaat uitgroeien tot 30, we moeten nog maar ervaren hoeveel tijd er dan overblijft voor wat extra's. |
Quote |
Cir schreef op: 21-03-2013 10:24:56 |
Ik herken het over het algemeen niet. Bij ons op schoo,l wordt er wel veel aandacht aan besteed.
sowieso kan iedereen op eigen snelheid werken en dan is er aanvullende stof en mijn zoon zat in een
plusklasje paar keer per week. Ook deed de juf extra moeilijke sommen met hem. |
Quote |
Cir schreef op: 21-03-2013 10:26:10 |
Was nog niet klaar. Nu is mijn zoon niet HB dus ik weet niet of dit wel voldoende zou zijn geweest
als dat wel zo was. |
Quote |
Mo27 schreef op: 21-03-2013 10:32:04 |
Bij Kyra op school is heel anders. Ik ben dan ook zeer tevreden hoe ze ermee omgaan. Kyra ligt ook
aardig voor op de rest van de klas. zowel met tekenen als met taal. ze gaat naar plusklasje. Krijgt
extra werk mee in de klas.ze werken in klas ook met verschillende niveaus. dus ze werkt dan in
hoogste niveau.ze mag dingen op de computer opzoeken. Ze vind het allemaal geweldig leuk. ze heeft
super veel uitdaging en ze gaat graag naar school. En haar rapport was ook nogeens geweldig goed!!! Ik vind super dat het bij ons op school zo gaat! |
Quote |
Sapperdeflap schreef op: 21-03-2013 10:38:52 |
Ik herken het helaas wel. Mijn drie zoons zijn erg snugger en twee van de drie lopen enorm vast. De
reactie van de school is dat het wel goed gaat komen, want "ze zijn zo slim". Leuk hoor, maar slim
zijn betekent niet dat je geen aandacht nodig hebt. Zoon nummer drie houdt zichzelf goed bezig, maar
toch overwegen we een andere school. (Eerlijk? Ik vind het Nederlandse onderwijssysteem waardeloos. Je doet het het beste op school als je geen problemen geeft en gewoon een gemiddelde leerling bent. Mijn hoogbegaafde zoontjes wordt een probleem aangepraat, maar zij zijn niet het probleem. School heeft een probleem, omdat ze geen extra aandacht aan dit soort leerlingen kunnen en willen besteden! Maar goed, ik kan hier dagen over volpraten en ben dan nog niet klaar.) |
Quote |
Suus schreef op: 21-03-2013 10:45:21 |
Ik herken het ook. Bij ons is er wel aandacht voor snelle leerlingen maar zodra je hb bent en anders
werkt raken ze de draad kwijt. |
Quote |
Monica Mv 2 schreef op: 21-03-2013 10:46:23 |
Ik herken het niet. Maar ik merk wel hier op school dat slimme kinderen "vergeten" worden en meehobbelen en af toe word er met die kids wat gedaan. Mijn dochter is HB en die werkt ook veel zelfstandig maar heeft ook veel begeleiding van de IB'er en AB'er. Daar zit het verschil denk ik wel. Afgelopen week is er over het voortgezet onderwijs met dr gesproken, ze is helemaal hoteldebotel dus ik heb dr maar even duidelijk gemaakt dat ze nog maar in groep 6 zit. ![]() |
Quote |
Esther Mv Thomas schreef op: 21-03-2013 10:46:31 |
Toen ik de uitslag van de IQ-test van Thomas vertelde op zijn vorige school, was de reactie van de
juf "Oh......help". Dan weet je al genoeg, denk ik...... |
Quote |
Pacific schreef op: 21-03-2013 11:01:22 | ||
Ligt zeker aan de naam, mij zoon heet ook zo ![]() | ||
Quote |