Debbel79 schreef op: 01-03-2013 11:36:41 |
ik heb nog een paar maanden de tijd, maar ik weet op dit moment echt niet wat ik moet doen.. fiene is 17 januari 5 jaar geworden. vorig jaar is zij direct na de kerstvakantie gestart in groep 1. dus van januarie tot augustus heeft ze in groep 1 gezeten, wat gezien werd als soort van 0 groepje. dat klasje is gestart met 6 kinderen en later kwamen er meer bij. na de zomervakantie is ze dus doorgestroomd naar groep 1 (combi1/2) alle 6 de kindjes zijn meegestroomd, maar 2 ervan zijn vóór 1 januari jarig, en die zitten dus aan de andere kant van de leeftijdsgrens en die zijn dus doorgestroomd naar groep 2 van datzelfde combiklasje. (dus dezelfde strartdag in groep 1 gehad, qua leeftijd 3 weken ouder, en de grens ligt op 1 januari, maar wel een klas hoger nu) op zich allemaal heel logisch en prima, maar nu schijnt fiene in de klas erg ver voor te zijn. sinds een paar weken is ze doorgestroomd naar groep 2. is wel dezelfde klas, alleen doet ze wat meer andere werkjes en gaat ze nu ook vrijdagochtend naar school. dit vind ik ook nog wel prima, maar nu willen de juffen dat ze na de zomervakantie doorstroomd naar groep 3! en dan gaan bij mij de alarmbellen al rinkelen. fiene is namelijk nog zo'n knuffelfrutje. kruipt elke dag lekker bij de juf op schoot, is echt nog lekker aan het spelen in de speelhoek met de poppen. knutselt en kleurt ontzettend graag. vaak smorgens bij het wegbrengen hangt ze nog aan mijn been te hangen dat ik niet weg mag. dus ik heb eigenlijk zoiets van, laat ze nog lekker even kleuteren met de rest van de klas mee. (van haar hele klas zijn er maar 3 kindjes die van vóór 1 januari zijn en dus naar gr3 gaan) dus ik was er al wel uit, gewoon groep 2, zoals het eigenlijk ook de bedoeling was na aankomende zomdervakantie. maar nu hebben we afgelopen week oudergesprekken gehad, en zeggen ze ons dat als we fiene niet door laten gaan naar gr 3 we haar echt tekort zouden doen, en ze wrs in de problemen zal komen in grope 2 ivm verveling. het schijnt zo te zijn dat zodra ik smorgens weg ben, fiene de sterktste schakel van de klas is. ze schijnt op een heel ander niveau te liggen dan haar klasgenootjes. ze ligt enorm goed in de groep, (wordt ook gek van de kinderfeestjes) en ze schijnt emotioneel enorm sterkt te zijn. ze hebben wat testen en toetsen gedaan. niveau groep 2, en daar liggen haar scores heel ver boven het gemiddelde. terwijl ze thuis nog geen letter (op de f van fiene na) kan lezen! ik snap er werkelijk geen drol van. op school schijnt fiene een totaal ander kind te zijn dan thuis. de verhalen van thuis, het hangen en piepen, en zeuren en jengelen kennen de juffen totaal niet bij haar. ze waren uiterst verbaasd over sommige dingen hoe ze thuis is. wat moet ik nou? alles in mijn schreeuwt groep 2! maar de juffen waarschuwen me echt dat dat geen goede keuze zou zijn. (ook gezien nora, die had hetzelfde, en bleek hoogbegaafd te zijn, maar die was thuis net zo pienter als op school, dus dat was en is een ander verhaal, nora las op fiene's leeftijd al de tekst op een pak melk bijvoorbeeld) en dat kan fiene echt nog niet. wat is jullie advies?? ik weet het echt niet meer... ben zooo bang dat ze in groep 3 ondergesneeuwd raakt en er veel te hard aan moet trekken.... mijn hart breekt als ik dat snuitje avhter zo'n bureautje zie zitten... wat is wijsheid...?? |
Quote |
Lisje schreef op: 01-03-2013 15:12:03 |
Bij ons op school gaan alle najaarskinderen door naar de volgende groep. Zo ging mijn zoontje met 6
jaar naar groep 4 en bij mijn dochter in groep 6 zitten véél kinderen die net 9 zijn
geworden. Als ze nu voorloopt doet ze groep 3 wrs. ook fluitend en hoeft ze er dus niet aan te
trekken. Je kunt het nog ff op de lange baan schuiven. Het duurt echt nog wel ff tot de
zomervakantie. Succes met kiezen. |
Quote |
Ano schreef op: 01-03-2013 15:15:28 |
Wij hebben een vergelijk dilemma. Onze dochter zit nog in groep 1 maar is even oud. Zij heeft een
half jaar lang thuis enorm veel gedragsproblemen laten zien. Uiteindelijk in gesprek op school
gegaan en het bleek dat ze onder presteerde. Vervolgens extra uitdaging gekregen. Dit bleek niet
voldoende. Dus nog meer uitdaging gekregen. Toen de cito gedaan. Nadat ze gr 1 foutloos deed hebben
ze ook die van gr 2 gedaan. Ook die gaan op het gebied van rekenen foutloos. Echter uit de taaltoets
komen dyslexiekenmerken (niet gek als je weet dat de broers bekend zijnmet ernstige dyslexie).op dit
moment draait ze mee met groep 2 en het gaat super simdsdien. Ik heb een vrolijk kind wat met
plezier naar school gaat. Aansluiting heeft ze met de groep 2 kinderen. Rekenen gaat als een trein.
Lezen gaat moeizaam en wordt extra ondersteund door de juf. School wil dat ze naar groep 3 gaat. Wij
twijfelen. Kan ze het aan, wat gaat ze dan jong naar het vo. Het verschil wordt steeds groter. Aan de andere kant is haar broer erg slim maar door zijn dyslexie en andere problemen een jaar in groep 4 gebleven en dat is sociaal niet heel lekker geweest. Gelukkig zit hij nu in een groep met allemaal kinderen die even oud zijn en waarmee hij goed aansluit. Ik ben bang dat als dochter naar gr 2 gaat ze ook de aansluiting gaat missen. Moeilijke beslissing dus. |
Quote |
Ik schreef op: 01-03-2013 15:35:04 |
Hier een dochter die nog 5 jaar moet worden en sinds januari naar groep 2 is doorgestrromd. scoorde
in oktober op de geletterdheidstoets een 1 en 2 en in januari op beide cito's ook goed. Heeft geen
vriendinnen onder de kinderen die nog een jaar in de klas zullen blijven, vertoonde probleemgedrag
in de klas, plast in haar broek van frustratie en valt 's avonds vrijwel nooit voor 9 uur in slaap.
Hier ook het advies haar naar groep 3 te laten gaan. Zij heeft er veel zin in (zus zit nu in groep
3) en ze bloeit op met de werkjes die ze nu aangeboden krijgt. Zij leest avi startboekjes. Ik denk
dat we er in mee gaan. Oke, ze is jong, maar heeft toevallig best wat klasgenootjes die van november
en december zijn en die ook overgaan. Mijn oudste scheelt meer met sommige klasgenootjes. De IB verwacht overigens dat zij ook in groep 3 snel 'klaar'. Zal zijn en daar verrijking aangeboden moet krijgen. |
Quote |
Suus schreef op: 01-03-2013 17:32:24 |
Onderschat het niet. Mijn dochter ging makkelijk van 1-3 en qua stof geen Problemen. Ze loopt soc
emo niet achter maar het is toch echt wel pittig nu om altijd de jongste te zijn. |
Quote |
Niki schreef op: 01-03-2013 17:49:33 |
Heb de rest niet gelezen, maar ik zou de school volgen en haar naar groep 3 laten gaan. Ze heeft
toch al ruim groep 1 en 2 meegekregen? Mijn zoontje is van gr 2 naar gr 4 gegaan omdat hij zich dood
bleek te vervelen. Ik zou liever hebben gezien dat hij gr 1 en 2 in 1 jaar had gedaan en dan gewoon
gr 3 had gevolgd. Dus ja, ik zou voor groep 3 kiezen. |
Quote |
M&j schreef op: 01-03-2013 18:15:26 |
Mijn dochter liep ook ver voor op verschillende gebieden in groep 1-2 en daarvoor heeft zij extra
verrijking gekregen en later in groep 3 en vier ook. Nu is compacten voor haar voldoende. School hoort eerst andere middelen in te zetten voordat ze gaan versnellen maar nog niet alle scholen kunnen/willen dat, versnellen is makkelijk maar een kind dat snel leert blijft het probleem houden van te snel leren. Groep 3 is pittig, 's morgens een kwartiertje butenspelen en 2 keer in de week 's middags knutselen, meer tijd is er niet. VO krijgen ze speciaal les in leren leren. |
Quote |
Alma schreef op: 01-03-2013 18:45:48 |
Ik vind haar nog wel erg jong hoor. Ze wordt in januari pas 6 jaar. qua leeftijd zou ik het echt niet doen. Ik zou haar in groep 2 laten met verrijking. Misschien heeft ze volgend schooljaar wel interesse in letters etc. Heb je weleens werkjes van haar gezien met letters etc? Dus is ze al aan het oefenen hiermee? |
Quote |
Maris1974 schreef op: 01-03-2013 18:53:37 |
Wij hebben hetzelfde met Joa. Hij is in dec. 5 jaar geworden. Volgens de juf kan hij best door naar groep 3, maar hij is er totaal nog niet mee bezig. Daarom gaat hij volgend schooljaar naar het plusgroepje van groep 2. De juf gaf ook aan dat hij de volgende groepen makkelijk zal doorlopen, maar dat hebben ze liever dan een te jong kind wat op zijn tenen moet lopen, omdat het misschien toch allemaal teveel is. Jada wilde vanaf dat ze naar school ging schrijven, lezen enz. Joa wil bij godsgratie zijn naam een keer schrijven maar als de juf het doet, heeft hij dat liever. |
Quote |
Mama_anja schreef op: 01-03-2013 19:06:33 |
kijk het aan en beslis voor de vakantie het kan snel gaan maar ook stagneren ze zit net in groep 2 tis lastig vind ik omdat ze op school blijkbaar wel veel meer doet dan thuis maar is er sociaal emotioneel aant toe ? daar moet je naar kijken dat is het belangrijkste daarna het leren als jij naar een paar maanden nog vind dat ze in groep 2 moet blijven doe je het vind je dan dat ze naar groep 3 moet dan doe je dat volg je hart jij ken je kind het beste |
Quote |
Jesmv3 schreef op: 01-03-2013 19:30:37 |
Denk dat je zelf de beste beslissing kan nemen. Mijn oudste is van jan 2006,die die heeft dus 2,5 jaar gekleuterd.Een goede keuze.Hij had het echt iet aangekud een jaar eerder.Kon wel letters lezen en rekenen maar echt interesse,nee. De middelste is van dec 2006 en kon al lezen voor ze naar school ging.Ook in doen en laten veel ouder als de rest van haar klas. Ze heeft dus 1,5 jaar gekleuterd en zit nu ook in groep 3.Beide komen ze in een plusklasje want beide lopen ze ver voor. In het begin vond ik het een grote stap,een 5 jarige die naar groep 3 ging,maar ze vond haar draai snel en heb geen spijt van de beslissing.Ze had zich stierlijk verveeld in groep 2 ,wat ze nu in groep 3 zefs ook al doet... |
Quote |
Bepje schreef op: 01-03-2013 19:32:11 |
Ik denk dat je nog niets moet doen zolang je niet zeker bent. Kijk hie ze zich in de komende maanden
ontwikkeld en baseer daar je besluit op. Dat kan nog vlak voor de vakantie als het moet. |
Quote |
Ik schreef op: 02-03-2013 08:20:16 |
Ik denk niet dat ik het onderschat dat ze altijd de jongste zal zijn. Ik denk dat er hoe dan ook
positieve en negatieve kanten aan zitten, welke keus er ook gemaakt wordt. De negatieve kanten van
de keus om haar in groep 2 te laten, kunnen we ons nu beter voorstellen dan die als we haar door
laten gaan. Misschien zijn die vervelender op den duur, we weten het niet. En ook als later blijkt
dat het jongste-zijn gaat opspelen, zullen we nooit weten of dat zwaarder is als waar we tegenaan
lopen als we haar laten zitten nu. We kunnen maar 1 keus maken. Hier weegt voor mij nu zwaar mee dat
de kinderen waar ze veel mee speelt naar 3 gaan en dat we een direct verband zien tussen een droge
broek en de uitdaging die ze krijgt. overigens zie ik nu bij mijn oudste in groep 3 dat er nog veel spelenderwijs gaat, ik vind het ook niet zo'n grote overgang als werd voorspeld. Onze jongste geniet juist van spelletjes met letters en woorden, inzichtpuzzels en schrijven. to, hoe zit het bij jullie met de vriendjes/ vriendinnetjes? En wat voor spel vind je dochter leuk? |
Quote |
Trotsemama schreef op: 02-03-2013 09:32:33 |
Ik zou ook voor groep 2 gaan, ze is nog zo jong. Ze kan dan werkjes maken voor groep 3. Als het echt
te gemakkelijk is voor haar, dan zien ze dat snel genoeg en kan ze misschien alsnog naar groep 3. Elk kind is anders, daar moet je naar kijken. Het belangrijkste is dat ze met plezier naar school gaan. Ze moeten nog zo lang. Succes, dit is idd een lastige beslissing. |
Quote |
Kyla schreef op: 02-03-2013 09:44:37 |
Wat voor mij de doorslag zou geven is haar gedrag, hoe ze in haar vel zit. Is ze nog tevreden tussen
de kleuters, is ze minder dwars (als ze al dwars was) nu ze in groep 2 zit enz. Hier een zoon van inmiddels 10, jarig op 14 februari die toen in april/mei doorstroomde van 1 naar 2 en vervolgens naar groep 3 ging. Lastig, maar er was wat ons betreft geen andere keus. Hij zat zo veel beter in zijn vel, ging daardoor sociaal ook ineens beter. (Zal waarsch. altijd lastig blijven ivm Asperger, wat we toen niet wisten) Vorig jaar is hij dan naar een andere school gegaan waar hij onderwijs voor hoogbegaafden krijgt en zit nu weer tussen leeftijdgenoten. Dat verschil merk je wel, moet ik zeggen. Moeilijke keus, maar je kent je dochter goed genoeg om de juiste beslissing te maken. Succes! |
Quote |
Marie8 schreef op: 02-03-2013 09:55:11 | ||
Idem hier, dit jaar (groep 5) merk ik voor het eerst dat hij het toch wel af en toe moeilijk heeft om steeds de jongste te zijn. Hij is van eind feb. Toch zat er in groep 1 ook niks anders op dan laten versnellen. Verder zou ik ook even kijken hoe t jaar verder verloopt. Speelt ze nog veel, dan kan ze het misschien cognitief prima aan in groep 3 maar zou het misschien ook niet vervelend voor haar zijn om nog een jaartje te kleuteren. Als ze in beide gevallen zou kunnen aarden, zou ik kiezen voor kleuteren. | ||
Quote |
Suus schreef op: 02-03-2013 10:14:18 |
Ikke, ik zeg niet dat jij het onderschat. Versnellen is nooit een oplossing, aanpassen van werk wel.
Bij voorkeur in de eigen groep en alleen bij uitzondering in combinatie met aanpassingen. Die
vergeten scholen vaak. Ik zou mijn dochter nu het liefst laten doubleren maar dat kan niet. Het is niet slechts het jong zijn. Vanaf groep 5 veranderen kinderen in individuen, komt de meidenvenijn, moeten ze dingen waar ik dichter eigenlijk te jong voor vind. Dat besef je bij kleuters niet maar dat moment komt wel. |
Quote |
Marjolein1976 schreef op: 02-03-2013 11:03:04 |
Kun je niet een keer een ochtend of middag meekijken? Dat gebeurt hier op school wel in sommige
gevallen. |
Quote |
Ik schreef op: 02-03-2013 11:38:32 |
Suis, ik zeg ook niet dat jij zegt dat ik het onderschat hoor. Ik ben blij om veel
ervaringen te lezen en begrijp nu nog meer dat ik er echt altijd bovenop moet blijven zitten en haar
goed in de gaten moet houden. Heb jij nog contact met de IB'er of regelmatig met de leerkracht of
zo? En heeft je dochter ook nog wel vriendinnen/ vrienden in de klas? Hoe jong was je dochtr toen ze
versnelde? |
Quote |
Suus schreef op: 02-03-2013 12:00:38 |
Mijn dochter ging van 1-3. Ze is vorige week 9 geworden in groep 6. Om haar heen worden ze 10 of 11.
Ze heeft vriendinnen, maar je ziet goed dat de grote meiden en de kleine langs elkaar bewegen. Ook
qua kleding, muziek etc hobbel je er achteraan en dat begint nu te komen. Ik heb contact met ib-er en juf maar hier gaat het toch wel mis. |
Quote |
M&j schreef op: 02-03-2013 12:00:45 | ||
Klopt, mijn dochter heeft daar moeite mee gehad vooral in groep 6. Die was in dat soort ontwikkelingen juist wat later, ze zit er zelf nu ook volop in. | ||
Quote |
Ikee schreef op: 02-03-2013 12:20:57 |
Ik zou het ook moeilijk vinden hoor. Misschien mag je een keer een ochtend meedraaien in haar
huidige klas om zelf te zien hoe ze zichzelf op school gedraagt. Daarnaast is ze zeker jong voor
groep 3, en ik vind persoonlijk groep 3 een erg pittig jaar. Ze leren lezen, schrijven, rekenen. Ik
denk dat je bij jezelf ook goed na moet gaan of jij denkt dat je dochter dit kan. Met name het
speelse is eraf in groep 3. Daar zou ik bang voor zijn en voor het feit dat ze het misschien toch
niet aankan en weer terug moet naar groep 2 of blijft zitten. Heel moeilijk, aan de andere kant,
cito-scores en testen liegen niet..... |
Quote |
Dikkertje-dap schreef op: 02-03-2013 13:45:59 |
Ik zou haar ook lekker in groep 2 laten hoor, juist omdat ze zelf nog helemaal niet bezig lijkt met
letters e.d, ze kan het op school wel doen, maar dan meteen de angst dat ze zich zou gaan vervelen
vind ik wel wat ver gezocht, misschien is ze op school gewoon lekker leergierig, prima toch! Met wat
extra werkjes komt ze dat echt wel door. Anders zou het betekenen dat ze groep 2 maar een half
jaartje doet, vind ik wel kort als ik zie wat mijn dochter in groep 2 allemaal moet leren. Zij kent
wel alle letters, schrijft zelf woordjes, kent cijfers tm 100 en herkent ze ook door elkaar. Maakt
zelf sommetjes, leest korte woordjes uit zichzelf zoals kat, het, daar, boom, vis, is, en, maar,
hek, vla ik noem maar wat. Waar ik ook loop ze leest hier en daar woordjes. En als jou meisje daar dan nog helemaal niet mee bezig is, maar zich prima vermaakt op school met de werkjes van groep 2, en thuis met haar poppen, nee dan zou ik haar niet door (pushen!) naar groep 3! Er is genoeg te leren in groep 2, en eventueel wat extra werk aan te bieden, nee hoor, hier word trouwens in groep 3 ook niet meer door de mama's naar binnen gebracht en vaak gaan ze zelfs al alleen naar school. Ook word er vanaf school met de groep naar gymles gefietst, ik zag dat mijn meiske nog niet doen hoor met 5 jaar! |
Quote |
Jesmv3 schreef op: 02-03-2013 23:16:35 |
hier hebben ze combinatieklassen en zitten er ook verschillende leeftijden in een klas. Alleen groep 3 waar ze beide in zitten is geen combinatieklas en daar isw ook al leeftijdsverschil.6,7 en enkelen die snel 8 worden. |
Quote |
Een Mama schreef op: 03-03-2013 07:59:26 |
Hier zitten we met hetzelfde, mijn zoontje is van eind nov. Hij heeft bijna 7 mnd in 'groep 0'
gezeten, daarna is hij naar een sbo school gegaan (door zijn autisme) waar hij eigenlijk nog 2 jaar
zou kleuteren. Maar hij kent al bijna alle letters, zit hele dag woordjes te schrijven en probeerd
al klein verhaaltje te lezen. Aangezien er op de sbo vooral kindjes zitten met leerproblemen/laag iq
denkt de juf hem niet genoeg uitdaging te kunnen geven. Ze kan wel wat werkjes geven van groep 3,
maar om echt verder te leren lezen zal hij naar groep 3 'moeten'.. Maar gelukkig hebben we nog een
half jaar te gaan. |
Quote |
Debbel79 schreef op: 03-03-2013 08:52:48 |
danjullie wel dames. een goede vriend van me is al jaren leraar op de basisschool en heeft ook een aantal jaren de kleuters gehad. Op het moment heeft hij groep 3. hij kent fiene ook behoorlijk goed, en wij hebben hem om advies gevraagd. we hebben de uitslagen van alleCito toetsen op gevraagd, hij heeft dat doorgekeken, maar hij kijkt veel meer naar het sociaal emotionele vlak zegt ie. zijn advies is om niet te versnellen. Wel moet ze extra uitgedaagd worden in groep 2. we moeten nog een paar maanden maar voor nu hebben we de knoop doorgehakt dat ze niet gaat versnellen. En ik moet eerlijk zeggen dat Diana's het moment dat drie knoop door was ik het gevoel heb dat er een last van mijn schouder valt... en alleen dat al zegt me genoeg en geeft me het gevoel dat ik de juiste beslissing heb gemaakt.... |
Quote |
Debbel79 schreef op: 03-03-2013 08:54:28 |
Diana's??? Op het moment... Moet er staan..... Het lijkt er niet eens op haha! |
Quote |
Een Mama schreef op: 03-03-2013 09:15:22 |
Ik vond het er ook al aprt staan diana's moment fijn dat je eruit bent! Hier ga ik nog niet beslissen, een half jaar duurt nog lang. Buiten dat gaan ze de cito tots nog afnemen (mijn zoontje heeft alleen taal jongste kleuters gedaan en A gescoord). Hier kijken ze ook naar de volgende groep, de samenstelling ervan en de kinder psycholoog gaat er naar kijken. Maargoed jou dochtertje leest/schrijft natuurlijk nog niet, dan had ik het ook niet gedaan.. |
Quote |
Debbel79 schreef op: 03-03-2013 09:18:33 |
Nee ze leest en schrijft helemaal nog niet. Alleen de letter f van haar naam kent ze. pnora las op haar leeftijd al echt boekjes, dat was een heel ander verhaal. ik zie dat ook in een paar maanden niet zo drastisch veranderen. Ik ben gerust nu met mijn besluit hihi |
Quote |