Menu
 

Topic:

burgerinitiatief

M&j  schreef op: 25-02-2013 08:31:40

Burgerinitiatief



 

 

Burgerinitiatief




Bronnen







Voor een gezond aanbod & een verbod op marketing voor ongezonde kindervoeding



 


De discussie over wetgeving rond kindermarketing voor ongezonde producten sleept zich al jaren voort. Ondertussen blijft het aantal kinderen en jongeren met overgewicht en obesitas stijgen. Zowel de voedselindustrie als de overheid doen volstrekt onvoldoende om de gezondheid van de jeugd te beschermen. Voedselfabrikanten ondermijnen de invloed van ouders op de gezondheid van hun kinderen stelselmatig via marketingstrategieën en misleidende gezondheidsclaims.

Zelfregulering heeft ook in andere Europese landen weinig opgeleverd. In Nederland is de junkfoodmarketing, ondanks de regels die de voedselindustrie zelf mocht opstellen, tussen 2005 en 2011 met maar liefst 38 procent gestegen. Uit het foodwatch-rapport 'Kindermarketing: ongereguleerd en onverantwoord' blijkt dat 85 procent van het onderzochte kinderaanbod te zoet, te zout of te vet is. De industrie neemt haar verantwoordelijkheid voor een gezond voedselaanbod echter niet, maar zet vergelijkbare tactieken in als de tabaksindustrie in de jaren '70 om te voorkomen dat de overheid dwingende maatregelen neemt tegen deze kindermarketing.

De consequenties van het huidige ongezonde aanbod in combinatie met de ingezette marketingtechnieken raken ons allemaal, via de stijgende gezondheidskosten door hart- en vaatziekten, diabetes en kanker. Maar de grootste slachtoffers zijn de kwetsbaarste mensen in deze samenleving: onze kinderen. Zij hebben recht op gezonde voeding en bescherming tegen schadelijke marketingstrategieën.

Wij
inwoners van Nederland
constateren
dat kinderen en jongeren het recht hebben op:

• een gezond voedingsaanbod
• bescherming tegen marketing voor ongezonde voeding

en verzoeken
de minister van Volksgezondheid of degenen die daarover gaan:

• een wettelijk verbod af te kondigen op alle vormen van kinder- en jongerenmarketing voor ongezonde producten. Dit geldt ook voor media als internet en sociale media.
• Een externe, onafhankelijke partij moet de definitie vaststellen van ‘een gezond en verantwoord product’. Een goed voorbeeld van een beoordelingsmodel daarvoor is het “nutrient profiling model” van de Britse Food Standards Agency.
• Zolang het aanbod van een levensmiddelenfabrikant niet verantwoord en gezond is, mag hij geen voorlichting of educatieve activiteiten aanbieden over gezonde voeding. Ook mag hij niet samenwerken met goede doelen, deze sponsoren of sport- en bewegingsactiviteiten initiëren. Dit verbod moet wettelijk vastgelegd worden.

foodwatch vindt dat gezondheidsclaims op voedselproducten te allen tijde verboden moeten worden. Dit geldt dus ook voor kinderproducten.

Voedselbedrijven mogen hun marketingstrategieën richting kinderen en jongeren dus uitsluitend inzetten voor producten die passen in een gezond en verantwoord voedingspatroon. Alleen op deze manier kan het aanbod van kinderproducten, dat momenteel zo onevenwichtig is, weer gezond gemaakt worden. Dit draagt ertoe bij dat de huidige overgewichtsepidemie een halt toegeroepen wordt en dat ouders niet langer misleid worden door valse gezondheidsclaims.

Om te tekenen:
http://foodwatch.nl/onze_campagnes/kindermarketing/burgerinitiatief/index_nl.html





 
 
Quote
Navigatie
Vorige | 1 | 2 | 3 | Volgende
RE: burgerinitiatief
Jolanda1974  schreef op: 27-02-2013 12:37:03
Het gaat allemaal om balans.. Ook slechte dingen heeft je lichaam nodig maar met mate,

En helaas merk ik zelf maar al te goed dat een "ongezonde" maaltijd in verhouding goedkoper is dan een verantwoorde / gezonde maaltijd. Alleen laat ik dat zelf niet toe. Wat de reclames ook beweren  maar ik ben zelf nog steeds verantwoordelijk voor ons eetgedrag en aankoop beleid.
 
Quote
RE: burgerinitiatief
3prachtkinders  schreef op: 27-02-2013 12:43:09
Ik probeer dus er wel op te letten, maar het is niet altijd gemakkelijk, je denkt dat je goed bezig bent...

Ja ik kocht slimpie siroop, snoepjes enzv, totdat mijn zoon de diarree kreeg, hij blijkt nog steeds overgevoelig te zijn voor zoetstoffen, en de meeste medicijnen, net als AB zitten ook zoetstoffen in, ik spreek dus met de HA al af een andere dosering te geven.

En ja, ze krijgen wel eens Taksi mee of andere soorten vruchtensappen, maar wel aangelengd met water, en ja ze krijgen wel eens een snoepje, maar let wel op, wat voor troep er in zit.

Ik keek altijd voor traktaties op voedingssite, hoef ik blijkbaar ook niet op te letten...Wil toch vaak iets verantwoords trakteren, fruit hoef je op deze school niet te doen, ze keilen het gewoon over het schoolplein heen. (gezien bij een meisje die op mandarijntjes trakteerde).

Probeer iedere dag verse groentes op tafel te zetten, maar vind het wel verschrikkelijk duur, daar aan tegen, is het ongezonde eten weer goedkoperder.
En ik zeg ook wel eens hoor, we eten wel eens diepvriesgroente, of groente uit een potje, maar ik probeer toch zoveel mogelijk verse groente op tafel te zetten, maar 2,49 voor bloemkooltje  vind ik te veel.
 
Quote
RE: burgerinitiatief
Mama_anja  schreef op: 27-02-2013 12:45:02
ik vind het een goed initiatief  als je kijk dat de lekker koekjes  snoepjes en toetjes  en chippies voor kids en drinken op kinder hoogte  staan en de groente en fruit brood ed op hogere hoogten staan 
ik kijk wel tegen woordig wat in drinken zit kook steeds meer zonder pakjes vind dat er te veel toegevoegde stoffen in zitten die veel al schade aan een mense toe kunnen brengen
 
Quote
RE: burgerinitiatief
Alice  schreef op: 27-02-2013 12:59:06
Ongezond voedsel is wel goedkoper in aanschaf, maar ik denk duurder op langer termijn.
Je weerstand is lager bij gebrek aan voldoende vitaminen, sommige toevoegingen kunnen vage klachten geven om nog maar niet te spreken over hart en vaatziekten, hoge cholesterol of zelfs kanker. Ga al eens 1x naar de dokter. Haal eens dure medicijnen
 
Quote
Navigatie
Vorige | 1 | 2 | 3 | Volgende


Reageren op burgerinitiatief
Naam
Bericht