Menu
 

Topic:

burgerinitiatief

M&j  schreef op: 25-02-2013 08:31:40

Burgerinitiatief



 

 

Burgerinitiatief




Bronnen







Voor een gezond aanbod & een verbod op marketing voor ongezonde kindervoeding



 


De discussie over wetgeving rond kindermarketing voor ongezonde producten sleept zich al jaren voort. Ondertussen blijft het aantal kinderen en jongeren met overgewicht en obesitas stijgen. Zowel de voedselindustrie als de overheid doen volstrekt onvoldoende om de gezondheid van de jeugd te beschermen. Voedselfabrikanten ondermijnen de invloed van ouders op de gezondheid van hun kinderen stelselmatig via marketingstrategieën en misleidende gezondheidsclaims.

Zelfregulering heeft ook in andere Europese landen weinig opgeleverd. In Nederland is de junkfoodmarketing, ondanks de regels die de voedselindustrie zelf mocht opstellen, tussen 2005 en 2011 met maar liefst 38 procent gestegen. Uit het foodwatch-rapport 'Kindermarketing: ongereguleerd en onverantwoord' blijkt dat 85 procent van het onderzochte kinderaanbod te zoet, te zout of te vet is. De industrie neemt haar verantwoordelijkheid voor een gezond voedselaanbod echter niet, maar zet vergelijkbare tactieken in als de tabaksindustrie in de jaren '70 om te voorkomen dat de overheid dwingende maatregelen neemt tegen deze kindermarketing.

De consequenties van het huidige ongezonde aanbod in combinatie met de ingezette marketingtechnieken raken ons allemaal, via de stijgende gezondheidskosten door hart- en vaatziekten, diabetes en kanker. Maar de grootste slachtoffers zijn de kwetsbaarste mensen in deze samenleving: onze kinderen. Zij hebben recht op gezonde voeding en bescherming tegen schadelijke marketingstrategieën.

Wij
inwoners van Nederland
constateren
dat kinderen en jongeren het recht hebben op:

• een gezond voedingsaanbod
• bescherming tegen marketing voor ongezonde voeding

en verzoeken
de minister van Volksgezondheid of degenen die daarover gaan:

• een wettelijk verbod af te kondigen op alle vormen van kinder- en jongerenmarketing voor ongezonde producten. Dit geldt ook voor media als internet en sociale media.
• Een externe, onafhankelijke partij moet de definitie vaststellen van ‘een gezond en verantwoord product’. Een goed voorbeeld van een beoordelingsmodel daarvoor is het “nutrient profiling model” van de Britse Food Standards Agency.
• Zolang het aanbod van een levensmiddelenfabrikant niet verantwoord en gezond is, mag hij geen voorlichting of educatieve activiteiten aanbieden over gezonde voeding. Ook mag hij niet samenwerken met goede doelen, deze sponsoren of sport- en bewegingsactiviteiten initiëren. Dit verbod moet wettelijk vastgelegd worden.

foodwatch vindt dat gezondheidsclaims op voedselproducten te allen tijde verboden moeten worden. Dit geldt dus ook voor kinderproducten.

Voedselbedrijven mogen hun marketingstrategieën richting kinderen en jongeren dus uitsluitend inzetten voor producten die passen in een gezond en verantwoord voedingspatroon. Alleen op deze manier kan het aanbod van kinderproducten, dat momenteel zo onevenwichtig is, weer gezond gemaakt worden. Dit draagt ertoe bij dat de huidige overgewichtsepidemie een halt toegeroepen wordt en dat ouders niet langer misleid worden door valse gezondheidsclaims.

Om te tekenen:
http://foodwatch.nl/onze_campagnes/kindermarketing/burgerinitiatief/index_nl.html





 
 
Quote
Navigatie
Vorige | 1 | 2 | 3 | Volgende
RE: burgerinitiatief
Anne Mv 3  schreef op: 25-02-2013 13:42:16
@Ikke; bedrijven moeten betalen voor dat logo (het product wordt eerst gekeurd voor zo'n logo er op mag) maar als bedrijven niet kiezen voor het logo betekent dat niet dat gelijkwaardige producten slechter zijn. Ze zijn mogelijk zelfs goedkoper!
Het logo leert niets over etiketten lezen. Als je alleen producten met logo koopt betekent dit absoluut niet dat je dan gezond eet! Sterker nog, waarschijnlijk eet je dan alsnog te zout, kalorie-rijk

Kijk maar eens op de website van Foodwatch, ook producenten van artikelen met het 'Ik kies bewust' logo gebruiken misleidende reclame.
Lees het stuk op deze website over Becel Pro Activ maar eens
 
Quote
RE: burgerinitiatief
Mafkees  schreef op: 25-02-2013 13:42:19

Quote Sismvnick&demi:
Dus jullie vinden dat de reklames van sigarrette ook wel terug mogen komen? We kunnen tenslotte zelf nadenken..
Die reklames zijn niet voor niks eraf, blijkbaar werkt het.



maakt mij echt niks uit. ik rook toch wel. of ze het verbieden, aanprijzen of wat dan ook.
maar hoezo werkt het? rookt niemand meer? nee toch?
 
Quote
RE: burgerinitiatief
Anne Mv 3  schreef op: 25-02-2013 13:47:45

@Mafkees, je hebt 'slecht' en 'slecht'
Rauwe groente staat hier bij feestjes ook op tafel hoor.
Ook voor feestjes maken we steeds meer zelf klaar, vinden we leuk, is lekkerder én ook minder ongezond!
Borrelnootjes koop ik nooit (man en kids soms wel) maar vers gebrande nootjes van de markt haal ik wel, heerlijk!
Gezond hoeft echt niet saai of niet lekker te zijn
En heel eerlijk... na een feestje voel ik me zo veel lekkerder dan na een feestje met allerlei fabriekmatig bewerkte producten!

 
Quote
RE: burgerinitiatief
Marie8  schreef op: 25-02-2013 13:48:09
In mijn omgeving rookt van de mensen die 10 jaar geleden rookten, ongeveer 75% niet meer, inclusief ikzelf. Of dat alleen door marketing komt, weet ik niet. Maar ik ben toch wat blij dat het niet meer wordt aangeprezen. Vroeger toen ik met mijn 12 begon met roken, zag het er stoer uit mede door de marlboro reclame. Dus misschien heeft het meer invloed op kinderen en jongeren. En zo is het denk ik met voeding ook.
Kijk ook naar de marketing van de mac. Ze hoeven maar een M te zien en ze denken aan de mac. 
 
Quote
RE: burgerinitiatief
Mafkees  schreef op: 25-02-2013 13:49:42
dat zie ik zo goed bij kinderen van vriendinnen.
die worden thuis zo erg aan banden gelegd, dat ik tijdens een bezoekje hier een schaal koekjes neerzet of bakjes met chips en nootjes, dat die kinderen er direct opduiken!

deze kinderen krijgen thuis niks 'slechts'. omdat dat niet nodig is.
ik heb de schaaltjes nog niet neergezet of ze vreten zich klem.

vriendin zegt dan na 1 tuc: nu stoppen (dat is zielig! zelf wel eens 1 tuccie gehad?) zodra vriendin naar wc is, duiken ze er weer in.

vreselijk vind ik dat! en niet zo nodig
 
Quote
RE: burgerinitiatief
Marie8  schreef op: 25-02-2013 13:50:26
Ik ga er zo met de kids hetzelfde als jij mee om Sis. Die van mij zijn een paar jaar ouder en ze weten echt heel goed wat oke is en daarnaast wordt er ook gesnoept en een frietje gegeten etc. Goed bewust dus maar niet overdreven.
 
Quote
RE: burgerinitiatief
Mafkees  schreef op: 25-02-2013 13:54:35
hier ook Sis!
hier zit de chips en koek la op kind hoogte.

maar echt niet dat ze elke dag erin zitten. aanleren is dat gewoon! geloof ik ook in!

en trouwens...snoepjes lusten mijn jongens niet, das ook bijzonder geloof ik
 
Quote
RE: burgerinitiatief
S@ssefr@s  schreef op: 25-02-2013 14:05:40
Jonge kinderen zijn best nog goed te sturen als het op gezond eten aan komt. Pubers zijn weer een ander verhaal. Pubers hebben altijd honger. Wat ik bij onze pubers zie en hoor van de verhalen, hebben ze altijd wel eten bij zich. En dan geen gezonde dingen, maar zakken chips, blikjes energy, repen chocolade. Dagelijks kopen ze zakken chips en eten daar met de hele groep van. Allemaal 10 cent en eten maar. Voor 50 cent heb je al een zak chips. Blikjes energy heb je ook al voor 17 cent, dat is voor elke puber wel bereikbaar. Ze weten allemaal dat het slecht is, maar ja, iedereen doet het, dus doe jij maar mee. Mijn dochter koopt geen enegy meer, ze weet wat er in zit, maar chips eet ze wel van mee. Als je die zak voor je neus krijgt zeg je echt niet: nee ik amar niet, het is ongezond .
 
Quote
RE: burgerinitiatief
S@ssefr@s  schreef op: 25-02-2013 14:11:57
Nee, als het nou een handje was?
Dat ze energy willen verbieden roepen ze al een tijdje, maar het ligt er nog steeds, bovendien gaat dat vrij simpel. 1 gaat de winkel in en koopt een hele zwik om ze door te verkopen aan degenen die ze niet mogen kopen. Ze komen op jonge leeftijd net zo gemakkelijk aan alcohol als aan een blikje cola zeg maar. Als ze het willen, dan krijgen ze het.
 
Quote
RE: burgerinitiatief
S@ssefr@s  schreef op: 25-02-2013 14:33:21
Ik zie dat de overgrote meerderheid het wel koopt. Wiet en coke zijn hier nog niet gesignaleerd op school, kennelijk ligt daar voor de meesten nog wel een grens, maar ongezond eten en drinken is heel normaal. En roken natuurlijk, al vanaf de eerste is er een groep die rookt. Dan zijn ze nog maar 12/13. Het kan, dus gebeurt het en nee zeggen is niet cool. Natuurlijk zijn er ook kinderen die het niet doen, mijn dochter heeft water mee naar school, maar is wel de enige van haar vriendengroep. Ik denk dat je als ouders nog zo kan opvoeden en ze leren kan wat de risico`s zijn, maar als ze op school in de groep zijn, dan klinkt mama`s stem toch echt heel ver weg.
 
Quote
RE: burgerinitiatief
Angelique  schreef op: 25-02-2013 14:33:51

hier ook snoepla op kid shoogte maar ze weten dat ze het moeten vragen en de ene keer zullen ze iets krijgen en de andere keer niet
laat jay nou steeds om half 5 komen nee dan krijg je niets want je eet savonds veel te slecht

gister heeft hij als avon eten drie happen brood en halve zak kroep kroep op gezond ne maar kind is zie dus was allang blij dat ie iets at na hele dag nagenoeg niets eten

ryan is gek op koekjes vooral dora koekjes ja die krijgt hij vaak 1a2 x per dag maar vaak ook gewoon maria kaakjes
en tegenwoordig ook vitalu crackers in huis zijn voor ryan ook koekoes krijgt ie toch wat goeds binnen want ja brood is bij hem weer lastiger


ik denk dat als met raclames verbied je niet je doel behaald
tevens zijn raclames ook ndoig want ander word tv kijken bijv wel erg duur

men zegt hier dta iedere siimpele ziel kan bedenken wat goed en slecht is en ook dat is helaaaas niet waar
want ja er bestaan op ddeze aardkloot dus meeeeer dan genoeg mensen die het gewoonz elf niet weten
ik ken mensen als ik daar tegen zeg dat patat elke dag bij je eten erg goed voor je is ze dat dus ook zullen doen
en dus ja die zijn erg vatbaar voor die raclames helaas
blijft erg lastig ooit komt er een dag dat de kids er alleen voor staan je ze hun eigen keus moeet laten maken en dat word gewoon lastig dan want ja dan kom je in zon tijd dat je losgaat en de winkels zijn oook veel te verleiderlijk ingedeeld dus tja
ik dnek dat je aols ouder niet meer dna je best kunt doen en er het beste van hopen
mijn ouders hebben ook wel hun best gedaan en toch woog ik op den duur 160 kg tja hoe dat komt ??? niet door raclames ofzo
je doet je best en hoopt het beste en uiteindlijk zullen we llemaal zien waar schip strand

 
Quote
RE: burgerinitiatief
S@ssefr@s  schreef op: 25-02-2013 14:34:55
Overigens denk ik wel dat die opvoeding later best weer terug komt als ze hun verstand weer een beetje terug krijgen . Wat je er in stopt qua opvoeding is echt niet zomaar weg.
 
Quote
RE: burgerinitiatief
Valorei  schreef op: 25-02-2013 15:30:06
Ik denk dat wij aardig weten wat gezond is en wat niet, en ook reclame weet Dominiek hoe dat werkt (dat ze liegen om zo veel mogelijk te verkopen)

Alleen straks komt hij op het voortgezet onderwijs, met misschien veel pubers die wel in reclame stinken en ongezond eten en liters red bull achterover slaan. En dan moet Dominiek sterk in zijn schoenen staan om niet mee te lopen.

Dus rechtstreeks denk Ik niet dat reclame op mijn gezin veel invloed heeft.

Maar indirect wel, vriendjes geloven de reclame, krijgen de producten en mijn zoon wil dan ook mee.

Het hoeft niet direct verboden te worden, tenzij dan direct alle reclame aan banden word gelegd (geen onjuiste of valse beweringen).
 
Quote
RE: burgerinitiatief
Mama Van Drie  schreef op: 25-02-2013 15:53:23
Nou.....ik weet niet hoor....snoep is hier ook niet bijzonder maar mijn middelste op kinderleeftijd ( hij is nu 16) en mijn jongste van nu 8 die kunnen er wat van, zullen altijd...iedere dag vragen om snoep wat ze van mij ook altijd krijgen, ik ben daar heel makkelijk in maar blijkbaar werkt het hier dan niet dat ze er  niet meer om vragen.

Pubers....ik sluit me aan bij sassefras, met verbazing aanschouw ik het soms, maar het gaat als het goed is weer over.
De oudsten twee nemen al een langere tijd water mee naar school maar drinken en eten daarnaast genoeg andere zooi denk, oudste zoon rookt ook al een jaar of drie, doodzonde maar ja......

Ik weet nog van vroeger  als we naar de bioscoop gingen, altijd reclames...van marlboro en van ' van nelle shag'......zal je nu niet meer zien idd.

 
Quote
RE: burgerinitiatief
Anne Mv 3  schreef op: 25-02-2013 16:29:44
Sinds we geen snoep meer in huis hebben vragen de kinderen niet meer om snoep , misschien is dat de oplossing Mama Van Drie?
Ze mogen best eens een keer snoep eten, maar als het in huis is eten ze het dagelijks en als het er niet is kiezen ze voor de alternatieven (die in mijn ogen minder ongezond zijn)

Overigens kijken we weinig TV, dat scheelt ook heel veel reclame-ergenis!
 
Quote
RE: burgerinitiatief
Marie8  schreef op: 25-02-2013 16:29:59
Ik denk wel dat de meeste mensen tegenwoordig een wat ander eetpatroon als vroeger hebben. We hadden al die keuzes niet, nu kun je kiezen en wordt je ook geprikkeld om vanalles te kiezen wat niet zo gezond is.
Daarnaast vind ik het altijd zo vervelend dat gezond eten veel duurder is als junkfood.
 
Quote
RE: burgerinitiatief
Sabrah  schreef op: 25-02-2013 17:17:12
Ik vind het een goed initiatief en heb m ondertekend. T is wel wat betuttelend en wij als ouders zijnzelf verantwoordelijk voor een goede opvoeding en wat wel en niet gezond is qua eten en drinken maar alle hulp is welkom. De meeste moeders hier zijn veel met gezonde voeding bezig, maar er zij er ook genoeg die er blijkbaar minder van weten. Dat kan niet anders want er is niet voor niets in explosieve groei in te dikke mensen. Waar ik het meest van baal bij voeding is dat er zoveel zooi in gestopt word aan smaakversterkers, zout en suikers dat zelfs gezonde tussendoortjes niet meer gezond zijn. Je moet onderhand echt zelf alles maken. Dus denk aan eigen brood bakken, eigen sausjes maken etc. En dat kan/wil niet iedereen. zelfs in vlees zitten smaakversterkers tegenwoordig. Ik kan onderhand wel een eigen kalf in mn tuin gaan hiuden voor de slacht. en door al die smaakversterkers lust men straks geen puur eten meer. Bovendien zitten er ook vaak middelen in om je als het ware verslaafd te maken aan dat produkt zodat je er van blijft eten. Daar zou nou eens een verbod op moeten komen.

Wat mij betreft komt er een hogere btw op ongezonde produkten en een lagere btw op gezonde produkten. 
 
Quote
RE: burgerinitiatief
M&j  schreef op: 25-02-2013 17:48:37
Als ouders zijn wij natuurlijk verantwoordelijk, maar blijkbaar tuinen er dermate veel ouders in die reclames dat het lonend is er miljarden in te steken. De gevolgen echter zijn niet alleen voor de ouders en kinderen maar voor de hele maatschappij die straks de zorgkosten mogen ophoesten.

Als ouders kan je bijna niet tegen die marketing op, als je 'nee' zegt maak je het alleen maar aantrekkleijker, geef je toe maak je de ook verleiding groter. Ik merk het aan mijn eigen dochter die het opeens normaal vindt om elke dag chips te eten met een blikje energy  


 
Quote
RE: burgerinitiatief
Sabrah  schreef op: 25-02-2013 18:44:33
Precies M&J. Bovendien is dus 85%!! Van het kinderaanbod echt ongezond. Dat is echt veel! Dan is het ook wel een stuk lastiger om iets gezonds te vinden. Zeker als het ook nog leuk verpakt moet zijn. Is wel geen moeten maar kinderen vinden dat nou eenmaal leuk. Geld overigens ook voor volwassenen. 
 
Quote
RE: burgerinitiatief
Anne Mv 3  schreef op: 25-02-2013 18:51:15
Op TV zenders wat veel gekeken wordt door (jonge)kinderen en/of jongeren is het reclame aanbod ook wel weerzinwekkend hoor.
TV staat hier weinig aan, maar als die aan staat dan begrijp ik ook waarom sommige  kinderen in de winkel zo staan door te drammen omdat ze product dit of dat zo graag willen.
Voor kinderen is het verschrikkelijk moeilijk om te begrijpen dat reclame fake is, die geloven gewoon dat je leven veel leuker, mooier, grappiger etc. is als je snoepje X of toetje Y of speeltje Z krijgt.
 
Quote
RE: burgerinitiatief
Claudia  schreef op: 26-02-2013 08:02:47
ik heb gister radar ook gekeken, maar het argument dat bedrijven een wig drijven tussen ouders en hun kinderen vind ik zelf pure onzin. Dat je kinderen niet in aanraking moet laten komen met reclame want anders krijg je de jengelfactor.

Wanneer denken ouders zelf eens na en nemen ze zelf de verantwoordelijkheid. Je staat toch zelf toe dat ze uberhaupt mogen kiezen en je rekent zelf af bij de kassa, niet je kind.
Neem als voorbeeld die moeder die eerst aangaf dat ze wel consequent was, maar daarna: ja ligt ook aan mijzelf..de ene keer is het nee, de andere keer: nou zucht vooruit dan maar (dan is het gezeur tenminste klaar). Dan ben je als ouder fout, niet de reclame of aantrekkelijke verpakkingen. Je kind heeft dan door dat als het gaat jengelen ze hun zin waarschijnlijk krijgen en daarom blijven ze het doen.

Gewoon van kleins af aan de kop in drukken. Hier weet ze dat mama de boodschappen doet, en jengelen om iets heeft hier totaal geen nut en dus doet ze dat ook niet.

Producten die als gezond worden gemerkt, daar heb ik meer problemen mee dan reclames en verpakkingen voor kids.
Van mij hoeven ze echt niet reclame tot 7 jaar verbieden en tot 12 jaar flink terug dringen, dan scherm je ze af. Je kan ze in mijn ogen veel beter kennis ermee laten maken en als ouderzijnde informatie geven over hoe en wat.
Dochter weet bijv dat reclame meestal overdreven word en vaak ook niet waar is, maar dat het mooier gemaakt word dan het is zodat ze veel verkopen. (als er nu reclame is hoor je haar regelmatig roepen: pff dat is dus niet waar!) Kijk maar eens naar littlest petshop..zie je een nieuw speelhuis met 10 diertjes..aantal jaar geleden dat zij: die krijg je er allemaal bij! Uitgelegd dat ze dat laten zien om het nog mooier te maken, maar dat in de winkel er maar 1 of 2 diertjes bij zitten.
Met veel dingen kan je ze beter ermee om leren gaan en dingen uitleggen, dan totaal afschermen vind ik. Dan worden ze 12 en krijg je ineens tig verleidingen, en dan?
Hetzelfde als bijv leen-reclames, gewoon uitleggen hoe het echt in elkaar steekt..
 
Quote
RE: burgerinitiatief
Claudia  schreef op: 26-02-2013 08:03:49
ik doe dus niet mee met het burgerinitiatief, ik ben wel voor: eerlijke informatie op verpakkingen.
 
Quote
RE: burgerinitiatief
Marie8  schreef op: 26-02-2013 19:55:38
Het gaat niet alleen om reclames op tv/ radio, maar bijv. ook websites volleig gericht op kinderen met spelletjes etc. Na registratie kunnen ze je ook nog eens persoonlijk benaderen.
 
Quote
RE: burgerinitiatief
M&j  schreef op: 26-02-2013 20:07:39
Het punt is ook niet zozeer jengelende kinderen in de winkel, alhoewel iedereen wel een keer overstag gaat. Het punt is dat kinderen TV kijken, online spelletjes spelen en dan een hoop reclame bagger onzin overzich heen krijgen waar ik als ouder geen invloed op heb, met een verstandig verhaaltje dat het leugens zijn en alleen maar om te verkopen kan je daar echt niet tegenop. Die reclame's beinvloeden mijn kinderen in hun ideeën hoe je met voedsel om moet gaan, dat het normaal is dat je elke dag koekjes eet, dat het normaal is dagelijks mierzoete drankjes te drinken. 


 
Quote
RE: burgerinitiatief
Claudia  schreef op: 27-02-2013 08:11:45
nouja mijn dochter doet ook wel eens spelletjes op die sites, maar gaat vervolgens niet in een winkel erom zeuren hoor. Ik merk niet echt dat ze beinvloed word erdoor,  de spelletjes opzich vind zij gewoon leuk.
Of het nou van la vas qui rit is of via kinderplezier bijvoorbeeld, gaat hier om de spelletjes.

Ik denk zeker wel dat je er tegenop kunt, als je er maar aandacht aan besteed, maar goed dat is mijn mening he
Hier in elk geval geen last van.

Totaal tegenhouden gaat toch niet lukken, neem alleen al als voorbeeld als je kind ergens gaat spelen. Waar ze misschien een totaal andere opvoeding hebben, de tv de hele tijd aan hebben, en de pakjes drinken en snoep voor je neus staat. Ze komen er hoe dan ook mee in aanraking. En dan kan je toch ook uitleggen waarom jij het doet zoals jij het doet?

 
Quote
RE: burgerinitiatief
Claudia  schreef op: 27-02-2013 08:12:29
maar nogmaals, van mij mogen ze die logo's en informatie op verpakkingen wel aanpakken.
 
Quote
RE: burgerinitiatief
Marie8  schreef op: 27-02-2013 09:33:56
Het gaat er niet om dat ze ermee in aanraking komen, het gaat erom dat de marketing het heel bewust zo inricht dat ze kinderen en jongeren willen laten geloven dat bepaalde voeding gezond is. En ze daar dus ook actief (maar slinks)voor benaderen.

Ik maak ook keuzes in mijn voeding, voldoende gezond en ook regelmatig wat ongezonds omdat het lekker is. Maar dan weet ik wel wát ik in mijn mond stop.
Die logo's zijn juist ook een goed voorbeeld. 
 
Quote
RE: burgerinitiatief
Made  schreef op: 27-02-2013 09:37:19
Wat ik niet begrijp is waarom er wel van die zooi reclame gemaakt mag worden, maar niet meer van sigaretten.

Feitelijk zijn beiden even ongezond toch?
 
Quote
RE: burgerinitiatief
Bepje  schreef op: 27-02-2013 11:59:06
Daar heb je een goed punt Made. Ik kan me wel vinden in dit initiatief. Nu zijn ze hier nog jong maar we hebben het al een paar keer over reclame gahad. Tot nu toe bepaal ik wat er gekocht en gegeten wordt hier in huis maar straks is het hetzelfde als de dochter van M&J die iedere dag chips en energiedrankjes normaal vind, als ze eenmaal zelf geld verdienen met een bijbaantje kopen ze dat ook.
Onze kinderen eten wel eens een snoepje en op zondag chips met sinas, dat mag echt wel maar als ik in winkelkarretjes kijk van andere mensen en wel eens pakken limonade e.d. zie liggen dan kan het niet anders dan dat die kinderen alleen kant en klare rommel drinken.
Ik ben misschien een zeikerd met mijn waterige aanmaaklimonade maar als dat spul is toch niet goed ?  Zo zouden bepaalde koeken ook gezond zijn, nou dat bestaat niet. Koek is koek en gezond kan dat nooit zijn. Liga e.d. ook niet.
 
Quote
RE: burgerinitiatief
Mafkees  schreef op: 27-02-2013 12:05:30
roken is dodelijk
een glaasje taksi /fristi en een bakje chips of een chocolaatje hoeft niet dodelijk te zijn.

ik denk dat dat een groot verschil is. als je MET MATE eet en drinkt zal het allemaal wel meevallen met de gezondheid.

Bepje, ik ben dus zo'n duwer van een andere winkelkar
Hier pakken limo, chips, koekjes en worst. Elke dag mogen mijn mini's wat hebben.
Ik geloof niet dat ik hun gezondheid schaad hiermee.

Het gaat erom of mensen zich bewust zijn wat goed en minder goed is. Dit moet anders op de verpakking komen of andere reclames.
Het weglaten, heeft echt geen zin.

Mensen die er de ballen verstand van hebben, kopen het toch wel
 
Quote
Navigatie
Vorige | 1 | 2 | 3 | Volgende


Reageren op burgerinitiatief
Naam
Bericht