Menu
 

Topic:

Altijd maar die Rugzakkindjes!

Even Zonder Naam  schreef op: 11-02-2013 22:21:30
Het valt mij de laatste jaren op (zowel op Social Media als in Real Life) dat men vaak "Rugzakkindjes" of kindjes met een diagnose met de vinger aanwijzen als "schuldige" dat hun eigen kind iets te kort komt op school.

Misschien even een onduidelijke zin. Dus maar even wat voorbeelden om het duidelijk te krijgen:

* In de klas roept een moeder: Alle aandacht gaat naar probleemkindjes met een Rugzak.
* Als die rugzakkindjes of die PDD-Nosser of ADHD-er nou naar een speciale school gaat, dan is er meer tijd en aandacht voor de normale/andere kinderen
* Het gedrag van die PDD-NOS-er of ADHD-er is van invloed op het gedrag van mijn normale kind. Mijn kind gaat zich ook zo gedragen.

En zulke uitspraken steken mij enorm. Ik vraag mij af of mensen zich er bewust van zijn dat ze andere enorm pijn kunnen doen met hun uitspraken. Omdat hun kind normaal is in hun ogen, mag een kind met een "diagnose" zichzelf niet zijn?

Wie zegt dat een kind met een rugzak alle aandacht van de juf krijgt en de kinderen zonder rugzak niet.

 
Quote
Navigatie
Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | Volgende
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Liefje  schreef op: 12-02-2013 08:31:43
Mee eens op het moment dat er van de juf of meester echt bijna alle aandacht naar de andere kindjes gaat en moet gaan behoort de juf/meester actie te ondernemen (of er moet zon iber komen of andere school)

Bij mijn zoon in de klas vermoed ik dat er wel een rugzak kindje zit maar goed dat weet ik niet zeker maakt me ook niet uit zolang ik mijn zoon niet hoor klagen over dingen die er gebeuren die niet leuk zijn in de klas vind ik het prima (en ik vraag mijn zoon natuurlijk hoe het is)
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Son  schreef op: 12-02-2013 08:36:19

Quote :
[...]

Die fout maken veel scholen! Ze denken dat zijn pluskinderen, kunnen goed en gemakkelijk leren en hebben dus geen hulp nodig. Maar een goede begeleidiing is hierbij ook heel erg belanrgijk. Juist doordat ze zo gemakkelijk stof opslaan, leren ze niet hoe ze dingen kunnen leren. En dat kan ze op het VO of zelfs pas later in moeilijkheden brengen.



Het is heus niet zo dat ze helemaal losgelaten worden. Maar over het algemeen is het xo dat de plusgroep zelfstandig opstart, xodat juf de "normale" leerlingen uitleg kan geven, om vervolgens met de "zwakkere" kindjes aan de slag te gaan
En uiteraard worden alle kinderen verder begeleid op klasniveau en indien nodig op zelfstandig niveau.

Maar idd het leren straks op vo wordt nog een uitdaging....
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Moedervan5  schreef op: 12-02-2013 08:40:25
Sorry melissa, maar jouw reactie komt op mij een beetje "jaloers" over. Als jouw kind goede scores haalt waarom moet er dan extra energie ingestoken worden ? Maar hoe kun jij nou weten dat jouw kind geen aandacht of complimenten krijgt ? 

Nee joh laten we alle rugzak kinderen op een speciale school stoppen want die kinderen hebben geen recht op een normale plaats in de samenleving. Stel je voor dat een rugzak kind meer aandacht krijgt om beter te functioneren dan een kind die het super doet en ook zijn vorm van aandacht krijgt ! 
Om deze reacties kan ik mij heel kwaad maken. 

 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Suus  schreef op: 12-02-2013 08:44:27
Ik praat nooitin termen van rugzakkinderen. Waar ikwel moeite mee heb (dat staat dus los van aandacht) is dat er kinderen zijn met afwijkend gedrag wat vergoeilijkt wordt. 
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Son  schreef op: 12-02-2013 08:44:57
Ik kan ook niet begrijpen dat mensen zich druk kunnen maken om andermans rugzakkind. Alsof jouw kind de dupe is...nee hoor, juist niet !. Vroeger werden kinderen juist de dupe omdat die kinderen GEEN rugzakje hadden... Ze werden in de klas als "vervelend,druk,stout,agressief" gezien. En waren de andere leerlingen tot last.
Gelukkig hebben ze nu rugzakjes en kunnen de kinderen zo normaal mogelijk mee doen mst de klas ! Juist door die begeleiding !!
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Debby1977  schreef op: 12-02-2013 08:45:14
Melissa, hoe weet je dat jouw kind geen extra aandacht krijgt? Ga je dan af op verhalen van je kind of heeft de juf letterlijk tegen je gezegd dat jouw kind geen aandacht krijgt? Ik vind jouw stukje ook jaloers overkomen.
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Suus  schreef op: 12-02-2013 08:50:14
Toch snap ik Melissa wel, kom je mee dan sneeuw je snel onder terwijl school gaat om meer dan inhoud
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Orange  schreef op: 12-02-2013 08:53:43
Tsja, in de klas van mijn zoon zitten twee rugzakjes. Beide vertonen storend gedrag en mijn zoon dankzij één ervan na een paar maanden al niet meer wilde. Onder andere slaan en duwen. 
De ene ouder steekt dr hoofd niet in het zand maar de ander had ook zo'n soort topic kunnen openen... Niet vervelend bedoelt maar ik vind het een sneer naar het topic gisteren en een oneerlijke discussie uitlokken. Iedereen wil goed onderwijs voor zijn kind. 
Als je in de reacties leest dat juf pillen niet moet vergeten, dag moet hetzelfde gaan als altijd..  Speciale kindjes moeten éérst aan tafel. Sorry maar steek je hoofd niet in het zand maar ben juist duidelijk en niet defensief. Dan bereik je meer begrip. 
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Son  schreef op: 12-02-2013 08:54:56
Hoe weet je dan dat ze worden ondergesneeuwd ?
Hebben ze verdriet ? Waar merk je dat aan ?
Want pas dan kan je er ook wat mee. Zolang het is "ik ben bang dat dat gebeurd" of " misschien is dat zo" is het geen feit dat t zo is.......
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Liefje  schreef op: 12-02-2013 08:58:00
Ik vind niet dat het ritme van de hele klas afgestemd moet worden op bv 2 kindjes die als eerst moeten zitten en als eerst geholpen moeten worden (ja mag wel maar niet door de juf daarvoor moet dus zon iber er zijn) want het is ook wel eens leuk als een ander kindje het eerst geholpen wordt enz.

Ach ik hoef me niet druk te maken want hier is dat niet ter sprake juf geeft evenveel aandacht aan iedereen bij binnenkomst (wanneer er om haar aandacht gevraagd wordt dan) en ieder kind komt hier met alles aan de beurt iedereen.
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Rianne74  schreef op: 12-02-2013 08:58:14
Bij mijn zoons in de klas zitten ook 1 of meerdere kinderen die een etiketje hebben. Geen probleem mee. Maar de juf heeft het maar wat moeilijk in de klas. Niet zozeer vanwege de kinderen met het etiketje want voor zover ik kan zien/merken gaat dat prima. Het zit hem bij ons op school in de grootte van de groep. Bij de oudste zitten er 27 kids in de klas waarvan een aantal met lees/reken/spelling problemen. Mijn zoon is er 1 van. De jongste zit in een klas van 28 waarvan een aantal ook lees/spelling/reken problemen hebben. Ook is hij er 1 van. Beide zoons hebben spellingsproblemen...

de kinderen met een rugzakken kunnen prima op een reguliere basisschool functioneren mits de klassen niet te groot worden..... Maar ja de bezuinigingen hè.....
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Mamavonn  schreef op: 12-02-2013 09:00:31
Er zijn ook kinderen met een rugzak voor hele andere zaken dan adhd hoor dames. De mijne krijgt er binnenkort een voor spraak taalproblemen. Dus gedrag is gewoon maar zijn spreken niet. Het zijn dus niet altijd kinderen met een gedragsprobleem.
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Suus  schreef op: 12-02-2013 09:01:00
Son, dat merk je aan het kind of tijdens rapportgesprekken.
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Jill1234  schreef op: 12-02-2013 09:01:21
Ik begrijp beide kanten. Tot een jaar geleden dacht ik ook dat de "normale" kinderen de dupe waren van de rugzakkindjes. Nu weet ik dat dat niet zo hoeft te zijn en het zelfs in het voordeel kan werken van de hele groep.
Mijn zoon heeft sinds een jaar een rugzak; hij zit in groep 2 en heeft een autisme spectrum stoornis (Asperger)
Hij krijgt 2x 45 minuten per week begeleiding van de intern begeleider. Wij hebben er voor gekozen dat hij dan niet alleen uit de klas wordt gehaald, maar samen met 2 of 3 (steeds) andere kindjes. Zo profiteren ook andere kinderen van de extra begeleiding. De ib'er bekijkt welke kinderen mee gaan, aan de hand van het programma van die dag. Zo gaan kindjes die moeite hebben met de grove of fijne motoriek mee als er die dag bij de begeleiding iets gepland staat op dat gebied. Staat er iets gepland op het gebied van sociale vaardigheden? dan gaan weer andere kinderen met mijn zoon mee. Zo profiteren dus ook kinderen zonder rugzak, maar die wel baat hebben bij specifieke begeleiding van de rugzak van mijn zoon.
Wij hebben bewust gekozen de rugzak op deze manier in te zetten. Zo is zoon geen uitzondering in de groep (wordt niet alleen uit de groep gehaald) en profiteert de hele groep.

Daarnaast is er vanuit de rugzakgeleden veel geld voor materialen in de klas waar de hele groep wat aan heeft. Denk aan timetimers, laptops, ontwikkelingsmaterialen, spelmaterialen.

Dus hier eigenlijk een heel positief verhaal. Nu is het wel zo dat mijn zoon absoluut geen negatief gedrag vertoont, dus niet schreeuw, pest, agressief is etc. Hij is juist erg stil.
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Valorei  schreef op: 12-02-2013 09:01:23

Quote Debby1977:
Melissa, hoe weet je dat jouw kind geen extra aandacht krijgt? Ga je dan af op verhalen van je kind of heeft de juf letterlijk tegen je gezegd dat jouw kind geen aandacht krijgt? Ik vind jouw stukje ook jaloers overkomen.

Net helemaal uitgetypt en toen per ongeluk zelf alles gewist ....

Wij merkten het bij de gesprekken met de juf. De kinderen die extra aandacht nodig hadden, daarover kon de juf veel vertellen aan de ouders, pietje deed dit, pietje deed zus en zo, pietje heeft vandaag met die en die gepraat, volgens mij zit pietje niet lekker in zijn vel vandaag etc. En ook het sociale aspect, pietje heeft vandaag met truusje gespeeld, wat een vooruitgang he? Die ouders waren ook altijd wel tevreden over de extra aandacht naar hun kind.

Als ik gesprekken had met de juf dan vielen er vaak stiltes en moest ik gaan trekken.

Hoe doet Dominiek het in de klas?
Ja wel goed geloof ik
Heeft hij veel aansluiting bij de andere kinderen
Volgens mij wel, ik zie geen gekke dingen
En met leren, hoe zit hij daar?
(Juf pakt een map en gaat bladeren, weet ze dus niet uit het hoofd)Ja hij zit op schema met de andere kinderen.
ZIjn er verder nog bijzonderheden?
...............
.........
JAH!! Hij houd zijn potloodje niet goed vast!

Zo gingen onze 10 minuten gesprekken. Ik had zelf echt het idee dat de juf niet eens doorhad dat hij in de klas zat. Terwijl ze dat dus wel doorhad van de kinderen die de extra aandacht nodig hadden.

Ook vertelde hij wel eens dat sommige kindjes veel aandacht kregen, of dat ze regelmatig met iemand mee mochten om leuke dingen te doen (ik denk de ib'er)

Maar goed, om even te nuanceren (mijn eigen reactie), op zijn oude school was er veel aandacht voor het 'bijzondere' kind, maar ze hadden orde en structuur en de klassen liepen toch vrij goed.
Op zijn nieuwe school is iedereen'gelijk' en bestaan er eigenlijk geen rugzakjes, en daar is er wel veel rumoer en chaos en levert het in mijn ogen wel een probleem om.

Dus iedereen evenveel aandacht (gebaseerd op deze kleine twee scholen) is misschien ook niet echt de oplossing.


Ik was trouwens vroeger het 'rugzakkind', alleen dat bestond toen nog niet, dus ik heb mijn basisschooltijd voornamelijk gespendeert in de gang of aula uit het raam kijkend. Dat was helemaal de andere kant.
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Meanne  schreef op: 12-02-2013 09:01:34
ten eerste heb ik niet alles gelezen maar wil toch even reageren.

eennkind met een rugzakje kan niet altijd naar speciaal onderwijs omdat ze te goed zijn, vaak moeten ze een bepaald iq hebben om daar aangenomen te worden.

school is verplicht om een kind in de klas te hebben die extra aandacht nodig heeft.....

ik snap alle ouders want of je kind een stempel heeft of niet een ouder wil dat haar kind aandacht krijgt maar in een klas met 30 kinderen kan de juf niet alle kinderen tegelijk aandacht geven, ik ben ook echt van mening dat een juf of meester echt niet een kind met een rugzakje voor zal trekken.

omdat mijn zoon adhd heeft is hij anders?? Waarom?? Omdat hij wat drukker is of omdat hij snel afgeleid is??? Natuurlijk krijgt hij extra begeleiding, thuis,op school niet meer maar dat krijgen kinderen die zwakker zijn in taal en of rekenen ook.

ik ben ban mening dat er te veel op andere kinderen gelet wordt en dat ouders te veel zien en elke ouder wil het beste voor haar kind.

heb je er problemen mee praat met de juf....vraag hoe zij te werk gaat 

(dit stukje is het algemeen)


 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Ano  schreef op: 12-02-2013 09:02:13
Hou jullie hart maar vast of verhuis naar belgie om prive onderwijs te geven. Want het wordt echt niet beter. De verwachting is dat komend jaar de groepen groter worden , gem rond de 30 en met passend onderwijs voor de deur zullen er nog meer bijjzondere kindjes komen....
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Anmv3  schreef op: 12-02-2013 09:05:14
Ik denk dat er in elke klas wel een paar zitten die extra aandacht vragen en die ook krijgen.
Of ze nou een rugzakje hebben of niet.
Mijn zoon is echt megastil en zal je niet horen in de klas.
Er zitten een paar kids in zijn klas die altijd de vinger opsteken en altijd het woord willen hebben.
En die het naar mijn mening ook atijd mogen vertellen.
Ik vind dat weleens sneu voor mijn ventje.
De juf zet de klas aan het werk en je hoort hem niet meer, maar het zou de juf ook eens sieren
om eens bij hem te gaan zitten en hem een compliment te geven !
Rugzakkindjes worden op onze school veel uit de klas gehaald om met een ib er de stof door te nemen.
Ik vind dat op zich goed, ze hebben dan geen prikkels vanuit de klas en kunnen zich beter concentreren
op de leerstof !
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Vikki  schreef op: 12-02-2013 09:07:46
Ik ben erg blij dat mijn zoon naar het VO gaat volgend schooljaar. Wat een verademing om op open dagen met de zorgcoordinatoren te praten. Op elke school was er een zorgcoordinator aanwezig om een en ander uit te leggen. Ze wisten waar we over praatten. Wil natuurlijk niet zeggen dat het straks automatisch goed gaat en dat ze ook doen wat ze beloven maar het geeft wel moed. Ik verwacht bij mijn zoon ook geen problemen op school, maar het scheelt al dat er iemand was waar je als ouder mee kon praten. Op de basisschool lopen we eigenlijk  steeds tegen een muur op, want op school is het zo'n rustige jongen. En als ik dan lees dat de groepen nog groter gaan worden!
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Son  schreef op: 12-02-2013 09:12:34

Quote :
Ik denk dat er in elke klas wel een paar zitten die extra aandacht vragen en die ook krijgen.
Of ze nou een rugzakje hebben of niet.
Mijn zoon is echt megastil en zal je niet horen in de klas.
Er zitten een paar kids in zijn klas die altijd de vinger opsteken en altijd het woord willen hebben.
En die het naar mijn mening ook atijd mogen vertellen.
Ik vind dat weleens sneu voor mijn ventje.
De juf zet de klas aan het werk en je hoort hem niet meer, maar het zou de juf ook eens sieren
om eens bij hem te gaan zitten en hem een compliment te geven !
Rugzakkindjes worden op onze school veel uit de klas gehaald om met een ib er de stof door te nemen.
Ik vind dat op zich goed, ze hebben dan geen prikkels vanuit de klas en kunnen zich beter concentreren
op de leerstof !



Kan me heel goed voorstellen!
Maar het is jouw goed recht om dit met juf te bespreken ! Ik weet namelijk zeker dat juf het ook met je eens is en blij is met deze feedback. Een goede
juf zal in eerste instantie misschien dit soort lieve/stille jongens over het hoofd zien, totdat zo weer even bewust gemaakt worden en dan daar absoluut wat mee willen en gaan doen.
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Sabrah  schreef op: 12-02-2013 09:23:18
Interessante discussie dit! Ik denk eerlijk gezegd dat het vornamelijk aan de leerkracht ligt. De ene leerkracht zal beter hiermee om kunne gaan dan de andere. Mijn zoontje zit in een klas met 18 leerlingen op een gewone basisschool met grote klassen. De reden is dat deze groep zo lastig is dat leerkrachten gillend weg lopen als er meer kinderen in de klas zitten. En ja hier zittenook rugzakkindjes in. Wat mij hier opvalt is dat deze kinderen vaak onwenselijk gedrag vertonen en dit aan alle kanten goed word gepraat. Het vervelende hierbij is dat mij kind ook speciale aandacht wil en dus dat gedrag gaat copieren. Want ja, dan maakt de juf ook tijd voor hem. rugzak of niet, agressief en storend gedrag kan en mag niet. En vaak word dit gedrag bij de rugzakkinderen goed gepraat door ouders en leerkracht. (Vaak dus niet altijd he) Hierdoor krijgen kinderen verkeerde signalen. Mijn zoontje zit dan in een extreme klas, maar ik zie dit probleem ook in andere groepen. Ik vind dat zo jammer want in principe heeft een klas inderdaad ook profijt van deze kinderen. Als de school en leerkrachten er anders mee om zouden gaan zou deze discussie dan ook anders zijn denk ik.
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Anno  schreef op: 12-02-2013 09:29:08
Ik zou willen dat mijn zoon een rugzakje zou krijgen. Hij heeft Asperger in combi met hoogbegaafdheid. Geen plusklas bij ons op school. Zoon heeft geen gedragsprobleem op school, lesmateriaal is compact en hij heeft extra werk. Omdat hij niet opvalt in de klas en geen problemen heeft met de lesstof wil dat niet zeggen dat hij geen problemen heeft. Thuis is hij soms onhandelbaar maar dat wordt niet gezien, dat gedrag heeft wel degelijk te maken met frustratie van dingen die op school gebeuren. Tja rugzak is aangevraagd en afgewezen, geld is er niet om zoon verder te begeleiden. Hij heeft dus problemen met het leren leren. Leerkracht doet echt zijn best maar zijn tijd is beperkt en de klas groot.

Ik vind dit heel frustrerend, voor kinderen die niet mee kunnen komen is er van alles en nog wat, kinderen die er bovenuit steken moeten het blijkbaar zelf uitzoeken.

 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Lonneke  schreef op: 12-02-2013 09:32:28
Ook mijn zoon heeft ene zogezegd "rugzakje" maar puur voor ernstige taalachterstand.

School en kentalis hebben alle mogelijke testen gedaan waaronder ook een Iq test, waarop hij juist boven gemiddelde scoorde.

Mijn zoon is ook vrij druk met tijden op school, maar dit is vaak omdat hij zich niet helemaal kan uitten zoals hij dat zou willen kunnen.

Hier op school extra veel tijd buiten de klas om, maar niet in de klas hoor. Daar is iedereen gewoon het zzelfde voor de juf en krijgt gene extra tijd.
Daar is het geld van het rugzakje voor om extra iemand in te 'huren" voor hulp, dat is hier dus echt niet d ejuf van de klas.

Ook andere kinderen proviteren van het rugzak geld van mijn kind. Want er worden extra dingen aangeschaft en soms gaan kinderen met een niet rugzak toch buiten de klas voor iets extra begleiding terwijl die hulp betaald wordt van mijn kind rugzakgeld. Hierop school gaat het juist schappelijk en zien de ouders dat ook zo
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Jill1234  schreef op: 12-02-2013 09:42:06

Quote anno:
Ik zou willen dat mijn zoon een rugzakje zou krijgen. Hij heeft Asperger in combi met hoogbegaafdheid. Geen plusklas bij ons op school. Zoon heeft geen gedragsprobleem op school, lesmateriaal is compact en hij heeft extra werk. Omdat hij niet opvalt in de klas en geen problemen heeft met de lesstof wil dat niet zeggen dat hij geen problemen heeft. Thuis is hij soms onhandelbaar maar dat wordt niet gezien, dat gedrag heeft wel degelijk te maken met frustratie van dingen die op school gebeuren. Tja rugzak is aangevraagd en afgewezen, geld is er niet om zoon verder te begeleiden. Hij heeft dus problemen met het leren leren. Leerkracht doet echt zijn best maar zijn tijd is beperkt en de klas groot.

Ik vind dit heel frustrerend, voor kinderen die niet mee kunnen komen is er van alles en nog wat, kinderen die er bovenuit steken moeten het blijkbaar zelf uitzoeken.



hebben wij dezelfde zoon? Hier echter wel een rugzak. Op grond waarvan is het afgewezen? Wij hebben samen met school rugzak aangevraagd toen diagnose binnen was. Zonder problemen rugzak gekregen...
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Bakkenm  schreef op: 12-02-2013 09:43:31
Ik wil hier wel even op inhaken. Mijn zoon heeft een rugzakje cluster 3 LZK. Er wordt ergens gesuggereerd dat als je kind een rugzakje heeft er nog geen toegang speciaal onderwijs zou zijn ivm met hoogte IQ. Dit is niet juist!! Zodra een indicatie is afgegeven hebben ouders de keuze om of op regulier te blijven of over te stappen naar speciaal onderwijs, danwel speciaal bijzonder onderwijs.

Wij hebben de rugzak op de zogenoemde beredenerende afwijking gekregen. Dit betekend dat er niet sprake is van een specifieke zware chronische ziekte maar alles bijelkaar opgeteld wel sprake was van een toekenning ivm de problematiek. Bij ons heeft ook de thuissituatie meegespeeld. Want ook zoals bij Anno speelde de problemen zich vooral door school thuis af.

Ik lees scholen die geweldig omgaan met de rugzakkinderen. Hadden wij die maar gehad!
Nu zit hij op so en het voelt als een warm bad. Niet uit te hoeven leggen waar je tegenaan loopt. Veel ouders houden hun kind op regulier onderwijs na toekenning indicatie. Voor een deel kan ik me daarin vinden. Echter er zijn gewoon ouders die hun hoofd in het zand steken omdat ze niet willen dat hun zoon naar het speciaal onderwijs gaat. En juist daarin heeft mijnsinziens de school, IB-er en de ambulante begeleiding (voor zolang deze nog bestaat) een inhaalslag te maken. 
Soms moet een school mi eens duidelijk met de vuist op tafel slaan en zeggen tot hier en neit verder. Maar dat doen ze mede ivm de financieen die ze dan mislopen niet.
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Bakkenm  schreef op: 12-02-2013 09:43:33
Ik wil hier wel even op inhaken. Mijn zoon heeft een rugzakje cluster 3 LZK. Er wordt ergens gesuggereerd dat als je kind een rugzakje heeft er nog geen toegang speciaal onderwijs zou zijn ivm met hoogte IQ. Dit is niet juist!! Zodra een indicatie is afgegeven hebben ouders de keuze om of op regulier te blijven of over te stappen naar speciaal onderwijs, danwel speciaal bijzonder onderwijs.

Wij hebben de rugzak op de zogenoemde beredenerende afwijking gekregen. Dit betekend dat er niet sprake is van een specifieke zware chronische ziekte maar alles bijelkaar opgeteld wel sprake was van een toekenning ivm de problematiek. Bij ons heeft ook de thuissituatie meegespeeld. Want ook zoals bij Anno speelde de problemen zich vooral door school thuis af.

Ik lees scholen die geweldig omgaan met de rugzakkinderen. Hadden wij die maar gehad!
Nu zit hij op so en het voelt als een warm bad. Niet uit te hoeven leggen waar je tegenaan loopt. Veel ouders houden hun kind op regulier onderwijs na toekenning indicatie. Voor een deel kan ik me daarin vinden. Echter er zijn gewoon ouders die hun hoofd in het zand steken omdat ze niet willen dat hun zoon naar het speciaal onderwijs gaat. En juist daarin heeft mijnsinziens de school, IB-er en de ambulante begeleiding (voor zolang deze nog bestaat) een inhaalslag te maken. 
Soms moet een school mi eens duidelijk met de vuist op tafel slaan en zeggen tot hier en neit verder. Maar dat doen ze mede ivm de financieen die ze dan mislopen niet.
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Ano  schreef op: 12-02-2013 09:52:47
ik kan me je verhaal van voor de vakantie nog herinneren bakkenm. Wat fijn dat het nu goed gaat met je zoon. Ik ben het met je eens dat ouders niet durven te kiezen voor het SO en dat scholen harder moeten optreden en ook nee durven zeggen tegen ouders.
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Ano  schreef op: 12-02-2013 09:57:19
te snel op verzenden gedrukt...

echter scholen doen dit niet voor de financien maar omdat ze niet tegen ouders in durven gaan. Financieel schieten scholen er weinig mee op. Het geld moeten ze inzetten en onderbouwen en verantwoorden naar ouders. Doen ze het niet, moet je aan de bel trekken. Ouders hebben op dit moment veel macht. Als zij niet willen dat hun kind naar een andere school gaat moet je heel wat uit de kast halen om het voor elkaar te krijgen.
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Liefje  schreef op: 12-02-2013 10:01:05
Ben ik het ook mee eens en kan ook niet snappen dat ouders bv kind perse op normaal onderwijs willen houden terwijl so beter voor het kind zal zijn.

Ja het is even slikken iedereen wil dat zijn kind zo normaal mogelijk is maar uiteindelijk gaat het erom wat het beste voor het kind is.

Ook vind ik dat school een grens moet trekken want als een kindje continu maar slaat/schopt/duwt of bijt dat is het gewoon schorsen en van school af.
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Ano  schreef op: 12-02-2013 10:05:52
@liefje, nu ga je echt te kort door de bocht. Het is meer dan even slikken als je kind naar het SO moet. Als een kind continu schopt of slaat is er meer aan de hand en zul je eerst moeten werken naar een oplossing. Misschien ligt de oplossing helemaal niet in SO maar moet er iets anders gebeuren. Mijn relaas gaat over alle bijzondere kinderen, dus ook de kinderen die niet zo opvallen maar ook een probleem hebben. Eerst zoeken naar een goede oplossing en als het echt gebaat is bij kleine groepen met gespecialiseerde leerkrachten dan door naar het SO.

(schoppen en slaan is trouwens geen reden voor een rugzak/toelaatbaarheid voor het SO, daarvoor moet er echt veel meer aan de hand zijn)
 
Quote
Navigatie
Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | Volgende


Reageren op Altijd maar die Rugzakkindjes!
Naam
Bericht