Menu
 

Topic:

Altijd maar die Rugzakkindjes!

Even Zonder Naam  schreef op: 11-02-2013 22:21:30
Het valt mij de laatste jaren op (zowel op Social Media als in Real Life) dat men vaak "Rugzakkindjes" of kindjes met een diagnose met de vinger aanwijzen als "schuldige" dat hun eigen kind iets te kort komt op school.

Misschien even een onduidelijke zin. Dus maar even wat voorbeelden om het duidelijk te krijgen:

* In de klas roept een moeder: Alle aandacht gaat naar probleemkindjes met een Rugzak.
* Als die rugzakkindjes of die PDD-Nosser of ADHD-er nou naar een speciale school gaat, dan is er meer tijd en aandacht voor de normale/andere kinderen
* Het gedrag van die PDD-NOS-er of ADHD-er is van invloed op het gedrag van mijn normale kind. Mijn kind gaat zich ook zo gedragen.

En zulke uitspraken steken mij enorm. Ik vraag mij af of mensen zich er bewust van zijn dat ze andere enorm pijn kunnen doen met hun uitspraken. Omdat hun kind normaal is in hun ogen, mag een kind met een "diagnose" zichzelf niet zijn?

Wie zegt dat een kind met een rugzak alle aandacht van de juf krijgt en de kinderen zonder rugzak niet.

 
Quote
Navigatie
Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | Volgende
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Mama V Jurre,stijn,j
oris
  schreef op: 11-02-2013 22:23:09

Quote Even zonder naam:
Het valt mij de laatste jaren op (zowel op Social Media als in Real Life) dat men vaak "Rugzakkindjes" of kindjes met een diagnose met de vinger aanwijzen als "schuldige" dat hun eigen kind iets te kort komt op school.

Misschien even een onduidelijke zin. Dus maar even wat voorbeelden om het duidelijk te krijgen:

* In de klas roept een moeder: Alle aandacht gaat naar probleemkindjes met een Rugzak.
* Als die rugzakkindjes of die PDD-Nosser of ADHD-er nou naar een speciale school gaat, dan is er meer tijd en aandacht voor de normale/andere kinderen
* Het gedrag van die PDD-NOS-er of ADHD-er is van invloed op het gedrag van mijn normale kind. Mijn kind gaat zich ook zo gedragen.

En zulke uitspraken steken mij enorm. Ik vraag mij af of mensen zich er bewust van zijn dat ze andere enorm pijn kunnen doen met hun uitspraken. Omdat hun kind normaal is in hun ogen, mag een kind met een "diagnose" zichzelf niet zijn?

Wie zegt dat een kind met een rugzak alle aandacht van de juf krijgt en de kinderen zonder rugzak niet.



nee wat het is toch vaak dat er extra begeleiding is of extra tijd voor vrij is gemaakt ach er wordt altijd een vinger gewezen op onze bijzondere kinderen want bla bla bla weet je lekker laten gaan
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Anne Mv 3  schreef op: 11-02-2013 22:25:52
Ik begrijp je pijn
Ik denk dat er de laatste jaren wel een scheef groei is op (sommige)basisscholen waardoor er in verhouding veel kinderen met rugzakjes in een klas zitten. Onderwijs ondersteunend personeel is veel minder. Dan gaat de zorg en aandacht voor deze kinderen wél 'ten koste' van de kinderen die prima mee komen - maar die misschien óók wel eens wat extra aandacht nodig hebben.
Het is een lastig onderwerp!
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Blauwtje  schreef op: 11-02-2013 22:26:12

Dat krijg je met al die stempels.

Ik snap beide kanten.
Als moeder van een kind zonder ontwikkelingsstoornis wil je niet dat jouw kind erbij in schiet.
Als moeder van een kind met ontwikkelingsstoornis wil je niet dat hij/zij naar speciaal onderwijs hoeft.

Ene oor in...andere weer uit..

 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Liefje   schreef op: 11-02-2013 22:27:34
ik kan snappen dat het als ouder van een rugzakkindje niet leuk is om te horen en dat het ook vaak niet waar is, maar het zal ook wel vaak wel waar zijn (denk ik).
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Mama2  schreef op: 11-02-2013 22:33:27
Kindjes met een rugzakje krijgen extra hulp en aandacht van een ambulante hulp die ingehuurd word van het rugzak geld , niet van de juf . Misschien op sommige momenten in de klas wel maar dat hebben "normale kids ook ".

Dus dat sommige mensen denken dat hun kind aandacht te kort komt van de juf en de aandacht naar het rugzak kind gaat is niet altijd zo hoor.
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Even Zonder Naam  schreef op: 11-02-2013 22:35:05
Mijn kind heeft dus PDD-Ns (vermoedelijk ook ADHD, maar dat gaan ze testen).

Hij zit op regulier onderwijs MET een rugzak.

Alle extra begeleiding die hij krijgt, krijgt hij vanuit Ambulant begeleiding en interne begeleiding. Van het geld van zijn rugzak word dus extra personeel ingehuurd om hem dus goed te kunnen begeleiden. En niet alleen hij profiteert van zijn rugzakje. Want ook vele andere kindjes profiteren dus van het geld van zijn rugzakje. En ik ben alleen maar blij dat dat kan.
De school waar hij zit bestaat uit ruim 700 kinderen. En welgeteld 3 kindjes hebben een rugzakje!

Een voorbeeld: Met lezen liep hij altijd achter. Van de week vertelde hij dat hij nu M4 leest! Groot feest want hij loopt nu op schema en dat heeft hij met Ambulant en interne begeleiding van zowel school als thuis mooi voor elkaar gekregen

Maar er zitten dus ook kindjes in de klas die "normaal" zijn en die dus niet goed op leesniveau zitten en daar dus extra aandacht wel van de juf krijgen om het niveau te halen. De juf geeft deze kinderen dus extra aandacht. En ik hou dan toch ook mijn mond erover dicht.
Ieder kind heeft op bepaalde gebieden extra aandacht nodig.

Maar het lijkt wel alsof ouders alleen maar naar hun eigen kind kijken en denken: Door die autist krijgt mijn kind te weinig aandacht.
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Even Zonder Naam  schreef op: 11-02-2013 22:36:10

Quote mama2:
Kindjes met een rugzakje krijgen extra hulp en aandacht van een ambulante hulp die ingehuurd word van het rugzak geld , niet van de juf . Misschien op sommige momenten in de klas wel maar dat hebben "normale kids ook ". Dus dat sommige mensen denken dat hun kind aandacht te kort komt van de juf en de aandacht naar het rugzak kind gaat is niet altijd zo hoor.



jij omschrijft exact hoe ik het bedoel.
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Anna28  schreef op: 11-02-2013 22:40:55
Het heeft 2 kanten.

Tegenwoordig krijgen alle kinderen die zich afwijkend van het 'normale' gedragen een stempel. Een label, een naam van iets dat ze hebben. 
Vroeger waren deze kids er ook en waren het 'gewoon kwajongens' of boefjes, druktemakers, stuiterballen enz. 
Geen rugzakjes waren er toen. Je had gemengde klassen en dat ging over het algemeen prima!
(vroeger is toen ik jong was, 20 jaar geleden) 
Vroeger werden die kids aangepakt, een schop onder hun kont konden ze krijgen, je gedraag je maar! 
Ik zeg niet of dit goed of fout is hoor. maar het is opvallend hoeveel stempels de kinderen tegenwoordig krijgen. Dus rugzakje. 

Maar: het is fijn dat rugzakjes er zijn! Zo kan een kind de aandacht krijgen die hij verdiend en zich toch goed ontwikkelen. 

Ik snap beide kanten wel, het is niet leuk als je kind een rugzak heeft, maar het is ook niet leuk als je kind in een rugzak-klas zit en daardoor een beetje ondergesneeuwd raakt. 
Wat ik altijd leuk vond om te doen was zulke "normale" kinderen positief inzetten: koppel hem af en toe aan een rugzakkindje en laat hem helpen. Zelfvertrouwen, vriendschap groeien. Hij had het idee dat hij heel waardevol was om te helpen en het andere kind kreeg hulp op eigen niveau. 

Het ligt ook aan de klas of school hoe een kind wordt begeleidt in de klas. Helaas zijn er te veel bezuinigingen en worden de leerkrachten slechter betaald en is er geen geld voor nieuw personeel. Dus minder aandacht en meer problemen in de klassen. Jammer is dat! 
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Mamavan2boys  schreef op: 11-02-2013 22:46:04

Quote Sismvnick&demi:
Ja ik begrijp het ook van beide kanten.

Ik zou het niet leuk vinden als mijn rugzak kind naar sbo zou moeten, maar ik zou het ook niet leuk vinden als mijn normale kind minder aandacht of hulp krijgt omdat die aandacht naar rugzakjes kindjes gaat,

(ik heb geen rugzak kind hoor, maar bedoel ALS)



waarom zou je het niet leuk vnden als je kind naar een sbo school zou moeten? Wij hebben deze keuze wel gemaakt en het is een hele goede keuze geweest..
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Even Zonder Naam  schreef op: 11-02-2013 22:51:51
Sis, ik snap wat je bedoeld met normaal of rugzakkindjes. Ik noem het ook gewoon "normaal""  en rugzakkindjes omdat er dan duidelijk onderscheid is.
Ik denk wel dat ouders van normale kinderen het sneller op een rugzakkindje afschuiven. Want die heeft idd al een stempel.

Anna: tegenwoordig zijn het hele strenge eisen voordat een kind een rugzak krijgt. Als je maar op 1 ding niet voldoet, krijgt je dus geen rugzakje. Maar de eisen op speciaal basis onderwijs zijn ook enorm streng geworden en daar kom je ook niet gemakkelijk terecht. (al had mijn kind er wel naar toe kunnen gaan, maar tot nu toe doet hij het prima op regulier onderwijs!)

Bij mijn kind op school begeleiden ze heel erg goed. Zowel kinderen met een probleem (met of zonder rugzak), maar ook kinderen die juist meer uitdaging nodig hebben. Ze hebben zelfs sinds kort een klas voor meer/hoogbegaafden.

Het frappante is dat mijn ene kind dus een zorgenkind is met een rugzak. Mijn andere kind is een kind waar ze naar gaan kijken om te laten draaien in de meer/hoogbegaafden klas. Dus 2 compleet uitersten van elkaar.

In de klas van mijn kind zonder rugzak zitten ook kindjes die extra begeleiding krijgen van de juf. Kindjes die het niet redden en niet goed meekomen. Maar ook mijn "normale" kindje krijgt extra begeleiding door middel van verrijking van haar lesstof.

Dus ik weet dat het mes aan twee kanten snijdt.

Maar altijd het wijzen naar kindjes met een rugzak/diagnose is soms erg vervelend.



 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Mam Van Twee  schreef op: 11-02-2013 23:00:12

Misschien heeft het wel te maken met de transparantie en uitleg die een school erover geeft.

Ik ben best wel geinteresseerd in hoe het met mijn kind gaat op school, hoe de groep functioneert en wat het beleid en de visie van de school is op bepaalde gebieden.

Niet om erover te oordelen, maar omdat zowel thuis als school belangrijk zijn voor de ontwikkeling van mijn kind.
En het liefst vullen die elkaar aan en heb je samen hetzelfde beeld over een kind en vervul je allebei je rol.

Maar het totaalplaatje is volgens mij niet altijd zo zichtbaar of wordt niet zo zichtbaar gemaakt door de school. Veel gebeurd op school buiten het inzicht van de ouders.

Ik hoor liever meer over beleid en groepsfunctioneren, dan dat ik maar moet raden en blind vertrouwen.

En ik vind zeker dat er voor alle kindjes ruimte moet zijn in een groep. Maar dat wel het functioneren van iedereen in de groep even belangrijk is.

 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Spekse  schreef op: 11-02-2013 23:06:11
Hier zit ook een rugzakkindje in de klas maar is het zijn moeder die erg vervelend is. Het kind krijgt terecht heel veel begeleiding maar moeder moet elke dag even vragen of er wel extra op hem gelet word want hij heeft wel een rugzakje, ook op het schoolplein als de kinderen uit school komen eerst hardop vragen aan hem en lieverd hebben ze wel goed op je gelet want je bent niet zomaar een kindje he! Je zou je toch schamen voor zo'n moeder. Ze moet altijd even benadrukken dat hij een rugzakje heeft, iedereen weet het al want zo groot is de school niet en iedereen weet dat hij wat moeilijker in de omgang is maar het is gewoon een heel lief kind met een extra gebruiksaanwijzing,
Dus hier is het de moeder die er wel trots op lijkt dat hij een stempeltje heeft en alleen daar over kan praten en het liefst heeft dat alle aandacht naar hem uitgaat terwijl het kind zelf zoiets heeft van laat me gewoon met rust ( dat heeft hij ook zelf een paar x gezegd tegen haar)
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Nina1  schreef op: 11-02-2013 23:45:06
Wees er juist trots op dat je kind een rugzakje heeft! Daardoor kan hij gewoon lekker op schoolblijven en met extrs hulp van buiten af meekomen in de groep!
En idd de eisen voor een rugzakje zijn aangescherpt en krijg je niet zomaar.
Mijn oudste is autist, zit op regulier onderwijs maar krijgt geen rugzakje. Hoeft volgens zijn juf ook nog niet. Hebben wel aangegeven dat wanneer zij hulp nodig hebben op school wij achter ze staan om alles in orde te maken.

Maar to ik begrijp je gevoel!! Ik weet ook waar je op doelt met mijn. Kind aapt het gedrag na van het rugzakkindje. Volgens mij uit een topic hier. Moest ook even slikken toen ik het las maar denk al vlug, laat maar, mensen weten soms niet beter. Want laten we eerlijk zijn; iedere ouder vind dat haar of zijn kind het beste, mooiste slimste ed is en zien soms dingen die kinderen doen, die niet horen niet van hun eigen kind. Wel van een ander.
Gaat van, mijn kind valt wel mee hoor ( herkenbaar want dat denk ik hier ook terwijl mijn zoon toch echt autist is.
En die stempels waar iedereen het over heeft die heb je soms nodig om hulp te kunnen krijgen. Anders krijg je die echt niet!
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Nina1  schreef op: 11-02-2013 23:52:01
Huh??? Ik zie dat mieps01 na mij gereageerd heeft inde active topic lijst, en toch zie ik mijn bericht als laatste. Haar bericht zie ik niet????!!!
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Macife  schreef op: 12-02-2013 07:13:47
ik heb een tijdje terug ook die gedachte gehad   

waarom ..het leek wel toen de kleine op groep 1 kwam, of de kindjes met een rugzakje voor werden getrokken. 
ze kwam binnen, wou zich voorstellen aan de juffrouw,maar de juffrouw moest eerst de andere kindjes die speciaal waren helpen met de jas en dat ze goed aan tafel ging zitten. en nog meer dingen dat je juf contineu zij de speciale kindjes. hierdoor kregen de andere kinderen het idee dat ze niet speciaal waren. en toen kwam idd die gedachte bij mij en bij andere ook.

gelukkig hebben ze de klas gesplits 
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Tiesmv3jongens  schreef op: 12-02-2013 07:21:39
Ik snap beide kanten alleen is mijn zoon het kind met de rugzak in de klas. Hier hoor je ook die opmerkingen maar ik denk dan maar ze weten niet beter. Want mijn zoon is de rust zelve in een hele drukke klas. De rest zorgt er juist voor dat hij helemaal vol zit als hij thuiskomt maar op school laat hij er niks van merken.
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Son  schreef op: 12-02-2013 07:36:45
Ik wil ook niet dat mijn kind de dupe wordt van welke leerling dan ook. Ik heb bewust voor een christelijke school gekozen, zodat het percentage allochtone leerlingen niet zo hoog zou ziin. En niet omdat ik wat tegen ze heb, maar omdat ik t gevoel heb dat die leerlingen door taalproblemen het niet aan kunnen en dus de klas tegen houden. Ik heb geen ervaring met rugzakleerlingen, maar kan me niet voorstellen dat 1 leerling (kan me haast niet voorstellen dat er meer in 1 klas zitten) de andere kinderen tot "last" is op school. Wees blij dat ze extra hulp krijgen ! Dat voorkomt juist "gedoe" im de klas
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Kittymv5  schreef op: 12-02-2013 07:38:48
Ik heb een kind wat er precies tussen in valt. Te 'goed' voor een rugzakje (is afgewezen) en te 'slecht' voor regulier basisonderwijs. Dus wat krijgt hij? Wat extra aandacht van zijn juf. Ook geen leuke situatie en veel alternatieven zijn er nog niet. Misschien speciaal basisonderwijs (regulier onderwijs op een school met kleinere klassen), maar we hebben afgesproken te wachten tot de zomervakantie. 
Van andere ouders krijg ik nooit vervelende opmerkingen (eigenlijk helemaal geen opmerkingen), het is zijn juf die wekelijks klaagt over zijn achterstand. Ik haal mijn schouders maar op en roei met de riemen die we hebben, dat lijkt me voor nu het beste
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Vikki  schreef op: 12-02-2013 07:39:53
Mijn kind met pdd-nos en adhd, zonder rugzak zit op een reguliere basisschool, waar kinderen in de plusklas veel aandacht krijgen. Presteer je beter dan gemiddeld, dan word er van alles uit de kast getrokken. Wat ik heel fijn vind voor deze kinderen. Helaas wordt er niet meegewerkt als je kind afwijkt van het gemiddelde aan de andere kant. Gelukkig heeft mijn kind nu in groep 8 een topjuf maar in voorgaande klassen was er volgens de juffen niets aan de hand. Het gaat toch goed op school? Ja maar thuis breekt hij de boel af omdat hij op school aan het overleven is en de juffen alleen zijn rustige gedrag zien(hij ontrekt zich aan aan alle situaties). Pas in groep 7 kreeg hij extra hulp bij het rekenen buiten de klas.Nogal frustrerend als je daar steeds tegen aanloopt. Helaas zijn wij niet de enige ouders. Ken ook ouders van kinderen met bv. dyslexie, waar niet veel mee wordt gedaan.

Kortom ik snap dat ouders van kinderen zonder rugzak deze gedachtes hebben. Er moet gewoon een goede balans zijn tussen aandacht voor alle kinderen. Aan de andere kant oordelen mensen heel snel en zijn niet de hele dag op school, want hoe gaat het de rest van de dag? Mensen zien vaak alleen het negatieve of het negatieve geeft veel stof tot praten.
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Son  schreef op: 12-02-2013 07:41:43
Een plusgroep die veel aandacht krijgt ? Bij ons betekend dat juist, je kan zelfstandig werken, dus krijgt zo min mogelijk aandacht....
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Worteltje  schreef op: 12-02-2013 07:47:22
Ik begrijp allebei de kanten. Kan het mij gewoon allebei voorstellen. Ook dat een 'normaal'kind ondergesneeuwd wordt. 
Nina1, waarom denk jij dan, laat maar ze weten niet beter?
Kinderen kopieren toch ook gedrag? Alleen bij 'rugzakkindjes is het ernst, terwijl 'normale' kindjes dat gedrag niet hadden.
Is niet aanvallend hoor, maar ik begrijp gewoon allebei de kanten. 
En eigenlijk vind ik het een beetje eng dat dit gebeurt. Dat ouders dit dus zo voelen. Zoals dat kindje van Macife, kom je dan als klein kindje op zo'n grote school en wordt er niet eens aandacht aan je geschonken.
En dat geldt natuurlijk andersom ook.  
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Tantehan  schreef op: 12-02-2013 07:51:54
Ik heb 2 speciale kindjes die gewoon op dezelfde school zitten, de ene heeft eenrgzakje vanwege zijn PDD NOS en de andere heeft geen rugzakje maar is heel hoog begaafd. Ze krijgen allebei evenveel aandacht als de rest van de klas. Al denken sommige ouders daar inderdaad heel anders over. 
De extra aandacht die ze krijgen is van een extra leerkracht, maar die heeft ook de mindere kindjes. Het is eerlijk verdeeld.

 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Vikki  schreef op: 12-02-2013 07:52:23

Quote son:
Een plusgroep die veel aandacht krijgt ? Bij ons betekend dat juist, je kan zelfstandig werken, dus krijgt zo min mogelijk aandacht....



Hier is de plusgroep het paradepaardje van de school. Vorig jaar op de informatieavond werd er ook aandacht aan besteed en toen de vraag kwam wat er werd gedaan aan de kinderen die onder het gemiddelde zaten, werd er niet echt op geantwoord, behalve dan dat steeds minder geld voor kwam. En hier zijn er projecten in de plusgroep die echt wel begeleid worden. Misschien moeten de kinderen veel zelf doen, maar die ruimte wordt wel gegeven en er wordt iemand voor ingezet, meerder keren per week.
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Monrob  schreef op: 12-02-2013 07:55:50
Net als Son vind ik als moeder van 2 zoons die prima kunnen leren dat die juist minder aandacht krijgen omdat ze heel zelfstandig kunnen werken. En rugzak kindjes, tja er zullen er genoeg zijn die echt wat mankeren maar het is ook vaak de ouders die perse een stempel erop willen. Wij moeten altijd maar begrip hebben voor de 2 jongens in de groep van de jongste die adhd hebben en echt hele enge erge woede uitbarstingen hebben als juf de retalin niet heeft gegeven. Maar waar is het begrip voor ons normale kind die dan weer een klap of stomp krijgt of in zijn gezicht gespuugd wordt?? Waag het daar niet iets van te zeggen want dan krijg ik de ouders achter mij aan, "hij kan er niets aan doen want hij heeft adhd". Waar is het begrip voor mijn normale kind dan?? Waarom krijgen degene die niet goed kunnnen reken begleiding en onze oudste met zijn wiskunde knobbel wel extra werk maar niet iemand die 1 op 1 met hem moeilijke sommen doet??
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Son  schreef op: 12-02-2013 07:58:58
Oke. Raar. hier in de plusgroep is er verrijkingsstof (wat al bestaat in boek) en ze worden aan t werk gezet. Fijn voor de overige leerlingen, want die aandacht hoeft over minder leerlingen verdeeld te worden.

Verder krijgen ze geen extra begeleiding. Ik zou ook niet weten voor wat, want ze kennen het al.
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Proestie  schreef op: 12-02-2013 08:07:06
Heel eerlijk gezegd heb ik het gevoel dat dit een sneer is naar het topic van Valorei gisteren. Ik kan me voorstellen dat het je steekt, maar het zou je ook sieren de andere kant te bekijken. Hier op een dorpsschooltje  Ook veel kinderen met een stoornis/beperking. In een groep van 13 zitten 5 kindjes die extra aandacht nodig hebben, maar geen rugzakken krijgen. En dat is nog maar 1 groep. Ik help veel op school dus zie ik ook een hoop gebeuren. En dan zijn het toch altijd de speciale kindjes die de klas eerst ontregelen voordat ze kunnen beginnen. Ik leer mijn kinderen dat ze elkaar moeten helpen, niet mogen pesten ed, maar heb ook begrip voor hun gemopper als er weer geen tijd is voor wat leuks omdat er kinderen zijn die zoveel tijd nodig hebben. 
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Sammy  schreef op: 12-02-2013 08:09:03

Quote son:
Een plusgroep die veel aandacht krijgt ? Bij ons betekend dat juist, je kan zelfstandig werken, dus krijgt zo min mogelijk aandacht....



Die fout maken veel scholen! Ze denken dat zijn pluskinderen, kunnen goed en gemakkelijk leren en hebben dus geen hulp nodig. Maar een goede begeleidiing is hierbij ook heel erg belanrgijk. Juist doordat ze zo gemakkelijk stof opslaan, leren ze niet hoe ze dingen kunnen leren. En dat kan ze op het VO of zelfs pas later in moeilijkheden brengen.
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Vikki  schreef op: 12-02-2013 08:12:45

Quote monrob:
"hij kan er niets aan doen want hij heeft adhd". Waar is het begrip voor mijn normale kind dan??



Ik maak mijn kind met adhd en pdd-nos altijd duidelijk dat dat geen excuus is voor zijn (agressieve) gedrag. Gelukkig heeft hij op school geen problemen, maar thuis is zijn broertje vaak de pineut. Ik vertel hem altijd dat sommige situaties  moeilijker voor hem zijn door zijn pdd-nos, maar dat hij zo niet moet vermijden en toch ook dingen moet doen die lastig voor hem zijn en dat wij hem daarbij willen en zullen helpen. Dat betekent dus dat hij geen anderen pijn mag doen. Dat is een absulute regel. Het mag gewoon niet. Kost alleen heel veel energie en moeite van af onze kant om hem daarin te begeleiden en om zijn broertje te steunen en te begeleiden bij de omgang met zijn broer.
Als een kind met adhd zich gedraagt zoals Monrob beschrijft, vraag ik mij af of een kind dan wel op de juiste plek zit. Het vraagt veel van leraren om dit te begeleiden. Het is niet leuk voor klasgenoten maar ook niet voor het kind zelf.
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Liefje  schreef op: 12-02-2013 08:23:41
Nou monrob dat zou ik dus gewoon nooit niet accepteren en zover mee gaan dat er stappen ondernomen zouden worden....en uiteindelijk als het slaan/stompen vaak voor zo komen aansturen dat het kindje maar van die school af moet gaan.

komop mijn kind hoeft zich door geen enkel kind te laten slaan, en als school geen actieve dingen onderneemt dan leer ik mijn zoon in het uiterste wel bikkelhard terug te slaan.

hier voor een katholieke school gekozen ook omdat ik niet wou dat er bv allemaal kindjes met taalachterstand in de klas zouden zitten.
 
Quote
RE: Altijd maar die Rugzakkindjes!
Valorei  schreef op: 12-02-2013 08:26:59
Ik heb een kind zonder rugzak. Hij ging om 8:30-13:00 naar school, was om 15:15 weer vrij, in de tussentijd deed hij wat er op het programma stond. Geen bijzonderheden, geen extra aandacht, geen complimenten, niets.

Een vriendin van mij heeft een kind van dezelfde leeftijd, hij heeft verschillende rugzakken. Adhd, pdd-nos en odd. Absoluut geen makkelijk kind in de omgang kan ik je vertellen.

Sowieso houd zijn juf veel rekening met hem in de klas, hij heeft zeer veel orde en structuur nodig en er mag weinig afwijken van hoe het dagelijks gaat, dus zijn juf doet daar goed haar best voor, let ook goed op het jongetje voor signalen dat het niet goed lijkt te gaan. Verder krijgt hij regelmatig testen om te kijken of hij voldoende word uitgedaagd, want als hij zich verveeld dan word zijn frustratie erger en zijn gedrag ook. Hij krijgt op school begeleiding door een ib'er en hij krijgt op school tekentherapie. Echt alles is op maat gesneden voor hem en aandacht te over.

Daarentegen zou ik mijn zoon kunnen vervangen in de klas (op zijn oude school) voor een zak aardappels en niemand zou het merken, misschien dat ik na een maand een telefoontje zou krijgen dat hij vaker moet wassen omdat hij stinkt.

En ik vind dat best zuur, als je je goed gedraagt ben je de moeite niet waard om extra energie en aandacht in te steken, maar ga maar schreeuwen om aandacht en probleemgedrag vertonen en er word een blik hulpverlening open getrokken.

En dat is niet ten nadele van 'het rugzakkind' , je bent wie je bent. Maar ik vind dat niet alleen kinderen die problemen vertonen het recht hebben om gezien te worden voor wie ze zijn en een op maatwerk lesaanbod horen te krijgen. En dat ligt weer aan het beleid dat van hogere hand word gemaakt (en toch ook een groot gedeelte aan de juf/meester)
 
Quote
Navigatie
Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | Volgende


Reageren op Altijd maar die Rugzakkindjes!
Naam
Bericht