Menu
Topic:
80% regel op school toets
Chantal Gast
| Op onze basisschool word de 80% regel toegepast. pik vind dat nogal streng want t betekend bij
80% goed je een 6 krijgt. vind dat erg streng geteld,is dat bij jullie kids op school ook zo?
|
Datum: 03-02-2013 22:01:00 | Quote |
Chantal schreef op: 03-02-2013 22:01:00
|
Op onze basisschool word de 80% regel toegepast. pik vind dat nogal streng want t betekend bij
80% goed je een 6 krijgt. vind dat erg streng geteld,is dat bij jullie kids op school ook zo? |
|
Quote |
Navigatie
RE: 80% regel op school toets
Boterbloem Lid


| Degenen die er tegen zijn: wat zoude jullie wel eerlijk vinden?
als 80 procent een 8
is betekend het dus dat je bijna de helft fout mag hebben voor een voldoende. Dat betekend dat je
bij veel toetsen kun gokken en zo voldoendes kunt halen. Kun je dan nog laten zien dat je de lesstof
beheerst?
Ikzelf moet op mijn examens 70 procent goed scoren. Balen, maar aan de andere
kant zou het anders wel poepsimpel worden. Want met een beetje gegok kun je anders een voldoende
halen. Heb ik nog niets bewezen.
En nee, ze zijn nog niet volwassen. Maar wat is het
moment dat je het strenger maakt dan? Want je ligt al flink achter met lesstof als je al die tijd
met deels gokken het hebt gehaald en als er vervolgens ineens strenger getest wordt terwijl je
flink achter ligt.
Wel denk ik dat het goed is te kijken naar de vakken en de
onderwerpen. Bij topografie (waarbij enkel gevraagd wordt wat daadwerkelijk geleerd is) met maar een
paar dingen (provincies en hoofdsteden bijvoorbeeld) vind ik dat je anders moet rekenen dan wanneer
je ontzettend veel plaatsen zou moeten kennen. Daar is een fout sneller bij gemaakt.
Dus eerst kijken naar het belang van de lesstof en hoeveel kennis wordt gevraagd, en dan
bepalen.
Moet je enkel ww opzoeken in een zin dan maak je minder snel een vergissing als
wanneer je hele zinnen moet ontleden. Ik zou me kunnen voorstellen dat ze op basis van 'meer kans op
een vergissing of iets overh et hoofd zien' beslissen dat in het laatste geval de toets minder
streng beoordeeld wordt omdat je door de vele antwoorden die je al moet geven kunt laten zien dat je
de stof beheerst.
Heeft een toets 50 vragen dan kun je minder snel zeggen bij 5 fout een
5 als wanneer een toets maar 10 vragen heeft (mijn mening dan he)
|
Datum: 04-02-2013 12:35:56 | Quote |
Boterbloem schreef op: 04-02-2013 12:35:56
|
Degenen die er tegen zijn: wat zoude jullie wel eerlijk vinden?
als 80 procent een 8
is betekend het dus dat je bijna de helft fout mag hebben voor een voldoende. Dat betekend dat je
bij veel toetsen kun gokken en zo voldoendes kunt halen. Kun je dan nog laten zien dat je de lesstof
beheerst?
Ikzelf moet op mijn examens 70 procent goed scoren. Balen, maar aan de andere
kant zou het anders wel poepsimpel worden. Want met een beetje gegok kun je anders een voldoende
halen. Heb ik nog niets bewezen.
En nee, ze zijn nog niet volwassen. Maar wat is het
moment dat je het strenger maakt dan? Want je ligt al flink achter met lesstof als je al die tijd
met deels gokken het hebt gehaald en als er vervolgens ineens strenger getest wordt terwijl je
flink achter ligt.
Wel denk ik dat het goed is te kijken naar de vakken en de
onderwerpen. Bij topografie (waarbij enkel gevraagd wordt wat daadwerkelijk geleerd is) met maar een
paar dingen (provincies en hoofdsteden bijvoorbeeld) vind ik dat je anders moet rekenen dan wanneer
je ontzettend veel plaatsen zou moeten kennen. Daar is een fout sneller bij gemaakt.
Dus eerst kijken naar het belang van de lesstof en hoeveel kennis wordt gevraagd, en dan
bepalen.
Moet je enkel ww opzoeken in een zin dan maak je minder snel een vergissing als
wanneer je hele zinnen moet ontleden. Ik zou me kunnen voorstellen dat ze op basis van 'meer kans op
een vergissing of iets overh et hoofd zien' beslissen dat in het laatste geval de toets minder
streng beoordeeld wordt omdat je door de vele antwoorden die je al moet geven kunt laten zien dat je
de stof beheerst.
Heeft een toets 50 vragen dan kun je minder snel zeggen bij 5 fout een
5 als wanneer een toets maar 10 vragen heeft (mijn mening dan he) |
|
Quote |
RE: 80% regel op school toets
Jen9 Gast
| 80% is een 6....
Wat ik eerlijk zou vinden.. Tja, dat is lastig te zeggen en moet per
toets bekeken worden...
In ieder geval vind ik het hele systeem cito niet eerlijk, ze
hebben mij teveel macht.. een monopolypositie.
|
Datum: 04-02-2013 12:43:22 | Quote |
Jen9 schreef op: 04-02-2013 12:43:22
|
80% is een 6....
Wat ik eerlijk zou vinden.. Tja, dat is lastig te zeggen en moet per
toets bekeken worden...
In ieder geval vind ik het hele systeem cito niet eerlijk, ze
hebben mij teveel macht.. een monopolypositie. |
|
Quote |
RE: 80% regel op school toets
Ano Gast
| De methode gebonden toetsen zijn zo gemaakt dat je als80% goed scoort, je net voldoende weet om door
te gaan met de volgende leerstof. Je kan pas verder met iets als je voldoende beheerst. Stel je
leert letters aan, pas als je voldoende letters kent kan je doorgaan want het wordt steeds een
stapje moeilijker. Als je bij minde goed doorgaat is je basis niet goed en ontstaan er problemen.
Over het verschil tussen witte en zwarte scholen. Op de zwarte school wordt inderdaad pas
hulp extra geboden als een kind een d score heeft. Dat is logisch want er wordt al heel veel extra
gedaan in de groep omdat er veel meer c kinderen zijn . Daar zijn extra middelen voor. Per saldo
maakt het niet uit op welke school het kind zit. Op de witte school krijgt het de zelfde hulp
aangeboden maar dan in een apart kamertje...sterker nog mijn ervaring is dat het aparte kamertje
steeds meer verdwijnt en juist op een witte school je slecht af bent want de extra hulp op de zwarte
school blijft wel.
|
Datum: 04-02-2013 15:25:06 | Quote |
Ano schreef op: 04-02-2013 15:25:06
|
De methode gebonden toetsen zijn zo gemaakt dat je als80% goed scoort, je net voldoende weet om door
te gaan met de volgende leerstof. Je kan pas verder met iets als je voldoende beheerst. Stel je
leert letters aan, pas als je voldoende letters kent kan je doorgaan want het wordt steeds een
stapje moeilijker. Als je bij minde goed doorgaat is je basis niet goed en ontstaan er problemen.
Over het verschil tussen witte en zwarte scholen. Op de zwarte school wordt inderdaad pas
hulp extra geboden als een kind een d score heeft. Dat is logisch want er wordt al heel veel extra
gedaan in de groep omdat er veel meer c kinderen zijn . Daar zijn extra middelen voor. Per saldo
maakt het niet uit op welke school het kind zit. Op de witte school krijgt het de zelfde hulp
aangeboden maar dan in een apart kamertje...sterker nog mijn ervaring is dat het aparte kamertje
steeds meer verdwijnt en juist op een witte school je slecht af bent want de extra hulp op de zwarte
school blijft wel. |
|
Quote |
RE: 80% regel op school toets
M&j schreef op: 06-02-2013 13:11:52
|
In een basisschool is die regel eigenlijk niet toe te passen omdat de niveau verschillen veel te
groot zijn, met de invoering van passend onderwijs ook onmogelijk. Met deze regel zou een kind dat
later naar de prakijkschool of VMBO basis/kader gaat nooit een voldoende kunnen halen, hoe zeer hij
ook zijn best doet. Als een kind later op het VO op zijn eigen niveau onderwijs krijgt kan het
natuurlijk wel.
|
|
Quote |
RE: 80% regel op school toets
M&j schreef op: 06-02-2013 13:17:04
|
[quote]De methode gebonden toetsen zijn zo gemaakt dat je als 80% goed scoort, je net voldoende weet
om door te gaan met de volgende leerstof. Je kan pas verder met iets als je voldoende beheerst. Stel
je leert letters aan, pas als je voldoende letters kent kan je doorgaan want het wordt steeds een
stapje moeilijker. Als je bij minde goed doorgaat is je basis niet goed en ontstaan er problemen.
Kinderen die 80% of meer op de methode toetsen scoren komen in aanmerking voor VWO, zijn
meestal degene die ook A/B op de CITO's scoren. Kinderen met een andere leerweg scoren lager. HAVO
is bijv. 70%. |
|
Quote |
RE: 80% regel op school toets
Kyla schreef op: 06-02-2013 16:02:53
|
Domme domme regering, ze willen meer excellente leerlingen. Dat zullen ze dan toch echt heel anders
aan moeten pakken! |
|
Quote |
RE: 80% regel op school toets
Ella Gast
| Quote
Chantal: | Op onze basisschool word de 80%
regel toegepast. pik vind dat nogal streng want t betekend bij 80% goed je een 6 krijgt. vind dat erg streng geteld,is dat bij jullie kids op school ook zo? |
Ik vind het ook belachelijk! Heb het nu voor het eerst meegemaakt... mijn dochter had een
topotoets en had 70% van de vragen goed maar kreeg desondanks een 4. Belachelijk meer dan de helft
goed hebben en toch een onvoldoende halen. ik vind het sowieso niet motiverend en zeker
niet voor kinderen die toch al niet zo zeker van zichzelf zijn en keihard moeten werken om het bij
te benen. van mij mogen ze het afschaffen!
|
Datum: 18-09-2017 13:55:15 | Quote |
Ella schreef op: 18-09-2017 13:55:15
|
Quote
Chantal: | Op onze basisschool word de 80%
regel toegepast. pik vind dat nogal streng want t betekend bij 80% goed je een 6 krijgt. vind dat erg streng geteld,is dat bij jullie kids op school ook zo? |
Ik vind het ook belachelijk! Heb het nu voor het eerst meegemaakt... mijn dochter had een
topotoets en had 70% van de vragen goed maar kreeg desondanks een 4. Belachelijk meer dan de helft
goed hebben en toch een onvoldoende halen. ik vind het sowieso niet motiverend en zeker
niet voor kinderen die toch al niet zo zeker van zichzelf zijn en keihard moeten werken om het bij
te benen. van mij mogen ze het afschaffen! |
|
Quote |
Navigatie
Reageren op 80% regel op school toets