Deborah Mv Priscilla ,levi,stan schreef op: 29-01-2013 12:36:58 |
Onze dochter Priscilla is binnenkort jarig. Zij word 7 jaar. Nu heeft zij veel speelgoed. Geld zal zij vragen aan familie, voor iets groters of voor de vakantie. Nu speelt zij graag squala (leer spelletjes). Dit speelt zij op mijn computer. Helemaal leuk! Ik merk aan mezelf dat zij hier weinig aantoe komt. Omdat ik bezig ben op mijn pc of omdat ik bang ben dat er progamma's of foto's spoorloos zullen verdwijnen. Nu heb ik nog een oude pc op zolder staat (1064 mb kan dat?). Nu vond ik dit een leuk verjaardagscadeau. Ik laat hem eerst maken, nakijken en leeghalen. Is het wel zo verstandig om een kind van 7 jaar een pc te geven? Uiteraard zal zij nog iets kleins hiernaast krijgen (carnaval kleding set). |
Quote |
M&j schreef op: 30-01-2013 15:39:15 | ||
Het is de overheid die 'verwacht' en 'eist' en de school die er de middelen niet voor krijgt. | ||
Quote |
Caatje schreef op: 30-01-2013 15:43:54 |
De computer bevordert veel ontwikkelingsgebieden van de kinderen, denk maar aan de fijne motoriek en
de cognitieve ontwikkeling. Maar ik denk dat Mafkees wel gelijk heeft als zij stelt dat het gros van
de ouders het op een andere manier aanpakt dan jij Jen9. Dat zal ook te maken hebben met je
onderwijsachtergrond. Ik ben voorstander van de computer, maar wel voor educatieve spelletjes. Geen moord-, bots- of andere gewelddadige spelletjes. Ik let zeker op wat ze doen op de computer. Stefan, wat powerpoint betreft; ik loop stage in groep 5 waar de kinderen een spreekbeurt mogen houden. De verschillen qua powerpoint zijn zo groot! De één heeft een powerpoint met bewegende beelden, sierrandjes en bestaat uit 8 pagina's en de volgende heeft 1 plaatje ingescand en that's it. Niet alle ouders weten hoe powerpoint werkt, maar er wordt inderdaad van verwacht dat je het je kind leert en dat klopt niet. Geef er dan een uitleg bij of een workshop van een avond. |
Quote |
Stefan schreef op: 30-01-2013 15:44:19 | ||
Ja dat kan misschien zo zijn (ik weet de regels niet), maar scholen kunnen het net zo goed makkelijk vinden om dat te eisen zonder het aan te leren. Scheelt hun geld en tijd en de kinderen hebben dan die kennis al. Voor de school een win/win situatie. Dus ja als school zijnde zou ik er niks aan doen, want het is toch niet ongunstig voor de school. | ||
Quote |
Stefan schreef op: 30-01-2013 15:47:53 |
Caatje ik ben eht er mee eens dat de computer gebieden ontwikkelt. Maar voor iemand als ik als ICT
met iphone en computer kan ik je vertellen, ik ben nu in de 30 en ik heb last van mijn vingers als
ik te vaak type. Ik begon met computers tussen mijn 16de en 18de. Wat moet het van mijn kinderen lichamelijk worden die van jongs af aan "verplicht" worden die middelen te gebruiken? HEt is bewezen dat computers vreselijk onvriendelijk zijn voor de motoriek van je handen en vingers. Dus hoe computers dan kunnen bijdragen aan een goede motoriek weet ik neit, wellicht tot een bepaalde hoogte/mate? |
Quote |
Stefan schreef op: 30-01-2013 15:55:41 |
Dus ja ik zou mijn kinderen dus nooit een computer aanbieden, tenzij het echt echt echt noodzakelijk
zou zijn. En dan richt ik mij op jonge kinderen tot zeg 16 jaar. Ik ben dan niet zo dat ik ze hun hele leven lang een computer onthoudt. Trouwens als sidenote, toen ik jong was en de atari net uit was (nog voor de nintendo). Toen had ik een klasgenootje die zat na school alleen maar achter de computer, oftewel thuis. Ik ben hem jaren erna tegen gekomen, nou die gozer zat nog steeds de hele dag achter de computer, had geen sociaal leven, geen partner. Hij was getrouwd met zijn computer zeg maar. Dat is nu de uitkomst van iemand achter de computer laten zitten. haha. Op zon moment ben ik dan wel blij dat ik dan wel een partner en kids heb. En niet mijn liefde aan de pc heb verklaard, hoewel dat niet veel had gescheeld. hahaha. |
Quote |
M&j schreef op: 30-01-2013 16:06:04 | ||
Staat omschreven in de kerndoelen voor oa taal. | ||
Quote |
M&j schreef op: 30-01-2013 16:11:21 | ||
Kinderen krijgen echt geen lichamelijke problemen van een paar keer per week een half uur achter de computer en langere tijd schrijven met een pen is ook slecht voor de vingers. | ||
Quote |
Mamavantwee schreef op: 30-01-2013 16:23:04 |
Overal waar TE voorstaat is niet goed. Te veel computeren is zeker niet goed. Maar teveel water
drinken ook niet. Als een kind een beetje op de computer gaat is dat, volgens mij, niet
schadelijk. Maar als een kind continu erachter zit, z'n lichaam aangeeft dat het naar buiten moet
omdat het te dik wordt of te sloom, z'n sociale contacten eraan gaan enz, ja dan zou bij ons gelijk
die apparatuur uitgaan. Zolang er een balans is, ben ik van mening dat computeren bij deze tijd
hoort. Bij m'n zoontjes op school hangt er vanaf groep 3 een digibord. Das in feite ook een
computer, hetzij wel een hele grote.... |
Quote |
Jen9 schreef op: 30-01-2013 16:28:11 |
Nee joh, dat heeft echt niks met mijn onderwijsachtergrond te maken, maar met een dosis opvoeden en
goed verstand.. Van al zijn vriendjes en klasgenoten ken ik er maar 1 die misschien teveel
computert.... Als ik het ze nu goed aanleer, en dus ook de gevaren ervan gaan ze er in de toekomst misschien ook goed mee om, dan is t niet ineens allemaal rete-spannend.. hoop ik dan maar.... Ik vind mezelf trouwens een betere kijkwijzer dan kijkwijzer zelf.. sommige al vind ik te eng, sommige vanaf 12 jaar films kan mijn zoon van bijna 10 best zien.... Wat ik wel eng vind zijn de kinderen van zijn leeftijd die 18 plus-spellen mogen spelen (is dat warcraft??) Dat is dus dat ene vriendje... |
Quote |
Ster schreef op: 30-01-2013 16:38:04 |
wij hebben onze oudste op zijn verjaardag (8 geworden) een tablet gegeven......hier doen ze op
school op veel op de pc, en zelfs het huiswerk wordt veel gedaan dmv pc. Bv. woordpakketten oefenen
hebben ze een speciaal programma voor hier, en kunnen ze thuis ook inloggen om te oefenen. Vind het toch wel belangrijk dat ze goed leren omgaan met zulke dingen. Ben er zelf totaal niet handig in, maar ja in onze tijd begon het net te komen...hier zitten ze op de kleuterschool al achter de pc. Nu zit mijn zoon niet veel achter de pc hoor. Soms een tijdje dagelijks en dan weer een tijd niet. WIsselt heel sterkt. Hij heeft meerdere interesses, maar als ik vind dat hij uit moet gaat hij ook uit, geld ook voor de wii en de ds.... Maar een ieder moet doen wat hij/zij vind dat goed is voor zijn kind |
Quote |
Ikke schreef op: 30-01-2013 17:39:14 |
Klopt, hier moeten ze thuis ook de woordpakketten oefenen op Bloon dat is voor hun dictee.
Hoe moet dat als je het thuis niet mag omdat papa en mama het niet nodig vinden dat je op de
computer gaat? Ik zag een stukje terug ook iets staan over de tafels niet meer op een normale manier leren. Nou mijn kinderen leren de tafels nog gewoon stampen hoor op school en hebben een blad die ze op het toilet moeten hangen waar ze de tafels mee kunnen oefenen. Thuis is puur voor de woordpakketten, spreekbeurten,boekbesprekingen e.d. En wacht maar af, nu zijn hier op bepaalde scholen al 3/4 van de klassen die werken met een laptop ipv boeken op de middelbare school. Straks is dat 100 procent! Dat is helaas de tijd waarin we naartoe gaan. En als er thuis met een computer gewerkt wordt wil niet zeggen dat ze er verslaafd aan hoeven worden. Daar ben je zelf bij , jij als ouder bepaalt tot wát ze op de computer doen én hoe lang. |
Quote |
Mafkees schreef op: 30-01-2013 17:45:25 |
Ikke, nogmaals....op onze school wordt zo jong geen gebruik gemaakt van pc dus hier niet aan de orde
dat we met school niet op een lijn zitten! Ik neem aan dat we erin meegroeien, maar voor nu gelukkig niet aan de orde, alles op zn tijd! Ik geef alleen aan dat ik een pc geen tijdverdrijf vind voor jonge kinderen |
Quote |
Jen9 schreef op: 30-01-2013 17:59:44 |
Ook niet in de bovenbouw? Als je dat vindt, moet je daar ook naar handelen. kan daar welrespect voor
opbrengen... |
Quote |
Mafkees schreef op: 30-01-2013 18:30:04 |
ComputersWat betreft het gebruik van computers in de school volgen vrijescholen een lijn die in het algemeen enigszins afwijkt van wat landelijk gangbaar is in het basisonderwijs. Op de vrijeschool is de (klassen)leerkracht de verbindende factor tussen de kinderen en de leerstof. Er wordt met opzet niet of nauwelijks met methoden gewerkt zodat de leerkracht alles via een eigen beleving op de kinderen overbrengt. Een tweede kenmerk van de vrijeschool is het zogenaamde bewegingsonderwijs. Een kind leert in de basisschooltijd met hart én handen. Bij de computer zijn het nu juist deze elementen die ontbreken. Het kan ons inziens zelfs averechts werken op de ontwikkeling van het kind. Kinderen die veel achter de computer kunnen lusteloos worden en kunnen het fantasievolle en creatieve denken verliezen. De computer mag ons inziens nooit als vervanger van de leerkracht worden ingezet, wel ter ondersteuning. Dit betekent niet dat er op vrijescholen helemaal geen computers worden gebruikt. In de klassen 5 en 6 (groep 7 en 8) staan vaak computers die gebruikt worden voor tekstverwerking en het opzoeken van informatie via internet; de leerlingen gebruiken de computers vooral bij het maken van werkstukken. Daarnaast kan de computer op beperkte schaal worden gebruikt tijdens de remedial teaching aan kinderen met extra zorg. Via verantwoorde programma's (bijv. bij automatiseren) kan hiervan een remediërende werking uitgaan. Maar aan de andere kant is het juist bij kinderen met een leerachterstand belangrijk om via de persoonlijke band met een leraar de voor hem moeilijke stof eigen te maken. Een kind dat veel moet oefenen aan bijvoorbeeld spelling, kan dat met een computerprogramma doen; maar dan zit er een leraar of remedial teacher bij om hem een pluim te geven als het goed gaat. Want de pluim van een juf of meester zegt meer dan tien knallers van de computer. Even opgezocht. |
Quote |
Jen9 schreef op: 30-01-2013 18:33:03 |
Dat verklaart veel, ik ben bepaald geen fan van de vrije school... ![]() |
Quote |
Mafkees schreef op: 30-01-2013 18:37:49 | ||
en ik een heeeeele grote ![]() | ||
Quote |
Mafkees schreef op: 30-01-2013 18:39:20 |
toch is dat wel heel opvallend Jen. Iedereen die ik uit het reguliere onderwijs ken, heeft geen hoge
pet op van de vrije school. waar zit dat hem nou in? het is echt bizar hoe dat opvalt! vroeger had de vrije school een naam idd, maar anno 2013? |
Quote |
Alice schreef op: 30-01-2013 18:39:44 | ||
Hmm ja en nee. Zouden deze kinderen wel kunnen fietsen, hinkelen etc als ze niet geleerd hadden hoe met een Ipad of phone om te gaan? Als ik bvb kijk naar mijn eigen zoontje, hij is nu 2jr en 4 mnd.. heeft meteen door hoe een Ipad werkt en zijn interesses liggen daar ook. We hebben er zelf geen in huis, dus hij komt er niet veel mee in aanraking, maar hij is er helemaal gek van en hij weet precies wat hij moet doen. Maar hij is in zijn grove motoriek gewoon heel erg onhandig. Hij rent echt nog als een baby. Het lukt hem net een paar maanden om een glijbaan op te klimmen en bovenaan te gaan zitten om te kunnen glijden. Zijn fijne motoriek en zijn geheugen daarentegen zijn juist weer heel goed ontwikkeld. Dus vanuit mijn ervaring zeg ik.. haal oorzaak en gevolg niet door elkaar. Ik denk dat het geen kwaad kan om je kinderen al wegwijs te maken op de pc, dat moet geen uren per dag zijn, maar het is nuttig om de basis te kennen. Ze gaan het hun hele leven moeten gebruiken. Straks kun je echt niets meer zonder pc. Als je ze pas op hun 16e of 18e gaat introduceren, hebben ze zo'n enorme achterstand, die werk je nooit meer weg. En ten tweede denk ik dat het verbieden en weghouden het zo interessant maakt, dat ze doorslaan als ze op zichzelf wonen. | ||
Quote |
Mafkees schreef op: 30-01-2013 18:45:01 |
Hoho Alice, ik verbied het niet! Ik zeg al een paar keer dat ik het "geluk" heb dat ze er niet om
vragen. Er is ook wel een verschil met ze erbij weghouden?! En ik zeg ook nergens dat ze pas op hun 16e met een pc mogen hahahaha, het wordt nu wel grappig. Ik vind een ipad, wii, ds, pc gewoon géén speelgoed voor kleine jongetjes. Ben geen wereldvreemde moeder die ze overal vandaan houd hahaha. Bij opa en oma spelen ze heel graag op de ipad....en deze mama vindt dat zo walgelijk! het is opvallend dat kinderen van tegenwoordig steeds later gaan ontwikkelingen motorisch. Ik geloof er ook in dat je eerst goed in je lichaam moet zitten, dus motorisch goed ontwikkelt moet zijn voordat je een stap verder kan gaan, dus het ontwikkelen van je inteligentie. Je hersenhelften zullen eerst goed samen moeten leren werken voordat je sowieso informatie op kunt slaan. Kinderen worden al snel in een kinderstoel gezet, snel voor de tv, of in een wipstoel. Overal worden zijwielen aan vastgemaakt, want ze mogen niet vallen. Stimuleren van de motorische ontwikkeling lijkt mij in de eerste 7 jaar nuttiger dan dat ze met hun ogen dicht een spel op de ipad kunnen.... |
Quote |
Alice schreef op: 30-01-2013 18:46:21 |
Oh, sorry.. enkel het eerste stukje was voor jou... ja, komt wat onhandig over met die quote
erbij. Maar bedoel dus het stukje over oorzaak/gevolg |
Quote |
Mafkees schreef op: 30-01-2013 18:46:58 |
en ja, het lijkt of ik mezelf tegenspreek...bij o en o mogen ze op de ipad... hahaha, bij mij mag er 's ochtends vroeg al gevoetbald worden enzo en oma zet de kinderen dus nog even "uit" met de ipad in bed, lekker rustig wakker worden ;0 en das precies mijn punt! |
Quote |
Jen9 schreef op: 30-01-2013 18:48:24 |
brrr.. de vrije school is hier heel slecht... nemen alles aan waarvan de ouders niet willen dat hun
kind naar t speciaal onderwijs gaat. Bij mijn stage op een andere vrije school vond ik t principe
ook helemaal niks, 2 vriendinnen die er vroeger hebben gezeten nemen het hun ouders kwalijk dat ze
daarvoor gekozen hebben (geen bonje ofzo, maar ze hebben t idee veel gemist te hebben..) Maar
dat zijn de ervaringen van deze scholen, en deze mensen. Mijn referentiekader is dus behoorlijk
gekleurd... Er zullen vast ook goede bij zitten. Mijn ding is t echter niet en denk dat t voor MIJN kinderen ook niet goed zou zijn.. Maar elk kind is anders, en voor sommigen is t misschien wel goed. |
Quote |
Alice schreef op: 30-01-2013 18:52:01 | ||
Waarom is die motorische ontwikkeling dan belangrijker dan de intellectuele? Zeker als het gaat om een kind waarvan je eigenlijk al weet dat het een wetenschapper/denker gaat worden (niveau doet er niet toe) Veel mensen hebben er niet eens plezier aan om te bewegen.. maar juist wel veel plezier in denken. | ||
Quote |
Mafkees schreef op: 30-01-2013 18:52:52 |
ja, dan heb je slechte ervaringen...zonde! ik heb zelf helemaal niet zo'n achtergrond en ben 0,0 antroposofisch, maar wel een bijzondere manier van opvoeden (als ik zo om me heen kijk) de schoolkeuze maken heb ik een studie van gemaakt, dus ook bij vrije school gekeken. we zijn er bijna 3 jaar mee onderweg en wat fantastisch! ik ben er dol op! tis ook op het lijf geschreven van mijn zoon, dat moet ik nageven, want absoluut niet elk kind is geschikt. maar sorry...dat was even offtopic |
Quote |
Jen9 schreef op: 30-01-2013 18:53:49 |
Geen plezier in bewegen hebben kan ook komen doordat je t nooit goed geleerd hebt, verder stimuleert
een goede motorische ontwikkeling ook een goede ontwikkeling... Maar daarom.. beide ontwikkelen.. wii-en en typen is trouwens goed voor de fijne motoriek... |
Quote |
Liefje schreef op: 30-01-2013 18:56:08 |
Hier gaat die van mij ook een eigen tablet of laptop krijgen met zijn verjaardag. Hij wordt dan 6 en
ik vind het best leuk voor hem als hij zon ding krijgt. Kan hij mooi op oefenen en gamen. En de ene dag zit hij veel achter de lap en de andere dag helemaal niet dat ligt eraan wat we doen. |
Quote |
Mafkees schreef op: 30-01-2013 18:56:11 | ||
je zult eerst eigen moeten zijn met je lichaam, ervaringen op doen en dan kun je steviger alle informatie in je hoofd opnemen. en als je zeker weet dat je kind een wetenschapper gaat worden? dan moet je op de kermis gaan staan want dat is een unieke gave......dat kun je toch niet weten? | ||
Quote |
Alice schreef op: 30-01-2013 18:58:04 |
Mijn zoontje zit overigens helemaal niet op de pc ofzo hoor, vind het ook nog niet nodig, aangezien
hij nog zo jong is. Maar als ik hem de kans geef, weet ik wel hoe het gaat. De Ipad van oma is een
enorm geliefd object. Als ze langskomt doorzoekt hij eerst haar tas op de aanwezigheid van een Ipad
voordat hij haar uberhaupt begroet. Ben ik op zich niet blij mee, maar dan moet ze dat ding maar
thuislaten. Samen lezen we heel veel boekjes, maken we puzzels, speelt hij met zn auto's, tekent/kleurt hij prachtige dingen (vind ik haha) Maar.... als wij samen naar buiten gaan, zal hij misschien eventjes rennen achter een bal ofzo, om zich vervolgens te verdiepen in een blaadje, wormpje of bloemetje. Ik kan hoog en laag springen, maar dat is hoe hij is. |
Quote |
Alice schreef op: 30-01-2013 19:08:31 | ||
Welk beroep hij gaat uitoefenen of op welk niveau kan ik niet weten nee, maakt me ook eigenlijk niets uit. Maar het is echt een denkertje. In een binnenspeeltuin gaat hij met vormen of blokken spelen. Een sportman zal 't nooit worden. | ||
Quote |
M&j schreef op: 30-01-2013 19:31:51 | ||
Nou, je gooit nu wel alles op een hele grote hoop. Een kind dat al jong wel eens op een computer mag is wat anders dan een kind die de hele dag beschermd wordt, in tegen deel zelfs. Maar 7 jaar lang alleen de motorische ontwikkeling stimuleren daar had ik mijn kinderen echt te kort mee gedaan, daar zijn ze veel te leergierig voor. Ze speelden met drie jaar buiten, ze konden met vier jaar schaatsen, rolschaatsen en fietsen en met zes jaar fik stoken in de tuin en ze mogen computeren wanneer ze dat willen ![]() | ||
Quote |