Grietje schreef op: 20-08-2012 21:40:27 |
Vandaag was het dan zover, voor het eerst naar groep 3. Nu was het helaas een beetje een
teleurstelling voor dochterlief. Omdat ze op een montessorischool zit had ik haar verteld dat ze
verder ging met leren waar ze gebleven was. En mijn dochter is verder dan gemiddeld, waarschijnlijk
HB. Nu moest ze toch acht keer dezelfde lijst makkelijke woordjes lezen en een makkelijk boekje
pakken. Terwijl ik weet dat ze zo met groep 4 meeleest (ze leest AVI 6). Met rekenen en algemene
ontwikkeling is ze ook verder dan een beginnende 3e groeper. Wat te doen? Toch maar na dag 1 de juf
al aanspreken? Even aankijken? We hebben al een schoolwissel achter de rug vanwege de
hoogbegaafdheid en het laatste wat ik wil is weer een gedemotiveerd kind met buikpijn. Dat moest ik even kwijt. |
Quote |
Nina_mv_owen_en_quin n schreef op: 20-08-2012 21:41:34 |
Ik zou gelijk er iets van zeggen, waarom langer afwachten? Dan kunnen ze er gelijk rekening mee
houden. |
Quote |
Jolanda1974 schreef op: 20-08-2012 21:44:41 |
Als er duidelijke afspraken zijn gemaakt zou ik het zeker meteen aankaarten. |
Quote |
Minou schreef op: 20-08-2012 21:50:46 |
Ik zou het ook zeker zeggen! Al wat je opnoemt, doet Amber nog niet en zij is ook vandaag in groep 3
gestart. Zeggen hoor zeker deze week al, anders verveelt ze zich zo.. |
Quote |
Grietje schreef op: 20-08-2012 22:11:09 |
Ja, ik ga het inderdaad aankaarten. En even vragen wat er precies aan overdracht is geweest tussen
de onderbouwjuf en deze juf. Ik ben alleen een beetje bang om over te komen als een pushende ouder
die haar kind o zo bijzonder vindt. |
Quote |
Minou schreef op: 20-08-2012 22:14:39 |
Zet dat aan de kant hoor meis, jij weet wat ze kan. Als je niets zegt, rem je je meisje af. Denk
maar aan haar en heb schijt ( sorry) aan de gedachten: ze zal me wel een pushende moeder vinden.
|
Quote |
Suus schreef op: 20-08-2012 22:16:23 |
Als vandaag de eerste dag was zou ik juf even de kans geven zelf eea te doen danwel te ontdekken.
Vaak is er wel overdracht geweest maar staat die 1e week vooral in het teken van kennismaking. Je
begint niet direct waar je gestopt bent voor de zomer, juf kijkt...de kinderen kijken, etc |
Quote |
Liefje schreef op: 20-08-2012 23:17:38 |
Ik zou het deze week ook even wachten maar wel aan t eind van de week gewoon ff tussendoor vragen
hoe ze de plannning met je dochter gaan voortzetten. En maak je nooit druk om wat ze van je vinden t gaat om je dochter |
Quote |
M&j schreef op: 21-08-2012 10:11:16 |
Even aankijken. Net als Suus schrijft de eerste week is vooral kennismaken met de juf, met elkaar
maar ook nieuwe regels en materiaal. Met mijn dochter heb ik het hetzelfde gehad en na de eerste week, twee weken ging ze haar eigen leerlijn volgen. |
Quote |
Debbel79 schreef op: 21-08-2012 10:28:15 |
idd zeer zeker aankijken, en niet gelijk aan de bel trekken. geef de juf ff de tijd om je meisje
even te leren kennen, en vooral haar werkhouding moet ze persoonlijk even in kaart krijgen. een
overdracht is een hoop op papier, maar ze moet het toch zelf ervaren. mijn dochter hetzelfde verhaal, nora is 6, en leest avi m7! ook dit was al bekend voor ze met groep 3 starte, maar pas na een week of 2 gingen ze rustig haar niveau opvoeren. de juf heeft een speciaal plan voor haar op maat gemaakt, maar dat kon ze pas als ze nora goed kende en haar werkhouding wist. het werkt perfect. geef het tijd, en juf is ook maar een juf, en ze heeft meerdere kindjes in de klas die aandacht nodig hebben. |
Quote |
Grietje schreef op: 29-08-2012 11:27:28 |
Even een kleine up-date: We hebben gisteren een ouderavond gehad over de middenbouw. De kinderen uit groep 3 volgen de eerste maanden klassikaal leesonderwijs, waarna hun niveau getoetst wordt. Dat betekent voor mijn dochter dus meedoen met hakken en plakken van korte woordjes. Maar ze mag wel als ze klaar is met haar werkblad een boekje pakken en zelf gaan lezen. Wat ze dan doet is ondertussen stiekem met groep 4 meeluisteren. Zo kwam ze gisteren enthousiast thuis met 'fopletters'. Bleek het groep 4 stof te zijn. Nou ja, als ze zich zo voorlopig kan vermaken en ze met plezier naar school gaat, is het goed. Ik hou het even in de gaten. Ik heb de juf inmiddels wel een brief geschreven waarin staat waarom we vorig jaar van school gewisseld zijn, waar mijn dochter nu ongeveer staat en wat er gebeurt als ze niet voldoende uitdaging krijgt (stuiteren en/of buikpijn en verdrietige buien). |
Quote |
Marie8 schreef op: 29-08-2012 13:31:14 |
Ik probeer altijd te stimuleren dat de kinderen zelf naar de juf gaan. Ik zie niet in waarom ze haar niet mee kunnen laten doen met een klein stukje instructie, toetsen of ze dat begrijpt en als dat zo is ander werk aan kunnen bieden. Compacten dus. Lijkt mij niet zo geweldig dat ze dit zo nog maanden moet doen. Ik zou dus wel even een gesprekje aangaan. Niet om ze op de vingers te tikken maar omdat je als ouder even een overdracht kunt doen. |
Quote |
Grietje schreef op: 29-08-2012 13:47:47 |
Ja, ik zeg ook tegen N. dat ze er met de juf over kan praten. Dat doet ze ook. Maar tot nu toe
krijgt ze dezelfde werkbladen als de rest. En als ze in januari citotoetsen afnemen, vraag ik me af
of ze dan bij N. ook niet beter de cito van groep 4 kunnen afnemen. Want als ze op de cito van groep
3 heel hoog scoort weet je nog steeds niet wat haar nivo dan wel is. Maar tot januari zo doorgaan
lijkt me niet verstandig, ik zal het gesprek wel eerder aangaan. Ik heb een belangrijk deel per
brief gedaan en nu geef ik juf ook even de tijd om het op te pakken. In de brief heb ik gevraagd om
over een maand een gesprekje te plannen om te bespreken hoe het gaat. |
Quote |