Menu
 

Topic:

wat vraag je voor dopen

Tanja1981  schreef op: 11-07-2012 18:48:59
Wat vraag ik toch voor het dopen van onze 2e zoon.

heeft nog veel van onze eerste.

is 7 mnd dan

iemand iedeeen
???
 
Quote
Navigatie
Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | Volgende
RE: wat vraag je voor dopen
Minou  schreef op: 12-07-2012 22:30:31
stom toetsenbord ook...ram me suf
 
Quote
RE: wat vraag je voor dopen
Suus  schreef op: 12-07-2012 22:31:21
Mijn dochter wilde haar communie doen, dan kon ze zich meteen ook laten dopen idd (dat moest dan dus ook).

 
Quote
RE: wat vraag je voor dopen
Blauwtje  schreef op: 12-07-2012 22:31:44
Minou
 
Quote
RE: wat vraag je voor dopen
Mirdepir  schreef op: 12-07-2012 22:34:36

Quote Mirdepir:
In het zuiden wordt er heel vaak in de kerk getrouwd.
Alleen mag je alleen in katholieke kerk trouwen als je je communie hebt gedaan.
En je kunt alleen je communie doen als je gedoopt bent.

Dus daarom dopen veel niet praktiserende/ (niet) gelovige ouders toch hun kinderen.





Dit in combinatie met feestje en veeeeel cadeaus (x2 dus).

Op zich kan ik me hier nog wel ergens (heel ver weg) in vinden maar dat gehengel naar cadeaus, dat gaat me veel te ver. Streeft het doel totaal voorbij.

Sorry, drukte te snel.
 
Quote
RE: wat vraag je voor dopen
Mirdepir  schreef op: 12-07-2012 22:36:09
Kerkklokken werken inderdaad hetzelfde als dat gejengel op een moskee.
kOMEN !
 
Quote
RE: wat vraag je voor dopen
Jo  schreef op: 12-07-2012 22:37:42
De pastoor zegt bij ter communie gaan dit is het lichaam van Christus, dat is symbolisch bedoelt Sis, dus geen enge rituelen met offers ofzo
 
Quote
RE: wat vraag je voor dopen
Minou  schreef op: 12-07-2012 22:40:52
Zwembadje in de tuin, kinders erin mikken en hopppa!



 
Quote
RE: wat vraag je voor dopen
Nimmie  schreef op: 12-07-2012 22:42:02

Quote Minou:
Zwembadje in de tuin, kinders erin mikken en hopppa!





hahahah ik zie het al voor me!! wil je gedoopt worden dan kom maar hoppa kop onder water klaar next
 
Quote
RE: wat vraag je voor dopen
Minou  schreef op: 12-07-2012 22:45:42
Nee, heb ik in Irak gedaan ( vraag Anita mv4 maar, hihi) gewoon een kaars is een symbool. Of het nou in een kerk brandt of waar dan ook.

Dus NEE, is NIET raar Sis

Nu nog ff lekker weer voor een zwembad, heb jij je doopfeest
 
Quote
RE: wat vraag je voor dopen
Suus  schreef op: 12-07-2012 22:48:36
Nee hoor dat is niet raar. Ik brand op vakantie altijd een kaars in een kapelletje...dat is wel redelijk raar...wrom thuis niet denk ik dan

Communie in het zuiden is heel anders dan hier. Hier gaat het echt vrijwel alleen om de communie zelf, in het zuiden vind ik het net bruiloften zonder gom.
 
Quote
RE: wat vraag je voor dopen
Jo  schreef op: 12-07-2012 22:49:26
Ik heb de communie gedaan in 1980 en in die tijd mocht je echt niet kiezen of je communie deed of niet, je deed het en klaar. Moet er wel bij zeggen dat ik er zeer fijne herinneringen aan heb.
Ik pak het plakboek met verhaaltjes, gebedjes en tekeningen er nog wel eens bij.

Toch hebben we er voor gekozen niet te laten dopen, en er dus geen communie komt.
Ik kon het gewoon niet, met droge ogen staan liegen in een kerk met pastoor en familie/vrienden.
Als ze volgend jaar in groep 4 zit zullen er gelukkig meer kindjes zijn die niet ter communie gaan, maar als ze wil en mag van school mag ze zeker mee naar de voorbereidingen en naar de kerk.
Maar geen idee of de school dat doet.
 
Quote
RE: wat vraag je voor dopen
Suus  schreef op: 12-07-2012 22:50:39
Jo hier deed ook iedereen communie, behalve ik (rk school). Ik mocht ook 6 wkn niet meedoen aan allerlei activiteiten.

 
Quote
RE: wat vraag je voor dopen
Joltje  schreef op: 12-07-2012 22:51:00
nouw, suus er zullen best grote feesten bij zijn, maar dat is echt niet bij iedereen hoor.....ik durf best wel te stellen dat er bij ons in het dorp de meeste mensen het echt om de communie te doen is en echt niet om het feest.........
 
Quote
RE: wat vraag je voor dopen
Sennamvyent  schreef op: 12-07-2012 22:51:59
Jo, en dat is ook wat ik niet snap, hoe mensen voor God en anderen zo kunnen liegen!
 
Quote
RE: wat vraag je voor dopen
Suus  schreef op: 12-07-2012 22:52:25
Ok, zet dan tussen mijn laatste zin "sommigen". Ik wil niet generaliseren. Hier komen zulke communies echter echt niet voor.
 
Quote
RE: wat vraag je voor dopen
Suus  schreef op: 12-07-2012 22:53:23
Ja maar Senna...als je niet geloofd is dat niet zo moeilijk denk ik. Ik snap alleen echt niet waarom je dat zou doen. Je verloochend toch ook jezelf lijkt mij dan
 
Quote
RE: wat vraag je voor dopen
Mirdepir  schreef op: 12-07-2012 22:53:50
Dopen van volwassenen heb ik nooit meegemaakt, babies wel.

Dan wordt het doopvont gebruikt, staat meestal bij binnenkomst links in de kerk. Google maar eens.... Vanuit het doopvont wordt er een beetje water op het hoofdje van de babie gesprenkeld. Babbie gaat dus niet koppie onder!

 
Quote
RE: wat vraag je voor dopen
Sennamvyent  schreef op: 12-07-2012 22:55:05
Is ook zo Suus.
Ik snap het ook echt niet en heb er best wel moeite mee om dit te lezen.

Ik ga naar bed, truste all!
 
Quote
RE: wat vraag je voor dopen
Jo  schreef op: 12-07-2012 22:58:19

Quote SennamvYenT:
Jo, en dat is ook wat ik niet snap, hoe mensen voor God en anderen zo kunnen liegen!



Hier (in mijn familiekring bv)doen veel mensen katholieke sacramenten puur uit "gewoonte" omdat het van je verwacht word, omdat iedereen dat doet.
Daar doe ik niet aan mee, vind ik niet eerlijk tegenover mensen die oprecht geloven.

Ik geloof wel, maar niet specifiek in God.
Het gekke is wel, als ik in de kerk kom, voel ik een soort van warme deken, een rust een warm gevoel.
 
Quote
RE: wat vraag je voor dopen
Debby1977  schreef op: 12-07-2012 23:04:43

Quote Suus:


Communie in het zuiden is heel anders dan hier. Hier gaat het echt vrijwel alleen om de communie zelf, in het zuiden vind ik het net bruiloften zonder gom.



En dat klopt helaas. Dit jaar zag ik zelfs een meisje die in een koets werd opgehaald.Kind had een jurk aan gemaakt door Mary Borsato. Of dat waar is weet ik niet,maar dit werd verteld. Het zijn hier idd net bruiloften,compleet met zaal,bandje en een buffet.
 
Quote
RE: wat vraag je voor dopen
Boterbloem  schreef op: 12-07-2012 23:05:02

Quote monica mv 2:
Nou

Ik ben ook katholiek, geloof ook, maarrrrrr. Ik denk echt dat jullie denken dat met geloven en dopen het leuke leven ophoud.

Van onze pastoor hoef je echt niet iedere week in de kerk te zitten, echt niet te bidden voor het eten en weet ik veel wat nog meer allemaal.

Mijn kinderen zitten op een dorpsschool die katholiek is, maar ook niet katholieken of mensen met een ander geloof zijn ook welkom. Maar met witte donderdag en goede vrijdag bijvoorbeeld gaat de school naar de kerk, iedere morgen een kort gebedje en de kinderen van groep 4 worden op school voorbereid op hun 1e heilige communie.

Ik heb een vriendin in de buurt van rotterdam wonen en in hun dorp word het hele gebeuren anders beleefd als hier in de dorpen van midden-limburg.



Het geloof is ook niet bidden voor het eten en elke zondag naar de kerk gaan.

Geloven in Jezus is een relatie aangaan met Jezus. Dan hoef je niet voor elke boterham te bidden maar heel de dag door heb je eigenlijk contact met Hem. Je leest de bijbel om meer over Hem te weten te komen en praat met Hem. Soms korte dingen (even danken dat iets goed ging, even zorgen uiten) soms langere dingen (een gebed aan tafel, maar dat hoeft niet perse lang).

Ik loop vaak in de polder, kan gerust een uur met God praten. Laatst maakte iemand hier een grapje of God wat terug zei. Maar dat is het mooie. Mensen denken dat God niet terugpraat terwijl dat dus zeker wel gebeurd. Niet tussen mijn oren, maar daadwerkelijk.

Geloven is een relatie hebben met Jezus, niet standaard dingen doen als dopen, bidden voor het eten of wat dan ook. Dat is religie.

Alleen zoekt God geen religieuze mensen, maar mensen die in hem geloven, die een relatie met Hem willen.

Je kunt heel veel weten, maar uiteindelijk draait het om de relatie. Je kunt weinig weten maar wel echt de relatie hebben.

Jezus is zo vol liefde. Er staat niet voor niets: Jezus is de waarheid en de waarheid zal je vrij maken. Het zijn niet al die regels die mensen hebben verzonnen die mij vrij maken. Juist niet. Wij hebben onszelf zo vastgebonden aan dingen. We hebben het geloof zo dood gemaakt als ik weet niet hoe.

Als we dan 'spottend' omgaan met de doop door beloftes te doen aan God maar ondertussen het niet menen maar er een eigen draai aan te geven dan wordt ik daar erg verdrietig van. Dan denk ik: weet je wel Wie je voor de gek houdt?

Je hoeft nie gedoopt te zijn als kind voor enige meerwaarde. Dat er een loze belofte wordt gedaan heeft voor dit kindje ook geen gevolgen, zoals ik geloof (dus dat God daadwerkelijk bestaat) zullen degenen die haar te doop houden dat moeten verantwoorden straks.

Super als je dat in volle overtuiging hebt gedaan, maar minder super als je het misbruikt voor eigen doeleinden.

Dan zou ik Vader, Zoon en Heilige Geest eruit laten, de hele kerk ook. Dan maak je er een eigen tekst om en giet je wat water over het hoofd. Dan zou ik geen beloftes maken naar God en Hem voor de gek houden.

God is een God van liefde. Maar dat betekend nie dat je dit maar mag misbruiken voor eigen doeleinden. God is in liefde, dat wij niet verplicht worden voor Hem te kiezen. Dat hij kiest voor de keuze om Hem lief te hebben in plaats van te verplichten. Dat Hij zijn enige Zoon gegeven heeft zodat wij, als Wij Jezus als Verlosser aannemen en als Heer van ons leven (dat wij Hem dus willen volgen) voor eeuwig bij Hem mogen wonen. Geen pijn meer, geen verdriet en verlost van de Satan die nu nog voor zoveel ellende zorgt.

Soms wenste ik dat iedereen eens een dagje zou mogen kijken in mijn huid hoe ik ervaar hoe God werkt. Om eens echt contact te hebben in plaats van religieuze riedeltjes houden zonder echt contact met God.

God is zo geweldig en zo super! God is zo fantastisch en vol liefde! God wil het aller aller beste met ons! En als wij ervoor kiezen voor Hem te leven zullen we leven onder zijn Zegen. En dan overkomt mij nog steeds ellende. Maar omdat ik weet dat Hij ook in de ellende erbij is is het wel beter vol te houden. Kan ik zonder wrok naar mensen kijken. Kan ik liefdevol blijven reageren.

Ik ben niet perfect, ben ook geen haar beter als ieder ander. Maar ik denk dat ik wel gelukkiger ben als menig ander wanneer ik zware dingen te verdragen krijg. Omdat ik een ander doel heb in dit leven.

Daarom raakt hij mij niet zo als mensen mij belachelijk maken als ik over het geloof praat of mij voor gek verklaren of harde opmerkingen maken. Omdat dit leven straks stopt, maar later mag ik in de eeuwigheid bij God leven. En dat is het het waard. En nu ik de zekerheid heb dat God niet fictief is maar ik echt contact met Hem heb, kan daar moeilijk iets aan kapot gemaakt worden.
Tegelijkertijd raken dit soort dingen mij meer... Als iets van God misbruikt wordt, als mensen het geloof misbruiken. Als ik merk dat mensen geloven door regels te houden maar niet te weten dat je echt een relatie met God kan houden...

We hebben het geloof zo vernaggeld... We hebben het zo kapot gemaakt en zo dood gemaakt... Dat raakt mij wel...

Dat we zelfs de doop gaan gebruiken en beloftes gaan doen waarvan we bewust weten dat we ze niet gaan houden. Dan denk ik: Wie hou je voor de gek?
 
Quote
RE: wat vraag je voor dopen
Jo  schreef op: 12-07-2012 23:06:33
Ik heb naast een kerk gewoont en daar kwamen kinderen comunnie doen.
Kwam er eens een grote roze caddilac aanrijden met mensen van het kamp, megaaaaaaaajurken aan, echt enorm over the top, maar heb er wel smakelijk om gelachen.
 
Quote
RE: wat vraag je voor dopen
Jo  schreef op: 12-07-2012 23:07:49
Hahaha ik had je naam nog niet gelezen maar dacht meteen bij die lap tekst: Boterbloem

Maar ik ben het wel helemaal eens.
 
Quote
RE: wat vraag je voor dopen
Boterbloem  schreef op: 12-07-2012 23:08:06

Quote tanja1981:
ik kan het niet uitleggen op eenjuiste manier.

maar ik ga niet naar de kerk en ik bid nooit, maar ik vind wel dat hij bij de kerk moet horen door te dopen.



Maar je hoort niet bij de kerk door een doop
Misschien bij een aardse kerk, maar dat heeft in die zin niets met God te maken. Voor de show een doop houden daar prikt God wel doorheen.

Wil je hem bij een gebouw laten horen? (wat dus geen meerwaarde heeft) of bij God? (maar daarvoor zal je kind God mogen leren kennen.

De doop is voor het laatste bedoeld. Het heeft geen enkele meerwaarde voor je kind om bij de kerk te horen op aarde. Daar zal hij niet door gered worden. Ook een doop is geen bewijs dat je gered wordt. Het gaat om God leren kennen, een relatie met God aangaan. Daarvoor is de doop.

Wel mooi dat je dit nu aangeeft, geeft wel meer duidelijkheid! Fijn dat je hebt gereageerd!
 
Quote
RE: wat vraag je voor dopen
Nimmie  schreef op: 12-07-2012 23:08:44

Quote SismvNick:
Hihi minou, goed plan!

Trouwens, wat ik wellis doe, in de kerk een kaarsje aanmaken.. Is dat ook raar als je niet gelovig bent?



ik ben ook niet gelovig maar steek wel eens een kaars aan in de kerk hoor vooral waar mijn moeder en oma begraven is ..
 
Quote
RE: wat vraag je voor dopen
Monica Mv 2  schreef op: 12-07-2012 23:15:55
Jo, das normaal bij mensen van het kamp. In het zuiden van Limburg is de kleding bij meisjes ook anders als in midden/noord heb ik begrepen.

Mijn dochter vond alles rondom de 1e heilige communie en de kerk prachtig. Ze heeft echt gestraald en genoten en koos er heel bewust voor om misdienaar te worden.

Boterbloem, ik denk dat je me verkeerd begrijpt, of ik jouw. Ik geloof ook, zit ook geregeld in de kerk. Maar ik ga geen uren tegen god praten ofzo.

 
Quote
RE: wat vraag je voor dopen
Sennamvyent  schreef op: 12-07-2012 23:17:16
Dankjewel Boterbloem, je verwoordt het weer super!!!
 
Quote
RE: wat vraag je voor dopen
Boterbloem  schreef op: 12-07-2012 23:18:09
Mensen toch, zie telkens verschijnen dat ik het zo mooi verwoord. En ik vind het heel lief maar onderschat jullie zelf niet. Geniet echt van wat er over en weer gezegd wordt, gaat heel goed toch? Jullie doen het super zonder mij haha (al kan ik het niet laten te reageren)

Over geloven zonder bidden.

Mijn visie: als je geloofd in God hou je van God (Anders zou je niet in Hem geloven) dan is het best raar als je niet met Hem praat.

Dat is net als: ik hou van mijn man, ik trouw met hem (ga een verbintenis aan een beetje net als de doop) maar ik ga niet met hem praten hoor! En ik hoef hem ook niet regelmatig met anderen geliefden hem op te zoeken, als ik Hem wil zien dan doe ik het wel alleen en hou ik mijn mond dicht...

Snappie? Dan is het best een bijzonder geloof...

Bidden is niet: handen vouwen, ogen dicht en vroom bidden.

Bidden kan ook je frustraties vertellen aan God zijn, of even zeggen waar je blij mee bent. Een zegen uitspreken over je kind of genezing uitspreken over een lichaam. Je zorgen uiten of danken voor het eten.

Bidden is niets ander sdan praten met God. Dat kan aan tafel maar ook op straat, dat kan met de handen gevouwen, opgeheven of terwijl je de aardappelen schilt...
 
Quote
RE: wat vraag je voor dopen
Monica Mv 2  schreef op: 12-07-2012 23:22:23
Ooh maar dan bid ik wel stil.

Heilige antonius is af en toe mijn beste vriend
 
Quote
RE: wat vraag je voor dopen
Boterbloem  schreef op: 12-07-2012 23:24:02

Quote Jo:
Hahaha ik had je naam nog niet gelezen maar dacht meteen bij die lap tekst: Boterbloem

Maar ik ben het wel helemaal eens.



Haha ik las eerder een reactie van iemand die trots was ook een lap tekst te hebben geschreven net als mij, hilarisch als je het allemaal zo terugleest! Maar wat een mooie discussie...

IK moet ook eerlijk zeggen dat ik bepaalde problemen nu ook wel snap: als een kerk beslist dat je eerst gedoopt moet zijn om heilige communie te moeten doen dan wordt er min of meer wat in de war geschud... Tegelijkertijd wordt er dan wel heel licht over de doop gedacht en juist van een kerk waar leiders op staan die de bijbel bestuderen sta ik dan weer te kijken dat dit toegelaten wordt...

Als de Heer het huis niet bouwt is het werk voor niets geweest, een tekst die in de bijbel staat.

Ga je als kerk beslissen dat mensen die niet geloven ook mogen dopen dan is het nie de Heer, maar zijn het dem ensen die het huis proberen te bouwen... En wat zegt God? Dan is het werk voor niets geweest...

Wil een kind communie doen omdat deze van God houdt, dan zou ik het zelf laten kiezen voor de doop. Veel kinderen geloven in jonge jaren in God (is eens onderzocht, een soort instinct zo werd het omschreven, ik geloof persoonlijk (maar dat is echt mijn mening) dat het komt omdat ieder kind ervaart dat God de Schepper is, maar dat is dus echt persoonlijke invulling). Als zij zich willen laten dopen omdat ze van God houden dan is dat prachtig. Dan is het de Heer die dat doet, en niet mensen die maar willen dat hun kind mee kan doen met de rest of mensen van een kerk die willen dat de kerk vol zit.

Wij mensen moeten niet streven de kerken vol te krijgen, laat dat maar aan God over. Bij ons worden soms rake dingen gezegd, toch groeit de kerk wel. Waarom? God is het die bouwt. We maken het praatje niet mooier dan het is, soms is het gewoon hard. Maar als we God laten bouwen gaan mensen vanzelf geloven. Ik kan geen mens bekeren, toch heb ik nu een paar keer mogen meemaken dat wanneer ik God door mij heen liet werken er mensen tot geloof kwamen. Ik bouwde niet, ik heb niet mijn best gedaan, God bouwde het huis...

 
Quote
Navigatie
Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | Volgende


Reageren op wat vraag je voor dopen
Naam
Bericht