Menu
 

Topic:

meerbegaafd...?

Marie8  schreef op: 10-03-2012 22:51:44
Hoi,

Ik wil eigenlijk een draadje starten met ervaringen van moeders met kinderen die voorlopen, een ontwikkelingsvoorsprog hebben en/pf meerbegaafd/ hoogbegaafd zijn.
Ervaringen uitwisselen.

Mijn zoon is pas 7 geworden, zit in groep 4 (groep 2 overgeslagen) en krijgt in groep 4 al verrijking. Het vorige rapportgesprek vonden ze dat hij gewoon lekker meegaat met de groep en voldoende uitdaging heeft. Binnenkort weer opnieuw rapport en gesprekken en ik merk dat het niet meer voldoet voor hem. Hij werkt slordig, loopt te vervelen en geeft het ook letterlijk aan.
Ik vind het lastig.
Op welk moment ga je nu eigenlijk over op testen.
En ik wil eigenlijk dat hij bij het gesprek is met dejuffen, hij kan het nl. zelf zo goed aangeven. Doet iemand van jullie dat wel eens?
 
Quote
Navigatie
Vorige | 1 | 2 | 3 | Volgende
RE: meerbegaafd...?
Miepie1972  schreef op: 11-03-2012 05:55:18
Geen ervaring met hb of mb, maar bij ons op school zijn de kinderen altijd bij de rapportgesprekken. Juist omdat de meeste kinderen heel goed van zichzelf weten wat ze wel of niet kunnen, wat ze graag nog zouden willen leren etc.
Dus ik zou het idd even overleggen op school of die mogelijkheid er is.
 
Quote
RE: meerbegaafd...?
Esther Mv Thomas  schreef op: 11-03-2012 12:11:51
Wij zijn gaan testen omdat hij in de klas steeds moeilijker ging doen. Brutaal zijn tegen de juf (heeft bij de test ook aangegeven dat de juf hem niet begrijpt, eigenlijk dat zo ongeveer niemand hem begrijpt......), de clown uithangen etc. Daarbij zat hij steeds vaker alleen te werken, want al het werk van de 'normale' kinderen is gewoon te simpel voor hem.
Hij is in januari 6 jaar geworden en zat toen al in groep 3. Hij zou zo naar groep 4 kunnen, maar dat willen we liever niet. Daarom is hij getest en hij is zo HB als maar wat. Sinds een week zit hij nu op het Leonardo en dat gaat heel goed (tot nu toe in ieder geval).
 
Quote
RE: meerbegaafd...?
Marie8  schreef op: 11-03-2012 20:52:37
Ja, dat heb ik volgens mij gelezen...dat hij naar leonardo zou gaan. Fijn dat het goed gaat. Ik weet dat er hier meer mama's van mb/hb kindjes zijn.
Officieel weet ik niet of mijn zoon daarbij hoort.
Hoe is het testen in gang gezet?
Van mij hoeft testen niet zo, maar een keer opnieuw doortoetsen zou fijn zijn. Dat is voor het laatst gedaan in groep 1 en daarna is hij versneld naar 3 gegaan. In 3 zeiden ze dat doortoetsen meer zin heeft in 4. Het vorige gesprek was daar geen noodzaak toe.
Ik zie het oude gedrag weer terugkomen, inderdaad clownesk gedrag maar ook het onderpresteren. Met het verschil dat hij nu dus ook gewoon zegt dat hij dat doet omdat hij het saai vindt.

Miepie leuk trouwens dat kinderen er altijd bij zijn. Vind ik een goed iets (in de meeste gevallen). Is hier eigenlijk nooit sprake van geweest, maar dat ga ik sowieso deze week vragen.
 
Quote
RE: meerbegaafd...?
Esther Mv Thomas  schreef op: 11-03-2012 21:38:03
Wij hebben op een informatie-avond van het Leonardo naar een aantal namen van testers gevraagd. Een van die namen kwam overeen met een goed bekend staand persoon op het HB-kids forum en was qua afstand ook nog prima te doen (klein uurtje rijden). Wij hebben toen zelf voor een afspraak gebeld en hij kon heel snel terecht (een week later).
Wij hebben zijn oude school er niet buiten gehouden ofzo, maar gewoon vanalles op de hoogte gesteld (zij waren per slot van rekening ook degene die er als eerste over begonnen zijn, dat hij eventueel HB zou zijn). School had er ook geen problemen mee dat wij gingen overstappen, zij hadden ook het idee niet genoeg te kunnen bieden aan hem (ze deden al veel, maar soms is een andere aanpak beter).
 
Quote
RE: meerbegaafd...?
Ivy  schreef op: 12-03-2012 11:37:38
Ik heb 2 kinderen die nogal ver voorlopen, maar ze zijn nooit getest. Dat hoeft ook niet, want ze krijgen thuisonderwijs

Mijn oudste is 12 en doet het werk van 2e middelbaar, in het Engels en Grieks, Latijn en Nederlands daarnaast.

Mijn 3e is net 7 geworden en heeft groep 4 nu bijna afgerond. Ook in het Engels met daarnaast Nederlands.

Mijn 4e weet ik nog niet, maar die is net 5 geworden en is net over de helft van groep 3 terwijl hij ondertussen ook al redelijk Engels leert.

Ik heb dus wel ervaring met het leerproces, maar niet met hoe men daar op school mee omgaat.

Marie8 Als ik één ding hier zie, is dat ze jongens hier gewoon echt een uitdaging nodig hebben! Als het te makkelijk is, doen ze gewoon niets. Of ze gooien er zo met hun pet naar dat ik er niets meer van snap
 
Quote
RE: meerbegaafd...?
Marie8  schreef op: 12-03-2012 22:54:09
Dan wist jij al goed welke kant op te denken Esther. Grappig te lezen. Je bent eigenlijk eerst op zoek gegaan naar onderwijs waarvan je dacht dat dat goed zou zijn en toen pas gaan testen om hem daar te kunnen krijgen??

Danielle, bijzonder...thuisonderwijs. Ik zou bijna zeggen dat je je eigen kinderen doortoetst want je bekijkt tot hoever ze het aankunnen om verder te gaan onfhankelijk van kalenderleeftijd.

Volgens mij zijn ze hier op school wel aardig bezig met meerbegaafdheid en hij heeft een juf die daar ook extra taken in heeft. Vandaag gaf hij echt weer duidelijk aan dat hij het heel vervelend vindt als het te makkelijk is.
Mijn dochter van bijna 5 vroeg waarom makkelijk zo vervelend is voor hem. Grappige vraag, in haar beleving is het wel handig als je alles snel weet. Maar daar werd hij dan weer een beetje boos van, loopt misschien toch tegen onbegrip aan.
 
Quote
RE: meerbegaafd...?
Ivy  schreef op: 13-03-2012 09:18:48
Marie8 Fijn dat je zoontje in elk geval wel een juf heeft die met meerbegaafdheid bezig is. Hopelijk kan ze je zoontje wat meer uitdagen, zodat hij het niet vervelend vindt op school.
Het zal vast dat je zoontje wel eens op onbegrip stuit. Dat is een leerproces, zowel voor hem als voor de kinderen om hem heen. We kunnen tenslotte niet allemaal hetzelfde zijn.

Thuisonderwijs is eigenlijk gewoon heel handig voor ons. De kinderen ontwikkelen zich op hun eigen tempo en zijn inderdaad niet gebonden aan leerjaren ofzo. School kan heel goed zijn om te leren. Dat is het voor de meeste kinderen, maar voor sommige kinderen kan het een belemmering zijn. Zowel voor kinderen voor wie leren lastiger is als voor kinderen die juist makkelijker leren.
Het zelf doen bespaart me in elk geval een heleboel hoofdbreken ;-)
Ik merk dat ik steeds meer het schoolsysteem loslaat wat betreft tijd. Ze mogen nu door als ze daar aan toe zijn. Ook met losse vakken. Mijn dochter vindt spelling in het NL dan weer wat lastiger, dus daar doen we wat rustiger mee aan op dit moment (alhoewel ze nog steeds groep 7 af zal kunnen ronden dit schooljaar).
 
Quote
RE: meerbegaafd...?
Esther Mv Thomas  schreef op: 13-03-2012 09:25:05
Wij hadden gelukkig een school die meedacht. Eigenlijk zelfs als eerste over HB begon. Hij werd daar gewoon behandeld alsof hij al HB was, terwijl niemand dat zeker wist. Voor ons was het toen niet nodig om te gaan testen. Alleen zagen wij toch problemen met zijn gedrag (op school en thuis) en hadden wij het idee dat het toch niet genoeg voor hem was. Toen we dus op die informatie-avond waren geweest van het Leonardo, vonden wij dat meteen dé school voor hem. Maar daarvoor moet je wel je kind laten testen en dat hebben wij toen gedaan. Zijn vorige school vond dat ook prima, zij hadden ook het idee dat ze hem niet genoeg konden bieden (je zit toch met 26 kinderen in de klas en er is steeds minder geld (dus tijd) voor extra dingen). Nu zitten ze met 13 in de klas en werken ze allemaal op hun eigen niveau.
 
Quote
RE: meerbegaafd...?
Marie8  schreef op: 13-03-2012 22:11:00
Ik heb toch maar ingeschreven op de ouderavond zonder hem. Kan altijd nog een nieuwe afspraak maken met hem. Dit vond hij zelf ook prima op deze manier.
Morgen rapport, ben benieuwd.

Fijn dat zo bij jullie de dingen goed lopen, op elk een eigen manier.
 
Quote
RE: meerbegaafd...?
Marie8  schreef op: 18-03-2012 00:00:04
Op rapport alleen A gescoord, muv woordenschat...dit was een C. Vorig jaar ook al zo. Verder, qua houding etc. wisselend tussen voldoende, ruim voldoende en goed. Op zich een rapport om trots op te zijn, maar merk al bij mezelf dat ik uitga van alleen A scores. En het zegt me ook heel weinig. Hij is momenteel erg zwaar op de hand en snel verdrietig en boos. Roept vrijwel direct dat wij het allemaal niet snappen als we nog een vraag stellen. Heeft vandaag wel zwemdiploma A gehaald.
 
Quote
RE: meerbegaafd...?
Esther Mv Thomas  schreef op: 18-03-2012 10:34:09
Heel herkenbaar hoor, dat roepen van "jullie snappen mij nooit", terwijl hij vaak gewoon op een moeilijke manier iets verteld (bijv. midden in een verhaal beginnen, ja dan weet ik ook echt niet wat hij bedoeld).
Gefeliciteerd met zijn A-diploma! Hier gelukkig A en B binnen (sinds begin dit maand).
Zoonlief had volgens mij ook een C voor woordenschat, maar de juf (vorige school trouwens) zei ook dat ze daar maar niet teveel naar kijken, hij kan gewoon beter.
 
Quote
RE: meerbegaafd...?
Kyla  schreef op: 18-03-2012 11:47:49
Grappig, J. scoort ook altijd minder op woordenschat, had de afgelopen keren een B, is natuurlijk nog niet slecht. Volgens de IB-er is duidelijk te zien dat hij het te moeilijk maakt dan dat het is.

Het gedrag van J is erg grillig. Hij zit nu in groep 6, maar het begon al in groep 1. Daar viel hij op door zijn gedrag, juf zag gelukkig dat hij meer uitdaging nodig had en nadat hij mee mocht doen met groep 2 ging het een stuk beter, cognitief ging het toen ook ineens hard. Besloten om een jaar over te slaan en door naar groep 3. Start van het jaar ging goed, na de herfstvakantie een stuk minder. Door inzet van andere materialen (rekenmeesters, taalmeesters en bekadidact) ging het weer beter. Groep 4 begon weer goed, maar al snel ging het almaar slechter, er was dat jaar geen enkel speciaal materiaal, hij moest alles meedoen met de klas. Met name tijdens de uitleg van de juf klierde hij veel. Ik snap nog steeds niet waarom hij geen ander werk kreeg, in ieder geval ging het dramatisch slecht. Hij is getest dat jaar (door de schoolbegeleidingsdienst) en bleek een iq hoger dan 145 te hebben, hoger kunnen ze niet testen. Uit de vragenlijst bleek zijn gedrag wel af te wijken, maar dat kon ook zijn omdat hij niet voldoende werd uitgedaagd, orthopedagoog adviseerde verrijking en kijken wat er zou gebeuren. Groep 5, een juf die een studie volgt voor handelingsgericht werken, kijken naar de behoefte van het kind en gebruik maken van de sterke punten. Wat een groei heeft hij dat jaar doorgemaakt! Veel gesprekken had hij met de juf, omdat hij behoefte aan een volwassen gesprekspartner. Hij werkt met Kien voor rekenen, wat hij erg leuk vindt, maar wel lastig om fouten te maken/ toe te geven. Groep 6, zelfde juf, maar dit jaar een combigroep 5/6. gevolg: juf komt er niet meer aan toe om kinderen extra aandacht te geven indien nodig. Ook blijkt alleen ander rekenwerk niet voldoende te zijn voor J. Inmiddels is de diagnose Asperger gesteld. J. blijkt ook een angststoornis te hebben en krijgt bovendien veel te veel prikkels in de klas (van 24 naar 30 kinderen, m.i. ligt dit voornamelijk aan de manier van lesgeven in een combi, het vele schakelen waar hij moeite mee heeft). Vanaf begin november vorig jaar ging het heel slecht, juf bleek hem te veel vrijheid te hebben gegeven, zij zag dat hij het zwaar had en liet hem maar (goed bedoeld). Ook de medicatie was nog niet goed ingesteld (middel tegen angst), waardoor hij erg vermoeid was, inmiddels werd gedacht aan bijzonder onderwijs! De week voor de voorjaarsvakantie heb ik de papieren voor een school met een afdeling voor hb kinderen op de bus gedaan (zgn. kwadraat regio-school). Nu de medicatie goed is ingesteld en juf weer meer duidelijkheid en structuur aanbiedt gaat het weer goed op zijn huidige school. Toch hebben we doorgezet en na de meivakantie gaat J. naar een andere school. Wij zijn geen voorstander van een aparte school, maar wij zien geen andere oplossing meer. Wij hebben zelfs nog telefonisch contact gehad met bijzonder onderwijs en zij zeiden zelf dat ze J. daar niet kunnen bieden wat hij nodig heeft.

Naar onze mening is J. de dupe van de bezetting van dit jaar. Zo had juf het te druk om een taakbrief te maken, deze was er pas na de herfstvakantie. J. had dus geen overzicht meer op het te maken werk. Voor de duidelijkheid, alle klassen werken met een taakbrief. Ook was begin dit schooljaar de nieuwe schrijmethode niet binnen. Er werd gewerkt met kopieerbladen. J. heeft een hekel aan schrijven en wilde dit dus niet. Juf had zoiets van ok, dan doet hij wel mee als de methode er is. Ook hierin maakte hij zijn werk niet. Ze kwam er pas na 6 weken achter dat hij niks had gedaan! Terwijl ze het jaar daarvoor J. zo goed kon begeleiden heeft ze nu gewoon geen tijd meer. Ook hebben wij zelf gratis lesmateriaal aan moeten reiken. Door ziekte was er geen zicht op het budget en kon er niks worden aangeschaft.

Nou ja, ons verhaal in een notendop, al is het toch nog een hele lap tekst.
 
Quote
RE: meerbegaafd...?
M&j  schreef op: 18-03-2012 18:05:58
Mijn dochter is nooit getest dus ik kan niet zeggen dat ze MB of HB is maar wij hebben onze vermoedens.
Ze is 10 en zit in groep 7 en heeft tot groep 5 altijd A gescoord op haar cito's daarna ook b, nu is ze weer terug op A behalve met technisch lezen. Op school zijn vooral werkhouding en tempo een probleem (geweest). Vanuit school is er altijd veel initiatief geweest om haar maar ook anderen te begeleiden, met compacten, met extra materiaal of soms juist even niet en ook in het contact met ons over eventuele problemen, iig volgde ze haar goed.
Veel valt of staat met de juf, lieve juffen waren meestal te zachtaardig voor haar, bij strengere juffen die meer van haar eisten presteerde ze beter.
Volgende maand gaat ze de cito entree toets doen daarna krijgen wij het voorlopige schooladvies voor het voortgezet onderwijs. Ze weet wat ze wil dus nu hopen dat het advies er bij past.
 
Quote
RE: meerbegaafd...?
Marie8  schreef op: 18-03-2012 21:00:05
Vreselijk vind ik dat, dat hij zich dan niet begrepen voelt. Hoewel ik hem bijna altijd meteen snap ... papa doet er vaak wat langer over. Ik herken ook wel veel van hem. Maar heb echt het gevoel dat hij dan juist thuis explodeert en ze op school misschien niet veel merken. Maar ja, we zullen het wel horen met het oudergesprek.

Heel duidelijk Kyla, je verhaal. Wat een traject ga je dan door zeg. Hopelijk zit hij dadelijk op de goede plek. Zoals ik het lees, zou ik die stap ook gemaakt hebben. Het is niet normaal dat het afhangt van dat soort factoren en dat je zelf met materiaal aan moet komen.

M&J, met jou dochter gaat het redelijk goed? Werkhouding en tempo? Wat voor problemen gaf dat?

Hebben jullie nog tips voor het oudergesprek?
Er is een juf die extra opleiding heeft gehad en een werkgroep mb begeleid. Zij geeft ook kinderen uit verschillende klassen extra werk. Waaronder dus mijn zoon. Volgens mij is het somplex ofzo?? Ik wil dat ze hem gaan doortoetsen. De vorige keer vonden ze dat niet nodig.
Hij geeft zelf vooral aan dat hij vaak hetzelfde moet doen, dat hij lang op andere kinderen moet wachten en dat hij het gewoon saai vindt muv dat extra werk.

 
Quote
RE: meerbegaafd...?
Marie8  schreef op: 20-03-2012 21:15:32
Oudergesprek gehad. Juf gaat vrijdag even met hem alleen praten zodat hij goed uit kan leggen waar hij tegenaan loopt. Doortoetsen is een optie. Ze namen het serieus en er volgt een nieuwe afspraak. Ben wel tevreden over het (korte) gesprek.
 
Quote
RE: meerbegaafd...?
Esther Mv Thomas  schreef op: 20-03-2012 21:47:38
Fijn om te lezen dat jullie serieus genomen worden. Hopelijk wordt er ook echt wat mee gedaan (niet negatief bedoeld hoor, maar erover praten en echt iets doen zijn 2 dingen).

Thomas is nog steeds heel blij op zijn nieuwe school. Ze leren daar zoveel meer dan op een gewone school. Nu hebben ze bijv. als thema Kunst en doen daar ook vanalles mee. Ook krijgen ze Engels van een echte Engelse juf. Dan leren ze bijv. de namen van de kleuren (en ja, na 1 les kent hij ze bijna allemaal al, de uitspraak is alleen nog lastig).
 
Quote
RE: meerbegaafd...?
Marie8  schreef op: 20-03-2012 22:00:16
Super.
Ik had laatst via een vertaalsite een engels woord opgezocht (voor draw something, lol) Had hij in de geschiedenis van de laptop gezien en was zichzelf er engelse woordjes mee aan t leren.

We houden het warm. Ik heb eigenlijk wel hoge verwachtingen van met name de ene juf.
 
Quote
RE: meerbegaafd...?
Kyla  schreef op: 21-03-2012 10:42:17
Fijn dat ze je seriues nemen, dat scheelt al de helft! Ik heb er achteraf wel spijt van dat ik er niet meer bovenop heb gezete, hier namen ze het wel serieus, maar er gebeurde te weinig.

Vandaag is J. wennen op de nieuwe school, spannend!

Ik ben benieuwd wat hij er van vindt.. het liefst zou ik hem de hele dag bespieden, hahaha
 
Quote
RE: meerbegaafd...?
Marie8  schreef op: 21-03-2012 20:52:37
Het is ook lastig he Kyla...Ik ben normaal best mondig, maar het is toch best moeilijk om te gaan eisen dat ze een bepaalde weg inslaan. Soms heb je dan ook nog begrip voor de situatie of weet je het zelf ook niet zeker (tenminste ik) wat ervoor zorgt dat je niet altijd op je strepen gaat staan.

Maar goed dat jullie dat aanhalen hoor, ik ga er nu toch zeker ook kort opzitten en er niet automatisch vanuit dat het wel goed gaat komen.

Hoe was de wendag Kyla??
 
Quote
RE: meerbegaafd...?
Kyla  schreef op: 22-03-2012 10:32:40
Hij kan nu tot tien tellen en schrijven in het chinees! Hij werd netjes verwelkomd door de meester die aan een ander kindje vroeg of die J. wilde voorstellen aan de anderen en wilde helpen. Ze werken daar veel op I-pads, dus die wil hij nu ook kopen Nar eigen zeggen vond hij het "best wel leuk". Hoe leuk bleek vanmorgen: hij wilde een ontbijtje op bed voor me maken. Nadat ik had gezegd dat ik dat heel lief vond, maar het op een doordeweekse dag niet uitkomt, heeft hij heel veel opgeruimd Mijn mannetje zit weer lekker in zijn velletje!

Ik had ook veel begrip voor school hoor, ga er maar aan staan met al die bezuinigingen, alleen mijn kind moet er niet de dupe van worden. Het lastige was ook het grillige van J. Dan gaat het weer goed en denk je we kunnen weer vooruit. Kerstvakantie vorig schooljaar waren we het hele onderzoekstraject voor J. aan het starten, terwijl ik dacht, we kunnen het wel afblazen, het gaat hartstikke goed! Nu ben ik maar wat blij dat we hulp krijgen van Dimence.
 
Quote
RE: meerbegaafd...?
Lisette  schreef op: 22-03-2012 10:51:25
Danielle, jullie wonen dan zeker niet in NL?

 
Quote
RE: meerbegaafd...?
Ivy  schreef op: 22-03-2012 10:55:54
Lisette, Klopt, wij wonen in België.

Ideaal hier. Je meldt thuisonderwijs aan het begin van het jaar bij het ministerie van onderwijs. Eens in de zoveel tijd krijg je dan onderwijsinspectie. Het is ook mogelijk de onderwijsinspecteurs om advies te vragen en kinderen kunnen hier ook zonder naar school te gaan examens doen bij de examencommissie.

Al met al toch wel stukken beter geregeld dan in NL. Daar kun je vrijstelling krijgen op grond van geloofsovertuiging, maar dan is er verder ook geen enkele inspraak/hulp/bemoeienis/controle van de overheid meer.

Voor kinderen die niet op hetzelfde tempo leren als de meeste leeftijdsgenootjes is thuisonderwijs een hele goede oplossing.
 
Quote
RE: meerbegaafd...?
Lisette  schreef op: 22-03-2012 11:02:16
Dat is op zich wel beter idd!!

Klopt het dan ook dat kinderen vanaf 2 en half jaar al naar basis school moeten??
Mijn nicht woont daar en zegt dus dat kindjes met 2 en half jaar basis onderwijs gaan volgen. Dat is dus best vroeg!
 
Quote
RE: meerbegaafd...?
Alice  schreef op: 22-03-2012 11:03:43
Ze mogen, maar moeten niet.
Hier zijn ze pas vanaf 6 leerplichtig.
We hebben 3 kleuterklassen, vanaf 2,5 komen ze in 't peuterklasje, ze mogen halve dagen of hele, wat de ouders willen. Je mag ze ook thuis houden.
 
Quote
RE: meerbegaafd...?
Ivy  schreef op: 22-03-2012 11:06:38
De kindjes krijgen wel uitnodigingen voor de basisschool als ze net 2 zijn, geloof ik. Veel Belgische kindjes gaan tussen 2,5 en 3 jaar al naar school. Maar het moet niet, want de leerplicht geldt pas vanaf 6 jaar. Wel moeten ze voor ze aan het 1e leerjaar beginnen eerst een vol jaar kleuteronderwijs hebben gehad.
Maar goed, net als in NL waar de leerplicht met 5 pas ingaat, maar ouders hun kinderen toch met 4 naar school sturen, is dat in België ook gewoonte dat kinderen al met 2,5-3 naar school gaan.
 
Quote
RE: meerbegaafd...?
Ivy  schreef op: 22-03-2012 11:07:27
Zie net de post van Alice. Heb er te lang over gedaan om te reageren
 
Quote
RE: meerbegaafd...?
Marie8  schreef op: 22-03-2012 21:49:59
Hoi Kyla,

Helemaal super zeg! Goed om te lezen. Hopelijk zet dit zich door voor jullie.

Ik had gisteravond laat een mailtje van de juf en vanmiddag alweer een reactie op mijn reactie. Wel fijn te merken. Morgen vindt er een gesprekje plaats tussen de juf en mijn zoon. Hopelijk uit hij zich dan voldoende.
 
Quote
RE: meerbegaafd...?
Sabrah  schreef op: 23-03-2012 11:17:11
Hier een dochter van 9 die toen ze 7 was getest is. Daar kam MB uit op de grens van HB.
We kwamen in eerste instantie bij de orthopedagoog omdat ze al jaren slecht at. Dusdanig slecht dat ze 2x tegen ziekenhuisopname heeft gezeten. Beide keren was het een reactie op een heftige gebeurtenis voor haar. AL op jonge leeftijd kon ze erg goed praten. Haar woordenschat is door de jaren heen ook gemiddeld 2 tot 3 jaar verder dan haar leeftijdsgenoten.
Toen we bij de orthopedagoog liepengaf school het signaal dat ze dachten dat ze MB/HB was. Omdat mijn dochter niet lekker in haar vel zat hebben we haar laten testen. Ze scoort zowel o ptaal als rekenen erg hoog. Net niet hoog genoeg voor HB. De orthpedagoog zij wel dat ze dacht dat ze hoger kon scoren als ze niet zo onzeker was en als ze sneller werkte. Haar werktempo is nl heel erg laag. De school heeft het goed opgepakt. Vanaf groep 4 heeft ze extra werk gekregen. Ze is nu 9 en zit in groep 6. Ze nemen de toetsen mondeling af bij haar zodat ze tijd over houdt voor andere zaken. In groep 8 loopt dit jaar een project over electrotechniek en daar doet ze aan mee. Ze maakt nu een tijdschrift over dit onderwerp. Ditvindt ze echt heel erg leuk. Daarnaast werkt de school met ACADIN voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben en daar makt ze ook regelmatig opdrachten van. Bij haar laatste cito scoorde ze 50 en hoger op elk onderdeel. Dit is groep 8 niveau. Zolang ze het nog leuk vind laten we haar op deze school. Ze staat emotioneel niet zo sterk in haar schoenen en wij vinden het belangrijk dat ze meer zelf vertrouwen krijgt want ze zal nog 11 zijn als ze naar het VO gaat.
 
Quote
RE: meerbegaafd...?
Marie8  schreef op: 23-03-2012 21:29:16
Hoi Sabrah,
Is ze ook versneld? Fijn dat school het goed oppakt. Ik hoop ook, en ga er ook wel van uit, dat de school voldoende te bieden heeft.

Hij heeft vandaag na gesprek met juf al andere afspraken gemaakt over compacten en extra werk. Hierover werd ik gemaild en mijn zoon vertelde het zelf ook. Ik heb teruggemaild dat we ook willen dat hij wordt doorgetoetst en dat gaat op korte termijn gebeuren.
 
Quote
RE: meerbegaafd...?
Grietje  schreef op: 23-03-2012 22:14:37
Hoi,

Ik heb een dochter van bijna 6 met een voorsprong, mogelijk hoogbegaafd. Ze is afgelopen september getest en daar kwam een IQ >130 uit. Maar dat zegt nog niet alles dus we zien het de komende jaren wel. Het was voor ons wel aanleiding om van school te veranderen (van vrije school naar Montessorischool). Mijn dochter is niet versneld maar is in groep 2 lekker met groep 3 werk aan de gang. Ze kan boekjes van niveau M4 lezen maar heeft na drie zinnen geen zin meer. Erg veel zelf lezen doet ze nu dus niet. Rekenen vindt ze momenteel interessanter.

Er is mogelijk ook ADHD in het spel, wat alles nog wat complexer maakt. Dat wordt momenteel uitgezocht. Volgende week vrijdag hebben we een gesprek met de kinderpsycholoog over haar bevindingen (testen, observatie en vragenlijsten). Ben erg benieuwd. Wat er ook uitkomt, onze dochter is en blijft een bijzondere kletskous waar we ontzettend van kunnen genieten maar die ook energie vreet, soms ten koste van onze jongste dochter (die ook best pienter is maar toch heel anders in elkaar steekt).
 
Quote
Navigatie
Vorige | 1 | 2 | 3 | Volgende


Reageren op meerbegaafd...?
Naam
Bericht