Menu
 

Topic:

afremmen of aanmoedigen?

Bernarda  schreef op: 20-02-2012 10:29:50
onze zoon zit in groep 1, hij is van 1 maart en heeft dus vorig jaar ook al een tijdje op school gezeten. nu zit ik even met het volgende; hij is erg wijs, doet veel taken van groep 2( gemengde klas), heeft alleen maar vriendjes van groep 2 en wil na de grote vakantie naar groep 3 terwijl hij eigenlijk dus naar groep 2 hoort te gaan. ik weet niet of zijn juf het nu zo oppikt dat hij echt werkt om naar groep 3 te gaan, hij heeft het er ook erg vaak over. Hij leest als een 2e groeper en de overige taken gaan erg goed. Maar hij is wel wat angstig betreffende optredens en dingen die op school als grote groep wordt ondernomen.

wat zal ik doen, aankaarten dat hij graag naar groep 3 wil en vragen of dat kan of gewoon de juf er zelf mee laten komen?

Om zijn vriendjes vind ik het onnodig, hij is erg makkelijk in omgang en maakt zo weer nieuwe vrienden maar als hij het zou kunnen moet je het dan aanmoedigen of afremmen??
 
Quote
Navigatie
RE: afremmen of aanmoedigen?
Mitch  schreef op: 20-02-2012 10:32:13
Ik zou dit met de juf bespreken.
Mijn zoon zit ook een jaar te vroeg in groep 3, en zoms had ik hem nog wel graag in groep 2 willen hebben.
Niet omdat hij de stof niet aan zou kunnen, maar omdat het wel een verantwoordelijkheid is voor een kind.
Nu mag je zoon nog extra werkjes doen, wanneer hij in groep 3 zit moet hij ze.
 
Quote
RE: afremmen of aanmoedigen?
Mitch  schreef op: 20-02-2012 10:32:45
zoms=soms
Ik mag zelf wel terug naar groep 3
 
Quote
RE: afremmen of aanmoedigen?
Mrtj  schreef op: 20-02-2012 10:37:37
daar kan je toch juist heel goed samen met de juf over nadenken? Bespreken dus.
 
Quote
RE: afremmen of aanmoedigen?
Caithy  schreef op: 20-02-2012 10:52:25
Ik zou nu al duidelijk aangeven dat het de bedoeling is dat hij naar groep 2 gaan. Dan zou hem meer rust kunnen brengen en heeft hij niet het idee dat hij als hij dat doet naar groep 3 gaat.
Hier een dame die in jan jarig is en gewoon naar groep 2 gaat. Ook een goed rapport maar ze gaat echt nog een half jaar extra kleuteren hoor!

Als ik het zo lees, zou ik het zeker bespreken met de juf (mijn dochter doet ook mee met groep 2, maar na een gesprek blijkt dat ze wel mee doet, maar dat het niet 'af' is of niet helemaal klaar, zoals een groep 2er zou doen).
Ik denk dat je zoon er nog niet klaar voor is, socio en emotioneel.

Hebben jullie nog geen oudergesprekken gehad?
 
Quote
RE: afremmen of aanmoedigen?
Satekroket1  schreef op: 20-02-2012 11:06:04
Ik zou het niet aankaarten. Ik zou eerder zeggen dat hij nog een jaar naar groep 2 gaat.
Ik zou niet weten wat de voordelen voor hem zouden zijn.
Begrijp ik het goed, dat hij nu 1 maart 5 wordt? Joh een kind met 5 jaar naar groep 3. Lijkt me niet zo verstandig. Ze moeten nog zo lang zoveel. Lekker laten spelen zou ik zeggen.
 
Quote
RE: afremmen of aanmoedigen?
Veerle  schreef op: 20-02-2012 11:08:25
Mijn dochter is van januari, doet gewoon groep 2 volgend jaar. Ook zij heeft het over groep 3 maar dat komt meer doordat de kinderen van haar eerste kleine half jaartje op school naar groep 3 gaan. Zij spiegelt zich aan hen. Ik zou er ook niet aan moeten denken dat ze naar groep 3 zou gaan, het zou echt veel te kort kleuteren zijn.
Daabij heb ik in mijn omgeving gezien dat er veel vastlopers zijn in groep 3 en dan zittenblijven is niet leuk!
 
Quote
RE: afremmen of aanmoedigen?
Jolanda1974  schreef op: 20-02-2012 11:38:47
Onze dochter is van okt. 2005 en doet nu nog een jaar groep 2 (ook combi 1/2) maar het is zo de juiste beslissing geweest. Ze zit veel lekkerder in d'r vel.
Vergeet niet dat ze al zoveel moeten en in groep 3 helemaal. De druk is daar zo hoog. Onze redenatie was liever in groep 2 blijven en een "onbezorgde" schoolcarrière met dezelfde vriendjes en vriendinnetjes dan continue op haar tenen moeten lopen met de kans dat ze blijft zitten in groep 3 of 4. Dat is helemaal een tegenslag.

Mijn advies zou dus zijn, niet ontmoedigen en afremmen en eerst een gesprek met juf aangaan. Bij ons op school zou hij niet eens een bespreek geval zijn. Sowieso nog een jaar bij de kleuters.
 
Quote
RE: afremmen of aanmoedigen?
Esther Mv Thomas  schreef op: 20-02-2012 12:11:25
Ik bekijk het even van de andere kant.....Mijn zoontje is van januari en is toendertijd dus wel na een half jaar naar groep 2 gegaan en een jaar later naar groep 3. Maar hij liep dan ook behoorlijk voor op de rest (en blijkt nu ook HB te zijn).

Ik ga niet meteen roepen dat jouw kind HB is hoor, dat kan ik zo helemaal niet beoordelen. Maar ik denk wel dat je rekening moet houden met deze mogelijkheid. Ik zou zeker naar school gaan om eens te kijken wat de juf ziet. Als hij bepaalde werkjes moet maken, doet hij ze dan ook nog met veel plezier (die van mij deed dat trouwens niet, heeft een werkhouding van 0, maar voor heb blijkt nu ook alles gewoon veel te simpel te zijn....). Misschien ziet de juf ook wel een kind dat ver voorloopt. Nu is maart natuurlijk alweer 2 maanden later dan januari, bij januari kan je nog van een laat herfstkind spreken......(alle kinderen van oktober-december worden normaal gezien besproken en die van ons kwam daar dus bij).
Ik ken (via een forum) ook kinderen van maart die dus wel al snel naar groep 3 gegaan zijn. En die zijn niet eens allemaal HB hoor....

Dat van dat 'ze moeten nog zoveel' en 'laat ze toch spelen' heb ik altijd van mijn rug laten afglijden. Mijn zoontje kan heerlijk spelen, maar hij bloeit ook op als hij eindelijk werk van zijn niveau krijgt.
 
Quote
RE: afremmen of aanmoedigen?
Bernarda  schreef op: 20-02-2012 12:25:12
zijn hele leven roept iedereen al dat hij zo voorop ligt. Ik heb het juist altijd naast mij neergelegd omdat ik denk dat een kind zich in zijn eigen tempo ontwikkeld en het dus ook ineens weer anders kan zijn. Dat punt is nog niet gekomen. ook in zijn spel is hij volwassener dan zijn 4 jarige klasgenoten. Daarom speelt hij ook met 6 en 6,5 jaar oude kinderen. die klik is er meer.

Ik heb ook inderdaad aangegeven dat hij als hij hard werkt niet persé doorgaat naar groep 3. waar hij dat vandaan haalt weet ik niet, zo voeden wij hem niet op.

Juf had laatst tegen hem gezegd dat hij wel een 2e groeper leek omdat hij iets had gedaan. Vol trots kwam hij dat dan ook vertellen. ik vind het fijn voor hem dat hij het leuk heeft op school en dat vind ik belangrijk, ik krijg een eventuele teleurstelling, omdat zijn vriendjes er niet meer zijn, ook wel uit want hij is dan immers een 2e groeper wat hij zo graag wil zijn. Daar kan ik wel een draai aan geven...

kijk, ik wet niet wat normaal is voor zijn leeftijd en of hij nu echt zo voor ligt. ik wil niet dat ik het nu misschien stimuleer en dat hij dan, even grof gezegd "straks op zijn bek gaat".

Hij mag van mij gaan zoals hij wil en vooral aankan.

ik vind, achteraf, dit soort onderwijs ook best vervelend.. hij zit op montessorie onderwijs (meerdere groepen samen).

We zouden vandaag een gesprek hebben maar die gaat niet door, voor mij even de gelegenheid om hier een visje uit te gooien en eens te zien wat jullie erover denken.

Ik kaart het zeker aan! gewoon neutraal zonder vooraf een mening te hebben want die heb ik eigenlijk ook niet.. hahaha

ow, ik kan de klassenouder ook wel even vragen, haar zoontje komt op zijn feestje dus even polsen hoe zij mijn zoon ervaart in de klas.
 
Quote
RE: afremmen of aanmoedigen?
Esther Mv Thomas  schreef op: 20-02-2012 12:28:34
Even overleggen met de juf kan nooit kwaad. Ik had ook liever gehad dat mijn zoontje gewoon gemiddeld was hoor, er komt namelijk wel iets meer bij kijken dan een hoog IQ (een kind dat zich bijv. nooit begrepen voelt in de klas).
Misschien heeft jouw zoontje gewoon een voorsprong die weer gaat verdwijnen en misschien ook niet....(heb je weinig aan, zo'n antwoord).
 
Quote
RE: afremmen of aanmoedigen?
Mitch  schreef op: 20-02-2012 12:31:51
Weet je wat het is, een stap naar voren is sneller gezet dan een stap terug.
Mocht hij inderdaad een hoger nivo aankunnen dan is het voor hem fijner om naar boven te gaan.
Mocht het in groep 3 toch te zwaar blijken dan kan hij niet meer terug.
Dat zou in theorie ook wel kunnen, maar ik denk dan dat je daar je kind niet mee helpt.
 
Quote
RE: afremmen of aanmoedigen?
Anita Mv K*ay  schreef op: 20-02-2012 13:19:36
Hier ook een kindje dat makkelijk groep 3 zou kunnen ( zit nu groep 1) Hij leest en rekent beter dan de kinderen die nu in groep 3 zitten. Maar toch laten we hem naar groep 2 gaan. Juist om te voorkomen dat hij og verder voorkomt. Alles wat hij hoort, zuigt hij op. Hij is net 5 jaar ( januari) en en kan de tafels die Anouk in groep 4 heeft geleerd.

Ik zou hem zeker niet aanmoedigen, juist zeggen dat groep 3 er nog niet inzit, dat nu eerst groep 2 komt
 
Quote
RE: afremmen of aanmoedigen?
Veerle  schreef op: 20-02-2012 14:08:04
Als werkjes van groep 2 goed te doen waren, was hij dan al niet "doorgezet" naar groep 2. Kan je wel naar groep 3 zonder groep 2 echt te hebben gedaan? Mis je dan geen lesstof?
 
Quote
RE: afremmen of aanmoedigen?
Kyla  schreef op: 20-02-2012 14:57:05
Mijn oudste zoon (feb 2003) is ook van groep 1 naar groep 3 gegaan, hier was sprake van een combi-kleuterklas, dus ze hebben het zo opgelost dat hij vanaf april meedeed met groep 2 en na de vakantie doorging naar groep 3. Ik denk niet dat je moet spreken over aanmoedigen of afremmen, maar aansluiten bij zijn behoefte. Ik zou dit zeker bespreken met zijn juf. Zij zien jouw kind in de klas en hebben meestal een goed beeld. Eventueel kun je de versnellings wenselijkheidslijst van het SLO er bij pakken.

Afremmen zal je trouwens toch niet lukken, kinderen pikken overal dingen op. Of je van groep 1 naar groep 3 kan zonder 2 te hebben gedaan, hangt denk ik van een heleboel factoren af. Zit het kind in een combi-klas, sluiten de ouders/leerkrachten aan bij de leerbehoefte van het kind, heeft het kind een oudere broer/zus enz. Bij twijfel zou het kind getoetst kunnen worden waar de gaten in de kennis zitten en die aanvullen.

Ook ik spreek vanuit de ervaring die ik heb als moeder van een hb-kind overigens. Hij is nog steeds de beste van de klas (groep 6 nu) en school heeft de grootste moeite om hem de uitdaging te bieden die hij nodig heeft. Verder is hij de dupe van de formatie van dit jaar, waardoor hij naast gebrek aan uitdaging en aandacht, nu ook te veel prikkels krijgt en te weinig regelmaat en structuur, kortom, hij loopt volledig vast. Wij hebben dan ook het aanmeldformulier voor een school voor hb-kinderen vorige week op de bus gedaan.

Mijn laatste stukje doet niet zo terzake en heb je waarschijnlijk weinig aan, maar ik wilde het toch even kwijt
 
Quote
RE: afremmen of aanmoedigen?
Esther Mv Thomas  schreef op: 20-02-2012 15:25:19
Sommige kinderen leren zichzelf gewoon alles aan. Mijn zoontje heeft dus maar een half jaar groep 1 gedaan (en dan ook nog als aanvangsgroep, dan leren ze echt nog niet veel), maar ging wel bijna lezend naar groep 2 (hij zat 1 maand in groep 2 en kon toen lezen. Hij had het woordje boom geleerd en een week later las hij zo 'directeur'). Er was geen houden aan bij hem. Eind groep 2 zat hij op eind groep 3 niveau qua lezen.
Natuurlijk zijn dit uitzonderingen, maar ze zijn er wel. En mijn zoontje is echt geen studiebol ofzo. Hij heeft een hele slechte werkhouding bijvoorbeeld. Alleen als hij het interessant vindt, dan wil hij leren.

Mijn zoontje gaat trouwens nu ook naar een school voor HB-kinderen. Hij is gewoon te 'anders' dan de andere kinderen om normaal in een klas les te krijgen. Het is wat voor een kind om altijd alles alleen te moeten doen......(want zo zit het nu). Wij willen liever niet dat hij met 9 jaar al van school komt, dus gaan we het nu zo proberen.
 
Quote
RE: afremmen of aanmoedigen?
Marie8  schreef op: 22-02-2012 23:21:25
Tenzij hij vast loopt zou ik geen reden zien hem te laten versnellen...Het kan een aandachtspunt zijn en zeker goed om op school te bespreken. Maar versnellen op zich is nooit een oplossing. Ik kan me goed voorstellen dat hij graag met zijn vriendjes meegaat en misschien ook de uitdaging aantrekkelijk is voor een kind dat snel leert. Maar zou eerder extra taakjes uitdaging in groep 2 bespreken dan.
Ik heb een kind dat op die manier wel versneld is, maar die keuze is alleen maar gemaakt omdat het echt geen optie was om hem nog in de kleuterklas te laten. Als hij niet ontzettend vast zou lopen en het mogelijk was dat hij daar extra uitdaging kreeg, zou ik nooit ingestemd hebben met versnelling.
 
Quote
Navigatie


Reageren op afremmen of aanmoedigen?
Naam
Bericht