Menu
 

Topic:

8 jaar en niet lezen

Even Ano  schreef op: 26-08-2018 20:35:13
Dames ik heb een dilemma en weet het niet zo goed meer. Misschien zijn er ervaring-deskundigen of mensen die iets van de materie afweten.
Mijn lieve zoon is bijna 8 en loopt enorm achter op lezen. Hij kan wel los automatiseren (flitsen) maar in een woord is het en spellend en vaak maakt hij vaak uitglijders in letterherkenning. Dit is duidelijk nog niet geautomatiseerd. Op gebied van rekenen doet hij het wel prima.
Hij heeft al RT gehad, ze behandelen hem als een dyslect omdat zijn broer aangetoonde dyslexie heeft.
Wij hebben heel de vakantie doorgelezen met elke dag een paar zinnetjes lezen. Niet te lang en niet te veel maar merken eigenlijk geen enkele verbetering. We zijn vorig jaar al met lateralisatie-oefeningen en hij heeft een bril gekregen. Beiden lijken totaal niks te veranderen
Na lange gesprekken mocht het kind mocht toch starten in groep 4 omdat hij het voordeel van de twijfel heeft en het op ander gebied kennelijk wel zou moeten gaan. (ook gaven ze toen aan dat je niks opschiet met het blijven zitten als hij een lees-probleem heeft)

Nu krijg ik net een mail dat de plannen gewijzigd zijn. Hij moet de basis nog zo verstevigen dat hij in de ochtend terug moet naar groep 3 en in de middag in 4 mag blijven. Dan besluiten ze over 7 weken (met herfstvakantie) of hij kan aanhaken in groep 4.
Ik weet nu al dat dat hem niet meer gaat worden als hij in de morgen de spelling en rekenlessen volledig mist. Ik voel me een beetje gepiept door school eerlijk gezegd. 
School geeft aan de ene kant te kennen dat hij nog niet getest kan worden en ze er niet achter staan om een dyslect te laten doubleren maar aan de andere kant lijken ze nu aan te sturen op een plekje in groep 3. Hij mag van ons best blijven zitten, dat is het probleem niet maar hij is wel al bijna 8 jaar. Ben zo bang dat hij er last van krijgt want hij is heel ver voor op andere gebieden en sociaal.... maar nogmaals als ik ervan overtuigd zou zijn dat hij door de herhaling een goede versteviging krijgt en zijn schoolcarriere veel makkelijker door komt dan graag weer die groep 3. Maar er is zoveel twijfel.
We kunnen hem wel testen maar volgens de juffen is hij eigenlijk nog te jong en voldoet hij nog niet in het vergoedde traject. Het traject wat bij zijn broer overigs ook weinig heeft uitgehaald behalve de acceptatie. Als we hem zelf laten testen kost dat een paar 1000 euro maar wat brengt het hem als school er niet achter staat en zijn we ws ook achter de feiten aan het lopen zijn dit schooljaar. Wat is nu wijsheid..... wie heeft ervaring met dyslecten en doubleren? of andere wijsheden?
 
Quote
Navigatie
RE: 8 jaar en niet lezen
Xxx  schreef op: 26-08-2018 21:31:16
School kan en mag nog niet laten testen omdat ze te weinig gegeven hebben, die hebben we waarschijnlijk pas richting eind groep 4. 
Zelf laten testen kostte hier 1500,-. Gelukkig niet zelf hoeven betalen door andere omstandigheden. Zoon scoorde te hoog voor vergoed onderzoek, maar omdat hij HB is werd het toch vergoed..... ander riedeltje.

Bij hem heeft het zeker wel geholpen. Hij was na 15 weken begeleiding weer boven niveau ipv de 40 weken die er voor stonden. 
Wij lezen nog steeds dagelijks 10 minuten en hij blijft boven niveau al moet hij er nog steeds hard voor werken.

Soms is het voor een dyslect wel goed om te doubleren ivm basis leren, maar na groep 4 moet de basis erin zitten anders heeft doubleren geen zin. Zeker niet als de rest van de capaciteiten wel goed volgt.

Wat ook helpt is eerst voorlezen, dan samen lezen en dan zelf laten lezen. 3x dezelfde tekst, zin, tekststukje.
 
Quote
RE: 8 jaar en niet lezen
Kees  schreef op: 26-08-2018 21:43:47
Ik ben geen prof maar je schrijft dat hij op andere gebieden wel goed mee komt?
Puur en alleen op achterstand lezen zou ik niet laten zitten maar een actieplan maken voor intensieve hulp...
Tuurlijk heb je lezen met alle andere vakken ook nodig maar via RT externe hulp vragen? En juist de kans geven tot bijv de herfstvakantie en dan evalueren...

Moeilijke keuzes dit altijd.
Heb je verder wel vertrouwen in school? Zij zoiden je toch het beste moetennkunnen adviseren
 
Quote
RE: 8 jaar en niet lezen
Anon  schreef op: 26-08-2018 22:34:56
Zelf onderzoek doen is niet handig omdat je dan ook niet in aanmerking komt voor behandeling. 
Is hij al gestart? Misschien een idee om even met school te gaan praten want dit komt wel rauw op het dak. 
Onderzoek kan bij kinderen van 7 die anderhalf jaar onderwijs hebben gehad en ze 3 e scores hebben. 
 
Quote
RE: 8 jaar en niet lezen
Bepje  schreef op: 26-08-2018 23:02:16
Hij moet 3 e /V scores hebben om getest te mogen worden. Een beetje laat om nu nog met zo'n plan aan te komen. Bij ons wilden ze er in de laatste week plots een laten zitten, ook hierom maar daar zijn we niet akkoord mee gegaan. Kind was al onzeker erdoor wat dan alleen versterkt zou worden, wilden we niet.  Het jaar erop wel blijven zitten maar dat is het hele jaar door besproken met kind. Was er nog niet blij mee maar had meer begrip. 
In dit geval ging  het om een enorme achterstand in het rekenen, de dyslexie is hanteerbaarder.  
 
Quote
RE: 8 jaar en niet lezen
Bakkenm  schreef op: 27-08-2018 13:00:40
Niet om het een of ander maar ze maken een plan met instemming en overleg met de ouders.
Nu willen ze per mail eenzijdig de afspraak wijzigen. Begrijp ik dat goed? 
Want dit mogen ze niet zomaar even klakkeloos doen. Hoelang hebben ze alweer school bij jullie? Ik zou nergens mee instemmen en eerst een gesprek met ib-er en leerkracht eisen. 
 
Quote
RE: 8 jaar en niet lezen
Esther  schreef op: 27-08-2018 13:48:33
Ik heb geen verstand van lees problemen maar als hij al bijna 8 is, is hij toch al een keer blijven zitten? Die van mij wordt eind september 8 en gaat naar groep 5. Mag hij dan nog wel een keer blijven zitten? 
 
Quote
RE: 8 jaar en niet lezen
Ma Dalton  schreef op: 27-08-2018 15:19:35
Ik sluit me bij bovenstaande aan. Hij heeft denk ik al een jaar langer gekleuterd en dat is formeel ook doubleren. Ik zou dit denk ik niet accepteren. Dit lost ook niets op.  Wat je kind nodig heeft is een goed handelplan. Met bijna 8 in groep 3 zitten lijkt me sociaal voor een kind echt heel naar.
 
Quote
RE: 8 jaar en niet lezen
Stefke  schreef op: 27-08-2018 16:59:07
Bij mij in groep 3 zitten kinderen van 5,6 jaar. Moet er niet aan denken daar eentje van bijna 8 bij te zetten! Dat is voor zo'n kind (die van bijna 8) toch niet te doen?

Geef op school aan dat je het plan geen goed idee vindt. Dat je graag in gesprek gaat over een andere oplossing en dat hij tot die tijd naar groep 4 gaat, zoals voor de vakantie is afgesproken. 
Meteen met leerkracht(en) en IB. Wat is vanuit school het plan? Met welke materialen gaan ze dat doen? Wat is de extra inzet (gewoon alles domweg nog een keer aanbieden is geen gerichte actie toch?)?
Wat zijn andere mogelijkheden? Hulp vanuit OPDC, externe hulp (onder- of na schooltijd). Ralfi-lezen, connect-lezen. Waarom denken ze dat de ochtenden naar 3 een goed plan is? Wat doet dat sociaal? En hoe wordt de stof die in 4 gemist wordt (rekenen en spelling?) toch nog aangeboden om in de herfst schijn van kans te maken?
En wat gaan ze doen als jij niet akkoord gaat? Laten ze alle hulp dan weg omdat ouders tegenwerken/ niet mee willen werken?

Zorg dat je veel vragen voorbereidt en ga niet weg voor je antwoord hebt op alles dat je wilt weten!
 
Quote
RE: 8 jaar en niet lezen
M&j  schreef op: 27-08-2018 17:43:45
Ik zou hier niet zondermeer mee akkoord gaan. Het lijkt mij erg verwarrend en negatief voor een kind om eerst wel over te zijn naar gr.4, om dan weer teruggezet te worden naar gr.3, ook al is het maar gedeeltelijk. Doe hij z'n best en wordt hij gestraft. Het lijkt wel of ze op school niet goed weten hoe hiermee om te gaan.

Mijn zoon had ook leesproblemen en is eind gr.2 gestart met logopedie en vanaf gr.3 extra leesondersteuning op school. Groep 5 heeft hij overgedaan maar niet alleen vanwege het lezen. Sociaal emotioneel liep hij achter op de groep en door zijn achterstand met lezen kwam hij ook met andere vakken in de knoei. Hij raakte steeds meer gefrustreerd en was erg negatief over zichzelf. De tweede keer in groep 5 heeft hem rust gegeven omdat het bekende stof was en ook succeservaringen die hij hard nodig had. Sociaal emotioneel heeft hij toen ook een behoorlijke groei doorgemaakt.

In groep 5 hebben wij onze zoon laten onderzoeken en daar kwam ADHD uit en later ook ASS wat gedeeltelijk zijn problemen op taalgebied verklaart. Nu is hij net gestart op de middelbare school en gaat hij gescreend worden voor dyslectie.
 
Quote
RE: 8 jaar en niet lezen
Mv5  schreef op: 27-08-2018 19:08:56
Ik vind het heel raar dat de school een kind eerst over laat gaan en dan ineens toch niet. Dat is echt heel erg pijnlijk voor een kind. En de halve dag in groep drie en de halve dag in groep vier lijkt mij geen handig plan. Hij gaat dan in de herfst toch nooit aan kunnen haken bij groep vier aangezien hij alle stof mist omdat hij dan in groep drie zit. Ik zou hiermee ook niet akkoord gaan. Als school had gevonden dat hij moet blijven zitten, hadden ze dat eerder aan moeten geven en niet een week voor het nieuwe schooljaar start.
Officieel start het schooljaar trouwens al op 1 augustus dus feitelijk zit hij al in groep vier.
Wat betreft leeftijd: een kind moet van de basisschool in het schooljaar waarin het veertien wordt. Dus kleuterverlenging en nog een andere groep overdoen mag. 
 
Quote
RE: 8 jaar en niet lezen
Even Ano  schreef op: 27-08-2018 20:17:55
Ik heb vandaag een gesprek gehad met de directeur. Een lang en moeizaam gesprek. Hij gaat zich even in de materie verdiepen, met alle betrokkene praten en dan beslissen we (de school dus) vrijdag wat er gaat gebeuren en welke motivatie ze hebben. 
Hij was het gelukkig wel met mij eens dat na de herfstvakantie teruggezet worden uit den boze is, dus kind gaat of as maandag terug of hij blijft het hele jaar in klas 4 met de ondersteuning die nodig is en doubleert ws dit jaar nog eens in 4 als het te hoog is.
DE motivatie voor groep 3 is dat hij dan in ieder geval de basis versterkt en succesverhalen heeft op andere gebieden dan lezen. hij kan goed rekenen en kan nog wat lekker spelen. Op de vraag; ja maar wat als hij over een jaar nog net zo beroerd leest, kreeg ik nog geen antwoord.
De directeur had nog wel een omdenk-aktie bedacht. we zouden ook nog kunnen opteren voor klas 3 met als succesverhaal gaan rekenen in groep 4, zou houd hij wel een succesverhaal. 
Eigenlijk hangt alles af van hoe kind het deze week functioneert in groep 4. Dat is ook nogal wat want we zijn nu net aan de tweede week bezig. Hij moet altijd al vreselijk wennen, het is nog snikheet in de klas (30 graden, de warmte kan slecht weg) en dan krijgt hij ook nog de druk op zijn schoudertjes. Hij voelt natuurlijk de spanning van mama.....
Ik heb er gewoon hoofdpijn van. Arm mannetje.
enne over zijn leeftijd. Hij is een late leerling en viel net boven de peildatum van 1 december, dus hij heeft 2.5 jaar gekleuterd. Dit valt niet doubleren is mij verteld. Ook zou hij nog net de schoolcarriers af kunnen maken want je mag het jaar dat je 14 wordt de basisschool afronden, maar moet je dat willen.
Ik ben er nog niet weg mee en nu ga ik mijn bed in want ik heb knallende koppijn....
 
Quote
RE: 8 jaar en niet lezen
Ma Dalton  schreef op: 27-08-2018 23:17:50
De grens is 1 januari niet 1 december.  Weet ik echt zeker. ik heb een kind van eind december die gaat nu met 10 naar groep 8 en is niet versneld of overgesprongen. Dat kun je ook opzoeken. 

Je kind heeft volgens de regels al een jaar gedoubleerd.

Het is een mooi verhaal over omdenken om nu nog eens groep 3 over te doen.
Hij kan inderdaad als het daar dan mee lukt de basisschool afronden. Maar alle rek is er dan nu wel al uit en je zit nog in groep 3.  

Het hangt ervan af hoe hij nu deze week functioneert ? Dat snap ik ook helemaal niet. Hij gaat natuurlijk niet in 5 dagen een stuk achterstand wegwerken? Is er meer aan de hand?sociaal?  Want dan moet er toch ook meer worden ingezet.als er in groep 4 wel extra hulp komt maar er in groep 3 niet.. dan zou ik nooit instemmen met terugplaatsen.
Er is best veel te vinden over doubleren als je even Googled, daar is best veel onderzoek naar gedaan. maar in de kern heeft het alleen zin als er ook met extra ondersteuning wordt ingezet. 
 
Quote
RE: 8 jaar en niet lezen
Mv5  schreef op: 28-08-2018 00:00:58
Huh, lees ik nou goed dat je kind deze week al is gestart in groep vier en dat ze nu nog moeten bespreken of hij in groep drie of vier hoort? Jeetje, zoiets hoort echt al ruim voor de vakantie bekend te zijn. 
Ik ben niet tegen doubleren, maar dit gaat wel heel pijnlijk worden voor een kind van zeven. Laat hem dan desnoods zitten in groep vier en gebruik dit jaar om de basis van vorig jaar te versterken. Want lezen is wel heel belangrijk. En een huis dat gebouwd is op een slechte fundering zal niet stevig zijn.
 
Quote
RE: 8 jaar en niet lezen
Anon  schreef op: 28-08-2018 08:44:40
Ik heb via mijn werk regelmatig met dit dilemma te maken en denk mee met ouders en school als deze vraag speelt. In de meeste gevallen geven we het kind de voordeel van de twijfel en gaat hij starten in groep 4. In de loop van groep 4 kan een kind dan eventueel onderzocht worden op dyslexie als dat de verklaring is voor het achter blijven van het lezen. In de beslissing of het kind groep 3 overdoet of overgaat naar groep 4 wordt er gekeken naar alle leerresultaten maar vooral naar de sociaal emotionele ontwikkeling: met wie speelt het kind, hoe voelt het zich in de klas, heeft het over het algemeen wel naar zijn zin op school (los van alle frustraties ed). Als een kind niet kan lezen doordat het een leerstoornis heeft, heeft het geen zin om nog een jaar extra groep 3 te doen. Na dat extra jaar heb je veel extra frustratie opgebouwd en kan het nog niet lezen en is het ook nog een stuk ouder dan zijn klasgenoten en mist aansluiting daardoor. Ik heb kinderen in groep 7 en 8 gezien die nog niet lezen op AVI E3 maar wel in de plusgroep zitten met begrijpend lezen omdat er niks mis is met de intelligentie. (en dus hulp en ondersteuning krijgen op het technisch lees stukje). DOubleren is echt een laatste redmiddel en vaak lost het helemaal niks op, ook niet bij kinderen die bv moeilijk leren. 

Ik weet natuurlijk of er goed gekeken is naar wat er precies allemaal speelt, maar dat dit niet helemaal gaat zoals het hoort lijkt mij duidelijk. Een gesprek met IB, leerkracht en directie en natuurlijk jullie als ouders lijkt mij niet meer dan normaal. Een kind na 2 weken terug zetten is echt niet wenselijk. Niet voor hem, maar ook niet voor je groep. In deze fase van het jaar ben je als leerkracht heel druk met het vormen van je klas. Door na 2 weken een wisseling te maken, verstoor je als school in 2 klassen dat proces. Wel zie je soms dat kinderen met de kerst worden overgezet, maar alleen na een zorgvuldig traject en als er echt geen andere opties zijn. Je kan vragen aan school of het samenwerkingsverband van de school mee kan denken in deze situatie. 

Over regels als 1-12, 1-10 en 1-1 rondom kleuterverlenging ed: die bestaan niet in de wet en worden door scholen zelf gemaakt. In de wet staat dat de school een kind een ononderbroken ontwikkeling moeten bieden (wat met doubluren dus alleen gebeurt als een kind verder gaat waar hij gebleven is, zo klinkt het niet, omdat rekenen wel op niveau groep 4 kan). Ook moet het kind in het jaar dat het 14 wordt de basisschool verlaten. 

succes!
 
Quote
RE: 8 jaar en niet lezen
Even Ano  schreef op: 29-08-2018 14:40:10
update, ik wil het toch even laten weten: officieus weet ik nu al van de juf dat hij toch in groep 4 blijft met de nodige RT ondersteuning op het lezen. Ik krijg het officieel gesprek nog van de directeur met in vat ze het gaan gieten. Maar deze juf heeft inderdaad ook gekeken naar de argumenten die de ano hierboven aankaart en vind het niet wenselijk dat hij nu uit de groep gehaald wordt, zeker niet in het kader van passend onderwijs en omdat hij verder wel voldoende scoort. Mijn migraine verdween op slag.
Op naar de volgende uitdaging want we zijn er natuurlijk nog niet  en er zullen nog lastige gesprekken volgen.
 
Quote
RE: 8 jaar en niet lezen
Anon  schreef op: 29-08-2018 16:19:31
Fijn! En idd heb je nog een heel traject voor je maar met jouw inzet en de inzet van deze juf moet dat vast goed komen.
 
Quote
RE: 8 jaar en niet lezen
Jolanda1974  schreef op: 30-08-2018 09:54:18
Wat ben ik toch blij dat wij op school de mogelijkheden hebben van een hulpklas elke dag. Daar krijgen de kinderen de ondersteuning die ze nodig hebben op alle vlakken.
 
Quote
RE: 8 jaar en niet lezen
Stefke  schreef op: 01-09-2018 14:57:19

Ma Dalton, voordat je hier de knuppel in het hoenderhok gooit eerst even verdiepen in de materie! 


Lees even blz 15 en 16 van deze brochure. 

https://www.poraad.nl/files/themas/onderwijsinhoud-_en_opbrengsten/brochure_doorstroom_van_kleuters.pdf

(link denk ik even copy-pasten, weet niet hoe ik links plak)

TO: fijn dat hij in ieder geval door mag. Mocht het niet lukken, dan zijn er nog vele mogelijkheden!

Maar wel meteen met de juf een plan hoe het lezen aangepakt gaat worden. Mocht er een dyslexie-onderzoek aangevraagd gaan worden dan moet er aangetoond kunnen worden dat er een periode van intensieve begeleiding is geweest, waarin je zoon niet/weinig vooruit is gegaan. Het is zonde van de tijd als die intensieve begeleidingsperiode dan nog opgestart moet worden. Verloren tijd. 

Langzaam aan worden die AVI-startboekjes natuurlijk dodelijk saai. Mijn ervaring (heb een zoon die moeilijk leest) is dat de samenleesboeken van Delubas erg leuk zijn. Daarbij lees je om en om een paar regels (boeken zijn voor tutorlezen etc., ieder boek heeft 2 niveaus die aangegeven worden met zwarte en blauwe letters). Hele leuke boeken, met echt een pakkend verhaal. 

 
Quote
RE: 8 jaar en niet lezen
Ma Dalton  schreef op: 01-09-2018 20:24:19
 Stefke  als een januari kind eerder doorstroomt heeft hij een jaar versneld, ook al volgt hij zijn eigen leerlijn. Als mijn december kind doorgaat is hij gewoon met de klas mee. ( en is hij niet versneld)  En als hij er een jaar langer erover had gedaan, had hij toch gedubbeld.  De leeftijd tikt gewoon door ( of dat jaar ontbreekt) als je verder gaat.  Als je dat stuk zelf ook leest, dan lees je ook dat het hanteren van die grens zonder extra afweging en zonder extra invulling niet de bedoeling is. de onderzoeken zijn ook vrij duidelijk over extra gekleuter. Uiteindelijk is bij een enorme groep na een jaar alle extra plus weer verdwenen.
Het is eerder een cultureel gegeven dan iets anders. Want er zijn ook landen waar nauwelijks wordt gedoubleerd en in Nederland wordt er juist heel gedubbeld. 

Gelukkig gaat het mannetje van to nu gewoon in 4 verder en gelukkig start er dan toch ook het ea aan ondersteuning.
 
Quote
RE: 8 jaar en niet lezen
Anon  schreef op: 01-09-2018 20:57:48
Ma dalton, toch klopt je verhaal niet helemaal. Er wordt oa door de inspectie een onderscheid gemaakt tussen najaarskinderen die ruim 2,5 jaar in groep 1 en 2 zitten en kinderen die over gr 3 tm 8 langer dan 6 jaar doen. Als een school veel kinderen laat verlengen bij de kleuters wordt het daar niet op aangesproken, bij veel doublures wel. Pas vanaf de eerste dag groep 3 gaan de didactische jaren tellen. Kleutertijd telt niet als didactisch ontwikkeling. 
Wat betreft de effecten van kleuterverlenging: dit zijn niet bij definitie onderzoeken bij najaarskinderen. Wat je ziet is dat kleuterverlenging niet de oplossing is voor problemen die gesignaleerd worden. Net als bij doubleren blijken kinderen binnen 2 jaar weer een achterstand te hebben die voor doubluren al gesignaleerd was. Een kind wat langer moet kleuteren heeft vaak meer problemen.  Najaarskinderen hebben het vaak sociaal emotioneel en motorisch zwaarder in groep 3, maar wennen vaak aan het ritme wat van hen geeist wordt. Een gewoon regulier kind zal zich aanpassen en gewoon meedraaien, net als een kind wat 2,5 jaar in de onderbouw heeft gezeten. Wat ik verder in de praktijk zie is dat er Problemen ontstaan soms bij de overgang naar het voortgezet onderwijs. Kinderen zijn jong terwijl er echt flinke eisen worden gesteld. Op jonge leeftijd al keuzes maken als vakkenpakket en beroepskeuze. Ik zie steeds meer kinderen die het gewoon niet weten. Het verschil in de puberteit is megagroot.
 
Quote
RE: 8 jaar en niet lezen
Mv5  schreef op: 02-09-2018 12:01:10
kinderen van december of januari doen altijd of 1,5 jaar of 2,5 jaar over de kleuterschool. Persoonlijk vind ik kleuterverlengen en blijven zitten in groep 3 of hoger niet vergelijkbaar. Ik zou daar ook geen waardeoordeel aan hechten.
mijn jongste is van 26 december en dus pas na de kerstvakantie gestart. Toch maar 1,5 jaar kleuterschool gedaan omdat ze er aan toe was om verder te gaan maar ik had het absoluut geen probleem gevonden als ze een jaar langer erover had gedaan. En inderdaad bestaat er officieel geen grens, maar moet een kind een doorlopende leerlijn volgen. 
 
Quote
RE: 8 jaar en niet lezen
Vlindertjes  schreef op: 02-09-2018 14:08:59
Hier ook een kind van eind november, in tegenstelling tot haar klasgenootjes heeft ze maar 4 maanden groep 2 gehad. Bij de basisschool laten ze de kinderen van oktober - december na de zomervakantie in groep 1 en dan na de coorjaarsvakantie naar groep 2 om vervolgens daarna nog een jaar groep 2 te doen en zo kleuteren ze dus 2,5 jaar. Wij als ouders hebben dit beleid nooit gesnapt en zijn er altijd voor geweest om ze na de zomervakantie naar groep 2 te doen en dan einde groep 2 beoordelen of ze toe zijn aan groep 3 en maar 1,5 jaar kleuteren of toch nog een jaar groep 2. Helaas was dit niet wat de basisschool wou en heeft ze dus uiteindelijk tegen het beleid van school in maar 4 maanden groep 2 gehad.
mijn mening is dat je het echt per kind moet bekijken.
 
Quote
Navigatie


Reageren op 8 jaar en niet lezen
Naam
Bericht