Menu
 

Topic:

Hoge Cito scores, wat mee doen of niet

Raysas05  schreef op: 09-07-2016 18:47:53
Hoi, misschien komt dit jullie bekend voor en krijg ik wat tips. Onze dochter is in juni 8 geworden en na de vakantie gaat ze naar groep 5. Nu heeft ze voor haar Cito toetsen op elk gebied I+ gescoord. Leesniveau is Avi uit, dus daarin mag ze op school zelf kiezen wat ze leuk vindt. Van rekenen maakt ze 3 sterren taken. Ze is een soms wat onzeker/verlegen meisje, maar gaat hierin wel steeds meer vooruit. Thuis roert ze zeker haar mondje wel. Ze is enigst kind, dus voor ons is alles nieuw. Maar nu, moet je zo'n kind nog meer uitdaging geven of nog wat afwachten? Misschien komt iemand dit bekend voor?
 
Quote
Navigatie
RE: Hoge Cito scores, wat mee doen of niet
Duifje  schreef op: 09-07-2016 18:57:31
Ik zou er in beginsel niks mee doen en het overlaten aan de deskundigheid van de leerkrachten. Pas als je merkt dat hierdoor problemen ontstaan aan de bel trekken. 
 
Quote
RE: Hoge Cito scores, wat mee doen of niet
Xxx  schreef op: 09-07-2016 18:59:15

Quote duifje:
Ik zou er in beginsel niks mee doen en het overlaten aan de deskundigheid van de leerkrachten. Pas als je merkt dat hierdoor problemen ontstaan aan de bel trekken. 



Precies dat 😉
 
Quote
RE: Hoge Cito scores, wat mee doen of niet
Raysas05  schreef op: 09-07-2016 19:25:12
OK. Tot nu toe geen problemen hoor. Maar in groep 3 waren het I scores en vanaf groep 4 I+ en volgens de juf is ze in die groep ook weer verder gegroeid. Maar goed, de juf zou aan haar nieuwe juf doorgeven dat ze haar in de gaten houdt. Waar wij voor willen waken is dat ze wel leert "leren". Mijn zus heeft 1zoon die HB is, heeft groep 2 overgeslagen op dezelfde school als onze dochter. Hij is nu 14 en gaat naar 4 gym, maar hij kreeg toen problemen omdat hij nooit heeft hoeven leren en dat moest wel op het gymnasium. Met de juiste begeleiding gaat het nu wel goed, maar dit willen wij natuurlijk voorkomen. Maar we gaan het wel zien denk ik. Klopt het dat ze vanaf groep 5 ook dingen moeten zoals spreekbeurt, werkstuk? Dat geeft dan ook weer wat meer uitdaging voor haar.
 
Quote
RE: Hoge Cito scores, wat mee doen of niet
Boterbloem  schreef op: 09-07-2016 19:35:37
Denk dat ze haar onzekere karakter ook in het oog moeten houden. Dus dat ze daar gericht aan kunnen werken (hopelijk zetten ze daar ook op in).

Hier ook een zoon die alles kwam aanwaaien, pas aan het eind van groep 7 moest hij ineens toch wat gaan leren, omdat hij niet alle lesstof meer in de les kreeg aangeboden. En ineens hoge inzet bij leren leren. Wist de leerkracht ook al wel, maar die zei al: het komt straks en dan gaan we daar vol op inzetten. En langzamerhand begint hij het te leren.
Heb voor volgend jaar een agenda voor hem gekocht, dan kan ik samen met hem plannen en taken verdelen waardoor hij doorkrijgt hoe dit allemaal werkt.

Maar goed hoor, dat je alert bent! Gewoon eens extra aan de bel trekken bij de leerkrachten, hun advies vragen en dit met hun bespreken.
 
Quote
RE: Hoge Cito scores, wat mee doen of niet
Bettie  schreef op: 09-07-2016 19:49:27
Hier hetzelfde 'probleem' maar dan bij onze zoon. Wij hebben het altijd op zijn beloop gelaten juist omdat hij ook zo onzeker was en soms nog is. Hij is hierin echter enorm gegroeid én juist de laatste maanden merken wij een soort doelloze gelatenheid. Hij wordt niet/onvoldoende uitgedaagd. Omdat wij niet goed de oorzaak konden achterhalen hebben we dat op zijn beloop gelaten. Hij toont op school overal interesse voor maar laat naar ons idee onvoldoende zien wat hij kan.

Vorige week belde zijn juffen voor een overdrachtsafspraak naar de volgende groep. Ik was verbaasd want dat hebben wij nog niet eerder gehad. Deze week nog dat gesprek gehad en daar een aantal concrete doelen voor volgend schooljaar kunnen afspreken. De hoogte van zijn scores, zijn sociaal-emotionele groei én het onvoldoende laten zien wat hij kan, is de aanleiding om direct na de vakantie te starten met meer uitdaging. Daarbij wordt hij aangemeld voor de z.g. Plusklas waar ze na de herfstvakantie mee gaan starten. We hopen dat dat doorgaat én dat hij daar daarwerkelijk de uitdaging krijgt die hij nodig heeft.

Daarbij gaan wij deze vakantie proberen boven tafel te krijgen wat hij echt graag wil doen of leren.
 
Quote
RE: Hoge Cito scores, wat mee doen of niet
Cora38  schreef op: 09-07-2016 19:53:55
Probeer om hier toch over door te praten. Als zij een hb kind is zal ze, juist door de onzekerheid, meer uitdaging op haar niveau moeten krijgen. Waarschijnlijk maakt ze nu geen of weinig fouten en gaat ze dus niet leren om te gaan met fouten maken en wat ze moet doen als ze tegen haar grenzen aanloopt.
Ze zal het vast moeilijk krijgen, maar kan hiermee door de eigen leerkracht begeleid worden.
Dus niet meer van hetzelfde werk of vooruit lopen, maar pluswerk bedoeld voor (hoog)begaafde kinderen. Van het schoolwerk kan ze dan compacten, niet meer alle lessen helemaal maken, maar alleen een deel van het ***werk.
 
Quote
RE: Hoge Cito scores, wat mee doen of niet
Raysas05  schreef op: 09-07-2016 20:16:49
Ze is niet altijd onzeker hoor, vooral bij nieuwe dingen. Dat verlegene wordt volgens juf wel steeds minder, want ze durft ook wel gewoon te vragen als ze iets wil weten. Verder doet ze goed mee met de andere kinderen. Of ze HB is weten we niet, dat komt toch alleen naar voren bij een iq test? 
 
Quote
RE: Hoge Cito scores, wat mee doen of niet
Chloe  schreef op: 09-07-2016 23:38:13
Vind dat een lastig punt. Hier een zoon met op taalgebied 1+ scores. Ook avi uit in groep 4. Rekenen is een ramp, v- scores. Ook erg gevoelig ventje, dat heel veel van zichzelf eist en behoorlijk onzeker kan zijn. Ik vraag zelf geregeld om extra oefenwerk voor rekenen, maar verder weet ik niet zo goed of/ wat ik ermee moet. Bij dochter ging dit ook zo, ook vergelijkbaar karakter en die is slim als ze is nu toch met een vmbo-t advies geeindigd. Komt in de brugklas vast wel goed en die komt uiteindelijk toch wel op de havo terecht, maar ik vind dit soort dingen best lastig. Ik heb zelf wat moeite met veel ouders tegenwoordig die wel erg snel rondbazuinen dat hun kind hoogbegaafd is ( heb het dan niet over de echt hoogbegaafden uiteraard) en ben ook geen fan van te snel testen bij kinderen, maar ik heb de indruk dat dat bijna nodig is om op school serieus te worden genomen als je zorgen hebt.
Zou sowieso de lijn met school kort houden en ik merk dat je zelf erg alert moet zijn. Kinderen die wat onzeker en vaak daardoor ook rustig lijken op school én goede cijfers halen, zijn niet zo snel in het vizier bij de leerkracht heb ik ervaren.
 
Quote
RE: Hoge Cito scores, wat mee doen of niet
Cora38  schreef op: 10-07-2016 07:43:01
De leerkracht kan de quickscan invullen. 

http://www.hoogbegaafdheid-in-zicht.nl/quickscan

Deze vullen wij op school in. Als kinderen daarop hoog scoren icm Cito 1+ voor alle vakken en dat 3x op rij dan komen ze in aanmerking voor pluswerk (hb werk) en/of de plusklas voor hb kinderen.
 
Quote
RE: Hoge Cito scores, wat mee doen of niet
Cora38  schreef op: 10-07-2016 07:45:05
Avi leesniveau daar wordt bij hb kinderen niet naar gekeken trouwens. 
 
Quote
RE: Hoge Cito scores, wat mee doen of niet
Xsara  schreef op: 10-07-2016 08:51:31
onze zoon had tot groep 5 ook allemaal I+ 
hij is getest omdat hij wat probleempjes had en daar is uitgekomen dat hij begaafd is 127 en dat hij een inteligentiekloof heeft. maar wij hebben halverwege dit jaar gezien dat zijn scores gaan zakken. begrijpend lezen en zelf zijn favoriet rekenen zakt wat in. nog steeds erg goed maar het blijkt inderrdaad dat als er geleerd moet worden het voor sommige slimme kids wel een hele andere uitdaging is.

bij mijn zoontje zit het in zijn hoofd, ik ben slim dus moet het weten, weet ik het niet dan schrijf ik dat op... ja duhh zo kom je er niet natuurlijk.. hahaha in groep 6 zal hij op verschillende manieren moeten laten zien hoe hij tot een antwoord komt en dat is zijn valkuil...

ik zou dus een gesprek met juf aangaan en je gedachten bespreken en ik zou wel in mijn achterhoofd houden dat groep 5 en 6 wel een omschakeling kan zijn... het uit je hoofd leren is dan niet meer genoeg!  
 
Quote
RE: Hoge Cito scores, wat mee doen of niet
Mrtj  schreef op: 10-07-2016 09:32:37
Ik zou niet zondermeer vertrouwen op de deskundigheid van de leerkracht in deze. Of misschien ook wel, maar vergete niet dat een leerkracht 30 kinderen in de klas heeft. Als jouw kind zich voorbeeldig gedraagt, dan is het vaak gewoon een van de kinderen waar de juf geen last van heeft. En dus een van de kinderen die minder aandacht krijgt, en minder goed in het visier is.
Verder hebben veel leerkrachten nog altijd geen verstand van de problemen die een hoge intelligentie met zich mee kan brengen. Ga dus vooral in gersprek over wat het plan is van de juf; hoe ze jouw dochter uitgedaagd willen houden, en hoe je dochter gaat leren om te leren.
 
Quote
RE: Hoge Cito scores, wat mee doen of niet
Alineke  schreef op: 10-07-2016 10:52:20

Quote cora38:

Als kinderen daarop hoog scoren icm Cito 1+ voor alle vakken en dat 3x op rij dan komen ze in aanmerking voor pluswerk (hb werk) en/of de plusklas voor hb kinderen.



Dan pas? Hoge score en drie keer alleen 1+ op cito? Pffff wat erg.
Mijn kinderen hebben een zeer hoog IQ maar halen en haalden echt niet alleen maar 1 op de cito's.
Gelukkig kregen ze wel pluswerk en plusklassen.
Vooral in de eerste jaren snapten ze niet veel van de cito, maakten fouten omdat ze niet konden geloven dat de antwoorden zo voordehandliggend waren.d
De juf had gezegd dat de cito wel lastig is, dus zo makkelijk kan het niet zijn.

Oh ik zou in het geval van je dochter wel vragen om extra uitdagingen. Compacten en verrijken, dus minder van de normale stof en in plaats daarvan uitdagender werk zoals rekentijgers, denkwerk.
 
Quote
RE: Hoge Cito scores, wat mee doen of niet
Raysas05  schreef op: 10-07-2016 11:26:04
Gelukkig zit mijn dochter in een aardig kleine klas, 21 kinderen. Bij rekenen werken ze daar met sterrentaken. De gemiddelde leerling werkt met 2 sterren, kinderen met meer moeite met 1 ster en mijn dochter samen met nog een jongetje met 3 sterren. Ze moeten wel van de 2 sterrentaken ook een paar sommen maken die de juf voor ze aanwijst. Verder doet ze volgens mij gewoon met de klas mee, alleen bij vrij lezen mag ze zelf wat uit de schoolbibliotheek kiezen. Aan het begin van het nieuwe schooljaar krijgen we een kennismakingsgesprek met de nieuwe juf, dus gaan we er dan maar eens goed overhebben.
 
Quote
RE: Hoge Cito scores, wat mee doen of niet
Sammy  schreef op: 10-07-2016 11:38:48
Ik zou het wel goed in de gaten blijven houden en het ook zeker even aankaarten bij de leerkracht.

Wij dachten dat het bij mijn zoon wel goed zou komen en de leerkracht hem, met zijn hoge scores, pluswerk zou gaan geven. Maar dat gebeurde pas, met een hele diepe zucht, toen we het zelf maar eens aangaven. Mevrouw had er niet zoveel zin in, maar omdat wij het persé wilden (wat nou persé, die jongen zat zich stierlijk te vervelen op school en raakte daar heel gefrustreerd door!). Haar motivatie was dat iedere ouder vind dat hun kind slimmer is dan de rest en minstends hoogbegaafd is! Nu hebben wij echt nooit beweerd dat onze zoon hoogbegaafd zou zijn, maar hij was duidelijk wel slimmer dan een gemiddeld kind. Toen hij eenmaal zijn taken op zijn eigen niveau kreeg ging het beter met mijn zoon. Maar omdat wij eigenlijk best lang gewacht hadden omdat we aannamen dat de school het we op zou pikken heeft het wel een hele tijd geduurt (eigenlijk pas eind brugklas) voordat hij op school weer echt goed in zijn vel zat.

Dus zou het zeker goed in de gaten houden en echt tijdig even aankaarten!
 
Quote
RE: Hoge Cito scores, wat mee doen of niet
Suus  schreef op: 10-07-2016 21:38:24
Zo'n quickscan vind ik bullshit, je kan een hb-er zo echt niet vangen. Zoiets ontstaat en wordt wat mij betreft gebruikt uit onkunde.

TO, ik mis in jouw OP hoe je dochter het op school vindt? 
 
Quote
RE: Hoge Cito scores, wat mee doen of niet
Cora38  schreef op: 11-07-2016 07:05:04
Zo'n quickscan is een fijn hulpmiddel om kinderen die niet opvallen er toch uit te pikken. 
Het is een manier om zonder een IQ test toch inzicht te krijgen over kinderen met hb kenmerken.

Als een leerling 3x hoge Cito scores heeft is dat iig een indicatie dat hij/zij hb zou kunnen zijn. Alleen hb kinderen kunnen ook onderpresteren of bijv. te veel doordenken bij toetsen waardoor ze normaal/laag scoren.
Het is dan ook aan de leerkracht samen met ouders om te beoordelen of er sprake is van B en hoe verder te gaan.

Elk kind is anders en uniek en je wilt dat alle kinderen zich helemaal op hun plek voelen.

 
Quote
RE: Hoge Cito scores, wat mee doen of niet
Suus  schreef op: 11-07-2016 09:38:08
Dat vind ik nog steeds onzinnig. Veel hb-ers vang je zo niet en de kinderen die je wel vangt kunnen ook gewoon vwo-ers zijn. Bovendien is het niet aan leerkracht en ouders om te beoordelen of iemand hb is.


 
Quote
RE: Hoge Cito scores, wat mee doen of niet
Alineke  schreef op: 11-07-2016 12:06:49

Quote cora38:
Zo'n quickscan is een fijn hulpmiddel om kinderen die niet opvallen er toch uit te pikken.



Mmm, ik zou toch zeggen dat 3x een 1+ op alle cito's behoorlijk opvallend is.
Klopt het nou wat je zei, dat kinderen pas pluswerk krijgen als ze 3x 1+ scoren op ALLE cito's? Dat vind ik wreed, ik ken veel HB-kinderen en maar weinig van hen scoren steeds 1+.


 
Quote
RE: Hoge Cito scores, wat mee doen of niet
Vera  schreef op: 11-07-2016 15:44:51
Nu heb ik misschien onder een steen gelegen maar waar baseren jullie die +1 op? Waar staat dat? Wij ons gaan de cito's met letters A/E
Onze dochter heeft alle citos's op de top van het grafiek en volgens die top kan ze zich ook niet meer verbeteren (heeft er 3 van de 4 foutloos wat ik begreep?). Is dat dan een 1+?
 
Quote
RE: Hoge Cito scores, wat mee doen of niet
Xxx  schreef op: 11-07-2016 15:57:45
I=20% hoogst scorende leerlingen
II=20% boven het landelijk gemiddelde
III=20% landelijk gemiddelde
IV=20% onder het landelijk gemiddelde
V=20% laagst scorende leerlinfen

A=25% hoogst scorende leerlingen 
B=25% ruim boven tot net boven het landelijk gemiddelde
C=25% net tot ruim onder het landelijk gemiddelde
D=15% onder het landelijk gemiddelde
E= 10% laagst scorende leerlingen

"Vroeger" had iedere school A t/m E
Veel scholen zijn nu over aan het gaan naar I t/m V.

 
Quote
RE: Hoge Cito scores, wat mee doen of niet
Vera  schreef op: 11-07-2016 16:04:21
Aha dank je wel..... 
 
Quote
RE: Hoge Cito scores, wat mee doen of niet
Mv5  schreef op: 11-07-2016 21:33:37
Ik zou het vooral af laten hangen van hoe je dochter zich voelt en gedraagt in de klas. Ze krijgt al meer uitdaging bij rekenen en lezen en als zij zo tevreden is en het gevoel heeft wat te leren, zou ik het voor nu zo laten. Persoonlijk zou ik pas ingrijpen als het kind zelf problemen gaat ondervinden.
 
Quote
RE: Hoge Cito scores, wat mee doen of niet
Grietje  schreef op: 12-07-2016 10:21:19
Ik zou het wel heel goed in de gaten houden en niet zomaar er vanuit gaan dat de docent deskundig is. Dat klinkt raar, maar docenten hebben niet standaard de kennis in huis over kinderen met een grote voorsprong of hoogbegaafdheid. De hele systematiek van compacten, verrijken en verdiepen wordt vaak niet goed toegepast. Belangrijke graadmeter lijkt me je dochter. En jullie eigen beeld: leert ze leren, krijgt ze onderwijs wat aansluit bij haar didactische niveau? Daar heeft een kind namelijk recht op. Om het didactische niveau te bepalen zal school moeten doortoetsen (de cito's van hogere jaren afnemen tot er lage C scores zijn). Pas dan kun je bepalen waar je de stof compact moet aanbieden en extra verrijking moet geven.

Of je moet wachten met ingrijpen tot ze problemen ondervind betwijfel ik. Je wilt problemen graag voor zijn. En misschien vindt ze het wel best als ze lekker achterover kan leunen. Maar dan leert ze niet leren, kan ze gaan onderpresteren en gedemotiveerd raken. Niet bevorderlijk voor de middelbare school straks.
 
Quote
Navigatie


Reageren op Hoge Cito scores, wat mee doen of niet
Naam
Bericht