Menu
 

Topic:

groep 6 en klaar?

Even Ano  schreef op: 05-07-2016 09:57:27
Hallo,
Wij hebben vandaag een inleidend gesprek gehad met de meester van ons kind. Kind is 9 en heeft groep 5 nu gedaan. Hij is over het algemeen een zeer zwakke leerling. We hebben net de diagnose dyslexie gehad maar gezien hij zijn rekensommen ook niet gerespoduceerd krijgt, is er ws ook sprake van dyscalculie. (hij kan overigs wel automatiseren mbt tot vermenigvuldigen) maar niet met hoge getallen - sommen)
hij heeft dit schooljaar wel weer een goei laten zien dus ze laten hem (ongeacht de cito en cijfers) overgaan omdat ze niet het idee hebben dat ze hem nog meer kunnen bieden dit jaar en ze willen zijn motivatie niet tarten. Maar nu zeiden ze iets opmerkelijks. We moeten gaan nadenken welke doelen we voor ons kind gaan stellen want na groep 6 zit voor de zwakkere leerlingen de doelen van het basisonerwijs erop. GRoep 7 en zeker 8 is herhaling en verdieping voor de kinderen die naar have/vwo gaan. Zo is wat wij het begrepen hebben, Wie weet hier meer van?
Wat bedoelen ze nu? En wat is de logische vervolgstap naar het voortgezet toe? En zijn er kinderen die nog wel 'opeens' een enorme groei doormaken en het licht gaan zien?
Eigemlijk is iedereen ervan overtuigd dat het er wel in zit maar hij het gewoon niet kan repoduceren. Hij heeft namelijk wel een enorme goede kennis van wereld orrientatie, topografie en breed interessegebied.
Kom maar op met tips en tricks....
 
Quote
Navigatie
RE: groep 6 en klaar?
Even Ano  schreef op: 07-07-2016 12:13:18
We hebben inmiddels het rapport binnen en wat schetst mijn verbazing:wij lezen hier dat er GEEN sprake is van leerproblemen in zijn algemeenheid.

Kan iemand mij uitleggen waarom school dat een rem wil zetten?
Volgens mij is dit dus nog wel omkeerbaar, hoe weet ik niet. Maar als het niet ligt aan de intellecturele capasiteiten dan moet het toch mogelijk zijn de basisschool gewoon af te werken,zeker op de vakken maatschappelijk, geschiedenis,aardrijkskunde enzo. Zijn er geen metoden om die kloof bij zijn lurven te pakken?

De lees- en spellingsproblemen worden verklaard door cognitieve verwerkingsstoornissen. Er is bij ..... sprake van een tekort in de fonologische verwerking van de taal (snelheid en nauwkeurigheid). Tevens heeft hij problemen met het snel benoemen van letters en cijfers. Daarnaast heeft ... problemen met de grafeem-foneemassociatie (snelheid en nauwkeurigheid). Deze tekorten leiden tot een ernstig probleem met het technisch lezen en spelling ondanks regelmatig onderwijs.





De cognitieve prestaties wijken proportioneel af van het overige cognitieve profiel. De problemen kunnen niet worden verklaard door onvoldoende ontwikkelde intellectuele capaciteiten. Ook is uitgesloten dat er sprake is van een algeheel taal- of leerprobleem. Daarnaast is er bij .... geen sprake van algemene werkgeheugenproblemen. Wel valt hij uit op het non-verbaal werkgeheugen.


....zijn specifieke lees- en spellingproblemen beperken in ernstige mate een normale educatieve ontwikkeling, die op grond van de overige cognitieve vaardigheden geïndiceerd zou zijn (Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling, 2013). Er is geen sprake van alternatieve verklaringen of comorbiditeit. 


 




 
Quote
RE: groep 6 en klaar?
Bettie  schreef op: 07-07-2016 12:46:39
Als ik de laatste zin uit het rapport lees dan begrijp ik daaruit dat met een normale educatie op school zijn lee- en spellingsproblemen niet zullen verbeteren (ontwikkelen).
Mijn vraag aan school zou zijn wat de mogelijkheden zijn voor speciale educatie. En dan gebruiken ze voor mijn part de methodes zoals die op het speciaal onderwijs worden gebruikt. Naar mijn beleving (tenminste zo lees ik het) is ontwikkeling wel mogelijk maar niet met de normale educatie.
 
Quote
RE: groep 6 en klaar?
Anon  schreef op: 07-07-2016 21:33:15
Dit is een standaard tekst voor een dyslexieonderzoek. Het zegt eigenlijk dat ondanks intensieve hulp je kind niet vooruit gaat en dat het niets te maken heeft met dat hij niet kan leren of dat er andere redenen zijn, bv dat er iets niet werkt in de hersenen. Om dyslexie te hebben moet je normaal intelligent zijn en er moet goede hulp zijn geboden. 
 
Quote
RE: groep 6 en klaar?
Sapperdeflap  schreef op: 08-07-2016 09:25:23
Is er geen specialist op het gebied van verwerkingsproblemen/dyslexie in de buurt? Ik kan weinig zeggen over wat ik denk dat je me doet; daar zou ik het hele rapport voor moeten lezen. 

Wel denk ik dat je een school getroffen hebt die weinig in huis heeft om leerlingen zoals jouw zoon te begeleiden. 
 
Quote
RE: groep 6 en klaar?
Even Ano  schreef op: 08-07-2016 10:10:35
Dus ano met andere woorden. We hebben nu een stempel maar weten nog niets?
Maar dan lijkt het me toch niet op zijn plaats om hem naar een speciaal ondewijs niveau (qua IQ) te laten toewerken? Ik denk te proeven dat jij in het onderweijs zit of er in ieder geval heel veel vanaf weet?!
Wat zijn nu reele doelen die we moeten bepalen?
Waar moeten we naar zoeken?
Zijn kinderen met deze problematiek gewoon 'afgeschreven in het reguliere'?
Welke richting moeten we als ouders heen? Wat kunnen we verlangen van school?
 
Quote
RE: groep 6 en klaar?
Anon  schreef op: 08-07-2016 14:15:38

ik weet er idd iets vanaf...

Ik vermoed dat er een vergoed dyslexie onderzoek is afgenomen bij je zoon. Zo'n onderzoeker heeft 1 opdracht: namelijk onderzoek of er sprake is van dyslexie of niet. Dyslexie onderzoek je door uit te sluiten dat er geen andere oorzaken zijn en of de problemen groot genoeg zijn. Daarbij wordt er gekeken of de voorwaarden om tot lezen te kunnen komen ook verstoord zijn en dan met name hoe een kind omgaat met klanken in combinatie met horen en zien van de klanken. Zoals ik kan lezen speelt er meer bij je zoon.


Om precies in te gaan op wat er speelt, moet je echt het onderzoek goed doorspitten. Er zitten veel nuances in namelijk.

Er spelen verschillende dingen bij je zoon. Ten eerste is er sprake van dyslexie. Dat is het stukje wat hierboven staat. Daarnaast is de kloof die hij heeft echt groot. ALs je hem hoort praten verwacht je een normaal intelligent kind. Hij kan je prima vertellen hoe het zou moeten zijn. Zijn computer werkt prima. Maar zijn printer werkt niet goed. Dit is zijn performale intelligentie. Zijn vermogen om hetgeen hij in zijn hoofd heeft ook in de praktijk uit te voeren. Hij begrijpt een som prima, maar welke handeling hij moet doen om tot een antwoord te komen lukt hem niet. Heel frustrerend voor hem, want hij zal prima door hebben dat het niet goed is wat hij doet. ZIjn omgeving snapt eigenlijk niks van hem, want waarom lukt het niet om gewoon te doen wat er gevraagd wordt....

De verschillende onderdelen van dit Performale stukje kan je informatie geven over waar je zoon het meeste hulp bij nodig heeft.

 
Quote
RE: groep 6 en klaar?
Anon  schreef op: 08-07-2016 14:28:39
Over je vraag over SO of niet. Kinderen met dyslexie gaan normaal gesproken niet naar het speciaal onderwijs of doubleren niet. Dit heeft te maken dat blijven zitten geen zin heeft. Belangrijk is om compenserende middelen in te zetten en behandeling te geven. Technisch lezen en spelling zullen moeilijk blijven, maar begrijpend lezen en rekenen hoeven geen probleem te zijn. WEl zie je vaak dat deze kinderen moeite hebben met automatiseren, zoals bij rekenen en topografie. Maar ook daar zijn middelen voor, zoals een tafelkaart en de namen van de plaatsen geven en het kind wijst ze aan op de kaart. Veel kinderen met dyslexie hebben namelijk ook woordvindproblemen en dat nekt ze bij topo.


Jouw zoon heeft een dubbel probleem, dyslexie en de kloof. Dat wordt wel een uitdaging voor een school. Afhankelijk waar het probleem zit kan er op school en daarbuiten hulp in worden gezet. ZO kan een ergotherapeut helpen bij het plannen en organiseren van het werk. Een juf kan rekening houden met het leerstof aanbod door bijv werk in stukje aan te bieden, 1 rekenstrategie aanbieden. Strategiekaartjes aanbieden en samen inoefenen. Veel verbaal laten ondersteunen. Laat hem benoemen welke stappen hij zet.

Op je vraag welk doel zou ik bij school de vraag neerleggen om een didactisch rekenonderzoek te doen. WElke strategieen gebruikt hij, hoe groot is het automatiseringsprobleem? heeft hij inzicht in de getalstructuur? Dit is sowieso nodig als 0 meting als ze denken aan dyscalculie. Je moet met rekenen namelijk hetzelfde traject in als je met lezen hebt gehad. Vanuit dit onderzoek kan de school zijn aanbod gaan aanpassen in de verlengde instructie. Zorgen dat hij geen hiaten oploopt. Liever de basis goed, dan verder met stukken die niet gesnapt zijn.

Ik denk dat je niet moet verwachten dat je zoon uit zal stromen op het niveau van eind groep 8, maar de school moet er wel naar streven om zo hoog mogelijk uit te komen. Dus stuur aan op vmbo basis-kader. Kijk waar hij nu zit en wat hij in 3 jaar tijd moet gaan leren om daar te komen. (dus bijv 2 jaar ontwikkelen in 3 jaar tijd betekent dat de doelen komend jaar 2/3 schooljaar zijn).
 
Quote
RE: groep 6 en klaar?
Even Ano  schreef op: 08-07-2016 15:45:17
Dank je ano, voor je heldere uiteenzetting. Hier kunnen we wel wat mee en ik ga jouw verhaal zeker gebruiken om mee te nemen naar je juf. Denk dat we zo een mooi reeeel beeld schetsen en goede terugkoppeling hebben naar de school toe.
Vandaag rapport meegekregen. Hij heeft een citoscore om van te huilen maar een 8 voor info, een 7 voor engels, een 6 voor begrijpend lezen vind ik toch echt wel erg netjes.
Die 4.8 voor rekenen en 5.6 voor spelling op lager niveau die zien we even niet. De juf schrijft dat hij de laatste 2 projecten ook veel beter gescoord heeft.....
En dan komt het enorme contrast met zusje lief. Zit een klas lager en scoort een 10 op begrijpend lezen en een 9.9 op dictee.

 
Quote
RE: groep 6 en klaar?
Cora38  schreef op: 08-07-2016 15:52:31
Is er alleen een uitslag gegeven of ook een advies van hoe nu verder? 
Een jaar lang intensieve dyslexie behandeling kan voor hem wel verschil maken. 
Mijn dochter heeft het bij leestalent gevolgd en is met sprongen vooruit gegaan. 1x Per week een behandeling van 45 min. op school door Leestalent en elke dag thuis intensief oefenen (15 tot 20 min. per dag)
Leestalent oefende in overleg met school de spellingafdpraken die op dat moment op school aan bod kwamen. Ook besteden ze een del van de behandeling aan het leren aan het kind wat dyslectie is. Ze worden een "dyslectiespecialist". 
 
Quote
RE: groep 6 en klaar?
Kyla  schreef op: 08-07-2016 16:01:01
Misschien heb je hier ook wat aan:

http://www.steunpuntdyslexie.nl/

Is van de oudervereniging Balans.
 
Quote
RE: groep 6 en klaar?
Mrtj  schreef op: 09-07-2016 15:46:52
Aan die dyslexie is welhet een en ander te verbeteren met goede gespecialiseerde begeleiding (bijv door het bureau dat het dyslexie onderzoek heeft gedaan). Als er ook sprake zou kunnen zijn van dyscalculie, zou ik ook dát goed laten onderzoeken. Ook dat is ten dele te verbeteren met gespecialiseerde begeleiding.
Die twee specifieke leerstoornissen zijn ieder op zichzelf staand al lastig. Een kind met dyslexie (of dyscalculie) heeft een veel grotere uitdaging aan de lesstof dan een kind zonder dyslexie (/dyscalculie). Daarbij komt dat je zoon zónder die dyslexie (en evt dyscalculie) het ook niet per se makkelijk zou hebben in het reguliere onderwijs. Ja, gezien zijn verbale IQ komt hij precies mee op school. Zijn performale IQ maakt het echter een stukje moeilijker. En nu moet je zoon twee (of drie?) van die uitdagingen bij elkaar combineren. En dan vind ik het wel logisch dat ie niet goed meekomt.

Het gemiddelde IQ in Nederland is 100, en het gemiddelde opleidingsniveau in Nederland is een gemiddelde (of matige?) VMBO-t. Dus samen met deze leeruitdagingen (Duyslexie/dyscalculie) kom je al snel lager uit. De uitdaging zou erin liggen om hem op zijn dyslexie en dyscalculie intensief te gaan begeleiden. Als hij daar goede stappen in kan maken, kan ie wel meekomen. Maar feit blijft dat hij altijd meer moeite zal moeten doen om bijvoorbeeld informatie uit een tekst te halen en woordjes te stampen. Dus VMBO-t zou dan -denk ik- van hem vragen dat hij op zijn tenen loopt. Zijn lagere performale IQ-score maakt dat hij ook moeite heeft met plannen/ordenen/overzien. Ook dat gaat het extra moeilijk maken.

Ik vind het onzinnig te denken dat je niet meer verder zou kunnen komen. Hij heeft, met gespecialiseerde begeleiding op de dyslexie (en evt dyscalculie) nog zeker een boel vooruitgang te boeken. Of hij niet verder zou komen dan de groep6 stof, dat zou ik niet weten; daarvoor ken ik het NLse schoolsysteem onvoldoende.
Ik denk dat je zoon volgend jaar (dwz eind groep 6) nog niet de doelen van groep 6 heeft gehaald wat bereft lezen, spellen en rekenen. Ben ik dan blue om te denken dat hij dan in groep 7/8 in zijn eigen tempo verdere vooruitgang kan boeken?
 
Quote
Navigatie


Reageren op groep 6 en klaar?
Naam
Bericht