Menu
 

Topic:

groep 6 en klaar?

Even Ano  schreef op: 05-07-2016 09:57:27
Hallo,
Wij hebben vandaag een inleidend gesprek gehad met de meester van ons kind. Kind is 9 en heeft groep 5 nu gedaan. Hij is over het algemeen een zeer zwakke leerling. We hebben net de diagnose dyslexie gehad maar gezien hij zijn rekensommen ook niet gerespoduceerd krijgt, is er ws ook sprake van dyscalculie. (hij kan overigs wel automatiseren mbt tot vermenigvuldigen) maar niet met hoge getallen - sommen)
hij heeft dit schooljaar wel weer een goei laten zien dus ze laten hem (ongeacht de cito en cijfers) overgaan omdat ze niet het idee hebben dat ze hem nog meer kunnen bieden dit jaar en ze willen zijn motivatie niet tarten. Maar nu zeiden ze iets opmerkelijks. We moeten gaan nadenken welke doelen we voor ons kind gaan stellen want na groep 6 zit voor de zwakkere leerlingen de doelen van het basisonerwijs erop. GRoep 7 en zeker 8 is herhaling en verdieping voor de kinderen die naar have/vwo gaan. Zo is wat wij het begrepen hebben, Wie weet hier meer van?
Wat bedoelen ze nu? En wat is de logische vervolgstap naar het voortgezet toe? En zijn er kinderen die nog wel 'opeens' een enorme groei doormaken en het licht gaan zien?
Eigemlijk is iedereen ervan overtuigd dat het er wel in zit maar hij het gewoon niet kan repoduceren. Hij heeft namelijk wel een enorme goede kennis van wereld orrientatie, topografie en breed interessegebied.
Kom maar op met tips en tricks....
 
Quote
Navigatie
RE: groep 6 en klaar?
Ff Zo  schreef op: 05-07-2016 10:13:35

Misschien kun je het met school eens hebben over een iq test. dat schept ook veel inzicht in vaardigheden. Dat het door de dyslexie en dyscalculatie lijkt of hij slecht is, terwijl als hem de juiste middelen gegeven worden om dat op te hebben er een wereld open gaat voor jullie. Zeker als je schrijft dat hij een enorm goede kennis heeft van denk ik misschien is dat wel het overwegen waard om te laten testen. Die testen kunnen ook rekening houden met zijn dyslectie en dyscalculatie.


 

 
Quote
RE: groep 6 en klaar?
Even Ano  schreef op: 05-07-2016 10:19:56
Bij zijn dyslexie onderzoek zat ook een IQ test. Hij heeft een enorme kloof tussen verbaal (108) en performaal (68 dacht ik) Totaal was in ieder geval 86. Je zit wel dat hij daar uitvalt op auditieve vaardigheden en er is ook aangegeven dat de test inconquecent was en herhaalt moet worden. De vorige test was bij 6 jaar en daan scoorde hij verbaal 100 en perforaar 80 en was het toaal is van 90 ofzo...Weet het niet goed meer. Hij lijkt uds uit de testen wel een IQ te moeten hebben waarbij hij normatiter het basisonderwijs gewoon zou moeten kunnen volgen...

 
Quote
RE: groep 6 en klaar?
Even Ano  schreef op: 05-07-2016 10:22:06
wil je mijn naam even weghalen voor de privecy van mijn kind?? Domme kip ben ik 
 
Quote
RE: groep 6 en klaar?
Even Ano  schreef op: 05-07-2016 10:24:08
Waar is het belletje gebleven???

 
Quote
RE: groep 6 en klaar?
Ikke  schreef op: 05-07-2016 10:27:11
Bovenaan op melden klikken
 
Quote
RE: groep 6 en klaar?
Even Anno  schreef op: 05-07-2016 10:29:12
daar moet je dan zeker voor ingelogt zijn? (ofi k ben steke blind Wil er iemand even bellen? 
 
Quote
RE: groep 6 en klaar?
Grietje  schreef op: 05-07-2016 10:37:48
Wat ik begrepen heb is dat er in groep 7 best veel nieuwe stof is: werkwoordvervoegen, zinsontleding, strategieën voor moeilijkere hoofdrekensommen. Topo wordt uitgebreid en de teksten voor begrijpend lezen worden moeilijker (indien het kind het niveau aankan). Verder inderdaad herhaling van automatiseren, cijferen etc. Mijn dochter gaat volgend jaar naar groep 7.
 
Quote
RE: groep 6 en klaar?
Ma Dalton  schreef op: 05-07-2016 10:53:47
Krijg je nu goede ondersteuning voor dyslexie en krijg je die ook voor de dyscalculie?

Ik zou school vragen wat ze daarmee bedoelen "met die doelen" ondertussen zou ik toch proberen er zoveel mogelijk met ondersteuning uit te halen en dat ook wel van school vragen.  Misschien lees ik je bericht verkeerd, maar het is net alsof ze opgeven dat ze je kind wat bij kunnen leren.  En dat hij dan maar voor spek en bonen de komende 2 jaar doormoet.

Het kan niet zo zijn dat het maar de bedoeling is dat hij straks 2 jaar gaat freewheelen omdat er het lastig is om gepast onderwijs te geven. Niet blijven zitten is mooi.. maar is er dan nu een handelingsplan voor hem?
grootste groep van de kinderen gaat naar het VMBO en dan dus een stuk naar havo en vwo.. het lijkt me stug dat basisonderwijs 2 jaar van zijn tijd besteed aan klaarstomen voor HAVO en VWO als de meeste kinderen daar helemaal niet belanden.




 
Quote
RE: groep 6 en klaar?
Sapperdeflap  schreef op: 05-07-2016 11:56:42
Het gros van de kinderen gaat naar het VMBO, dus waar school het vandaan haalt dat de laatste twee jaar zijn om leerlingen klaar te stomen voor havo/vwo is mij een raadsel.

Verder is groep 7 een jaar met heel veel nieuwe stof ten opzichte van groep 6. Je zoon komt duidelijk niet goed mee (niet gek gezien zijn niet al te hoge iq) en ik vraag me af of school een handelingsplan heeft met betrekking tot uitstromen. Havo gaat 'm niet worden, maar ik denk dat vmbo-k prima haalbaar haalbaar is. Ik denk dat vmbo-t lastig zou worden gezien dyscalculie en dyslexie, maar wie weet is dat te doen als iedereen zich inspant.

Heeft school een handelingsplan? Wat zegt de ib'er? Heeft zoon hulp voor zijn leerproblemen?
 
Quote
RE: groep 6 en klaar?
Even Ano  schreef op: 05-07-2016 11:58:35
Dyslectieonderzoek uitslag is net bekend. Alles moet nog opgestart worden maar de school gaf al aan dat ze meestal weinig vooruitgang zien bij 'leerproblamatiek)  en ze dus de hoop niet hebben dat hij opeens hele grote stappen gaat maken. Dat hij de rekenmethode niet snapt, dat begrijp ik want ook voor mij is hij omslachtig en lastig. Er zit een bepaalde gedachte achter blijkbaar maar de stappen zijn te veel voor hem. Als ik de sommen onder elkaar zet en zo laat rekenen van e-t-h tal dan snapt hij het prima. Maar dat mag dus echt niet. Ik cind het gewoon heel frustrerend dat alles volgens normen en dan hebben wij nog een school die wel wat gewend is en ver mee gaat voor de kinderen. Ze proberen ze er echt doorheen te trekken met alle mogelijke manieren die ze hebben.
School heeft voor nu aangegeven dat we moeten bedenken welk doel we gaan stellen en dat daar dan volgend jaar in groep 6 naar toe gewerkt gaat worden. Het handelingsplan zal dan ook in groep 6 opgesteld worden. Dus vanaf dan gaat hij over in een handelingsplan en eigen lesniveau maar ik ben zo bang dat ze dan de moed indd opgeven en ze er niet meer uithalen wat erin zit. Wij willen maar 1 ding, dat hij uitkomt waar hij hoort. Hij moet straks nog wel 40 jaar werken en dan zou het wel heel erg fijn voor hem zijn dat hij iets gaat doen, wat hij ook leuk vind en waar hij zich lekker bij voelt. Hoe vreselijk moet het zijn als je plantsoenendienst gaat doen terwijl je niks met planten hebt of dokter als je niet van bloed houd. Ik wil gewoon dat hij zich op volwassen leeftijd erkend voelt in zijn werkzaamheden. en wat dat dan ook is, dat boeit ons helemaal niks
Zijn er hier toevallig ook mensen die iets weten van so in belgie?Ik heb iets gelezen over dat daar scholen zijn die zich toespitsen op typen (auditief, leerproblemen, gedragsproblemen, visuele problemen. enz.) dat klinkt ook erg aanlokkelijk maar werkt het ook echt zo dat ze daar geselecteerd worden op hun kwaliteiten. We zitten er een beetje mee, we zijn helemaal niet anti so maar de school hier (wij wonen ernaast) is eigenlijk vooral toegespitst op sociaal-emotionele gedragsproblemen en daar kan ons kind echt niet mee dealen (hij is juist een echte plaeser en begrijpt echt niet waarom kinderen niet gewoon kunnen luisteren) maar een andere vorm van so kennen wij hier eigenlijk niet in de buurt. Dan zou hij intern moeten en dat zie ik even niet ziten. 
 
Quote
RE: groep 6 en klaar?
Sapperdeflap  schreef op: 05-07-2016 12:16:38
Helaas weet ik niets van het so in Belgie.

Gebruikt school toevallig de methode Wizwijs? Dat is een heel vervelende methode! Het heeft mijns inziens weinig met rekenen te maken, maar meer met begrijpend lezen. Zoals ik het lees kan je zoon dus prima rekenen, maar niet volgens de methode van school. Het is dan aan school om dat op te pakken, maar ik krijg het idee dat je helaas een school hebt getroffen waar ze weinig met zorgleerlingen kunnen/willen doen. 

Volgens mij doe je het hartstikke goed met je zoon. Je wil eruit halen wat erin zit en hij hoeft de Nobelprijs niet te winnen. Dikke prima! Je kan twee dingen doen:
- Hem op deze school houden en hopen op het beste. Wellicht treft hij volgend jaar een leerkracht die het een uitdaging vindt om het beste uit hem te halen.
- Een nieuwe school zoeken die een uitdaging niet uit de weg gaat. Die scholen zijn er echt! Je moet alleen goed zoeken. 

Je zoon is echt niet dom, alleen geen hoogvlieger. Dat is helemaal niet erg, maar het is wel beschamend hoe school daar tot nu toe mee omgaat. Een eigen lesniveau is prima als je kind dat nodig heeft, maar op basis van de ruwe scores van de testen zou ik zeggen dat hij mee moet kunnen komen met de klas. Als je hem nu zijn eigen lijn geeft, dan acht ik de kans groot dat hij gewoon zijn tijd uit gaat zitten en uit zal stromen naar praktijkonderwijs. Daar is op zich niets mis mee, maar wel als je kind meer kan. 
 
Quote
RE: groep 6 en klaar?
Pacific  schreef op: 05-07-2016 12:43:24
Waar woon je in Belgie? Ik ken een hele goede So in Belgie. Mijn zoon heeft erop gezeten toen we in Belgie woonde.  Stuur me maar even een pb
 
Quote
RE: groep 6 en klaar?
M&j  schreef op: 05-07-2016 13:16:09
Wat waren de adviezen van degene die je zoon onderzocht hebben? Zijn verbale IQ is gemiddeld en ook ongeveer gelijk aan de eerste test. Het performale IQ is behoorlijk naar beneden gegaan, wat eigenlijk niet mogelijk is tenzij er tijdens het testen iets fout is gegaan. De performale IQ zegt iets over zijn vermogen verworven kennis praktisch toe te passen, dyslectie en dyscalculie zullen daar voor een groot deel verantwoordelijk voor zijn, maar omdat er tussen de eerste test en de tweede test best een verschil zit is het misschien goed om te gaan kijken waar dat in zit. Heeft je zoon het 'opgegeven' en is zijn motivatie weg, speelt faalangst een rol, is er veel nadruk gelegd op wat hij niet kan, merkt hij zelf dat hij niet goed mee komt met de klas etc. Heb je al informatie wat het dyslectieprotocol inhoudt bij jullie school? Want met de juiste hulp kunnen er echt wel stappen vooruit gemaakt worden.
 
Quote
RE: groep 6 en klaar?
Chloe  schreef op: 05-07-2016 13:43:03
Wizwijs? Verschrikkelijk! Hebben onze dochter van een school met deze methode afgehaald met een achterstand in rekenen van meet dan een jaar en met een gigantische deuk in haar zelfvertrouwen. Sinds groep 6 op een andere school met andere methode en de achterstand heeft ze nu eindelijk weggewerkt. Hopen dat ze in de brugklas nog meer tot bloei komt en door kan stromen naar de havo, wat ze in principe echt wel zou moeten kunnen. Lesmethode en manier waarop school omgaat met kinderen die uitvallen is van zo'n grote invloed.
 
Quote
RE: groep 6 en klaar?
Bepje  schreef op: 05-07-2016 17:50:11
Toevallig hebben we vorige week net een toestand gehad wat betreft dyslexie, de een kan daar blijkbaar beter mee overweg dan de ander.  Volgend jaar kan de IBèr op school een handelingsplan maken en dan kan hij zijn eigen leerlijn volgen. Wat ze bedoelen met alleen leerlingen helpen die naar havo/vwo gaan begrijp ik niet want ook voor andere kinderen valt er nog genoeg te leren en dat hoort ook zo. 
Kun je niet nog een gesprek aangaan, eventueel met de intern begeleider erbij om nog eens te bespreken wat nu orecies de bedoeling is en of je zelf alles goed begrepen hebt ? 
 
Quote
RE: groep 6 en klaar?
Anoniem  schreef op: 05-07-2016 19:24:30
Het gesprek komt er zo en zo nog want we gaan niet zomaar over 1 nacht ijs en laten ons net zo min nu tot een uitspraak dwingen maar ik probeer een beetje in te schatten wat er gaat komen. 
Kin heeft geen faalangst maar heeft wel te weinig succus verhalen om echt vertrouwen te krijgen. Hij werkt zich helemaal te pletter en school doet er ook alles aan om die motivatie te houden en vooral te belonen. Het kost hem alleen zo vreselijk veel moeite. 
Waren de kinderen die hier bekend mee zijn ook zo vreselijk zwak en zijn die wel tot bloei gekomen?
 
Quote
RE: groep 6 en klaar?
Anon  schreef op: 05-07-2016 20:32:26

Kijkend naar het IQ is dat al een verklaring voor de leerproblemen en dat is heel lastig. In zijn hoofd lukt het allemaal best wel, maar om het nu om te zetten in handelen is lastig. Vooral bij rekenen zie je problemen met een laag performaal IQ. Het op het juiste moment toepassen van strategieen is heel moeilijk voor deze kinderen.

Wat betreft de uitspraak van de school: ik vermoed dat ze bedoelen dat het aanbod in groep 7 en 8 grotere verschillen laat zien bij kinderen. De havo/vwo kinderen gaan sneller door de leerstof heen en krijgen een breder en verdiepend aanbod. Kinderen die uitstromen op vmbo basis hoeven niet het eindniveau van groep 8 te behalen. Beter is het om de leerstof goed te beheersen op een lager niveau dan het aanbod krijgen op hoger niveau en allemaal hiaten hebben. globaal gezien: VMBO t staat gelijk aan het eind niveau van groep 8. kader eind niveau groep 7 en basis eind groep 6. Om dit te behalen zal de school zich wel hard in moeten spannen. Het is natuurlijk de bedoeling dat een basisschool het hoogste niveau probeert te bereiken.

 
Quote
RE: groep 6 en klaar?
Smvn&d  schreef op: 05-07-2016 20:45:48
Je had weer onder je eigen naam gepost, heb het aangepast. Suffie 

Verder geen verstand van, maar zoals ik het ooit begreep is de basisschool eigenlijk havo niveau. de basisschool is het midden, dus havo, kinderen die hoger scoren worden vwo-ers en die lager scoren vmbo-ers.. Dat heb ik dus gehoord he, geen idee of dat echt klopt, maar klinkt natuurlijk wel logisch. En C score is gemiddeld, A is hoog, en E is laag.. Dus voor mij klinkt het wel logisch dat de basisschool dus het middelste niveau is.
 
Quote
RE: groep 6 en klaar?
Anon  schreef op: 05-07-2016 20:57:22
 
Quote
RE: groep 6 en klaar?
Anon  schreef op: 05-07-2016 20:58:39
hierboven is het onderwijs weergegeven en dan zie je dat vmbo t aansluit bij groep 8
 
Quote
RE: groep 6 en klaar?
Smvn&d  schreef op: 05-07-2016 21:06:26
Klopt dat ding wel? Of is dat nieuw dat je met vmbo basis naar mbo 3 en 4 kan, en met havo naar het wo?
Volgens mij klopt dat niet, of er is heel er veel veranderd in een jaar of 8. 

Het eerste stuk word ik trouwens niet echt wijs uit? ik zie alleen basisonderwijs staan, niets over de scores daarin oid? 
 
Quote
RE: groep 6 en klaar?
Anon  schreef op: 05-07-2016 21:19:48
je kan vanaf de havo via hbo naar wo en mbo kan je opstromen naar mbo 3/4 vanuit vmbo basis. Je begint dan op 2 en stroomt dan versneld door naar 3/4. Dit zijn de hoogst haalbare niveaus.

De gele vakjes zijn voor kinderen die zeer moeilijk lerend zijn. globaal (heel globaal!) ontwikkelen zij zeg 1 vakje per jaar, dus na 9 jaar speciaal onderwijs als ze 12 jaar zijn,  functioneren de slimmerds van dat type onderwijs op het niveau vergelijkbaar met eind groep 3. De plancius leerlijn is voor kinderen met een functioneringsniveau tot 2 jaar. Je kan ook op dat niveau functioneren als je 18 bent. Je stroomt dan richting activiteitencentrum.

 
Quote
RE: groep 6 en klaar?
Anon  schreef op: 05-07-2016 21:21:30
het gaat niet om de scores maar om het functioneringsniveau. Oftewel als je de leerstof van eind groep 4 beheerst dan sluit dat mooi aan bij het aanbod van de eerste klas van het praktijkonderwijs.
 
Quote
RE: groep 6 en klaar?
Even Ano  schreef op: 06-07-2016 08:12:28
Ik had het al gezien sis maar ik durfde niet weer te bellen. Je bent een held dat je het even gefikst hebt voor me!
We hebben het even laten zakken, en ook met het kereltje gepraat. Hij vind rekenen ontzettend lastig omdat ze hem 2 methodes hebben aangeleerd en daar zit hij nu tegen te gochelen. Vanaf groep 7 mogen ze gaan (is dat nu cijferen of cijferen ze nu, in ieder geval met de de ouderwetse manier met streep eronder) anders rekenen. En dat snapt hij wel. DAn hebben we in ieder geval de plus en min sommen getackeld.
We gaan de gesprekken even afwachten en dan eens even bezien hoe we dit in de zomervakantie gaan oppakken. We zijn vastbesloten om een manier te vinden waarom het kereltje gaat functioneren op het niveau waar hij hoort en gelukkig is. (welk niveau dat is boeit op zich niet)
Zijn er geen speciale (goede) programma's op het gebied van training hersenhelften?
 
Quote
RE: groep 6 en klaar?
Kyla  schreef op: 06-07-2016 09:12:02
Wat mij opvalt in het hele gebeuren is dat school van jullie verwacht om doelen te stellen. Mijns inziens is dat een taak voor school. Zij weten wat er verwacht word en zij kunnen kijken welke punten aan gewerkt moet worden. Ik vind dit hele gebeuren eigenlijk heel vaag..Ik krijg zelf het gevoel dat school niet goed weet hoe te ondersteunen. Ik zou zeggen dat zij moeten gaan toetsen en trainen.

Mijn jongste is juist een plus-kind. De school waar hij 2 jaar geleden zat hadden we al de ervaring met oudste dat dat niet goed ging, dus veranderd van school. Maandag had ik een 10-min. gesprek en daar konden ze me al precies vertellen wat en hoe hij volgend jaar in groep 6 gaat doen. Heb ik niks om hoeven vragen. En van kinderen die naar beneden uitvallen weet ik dat dat hetzelfde gaat. School zoekt zelf uit waar de knelpunten zitten en gaat daarmee aan de slag.
 
Quote
RE: groep 6 en klaar?
Mv5  schreef op: 06-07-2016 10:36:17
Ik geloof niet dat zwakkere leerlingen na groep 6 uitgeleerd zijn en in groep 7 en 8 alleen maar op school hoeven te zitten ivm leerplicht. Dat zou ook nergens op slaan. Een kind gaat naar school om te leren en moet daar ook de mogelijkheid toe krijgen, eventueel op eigen niveau. Sowieso valt er na groep 6 zeker nog een hoop te leren. Wellicht wat langzamer dan de rest, maar ik ben ervan overtuigd dat hij zeker nog dingen kan leren, zeker als hij zo zijn best doet.
Inderdaad vreemd dat jullie doelen moeten stellen. Ik neem aan dat school beter weet wat de normale doelen zijn en wat haalbaar is/zou moeten zijn voor jullie zoon.
Wizwijs ken ik niet, maar ik heb het altijd al uiterst vreemd gevonden dat er maar één manier gebruikt mag worden als er meerdere manieren mogelijk zijn. Dat kan een school toch niet verbieden als het gewoon goed is?
Gebeurde hier ook. Mijn middelste snapte geen hol van staartdelingen. Mijn vader heeft het haar uitgelegd op de manier zoals hij die vroeger leerde (heb het zelf ook op de manier geleerd die mijn kinderen moesten leren maar ik kon daar ook geen chocola van maken), toen snapte ze het wel. Maar die manier mocht van school niet gebruikt worden. Dus kind heeft nooit staartdelingen gesnapt en kan het nog steeds niet. Gelukkig hoeven ze op het vo nooit staartdelingen te maken, want ze hebben gewoon een rekenmachine. Snap sowieso niet het nut van sommen als 3278/17 uit kunnen rekenen uit je hoofd. En dan ook nog een antwoord krijgen als 13 rest 4. Wat moet je daar nu weer mee? In ieder geval vind ik het debiel van scholen dat een andere goede manier van werken gewoon verboden wordt.
Twee methodes leren tegelijkertijd en door elkaar werkt voor geen enkel kind, en zeker niet voor eentje die wat moeilijker leert. Laat de school hem er eentje kiezen, dan is het duidelijk voor hem. Succes!
 
Quote
RE: groep 6 en klaar?
M.m.  schreef op: 06-07-2016 15:35:51
Op zich vind ik het niet gek dat school vraagt naar het doel van ouders. Ik krijg zo vaak ouders bij mij in de praktijk waarvan het kind moeite heeft met leren. En dan wijs ik ze er altijd op dat ze met school moeten spreken over het uitstroomdoel. Want de communicatie daarover van school richting ouders is niet altijd helder...

Deze week nog een voorbeeld hiervan gehad. Ouders waren zich rot geschrokken omdat met het eindgesprek in groep 7 de leerkracht komt met een - in hun ogen - veel te laag schooladvies. Ze wisten dat het kind een aantekening zou krijgen voor rekenen, maar dachten dat dit betekent dat hun kind naar havo zou kunnen terwijl het met rekenen groep 5/6 niet ontstijgt en een ramp is in spelling. Dan zit je daar als ouder. Al die jaren hun kind over laten gaan, want er komt een aantekening en dan kan ze toch bij haar leeftijdsgenoten blijven. Als ze dit hadden geweten, hadden ze een paar jaar geleden een andere keuze gemaakt.

Dus, ik begrijp school wel. Het is uiteraard niet handig als alles in jullie handen wordt gelegd, zonder een goed advies en gesprek daarover. Maar mooi dat ze jullie als ouder bij dit proces betrekken.


 
Quote
RE: groep 6 en klaar?
Even Ano  schreef op: 06-07-2016 20:22:26
Heeft iemand ervaring met 'ikleeranders'? Tot mijn grote verbazing kom ik er dus vanmiddag achter dat hij wel foutloos achtersteboven kan spellen....dit opent wel weer nieuwe wegen maar ik vraag me af, is die weg ook nuttig?
Dus kom maar weer op....
 
Quote
RE: groep 6 en klaar?
Suus  schreef op: 06-07-2016 20:31:04
Ik! Heeft mijn dochter gedaan. Was leuk, ze kon het goed... Maar verder had ze er geen bal aan. 
 
Quote
RE: groep 6 en klaar?
M.m.  schreef op: 06-07-2016 22:10:33
Ik leer anders is aardig, maar lost niet alles ineens op. Het punt is dat weinig scholen bereid zijn om zich daar aan aan te passen. En als er sprake is van richtingsproblematiek, dan los je dat niet op met ik leer anders. 
 
Quote
Navigatie


Reageren op groep 6 en klaar?
Naam
Bericht