Ma Even Anno schreef op: 21-06-2015 17:16:29 |
We zijn dit jaar met onze kinderen in Nederland komen wonen. En tot dit jaar hebben ze altijd in een
andere taal onderwijs gehad. begin schooljaar gesprekken gehad met de leraren en meteen aangegeven dat we extra willen ondersteunen. Voor de jongste was dit niet nodig, voor mijn 2e zijn de juffen actief met ons in overleg geweest en hebben we specifiek aan een aantal dingen gewerkt. Voor de oudste in groep was niks nodig volgens juf. Dat zou zo wel goed komen met een beetje extra aansturing in de klas. Voor de info. In het buitenland scoorde hij erg goed. Bij de besten van zijn groep. Hij zat op de 94 percentiel met taal en uit mijn hoofd 93 met rekenen.. De cito's van januari kwamen en mijn kind in groep 2 had I scores. mijn kind in groep 4 had de extra inzet van juffen meteen resultaat, III scores voor spelling en rekenen. in een paar maanden naar gemiddeld niveau. Met mijn kind in groep 5 ging het een stuk minder hij had een V score voor spelling cito (laagste score) en een IV (ondergemiddeld) voor rekenen. Voor begrijpend lezen scoorde hij wel meteen een II. we hebben met zijn leraar gesproken, er zou extra ondersteuning komen. Wij zijn ondertussen thuis begonnen met helpen van mijn zoon met spelling, maar op school gebeurd er niks extra. ( de klankkaart hangt toch voorin de klas, uitspraak leraar.. lekker als je niet geleerd hebt om dat ding te gebruiken ![]() De E5 cito is nu geweest en hij heeft hij een wat betere score voor rekenen. Nu een III ( is wat mij betreft prima, maar past eigenlijk niet bij hem) Maar weer een V score voor spelling. ![]() Als hij nou in het buitenland ook zo slecht scoorde op spelling zou ik dit accepteren, niet iedereen is goed in alles. En als zijn Nederlands achterliep ook, maar zijn uitspraak is gewoon prima, ( door de logopedist gecontroleerd) zijn woordenschat ook, zijn leesvaardigheid is ILO-uit. Maar hij kent gewoon de Nederlandse spelling regels niet goed. Inmiddels komt een van zijn leraren ( duobaan) volgend jaar niet meer terug wegens slecht presteren. Ik ga op zoek naar iemand die hem thuis bijles kan geven, want zo rent hij achter een rijdende trein aan en haalt hij nooit in. Maar daarnaast vind ik dit toch ook een taak voor school om op te pakken. Wat kan ik van school verwachten? kan ik voor zulke slechte scores iets extra's vragen? Want twee keer een V score is gewoon bar, voor een kind met gewoon goede intelligentie en naar mijn weten echt geen spoortje dyslectie. Hij las al met 4 en leest zo mooi voor, zonder haperen. Spelling was in het buitenland ook geen probleem. Wat kan ik vragen? en wat kan ik doen om dat te versnellen? Heeft het zin om hem (ergens op) te laten toetsen door een 3e? Iemand advies? help? |
Quote |
Ans Mv J.k.d schreef op: 21-06-2015 17:51:17 |
misschien eens navragen bij de hoofd van de school? zou het zo ook niet weten ik zou daar
meebeginnen en dan kijken of er een klachtencomissie is of iets als ze verder geen stappen
ondernemen. |
Quote |
Ma Even Anno schreef op: 21-06-2015 17:52:58 |
Hebben morgen weer een afspraak. ik voel niet zoveel voor een klacht. wil gewoon actie. En het liefst gewoon gebruik maken van wat school kan en ( hopelijk ook moet) bieden |
Quote |
Jacquelien schreef op: 21-06-2015 19:32:33 |
Hoe gaat het met spelling via de methode? Hoe gaan dicteestjes en dergelijke? ![]() |
Quote |
Suus schreef op: 21-06-2015 19:35:27 |
Ik zou dit zelf regelen. Extra tijd of instructie is vaak voor kinderen die het moeilijk vinden of
er echt slecht in zijn. Jouw kind is op zich niet slecht maar mist de basis voor zijn huidige stof.
Ik zou prive een RT er inschakelen om hem bij te spijkeren. |
Quote |
Martine schreef op: 21-06-2015 19:52:14 |
Eventueel stof een klas (of aantal klassen) lager versneld geven. Hij moet het qua intelligentie
kunnen, maar mist inderdaad de basisregels. En Nederlands is wat spelling betreft een rottaal. Ik
zou daar mee beginnen. Woordjes groep 3 moet hij vast kunnen, maar anders steekproefsgewijs, daarna
groep 4, groep 5 enz. |
Quote |
Laura schreef op: 21-06-2015 20:19:28 |
Mijn zoon heeft nu twee keer een V score op spelling...technisch lezen doet hij prima, voorlezen dus
ook. De andere vakken zijn I scores..Dat is dus lastig, want behalve spelling scoort hij goed. Hij
krijgt nu in de klas extra instructie, met het zwakste groepje voor spelling, meer zit er niet
in...Wel zet de juf hem vaak naast hem neer, om de aandacht erbij te houden. Maar...het lijkt te
helpen, veel herhalen, herhalen, herhalen...als het goed is, heeft hij nu een hogere score. |
Quote |
Ma Even Anno schreef op: 21-06-2015 21:45:11 |
Laura, dat is ook zo'n rare score. Ik hoop voor jou dat het succes heeft. Hier kreeg het zwakste groepje bij spelling geen extra instructie. gewoon een lager niveau in dezelfde tijd. Daar loop je geen gat mee in. Ik doe thuis wel wat nodig is. Suus ben het met je oneens. Hij IS nu gewoon wel slecht in spelling. Hoe kun je daar nog slechter in zijn, er is niks lager dan V score. Om alleen extra instructie te gunnen aan "uitzichtsloze" kinderen zou me ook een beetje bar lijken. Ik zoek ook niet wat IK kan doen. IK ben geen juf en geen RT. Ik zoek wat school gaat doen? OP welk punt kun je school verplichten om in actie te komen? En hoe doe je dat? Uit het online verhaaltje van onze overkoepelende organisatie lijkt het alsof er niks aan extra zorg geboden wordt als je als ouder niet vraagt ![]() |
Quote |
Anoniempje schreef op: 21-06-2015 22:12:55 |
Onze dochter heeft een gemiddeld IQ. Al 4 maal een E score gehaald voor rekenen. En school
onderneemt niks op de extra instructie na. Wij hebben haar laten testen. Hierdoor hebben wij extra
handvaten gekregen. En gaan nu zelf opzoek naar RT. Het antwoord van school was. Dat zij door haar gemiddelde IQ wel zou bijtrekken en gewoon mee zou moeten draaien. Daarnaast zou de CITO niet alles testen. Schoolgids heeft mooie doelen en plannen. |
Quote |
Xxx schreef op: 21-06-2015 22:18:35 |
Ik verwacht ook wel meer van school op school. Dus. ...... het trekt wel bij omdat je slim genoeg bent? Mijn zoon zit in de plusklas met rekenen. Scoorde op spelling en lezen een V. Hij krijgt 3x per week extra ondersteuning. 2x verlengde instructie na aanbod van eigen juf en 1x aparte ondersteuning in groepje van 4 kinderen. Zo jammer dat veel scholen alleen aandacht besteden aan kinderen die naar onder uitvallen. ..... |
Quote |
Suus schreef op: 22-06-2015 09:23:01 |
Hij is nu slecht in spelling omdat hij basis mist tgv een gat in zijn onderwijs. Dat is iets anders
dan een leerprobleEm. Ik ben van mening dat een school een kind uit groep 6 niet verplicht is in de
klas dat gat in te lopen. Hij krijgt groep 6 onderwijs en de hiaten kan je inlopen met rt. Veel
scholen hebben dat niet meer in huis, dus kun je dat als ouder inschakelen. |
Quote |
Ma Even Ano schreef op: 22-06-2015 16:27:46 |
Nou dat is lekker. alleen kinderen van rijke ouders lopen dan nog hiaten in. overigens heeft mijn man vanochtend gesprek gehad met de directeur en het was alsof hij met een stuk beton sprak. Ik wilde er niet aan om te praten over andere scholen, maar ben toch aan het herbezinnen. Ook als we ( zoals ik in het begin al schreef) in de zomer zelf wel rt betalen. Gelukkig is dat geld er. dan nog is het van den zotte dat er geen normaal gesprek mogelijk is. |
Quote |
M&j schreef op: 22-06-2015 16:46:34 |
Als je kind zowel op taal als rekenen uitvalt is er sprake van iets anders dan alleen een hiaat in
de aangeboden stof vanwege een andere taal. Je kan gewoon zelf een orthopedagoog zoeken en het eerste gesprek/onderzoek wordt gewoon vergoed, de bevindingen hier van bepalen het volgende traject en vergoeding. |
Quote |
Ma Even Anno schreef op: 22-06-2015 16:54:03 |
Hij valt alleen uit op spelling. Hij heeft een III score op rekenen. Dat is gemiddeld. Dat is voor
zijn kunnen laag. Maar het is gewoon gemiddeld. dat vreet ik. Ik weet niet of een orthopedagoog ook spelling les geeft? Ik dacht dat die alleen gedrag bijstuurden? In de VS was hij gewoon hardstikke goed in spelling. 0 fout scores op het wekelijks dictee. Dus er is niks onderliggends aan de hand behalve het feit dat hij geen Nederlandse spelling heeft geleerd in voorgaande jaren en een verrot slechte docent heeft gehad. ( die daarom ook niet terug komt) |
Quote |
M&j schreef op: 22-06-2015 17:19:24 |
Hij heeft een III score op rekenen. Dat is gemiddeld. Dat is voor zijn kunnen laag. Dan valt hij toch ook uit op rekenen, hij rekent niet zo goed als van hem verwacht zou kunnen worden. Een orthopedagoog doet een eerste onderzoek om helder te krijgen waarom iets niet lekker loopt en kan school daarin adviseren of je kind helpen. |
Quote |
Vlindertjes schreef op: 22-06-2015 17:23:10 |
Kun je niet bijles voor hem regelen zodat hij de spelling kan bijspijkeren? Je hebt kans dat rekenen
volgend jaar met een andere leerkracht al beter gaat. |
Quote |
Ma Even Anno schreef op: 22-06-2015 17:26:55 |
Als je bedenkt wat voor K*t meester hij dit jaar heeft gehad dan presteer hij met rekenen onder,
maar valt hij niet uit. Dat haal hij bij een andere meester/juf volgend jaar wel verder in. Ik denk
dat de halve klas dan naar de orthopedagoog mag, want bij bijna alle kinderen zijn de resultaten dit
jaar ingestort in zijn klas. Meester komt niet voor niks niet terug. hadden ze hem maar eerder
weggestuurd. ![]() als je bedenkt dat hij het grootste deel van het jaar 2x 15 minuten per week spellingsles heeft gehad op basis van een klankvoet die hij niet uitgelegt gekregen en verder geen uitleg heeft gehad waarom dingen fout waren, dan denk ik dat ik niet naar een orthopedagoog hoef om te weten wat er fout is gegaan. Dan heeft hij gewoon bijles nodig, |
Quote |
Ma Even Anno schreef op: 22-06-2015 17:31:02 |
we gaan in rondjes. Ik heb in mijn openingspost al aangegeven dat ik zelf ook bijles ga laten geven en dat ik rekenen zo laat. Mijn vraag is wat ik van school kan verwachten, het antwoord is klaarblijkelijk niks. Dat is niet een antwoord wat ik graag hoor. Maar het is wat het is. Iedereen bedankt voor de moeite van het reageren. |
Quote |
Suus schreef op: 22-06-2015 19:38:10 |
Ik begrijp heus wel dat het vervelend is maar hij is halverwege ingestroomd, mist gewoon basis.
Gewoon zelf regelen en niet zo boos naar school. Wiens verantwoording is zijn hiaat? School gaat er
niet meer in stoppen dus als jij zijn resultaat omhoog wil hebben zal je dat zelf op moeten
pakken... |
Quote |
Smvn&d schreef op: 22-06-2015 19:51:19 |
Ik denk dat jij van school gewoon mag verwachten dat hij extra hulp en ondersetuning krijgt. Dat is
toch niet teveel gevraagd? Maakt toch niet hoe hij aan die score komt? Een kind dat 'gewoon' achter loopt krijgt die ondersteuning toch ook... Vind het raar dat iedereen hier zegt dat school daar niets mee doet, het is toch juist de taak van school om daar wat aan te doen? |
Quote |
Kees schreef op: 22-06-2015 19:54:53 |
ik denk dat je enorm veel pech hebt met de leerkracht. en dat ziet school blijkbaar ook in omdat deze leerkracht niet meer terugkeert. wat staat er in hun schoolgids? wat is hun normale aanpak met dit soort dingen? ik vind dat het een samenwerking hoort te zijn met school en thuis. school signaleert, ouders pakken mee of andersom. het is naar mijn idee niet of maar en |
Quote |
Laura schreef op: 22-06-2015 21:53:43 |
Wij hebben met juf afgesproken dat wij bij een orthopedagoog laten uitzoeken wat er aan de hand is
en handvaten willen hebben...school heeft toegezegd samen met ons met de handvaten aan de slag te
gaan. Binnen de mogelijkheden van school doen zij wat ze kunnen...instructie in klein groepje, vaker
bij de instructie hem naast de juf zetten, extÀ herhaling Doen we of thuis of op
school..hij wordt binnen de groepshandelingsplannen meegenomen, voor de individuele plannen scoort
hij te goed. Maar hier is het dus vaak afstemmen met school wat wij doen en wat zij doen...samen
bedenken welke oefening hij nodig heeft, ook aan de hand van tips van de orthopedagoog. Het was even
zoeken, maar inmiddels werkt het..maar dat overleg en samen oppakken kun je wel van school
verwachten... |
Quote |
Laura schreef op: 22-06-2015 21:57:18 |
ik zou met school gaan overleggen hoe jullie samen het hiaat wegwerken...welke hulp adviseren zij?
Wat kan hiervan binnen schooltijd? En wat doen jullie? Overigens hier heeft het gewerkt...hij is van
een V score naar een II score gegaan! |
Quote |