Menu
 

Topic:

IQ test, vervolg

Anoniempje  schreef op: 11-06-2015 12:24:01
Onze dochter blijft achter lopen met rekenen (E scores). En is slecht te motiveren.
School had twee vragen. Overvragen wij haar? En heeft onze dochter wel de capiciteiten. En is het minimum aanbod misschien een beter idee?

Na veel twijfelen zijn wij akkoord gegaan met een IQ WiscIII test. Wij willen haar namelijk niet op het minimum aanbod hebben. Dit is namelijk wel een heel makkelijke oplossing.

NU heeft zij een  Totaal IQ van 107. Met een verwerkingssnelheid van 127!

Eenvoudige en eenduidige opdrachten is zij dus wel instaat om snel en correct te werken. Volgens de ortopedagoog moet het rekenwerk aangepast worden. Visueel aanbieden en eenduidige opdrachten zodat zij niet constant hoeft te schakelen. Dan moet zij instaat zijn om mer de groep mee te komen.

Nu kan zij geen extra ondersteuning krijgen van een ib'er om haar achterstand in te halen. Omdat  kinderen met een lager IQ voorrang krijgen.  Wij gaan vanaf volgend jaar gaan wij dus ook particulier iemand betalen.

Maar wat kan ik nu wel verwachten van school?  Er is een groepshandelingsplan en geen indivueelplan. De groepsindeling is nog niet bekend, de nieuwe juf was dus ook niet aanwezig bij het gesprek. Extra instructie krijgt zij wel nu en dan. Dit heeft weinig zin omdat zij verbaal best sterk is. En dan lijkt dat zij het wel snapt.

Haar inzet is groot. Maar het resultaat valt nu vaak tegen en hierdoor is zij erg aan haar zelf gaan twijfelen. BV met de tafel toets 100 vragen in 7 minuten. Zij heeft hier meer tijd voor nodig. Dit krijgt zij niet. Zij maakt alle sommen goed maar maakt er gemiddeld maar 60. Dus krijgt zij 60 punten.
Kinderen die van de 100, 20 fout maken. Krijgen 80 punten. Dit is voor haar niet echt motiverend en leuk.

Ik heb dit jaar zoveel gesprekken gevoerd over haar motivatie en negatieve gedrag. Ik heb nu ook aangeven dat misschien het type onderwijs, verwachtingen en de manier van benaderen niet de juiste is. En dat ik eigenlijk een beetje moe ben van het probleem en gedrag elke keer bij onze dochter te zoeken.

Nu mijn vraag. Hebben jullie ervaringen met aangepast reken onderwijs? Kan en mag ik verwachten van school? Tot nu toe is er zoveel gepraat en nooit echt gehandeld.

 
Quote
Navigatie
RE: IQ test, vervolg
M&j  schreef op: 11-06-2015 13:14:58
Bij ons is het ondersom, mijn zoon scoorde slecht met taal en lezen maar met rekenen gaat hij als een komeet. Mijn zoons problemen komen voort uit een minder ontwikkeld auditief geheugen en hij krijgt daarom dus o.a extra instructie en hij krijgt voor sommige opdrachten en toetsen meer tijd. Er is een groepsplan maar ook individuele plannen om zoals bij mijn zoon het lezen te automatiseren of bijv. hem uitdagendere rekensommen aan te bieden.

Mijn zoon ging onderuit op de tijd toets voor lezen, die haalde hij bij lange na niet. Dat hebben wij hier dus een aantal jaar thuis geoefend omdat geautomatiseerd te krijgen. Aan de tijd toetsen is weinig aan te passen omdat die de automatisering meet en kennelijk moet je dochter nog wat nadenken bij die sommen. Ik zou kijken wat je thuis kan doen om die sommen te oefenen zodat ze er meer inslijten. Bijv. de tafels oefenen terwijl je een bal overgooit.

Minimum rekenen klinkt niet zo leuk maar dat is dus juist alle rekentijd gebruiken om de basis van het rekenen te versterken en automatiseren, dus op en aftellen, vermenigvuldigen. Andere oefeningen worden dan meer buiten beschouwing gelaten mocht dit niet helpen kan er daarna verder gekeken worden of er niet nog iets anders aan de hand is, bijv. dyscalculie.
 
Quote
RE: IQ test, vervolg
Xxx  schreef op: 11-06-2015 13:33:04
Waarom niet minimum aanbod?
Dan leert ze eerst het belangrijkste, het automatiseren en dan pas uitbreiding.

Mijn zoon zit in de plus met rekenen, maar lezen komt nu pas goed van de grond.
Hij wilde sneller dan dat hij aankondiging en toen zei de juf ook dat je geen stappen kunt overslaan want dan krijg je gaten in de ontwikkeling en blijf je er altijd tegen aan lopen.

Ze legde aan mijn zoon uit dat als ze gaat parachute springen ze ook eerst moet leren hoe het werkt en wat ze moet doen voordat ze zomaar uit het vliegtuig springt.

Overigens vind ik het een hele slechte zaak dat ze hem begeleiding krijgt omdat lager IQ voorgaat.
Kinderen met een hoger IQ lopen juist vast en hebben begeleiding nodig.
 
Quote
RE: IQ test, vervolg
Ano  schreef op: 11-06-2015 13:33:27
als haar totaal iq 107 is en haar verwerkingssnelheid heel hoog dat is haar IQ niet mooi opgebouwd zeg maar. Dan moet ze op andere onderdelen veel zwakker gescoord hebben. Wat ze heel goed kan is 'lopende band werk' eenduidige opdrachten onthouden en uitvoeren. Maar er zijn ook andere opdrachten die ze moeilijker vindt. je hebt VIQ, PIQ en dan nog VB, PO, en VS (dat is de verwerkingssnelheid) waar een cijfertje achter staat. Dat geeft meer inzicht dan een cijfertje IQ 107.
 
Quote
RE: IQ test, vervolg
Mandy  schreef op: 24-03-2020 00:49:14
Ik loop tegen een nog idioter iets aan. 
Dochter had begin groep vier al alle stof af, moet rekenen op hoogste niveau en met tijd. Volgt niet meer het reguliere onderwijs maar zit wel in een reguliere klas. 
Mag daarbuiten extra projecten doen, Spaans en talentlab. 

Maar... Haar IQ is gewoon 116, niet hoogbegaafd dus. Maar wel hoogbegaafd onderwijs. En dat alleen omdat.. Haar verwerkingssnelheid hoog is en werkgeheugen idem.

Dus het meisje mag niet naar een NEO klas omdat ze geen IQ van 130+ heeft, maar krijgt wel NEO onderwijs alleen dan in d'r eentje buiten de klas.. Is echt eenzaam dus.. 

Ik snap er niets meer van? Alle stof is al af van haar klas, ze moet alle extra taken onder tijdsdruk doen en raced door alle stof. Maar nee niet HB, niet hoogintelligent, alleen een snelle verwerkingssnelheid.

Iemand hetzelfde? 
 
Quote
Navigatie


Reageren op IQ test, vervolg
Naam
Bericht