Mv E.l.s schreef op: 15-02-2014 23:56:45 |
Wij zijn toe aan een andere auto. Nu heeft mijn man zijn zinnen gezet op een kia sorento. Ik heb
helemaal niets met kia en ken ook niemand die in een kia rijdt. Hebben jullie ervaring? |
Quote |
Senna schreef op: 16-02-2014 19:17:22 |
Made, bij mijn man binnen het bedrijf mag iedereen er mee rijden, mits de hoofdrijder toestemming
geeft. Wij hebben dit weekend toevallig de lease auto van een collega voor de deur, omdat we een
etentje ver weg hadden. Sis, als rugpatient heb ik toch echt t aller-allerallerliefst een franse auto, voor de vering! Dus voor mij is enige mate van comfort zeker een belangrijke overweging! TO, sorry, geen ervaring! 1x een weekend een Kia Sportage geleend van iemand, vond m heerlijk rijden! |
Quote |
Debbel79 schreef op: 16-02-2014 19:18:39 |
Ik vind veiligheid en ruimte het allerbelangrijkste sis. VOoral met mijn lengte (1,84) maar als ik
behoorlijk wat geld neer tik wil ik naast dat ook iets wat ik mooi vind. Ik denk dat je het best gaat redden met jouw bedrag hoor. Ik heb een c1 van 2 jaar oud met airco, electrische ramen, vergrendeling op afstand etc. Heb daar 5000 voor betaald. Mijn broer handeld daarin. Dus als die vriend niks heeft staan kan ik altijd mijn broer ff vragen. |
Quote |
Senna schreef op: 16-02-2014 19:19:14 |
Sis, wij
letten daar dus wel op bij de aanschaf van een auto |
Quote |
An schreef op: 16-02-2014 19:23:45 |
Ik heb nog niet alles gelezen, maar wij hebben 10 jaar een Kia Rio gereden (nieuw gekocht). Heel
veel waard voor je geld. Hele betrouwbare auto. Nu een Hyundai gekocht omdat deze meer bagageruimte heeft en de nieuwe Rio een heel slecht zicht heeft. |
Quote |
Mafkees schreef op: 16-02-2014 19:23:58 |
het is altijd een kwestie van geluk hebben, wat je ook rijdt denk ik. mijn man reed een vrij nieuwe opel zafira, pracht ding, alles erop en eraan. een echte vent, moet zelfs tot aan de velg mooi zijn ik reed er het laatste jaar in, maar voor mij veel te groot. nu rij ik een oud barrel en hij rijdt zooooo lekker! ik hou er zo van! ik rij veel, die 20.000 rij ik wel per jaar. maar goed, een andere is zo gekocht. boeit mij ook verder niet eigenlijk. alleen de kleur vind ik belangrijk |
Quote |
Debbel79 schreef op: 16-02-2014 19:26:42 |
Ja klopt sis. De kattenbak van de c1 is minimaal. Maar ik bedoelde meer van dat je voor dat bedrag
best uit de voeten komt met een mooie goede auto. |
Quote |
Mafkees schreef op: 16-02-2014 19:29:53 |
hahaha, ik rij best veilig in een seicento paaltjes raak ik niet en als er iemand op je knalt, knalt ie hoe dan ook....ook in een kia! een auto is hoe dan ook niet veilig, er zit alleen maar een stukkie blik om je heen. een klein vrouwtje in een zafira zetten waarbij ze niet eens over de motorkap kan kijken, das gevaarlijk |
Quote |
Made schreef op: 16-02-2014 19:32:09 |
thx debbel...zal mn vader er nog ff achteraan laten bellen of t mag volgens mij komt de smart wel heeeel goed uit de veiligheidstest heb ik een keer gezien |
Quote |
Debbel79 schreef op: 16-02-2014 19:34:47 |
Ik denk dat dat alleen aanschaf is. Dat benzine en belasting er nog bij komt sis. Weet niet wat het
verschil tussen op afbetaling en lease is haha. ZAL best verschil in zitten. Lease wordt noot
eigendom natuurlijk. |
Quote |
An schreef op: 16-02-2014 19:45:03 | ||
Maar als je bijtelling netto 450 euro is en stel je zit in het 52% tarief en de bijtelling voor de auto is 25% dan kom je toch al aan een auto van ruim 40.000 euro. Dat kost je als je de auto in 10 jaar afschrijft al ruim 300 euro aan afschrijving per maand. Dan heb je nog geen kilometer gereden, geen belasting, onderhoud en verzekering betaald. Ik zal wel gek zijn, maar het is toch gewoon veel goedkoper? | ||
Quote |
Mamami schreef op: 16-02-2014 19:51:43 |
Dat is het ook, alleen de leaserijders vinden van niet omdat ze iedere maand dat bedrag terug zien
komen. In mijn tijd (haha ik ben al wat ouder) had je alleen lease auto vanaf een bepaald inkomen of
functie. Tegenwoordig is het bijna een secundaire arbeidsvoorwaarde, ook voor mensen die de auto
alleen gebruiken om op het werk te komen. Alleen vergeten mensen al heel snel hoe duur
autorijden is als je alles zelf moet betalen. |
Quote |
Debbel79 schreef op: 16-02-2014 20:05:58 | ||
Nee want die 450 euro is opgebouwd uit bijtelling en eigen bijdrage. Hoe luxer de auto hoe hoger je eigen bijdrage. Bijtelling gaat idd met belasting schaal. Een tucson is alles behalve zuinig dus heeft een enorme eigen bijdrage als gevolg. De bijtelling geld alleen over de cataloguswaarde. Maar daar bovenop komt dus de eigen bijdrage. En die eigen bijdrage ligt aan de werkgever. Als hij zegt dat je mag leasen tot 100 euro eigen bijdrage komt alles wat daar boven zit voor eigen rekening. Leasen is eigenlijk alleen rendabel en gunstig als je veel km maakt, een zeer zuinige auto least. (liefst 14%) anders speel je al snel quite. Mamami, vroeger was het hele lease gebeuren heel anders. Dat us niet te vergelijken met nu. | ||
Quote |
An schreef op: 16-02-2014 20:10:13 | ||
Maar wat was de nieuwwaarde van die auto? En wat zit er allemaal bij die 450 euro inbegrepen? Alleen op die manier kun je vergelijken. | ||
Quote |
An schreef op: 16-02-2014 20:34:18 |
Ik ben toch even erg nieuwsgierig. Je zegt dat jullie nu een Ford C max hebben. Heb het even
opgezocht, maar die zijn dan toch ongeveer 25.000 euro? Daarvoor betalen je 200 euro per maand. Dit
is netto, dus echt wat je aan de auto betaalt? Wat zit daarbij inbegrepen? Want stel je schrijft die auto af in 10 jaar met een restwaarde van 5.000 euro. Dan is de afschrijiving per maand 167 euro. Dat is al bijna die 200 euro. Volgens mij is een auto van de zaak toch echt goedkoop. |
Quote |
Vera schreef op: 16-02-2014 20:48:54 |
Zal ik me er ook nog even mee bemoeien. Een auto van de zaak kan gunstig zijn MAAR wij zouden en een
bijtelling krijgen van 450 per maand (zit wel alles in van brandstof tot onderhoud) EN in een hogere
belastingschaal vallen, waardoor de auto ons netto nog meer zou kosten. Vandaar dat wij ervoor
gekozen hebben om er een prive auto naast te rijden en kilometers te schrijven. Heb er ook even erg
in dat het de bedoeling is dat de zakelijke auto wel mee gaat naar het werk. Heb je een fiets en de
auto neit vaak nodig dan is het geen probleem. Maar ik ben toch enorm blij dat hier in de winter (en
met 3 jonge kinderen) een eigen auto voor de seur staat. Mijn man is vaak en lang onderweg, zit ik
daar op mijn fietsje Ik denk dat het leasen heel vaak wordt geromantiseerd maar schrijf elke maand maar eens 450 euro van je rekening af, dat voel je echt wel. Daarbij is de regering al jaren aan het rommelen met de regeling, dus het is elk jaar weer de vraag of ze niet nog een regel bedenken dat je nog net iets meer mag betalen |
Quote |
An schreef op: 16-02-2014 20:56:12 | ||
Maar wat voor auto staat er tegenover die 450 euro? Dat is geen tweedehands auto van minstens 5 jaar oud of een goedkope kleine auto. Je kunt natuurlijk geen appels met peren vergelijken. | ||
Quote |
Debbel79 schreef op: 16-02-2014 21:07:15 | ||
Ja klopt. De cmax die wij hebben was om precies te zijn 25100,00. En in die 200 zit alles inbegrepen. Dus deze auto is idd goedkoop als lease. Daar rij je prive geen auto voor. Maar hiervoor hadden we een tucson met destijds aanschafwaarde van 24000. Maar doordat deze auto benzine slurpte was die ontzettend duur in eigen bijdrage. Vandaar de keuze om over te stappen naar ford. Aks dat niet had gekunnwn waren we het anders gaan doen en net als Vera meer met onze prive auto ernaast gaan doen. Want 450 euro kun je prive heel wat voor doen hoor. Beetje naar dat alles wat ik hier zeg in twijfel getrokken wordt. Leaserijden is nu eenmaal niet altijd goedkoper. Hoe moeilijk dat ook te snappen us voor niet leaserijders. Er wordt altijd ten onrechte door niet leaserijders met een vinger gewezen naar leaserijders van jij hebt geld zat want je rijdt op kosten van je baas. Was het maar zo. Integendeel. Als je slim een auto uitkiest ben je voordelig uit. Maar dat geld echt niet altijd! | ||
Quote |
An schreef op: 16-02-2014 21:12:19 | ||
Maar dat ligt dan toch gewoon aan jezelf? In principe is een auto van de zaak dus spotgoedkoop als je maar de juiste auto uitkiest. Als je prive die benzineslurpende auto uit zou kiezen zou je ook meer kwijt zijn dan wanneer je de niet benzine slurpende auto zou kiezen. | ||
Quote |
Debbel79 schreef op: 16-02-2014 21:22:19 |
Nee in ons geval ligt hebben we dat zelf in de hand ja. Maar sommige werkgevers hebben contracten lopen bij leasemaatschappijen en due hebben geen vrije merk keuze. Die moeten bijvoorbeeld liezen uit BMW of Audi. En dan red je het gewoon niet onder de 400 euro. Wij hebben geluk. Geen vrije keuze, maar wel betaalbare merken ertussen. Maar het gaat hier niet over mij, maar over Leaserijden in het algemeen. En over het algemeen is het niet altijd goedkoper. Meestal niet overigens. Meestal speel je quite. Stel dat wij BMW of Audi zouden moeten leasen. Dan zouden wij ongeveer 500 kwijt zijn oer maand. Mijn man kan niet tegen zijn baas zeggen last die auto maar zitten. Ik koop zelf een auto. Dat red ik makkelijk met alle bijkomende kosten met die 500 euro. Dan mag dat niet. Hij mag niet weigeren. Die leaseauto hoort bij zijn contract. Dat is dan wel weer een luxe probleem. Maar toch is het eigenlijk bizar. |
Quote |
Ano schreef op: 16-02-2014 21:22:46 |
Wij hebben het uitvoerig berekend of een prive auto
goedkoper zou zijn maar we kwamen tot de conclusie dat het voor ons veel goedkoper is om te leasen.
Wij passen met ons gezin niet in alle auto's dus daar begint het al mee. Daarbij kost een auto ook
veel in onderhoud. Daar hebben wij nu geen omkijken naar. Onze vorige lease auto heeft meer in
de garage gestaan dan bij ons op de oprit en ik had daar niet graag de onderhoudskosten voor betaald
(geschat 20000 euro in 4 jaar tijd, toppunt was een half jaar in de garage!, lang leve de Peugeot!)
In zo'n geval is leasen heel veel goedkoper en veel makkelijker... |
Quote |
Vera schreef op: 16-02-2014 21:27:08 |
Wij hebben indd een BMW van 30.000 euro Mijn man rijd ook 65000 km per jaar. Dat wil je (met alle
respect) ook niet in een Peugeot 106 of Kia Pikanto doen. |
Quote |
An schreef op: 16-02-2014 21:30:34 | ||
Ja dat is dan een luxe probleem, maar je betaalt wel naar wat je krijgt. Jij noemde bedragen dus vandaar dat ik daarop inhaakte. Ik was toch wel nieuwsgierig naar wat het dus werkelijk kost een auto van de zaak. En dat is dus inderdaad niet duur als je kijkt naar wat je ervoor krijgt. | ||
Quote |
Ano schreef op: 16-02-2014 21:39:36 |
Wij betalen voor onze auto 350 euro pm bij. Als ik bij autotrack hoeveel deze auto per maand kost
kom ik uit op 625 euro pm (incl wegenbelasting, verzekering, reparaties, benzine etc etc etc...)
Leasen is echt goedkoper... |
Quote |
Debbel79 schreef op: 16-02-2014 21:41:00 |
Ligt er ook aan hoeveel bijtelling die auto heeft hè. Tegenwoordig heb je 14% auto's. Maar daar zit je met eennlrobleem dat er geen trekhaak op kan ( op 1 type na geloof ik) Mijn man MOET verplicht een aanhanger kunnen trekken. Dus die 14%autos vallen al af. Dan blijft 20 of gewoon 25% over. Dat ook een heel verschil hè. Maar wel of geen luxe probleem (dat is het zeker, heb ook nergens gezegd dat dat niet zo is) de discussie gaat erover dat lease-auto's goedkoop zouden zijn en betaald worden door de werkgever. En dat is zeer zeker niet het geval. Tegenwoordig is het wat gunstiger doordat de auto's zuiniger worden en daardoor de bijtelling lager wordt. Maar ook dat is niet altijd haalbaar met bepaalde eisen die werkgevers kunnen eisen. Diesel is bijvoorbeeld zo'n 6000 euro duurder in aanschaf bij een nieuwe middenklasser. Ook dat scheelt weer bijtelling. Scheelt je zo'n 50 euro per maand. Dat is een hoop. Wij mogen gelukkig benzine rijden maar de meeste lease-auto's zijn verplicht diesel. |
Quote |
Ano schreef op: 16-02-2014 21:45:10 | ||
We rijden benzine en 25% bijtelling.... geen eigen bijdrage dat scheelt wel. | ||
Quote |
Ano schreef op: 16-02-2014 21:47:22 |
Wat ik niet mee heb gerekend is dat doordat het bij je inkomsten wordt opgeteld je minder
kinderopvangtoeslag krijgt... |
Quote |
An schreef op: 16-02-2014 21:49:22 | ||
Maar als je prive die duurdere auto's rijdt dan kost het je toch ook meer. | ||
Quote |
Senna schreef op: 16-02-2014 21:52:50 |
Debbel, er zijn volgens mij meerdere auto's met 14% bijtelling waar een trekhaak achter kan. Anders zou dat idd wel een overweging waard zijn |
Quote |