Menu
 

Topic:

cijfers herkenning

Mama2  schreef op: 08-12-2013 21:59:20
Even een vraagje aan andere moeders met 8 jarige kids.

Robin 8 jaar doet groep 3 voor de 2e keer ( zit nu tijdelijk op een rec 4 school en dagbehandeling) het valt ons op dat hij cijfers door elkaar haalt.

Vanmiddag weer de tablet was een update aan het doen en stond op 56% en robin was ervan overtuigd dat die op 26% stond.

afgelopen week stond de tv op zender 28 en robin zei nee hoor hij staat op 82.

ook een keer met rekenen gezien dat hij 24 moest opschrijven en hij er 42 van maakte.

is dit met 8 jaar nog normaal en veranderd dat nog of is er dan toch meer aan de hand ???.
 
Quote
Navigatie
RE: cijfers herkenning
Made  schreef op: 08-12-2013 22:26:39
Als ik mijn 4 jarige als maatstaaf neem denk ik dat een gemiddeld kind van 8 wel de juiste cijfers behoort te weten lij kt mij, maar ik ben onervaren in deze leegtijdscategorie. Misschien komt het vaker voor?
 
Quote
RE: cijfers herkenning
Monica Mv 2  schreef op: 08-12-2013 22:26:52
Nou mijn 8 jarige doet dat niet hoor. Al zeker 4 jaar niet meer.

Ok de mijne is wel een rekenwonder maar even gemiddeld van zijn klasgenootjes uit bekeken herken ik dat niet.

Hoe zit het dan met tellen? De + en - sommen en de tafeltjes?

Maar nee, normaal lijkt het mij niet
 
Quote
RE: cijfers herkenning
Mamavan2boys  schreef op: 08-12-2013 22:27:41
Mijn zoontje zit in groep 4 is 7,5 jr en naar mijn idee doet hij dit nu niet zo vaak meer, maar heeft het in groep 3 wel vaak gedaan, hij draaide ook de b en de d om, schreef of schrijft nog een q ipv de p. Schreef ook veel cijfers in spiegelbeeld, toch is dit nu grotendeels vanzelf weer redelijk recht getrokken. Al blijft rekenen zijn zwakke kant..
 
Quote
RE: cijfers herkenning
Mamajenti  schreef op: 08-12-2013 22:28:00
Mijn jongste is drie en die doet dat ook.

De oudste van zes doet het bijna niet meer, maar een half jaar geleden nog wel.

Ik weet niet hoe dat met acht zal zijn, maar ik kan me voorstellen dat het niet geheel gemiddeld is.

Misschien eens bij school vragen?
 
Quote
RE: cijfers herkenning
Inky69  schreef op: 08-12-2013 22:29:32
IK weet niet of er meer aan de hand is....Mijn dochter van 8 heeft dat niet, ja heel soms haalt ze het door elkaar maar daar is ze zich dan wel heel snel van bewust dat ze het fout zegt.
 
Quote
RE: cijfers herkenning
Blauwtje  schreef op: 08-12-2013 22:31:27
Ik zou eens vragen op school.

Denk wel dat het per kind heel verschillend is, als ik naar onze situatie kijk dan weet mijn zoontje van 5 zulke dingen vaak beter en sneller ook dan mijn dochter van 7.
Hij leest zo nummerborden goed op, al vanaf 4 jaar.

Per kind dus heel verschillend, maar zorgwekkend? Geen idee, ik zou gewoon op school eens informeren hoor.
 
Quote
RE: cijfers herkenning
Lisje  schreef op: 08-12-2013 22:34:52
Je zou denken dat hij het dan nu wel moest weten, maar neem aan dat rekenen in zijn geheel dan niet goed gaat als hij een cijfer nog niet kan herkennen??
 
Quote
RE: cijfers herkenning
Mo27  schreef op: 08-12-2013 22:35:23
Ik denk idd dat het ook heel verschillend is per kind.mijn dochter van 8 doet het niet maar kind van vrienden heeft dit ook gehad.

Zou het gewoon even navragen!
 
Quote
RE: cijfers herkenning
Mama2  schreef op: 08-12-2013 22:36:22
Op de vorige school zeiden ze steeds het gaat goed ( 2x groep 2 gedaan en nu 2x groep 3 ). Toch zag ik wel fouten in zijn werkjes zoals de cijfers dus en ook met letters . Hij schreef son ipv zon, faas ipv vaas, wolv ipv wolf maar ja de juffen hielden vol het gaat goed.

nu sinds een week op een rec 4 school voor 4 maanden ivm dagbehandeling omdat hij toch adhd heeft en een sociaal emotionele achterstand die best groot is.

zal dinsdag zijn nieuwe juf eens vragen dan zie ik haar.
 
Quote
RE: cijfers herkenning
Lind@  schreef op: 08-12-2013 22:46:30
misschien dislectisch/discalculatief ??? heel misschien makkelijk op te lossen met een bril met prismas , die heb ik ook het is nl erfelijk, ik heb dus bril met prismas, mijn broer is dislectisch en dochterlief heeft een lichte vorm van discalculie , die draaide dus ook de cijfers om etc zou er wel even naar laten kijken /informeren
 
Quote
RE: cijfers herkenning
Mama-van-aimy  schreef op: 09-12-2013 00:08:58
Mijn zoon is 8 (maart 9 jaar).
Hij zit in groep 5 en ook hij draait af en toe nog de cijfers om. Dus 42 maakt hij 24 van.

Hij heeft wel PDD-nos, ADHD en zeer groot vermoeden van dyslexie. Daar gaan ze hem binnenkort op testen, maar ze zijn nu wel observaties voor aan het doen.

Je zou verwachten dat op deze leeftijd letters en cijfers goed gelezen kunnen worden.

Ik zou zeker navraag doen bij zijn juf.
 
Quote
RE: cijfers herkenning
Mafkees  schreef op: 09-12-2013 07:44:04
op deze leeftijd zouden ze toch toch " normaal gesproken"  wel moeten kunnen.
mijn zoon is 7,5 en  doet dit al jaren.
jongste van net 4 zegt het nu net allemaal goed, is er vol mee bezig.

als zijn interesse daar niet ligt, zou het langer duren, maar met 8?
geen idee, lijkt me dus van wel.

idd gesprek met leerkracht?
 
Quote
RE: cijfers herkenning
Vikki  schreef op: 09-12-2013 07:57:53
Mijn jongste is 10 en heeft een achterstand met rekenen. Hij doet dit ook soms, begint met het eerste cijfer(dus inderdaad 28 ipv 82). Hij verbetert zich wel als ik zeg kijk eens goed, maar ik zit niet naat hem in de klas natuurlijk. Hij zit nu in groep 7 en door andere omstandigheden gaat het niet zo goed. De leerkracht vorig jaar heeft wel eens het woord dyscalculie laten vallen, de ib'er denkt van niet want 1 op 1 rekenen gaat best goed. Hij is onlangs getest door een orthopedagoog en ik ben benieuwd wat er uit dat onderzoek komt.
Kortom ik denk normaal gesproken een kind dit wel moet kunnen, gesprekje met de juf lijkt me op zijn plaats. succes!
 
Quote
RE: cijfers herkenning
Ivy  schreef op: 09-12-2013 08:02:49
Er zijn kinderen die er eigenlijk pas rond die leeftijd aan toe zijn om te leren lezen.  Er zijn theorieën die beweren dat het feit dat kinderen als ze voor ze er aan toe zijn om te lezen, toch gedwongen worden, er iets mis gaat met als gevolg dyslexie of dyscalculie.  Ik heb echt geen idee of het waar is, maar zou het heel interessant vinden om daar onderzoek naar te doen.

Het zou kunnen zijn dat je zoontje eigenlijk nog niet echt toe was aan lezen en dat hij er nog niet echt aan toe is om het werk te doen dat hij moet doen.  Scholen houden daar geen rekening mee.  Kerndoelen zijn belangrijker dan kinderen.

Ik ken thuisonderwijzers die hun kinderen pas met 9 jaar lieten lezen, omdat ze daar dan pas aan toe waren.  Die kinderen hebben in korte tijd alles ingehaald en zijn zonder problemen gaan studeren op de middelbare school en daarna universiteit of andere vervolgopleidingen.

In jouw geval zou ik ook eens met de juf gaan praten.  Misschien heeft Lind@ wel gelijk en kan je zoontje met een hulpmiddel geholpen worden.
 
Quote
RE: cijfers herkenning
Boterbloem  schreef op: 09-12-2013 08:08:36

Mijn zoon is net 8 en zit in groep 5. Denk alleen dat we niet helemaal uit kunnen gaan van de leeftijd maar meer van de groep, want in groep 5 moeten ze heel veel rekenen en dat breekt ze op als ze het dan nog vaak hebben.


Dus kijk ik terug naar groep 3 dan had hij dat in het begin ook nog wel wat, maar gedurende het jaar zag je steeds meer verbetering. Dus in vergelijking met de eerste keer groep 3 en dan aan het eind en nu weer zou je wel verbetering moeten zien. Tevens zou ik proberen thuis wat te oefenen. Juist met de 5 en de 2 naast elkaar. Geef er visuele voorbeelden bij: de 5 heeft een buik en een plat dakje, de 2 een kromme rug maar gelukkig staat hij stevig op platten voeten (of zoiets). Dit blijven herhalen en herhalen. Dan heb ej het wisselen mogelijk zo onder de knie (zo niet kun je nog gaan denken aan discalculie bijvoorbeeld, amar vind het tot nu toe niet heel raar dat mensen die verwisselen).

Omgekeerd lezen van de cijfers... Heel soms gebeurd het hier ook nog, maar in groep 3 ook niet heel vaak... Maar goed, mijn zoon is een uitblinker in rekenen, niet helemaal eerlijk in vergelijking dus.

Wolv en Son is niet raar! Als ik soms zie wat voor vreemde taalfouten de mijne heeft in groep 5 waar niet op gelet wordt (omdat de nadruk ergens anders op ligt) dan denk ik ook: zouden ze dat nou niet moeten weten? TOch zie ik wel vooruitgang met groep 4 bijvoorbeeld, dus het zal ook wel vanzelf komen.

 
Quote
RE: cijfers herkenning
Pien  schreef op: 09-12-2013 08:44:03
Denk idd ook dat het niet meer "normaal" is op deze leeftijd en dat hij een "reken" inzicht mist, mijn dochte is ook 8 en doet dit niet. Ze is goed in rekenen en weet dus al zeker vanaf groep 3 hoe het hoort.

Denk dat ze dat op deze school ook zelf wel zullen zien dat hij het nog niet goed doet hoor. je mag van een rec 4 school wel verwachten dat ze hem daar in gaan begeleiden. 
 
Quote
RE: cijfers herkenning
Monica Mv 2  schreef op: 09-12-2013 09:22:22
die spelling is denk ik nog wel acceptabel voor een groep 3/4 leerling. Son, wolv enzo.
 
Quote
RE: cijfers herkenning
Saskiamv2boys  schreef op: 10-12-2013 09:06:01

Quote lind@:
misschien dislectisch/discalculatief ??? heel misschien makkelijk op te lossen met een bril met prismas , die heb ik ook het is nl erfelijk, ik heb dus bril met prismas, mijn broer is dislectisch en dochterlief heeft een lichte vorm van discalculie , die draaide dus ook de cijfers om etc zou er wel even naar laten kijken /informeren



wist niet dat het erfelijk is.. Mijn zoon heeft er soms ook last van maar dan met letters. Mijn zus haar kinderen hebben alledrie dyslectie.. onze moeder ook.. Mijn zus zelf niet.. Dus wist echt niet dat het erfelijk kon zijn
 
Quote
RE: cijfers herkenning
Mama_anja  schreef op: 10-12-2013 09:12:00
doe het ook wel omdraaien en zo maar ik schijn vorm van rekenblind te zijn heb hier met verpleegkundig rekenen geen last van maar wel met bijv 96 of 96 heb wel eens te weinig betaalt aan instantie om dat ik de cijfers omgedraaid had
hij zit toch op speciaal onderwijs daar kijken ze der toch ook naar "?
 
Quote
RE: cijfers herkenning
Mrtj  schreef op: 10-12-2013 09:15:25
Dit lijkt me geen dyscalculie. Want dan zou hij getalbegrip moeten missen (bijv: is 10 minder of meer dan 100 ). Dit herken ik van onze dochter met dyslexie. Het ging bij haar om zowel visueel draaien van letters en getallen (en de 5 lijkt echt wel op de 2, net als de 7 lijkt op de 4 en de 6 lijkt op de 9) en over automatisering (zet je het tiental vooraan of achteraan bij 24?).

Op jongere leeftijd komt het veel voor bij kinderen. Jouw zoon is al 8, maar is tweemaal gedoubleerd. Ik weet niet wat de reden was, maar misschien moet je hem op dit gebied wel beschouwen als een 6-jarige (=groep3) ipv een 8jarige.

Dat je zoon faas schrijft en wolv is helemaal niet gek. Voor groep 3 is dit zelfs heel knap te noemen. En voor groep 4 mag dit ook gewoon (vanaf groep 5 weet ik het niet). Want spellingsregels krijgen ze pas later, en veel kinderen verwarren de f-v en de s-z. Jouw zoon schrijft niet woluf / woluv, wat waarschijnlijker zou zijn als je puur fonetisch schrijft.  Overigens kán een gebrek aan mogelijkheid tot onderscheiden van f-v en s-z ook bij dyslexie horen (bij het onderdeel 'auditieve discriminatie'), maar dat hoeft zeker niet.
 
Quote
Navigatie


Reageren op cijfers herkenning
Naam
Bericht