Corine86 schreef op: 06-07-2012 15:55:55 |
Wie heeft er ervaring met de afdeling kind&communicatie van het WKZ? Wij mogen daar eens op bezoek............. In het kort de 'geschiedenis' van ons zoontje Groep 1: dec 2011; cito-uitslag D, zeer laag. gek gedrag op school, niet weten/willen maken van opdrachten jan '1'2; observatie intern begeleider + gesprek met juf febr '12; observatie Ambulant begeleider + gesprek met juf IB en AB maart '12; intake gesprek GGZ verdenking autisme/hoogbegaafdheid april '12; iq test + ontwikkelingsonderzoek mei '12; uitslag iq 73 laag begaafd nivo gesprek met GGZ, school wij denken dat er toch iets anders aan de hand is. juni '12 2e observatie AB ziet zoon niet als laag begaafd maar : heeft veel begeleiding nodig, structuur en een maatje. taalontwikkeling is laag advies: onderzoeken hoe het staat met de spraak-taalontwikkeling. Dus verwijzing naar WKZ afdeling kind&communicatie |
Quote |
Anon schreef op: 06-07-2012 22:30:55 |
Hier ervaring en ik word er niet echt blij van. Twee keer geweest en twee keer negatieve gevoelens.
De eerste keer met een kluitje in het riet gestuurd. Audioloog kwam met de conclusie autisme omdat
hij geen koptelefoon op wilde, het kind was toen 3.... Op de vraag of er meer aanwijzingen was het
antwoord nee, is niet mijn specialisme... Geen adviezen voor logo gekregen. Wel was er iets, maar ze
konden de vinger er niet opleggen. We moesten na een half jaar terug komen, maar zijn nooit meer
opgeroepen en wij hebben het zo gelaten... Tweede keer was kind ouder. Slechte communicatie. Wij hadden gerichte vragen, maar hier is niet naar gevraagd. Ze zijn gewoon begonnen met onderzoek doen, zonder naar de voorinfo te kijken. De eigen logo had al veel onderzoek gedaan , maar alles werd fijn overnieuw gedaan....terwijl wij dit wilde ivm belasting van het kind. adviesgesprek was heel slecht. Ze bleef hameren op dyslexie, maar kon geen diagnose stellen....op de vraag of dyslexie dan het kernprobleem was, was het antwoord nee, daarvoor was het veel te complex. Wat er dan verder was kon ze geen antwoord geven, wel dat er een sterk vermoeden was van dyslexie...grrrr. Uiteindelijk hebben wij bij de afdelingsarts een klacht ingediend omdat wij de gang van zaken niet fijn vonden. Hij kon ons gelukkig wel voorstellen....hij heeft uiteindelijk geregeld dat kind nu een rugzak cluster 2 heeft gekregen en nu eindelijk gerichte hulp krijgt. de afsluiting is heeel positief, maar een onderzoek nooit meer. Mijn advies is om eerst bij een prive logopediste te gaan praten, zij kunnen heel goed de ontwikkeling in kaart brengen en ook meteen aan de slag. Vraag in je omgeving naar ervaringen, want het verschilt heel erg. Wij hebben nu echt een topper. Anderhalf jaar geleden zei de vorige logo dat de achterstand nooit ingehaald kon worden. Hij had toen een achterstand op begrip en productie. Een andere logo gekregen. (de eerste deed alleen het onderzoek ) zij is aan de slag gegaan met de dyslexie kant als eerste omdat dat de grootste frustratie opleverde. In jan is hij opnieuw getest en toen bleek hij een hele grote begripsvoorsprong te hebben van ongeveer 4 jaar, maar tegelijkertijd een achterstand van 2 jaar ten aanzien van de productie. Nu 4 maanden later blijkt hij ook die achterstand ingelopen te hebben en loopt hij gemiddeld 2 jaar voor. Hou dus hoop! Oja de dyslexie is nog niet vastgesteld maar dat is wel duidelijk een probleem... |
Quote |
Corine86 schreef op: 06-07-2012 22:35:20 |
hij is al bij de logo geweest. Hij praat wel duidelijk. Maar heel rommelig. Vanalles door elkaar.
Hij maakt zinnen niet af, praat binnensmonds. We (school en wij) willen uitzoeken - of hij taal wel interessant vind - of info wel doordringt tot zijn hersenen - of hetgeen hij in zn hersenen denk er ook wel uit kan komen Het rare is ook dat hij in de groep niet eens tot 2 kan tellen en 1op1 met de juf naar 20 en weer terug. Lijkt ook een stukje faalangst mee te spelen. Maar we willen andere dingen uitsluiten |
Quote |
Corine86 schreef op: 06-07-2012 22:36:34 |
Maar als ik het goed begrijp dan snapt jou kind een heleboel maar uit het niet? En dat noemen ze dyslexie? |
Quote |
Anon schreef op: 06-07-2012 22:50:56 |
Bij mijn kind heeft nooit iemand precies kunnen vertellen wat er speelt. Hij heeft adhd en nooit
tijd gehad voor taal. Het is 1 chaos in zijn hoofd, hij denkt veel sneller dan hij praat en is heel
visueel ingesteld, een soort beelddenker. Plaatjes gaan sneller dan taal. Gevolg is dat hij het wel
weet maar het niet goed kan vertellen. Hij praat rommelig, vergeet woorden, maakt kromme zinnen,
vervoegt woorden vreemd etc etc. Daarnaast heeft hij ernstige lees en spellingroblemen en kan het
dus ook niet teruglezen of opschrijven. Dat laatste hoort bij dyslexie. Hij is heel geel geweest na
de geboorte en het vermoeden bestaat dat er neurologisch iets niet helemaal jofel zit, maar wat? Op
ons verzoek is de logo en de rter nu de structuur van de taal gaan aanbieden, dus echt hoe bouw ik
een zin op, hoe bouw ik een verhaal op en hij pakt het super op. Dit zijn de handvatten die hij
nodig heeft om grip te krijgen op onze taal. Waarschijnlijk is hij behoorlijk intelligent hoewel dit
niet bleek uit de talige iq test... Deze laatste is vernietigd op ons verzoek, ivm betrouwbaarheid.
Jouw vragen zijn lastig, ik zou ze eerst eens neerleggen met de veaag of ze hier wel antwoord op kunnen geven....klinkt ook neuropsychologisch namelijk en dat hebben ze niet in huis... |
Quote |