Menu
 

Topic:

Ambulante begeleiding

Bakkenm  schreef op: 28-06-2012 17:40:13
Ik weet niet of deze hier goed staat, maar het gaat over onderwijs.
Anders sorry!

Wie heeft er hier ervaring met ambulante begeleiding en wat mag je van hun verwachten?
Mijn zoontje heeft een cluster 3 indicatie gekregen, maar wij hebben vraagtekens bij de opstelling van de ambulante begeleidster.
Later zal ik zeggen waarom, maar ik wil eerst ervaringen van anderen horen!
 
Quote
Navigatie
RE: Ambulante begeleiding
Ingrid  schreef op: 28-06-2012 18:33:08
Mijn dochter heeft ongeveer 1 jaar een indicatie. De ambulante begeleider komt plent eens in de 6 weken een gesprek met ons ib-er juf en extra juf. Verder maakt zij een plan van aanpak. Een leerplan. Komt regelmatig in de klas kijken en maakt praatjes met onze dochter.
 
Quote
RE: Ambulante begeleiding
Nimmie  schreef op: 28-06-2012 19:15:34
heb geen idee we zijn zelf ook in afwachting van een cluster 3 indicatie voor mijn dochter..

 
Quote
RE: Ambulante begeleiding
Tiesmv3jongens  schreef op: 28-06-2012 19:18:34
Sorry nog geen ervaring ermee. Vandaag pas de positieve beschikking ontvangen.
Dus hoop wel dat er mensen zijn die er wat van weten zodat ik weet wat ik kan verwachten. Lees wel even mee als het goed is.
 
Quote
RE: Ambulante begeleiding
Monica Mv 2  schreef op: 28-06-2012 19:21:23
Ik

Mijn dochter heeft nu 2 jaar ambulante begeleiding. Wat zijn je vragen?
 
Quote
RE: Ambulante begeleiding
Tantehan  schreef op: 28-06-2012 20:15:21
ik ook, hier een jaar, maar dan voor cluster 4, dus vraag maar raak
 
Quote
RE: Ambulante begeleiding
Nimmie  schreef op: 28-06-2012 20:18:23
hoe ging de aanvraag bij jullie dan?

school is met de aanvraag bezig maar volgens de meneer van kempenheaghe moeten wij daisy ook aanmelden?
is school niet genoeg dan?

ik geef nml toestemming op school en ik heb alle papieren in gevuld en ondertekend dan is dat toch genoeg lijkt mij?...

alles gaat hier via de berkenschutse
 
Quote
RE: Ambulante begeleiding
Bakkenm  schreef op: 28-06-2012 21:14:04
Nou het is namelijk zo:

Wij hebben eind maart een gesprek gehad op school net de IB-er, AB-er, directrice en wij als ouders.
Er werd toen door de IB-er en AB-er erg aangestuurd op speciaal onderwijs LZK school.
Terwijl er nog geen intakegesprek had plaatsgevonden of overleg met alle hulpverleners.
Zij hebben toen een beslissing afgedwongen (speciaal onderwijs) welke wij de volgende dag in overleg met de directrice hebben teruggedraaid. Ook zij is van mening dat T.jalle niet op speciaal onderwijs thuishoort.

Maanden hebben wij niets meer vernomen van de AB-er tot wij bij toeval hoorde dat zij half juni een gesprek op school had over T.jalle. Wij als ouders waren daar niet bij gewenst.

De directrice heeft mij bijgepraat en zei dat er een multidiciplinair overleg ging plaatsvinden.
En inderdaad er volgde op maandag een mail of ik per ommegaande allerlei mailadressen kon aanleveren van hulpverleners zodat er een overleg kon plaatsvinden.
Hierop heb ik gezegd is goed, maar alleen als wij als ouders erbij zijn. Anders geven wij geen toestemming.

Met een hoop gedoe mocht dat.

Nu belde de AB-er vandaag met mijn man dat wij ons wel moeste realiseren dat de eindverantwoordelijkheid van alle bijzondere handelingen bij ons ligt.
Waaronder ook hoe school omgaat met de soloapparatuur (hoe kunnen wij daar eindverantwoordelijk voor zijn als het alleen op school wordt gebruikt) en dat als een leerkracht er niet mee wil werken dit ook geweigerd kan worden.
Zelfde geldt voor zijn aangepaste tafel, stoel en hulpmiddelen om te kunnen schrijven.

Het lijkt mij toch dat als een school zich committeerd aan bepaalde afspraken een leerkracht niet kan zeggen ik doe het niet?

Zucht lang verhaal en een hoop slapeloze nachten.....
 
Quote
RE: Ambulante begeleiding
Mam Van Twee  schreef op: 28-06-2012 21:30:13
Geen ervaring mee, maar klinkt als erg vervelend. Je zou toch verwachten dat de ouders en de school/leerkrachten er samen over eens moeten zijn of een kind met extra zorg te handelen is in een klas. En niet extern begeleider?

Sterkte in ieder geval
 
Quote
RE: Ambulante begeleiding
Tiesmv3jongens  schreef op: 28-06-2012 21:42:30
Vervelend dat het zo loopt hoop dat het goed opgelost kan worden voor jullie.
En je verwacht toch wel dat je erbij betrokken wordt want het zijn dingen die jou kind aangaan.
 
Quote
RE: Ambulante begeleiding
Anon  schreef op: 28-06-2012 22:24:36
Hier een cluster 3 ab-er en ab coordinator. Ik schrik een beetje van je verhaal. Zo te horen geen directe collega. Op zich klopt het wel wat de aber zegt, maar het is de toon die de muziek maakt...
Wat vervelend dat jullie je gedwongen voelen om nasr het so te gaan. Uiteindelijk is dit jullie beslissing! Wel is het verstandig om hier samen met de betrokken partijen pver te praten. Mijn stelregel is altijd of de 3 betrokkenen gelukkig zijn: het kind, de ouders en de school. Is bij 1 van de drie betrokkenen het antwoord nee, dan moet er iets gebeuren, dat kan so zijn, maar er zijn ook andere oplossingen. als aber mag je nooit so aangeven, dit is de taak van de school. In een goed proces komt dit automatisch bij allen naar boven, dan is ieder er aan toe. soms is school niet duidelijk, dan zeggen ze dat het gaat, maar worden ze overvraagd en doen ze niets. Als aber kan je je dan alleen maar vragend opstellen en benoemen wat je ziet, maar je kan niet het so opdringen.
Ten aanzien van het meubilair. Dit is van jullie, aangevraagd bij het uwv. Er is verklaard dat het zeer wenselijk is om dit meubilair te gebruiken, het is zeg maar noodzakelijk. Echter de school is niet verplicht dit in te zetten. Als de contacten goed zijn is het vaak geen probleem....maar echt er zijn scholen die weigeren omdat het er anders uitziet...
Mijn advies is om een gesprek met alleen de aber aan te vragen en aan te geven dat je niet blijj bent met de begeleiding. Je kan ook contact leggen met de coordinator en aangeven dat je niet blij bent met de begeleiding. Er zal dan een gesprek komen met de aber en de coordinator. Dit is niet zeuren of vervelend doen. Het gaat om je kind!
Gesprekken tussen school en aber komen tussendoor voor, maar een terugkoppeling naar ouders is heel normaal, dat kan tussendoor, maar ook bij het overleg. Bij ons zijn ee standaard 3 of 4 overlegmomenten. Hier worden de betrokkenen uitgenodigd. Daarnaast zijn de observatie, overlegmomenten en dergelijke..
Succes en sterkte!
 
Quote
RE: Ambulante begeleiding
Anon  schreef op: 28-06-2012 22:28:38
@lena, jullie moeten als ouders de indicatie aanvragen. School moet op jullie verzoek een onderwijskundig rapport invullen en jullie het aanmeldformulier. Verder moeten jullie het dossier vullen, dus bij een langdurig ziek kind een medische verklaring en een psychodiagnostische verklaring. Het rec kan je hoierbij helpen...
 
Quote
RE: Ambulante begeleiding
Nimmie  schreef op: 28-06-2012 22:30:58
maar dat is het leuke dossier is al ingevuld door school en door mij school is hier mee begonnen en heb ik overal toestemming voor moeten geven door op alle papieren te tekenen
 
Quote
RE: Ambulante begeleiding
Anon  schreef op: 28-06-2012 22:34:02
Heb jij je kind aangemeld bij het REC. Dan krijg je het aanmeldingsformulier. Ik vermoed dat dat nog mist... Vaak kan je het downloaden, scheelt een belletje..
 
Quote
RE: Ambulante begeleiding
Bakkenm  schreef op: 29-06-2012 06:50:00
@ Anon, bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Hier speelt ook mee dat de AB-er een andere baan heeft, en alleen nog de kinderen begeleid die zij nu in haar caseload heeft zitten. En bij T.jalle is het dus zo dat allees nog opgestart moet worden en daar heeft ze geloof ik geen zin meer in.
Zowel de AB-er als school spreken niet uit dat ze T.jalle er niet bij kunnen hebben. Zij zeggen steeds dat de keuze SO bij ons ligt. Maar ondertussen zeggen ze de ene keer dit, en de andere keer dat waardoor je weer gaat twijfelen.
Nou ja tijd zal het leren. Dinsdag het grote overleg en moet eerlijk zeggen dat ik daar enorm tegenop zie.

@ Lena op de site van je REC kan je het ouderformulier downloaden en invullen. Deze is nodig voor de aanvraag indicatie.
Wij hadden mazzel dat wij de aanvraag half januari hadden ingestuurd. Dit was vlak na de telling speciaal onderwijs. Hierdoor waren alle dossier zo'n beetje weggewerkt. Wij kregen op dinsdag de ontvangstbevestiging en op woensdag de beschikking.
Kijk daar hou ik van!
 
Quote
RE: Ambulante begeleiding
Anon  schreef op: 29-06-2012 09:16:46
@bakkenm, ik kan me goed voorstellen dat je op ziet tegen het gesprek. Misschien is het goed om je twijfel voor het gesprek uit te spreken. Dan kunnen ze er rekening mee houden.
Het is wel zo dat er door de dreigende bezuinigingen en veranderingen er veel abers andere banen hebben en de zittende abers soms een hoge caseload. Onze organisatie heeft hier heel bewust niet voor gekozen en wij werken met goede zzpers. Wij vinden dat wat er ook speelt in een organisatie dit niet ten koste van de leerling mag gaan. Wel hebben we veel wisselingen gehad, dat is ook niet fijn voor ouders.
Je indicatie is wel heel snel gegaan. Dan voldoet hij wel heel erg aan de criteria..


Probeer in het gesprek helder in beeld te krijgen wat de school denkt dat t.jalle nodig heeft om zich te kunnen ontwikkeling. Op leergebied, maar ook op sociaal emotioneel gebied en op werkhoudinggebied. Dit moet heel simpel geformuleerd worden, bijv dat hij op weg geholpen moet worden tijdens het zelfstandig werken en daarna elke 5 min. Gecontroleerd moet worden. Hoe eenduidiger, hoe meer de school handvatten krijgt. Ga vervolgens na wat de school al allemaal doet. Daar zet je een plusje voor. Ga daarna kijken wat de school nog meer kan bieden. Dan bliijven er punten over. De vraag is dan wat heeft de school nodig van de aber om dat wel te kunnen. De punten die dan nog blijven liggen zal je als ouder moeten accepteren, een school kan niet alles bieden. Zijn het teveel punten, dan kan je gaan praten over een andere school. Soms kan dit op een andere reguliere school wel, soms is het sbo beter en soms het so. Zo bouw ik dit proces altijd op. Misschien heb je er wat aan in het gesprek.
 
Quote
RE: Ambulante begeleiding
Bakkenm  schreef op: 03-07-2012 21:40:54
Hier even een update. Vandaag gesprek gehad met alle hulpverlening op school.
School wilde doodleuk allerlei citoresultaten gaan bespreken waarvan wij als ouders de uitkomst ook nog niet wisten.
Dit terwijl er duidelijk tegen ons was gezegd dat wij als ouders eerst op de hoogte gesteld zouden worden van de resultaten.
School heeft ze dus uiteindelijk ook niet gezegd.
School blijft zich er makkelijk vanaf maken en zeggen dat ze te volle klassen hebben om T.jalle aandacht te geven.
Hij zit nu in een 1/2 met 19! Kinderen en gaat naar een 3 met 18 kinderen.
Hoezo te veel leerlingen.
Het komt erop neer dat wij overal voor keten tekenen en school kan zeggen wij hebben het geprobeerd, maar het is niet gelukt.
School hoeft niet aan te tonen wat ze daadwerkelijk aan inspanning heeft geleverd.
De ab- er wist ook nog te vertellen dat als de rugzak niet volledig werd benut of als school denkt dat er een andere leerling is die ook begeleiding nodig heeft maar geen rugzak de school zelfs mag besluiten om T.jalle zijn rugzakgelden daarvoor in te zetten.

Kortom we zijn er niet veel wijzer van geworden.
Het enige positieve is dat de ab- er een andere baan heeft en dus wordt vervangen.

Wij overwegen nu toch sterk om T.jalle op de lek school te laten plaatsen zodat we zeker weten dat hij de aandacht krijgt die hij nodig heeft.
 
Quote
RE: Ambulante begeleiding
Mamavonn  schreef op: 03-07-2012 21:49:42
Hoezo school hoeft niets aan te tonen? Ze nemen je kind echt niet zo maar op speciaal onderwijs als school niet kan aantonen dat ze er alles aan hebben gedaan.

En waarom willen ze hem naar een sbo hebben?
 
Quote
RE: Ambulante begeleiding
Chantal  schreef op: 03-07-2012 21:58:10
Jammer dat het niet zo goed gaat.de begeleiding van de AB er.

Mijn zoon zat tot 1 week geleden nog op SBO en had dus cluster 3 indicatie..heb ik alleen nooit geweten.hahaha

Nu is hij getest op ADD en heeft dus een rugzakje gekregen.
hij gaat volgend schooljaar naar vervolgonderwijs met LWOO.

De ambulante begleidster van het SBO is met hem een fijn gesprek aangegaan met allerlei uitleg over de nieuwe school.of hij wist hoe het daar was.of hij nog vragen had.
Vorige week zij ze nog samen wezen kijken op de nieuwe school wat ik heel erg fijn vind.
Het komende jaar...als hij dus op vervolg onderwijs zit krijgt hij een andere AB er..

Maar wij als ouders gaan direct in het nieuwe schooljaar een handelingsplan opstellen over waar hij hulp nodig heeft.ook onze mening is daar zeer belangrijk bij.de ortopedagoge is er ook bij aanwezig..

Ik heb er een heel goed gevoel over..iedere week of een keer in de 14 dagen krijgt hij gesprek over wat hij moeilijk vind of waar hij hulp bij wil..
Ik heb er alle vertrouwen in..

Het is wel heel spannend vind ik omdat hij ook juist van SBO komt en naar normaal onderwijs gaat ook al is het LWOO..

Ben apetrots op hem

Hoop dat jullie ook de gewenste hulp krijgen..je kind verdient dit...

Mijn zoon heeft een super tijd gehad op SBO..daar was hij op zijn plek
 
Quote
RE: Ambulante begeleiding
Ans Mv J.k.d  schreef op: 03-07-2012 23:56:23
Hier ook ervaring met een ABer rec 3 ook niet zo positief moet ik zeggen de 1e was een vrouw heel aardg maar ik wist noggeens eens dat zij onze ABer was. De 2e tja wat zal ik zeggen daar heb ik ook niks aan gehad.Wij zaten ook in conflict met de school omtrent de keuze van rec 3 wij wilde rec 4 en school heeft flink moelijk gedaan nouja om het niet een heel lang verhaal te maken onze zoon heeft nu rec 4 en daar de ABer werd gelijk voorgesteld en ook is de houding van deze school hartverwarmend. Je ABer moet trouwens ook bij een organisatie aangesloten zijn bij ons was dat flexinos je zou altijd nog kunnen bellen naar de organisatie waar hij werkt en het probleem voor leggen.Wellicht krijg je een andere toegewezen en de school moet echt wel aantonen dat ze de werkwijze hanteren en de rugzakgelden zou niet naar andere kunnen toe gaan de spullen die ze inkopen dat kan wel. Bijv een wiebelkussen zou door 2 dezelfde kindjes worden gebruikt. Ook kan school hem niet naar de SO plaatsen jullie moeten je kind aanmelden dat kan school niet. Als je extra hulp en begeleiding wilt dan kan ik je ook MEE van harte aanraden.
 
Quote
RE: Ambulante begeleiding
Bakkenm  schreef op: 04-07-2012 07:38:42
@ Ans, is jou zoon ook naar speciaal onderwijs gegaan?
Wij hebben een rec 3 indicatie, en nu deze in de pocket is hoeft school eens per jaar een handelingsplan in elkaar te fietsen.
En als school vindt dat ze zich genoeg hebben ingespannen dan kunnen ze dat zo aantonen.
Als ouders hebben wij weinig te zeggen hierover.
T.jalle krijgt in groep 3 maar 3 kwartier een op een uit de rugzak terwijl daar voor ruim 3 uur inzit. Okee de voorbereiding eraf dan blijft er zeker nog 2 uur over.

Zucht wat is wijsheid? De lzkschool zit gelukkig ook hier in de stad (haarlem) dus geen busjes ed, maar gewoon op de fiets of met de auto.

De AB-er is aangesloten bij een dienst welke per 1 augustus wordt opgeheven. Nu stopt ze er zelf gelukkig ook mee dus we krijgen een ander, maar ja je weet nooit hoe dat uitpakt.
De ab-er bleeft volhouden dat school zijn geld ook mag inzetten voor andere leerlingen en groepenverkleining. Nu is op alle sites te lezen dat dit dus niet mag. Wij twijfelen dus aan haar kundigheid.
 
Quote
RE: Ambulante begeleiding
Anon  schreef op: 04-07-2012 10:10:41
Wat een but aber. Die zou bij mij een taaie hebben als het een aber van mijn organisatie was. Je werkt in het belang van het kind. Een vette klacht naar de organisatie is hier echt op zijn plaats. Zijn ze nou helemaal. Mijn advies is om te bellen met de nieuwe organisatie en je frustratie neer te leggen. Ooooo ik maak me plaatsvervangend boos. Dit zijn de mensen die ab een slechte naam geven. Ik zou de situatie zo anders aanpakken.... School moet even een goede trap onder de 'billen' krijgen. Wat is nodig om T.jalle zich zo goed mogelijk te laten ontwikkelen is de eerste vraag. Tweede vraag is wat doen jullie al. Derde vraag is hoe gaan we de rest realiseren op deze school. En dan accepteer ik niet zomaar de zin het kan niet. Zo te lezen doen ze nog veel te weinig en zijn er zoveel mogelijkheden.

De school mag de middelen naar eigen inzet inzetten. De minister gaat er vanuit dat dit in overleg gaat met ouders. Dit hoeft officieel niet trouwens, wel zijn ze verplicht om de inzet te verantwoorden in het handelingsplan. Inzetten voor andere kinderen mag dus absoluut niet, wel voor klasseverkleining waarbij het het kind ten goede komt.
19 lln is net zo groot als sommige sbo scholen. Laat ze even op het dak gaaan zitten met hun 'grote' groep. Hier zijn de standaard groepen 30 lln.

Ten aanzien van de uren, er zit voor een school ongeveer 4 uur bruto in, dat is 2 uur werken met de lln, je kan vragen om een verantwoording van middelen en uren. Dit moet echt op de komma nauwkeurig. Je hoeft geen toestemming te geven, maar hebt wel recht op inzage.

Zijn er andere basisscholen in de buurt? Hoe is de leerkracht van groep 3? Een andere lkr kan het verschil maken. Met 18 kinderen zou iedere lln opgevangen moeten kunnen worden, ook de gedrags en zeer moeilijk lerende kinderen. Ten minste dat is mijn ervaring.




 
Quote
RE: Ambulante begeleiding
Chantal  schreef op: 04-07-2012 10:45:25
Welk ziekenfonds heb je..
 
Quote
RE: Ambulante begeleiding
Ans Mv J.k.d  schreef op: 04-07-2012 15:05:56
Mijn zoon gaat nu naar een MLK dus een rec 4 school.
Ik lees bij jou heel erg tussen de regels door dat ze van je zoon af willen? En als dat zo is dan kun je beter uitwijken naar of een andere basisschool in de buurt die wel moeite wil doen of idd naar speciaal onderwijs. Maar hoe zithet met je zoontje voelt hij zich thuis op die school? heeft hij vriendjes wordt hij niet gepest omdat hij anders leert? Dat zijn namelijk ook overwegingen. Wat je ook nog kan doen is de gemeente bellen en vragen bij de onderwijsinspectie(geen idee of het zo heet) Of hen je raad kunnen geven. Ik bedoel iedere school krijgt namelijk ook subsidies als ze leerlingen aan nemen met een rugzakje en als ze niet naar behoren werken kan de gemeente wellicht wat druk achter de ketel zorgen.
Een klacht maken over je ABer zou ik in jou geval zeker doen dit is geen juiste manier van werken!!! Neem anders eens contact op met MEE zij kunnen je wellicht beter advies geven en hebben ook de contacten om dingen uit je handen te nemen. En dan heb je teminste ook niet meer het gevoel dat je hier alleen in staat
 
Quote
RE: Ambulante begeleiding
Bakkenm  schreef op: 04-07-2012 15:41:11
Ik heb vandaag de leerkracht gesproken die groep 3 gaat doen. Ik heb haar eerlijk gevraagd of zij het ziet zitten dat hij bij haar in de klas komt.
Ze geeft eerlijk toe dat zij vreselijk chaotisch is (dit wisten we als andere zoon heeft nu les van haar) en dat ze dus neit weet of ze overal aan kan denken.
Ze wil wel, dat dan weer wel....
Hij heeft het erg naar zijn zin op school. Als je hem vraagt of hij naar een andere school wil met alle consequenties van dien dan vindt hij dat ook geen probleem.
Dus dat maakt de keuze ook niet makkelijker.
Als hij het nu niet naar zijn zin had dan was de keuze snel gemaakt.
Als het ergens zou moeten kunnen lukken dan is het waar hij nu zit. Het is alleen jammer dat school niet wil.
 
Quote
RE: Ambulante begeleiding
Ans Mv J.k.d  schreef op: 04-07-2012 15:50:19
Ja dat was ik al bang voor meis neem echt iemand die jullie kan helpen. Want anders wordt het net zo strijd als dat wij hebben gehad ben je ook al gaan kijken op die speciale onderwijs? Is dat wat voelt het goed om je zoon daar te plaatsen. let wel op dat bij Rec 3 weinig keuze is in scholen. Wellicht zou een rec 4 wel een betere oplossing zijn dat was bij ons teminste wel zo. Is hij echt zeer moeilijk lerend of gewoon moeilijk lerend? Ga echt goed op zoek naar informatie en weet wat je rechten zijn.
 
Quote
RE: Ambulante begeleiding
Bakkenm  schreef op: 04-07-2012 17:02:29
@ Ans, hij heeft een LZK indicatie, dat is langdurig ziek. Dit heeft dus niets met moeilijk lerend te maken.
Wij zijn reeds wezen kijken op de LZK school hier in Haarlem.
Niets dan goeds hoor dat even ter zijde, maar het is meer ons gevoel dat wij hem te goed vinden om daar te zijn.
Daarnaast steekt het ons misschien wel dat school zich zo weinig inzet.
Stichting mee heb ik gebeld, deze hebben hier een mega wachtlijst en zijn we pas in december aan de beurt.

 
Quote
RE: Ambulante begeleiding
3prachtkinders  schreef op: 04-07-2012 17:02:35
Ik weet niet waarom je zoon cluster 3 heeft en solo-apparatuur.

Maar mijn zoon heeft ook solo-apparatuur, en kan niet naar speciaal onderwijs (is hi jte goed voor) en rugzakje krijgt hij ook niet, is hij ook te goed voor.

Ik kan je wel vertellen dat met mijn zoon super gaat op school, dat hij mij zelf liet verbazen! Hij gaat naar groep 4, en krijgt nog ondersteunig in begrijpend lezen, dat kan zijn struikelblok zijn, maar ook weer niet....

Hij gebruikt de hele dag door zijn soloapparatuur, m.u.v gijm, buitenspelen en handenarbeid.
En hij zit in een klas van 19 kinderen (na de zomer 17 kinderen en dan gaat halverwege nog eentje weg), deze klas wordt dan nog eens in 2 gesplist, is een drukke klas met enkele leerlingen die problemen hebben.

En mijn zoon kan daar prima zich voor afsluiten zeg maar.

Ook heb ik gesprekken met de iber omtrent mijn zoon heb iedere keer een handelingsplan moeten onderteken, op het laatst ging het hard....En had met de juf goed contact. Daaraan tegen met mijn dochter, slecht contact met juf en meester, wel met de ib-er...Te weinig handelingsplannen, tot niet. En tegen het einde van het schooljaar ineens plannen, die ik moest ondertekenen....Waarvan ik niet mee eens was.

Handelingsplannen, e.d. zijn ze verplicht om te laten aantonen voor sbo smo , ze moeten kunnen aantonen aan hun, wat de school heeft gedaan met de leerling, omtrent zijn problematiek, ook jij mag die inzien. Ook hoor jij als ouder ook dingen te ondertekenen, en desnoods een kopie daarvan.

Onderwijsinspectie heeft een speciaal nummer, die kan je eens bellen, die staat achterin het schoolboekje, die je ieder jaar krijgt. Hun willen een ouder ook wel eens bij staan, meegaan naar school, tips enzv enzv..

Rugzakje, is bedoeld voor de leerling zelf, niet voor de school, of voor andere kinderen, dat is niet voor bedoeld.
Aangepaste tafels en stoelen, wordt dit geadviseerd, lijkt me handig dat de school, daar ook gebruik van maakt. Bij mijn dochter zit ook een jongetje met aangepaste stoel en tafel.

 
Quote
RE: Ambulante begeleiding
Visiroda Niet Ingel
ogd
  schreef op: 04-07-2012 17:22:05
Onze zoon zit ook op een lzk school, helemaal super!

In wat voor opzicht vinden jullie je zoon te goed voor een lzk school?
Qua niveau of qua zorgvraag Op de school waar onze zoon zit bieden ze ondrwijs voor "normaal" lerenden, moeilijk lerenden en zeer moeilijk lerenden en wordt er ook gewoon een cito toets afgenomen (niet niet bij de zmlk groep).
Succes met je keuze
 
Quote
RE: Ambulante begeleiding
Bakkenm  schreef op: 04-07-2012 17:25:53
@ 3prachtkinders, hij heeft naast de soloappartuur ook nog DCD, epilepsie, een visusafwijking van plus 8 met cilinders aan beide ogen, is hypermobiel en heeft astma.
Dit te samen was voor de commissie voldoende om binnen 3 weken na ontvangst dossier een indicatie cluster 3 af te geven.

Het vervelende is dus dat ik als ouder van alles en nog wat moet ondertekenen waarbij wij de eindverantwoordelijke worden voor alles. Dus gebruik van eventuele medicatie, maar ook het gebruik van de tafel, stoel en soloapparatuur.
School heeft een inspanningsverplichting, maar kan dus niet worden aangesproken op het feit dat zij bijv. mijn soloapparatuur mollen, want wij zijn eindverantwoordelijk.

De huidige AB-er heeft school vooral gewezen op wat ze niet hoeven te doen en school neemt dat maar wat graag van haar over.
 
Quote
RE: Ambulante begeleiding
3prachtkinders  schreef op: 04-07-2012 18:08:43
Klopt, ik betaal 50 euro per jaar verzekering, voor de solo-apparatuur, ik heb wel een klein contractje opgemaakt, met moedwillig door derden (leerlingen bv) dat ik niet verantwoordelijk ben voor de reparatie, maar de school zelf, hun hebben de kopie, ik het orgineel. Was de tip van het audiologisch centrum en van de verzekeringsmaatschappij.

Ook heb ik afspraken omtrent de batterijtjes, is iets aan de hand, niet zelf gaan prutsen, de school dus, maar dat doe ik zelf, of ik neem contact met all ears of met audiologisch centrum.

Mijn zoon heeft AVP, audiotieve vaardigheidsproblemen. Hij kan in veel omgevingslawaai op dat moment de juf er niet uitpikken, dus mist hij daar door de vraag, de opdracht.. Hebben we ook in zwembaden, speelparadijzen, iedereen hoort mij dus gewoon roepen (we gebruiken hem dus niet thuis, omdat wij het ook zonder willen oefenen, en zijn verdere leven heeft hij die dingen misschien niet nodig). Hij is wel enorm visueel sterk.

Die ab-er kent dus blijkbaar de "regels" niet, als het ding gestolen wordt op school, is school dus wel verantwoordelijk.

Ik loop als ouder ook tegen dingen aan hoor, ik sta op mijn strepen, nee is nee, en bij sommige dingen zeg ik gewoon ik moet er over nadenken. EN ik moet zeggen ik verdiep me in heel veel dingen, zoek op, vraag na, veel lezen, dus loop ik nogal eens voor op, dan de school, en dat vinden ze vaak ook niet leuk. Dan staat de school voor paal hahaha.
 
Quote
Navigatie


Reageren op Ambulante begeleiding
Naam
Bericht