Menu
 

Topic:

IB-er wat bespreek je nou precies?

Mie  schreef op: 27-06-2012 09:27:18
Ik heb morgen een gesprek met de IB-er ivm de versnelling van mijn zoon.
Hij doet al het hele jaar het werk van een groep hoger en nu willen wij graag dat hij ook op papier een groep hoger komt.
School biedt niet genoeg uitdaging en laat hem alleen maar extra werk doen als hij snel klaar is.
Gisteren hadden wij het rapportgesprek en toen hebben wij aangegevan dat zoonlief wat ons betreft dus een jaar eerder van school gaat naar het VO.
Juf keek eens moeilijk, want ze was het wel met ons eens dat ze gerichter onderwijs bieden op het VO, maar ja....de musical en kamp enzo....en of hij datsoc-emo wel aankan ( wij denken van wel overigens).

Goed, afspraak gemaakt met IB-er dus........maar wat bespreek je nou eigenlijk met zo iemand? Het is ook nog eens de moeder van een vriendinnetje van mijn dochter, dus ondanks dat ik graag op een zakelijke manier het gesprek aan wil gaan, gaat dat dus niet lukken.

Wie kan me wat meer vertellen?
 
Quote
Navigatie
RE: IB-er wat bespreek je nou precies?
Anne Mv 3  schreef op: 27-06-2012 10:15:29
Porbeer zo open mogelijk het gesprek in te gaan, zoek samen wat het beste is voor je zoon.
School zou hem meer verdieping kunnen bieden, want alles begrijpen en snel afmaken dat wordt op VO vaak toch wat lastiger.
Zo ken ik een jongen die op de basisschool ook al spaans leerde, dan had hij tenminste 1 vak waar hij wat moeite voor moest doen.
Misschien is zoiets een optie? (naast verdieping in andere vakken natuurlijk)
VO is echt wel heel pittig voor kinderen, heel wat 12- jarigen hebben moeite met de overgang laat staan een jongen die nog een jaar jonger is!
Dat zou in ieder geval niet mijn eerste keuze zijn, maar de bassisschool moet dan wél een goed plan hebben om school interessant te houden voor je zoon!
Veel suc6!
 
Quote
RE: IB-er wat bespreek je nou precies?
Mie  schreef op: 27-06-2012 10:59:37
Dank je wel voor je reactie.

eerder naar het VO heeft in principe ook niet onze voorkeur. Maar helaas is het een kleine school, waardoor er te weinig leerkrachten zijn zodat er klasen samengevoegd moesten worden. Hierdoor zitten de kinderen dus in klassen met 30-35 kinderen.
De klasseleerkracht heeft dus dubbele uitlegtijd aangezien ze aan verschillende niveaus moet uitleggen. Tijd en ruimte voor VerdiepingVerbredingVerrijking is er nauwelijks, laat staan een cursus Spaans ( zou hij wel heel cool vinden
). Door hem eerder naar VO te laten gaan hopen we dat hij meer op zijn eigen niveau aangesproken kan worden.
Ik merk zelfs al dat hij zijn beste vriendje momenteel niet zo leuk meer vindt omdat de belevingswerelden steeds verder uit elkaar lijken te komen liggen.

Maar ik ( we) gaan morgen sowieso open het gesprek aan.

 
Quote
RE: IB-er wat bespreek je nou precies?
Mieps01  schreef op: 27-06-2012 15:52:13
Misschien een andere school zoeken? Waar meer verdieping kan worden geboden.. versnellen is voor ons laatste keuze. Mijn schoonzusje is versneld en je houdt steeds problemen.. want een kind dat sneller denkt is straks ook uitgekeken op de lesstof van een jaar vooruit...sociaal emotioneel aansluiting vinden is meer dan op hetzelfde denk nivo zitten.. ( al zijn alle vriendjes van mijn oudste op dit moment ook bijna 2 jaar ouder, ik geef toe) maar de ellende is dat die leeftijd in de pubertijd ineens wel heel duidelijk wordt en de verschillen dan ook... meer dan ervoor of erna. En ik wil mijn kind daarvoor behoeden als het ook maar enigszins kan. En het blijft he. je gaat dus een jaar eerder naar het VO, maar ook naar het WO.. een kind van 17 op kamers? Mijn schoonzusje heeft het gedaan.. ik vond het zielig.
 
Quote
RE: IB-er wat bespreek je nou precies?
Mieps01  schreef op: 27-06-2012 15:57:05
Daarnaast, als hij echt zo gemotiveerd en slim is, dan moet het voor hem ook mogelijk zijn om zichzelf verrijkingsmateriaal eigen te maken, als school het maar ter beschikking stelt.. dus als je hem op deze school houdt, eis dan dat ze wel die talen etc als materiaal voor hem in huis halen. Mijn broers hebben op de lagere school nog logeritmen bijgeleerd,mijn nichtjes hebben hele pakketten doorgewerkt over geografie en cosmos.. er is een hoop te leren wat niet alleen naar versnellen stuurt...
 
Quote
RE: IB-er wat bespreek je nou precies?
Mie  schreef op: 27-06-2012 16:17:45
Versnellen is ook niet is wat perse moet gebeuren hoor. Maar dan moet school wél VVV aanbieden en dat kunnen bijbenen.
Een andere school wordt erg moeilijk. We hebben een obs ( zit hij nu op) een Katholieke en een Prot-Chr. basisschool. De Kath zit vol en neemt niemand meer aan. En de Prot-Chr. zit inmiddels ook al bijna vol omdat de OBS daar naartoe leegstroomt.

En wat betreft op z'n 17e naar WO.....als hij op zijn papa en mama lijkt blijft hij vast wel een keer zitten omdat andere dingen veeeeeel belangrijker lijken te zijn dan school... En dan is hij dus gewoon 18 als hij klaar is ( pfff dat duurt gelukkig nog een hele tijd).

Overigens woonde ik ook al met net 18 op kamers en heb ik er eerder veel van geleerd dan nadeel van ondervonden.
Ik vond het heerlijk om op mezelf te wonen ondanks dat ik een hele goede band heb met mijn ouders.

Maar dank je wel voor je reactie, alle invalshoeken zijn het waard om te bekijken.
 
Quote
RE: IB-er wat bespreek je nou precies?
Mie  schreef op: 27-06-2012 16:22:41
Overigens ben ik wel van mening dat een kind dat VVV krijgt net zoveel en goed begeleid moet worden als reguliere leerlingen.

Anders kan ik hem net zo goed zelf een stapel boeken geven en vertellen dat hij het zelf uit mag zoeken omdat hij zo slim is.

Bij meer-intelligente kinderen is het niet eens zo dat ze veeeel slimmer zijn dan andere kinderen,maar ze leren sneller ( en slaan in hun hoofd stappen over) en lopen daardoor voor.
De kennis zit niet al van nature in ze en ze moeten JUIST leren hoe je moet leren en plannen.
Dingen die gewone kinderen van begin af aan moeten doen omdat zij alleen op die manier kunnen leren.

Dus met een cursus ergens neerzetten en hem in zijn sop laten gaarkoken is ook niet de bedoeling.
 
Quote
RE: IB-er wat bespreek je nou precies?
Mieps01  schreef op: 27-06-2012 16:25:49
ja, maar net 18 is nog weer anders dan net 17. Echt op die leeftijd.. maakt het uit. En dan zijn meisjes over het algemeen nog weer meer vroeg volwassen dan jongens. in gedrag maar ook gewoon de hele ontwikkeling. Een jongensbrein is meen ik pas volledig aangelegd als het halverwege de 20 is.. er is gewoon verschil.
 
Quote
RE: IB-er wat bespreek je nou precies?
Mie  schreef op: 27-06-2012 16:37:08
Daar heb je gelijk in. Jongens zijn later volwassen idd.
Ik denk trouwens dat hij voor een evt studie zelfs thuis kan blijven wonen, is nog goedkoper dan op kamers ook.
En het is ook nog wel een beetje de ver van mn bed show natuurlijk
 
Quote
RE: IB-er wat bespreek je nou precies?
Mieps01  schreef op: 27-06-2012 16:37:21
nee, maar wat leert hij dan in jouw beleving van een jaar verder zetten? want waarschijnlijk loopt hij in 3 maanden dan ook weer ver voor..
Ik zeg niet in zijn sop gaar koken.. Ik zie aan mijn eigen kinderen dat ze veel minder instructie nodig hebben dan andere kinderen en dat ze stof snel eigen maken.. 1x uitleggen is voor hen voldoende...als ik mijn zoontjes ( ze zijn nog maar 4 en 6) dan zie ik dat mijn 6 jarige prima in staat is om instructies te lezen en te begrijpen en het werkje te doen.. onze 8 jarige buurjongen kan dezelfde sommen alleen maken als zijn moeder steeds opnieuw uitlegt.

als het goed verrijkingswerk is, dan wil hij ook graag die kennis hebben..

Het blijft lastig. En mijn kinderen zijn nog veel jonger dan jouw knul denk ik. maar vanaf de eerste klas van kleuterschool zijn door de juffen er al op gewezen dat onze kinderen een ontwikkelingsvoorsprong hebben en als ik naar mijn man en mij kijk dan denk ik dat dat blijft en dat die strijd om niet te versnellen maar te verrijken waarschijnlijk de hele lagere school blijft. gelukkig heeft de school van oudste een speciaal verrijkingspakket.
 
Quote
RE: IB-er wat bespreek je nou precies?
Mieps01  schreef op: 27-06-2012 16:43:29
oké, dan woont hij thuis als hij studeert. maar heeft hij dan vrienden? Of creëer je een geïsoleerde ziel.
elke keuze die je maakt heeft gevolgen..ook al lijkt het nu nog zover weg.

mijn oudste nichtje zit nu op het Leids Lyceum met een uitgebreider vakkenpakket.. heerlijk tussen gelijkgestemde zielen.. maar ook tussen leeftijdsgenoten. Mijn zus heeft altijd op verrijkking gestuurd. Mijn nichtje heeft harstikke leuke vriendinnen. sinds kort haar eerste vriendje. Kleine bijrolletjes in jeugdseries is actief in sport.. kortom gezond in lichaam en geest.
Haar vriendinnetje van de lagere school heeft een andere route gevolgd. Haar ouders wilden liever versnellen. Dat kind is dus met 11 naar de middelbare school gegaan.. verschrikkelijk gepest.. andere middelbare school.. daar gaat het beter, maar ze heeft
 
Quote
RE: IB-er wat bespreek je nou precies?
Mie  schreef op: 27-06-2012 16:44:48
Hij doet it hele jaar al het werk van een groep hoger. Hij zit op papier in gr 5, maar deed gr6.

Hij gaat nu dus gr7 werk doen. In dat opzicht ís hij al versneld. Het komt er nu dus op neer dat hij sowieso al een jaar eerder klaar is met het reguliere schoolwerk.

School weet nog niet wat ze wel/niet wil, vandaar dus ook dat gesprek met de IB-er.
Ik zie graag dat ze VVV gaan doen. Maar dit jaar zijn ze voor álle kinderen in de bovenbouw die voorlopen niet verder gekomen dan extra werkjes maken en een schaakles op woensdagochtend.

De manier waaop ze het nu doen heeft weinig tot geen nut en daarom dat wij dus liever zien dat hij een jaar eerder naar het VO gaat.
Hij zal in dat geval opnieuw doorgetoetst moeten worden denk ik, omdat wij dus al in gr 5 naar een evt VO moeten gaan kijken.
Want niet alle VO's nemen jonge kinderen aan of verbinden er stange eisen aan en dan heb ik het nog niet eens over een categoriaal Gymnasium want die eisen zijn echt erg streng en hoog ( en terecht overigens).
Maar ja dat is weer een hele andere discussie
 
Quote
RE: IB-er wat bespreek je nou precies?
Mie  schreef op: 27-06-2012 16:46:08
stange = strenge
 
Quote
RE: IB-er wat bespreek je nou precies?
Mieps01  schreef op: 27-06-2012 16:46:10
geen aansluiting met de kinderen van haar klas gevonden. ook nu nog niet. Ik zeg niet dat het altijd zo gaat. en ik zeg ook niet dat je van verrijken altijd de beste vruchten plukt er zijn vast succesverhalen en mislukkingen aan beide kanten.. maar ik denk dat het worden van een volledig mens belangrijk genoeg is om goed na te denken voordat je versnelt.
 
Quote
RE: IB-er wat bespreek je nou precies?
Mie  schreef op: 27-06-2012 16:47:11
HUH?! waarom zou hij geen vrienden hebben als hij thuis woont en studeert? Dat snap ik écht ff niet hoor!
 
Quote
RE: IB-er wat bespreek je nou precies?
Jacquelien  schreef op: 27-06-2012 16:49:53
Hoe oud is je zoon nu? Of heb ik dat gemist in het verhaal.
 
Quote
RE: IB-er wat bespreek je nou precies?
Mie  schreef op: 27-06-2012 16:51:03
Mijn zoon is een heel sociaal ventje. Ligt goed in elke groep, of het nou gr 4/5/6/7 is eender welke groep.
Ook met sport en in de buurt heeft hij altijd vriendjes. Van verschillende leeftijden ook nog.

Dus ik denk dat dát niet zo'n vaart zal lopen.
 
Quote
RE: IB-er wat bespreek je nou precies?
Mie  schreef op: 27-06-2012 16:51:24
Hij is nét 9 geworden.
 
Quote
RE: IB-er wat bespreek je nou precies?
Mieps01  schreef op: 27-06-2012 16:51:58
Maar dan is school toch al meer dan een jaar veel te laks? Versnellen is de luie juffen oplossing!
maar dat doet hij dan ook al zonder extra instructie denk ik?

Ik vind het heel erg als het echt zo is dat ze je straks geen andere keuze kunnen geven. En ik zou echt een andere school zoeken en daar ook extra voor reizen als noodzakelijk als ze niet meer kunnen bieden in de buurt... Anderzijds als je echt, echt van plan bent om te versnellen ook op papier, laat hem dan een jaar eerder met groep 8 beginnen, 6 en 7 in een jaar..zodat hij in ieder geval de groei naar de middelbare school met die kinderen mee kan maken.
 
Quote
RE: IB-er wat bespreek je nou precies?
Mieps01  schreef op: 27-06-2012 16:54:18
een jongen van 17 die thuis woont is een jongen, een jongen van 18/19 die uitwoont is al een enorm end onderweg naar zelfstandigheid en volwassenheid.. die kloof is enorm!
 
Quote
RE: IB-er wat bespreek je nou precies?
Jacquelien  schreef op: 27-06-2012 16:55:47
Oke dus jij zou hem dan als ik het goed begrijp volgend jaar naar het Voortgezet onderwijs willen hebben?

Ik ben bang dat dat niet goed gaat uitvallen. Hij komt dan in een totaal andere leeftijdsgroep en moet enorm sterk in zijn schoenen staan om dat te kunnen redden.

Is er geen mogelijkheid om hem naar een andere (leonardo?) basisschool te doen?
 
Quote
RE: IB-er wat bespreek je nou precies?
Mie  schreef op: 27-06-2012 16:59:00
Ja maar 6 en 7 kán niet meer in 1 jaar. Hij heeft alle stof van gr 6 juist net gedaan dit jaar. En ik vrees dat het te veel is om hem 7 en 8 in 1 jaar te laten doen.
Ze moeten zich nog veel eigen maken in gr 7 en omdan ook nog een evt fietsexamen, de musical, het kamp en de coto's te doen in 1 jaar lijkt me echt teveel.

Lastig he. Ik ben het helemaal met je eens dat school te laks is geweest. Maar zelf heb ik het ook onderschat, hij is veel sneller met alles dan dat ons werd verteld.
Hij is pas eind gr 4 ( voor de afgelopen zomervak dus) doorgetoetst en die leerkracht heeft het niet doorgenomen met zijn leerkracht van dit jaar. Tegen de tijd dat wij dat ontdekten was het kerstrapport er al..... wij gingen uit van "geen bericht is goed bericht" fout dus!

 
Quote
RE: IB-er wat bespreek je nou precies?
Mie  schreef op: 27-06-2012 17:01:32
Niet komend schooljaar hoor. Hij zou dan nu nog 2 jaar lagere school doen. Nu dan gr 7 ( qua leeftijd zou hij na de vak naar gr 6 moeten) en daarna gr 8.

Dus hij loopt niet meer dan 1 jaar voor. Maar is wel een redelijk vroege leerling.
 
Quote
RE: IB-er wat bespreek je nou precies?
Mieps01  schreef op: 27-06-2012 17:02:16
maar goed, ik heb hier hele sterke ideeën over. Mijn zoontje van in mei net zes leest hoofdstukken boeken, op een niveau van 2 klassen hoger ( volgens juf) 97% accuraat score en kan dus al behoorlijk ingewikkeld rekenwerk doen. Mijn 4 jarige leest en zit te pluizen en maakt de werkbladen waar mijn 6 jarige mee thuis komt.... maar geen haar op mijn hoofd om kinderen te laten versnellen,alleen omdat school te laks is om werkelijk met mijn kinderen te werken. andersom zou je toch ook belachelijk vinden als ze trage kinderen maar gewoon zouden laten zitten zonder rugzak? Ik zit er bovenop om mijn kinderen daarvoor te beschermen. Lagere school blijft modderen voor kinderen aan de bovengrens..( en ook voor de ondergrens) voor de middelbare school heb je meer keuze.
 
Quote
RE: IB-er wat bespreek je nou precies?
Mie  schreef op: 27-06-2012 17:03:05
Er is wel een leonardo in de dichtstbijzijnde stad, maar die staat niet heel goed bekend helaas.
En dan zou hij NU al alleen daarheen moeten fietsen en ik vond over 2 jaar al vroeg genoeg
 
Quote
RE: IB-er wat bespreek je nou precies?
Mie  schreef op: 27-06-2012 17:06:25
Je hebt gelijk hoor. Maar ik ben er altijd van uit gegaan dat school wel weet wat ze moet doen met snelle leerlingen, zij hebben er tenslotte voor geleerd en ik niet.
Het is mij ook nooit zo opgevallen dat hij zo voorloopt, omdat de manier waarop hij zijn dingen doet normaal zijn in ons gezin.
Een grote woordenschat hadden ze altijd al, dus ik dacht dat zoiets normaal was. Vooral omdat zijn tweelingzus ook zo is, maar qua school veel meer een gemiddelde leerlinge is lviel het in 1e instantie allemaal niet zo op.
 
Quote
RE: IB-er wat bespreek je nou precies?
Mieps01  schreef op: 27-06-2012 17:17:33
Ik denk dat dat de belangrijkste les is hiervan voor jullie.. Als je een bijzonder kind hebt zul je zelf actief betrokken moeten blijven..
wij hebben dat duidelijk gezien bij de kinderen van mijn zus en ik zie het nu bij de kinderen van mijn schoonzus.. Die trouwens ondanks dat ze zelf versnelt is, dus echt NIET wil dat haar kinderen worden versnelt, maar ook strijd moet leveren om genoeg verrijking te krijgen voor haar kinderen.
Ik onderschat de kennis van meesters en juffen niet, maar denk dat ze vaak handen vol hebben aan het gewoon lesgeven. Prioriteit 2 is dan het bijwerken van kinderen die niet goed mee komen, het is bijna niet te doen denk ik om genoeg tijd vrij te maken voor kinderen die sneller zijn.
 
Quote
RE: IB-er wat bespreek je nou precies?
Mie  schreef op: 27-06-2012 17:44:21
Ik snap dat ze weinig tijd hebben, vooral met zulke grote klassen én zorgleerlingen.
Kijk, ik kan best zeggen dat ík dan wel extra op school kom om VVV te geven of te begeleiden, maar mijn zoon neemt niks van mij aan.....want ik ben geen juf hihi.
Hij kijkt ,zoals bijne elk kind, huizenhoog op naar de leerkrachten.
Dus de begeleiding moet echt van school zelf komen.
Het is belangrijk dat zij inzien dat een kind moet leren leren. En daar hamer ik dus al 2 jaar op bij elk gesprek dat we hebben. Ik had er misschien nog harder op moeten hameren en eerder de IB-er erbij halen, maar ik ging er altijd van uit dat dat ws als je kind echt een zorgenleerling was met ADHD, dyslexie e.d. en tsja dát is dus niet wat er hier speelt.

Maar goed, nu hebben we het dustelkens over het standpunt wel/niet versnellen. En ik was juist op zoek naar dingen waar ik in het gesprek met de IB-er op moet letten of die ik moet vragen. Want zij is degene die dingen ( extra pakketten, methodes e.d) vanuit school in gang kan zetten.
 
Quote
RE: IB-er wat bespreek je nou precies?
Suus  schreef op: 27-06-2012 19:15:55
Mijn dochter zit in de situatie die jij wilt bespreken. Ze is net 8 en gaat nu naar groep 6.

Ik zou een gesprek aangaan met de IBer over wat zij voor opties zien, ook zou ik kijken naar een externe verrijkingsklas. In beginsel met doel hem in zijn groep te houden. Is er echt geen andere optie, dan zou ik nadenken over versnellen maar liever niet.

Leren leren gaat hij niet doen als je hem versneld denk ik.
 
Quote
RE: IB-er wat bespreek je nou precies?
Stefke  schreef op: 28-06-2012 09:29:57
Er zijn hele uitgebreide mappen met verrijkingen en verdiepingsstof voor HB kinderen. Hiermee kunnen ze (na wat voorbereiding door de lk) zelf aan de slag. Zo iets als: maak een werkstuk over een land met informatie over x en y en z. Maak er een powerpoint van en presenteer het aan de rest van de groep. Hierbij leren ze informatie opzoeken, powerpoint maken, presentatievaardigheden. (even een simpel voorbeeld hoor, mappen zijn erg breed!). Misschien zouden ze hier eens naar kunnen kijken?
 
Quote
Navigatie


Reageren op IB-er wat bespreek je nou precies?
Naam
Bericht