Menu
 

Topic:

ontwikkelingsvoorsprong?

Nici Niet Ingelogd  schreef op: 24-04-2012 15:33:10
Hoi meiden,

Even hier omdat ik er best onzeker van word en het over het algemeen niet zo geaccepteerd word als je kindje 'voor loopt'. Word snel gezien als zwetsen terwijl ik me echt een beetje zorgen begin te maken.

Mijn zoontje is sind 2 maanden 6 jaar oud en zit in groep 2. Hij is altijd wel snel en bijdehand geweest maar de laatste weken/ maanden ontwikkeld hij zich als een speer. Hij kreeg interesse in lezen, is gaan lezen en leest op dit moment zelfs stukken uit de krant voor.. Hij krijgt stof aangeboden uit groep 3 op school, maar leest thuis ook boekjes uit bv groep 4 (verder probeer ik niet te gaan) Hij heeft een leerprogramma van school thuis op de comp waarop hij me vanochtend liet zien dat ie met werkwoorden kan werken. Dit vind ie super leuk. Dan moet hij de ik-vorm va het werkwoord typen of zoeken bv.
Ook rekent hij graag en lieten we hem daar ook vrij in. Wil hij de klok; prima, maar alleen hele en halve uren meer vind ik nog niet nodig. Hij snapt alles vrijwel meteen. Hij heeft nu erg veel interesse in de tafels en ik weiger hieraan mee te werken. Zeg dat ie dat nog lang niet hoeft te kennen en of hij lekker buiten gaat spelen of bied hem andere dingen aan. Nu heeft hij zichzelf al wat tafel geleerd en liet me net de tafel van 4 zien.. foutloos!

als hij zich zo door ontwikkeld wil ik weleens met de juf gaan praten, want op school kan hij dit niet laten zien. Ze dachten daar bv dat ie een woordje kon lezen en mocht in een extra groepje om maan-roos-vis te leren, maar daar zei hij dat ie dat allang kende en dacht dat ie hier juist mocht gaan lezen. Toen hebben ze hem boekjes laten lezen en bleek hij idd te kunnen lezen en mocht ie meteen in een andere extra-groep. Dit als voorbeeld.
Maar wat denken jullie? Hoe is dat met jullie kindjes? Heel normaal en gewoon erg leergierig of toch een grotere voorsprong? Ik begin me nl een beetje zorgen te maken of hij dadelijk in groep 3 wel voldoende uitdaging krijgt en hoe ze daar extra's willen blijven aanbieden? Veel dingen gebeuren toch klassikaal en zijn voor hem te makkelijk heb ik het idee..?

Alvast bedankt
 
Quote
Navigatie
RE: ontwikkelingsvoorsprong?
Minou  schreef op: 24-04-2012 15:38:09
Ach lieffie! Ik denk dat de mensen er jaloers op zijn en het daarom zien als "zwetsen"

Jouw mannetje loopt duidelijk voor! Ik kan niet anders zeggen.

ik ken dit totaal niet bij Amber en zij wordt 22 mei 6.

Ik zou eens op school praten, het kan zijn dat hij zich anders stierlijk gaat vervelen op school?
 
Quote
RE: ontwikkelingsvoorsprong?
-danielle-  schreef op: 24-04-2012 15:39:13
Het blijft voor schoolgaande kinderen die wat sneller leren best lastig. Klinkt alsof je zoontje zich gruwelijk gaat vervelen op school. Dat zou wel jammer zijn.

Als ik jou was, zou ik gewoon eens met de juf gaan praten en kijken wat er op die school voo rmogelijkheden zijn.

Mijn zoontje van 5 en 2 maanden is ook niet te houden. Die is met de allerlaatste lesjes van groep 3 bezig en gaat nog voor de vakantie groep 4 beginnen.

Zoonlief van net 7 heeft groep 4 bijna klaar in het Engels.

Maar, mijn kinderen krijgen thuisonderwijs en worden niet belemmerd in hun ontwikkeling en dat scheelt veel.

Jou kan ik alleen maar als advies geven om te kijken wat er binnen de school mogelijk is. Vaak als je dat in overleg met leraren kunt doen, kunnen ze de kinderen verder helpen.
En misschien dat een IQ-test handig kan zijn?

Als ik jou was, zou ik je zoontje lekker laten leren wat hij wil.
 
Quote
RE: ontwikkelingsvoorsprong?
Kyla  schreef op: 24-04-2012 15:49:03
Wat thuis betreft, hem vooral niet remmen in de ontwikkeling, dat gaat aleen maar tegen je werken. Sluit juist bij zijn interesses aan.

Ik zou op school een gesprek aanvragen met de leerkracht en de ib-er, er moet gekeken worden waar hij nu staat en hoe ze aan willen gaan sluiten aan zijn leerbehoeftes. Dit kan met extra materiaal, in zgn. plusgroepjes en als het nodig is versnellen. Dat laatste ben ik geen voorstander van, maar soms kun je niet anders. Mijn zoon is ook versneld en voor mijn gevoel was dat nog steeds kiezen voor het minste kwaad. Mijn persoonlijke ervaring is dat je er best bovenop moet zitten als je kind voorloopt.

 
Quote
RE: ontwikkelingsvoorsprong?
Monica Mv 2  schreef op: 24-04-2012 16:20:07
De extra's krijgt hij echt wel in groep 3 hoor.

Ik denk althans zo is het hier dat ongeveer een kwart van de kindjes kan lezen als ze naar groep 3 gaan. Die kindjes komen dan in een zon groepje. Als ze erg goed zijn in rekenen krijgen ze rekentijgers.

Een zon groepje zie je vaak. Kindjes met rekentijgers wat minder.

Ik zou er niet teveel mee doen. Enige wat je wel kan doen is hem niet remmen maar gewoon laten. En goed opletten dat school hem de juiste stof aanbied in groep 3 dalik. En dat zou je als het schooljaar is afgelopen (je krijgt denk ik nog 1 ouderavond) wel kunnen aangeven.

Succes
 
Quote
RE: ontwikkelingsvoorsprong?
-danielle-  schreef op: 24-04-2012 16:24:41
Een kind dat eenmaal echt leest en dat zelf doet, kan binnen enkele maanden AVI-uit zijn. Dan heb je niet zoveel meer aan zon-groepjes e.d.

Zeker als een kindje zowel leest als met rekenen ver voorloopt, kan het gewoon zijn dat je kindje echt aan meer toe is.

Zolang hij zich niet verveelt op school is dat geen probleem, maar als dat wel het geval begint te zijn, kan het wel lastig worden.
Daarom zou ik toch eens praten met de juf.
 
Quote
RE: ontwikkelingsvoorsprong?
Kyla  schreef op: 24-04-2012 16:26:09
Zon groepjes hebben ze niet overal. J. moest in groep 3 in eerste instantie alles gewoon meedoen met de rest. Gevolg was een dwars kind na de herfstvakantie. Daarna heeft het nog een tijd geduurd voordat hij op gebied van taal en rekenen meer uitdaging kreeg. .Het beste is om alles vooraf op papier te zetten. Dit is een kind met extra leerbehoefte en daar hoort een handelingsplan bij.
 
Quote
RE: ontwikkelingsvoorsprong?
Lisette77  schreef op: 24-04-2012 17:21:24
Hier worden alle kinderen individueel bekeken,zo komt het dat er bij mijn middelste in de klas 2 kinderen zitten waarvan de 1 nog 6 moet worden ( in groep 3) en 1 is er zelfs nog 4!!

Er owrdt echt gekeken naar wat het kind kan en zodra er meer werk nodig is dan komt dat er...

jammer dat hij niet in groe 3 kon beginnen afgelopen jaar,maar eens een goed plan opstellen met een ib-er is dat niets?
 
Quote
RE: ontwikkelingsvoorsprong?
Nici Niet Ingelogd  schreef op: 24-04-2012 17:24:50
Allereerst erg fijn om dezelfde ervaringen te lezen! Moet er bij zeggen dat dit zijn uitschieters zijn he. Hij gaat super graag naar school, vind het erg leuk daar en kan niet wachten tot ie naar groep 3 mag en daar echt mag leren en 'huiswerk' krijgt. Tot nu toe vind ik dat zijn juffen hem toch wel aardig aanvoelen, hij mag 1x in de week lezen uit groep 3 boekjes, kreeg al vrij snel rekenwerkjes uit groep 3 en mag soms iets schrijven (laatste zegt hij zelf)
Hij doet niets liever dan leeroefeningen thuis en daar rem ik hem niet in, maar wil het ook niet stimuleren. Verbreed het liever als dat ik hem laat voorlopen (hoop dat dit er begrijpelijk staat ) Maar als ie iets snapt, heeft ie dat zo gezien en wil hij iets nieuws.. Ik zie hem verder niet als een erg slim/hoog IQ mannetje, hij vind het prima met zijn leeftijdsgenootjes en kan lekker met ze spelen.. Zie hem meer als erg leergierig. Ik vind het een beetje eng om tegen de juf te zeggen dat ik vind dat mijn kind deze dingen kan, alsof het om opscheppen gaat want ja.. wat kunnen hun hier nu mee? Maar wil erg graag dat hij de uitdaging blijft krijgen. Al denk ik zelf dat dat toch wel zo is, omdat hij straks de schrijfletters erbij gaat leren. Wat denken jullie? Ervaringen misschien?

Oh en lezen in zon groepjes zou ook kunnen hoor. In het begin zei de juf dat hij straks op het niveau waar hij straks eindigd verder mag gaan in groep 3, maar veel gaat toch klassikaal? en wat als hij al verder is dan groep 3? Hij leest nu woorden zoals: verrukkelijk, gemeenteberichten, bobbejaanland, volwassene, herfstachtig etc..
Waardoor mensen mij er op aan spraken en ik zelf pas ging denken dat dat idd misschien niet klopt in groep 2 Tis mijn oudste
 
Quote
RE: ontwikkelingsvoorsprong?
Monica Mv 2  schreef op: 24-04-2012 17:30:28
Zon groepjes werken niet klassikaal. Hier zitten ze buiten de klas. In het begin van het schooljaar waren het maar 5 kindjes. Naarmate het schooljaar vordert komen er meer kindjes bij.

Je hebt altijd uitzonderingen maar zoals ik het nu lees is Kyran gewoon een manneke wat al lekker leest en goed rekent. Geen hoogbegaafd kindje ofzo.

Enne Nici, gewoon aankaarten bij de juf hoor, ze is best wel wat gewend
 
Quote
RE: ontwikkelingsvoorsprong?
Ivy  schreef op: 24-04-2012 17:35:28
Ik heb geen flauw idee hoe het werkt op school, maar de Veilig Leren Lezen methode biedt sowieso 3 verschillende niveaus aan: zon, maan en raket, dacht ik.
Zo kunnen kindjes die al meer kunnen, over hetzelfde onderwerp werken met wat meer diepgang.

Het hangt zo van je kindje en van de juf af!

Als ze hem nu al wat meer uitdaging bieden, zien ze op school dus ook hoe leergierig je zoontje is. Het is dan echt niet erg om een gesprek met de juf aan te gaan, hoor. Dat is toch niet opscheppen? Jij mag als moeder best voor het beste voor je kind gaan.

Ontwikkelen in de breedte is leuk, tot op zekere hoogte. Toen mijn nu 12-jarige 8 was, hebben wij bijv. een jaartje Hebreeuws geleerd en over Joodse feestdagen enzo. Gewoon om de tijd te vullen Nu doe ik dat niet meer zo erg. Ik laat ze gewoon

Als je zoontje ''echt'' leest, vloeiend, moeilijke woorden, kan het zijn dat hij echt al een stuk verder is.
Aan de andere kant, ik lees hier vaker dat kindjes al kunnen lezen als ze naar groep 3 gaan, maar woorden als verrukkelijk enzo... Vind ik nogal wat voor groep 2

Mijn 5-jarige kan dat ook, maar ik zie hem ook echt niet meer als kleuter, maar behandel hem met alles maar gewoon als groep 3-kind. Maar ja, hij zit niet op school en dan is dat makkelijk.

Als hij activiteiten met andere kinderen doet, is hij wel weer gewoon 5-jarige. Gelukkig gaat dat wel goed.

Gewoon een gesprek met de juf, dan weet je hoe zij er daar tegenover staan. Kennelijk willen ze je zoontje zeker stimuleren en verder helpen. Dat is wel heel positief!

Je kunt trouwens online Cito trainers doen. Zou je je zoontje eens kunnen observeren. Fietst hij daar voor groep 3 zo doorheen, kun je dat ook aan de juf vertellen.
 
Quote
RE: ontwikkelingsvoorsprong?
Monica Mv 2  schreef op: 24-04-2012 17:39:10
Ze kan dat toch beter met de juf bespreken en dan afspreken dat de ib'er een avi toets en DMT doet.

Tenminste zo is het hier destijds bij mijn jongste gegaan.

Mijn oudste dochter kreeg dat pas in begin groep 3 maar die las nog niet zo vloeiend als mijn jongste. Daar hebben ze die avi en DMT ook van in groep 2 gedaan.

 
Quote
RE: ontwikkelingsvoorsprong?
Nici Niet Ingelogd  schreef op: 24-04-2012 19:22:50
Monica ik zie hem juist niet als een hoogbegaafd kind (gelukkig niet), maar er zit nogal wat tussen de middenmoot en hoogbegaafd, vandaar deze vraag

Danielle waar kun je die online cito's vinden dan? Ik zie ze niet.. Zou dat wel met em kunnen doen, zodat ik zelf een beeld krijg.

Ik denk dat ik nog even afwacht of ie nog steeds als een raket vooruit gaat of dat ie nu even rustig aan doet. Dan zal ik het eens aankaarten bij de juf.
 
Quote
RE: ontwikkelingsvoorsprong?
-danielle-  schreef op: 24-04-2012 19:41:48
http://www.leestrainer.nl/toets3/index.htm

Hier kun je gewoon wat oefeningetjes doen. Fietst hij daar zo doorheen, kun je dat meenemen in een gesprek met de juf.
 
Quote
RE: ontwikkelingsvoorsprong?
Esther Mv Thomas  schreef op: 24-04-2012 20:03:28
Het is best lastig als een kind al kan lezen en dan naar groep 3 gaat. Er is echt een grote kans dat hij zich gaan vervelen, de zonlijn van VLL stelt nu ook weer niet zoveel voor.....

Mijn zoontje (misschien ken je hem nog wel, hij is van januari 2006) kon ook lezen voor hij in groep 3 kwam. Daar kwam hij dus al versneld in terecht, hij zit wat dat betreft wel op de grens (omdat hij van 2 januari is en december-kindjes ook gewoon doorgaan als ze daar aan toe zijn, zeker op zijn (vorige) school).
Maar ja, dan krijg je de zonlijn en ben je de enige (in zijn geval) en dan ga je je echt wel vervelen. Thomas ging dus echt verkeerd gedrag laten zien. Met rekenen bleek hij ook voor te lopen, maar dan wel minder ver.

Wij dachten niet dat Thomas hoogbegaafd kon zijn, dat zijn toch een heel ander soort kinderen? Van die kinderen die bijv. alles van dino's weten of noem maar op. Zo is hij niet. Hij kan alleen snel lezen, hij onthoudt alles in 1 keer en vraagt veel over de wereld om hem heen.

Maar omdat hij steeds moeilijker gedrag ging vertonen en omdat zijn juf uit groep 2 het aangaf, hebben wij hem toch laten testen (in februari van dit jaar) en jawel, hij is zo HB als wat.
Nu zit hij op een Leonardo-school, want op zijn vorige school konden ze gewoon niet genoeg doen voor hem. Hij leest nu al op M5-niveau, maar dan wel samen met een ander jongetje en is niet meer zo vaak alleen.

Ik zeg niet dat Kyran HB is, dat kan ik ook niet zeggen, maar zeg niet meteen dat het niet zo is......

Maar hoe dan ook: een kind dat duidelijk voorloopt hoort wel aangepast werk te krijgen op school en zeker niet met alles mee te doen wat de rest krijgt, dat gaat zeker niet werken.

PS natuurlijk wil je dat hij gewoon kind kan zijn, maar sommige kinderen worden echt blij van tafels leren, rekenen en lezen...........
 
Quote
RE: ontwikkelingsvoorsprong?
-danielle-  schreef op: 24-04-2012 20:05:11

Quote Esther mv Thomas:

Maar hoe dan ook: een kind dat duidelijk voorloopt hoort wel aangepast werk te krijgen op school en zeker niet met alles mee te doen wat de rest krijgt, dat gaat zeker niet werken.

PS natuurlijk wil je dat hij gewoon kind kan zijn, maar sommige kinderen worden echt blij van tafels leren, rekenen en lezen...........



Sluit ik me helemaal bij aan
 
Quote
RE: ontwikkelingsvoorsprong?
-danielle-  schreef op: 24-04-2012 20:05:19

Quote Esther mv Thomas:

Maar hoe dan ook: een kind dat duidelijk voorloopt hoort wel aangepast werk te krijgen op school en zeker niet met alles mee te doen wat de rest krijgt, dat gaat zeker niet werken.

PS natuurlijk wil je dat hij gewoon kind kan zijn, maar sommige kinderen worden echt blij van tafels leren, rekenen en lezen...........



Sluit ik me helemaal bij aan
 
Quote
RE: ontwikkelingsvoorsprong?
Monica Mv 2  schreef op: 24-04-2012 21:10:51
Ik heb 1 HB kind en 1 Hoogintelligent kind. Zijn echt 2 verschillende dingen.

Mijn jongste is qua leren veel verder als mijn oudste.

Avi lezen kan veel lager uitpakken als dat je thuis leest. Dat zie je vaak en dat ligt niet aan je kind of aan school. Maar ik vind dat er wel vaak te snel word geroepen dat iemand denkt dat zijn kind HB is als het voorligt.

Ik ben er helemaal niet blij mee dat mijn kids zo zijn. Had liever gehad dat ze gemiddeld waren.

In Guus zijn klas zat ook nog 1 HB jongetje, en 3 kids die gewoon een voorsprong hadden. Die 3 kids hebben het echt veel makkelijker en leuker op school. Ze krijgen uitdaging en dat is echt eindeloos.

En ik sluit me aan bij Esther. Maar ik zou echt niet nu zelf gaan vogelen en dit eerst bespreken met de juf en de ib'er.

 
Quote
RE: ontwikkelingsvoorsprong?
Mo27  schreef op: 24-04-2012 22:02:01

Quote :
Lid








Het is best lastig als een kind al kan lezen en dan naar groep 3 gaat. Er is echt een grote kans dat hij zich gaan vervelen, de zonlijn van VLL stelt nu ook weer niet zoveel voor.....



ben ik niet mee eens Esther. Kyra leest bij mij nu al sinds december 2010. ze zit nu in groep 3. ze word sept 7. Ook al leest Kyra echt al heel goed. ze is al avi uit. leest boekjes van groep 4. Ze haalt nog veel verdoening het zon niveau. Ze is op het moment nog steeds enigste uit de klas die volledig op zonnetjes niveau werkt. alle kernen heeft ze doorlopen ook op de computer. Maar ik hoor haar nog steeds niet klagen en ze doet het met veel plezier de zonnetjes werken terwijl het echt haar makkelijk afgaat.

Ook rekenen scoort ze A+. Maar ook hierin hoor ik haar niet klagen.

Ik ben ook van mening dat als je goed meekomt en iets voor ligt in de ontwikkeling dat je gelijk hoog begaafd bent. Er zijn zat kinderen net als Kyra die voorliggen en hoogbegaafd zijn. Wel vind ik het heel belangrijk dat er op school extra werk word aageboden op het niveau van waar het kind is. Hier op school kreeg kyra al extra werk in de kleuterklas maar nu ook nog steeds. ik ben hier zeer tevreden over en zolang Kyra niet klaagt en niet gaat vervelen op school vind ik het prima zo.

Ik zou je mannetje gewoon goed in de gaten houden. Zolang hij niet goed doet en geen tekens vertoont dat hij niet meer leukt vind of saai vind op school zou ik zeker aan de bel trekken. Wel zou ik me de juf gaan praten. misschien krijgt hij net iets te weinig extra werk aangeboden omdat hij zo graag wilt. En extra werk kan nooit kwaad.



Quote :
Avi lezen kan veel lager uitpakken als dat je thuis leest. Dat zie je vaak en dat ligt niet aan je kind of aan school. Maar ik vind dat er wel vaak te snel word geroepen dat iemand denkt dat zijn kind HB is als het voorligt.



hier ben ik het echt mee eens. zoals ik hier boven ook al schrijf ik vind echt dat als je voorligt echt niet gelijk HB bent.

 
Quote
RE: ontwikkelingsvoorsprong?
Mo27  schreef op: 24-04-2012 22:04:00

Quote :
Ik ben ook van mening dat als je goed meekomt en iets voor ligt in de ontwikkeling dat je gelijk hoog begaafd bent. Er zijn zat kinderen net als Kyra die voorliggen en hoogbegaafd zijn. Wel vind ik het heel belangrijk dat er op school extra werk word aageboden op het niveau van waar het kind is. Hier op school kreeg kyra al extra werk in de kleuterklas maar nu ook nog steeds. ik ben hier zeer tevreden over en zolang Kyra niet klaagt en niet gaat vervelen op school vind ik het prima zo.



ik bedoel natuurlijk n
kinderen die voorliggen niet gelijk hoogbegaafd zijn. er zijn zat kinderen net als kyra die voorliggen maar niet hoogbegaafd zijn
 
Quote
RE: ontwikkelingsvoorsprong?
Esther Mv Thomas  schreef op: 24-04-2012 22:08:14
Thomas heeft ook nooit geklaagd hoor, hij vond het heel stoer om het woordje 'boom' te leren (terwijl hij al directeur kon lezen en begrijpen). Pas toen hij getest werd, bleek dat hij zich wel degelijk verveelde en het helemaal niet zo leuk vond allemaal. Maar dat vertelde hij aan de orthopedagoge en niet aan ons. Nu hij op een andere school zit, verteld hij pas hoe niet leuk hij het vond op zijn vorige school, terwijl hij toendertijd anders zei.......
Ik zeg niet dat dat met alle kinderen zo is, maar ze kunnen zich soms heel anders voordoen dan ze zijn. Zeker bij meisjes zie je dat nogal eens.
Als een kind heel goed kan lezen, is de zonlijn gewoon vaak niet moeilijk of uitdagend genoeg.

Thomas klaagde dus nooit, maar zette wel de klas op stelten en ging de clown uithangen. Maar klagen deed hij niet.
 
Quote
RE: ontwikkelingsvoorsprong?
Mo27  schreef op: 24-04-2012 22:17:46
oke dan begreep ik je even verkeerd sorry!!!

Maar ik hoor kyra ook nooit. ze is op schook echt heel lief maar thuis is ze heel anders en soms ook echt een heel ander kind. ik heb er eigenlijk nog nooit zo over nagedacht dat ze niet hoeven te klagen maar wel anders kunnen uit. want ze had dit gedrag nooit. ze luistert heel slecht, kan heel erg drammen en soms tot uiterste gaan. ze is soms thuis heel pittig en vooral uit school. nu jij dit zo schrijft gaat het me aan het denken zetten......
 
Quote
RE: ontwikkelingsvoorsprong?
Monica Mv 2  schreef op: 24-04-2012 22:24:25
Met je eerste post was ik het ééns mo.

Als je kind voorligt wil het niet gelijk zeggen dat je kind HB is.

HB is meer als alleen goed kunnen lezen en goed rekenen. Overigens hebben ontzettend veel HB'ers juist een probleem met automatiseren. Vooral de tafeltjes blijken moeilijk.

Mijn zoontje leert zichzelf alles aan, de ib'er had er vanmiddag een naam voor. Die ben ik even vergeten. Mijn zoontje is hoogintelligent. Mijn dochter hoogbegaafd en die leert zichzelf echt vrijwel niets aan.

Zo is mijn zoontje druk bezig met zichzelf duits aanleren. Dat heeft ie ook gedaan met lezen en rekenen. Kirsten deed dat niet, die leerde het en kon het en vergeet het niet meer.

Maar niet ieder kind wat al in groep 2 kan lezen of rekenen is HB. Ik heb het idee dat er nu wat snel geroepen word dat Kyran misschien wel HB is. En dat vind ik wel heel erg vroeg gezegd.

Vandaar mijn advies, ga even met de juf babbelen
 
Quote
RE: ontwikkelingsvoorsprong?
Mo27  schreef op: 24-04-2012 22:28:34
nee ik vind dat het tegenwoordig ook heel snel geroepen word monica
zo zonde want idd komt veel mee bij kijken dan alleen voorliggen op de ontwikkeling.

Wel grappig hoor want dat herken ik wel beetje in kyra. die is niet hoog begaafd. Maar ze is wel heel erg bezig dingetjes zelf aanleren. Ze kan volledig klok kijken. helemaal zelf gedaan. heb wel iets geholpen maar was haar eigen interesse en ze heeft het zelf geleerd. ze is ook heel erg bezig met de tafels enzo.
 
Quote
RE: ontwikkelingsvoorsprong?
Suus  schreef op: 24-04-2012 22:35:16
HB of niet maakt weinig uit is mijn visie. Het gaat om de behoefte en capaciteit van het kind.

Ik zou dringend op school gaan praten zodat hij werk op niveau krijgt en uitdaging ernaast. GEEN werk naar voren halen uit hogere groepen want dan krijg je daar weer problemen. Door uitdaging te bieden naast zijn werk (in de breedte dus) stil je mogelijk zijn honger, zonder werk naar voren te halen.

 
Quote
RE: ontwikkelingsvoorsprong?
Kyla  schreef op: 25-04-2012 10:49:02
Eens met Suus. Overigens vind ik dat het werk dat school aanbiedt niet moet afhangen van het feit of het kind tevreden is of niet. School moet kijken naar waar het kind staat en wat de capaciteiten zijn van het kind. Dat staat los van IQ en/of label.

@Monica: autodidact

 
Quote
RE: ontwikkelingsvoorsprong?
Kyla  schreef op: 25-04-2012 10:50:26
Ik bedoel van het bekend zijn van het IQ en/of aanwezighied van een label.
 
Quote
RE: ontwikkelingsvoorsprong?
Willeke  schreef op: 22-05-2012 08:46:27
Heel veel succes!
Wel fijn dat hij het goed doet op school!

De cito-toetsen site is hier ook leuk! Ons mannen zitten wat op de pc nu!
 
Quote
RE: ontwikkelingsvoorsprong?
Nici Niet Ingelogd  schreef op: 22-05-2012 08:49:51
Thnx meiden! Hij heeft zichzelf tafels aangeleerd en is nu bezig met werkwoorden (ik-vorm, zinnen ontleden in onderwerp/persoonsvorm). Heb aanstaande woensdag een gesprek met de juf. vind het erg spannend Ben nl bang dat ze me als een overtrotse moeder zien en hoop dat ze het echt serieus nemen en dat er iets getoetst/gedaan kan worden.
 
Quote
RE: ontwikkelingsvoorsprong?
Nici Niet Ingelogd  schreef op: 24-05-2012 10:25:23
Even een update: gister dus een gesprek gehad met beide juffen. Ik zag er enorm tegenop, maar gelukkig zeiden ze meteen dat ze me helemaal begrepen en dat zij het ook zagen. Het was een heel fijn gesprek, waarin ze ook aangaven dat ie begin van het jaar 'gewoon' bovengemiddeld binnen kwam maar dat ie sinds november zích verstandelijk zo hard ontwikkeld dat ie zich verstandelijk gezien wel naar groep 4 zou kunnen. (waar ze zelf over begonnen, ik wil dat zowieso niet) Ook om de reden waarom hun het afraden; sociaal/emotioneel is het echt een ventje van net 6. Hij is ook wat onzeker in zijn kunnen en daarom denken ze ook dat groep 3 hem goed zal doen. De bevestiging dat ie het kan en goed doet. Want ze bespreken dingen klassikaal en dan gaat elk kind op eigen niveau werken. Hij krijgt, net zoals elk kind, nog een AVI toets en op dat niveau mag hij gaan lezen. Taal en rekenen mag hij ook op het hoogste niveau gaan starten. Mocht hij zich zo verder ontwikkelen zoals nu, dan is er een mogelijkheid dat ie zich dan nog gaat vervelen. Maar ze raden een gesprek aan na een paar weken om daarover te praten. Dat weet je nu natuurlijk ook nog niet, misschien komt ie nu wel gewoon bij en kan ie op dit niveau verder. Ze waren heel positief, vinden dat ik hem gewoon moet aanbieden waar hij om vraagt en dat de school eraan moet werken om te zorgen dat hij uitgedaagd blijft worden en niet stil gaat staan. Echt een geruststelling voor me
 
Quote
RE: ontwikkelingsvoorsprong?
Mitch  schreef op: 24-05-2012 10:34:42
Wat fijn dat je zo goed begrepen werd door d ejuffen en dat ze het zelf ook inzagen zeg!
Heel verstandig om hem nog niet te snel over te laten gaan naar groep 4.
Mijn zoon is nu ook 6, deze gaat wel over naar groep 4, maar we hebben eigenlijk nu al besloten dat hij groep 4 2x gaat doen, puur om het sociaal emotionele aspect.
het is gewoon echt nog een kleuter, alleen een die kan lezen en rekenen en stiekum met groep 4 ook al mee luistervinkt en oppikt.
De juf zei ook groep 3 kunnen we hem niets nieuws meegeven, in groep 4 word dit al makkelijker voor hem.

maar heel fijn dat je zo ene goed gevoel bij dit gesprek heb gehad, is toch best een zorg wat je het beste voor je kind kan doen he.
heel goed deze samenwerking!
 
Quote
Navigatie


Reageren op ontwikkelingsvoorsprong?
Naam
Bericht