Menu
 

Topic:

Ik ben zo teleurgesteld in school

Mamavonn  schreef op: 22-03-2012 23:14:30
Vandaag hebben we het 10 minuten gesprekje gehad van Koen. Koen heeft een spraakachterstand waarvoor we al 2 jaar bij de logopedie lopen.

Hij zit in groep 2 en heeft nu weer dezelfde juf als vorig jaar in groep 1. De juf is al anderhalf jaar aan het klagen over hem. niks doet hij goed. Zijn motoriek was heel erg slecht, hij was niet te verstaan enz.

Ze heeft ons aan het einde van het vorige schooljaar en tijdens het eerste gesprek in november toestemming gevraagd voor het inschakelen van preventieve ambulante begeleiding vanuit het audiologisch centrum. Daar hebben we toestemming voor gegeven.

De cito had hij slecht gemaakt maar volgens de juf had hij ook maar gewoon wat aangestreept.

De cit van januari had hij nog slechter gemaakt maar daar kwam ze dus vandaag pas mee.

De intern begeleider die wij nog nooit hadden gesproken zat vandaag ook bij het gesprek.

Wat ik daar allemaal heb gehoord daar zakt mijn broek van af.

We zijn nav de uitspraak van de juf mbt zijn motoriek via de logopedie bij de ergo terecht gekomen. Die heeft hem geobserveerd in de klas en kwam tot de conclusie dat hij nog binnen het gemiddelde viel maar dat hij moeite had met ordenen en structureren. Ze heeft de juf een aantal tips gegeven waaronder het visualiseren van opdrachten omdat ze denkt dat hij moeite heeft met het verwerken van de gesproken opdrachten.

Zij heeft ons doorverwezen naar de fysio voor een movement abc, een test van de totale motoriek. Ook daar scoort hij gemiddeld. Weliswaar laaggemiddeld maar dus lang niet zo dramatisch zoals de juf het laat overkomen.

Vandaag begon de ib er over een rugzakje aanvragen. Een andere mogelijkheid zou speciaal onderwijs zijn.

ik heb toen gevraagd waarom er al die tijd niets is gedaan. De juf kon alleen maar een beetje schaapachtig knikken en wat zenuwachtig lachen en de ib er zei dat haar nooit het signaal had bereikt dat het ernstig was.

Er zijn nooit handelingsplannen gemaakt er is door de juf totaal geen actie ondernomen om hem bij te spijkeren.

Op mijn vraag of ze inmiddels iets heeft gedaan met de adviezen van de ergo mbt visualiseren zei ze dat ze tegen Koen zegt dat hij bij andere kindjes moet gaan kijken wat die aan het maken zijn en dat ook moet doen ?!?

Op de vraag of hij nou over zou gaan naar groep 3 daar konden ze geen antwoord op geven. Ze hebben namelijk behalve de cito niets op papier over hem. Ze hebben geen argumenten om hem te laten blijven zitten maar ook geen om hem te laten overgaan.

ik heb gevraagd hem de cito opnieuw af te nemen maar dan 1 op 1 zodat er meer gelet kan worden of hij de opdracht begrijpt.

Verder is er volgende week donderdag overleg tussen logo ergo en fysio en zij hebben ons als ouders en de juf en ib er uitgenodigd om erbij te zijn.

De juf wil nu aan de logo gaan vragen of zij het verantwoord vindt dat hij over gaat of niet.

Ligt het nu aan mij of slaat dit helemaal nergens op? Ze heeft hem nu bijna 2 jaar in de klas, klaagt al 2 jaar over vanalles maar heeft tot nu toe niks gedaan. En dan echt niks. Ons ook niet in januari ingelicht over de achteruitgang in prestatie. Geen handelingsplan opgesteld om hem bij te spijkeren, geen hulp ingeroepen.

De ib er noemde ook de mogelijkheid van de preventieve begeleiding want daar hadden we het ook niet over gehad. Ik merkte op dat we dat wel hadden en vroeg aan de juf waarom er niemand was geweest. Haar antwoord: ja ik dacht laat nog maar even gaan?

Wat moet ik hier nou mee? Ik ben zo teleurgesteld over de gang van zaken. Mijn kind had dus naar mijn idee ook net zo goed niet naar school hoeven gaan.

Op het verhaal van mijn man dat hij bv het alfabet helemaal kent en al woordjes kan lezen keek ze heel ongeloofwaardig. Naar mijn idee heeft ze hem vorig jaar al een stempel opgedrukt en komt hij daar bij haar niet meer vanaf.

ik baal hier zo ontzettend van. Wij lopen stad en land af met ons kind nav allerlei zorgen van haar, dan blijkt het bij die testen wel mee te vallen wat de uitslag betreft en ondertussen doet zij helemaal niets.

Als we nou geen logo hadden gehad aan wie had ze dan de beslissing overgelaten of hij over zou gaan? Aan de bakker soms?

Pfffff
 
Quote
Navigatie
Vorige | 1 | 2 | 3 | Volgende
RE: Ik ben zo teleurgesteld in school
Mamavonn  schreef op: 29-03-2012 16:46:37
Dank jullie wel meiden.

Ik ben heel benieuwd wat ze te zeggen hebben!

Laat het straks wel weten.
 
Quote
RE: Ik ben zo teleurgesteld in school
E Mv 2  schreef op: 29-03-2012 20:14:35
Ben zo benieuwd!!
Hopelijk pakken ze het nu wel goed op!!
 
Quote
RE: Ik ben zo teleurgesteld in school
Tessa_mv2  schreef op: 29-03-2012 20:17:13
Hoe is het gegaan Vonn?

 
Quote
RE: Ik ben zo teleurgesteld in school
Lente-marjolein  schreef op: 29-03-2012 21:07:28
 
Quote
RE: Ik ben zo teleurgesteld in school
Mamavonn  schreef op: 29-03-2012 21:17:42
Zo nou daar zijn we weer.

Ik had de logo een mail gestuurd over het gesprek van vorige week. Zij had mij toestemming gegeven om dit rond te mailen naar de andere leden van het team (ergo, fysio, psycholoog)

Bij de cito had hij in januari voor taal een D. Tijdens de 1 op 1 toets scoorde hij ook een D maar was wel wat vooruit gegaan.

met rekenen scoorde hij in januari een E en tijdens de 1 op 1 cito een C.

Grote vooruitgang. De juf klopte zich al op de borst want haar rekenmethode de afgelopen 2 jaar had gewerkt. De logopediste (er waren er 2) merkte op dat het logischer leek dat het 1 op 1 toetsen deze vooruitgang had geboekt. Immers de cito vorig jaar had hij ook een C voor rekenen.

De juf werd helemaal uitgevraagd door de logo en de ergo. En eigenlijk wist de juf nergens echt een antwoord op. Ze begreep ook niet wat het echte probleem was want ze kaartte steeds zaken aan waarvan de logo zei dat ze dat niet herkende en dat hij bij haar deze zaken wel prima deed.

Ook gaf de juf aan dat het K. frustreerde dat kinderen hem niet begrepen, waarop de logo zei dat ze dat niet herkende. Wij gaven aan dat ook niet te herkennen.. hij heeft genoeg vriendjes die met hem afspreken en wanneer hij het na 4 keer herhalen nog niet duidelijk heeft kunnen maken dan trekt hij zijn schouders op. Maar frustratie zien we niet.

Ze had gewoon niks zinnigs te melden.

Rugzakje is van de baan. Volgens de ib-er omdat hij gemiddeld scoort maar volgens mij omdat ze gewoon niks op papier hebben.

De psychologe gaat hem nu testen om te kijken wat zijn sterke en zwakke punten zijn. Waarschijnlijk wordt er aan de hand daarvan besloten wat er nu gaat gebeuren.

Heb de directeur een mailtje gestuurd dat we een gesprek willen.
 
Quote
RE: Ik ben zo teleurgesteld in school
E Mv 2  schreef op: 30-03-2012 10:14:45
pff wat een piepjuf!Benieuwd wat de dirc zegt.
Succes meid
 
Quote
RE: Ik ben zo teleurgesteld in school
Mamavonn  schreef op: 30-03-2012 11:06:10
Volgende week donderdag hebben we een afspraak met de locatieleider van de school.

Daar heeft mijn man vroeger nog mee geknikkerd
 
Quote
RE: Ik ben zo teleurgesteld in school
Mamavonn  schreef op: 30-03-2012 14:25:32
Ben net terug van de logo.

Conclusie van het team nav het overleg van gisteren is dat de juf terzake niet deskundig is.

Ze vonden het allemaal knap dat ik zo rustig wa gebleven.

De juf gaf gisteren aan dat hij niet kon hakken en plakken.

Dat hadden we idd nog niet gedaan bij de logo, dus vandaag pakte zij er een oefening bij met hakken/plakken.

foutloos deed hij het!!!

De logo werd gek. Ze gaat nu de ib-er en het team een mail sturen dat hij prima kan hakken en plakken. Ze zei nog tegen me voor ik wegging dat ze geen advies mocht geven maar dat ze vond dat hij naar groep 3 moest gaan.

 
Quote
RE: Ik ben zo teleurgesteld in school
3prachtkinders  schreef op: 30-03-2012 15:11:25
Goed gedaan meis, 2 duimen omhoog. En heel goed van je om rustig te blijven, ik ben menig maal ontploft hahaha.

Kort gezegd, ze hebben geen poot om te staan, en waarschijnlijk neemt je mannetje iedereen in de maling. Hij kan het wel, maar gewoon geen zin, verveling?

Ik moet zeggen dat ik met de logopediste ook veel besprak, op gegevens die we hadden van onze zoon, hebben wij besloten toen om onze zoon niet over te laten gaan naar groep 3, en te laten in groep 2. Nu zit hij dus in groep 3, en ik heb een rapport waar je U tegen zegt.

Wat zei school, dat Hun goed hadden gedaan om roi te laten zitten, ik heb hun op hun vingers getikt, en gezegd wie had roi laten zitten, ik dacht wij, en niet jullie, jullie waren nog steeds aan het twijfelen. Vinden hun ook niet zo leuk.
 
Quote
RE: Ik ben zo teleurgesteld in school
Mamavonn  schreef op: 30-03-2012 20:35:12
ik heb me niet laten kennen. Dacht laat haar maar praten dan hoort de rest ook wat ze voor onzin uitkraamt!
 
Quote
RE: Ik ben zo teleurgesteld in school
Lente-marjolein  schreef op: 02-04-2012 14:11:31
Wat fijn dat je de logo achter je hebt staan.
Enne... hakken plakken hoeven ze toch niet te kunnen?
Ik vind het schandalig hoe het gaat, ik hoop dat het gesprek donderdag prettig verloopt, anders lijkt het me moeilijk nog vertrouwen te krijgen in school.

Succes!
 
Quote
RE: Ik ben zo teleurgesteld in school
Xxx  schreef op: 02-04-2012 14:19:07
Een niet kundige juf is heel erg.......
Hopelijk komen jullie er samen nog uit.
Nou moet ik wel zeggen dat 1 op 1 anders is dan in de groep, maar de juf kan ook meer 1 op 1 doen om hem te "testen".

Hakken en plakken moeten ze wel kunnen.... Is een van de voorwaarden...
 
Quote
RE: Ik ben zo teleurgesteld in school
Mamavonn  schreef op: 02-04-2012 14:40:05
Hakken en plakken is een voorwaarde maar dat kan hij dus.

en ja 1 op 1 is ook anders maar wat er niet inzit komt er op zo'n moment dan ook niet uit. En ik wilde weten waar hij stond!
 
Quote
RE: Ik ben zo teleurgesteld in school
Lente-marjolein  schreef op: 02-04-2012 14:42:01
Wist ik niet en ik ken héééél veel kinderen die naar groep 3 zijn gegaan zonder dat te kunnen.
Sommigen kennen de letters niet eens, dan kunnen ze ook niet plakken . Maar dat is bijzaak.
Jouw moppie kan het gewoon!
 
Quote
RE: Ik ben zo teleurgesteld in school
3prachtkinders  schreef op: 02-04-2012 14:50:05
De bal ligt nu bij school, zo moet je het maar zien.

De juf mag hem op 1 of andere manier niet, beter gezegd, ze liggen elkaar niet. Begrijp je wat ik bedoel?

Ze vergeet een heleboel, wilt wel een heleboel, maar weet niet veel overal af. En komt mij over als desinteresseloos.

Zo had ik met mijn zoon, een logopediste, een Kno-arts (nog steeds ook bij mijn dochter), kinderarts en het audiologisch centrum achter me staan, ik ben niet altijd eens met hun werkwijze. Maar we komen wel op 1 punt te staan, en dat is een kind helpen, ipv verzuipen, niks mee doen enzv.
 
Quote
RE: Ik ben zo teleurgesteld in school
Stefke  schreef op: 02-04-2012 15:31:48
lente-marjolein,
volgens mij weet je niet wat hakken en plakken is...(geeft niet, je kunt niet alles weten, toch?) Daar hoef je geen letters voor te kennen. De juf noemt een (eenvoudig) woord en het kind zegt uit welke klanken het woord bestaat: bal: buh, a, lll. En andersom. De juf noemt wat klanken en het kind zegt om welk woord het gaat.
Dit is een voorwaarde om woorden te kunnen lezen.
Letters hoeven ze op veel scholen nog niet te kennen. Die leren ze elke dag 1 in groep 3. Hier op school is de wens (niet de eis) dat ze minimaal 12 letters kennen voor ze naar groep 3 gaan.

Vonn,
Wat een ontzettend gedoe zeg! Ben maar blij dat je er optijd achter bent. Nu kun je nog van alles doen voor je mannetje naar groep 3 moet (testen, gesprekken, gevechten en eventueel bijspijkeren).
Succes en ik blijf je hier volgen!
 
Quote
RE: Ik ben zo teleurgesteld in school
Mamavonn  schreef op: 04-04-2012 17:48:36
Morgen het gesprek.

Wij hebben op school een intern mailsysteem waarop alle nieuwe berichten van school komen te staan. Kregen net een mail dat de juf per direct niet meer voor de klas staat....
 
Quote
RE: Ik ben zo teleurgesteld in school
Tessa_mv2  schreef op: 04-04-2012 17:53:20
Dat zegt ook wel wat MamaVonn!!

Ben benieuwd naar gesprek van morgen.

 
Quote
RE: Ik ben zo teleurgesteld in school
Mamavonn  schreef op: 04-04-2012 18:14:55
Nee dit is wel erg toevallig. Ik ben benieuwd morgen.
 
Quote
RE: Ik ben zo teleurgesteld in school
Lente-marjolein  schreef op: 05-04-2012 12:29:32
Spannend, succes vandaag!

Stefke, ik weet wel wat hakken en plakken is. Mijn jongste van net 4 doet het ook omdat zus van 6 het in groep 3 deed (vorig jaar al: buh a llll = karin nu gaat het goed hihi).
De oudste heeft nooit gehakt en geplakt, zij ging gewoon lezen.
Maar misschien zit mijn verschil in het kennen van klanken en kennen letters. Al vind ik buh a lll ook al letters, hihi.
Maar ik snap wat je bedoelt. Ik wist niet dat ze dat moesten kunnen en toch ken ik echt kinderen die zonder klanken te kunnen hakken plakken naar groep 3 zijn gegaan .
 
Quote
RE: Ik ben zo teleurgesteld in school
Lente-marjolein  schreef op: 05-04-2012 12:30:20
Dat van b a l = Karin, deed mijn zoon dus, dat staat er niet duidelijk.
 
Quote
RE: Ik ben zo teleurgesteld in school
Mamsie  schreef op: 05-04-2012 13:01:48
zoooo wat een toestand!!!!!!

Hier hebben we met de jongste een toestand...
Ascoorde altijd A+ op de toetsen en dit jaar ( groep 5) is het ineens B en C.
Cijfers waren nooit lager dan een 8 en nu twee vijven....
en de juffen maar beweren dat het zooooo goed gaat met ons meiske.
Nou ergens gaat er iets niet goed, en ze hoeft van mij echt geen 8 en 9 te halen, maar van een 9 naar een 5 voor iemand die eerder gefrustreerd raakte bij elke fout die ze maakte is wel een vaag iets.....
Ze zit dus duidelijk niet lekker in haar vel in haar klas ( die overigens ook erg ingewikkelt is, met 5 adhd kinderen, 1 asperge syndroom, en 1 hoog begaafd) ze versterken elkaar dus on gedrag.....
En dat is voor onze dochter dus heeel onrustig in haar hoofd.
Ze zit al vanaf groep 3 achter aan, ze is erg makkelijk, maar kan zich dus nu niet meer concentreren, maar de juffen weigeren haar naar voren te halen.
Ook wij hebben de IB- er en de directie er achter gezet!
Hopen na de vakantie weer iets meer te horen
 
Quote
RE: Ik ben zo teleurgesteld in school
E Mv 2  schreef op: 05-04-2012 14:06:32
Nou Von,das wel erg apart,ben benieuwd hoe het gesprek gaat!
 
Quote
RE: Ik ben zo teleurgesteld in school
Mamavonn  schreef op: 06-04-2012 07:18:13
Gisteren het gesprek gehad. Niet veel opgeschoten. Ergens omheen praten is ook een kunst.

De directeur hecht veel waarde aan het leerlingvolgsysteem. de juf observeert dan het kind en kruist aan of hij volgens haar onder gemiddeld, gemiddeld of boven gemiddeld scoort op diverse gebieden.

Hartstikke subjectief natuurlijk. Want een kind waar je geen hoge pet van op hebt beoordeel je in mijn ogen anders dan een kind waar je wel vertrouwen in hebt. Je ziet wat je wil zien.

Vreemd dat de juf een andere zienswijze heeft dan wij. Plus dat de ergo.fysio en logo ook een andere kijk hebben op hem dan e juf.

Geen excuus helemaal niks.

We gaan weer een afspraak maken met de ib-er.
 
Quote
RE: Ik ben zo teleurgesteld in school
Stefke  schreef op: 09-04-2012 07:43:13
Nou, een directeur die achter zijn personeel staat daar is wel wat voor te zeggen (heb er zelf een gehad die ouders ALTIJD hun zin/gelijk gaf. Heel storend en haast onwerkbaar!) Maar helemaal geen ruimte bieden voor wat dan ook... Nee! Hij moet meedenken, aanbieden eens een ander mee te laten kijken, zelf eens kijken, eventueel een onderzoek er op! En waar is die leerkracht gebleven? En wie staat er nu? Iemand tot einde schooljaar of tijdelijke vervangster? Als ze langer blijft zou ik daar meteen een gesprek mee aanvragen. Leg je probleem uit en vraag of zij eens mee wil kijken.

Succes! Fijn dat deze juf in iedergeval niet meer over je zoontje beslist!
 
Quote
RE: Ik ben zo teleurgesteld in school
Mamavonn  schreef op: 09-04-2012 10:02:25
We hebben een gesprek aangevraagd met de ib-er. Kreeg een mail terug dat de directeur (nou ja locatieleider) er ook bij wil zijn.

Verder had ik gevraagd voor huiswerk omdat dat de afspraak was. Kreeg ik een mail dat we beter in gewone situaties kunnen oefenen. Bv hoeveel borden staan er op tafel, is een glas vol of leeg, als je 5 snoepjes hebt en je eet er 2 op hoeveel heb je er dan nog. Huisnummer 5 wat komt er na enz. Maar dat zijn dingen die hij allemaal weet. hij kent de begrippen meer/minder, voor/achter/naast/op/onder, hij kan doortellen vanaf een willekeurig getal, hij kan tellen en terugtellen. Enige waar hij nog moeite mee heeft zijn de begrippen morgen en gisteren.

Ben vrijdag naar de logo geweest (altijd op vrijdag). Volgens haar voldoet hij aan de leesvoorwaarden.

Stefke, ben jij juf? Hoe zie jij het leerlingvolgsysteem?
 
Quote
RE: Ik ben zo teleurgesteld in school
E Mv 2  schreef op: 09-04-2012 10:40:25
tjeetje wordt je toch ook moedeloos van,succes meid!
Laat je niet op je kop zitten
 
Quote
RE: Ik ben zo teleurgesteld in school
Stefke  schreef op: 09-04-2012 13:50:03
Ik ben juf ja.
Ik zie het leerlingvolg-systeem als een belangrijk instrument om de ontwikkeling van een kind te volgen. Maar dan moet het wel op de goede, eerlijke manier ingevuld worden!
Bij kleuters heb je er nog niet echt veel aan als leerkracht vind ik. Je bent bezig het startpunt te bepalen. Je kunt er verder nog niks mee (vind ik...)
In het geval van Mamsie hierboven heb je dr wel wat aan. Je ziet wat het kind eerder presteerde en nu in een rap tempo afzakt. Dan moet je er wat mee. Je ziet dat er 'iets' drastisch verandert en moet opzoek naar de oorzaak.

Dat ze vinden dat je thuis maar moet oefenen in 'gewone' situaties is leuk, maar hoe kunnen ze er nou vanuit gaan dat jij weet wat er geoefend moet worden?!? Ik vind dan minstens dat ze een doel moeten geven.
Wat ik wel 'gevaarlijk' vind is 'kunstjes' oefenen. Dat een kind de letters kan benoemen is leuk, maar het is ook een onderdeel van een ontwikkelingslijn. Dat het kind die lijn volgt (en dus alle stapjes zet) vind ik belangrijker voor de ontwikkeling.

Als je wat oefenbladen wil hebben, kijk dan eens op kleutergroep.nl. Daar staan echt stapels werkbladen! Op alle ontwikkelingsgebieden.
 
Quote
RE: Ik ben zo teleurgesteld in school
Mamavonn  schreef op: 09-04-2012 14:07:15
Bedankt voor de tip. Ik ga daar eens kijken.

De reden dat wij om huiswerk vroegen is dat heel duidelijk bleek uit de diverse gesprekken dat de juf niet goed weet wat hij nou wel en niet kan. zij roept iets wat hij niet kan wat vervolgens werd ontkend door de logo of de ergo.

Als zij huiswerk gaat meegeven dan moet ze zich er in ieder geval in verdiepen waar bij mijn kind de knelpunten zitten.

Wanneer ik het leerlingvolgsysteem bekijk wat over hem is ingevuld door de juf (en hij heeft deze juf dus al 2 jaar vanwege de combiklas 1/2) dan strookt dat niet met wat de fysio en de ergo constateren. Vandaar dat ik me afvraag of zij niet veel met een gekleurde bril op ziet (als je een bepaald oordeel hebt van iemand dan zie je alleen de dingen die dat oordeel bevestigen naar mijn idee).

Dat hij de letters ed kan benoemen is onderdeel van het logopedie plan waar de logopediste mee werkt. We zijn niet in het wilde weg met hem aan de slag gegaan
 
Quote
RE: Ik ben zo teleurgesteld in school
Stefke  schreef op: 09-04-2012 22:26:16
Hoi,
Ik bedoel niet dat jullie hem kunstjes leren hoor, maar het gevaar van een doel aangeven is dat je aan het eindpunt gaat oefenen ipv aan de ontwikkelingslijn.
En de logopediste weet vast goed wat ze doet.
 
Quote
Navigatie
Vorige | 1 | 2 | 3 | Volgende


Reageren op Ik ben zo teleurgesteld in school
Naam
Bericht