Menu
 

Topic:

schooladvies

Even Anno  schreef op: 24-01-2018 09:54:13
Een vraag:
Mijn kind zit nu in groep 7 en naar aanleiding van de cito's zien we weer het verschijnsel dat hij op alles A/B scoort maar op rekenen een E. Hij gooit gewoon alles door elkaar en heeft totaal geen inzicht. De methode laat eigenlijk al jaren hetzelfde zien.
Nu ben ik naar aanleiding van de laatste cito naar de docent geweest met de vraag; wat gaan we met dat rekenen doen? Ik vraag al jaren om een concreet plan omdat ik graag wil dat het kind niet zo struggelt. Nu wordt het allemaal ook wat nijpender ivm schooladviezen binnenkort.
De docent zei tussen neus en lippen door dat het hem verstandig leek om hem volgend jaar in groep 8, weer op niveau van grop 7 te laten rekenen omdat hij dan de basis zou herhalen en de groep 8 alleen maar wat verdieping in de stof geeft. 
Nu is mijn vraag aan jullie? Als een kind scoort op A/B niveau in het algemeen maar op rekenen naar de basis gezet wordt, kan het kind dan nog wel instromen in een ,verder op niveauliggende' vervolgopleiding of betekent die basis van rekenen dat hij altijd MOET instromen op een basis-niveau?

 
Quote
Navigatie
RE: schooladvies
Wanouk  schreef op: 24-01-2018 11:28:47
Kan je kind geen steunles krijgen? Want als hij/zij verder goed scoort, dan lijkt het mij dat hij/zij het rekenen ook onder de knie zou moeten krijgen.
Bij ons op school is er 2x in de week een uur na schooltijd een soort van 'huiswerkklas'. Is niet verplicht, maar je kind leert er huiswerk maken, en ook de vakken waar ze moeite mee hebben krijgen daar de aandacht.

Misschien via een computerprogramma van school oefenen? Mijn zoon heeft ook geen inzicht in rekenen, en wij proberen hem nu te motiveren via muiswerk, of een ander programma.


 
Quote
RE: schooladvies
Jen9  schreef op: 24-01-2018 12:06:33

Wat vind jij op niveau? Het niveau is wel gemiddeld en rekenen hoort daarbij
in. We hebben onze zoon toen privéles rekenen laten volgen. We hadden t idee dat het probleem grotendeels bij school lag. Dat bleek later ook zo te zijn... Ik vind het voorstel van de docent trouwens prima. Zonder basis wordt het nog lastiger. Ook een privé docent zal daar mee beginnen
 
Quote
RE: schooladvies
Cora38  schreef op: 24-01-2018 12:08:10
Ik zou erop aandringen dat er verder onderzocht wordt door bijv IB waar het aan schort, zodat daarbij groep 8 op ingezet kan worden wat hij moet inoefenen. Ook kan het zinvol zijn om erachter te komen wat hij nodig heeft om beter te worden met rekenen. Sommige kinderen zijn bijv heel visueel ingesteld en anderen kunnen het het beste met concreet materiaal oefenen.
 
Quote
RE: schooladvies
Bepje  schreef op: 24-01-2018 12:20:49
Dat ligt eraan. Waar komt het moeizame rekenen vandaan ? Heeft het een oorzaak of heeft hijzelf het inzicht gewoon niet ?  Als je dat in beeld hebt dan is er duidelijkheid. Ligt het aan de methode en pikt hij het op een andere manier wel op dan kan je daarop inhaken, de ib`er op school kan even met je meekijken en denken wat het best zou zijn voor hem. 
Op welk niveau hij straks zit maakt niet uit, zolang het passend is bij hem. 
 
Quote
RE: schooladvies
Even Anno  schreef op: 24-01-2018 12:33:14
Ik denk dat ik de vraag niet correct gesteld heb. 
Waar het eigenlijk om gaat is dat we graag willen weten in hoeverre rekenen invloed heeft op het vervolgtraject. Moet je bij een basis aanbod van rekenen instromen in VMBO basis of kan je met basis van rekenen ook naar een kader/TL/Havo?
Dit is de vraag die we ons op dit moment stellen om te bepalen of we inderdaad mee gaan met advies van school of dat we wellicht andere wegen zoeken. Ik zou het namelijk heel jammer vinden dat hij zou moeten starten op basis terwijl de rest van de scores laat zien dat er best wat meer in kan zitten.
 
Quote
RE: schooladvies
Jen9  schreef op: 24-01-2018 12:55:24
O, daar kan je zeker ook hoger mee instromen...
 
Quote
RE: schooladvies
Mv5  schreef op: 24-01-2018 13:00:08

Ik vind het vreemd dat school pas volgend schooljaar actie gaat ondernemen qua aangepast rekenen. Het lijkt mij verstandiger om nu al in te zetten op de basis herhalen en dan kijken waar de problemen liggen. Want dit speelt blijkbaar al jaren. Dit kan bijv. door RT of iets dergelijks.
Verder denk ik dat een kind dat op alles A/B scoort behalve rekenen, op vmbo basis niet op zijn plek zal zitten en zich gaat vervelen. Ik zou zelf eerder denken aan havo, misschien door rekenen TL, of - als dat er is - een combiklas. 

 
Quote
RE: schooladvies
Debbel79  schreef op: 24-01-2018 13:34:17
Dochter hier exact hetzelfde. Zij scoorde zelfs veelal vwo, klein deel havo en rekenen lager dan kader. 

Alles uit de kast getrokken, bijles, extra aandacht etc. Maar het inzicht is er gewoon niet.

Ze zit nu eerste jaars havo. Alle vakken 8-9-10. Maar wiskunde een 3,4. 
Bewust gekozen voor een school met 2 flex uren per week. Dus zelf in te delen. (Voor haar dus 2 uur wiskunde in kleiner groepje extra) en ze werken met een tutor. Dat is een leerling uit 5 of 6 vwo die dan op 1 vak waar ze in uitblinken bijles geven. De school bemiddelt hierin, en dat kost 3,50 per uur. 

Voordeel is dat het gewoon op school is, en die tutor leert het aan 1 op 1 volgens de methode en manier waarop de school het doet. 

Resultaat: eerste periode stond ze met lijn en moeite een 3,4. Dit heeft ze nu al opgehaald naar een 5,7. 


 
Quote
RE: schooladvies
Myself  schreef op: 24-01-2018 14:44:57
Heeft hij misschien discalculatie?
Ik ken de term, maar weet verder niet hoe de aanpak is.
Weet dat er bij dislectie verschillende aanpassingen aangeboden kunnen worden, vroeg me door dit topic van jou of dat daarbij ook kan, stel dat hij het heeft?
 
Quote
RE: schooladvies
Chloe  schreef op: 24-01-2018 15:58:01
Bekend probleem. Dochter hebben we met bijles privé uiteindelijk kunnen helpen. Die is nu van 1 MAVO doorgestroomd naar 2 HAVO, maar heeft het enorm zwaar en ik zou haar dolgraag terug op MAVO niveau hebben. Zoon is extreem sterk in vrijwel
alle vakken, maar is extreem zwak in rekenen. Zijn overgestapt naar een school die dit erg goed oppakt. Ib-er,  rt-er en juf zitten er bovenop. Rekenonderzoek/dyscalculieonderzoek komt eraan. Wat ik wel een punt vind nav ervaringen met dochter: je kunt best hoger uitstromen als je alleen een rekenprobleem hebt en je verder goed scoort. De vraag is alleen of je dat altijd moet willen.. ze krijgen nu eenmaal exacte vakken en het is niet fijn als ze het daar zoveel jaar zo zwaar mee krijgen. Heb liever dat ze zouden stapelen: MAVO, dan MBO en dan evt verder naar het HBO als ze dat willen..
 
Quote
RE: schooladvies
Ma Dalton  schreef op: 24-01-2018 16:42:11
Ik zou willen dat er nu een plan zou komen.
als je 3 maal een 5 score hebt, heb je recht op een dyscalculie test.  
Wat heeft het voor zin een jaar te wachten? Dan kun je niets meer? Ik zou een gesprek met de ib-er vragen wat ze gaan doen. En het ook zo stellen. Rekenen is zo ontzettend belangrijk voor de rest van je leven. Niet alleen voor schoolkeuze... 

 
Quote
RE: schooladvies
Ma Dalton  schreef op: 24-01-2018 16:44:50
 
Quote
RE: schooladvies
Jen9  schreef op: 24-01-2018 20:57:18

  • Twee jaar terug deden ze.nog niks met dyscalculie.. althans..niet zoals bij dyslexie.... 

 
Quote
RE: schooladvies
Lisje  schreef op: 24-01-2018 22:05:20
Ik herken dit van mijn dochter (15). Alles Havo advies maar rekenen dramatisch. In groep 8 idd nog groep 7 rekenen. Ze is naar het TL gegaan en doet het fluitend, voor wiskunde staat ze ruim een 7! De rekentoets moet ze ook binnenkort doen en dat vind ze nog steeds supermoeilijk. Dochter zegt dat rekenen en wiskunde niet hetzelfde is.
 
Quote
Navigatie


Reageren op schooladvies
Naam
Bericht