Menu
 

Topic:

Middelbare school zonder cijfers

Femke  schreef op: 01-07-2017 23:01:39
Hoi!
Mijn oudste gaat straks beginnen op de middelbare school. Ruim na onze weloverwogen keuze, besloot de school alles om te gooien. Dit jaar gaan de brugklassers beginnen met het nieuwe leren. Even kort wat het beetje inhoud: geen klassen maar groepjes van 8 leerlingen met 1 coach. Elke dag van 8.30-15.30 naar school, sochtends de kernvakken, smiddags les in keuzemodules. Er wordt getoetst, maar er komen geen cijfers, er komt dan feedback over wat je wel/niet beheerst, of waar je juist goed in bent. Laatste uur per dag samen met de coach aan je huiswerk en leerdoelen werken.  Hier mee denken ze hiaten in de kennis te voorkomen, zijn ze af van de zesjes cultuur, en voorkom je verveling. Het is een scholengemeenschap, niveau waarop je binnenkomt is minimaal het niveau waarop je eruit gaat, red je het niet wordt je gecoached en worden je leerdoelen aangepast.   Na de eerste schok, ben ik wel licht enthousiast, op google zie ik meerdere scholen die dit zo doen, en hoop verhalen van leerkrachten, maar nergens de ervaringen van ouders. Zijn er hier ouders met ervaring met het nieuwe leren op de middelbare?
 
Quote
Navigatie
RE: Middelbare school zonder cijfers
Petra  schreef op: 03-07-2017 16:19:02
bij mijn zoon was het huiswerk vrij.

 
Quote
RE: Middelbare school zonder cijfers
Femke  schreef op: 03-07-2017 20:06:34

  • Grotendeels huiswerkvrij ,denken ze, zal niet volledig zijn

 
Quote
RE: Middelbare school zonder cijfers
Anoniem  schreef op: 31-01-2018 10:52:32

Quote Femke:
Hoi!
Mijn oudste gaat straks beginnen op de middelbare school. Ruim na onze weloverwogen keuze, besloot de school alles om te gooien. Dit jaar gaan de brugklassers beginnen met het nieuwe leren. Even kort wat het beetje inhoud: geen klassen maar groepjes van 8 leerlingen met 1 coach. Elke dag van 8.30-15.30 naar school, sochtends de kernvakken, smiddags les in keuzemodules. Er wordt getoetst, maar er komen geen cijfers, er komt dan feedback over wat je wel/niet beheerst, of waar je juist goed in bent. Laatste uur per dag samen met de coach aan je huiswerk en leerdoelen werken.  Hier mee denken ze hiaten in de kennis te voorkomen, zijn ze af van de zesjes cultuur, en voorkom je verveling. Het is een scholengemeenschap, niveau waarop je binnenkomt is minimaal het niveau waarop je eruit gaat, red je het niet wordt je gecoached en worden je leerdoelen aangepast.   Na de eerste schok, ben ik wel licht enthousiast, op google zie ik meerdere scholen die dit zo doen, en hoop verhalen van leerkrachten, maar nergens de ervaringen van ouders. Zijn er hier ouders met ervaring met het nieuwe leren op de middlelbare?



Dit klinkt als het systeem waar wij mee werken op school. Het klinkt allemaal fantastisch en mooi, het wordt door de docenten aangesmeerd als boter. Maar het is verschrikkelijk. Geen enkele leerling op deze school vindt dit goed. Het vervolgonderwijs wordt niet goed geregeld. Je krijgt niet de informatie die je zou moeten krijgen. De kinderen krijgen informatie herhaald van groep 7. Terwijl ze op andere scholen bezig zijn met vergelijkingen en formules. Ook geven de “periodedoelen” (Bij ons op school werken een met Kunskapskolan.) heel veel stress. De kinderen hebben geen goed lopend rooster en krijgen nauwelijks goede lessen. De ouders zijn ook op een hoogte van de grote nadelen die zich met dit systeem voortbrengt. Vele leerlingen zijn van plan om van school te switchen door dit. Ik raadt het systeem ten zeerste af. Tenzij u graag gestreste verdrietige kinderen thuis hebt. Natuurlijk klinkt alles mooi als de docenten het zeggen. Maar er klopt helemaal niets van. 
 
Quote
RE: Middelbare school zonder cijfers
Saar  schreef op: 31-01-2018 11:50:54

Quote Anoniem:
[...]

Dit klinkt als het systeem waar wij mee werken op school. Het klinkt allemaal fantastisch en mooi, het wordt door de docenten aangesmeerd als boter. Maar het is verschrikkelijk. Geen enkele leerling op deze school vindt dit goed. Het vervolgonderwijs wordt niet goed geregeld. Je krijgt niet de informatie die je zou moeten krijgen. De kinderen krijgen informatie herhaald van groep 7. Terwijl ze op andere scholen bezig zijn met vergelijkingen en formules. Ook geven de “periodedoelen” (Bij ons op school werken een met Kunskapskolan.) heel veel stress. De kinderen hebben geen goed lopend rooster en krijgen nauwelijks goede lessen. De ouders zijn ook op een hoogte van de grote nadelen die zich met dit systeem voortbrengt. Vele leerlingen zijn van plan om van school te switchen door dit. Ik raadt het systeem ten zeerste af. Tenzij u graag gestreste verdrietige kinderen thuis hebt. Natuurlijk klinkt alles mooi als de docenten het zeggen. Maar er klopt helemaal niets van. 



Meerdere docenten zijn ook weggegaan nadat het systeem werd ingezet bij ons. 
 
Quote
RE: Middelbare school zonder cijfers
Cir  schreef op: 31-01-2018 22:38:50
Het klinkt als een heel mooi systeem. Maar ik kan me ook voorstellen dat zo'n verandering in onderwijsvorm niet zomaar gerealisseerd is. Daar is wel heel wat voor nodig. En als daar de school geen ruimte/tijd/geld of wat dan ook nodig is voor krijgt dan krijg je mislukkingen en dat is jammer.
 
Quote
RE: Middelbare school zonder cijfers
Femke  schreef op: 01-02-2018 06:27:10
We zijn nu een half jaar bezig, zal een update geven. Aangezien dit jaar het eerste jaar is dat de school het toepast waren er zeker in het begin veel onduidelijkheden en roosteraanpassingen enzo. Maar nu na een half jaar loopt het goed en zijn wij en onze dochter erg enthousiast. Mijn dochter volgt gewoon dezelfde stof, hebben immers ook dezelfde boeken/ digitale middelen als anderen. Huiswerk vrij zeker niet, elke dag is laatste uur werktijd, zitten ook elke dag 1etm 7e uur op school, geen tussenuren oid. Het meeste maakwerk gebeurt op school, leren voor de talen gebeurt meestal thuis. En ja dat wordt dus ook gewoon getoetst, maar ze krijgen geen cijfer, ze krijgen feedback. Zo van goed gedaan. Of dit en dit beheers je nog niet voldoende en dan krijgen ze in de werktijd extra uitleg en oefeningen. In het laatste uur gaan ze dan ook naar de meester/lokaal waar ze evt extra uitleg van willen. Elke 6 weken kiezen ze van drie middagen hun eigen rooster, dit vullen ze met ak/gs en twee extra uren die ze zelf kiezen met een vak waar ze moeite meehebben. Heel fijn zo is wiskunde makkelijk voor haar maar frans lastiger en zo heeft ze meer tijd en uitleg in dat vak.  Mijn dochter heeft het super naar haar zin, heeft veel zelfvertrouwen gekregen en de sfeer is erg goed. Volgende week moet ze voor de tweede keer haar portfolio aan ons en haar coach presenteren. Ze laat dan zien en verteld wat ze geleerd heeft wat ze makkelijk en moeilijk vind. Haar coach ( 1 leraar per 8-9 kids) heeft aan alle leerkrachten een beoordeling zeg maar gevraagd en die staan in zijn presentatie, elke leraar verteld dus hoe het gaat met dat vak en van sommige moest ze ook eerst zichzelf beoordelen. Zo wordt ze zich erg bewust van het leren merk ik. De coach zit op vrijdag met het groepje bij elkaar en bespreekt dan de week en evt individueel met je als er dingen spelen. Hij heeft nu bijv een gedeelde huiswerkplanner met ze aangemaakt zodat hij volgt hoeveelhuiswerk er is en of het plannen ervan een beetje loopt.
Wij zijn dus erg tevreden en er wordt zeker heel veel geleerd, maar op een manier die veel meer bij het nu past, veel samenwerken en veel eigen inbreng waardoor kinderen erg enthousiast zijn , niet meer voor zesjes leren en veel beter weten waar ze nu mee bezig zijn. Voorlopig zegt school dit in de onderbouw vol te houden en wellicht tot aan examen.
Oja de 9 brugklassen zitten innu het, gebouw naast elkaar per drie coachgroepjes hun eigen lokaal, de leraren verplaatsen ze zich, behalve voor bv/ muziek enzo. De leraren doen vrijwillig mee aan deze vorm, het is een jonge enthousiaste groep die hier echt in geloofd en echt hun best doen om dit te laten slagen, heb daar veel vetrouwen inin, ze houden veel contact en in het begin veel infoavonden. Als ik het dan nu vergelihk met andere ouders en hun brugpiepers met dagen die pas het derde uur beginnen, proefwerkweken, en ouders die maar naar de cijfers in hun ouder-app zitten te staren vind en hun kids continue controleren en zo drie uur zitten te helpen met hun huiswerk.. ben ik heel blij met deze vorm en kind nr 2 gaat ook zeker bij deze school kijken.

 
Quote
Navigatie


Reageren op Middelbare school zonder cijfers
Naam
Bericht